7 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 ŞUBAT Yunanistan'da Müdafaa İşleri —.. Günün Şar duyumları 8 — 9 Yıl Içinde Yüz On Köylerde Milyon Lira Sarfedecek.. —— -4 : —— Muhtar Seçi- Programın Ilk Kısmında Yapılacak'mi Hazırlığı Işler Arasında Kuvvetli Bir Hava Filosu Teşkili ——— Yunanistan'ın ulusal müda- fha yazıtalarını kuvvetlendirmek için bir program hazırlamakta olduğu ve bunu yakında tatbik ttmeğe başlıyacağı malümder. Yunan hükümetinin bütünjalâ: kadar dalrelerle iş birliği ede- tek ana hatlarını bazırladığı ve Bakanlar meelisinde uzün Uzadıya tetkik ettiği bu prog- tamı, son günlerde bötün fir- kalar başkanlarından mürekkeb Pir meclise vermiş ve balen orada tetkik edilmekte bulun Muştur. Ulusal müdafaa könseyi ile Müştereken hükümetin bazırla diğı bu program hakkında Pro- la gezetesinin verdiği malümata Köre, Yunanletan'ın ulusal mü- dafassı tertibatı 89 yıl içinde Ve birbirini! takib eden üç mer- halede tamamen bitirilmiş ola- taktır, İlk senelerde neler yıpılıeık'f Birinci merbalede varılacak Bayeler şunlardır: 1 — Adedi tesbit edilmiş miktarda — fırkaların seferber edilmesi hakkındaki plânı tatbik etmek için lâzım gelen malze- Menin ikmali 2 — Kara ve deniz kuvvet lerile münasib bir sarette — bir bhava filosunun teşkili 8$ — Deniz kuvvetlerinin Skaramanyada İnşa edilecek ve İnşaası üç yıldan evvel bitecek olan İki torpito muhribi ile takviyesi 4 — Atkeri oakliyat için lüzümü olan mütemmim demir- yollarının yapılması Programın bu ilk kısmının tatbiki için yapılan — tetkiklere göre, kara ordusu için — iki tillyar, hava ordusu için bir Mmllyar ikiyüz milyon, deniz ordusu için beşyüz milyon drahmi sarfedilecektir. İkinci merhalede neler yapılacak? Üçüncü yıldan altıncı yıla Yani 1940 yılına kadar süre, tek olan ikinci morhalede va: Tilacak gayeler şunlardır: L — Asker veriminin nüfu. Sün yüzde onu nisbetinde tes- biti, fırkaların adedinin fozla- icab — ettirdiğinden harb halinde fırkaların - fezla- laştırılması için lâzımgelen ted- bitlerin alınması. 2 — Kara, deniz ve bava ı."“ılil'lıiıı başka uzun se- betler için ayrı ve müstakil bir hava kavveti teşkili. 3 — Deniz kuvvetlerinde caki denizüstü ve denizaltı gemile- lü o zamana kadar tamamen £ — Kara ve deniz topları Mermilerinin, el bombalarının, torplllerin, bafif topların, ma- kineli tüfeklerin ve ealrenin Bnanİstan'da yapılmasını müm- 'k::'kılmk bir askeri sanayiln . Programın buü - ikinci kisminın — tatbiki — için de 3 Milyara yakın drahmi sarfolu- Bacaktır, Programın üçüncü kısmı: Programın son — üç yıllık üçüncü merhalesinde İse: o ME İ / De Vardır.. T ak li re ü 1 — Büyük merkezler tah- bunların bava tertibat kim edilecek, müdafaası için alınacak, 2 — Memleketin sahil mü- dafaası ikmal olunacak, 8 — Münakale vasıtaları dış vaziyetin inkişafı dolayısile vü- cuda gelen askeri lüzumlara tevfik olunacaktır. Bugünkü Yunan ordusu: Yonanistanın bugünkü askeri kuavvetleri ihmal — edilmiyecek bir vaziyette ise de hükümet, depolardaki bütün seferberlik malzemesini lüzumu takdirinde tam sürette İstimal edebilmek için ikmal etmeği doğra — bul:- maktadır. Bu bakımdan bilhassa seferberlik giyim İhtiyaçlarının derhal tamamlanması ve bu sabadaki 500 miiyon drahmilik | eksikliklerin memleket — dahi- linde Yunan fabrikalarında bir yıldan az zamanda yaptırılması çok Tüzumlu görülmektedir. Piyade kıtalarının - tüfekleri ağır ve bafif makineli tüfek- ler! tam oldağandan bu kıtalar için yalnız tayyare — makineli tâl ri ve refakat havanları alınacaktır. En son eistem ağır ve bafif batatyaların — mücehhez olan Yonan topça kıtalarının Ih- yacı bataryalara — traktörler ta- kılması ve bavxi fişek miktar- iannın — doldurulmasıdır. Ayni zamanda — teyyare — bataryaları teşkili de üzumlu görülmek.- tedir. Sıbhive Tevazımının ta- mamlanması ve bir hafif tank küvvetinla tebkilile ordu, tam müuharebe kiymetini almış bü- lanacaktır. Hava Kuvvetleri Hava — kuvvetlerine gelince; ordunun şimdiki mübrem ihti. yacı ayni zamanda talime ya rayacak olan yüz tayyaredir. Rua tayyareler 4-5 kara ve de- niz muharebe * filosunda iki takib ve iki bombardıman fi- losüna taksim — olunacaktır. Si- vil tayyarecilik için lâzımgelen tayyare — meydanlarının Taşası için de 175 milyon drahmilik bir istikraz akdi düşünülmek- tedir. Deniz filosa ise bidayetle iki açık deniz mubribile ve bilâhare ayrıca iki mobrib, 1 zarhlı. kruvazör ve mühtelif torpil muşlarile takviye olu: nacaktır. Bütün bu programın tama: mile tatbiki 8-9milyar drah- miye mal olacaktır. Harbiye ve İktısad Bakan- larının Beyanatı Fırka başkanları konferansı nn bir celsesinden çıkarken Harbiye başkanı General Kon- dilis bu ulusal müdafan programı bakkında şu beyanatta bulan müuştur: «— Fırka başkanlarına mem- leketin ulusal müdafaası bak- kında verilen malümat bir Cikir edinmek İçin tamamen kâlidir. Bu İş, muhalefet gazetelerinin gayet garlb bir suretta söyledik- leri gibi fazla silâhlanma değil, fakat yalnız İlözümu takdirinde Vi Vilâyet köy bürosundan köy muhtarı ve ihtiyar kurumu üyeleri seçiminin me şekilde yapılacağı bakkında köylere gönderilmek üzere bir bildirim hazırlanmıştır. Bildirimde yeni ihtiyar kurumlarına Bayabları mızın da abınabilecekleri, muh- tar ve üyelerin köy için değerli İçler başaracak kimseler arasın- dan seçilmeleri, eski mahtar. lardan hestab ve - orta malları alınırken birer defterinla ha- zırlanması ve eltının imza edil mesl bildirilmektedir. Saylav Seçimi Cuma Günü Yapılacaktır.. — Başı 1 inel sahifede mustakil saylarlığa namzetlik lerinl koyanların evrakını tet: kik etmiştir. Saylav seçimi önümüzdeki cuma günü (Yarın) saat onbeşte Halkevinde yapılacaktır. İkinci seçmenlere davetiyelec gönde- rilmiştir. Halkevinin içi ve diği — bayraklarımızla — süslene- cektir. Rey sandığı da - beledi. yeden Halkevine gönderilmiştir. Vilâyet genel meelisi seçimi de cumartesi günü yapılacaktır. İkinci seçmenler cumartesi gü. nü de Halkevinde — toplanarak vilâyet genel meclisi üyelerini seçeceklerdir. Karantina tramvay — cadde.- sinde 515 amumaralı evde otu- ran Marko oğlu Avram, evinde dolmuş olan çamaşır suyu çu, kurunu temizletmek için Receb oğlu işçi Bay Mehmed'e açtır- maş, yoldan geçen — nakil vası: talarının bir kazaya oğramu: ması için çakur kenarına bir Türk bayrağımnı — İşeret olmak üzere koyduğu görülmüştür. Bu suretle bayrağımıza hürmetsizlik gösteren — Avram hakkında za- bıtaca tahkikata başlanmıştır. seferberlik plânının tatbiki için Tâzımgelen noksanların İkmali: dir. Bu, raporumuzda sarih su- rette bildirilmiştir. Eğer bu bu- sasta bizden fazla izahat bekle- nilirse bu izahatı vermeğe ha: zArIz. * Maliye bakanı M. Pezmazoğlu ise şunları söylemiştir: <«— Ulusal müdafaa progra, mınin tatbiki için yeni vergiler konacağı hakkındaki — şaylalar asılsızdır. Ne yeni bir vergi konacak, ne de herhangi bir suretle olursa olsun ulusa yük olacak bir tedbir alınacaktır. » Bayrağa Hürmet Gerek Bir Zavallı Zehirlenmiş, ölü Olarak Bulundu Iki Arkadaş Kömürden Zehirlendi, Baygın Halde —— Dün sabah Çorakkapı'da yan- gn yerinde kömürden bir ze: hirlenme — vak'ası — olmaştar. Samsun'lu Mohmed ile arkadaşı Osman; her gece yangın yerin ’ de, ötedenberi terkedilmiş bir buhar kazanı içinde yatıyorlar: mış. Evelki gece hava çok &o gak — olduğundan Samsun'la Mehmed; bir mikdar kömür yakmış ve uyküya yatmıştır. Mehmed; kömürden çıkan ha- mızı — karbonla — z-hirlenmiş, Mehmed sabahleyin buhar ka Kurtarıldılar -— - zanı içinde ölü bulunmuştur. .. Şebitlik'te iplik fabrikusına ald evlerden 32 sayılı odada kömür çarpma vak'anı olmuy tur. Bu odada oturan Bolulu Abmed oğlu Âlim ve Manleslı Hasan içinde iyi yanmamış kö, mür bulunan mangalı odalarına ulmışlar ve hâmızı karbondan zehirlenerek ikisi de baygın bir bale gelmişlerdir. Zehirlenenler tedevi için memleket bastane- sine götürülmüşlerdir. Kend Kurultaymfda'v[')üfn konuşulan İşler.. - Başı 1 inci yüzde — — | reye konerak kabul edildi. Bun- dan sonra, vazifelerini ihmal eded iki belediye memurüu bak- kında nizamnamenin 40 ıncı maddesinin tatbikl için beledi. ye başkanlığından yazılan takrir okundu ve biİsam encümenine gönderlildi. Manlfatara, tubafiye ve ka- vaf mağezalarında çalışan yurd daşlar, sabahmn altısından gece nin yirmisine kadar çalıştıkla rını ileri sürmekte ve bundan dölayı — belediye — başkanlığına verdikleri 20 imzalı bir Istida ile şikâyetlerini beyen ederek tatil saatlerinin bir yola kon- masını — İstemekte — İdiler. Bu müşterek istida da okunmuş ve nizam encümenine havale edilmiştir. Azadan Lütfü ve Hasan im- zaşlle verilen bir takrirde şu. raya buraya bırakılan yöni doğ Sporcularımızın Dağ Gezintisi. Yarın Yamanlara Çıkacaklar.. Altay sporcuları ile liglerden çekilmiş olan diğer üç kulübün sporcularından mürekkeb büyük bir kafile, bava müssid olda gü takdirde, yarın Yamanlar dağı ve havalisine çıkarak dağ gezintisi ve dağ sporu yapa: caklardır. Gencler bu meyanda muh- telif eğlenceler için hazırlık yapmışlardır. Kendilerine bazı idareciler de refakat edecektir. İzmir'den Karşıyaka'ya geç mek için, sporcular, sabahleyin saat 6,55 de Konak'tan, 7,3 da Pasaport'tan, 7,10 da Alsancak iskelesinden bareket — edecek olan vapurda birleşeceklerdir. Yeni Tefrikamız Olüm Kanunları.. Yeni romanımızı çok sevecek ve çok beğenecek. siniz. (Ölüm Kanunları), baştan başa heyecandır. Pek yakında (ANADOLU) sütunlarında okuyacak. | sınız, Yeni tefrikamız tarihidir ve değerli bir muhar. ririn en yeni eseridir. (ölüm Kanunları) nı Bekleyiniz.. muş — çocukların — büyütülmesi için Karşıyaka'dakl çocuk ya: yanında bir şefkat yurdu açıl. ması İsteniyordu. Bu teklif te reye kondüa ve evvelâ büdce encümenine hbavale edilmesine karar verildi. Şehrin muhtelif — mahallele- rinde bulunun bayvan abırları.: nn neşrettikleri koku, şehir balkını bizar ettiğinden, ba ahırların kaldırılması bir tak- rirle teklif edilmiş ve ba tak. rir ahhiyo encümebine ba: edildikten sonra görüşülecek başka iş kalmadığından kurul tayın, önümüzdeki pazar günü esat 16 da toplanması kurer laştırılmış ve celseye nibhayet verilmiştir. Bir Kadın Dün Ansızın öldü Basmabane İstasyonunda bir ölüm — vak'ası olmuştor. Kasa- bada çocuk düşürmüş olan Nebi karışı bayan Fatıma bun: dan on gün evel İzmir'e gel- miş ve memleket hastanesinde muayene ve tedavi görmüştür. Dün wmemleketine dönmek için trene binmek üzere Basmahane İstasyonuna gitmis, oruda tren beklerken — İstasyon — salonnnda eni olarak üzerine fenalık gel miş ve ölmüştür. Kadımın ce sedi memleket hastanesine kal. dırılmıştır. Ölümün sebebi an- laşılmak üzere otopsl yapıla: caktır, Mimart Eserler Geçev yıl Maarif Bakanlığı- Din emrile şehrimizde tesia edil. miş olan ( Mimari enerler mü- zesi ) ne mühtelif yerlerdekl harabelerden blıçok’ ııhı:ııl eserler getlrilmiş ve hazırlunan kaldeler üzerine konmuştur. Buyıl du yenlden birçok mimari eserler getirilecek ve müze çok zenginleşecektir. le CHF Karantina Ocağı —a M CHF — Karsatina ocağı için Karantina'dak! eski slnemu binası — kiralanmıştır. Binada birçok değişiklikler yapılmış ve salonların tefrişine başlanmıştır. CH.F, Karantina ocağı İzmirde soysal sahada çok faldeli işler görecektir. Ocağın güzel bir kütübbarcsl olacak, kütübhane için birçok mecmus ve gazeteler, — kitablar temin edilecek bir de büfe açılacaktır. Ocagın; mükemmel — bir de verilecektir. N Yirmi güne kadar — binatın tefcişi bitmiş olacak ve açılma pılacaktır. Mühendis — Mektebi Talebesi Bugün Tepeköy'e Gideceklerdir. İstanbul yüksek mühendla mektebi talebesinden bir gru bun sömestir tetilinden İatifede ederek şebrimize geldiklerini ve buradaki mimari — eserleri tetkik edeceklerini yazmıştık. Talebe; dün öğleden — evvel şebrimiz vafın — başmühendisli. gine giderek vilâyette yapılan Eşlertn projeleri — Özerinde tet: kikler yapmışlardır. Nafıa baş- mübendist bay Mehmed Nuri kendilerine İzahat vermiştir. — Talebe; öğleden sonra bay Necmiddin — refakatle oldoğu halde Göztepe'de San'at enstitüsücü, san'at mek- tebini, Alsancakta Gazi ilk mek- tebini ve mimari eserler . mü Zzesini ziysret etmişler, tetkik- lerde bulunmuşlardır. Bogün bir motokurla Tepe: köy'e gidecek ve Cellâd gölü- nün karatma İşi hakkında tet- kiklerde bulanduktan — sonra Selçuk'u gidecek ve Selçuk,taki terihi eserleri, Efes harabelerini ziyaret edecek, Akşam özeri İzmir'e dönmüş bulunacaklardır. Yarın da - otomobillerle Mene- men'e gidecek, Kubilây menkü: — taşını ziyaret edecekler ve Ber- gama'ya da geçerek Berguma: daki eskl eserleri, mimari eser- leri göreceklerdir. Japonlar Namzed Gösteriyorlar.. Tokyo, S (ALA) — 4 şubat taribinde verilmiş olan baber — hilâfina olarak şimdi bilâirli- diğine göre Doşarı işleri Ba- kanlığı Lahaye uluslararası ada- let divanında mütevefla Bay Adatehiye halef olarak Japo.. yanın eski Paris sefiri Bay Cunlebi Nogaskayi tavsiye «t mektedir. İzmir'de Müstakil Herkese bildirilir. Teftiş Saylav Namzetleri.. Saylav seçimi teftiş beyeti başkanlığından: Eski İzmir müstakil saylavı Milâs'lı Halil Menteşe, eeki Mos kova sefirl Galıb Kemali Söylemez oğlu, Tire'den Dr. Mustafa Ali, Tire'den Çiftçi Mustafa İbrahim, Çiftçi Galib Saffeti Babalı oğlu, Şurk feylesolu Hidayet Keşfi, “İzmir tarihi,, müellifi Raif Nezihi İzmir müstakil saylavlığına namzedliklerini koymoşlardır. heyeti ve Belediye Başkanı Doktor Behçet Uz güzel bir ocak binası olacak, KT —0 Za S e amaeii B carin ti BARe SER e sahnesl vardır. Burada temsiller — şenliği parlak bir şekilde ya- — j K İ î A