7 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

7 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

mmmı Sakifo — 6 HUNUN ü Foça'daki Tetkikat Bitti. Mezardaki Altınların Da bir Hikâyesi Var! — Başı 1 incl sabifede — ler şehrimizde hükümetten gizli satılırken tutulmuş ve müzeye gönderilmişti. Bay Ahmed hak. kında müddelamumilikçe — Fo- ça'da dava açılmıştır. Zabıtanın elde ettiği bu kıy- metli mücevberler ve eserler şehrimiz eski ererler müzesinde . teşhir edilmiyo başlanmıştır. Müze müdürlüğünün yaptığı tetkiklere göre bu eserler mi- lâddan evvel üçüncü asır ibti- dalarına ait Elenistik devrinden kalma tabansız, İki tarafı ve üstü düz taştan yapılmış bir mezarda bolunmuştur. — Mezar. daki bu eserlerin evvelâ — kral ailesinden bir kadına ait olduğu tabmin — edilmişti, bu tahmin. lerin doğru — olmadığı anlaşıl- mıştır, O vakit ölenlerin ahrette yaşadıklarına — inanıldığı — için yaşarken kullandıkları eşyası, mücevherleri, elbiseleri de me- zara gömülürdü, battâ İçecek şarapları vej yiyecek yemekleri bile mezarlarına konurdu. Bu eserler çok kıymetli şeylerdir. Milüddan evel dördüncü asır sonlarına ald Atina şebri ku- yümculuk — mamulâtından — ol. dükları ve oradan ithal edildi. BÜ tesbit edilmiştir. Bunların birkaç emsali Rusya'da Kını- min Kirş mevklinde evvelce «mezarlarda bulunmuştu ve şim di Leningrad'da Ermitraj müze- sinde teşhir edilmektedir. Bu “Givarda — bulunanlardan — buna ' benzer birkaç eser de Lomndrada — Britiş müzeümde bulunmaktadır. 3 bolaşlal Mearif Bakanlığının emri üze. TET K ARDATAMAN G SEODTTRLT TENESERENELDLCTE BAA AA ST ELRSE TT YAK L FOK KDT T TOM TUT MA SUDULDONTZ EARDAKE RDEOTUNARDELA, YERVENİNC CA SUOT SİAENTF OT RUELNU GUN SELEEREENEELE T 210 maşmak, sarışmak, G. yileşmek. Muanoit, — (1. dik başlı, 2. dike, 3. karşı, 4. uymaz, uyuş: maz, 5. yanaz, Muannitlik etmek, — mak, 2. örcülenmehb. Muaraza, — 1. alak, 2. alkar- dı, 3. çekiç. Muaraza etmek, — 1. atışmak, 2. çekişmek, 8. karşı gelmek. Muarefe, — 1. bildik, 2. bilik, 3, bilişme, 4. tanışma, 5. olma. Müareke, — 1, debeleşme, 2, dü ğüş, düğüşme, 3. savaş (muha- rebe man.) 4. vuruşma. boşun: Muarız — 1. karşı gelen, kar: gı koyan, yat (yabancı man.) Moarran — 1, boş, 2. çıplak, 8. soyulmuş, 4. süzülmüş. Musar — 1, çağdaş, 2. kurdaş. Muaçeret — 1. ağraşma, 2. burık, 3. bulanmuş, d. dirlik, ö. ellik, 6. geçiniş, geçinme, . kılık, kılk, 8. tarmuş, turuş. Muaşeret etmek — 1. birge: Teşmek, 2, birlikte yaşamak, 3. eyleşmek, 4. geçinmek, 5. üy- künmek. Muaçeretsiz. — geçimsiz Müaattal — 1. bırakılmış, 2. boş, işlemez, 8. iİşsiz, 4. kulla. mılmaz, 5. savuk, 6. tuturuz. Muattal hale gelmek — çoy- namak, çöğnemek. Muattar — 1. burcu burcu, 2. gözel kokulu. Maavaza — 1. değiş, 2. değiş dokuş, 3. değişme, değiştirme. Muavenet — I, arka, 2. basut, &. bulunuş, 5. ka- | tine İsmir müzeler müdürü Bay Ömer Salâhiddin Kantar'ın önünde Eski Foça'da Nemrud kalesi denilen yerde bir ay sü- rten bir araştırma yapılmıştır. Çıkan mezar Eolyalıların (Ki- me) şehri halkına «itti. Gerek altın eserlerin bulunduğu tepe- de ve gerek bunun yakinindeki tepede teknik bir şekilde yapı- lan araştırmalarda 22 eski me- zar bulunmuştur. Fakat son defa altın eserlerin bulonduğu mezardan başka; diğer bütün mezarların asırlardanberi hır. sızlar tarafından soyulduğu an- Taşılmıştır. Yalcın bir mezarda bir tek altın küpe vo tırnak kadar bir altın diyadem parçası ile yirmi kadar alto yaldızlı | habbecikler çıkmıştır. Söylendiğine göre Kozbeyli Bay Ahmed; bu eski eserleri arıların girip çıktıkları bir de- Hği merak ederek kazmak su- retile bulmuş değildir. Öteden- beri köy bhalkından Onkuruş Kostl namında bir mübadil Rum He daha iki üç kişinin mezarın bulunduğu tepede - buldukları mücevher ve eşyadan — zengin olduklarını biliyormuş. Bay Ah. | med; onlar gibi kendisi de bir define bularak zengin olmayı kurmuş ve araştırırken nasilea © vakıta kadar bulunamamış bir mezarı açarak kıiymetli mücev- herleri çıkarmıştır, fakat sonra bunları İzmir'de satarken yaka- lanmıştır. Bay Ahmed'in iki yıl Uğraşma ve sraştırmadan sönra bu mezarı büldüğü tesbit edil. miştir. Türkçe karşılıklar vanla, 6. kömek, 7. turus, 8. yar- dım, 9. yardımcılık, 10. yarı, 11. yürendeğ. Muavenet etmek — (1. arka berkitmek, 1. arka çıkmak, 2. arkmak, 3, boluşmak, 4. bulun- mak, 5. kabasmak, 6. koldumak, koldomak, 7. kovanlamak, 8. kö- mek, 9. polusmak, 10. yardım et- mek, 11. yavmak. Muaveneti mütekabile— 1. ime- ce, mece, meci; (ooperatlon man) Muavin, — 1. basalak, 2. ba- sutçı, 3. boluk, poluk, 4. boluşuv: €ı, 5. çeltek, 6. el ulağı, 7. kol- dağuç (yardım eden man Allâh nasir, umum man.) 8. koldaş, 9. koşlavcı, 10. kömekçi, (11. söy- keği, 12. şağa, 13. yamag, 14. yamak (küçük ve aşağı işlerde kullanılan muavin —man.) 10 ya- naşık (çırak gibl yardım için kullamılan muavin man.) 16 ya- naşma — (gündelikle tutulan yar- dimcı man,) 17. yardak, yardakçı 18. yardımcı, 19, yarıcı, Muavin sekoer, — 1. yertüm, 2. yetür. Muavveç, 1. bükülü, bükülmüş 2. dolambaç, dolambaçlı, 3. ecliş, bücüş, 4. eğal, iğri, 5. eğri böğrü, iğri büğrü, 6. eğrilmiş, 7. ekiş üküş, 8. engebell (sathı muavveç — engeboli yüz) 9. yamıç Muayene — 1. bagu, 2. baku, 3. #ım, 4. tükel, 5, ucuğ, 6. yok- lama Muayene etmek — 1. aramak, 2. bakmak, 3. barlamak, 4. çın- gııınık. 5. gözden geçirmek, 6. n 'l. umk, 8. yok- İzmir'de Grip S:î - — Başı 1 incl yüzde — Sıhhat müdürü doktor Bay Cevdet Saracoğlu dün berabe- rinde mekteb hekimi doktor Bay Sami Nazif olduğu bhalde Damlupınar, Sakarya, İstiklâl, Misakımilli, Olti, Yıldırım Ke- mal, Şehitfethi, Müsevi kız, Müsevi erkek, Halitbey, Sarı- kamış, Tınaztepe, Zefer, İnkı- lâb ve Topaltı mekteblerini gezerek mmıfların ve talebenin sağlık bakımından yoklamaları- mı yapmışlardır. Sıhhat müdürü Bay Cevdet'in verdiği malümata göre, yukarda adları yazılı mekteplerden üç tanesinde — devameızlık — nlebeti oldukça fazladır. Yani, bu üç | mektebe devam eden talebe pek azdır. Mualilmler, bu devamsız hığın bestalıktan ileri geldiğini söylemişlerse de — devamsızlığın mutlaka hastalık neticesi oldu ğu yolunda asaslı deliller göz- terilememiş ve hasta olarak ev. gönderilen — çocukların bizzat —muullimleri tarafından görülerek hasta oldukları ka- naati hâsıl olmatnıştır. Gene sıhhat müdörü Bay Cevdet'in anlattığına göre, dün- debvberi, basta oldukları için evlerine gönderilen talebe yok. tur. Yalnız iki mektebde ikişer çocuk hastadır. Diğer mekteb- lerde devam — vaziyeti, bir iki gün eveline nlsbetle fazladır, Devam başlamıştır. Bu itibarla umumi olarak endişeyi mucib bir vaziyet yoktur. Sıhhat mü. dürü doktor Bay Cedet diyor ki: — Görülen hastalıkların hep- sine grib denemez. Fakat bu hastalıklar — arasında — grib de vardır. Devam edemiyen tule- benin hepsinin mutlaka gribden yattıkları söylenemez. Yarm, lerive (Bugün) diğer mekteblerin de sağlık — yoklamalarına devam edeceğiz ve san vaziyete göre, iktıza ederte, başku tedbirler alınacağı tabilı dir. .'ı Hatırlarda — olduğu üzere, birkaç gün ömce, İzmir'de grip hastalığının — salgin bir çekil aldığını yazmılı, alınacak sağlık tedbirleri arasında mekteblerin tatil edilmeetnin de döşünülmesi gerek olduğumu İlâve etmiştik. Mekteblerde bügün de yapıla- cak olan sağlık tedkiklerinden sonra ve eğer lüzüum hâsıl olur: ea mekteblerin tatili cihetine gidileceği anlaşılmaktır. İstan- bol mektebleri de ayni sebeb den tatil edildiğine göre İzmir de de böyle bir karara varıla cağı tabil ve zaruri görül mektedir. . .. Yukandaki — satırları — yazıb bitirdikten soora, geç — vakit aşağıdaki haberi aldık: mekteblerinde — grip hastalığının salgin bir şekil al- dığı netlcesine — varılarak meb- teblerin bir hafta müddetle tatil edilmesi sıhhat müdürlü. ğünden vilâyeto bildirilmiş ve vilâyet te keyfiyeti — telgrafla Maarif bakanlığına yazmıştır. Bugün cevab gelince mektebler bir bafta tatil edilecektir. çok - yerindedir. tatiline — ihtiyac Bu karar Mekteblerin vardı. Bir Tecrübe Treni Moskova, 5 (A.A) — İaşaatı biten İlk metro battında dün bir tecrübe treni bütün met- royu baştan başa katetmiştir. Türkçe karşılıklar ————L—MLMLTMTELELL —.: ——— — ŞUBAT 7 T Londra Konuşmaları U Fransa -- İtalya Uzlaşmaları Daha Fazla Kuvvetlendirdi, Deniyor.. — Başı 1 inci yüzde — Londra konuşmaları Framsa- İtalya uzlaşmalarını devam et tirmiş ve kuvvetlendirmiştir. İtalya - Fransa arasındaki iş birliği bu suretle üç taraf lı bir İştiraki mesel olüyor. Ve İtalya Almanyanın da doğrudan doğ: ruya iltihakile bunun dört ta- raflı olmasını temenni etmek- tedir. Bu gazete Londra beyan- namesini tahlil ederek Versay moshedesinin beşinci maddesi münasebetlle İtalya'nın bir re- vizyonizm hareketl temenni et. mekle beraber tek taraflı uz laşmalarla zoraki revizyonizm teşebbüslerine muarız bulundu. ğunu hatırlatıyor. Nihayet Avasturya ile Ma: caristan'a Tuna teşrik mesalsl- nin esaş noktasını teşkil eden hukuk müsavatının İnkâr edil. miyeceğini söyliyor. Hava andlaşması — projesine gelince; Stampua gazetesi banun Lokarna'dan da ileri gitdiğini, zira İmza eden devletlerin hem kefli, hem de mükeffli olduk: larını yazıyor. Gazete, Del Popole da Al- manya'ya kendi dahil olmasa da Londra ve Roma anlaşmalarının yıkılamıyacağını ihtar ediyor. Berlin 6 ( A.A ) — Havas sianaı mubabirinin heber aldı. ğına göre, Londra tebliğinin metni Hitler'in başkanlığı al- tında toplanan kabine erkânın- dan bezıları tarafından bir ve- sikanın ihtiva eylediği birçok itokânların — mahiyetlai tayin maksadile tetkik olunmuştur. Atman siyasal mehafili dün. 211 lamak. Müayene memuru — 1. sıncı, 2. yoklamacı Muayyen — 1. begilengen, 2, belgili, 8. belirli, 4. belli, 5. çağlm, g. mırzamlı (zaman ve yer hakkında), 7. pelgülük, 8. sınlık müşahbas man.) Muazzam, 1. ağrı (ehemmiyetli vahim man.) 2. batuk, 3. büyük 4. iri, 5. koskoca, Ğ. tunga (muhteşem man) 7. ülgen. Muazzeb' üzgün üzülmüş. Muazzeb etmek, üzmek, Mouazzeb olmak, — 1. bunal: mak, 2. casımak, 3. entikmek, 4. kınanmak, 5. muğandırmak, 6. munalmak, 7. üzülmek, Muazzez, 1. —arığ, 2. Iddük, iduk, 3. sevgili. Muhasebe, — 1. çarpışma (söz. le, yahut yazı ile düşüncelerin çarpışması man.) 2. keriş, 3. ko: nuşma (muhasebe man.) d. söz, sözleşme, #öz etme, 5. ucaş. Muhasebe etmek, 1 aydışmak, 2. çakışmak, 3. çarpışmak, d. eğeşmek, 5. kırlışmak, 7. konuş- mak, 8. söz etmek, 9. ucaşmak, 10. ucuşmak Mubalâğa — 1. abartma, 2, aşırı, 8. aşırıb taşırma, 4. büyült. me, büyük gösterme, 5. eşire, 6. ileri varma, 7. katıklama Mubalâğacı — 1. aşırgan, 2. aşırıb taşı 3. büyültücü, bü. yük gösterici, 4. bhaybatçı, 5. ibertici, 6. ileri varan, 7. kofalak, 8, palavuz, 9, sallavcı, 10. yaygaz unbıııgı etmek —. ıbımııık. yültmek, büyük göstermek, d. co.- şanmak, 5. ibertmek, 6. ileri var: mak, 7. katıklamak, 8. kudur- mak, 9. obartmak, 10. ofart. mak, 11. ofurtmak, 12. oşart: mak, 13, öbertmek, 14. öşetmek, 15. uçurmak, 16. uşkartmak, uç: kartmak, Mübarek — 1. arığ, 2. görklü, 8. iddük, idük, 4. 1zak, 5. katlu, 6. kutluğ, 7, kutun, 8. oygan, 9. oytun, uytun, 10. sağun, sayın, 11. uğurlu, 12. uğuz, 13. yumlu, yümlü. Mubassır — . arayıcı, 2. ba- kıcı, 3. bekleyici, 4. gözetlel. Mubayaa — 1. alım, alım 8- tım, alış veriş, 2, satı, 8. satın almak. Mucibince — 1. gereğince, 2. orunca, Mucit — 1. bulan, 2. bulucu, buluçu, — çıkaran, 4.- tabuvcu, 5. tolonçok, 6. türetken. Macize — 1. Böğülüğ, 2. genğ- si, 3. kayganzı, 4. kaygas, 5. ka. yıkkal, 6. kayıkkı, 7, tanğ, tan: u, 8. tansuk, 9, tanzak. Mucize nevinden — 1, munga: dıçığ, 2. tanglançığ. Muharebe — 1. dokuş, tokuş, 2. döğüş, dövüş, 3. döğüşme, dö vüşme, 4, vuruşma, Mucize ötmek — 1. azgaşmak, 2. direşmek, 8. döğüşmek, dövüş. mek, d, kakışmak, 5. uruşmak, 6. vuruşmak, Mudhik (Mutbik) — 1. çülür, 2. güldüren, güldürücü, Mudil — . ağır İş, 2. büyük İş, 3. ulıılık,AL calbak, çalpak, 5. den daha az nikbin görünmek:- tedirler. Lüâkin tebliğin neşrin- den önce bildirilmiş olması keyfiyeti Franaa ile İagiltere' nin Almanya'yı bir emrivaki karşısında bulundurmamak hu- sosundaki niyetlerine açık bir delil olduğu teslim edilmektedir. Londra'da ifade edilen İşti- raki mesal fikrine müsbet bir tarada tercüman olmak üzere osun boylu diplamatik müzea- kerata lüzum hâml olucağı tah- min ediliyor. Hava andlaşmalarına karşı, serdedilen — başlıca — itirazların biri bu andlaşmıya Almanyanın da İştiraki İatenmekle bu dev- letlerin bir hava harb filosunt malik bulunduğa zannedilmesi ve halbuki Versay muahedesl- nin koyduğu yasak mucibince onun böyle bir filoya malik bulunmamasıdır. Kezalik mın: tekavi andlaşmaların mustakbel andlaşmanın hosalünde ne de recelerde âmil olacağı ve gene prensib itibarile mevzan bab: sedilib fakat tavzih olunmıyan umumi teslihat mukavelesi del- resinde — Almanya'nın bukuk " musavatı ne süretle tahakkuk ettirileceği cayi sual görülmek: tedir. Tebliğdeki bazı formüllerin şamulüne dafr — Almanya'nın Paris'ten ve Londra'dan yakın: da İstizahta bülünm &ı me muldür. Vaşington, 6 (A.A) — İngi- liz - Fransız teklifinde mev: zuu bahsedilen ve Almanya ile Amerika arasında münakit solh müoahedesinde dahil — bulunat Vorsay andlaşmasının — beşinci maddesinin tadili — tasavvurans karşı Amerika — hükümetinln vaziyeti ne olacağı hakkınds İngiltere hükümetinin serdettiği İl. Astizaha dalr Londra sefareti den benüz resmen hiçbir habef Ş gelmediği hariciye nezaretindel ifade - edilmiştir. ——— Germencik İşleri Germencik — gençlerinden ç? mektubu aldık: Saygı değer — gazetenizin İ şubat 935 günlemeçli ve 6129 No, li nüsbasının 6 ıncı sahif€ ve Büncü sötanunda “ Ger |. mencik'te meydana gelen esef” ler yıkılıyor mü,, — başlığınd yazılan yazıda okunan ve park denen yer kasabanın — ortasıl” da olub kabristanlıktan başki birşey denilemiyeceği gibi keb' timizin bu husustaki iyi görüt lerini takdir eder, muvaf fakıyt dilerken sözü geçen gençliği' mize temsil için bir sabüf yapılmak İstendigini Gençliği unutmıyan ikinci seçif g; kent kurultayımıza gençlik İ'* mina — teşekkür — eder son saygılarımızın — yüksek — gazel” nizde yer verilmesini yalvarırı ü lee l ei M İzmir lramvay' ve elektirik şiı"( ketinden: Şebekede yapılacak ıııılİ!i dolayısile bu ayın 8 inci okudok: b günü sant sekiaden 12 ye e “'ıı dar, darağaç, burnava, ba; türan ve karşıyaka © keslleceği — muhterem malümu — olmak — üzere Pakı