7 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sahifo— 4 Günlük Notlarımdan Bir Yolculuk... Gördük-Mahsullerimiz... lerim ve Duyduklarım... SŞ Bandırm1'ya göündüz geleme yişimize çok ü züldüm,. Daba rıktim kapısın dan dışarı çıkar bir şehir oldu- gönu, mubtazam - kaldırımları, temiz helüsile ken çok temiz yazık ki gece geldik, Kordon: dan başka hiçbir yerini — göre- meden ayrılmak — zarüreti var. Vaparumuzun bütün yolcuları tren saatinl beklemek üzere kahvelere indiler.. İnsan ne ka- dar tez canlı oluraa saatler de © kadar uzun geçiyor. Bir ke- Dara çekilib nargilesini tokur- datan 45 Hik kıranta bay, he- men İki idakikada -bir esatine bakıyor, Kızdığı, yüzünün çiz- gilerinden belli.. Nargileyi içine çektiğini zannediyor ve o kadar kuvvetle üfleyor kl - tömbeki üzerindeki ateşler hep yere ya- yılıyor, bu Befer daha fazla içerliyor: Kuhveci!.. Kahveci!,. Çabuk atoş!.. Tam dördüncü yanlış çeklş.. Gene saste bakıyor. - Halbuki vapurdan ineli daha 45 dakika oldu. Diğer bir köşede - Can sıkıntılarını — pağıtmak için ol- düğü belli - tavla takırdatan. lar, iakambil kâğıdlarını masa üzerine vuranlar.. Göz gezdiri- yörmm; kahvelere hücum eden- ler ve sinirli sinirli — saatlerin geçmesini bekliyenler içinde, Pıpııı- yolcularının çoğunu teş- kil eden talebelerden tek bir /| tane yok.. Bunlar nereye gitti? Nerede vakit geçiriyorlar? Büzüldüğüm köşecikten içim- de doğan bir sevki tabille kalk- tm, dışacı çıktım. Kulaklarım: da tekrar: Topçular; Türk erleri, gönülden arkadaşlar; Hatıramız tarihin başlangıcından başlar!.. Sesleri yükseldi. Bu da genc ihtiyat —zabit — namzedlerinin sesleri idi. Tarihin başlangıcında — başlı- yan Türk topçularının - hatıra: sını, Bandırma, yeniden duyu- yor. Türk ordusunun ve Türk ulusunun en küyvetli damar- ları olan ihtiyat zabitleri siz, varolacakamız!... . Bizi sabahleyin enat 6 da gölüreceğini öğrendiğimiz tren “her nedense. iki saat gibi ol. dukça uzun bir zaman gecikti, ancak 8 de Bandırma'dan ayrı: labildik. Tünelden çıkar çıkmaz kar da başladı. Kompartıman pen: cerelerinin buğala camlarını silenler dışarda birden kalınla- şan karı görmek İstiyorlar... Trenimiz durmadan ilerliyor... Hiçbir ulus tarihinin yaza- madığı Türk merdliklerile dolu ızdan — geçiyoruz. Manyas gölü, uzaklarda — görünüyor.. Türk gücünün yüceldiği oya- lar. Şimdi de © ulusün — kalbi gibi temiz, lekesiz kar tane: lerile beyaz bir tüle büründü, Suasurluk!... Daha sonra kendine has gi- yimi ile başka dernek gösteren Balıkesir!.. Trenimiz Balıkesir- de pekâz kaldı.. Somadayız!.. Bir zamanlar bu havza için bir can damarı demek olan bavat hatlar bilmem çok zavallı gösteriyor. Ne | Güzel Izmir! Görüyörsun ki çocukların senin için ne kadar samimidir.. görünüyorlar.. Bogün onların çalışmaz bir halde havada asılı kalmaları Insanda uyandırıyor.. Soma ile Kırkağaç acı bir sızı arasındaki arazinin panoraması çok güzel... Bilhassa Kırkağaç'a kadar karın örttüğü geniş düz: lükler.. Kırkağaç'tan biraz ilerledik. ten sonra ova ağaçlanıyor, bağ. lar, kesif zeytinlikler görünü: yor. Manisanın en güzel kaza- larından biri olan Akhisar'da kar dindi.. Bundab sonra hep yağmar... Manisa'ya akşam ka- ranlığında — gelebildik.. Burada hiç eğlenmeden aylardır. aytılı- gn çektiğimiz güzel İzmir'e gidiyoraz. Trenimiz bir kuş gibi uçu: Yoru.. Karçıyaka'dayız!.. İzmir'in gecesl Karşıyaka'dan ne kadar canlı görünüyor. Koru partimanımızda bulunan — genç mektebiller İzmir görünür görün- dudaklarımı — dudaklarını biç kapamadılar. Yanımda otu: ran yüksek muallim mektebli genç bir Bayan İzmir'n bava- gını yutacakmış gibi pençere- den başım uzattı. Kollarını açtı... Yarı yarıya İşitebildiğim tatlı bir İzmir şiirini okumuyu başladı.. Herkes coşkun!.. Güzel İzmir!. Görüyorsun ki, — çocukların senin İçin ne kadar samimi!.. Korkma!. Üzüntü duyma!.. Buanun arkasındaki 17 milyon- lak Türk ulusu da ayni duygu- larla seni anıyorlar.. Saçakların artık bir baykuş yacaktır, olamaz... M. Emin KÜTT FEUTENE MK 3 "1 : Zengin Bir Müsamere. yaüvası olmi- — 40 p — Cümhuriyet Halk — Fırkası Buca nahiyesinde yeni teşkil edilen musiki kolu menfaatine bir müsamere verilmesi rica. sını lütfen kabul eden kibar ecnebi âilelerinden müteşekkil amatör bir balet heyeti tara- fiından Cümhuriyet Halk fır- kası vilâyet idare beyell baş- kanı ve Yozgad saylavı bay Avni Doğan'ın himayesi altın. da 202935 çarşamba akşamı saat 21 de Elhamra sinema- sında zengin bir muzik heye- tinin refakatile bir müsamere verilecek ve provaları muvaf. fakıyetle devam etmekte olan “Brovvo,İa “Kkla Dukkanln- daki ruyusı,, piyesi temsil edi- lecektir. Biletler Elhamra sinemasın. da, hükümet önünde Sevim pastanesinde, Burnava'da bay Osman'ın — cczanesinde ve bi- rinci kordonda Şove kütüpha nesinde satılığa çıkarılmıştır. Fiatler çok ehvendir. Koltuk numaraları biletler - üzerinde yazılıdır. Dış Piyasalarda —— .- 5a— Türkofis (Telgraf) 4 -2: 935 tarihinde kapanış flatleri pa- muk Liverpol borsasımda libre başına Amerikan — pamukları Mart teslimi 6.78 Mayıs 6.72 Temmuz 6.68 İlkteşrin 6.58 Misi — pamakları — Sal is cinsi Mart 847 Mayış 842 Temmuz 8.39 1İlkteşrin 8.35 Üpper cinsi Mart 7.48 — Mayıs | 1747 Temmuz 7.33 İlkteşrin 7.29 penidir. lakcndcriyu bor- sasında 99.05 Mibre başına f gf Sakalaridis cinsi Mart teslimi 15.42 Mayıs 15.51 Temmuz 15.62 Eylâl 15.71 f g f ash. moni cinsi Şubat 13.17 Nisan 13.27 Temmuz 13.29 — Eylül 13.23 tallardatir. Nevyork bor sasında Çibre başına Sonkânun teslimi 12.25 Mart 12.31 Ma- yıs 12.31 Temmoz 12.22 İlk. teşrid 12,29 senttir. Buğday fiatleri Liverpol borsasında 100 lire başına Mart teslimi 4.9 Mayıs 5 18 Temmuz 5.2 1-2 şilindir. Üzüm Hamburg bor: antanda İzmir 7 numaca 20.50 8 numara 21.50 9 numara 22.50 10 mumara 24.50 11 nu. mara 27.50 florindir. Fındık Marıliya borsasında iç fındık Şark 640 Gireson 645 Napoli | 620 Roma 670 Taragona 600 | kabuklu findık Nepoli krible | 285 karışık 270 Sicilya krible 200 karışık 255 tarsgon krible 250 Fransız frangıdır. Türkofis: Un Yukaat Ç Hırsızlıklar 1 — Cümhuriyet meydanın: daki parkta demir çabukları çalan ve hurda demirci Niya- zi'ye satan Yusuf oğlu Sabrl ve Ali oğlu İsmail zabıtaca tu: talmuştar. 2 — Keçeciler çarşısında Mustafa oğlu Bay Ali'nin ce- binden yankesicilik anrelile 90 kuruş parasını çalan geçmişi bozuklardan — Seyfiddin — oğlu Seyfi ve Malik oğlu Yusuf tu- tulmuş ve haklarında tahkikata başlanmıştır. 3 — Kestelli caddesinde bak. kal Bay Mustafa'nın dükkânın. dan bir kuta jilet bıçağı çalan geçmişibozuklardan Salih oğlu Receb adliyeye verilmiştir. 4 — Türkler çarşısında bay Mitat'ın — yankesicilik — suretile saatini çalam geçmişi bozuklar. dan Topuz Ahmed ve Köse Mehmed zabıtaca yakalanmıştır. Sarhoşluk Keçecller çarşınında Taflan gezlnosunda sarhoş olan - şolör Ali oğlu Kemal ile Ömer oğlu Receb bağırıb çağırmak suretile rezalet çıkardıklarından zabıtaca yakalanmışlardır. Gönül Rızasile Kaçmış Alsancak'ta Hacı Paşa soka- gınpa oturan Etem karısı ba- yan Zelila karakola başvurarak 17 yaşında üvey kızı Fatmanın Hüseyin oğlu İşçi Rasım tara: fiadan kaçırıldığını şikâyet et. miştir. Yapılan — tahkikatta kı- zın kendi — rızasile kaçtığı an- Taşılmıştır. Kaçak Sigara Kâğıdı Uşak 5 ( A A ) — Erinde 800 yaprak sigara kâğıdı bula- nan GCedizli Kel Ahmed yuka- lanarak adliyeye verilmiştir. Cümhuriyet İdaresinin ( Görüşler Eserlerinden Biri.. ço w Hastane koğuşlarından Biri.. Aydın, (Hususi) — Cumur tak çoğının — vilâyetimize diği çok değerli armağanların dan biri de Memleket hastane- mindir. Önceleri yapılmıya baş landığımı yazdığım kalöriler te- alaatı 20 gün önce bitirildi ve çalışmıya başladı. Hastanenin bir eksiği de karantina daire- sinin ayrı binada olmaması İdi. Karantina ayırma evi pa ver- ve vİyonunan ya: pisnan da Kanmıştır. yapı baş: Bu bitince D ameliyathane ve bharici iki koğuş üst ka " ta alınacak , / koğuşlardan bi. Baş Tabib Bay risi ameliyat Necib olmuşlara ayrılacaktır. Ba su- retle esas binada dahili ve di- ğer şubeler için bir iki koğuş daha kazanılacaktır. Hastanemize — 984 yılında (2509) hasta girmiştir. (789) hastaya ameliyat, (4768) ha taya da rontken ve lâburatavac müayenesi yapılmıştır. Bir yıl içinde hastaneye başvaran ve polikilinik muayenesi — yapıla- rzak iyi edilen yurddaş sayısı (6100) ü geçmiştir. Hastanemiz, yalmız - vilâyeti: miz çevresindeki — yurddaşlara değli, bitişik ve komşu vilâyet. lerden de gelen birçok yard: daşlara sağlık ve hayat vermek- tedir. Nitekim, dün ben has- taneyi gezerken Muğla Halke- vioin Aydın Halkevi delâletile yolladığı bir göz hastası mua- yene ediliyordu. Hastanemizin rontken makinaları son sistem ve hiç ekelksizdir. Rotoken makineleri, hastane mizde hem teşhis ve hem de sathi ve derin tedavi makine- leridir. Rontken mütahassısı ve has. tanemizin bugünkü yerine nlaş- masında büyök hizmet ve ya- rarlığı görülen baş bekim bay Necib altı yıl önce Aydın'a geldiğinde o zaman alınması ka- rarlaştırılan makineyi aldırtma- mış, bugün altı yıllık çalışma- Bna rağmen yepyeni duran makinenin alınmasını — temin ederek vilâyet bütçesini diğer yilâyetlerde olduğu gibi bir iki yıl sonra ikinci bir makine almak mecburiyetinden kurtar. mıştir- Derin tedavi makinesi 230000 volt kuvvetinde grpterapi diyok makinesidir. Eşi yardda pekaz olan bn makine ile hem sathi ve hem de derin tedaviler ya. pilmaktadır. Oğlaman iyileşme- eai ben de bu makineye ve İi bay Necib'e borçluyum. Bu ma. kine ile omuzunda kafa bü yüklüğünde bir sarkon olan Atcahı bir kadın iki siyans te- daviden sonra bu — makinede kurtarıldı. Dört çocuğunu ye- tim bırakarak — hayattan — göç mek üzere olan bu bayan bugün sapa sağlam beşinci yavrusanu emdiriyor. Bu ma- kine ile iyl edilen kromik şek: lindo ekzemalı deri kanserli, adanikli, kemik veromli, ml- yomla, birçok — bastalar, hattâ birçok da — keller buügün ba makinayı alanlara ve aldıran. lara dua ediyorlar. Bapında mütahassıs bakterl. yoloğ doktor — Nuri'nin bulun. doğu bastane laboratuvarı bu- gün ileri memleketlerdeki eşleri kar muntazam — ve ihtiyaca cevab vermektedir. Anasından doğduktan sonra 17 yıl dünyayı görmiyen Boz. doğanlı bir kız birkaç yıl önce hastanemizde mütahasmna doktor Şevket'in elile dünyayı gördü. Gene gözünün dış zaviyesine beş santim uzunluğunda beş çöp kaçan bir çocuk hastane. misde kör olmaktan kurtarıldı. Başınde operatör Bay Mitat'ın bulunduğu barici servisinde en zor ve tehlikeli sayılan ameli- yatlar muvaffakıyetle başarıl- maktadır. Yeni gelen dahiliye mütehas. vsı Dr. Mühsin kısa bir za- manda gerek hastanede ve ge- rekse Aydın'da İşinin ve san'a- tının ehli olduğunu gösterdi. Mütehassıs Dr, Süleyman'ın idare ettiği nisaiye servlalmizde en zor doğumlar kolaylaştırıl. makta ve mühim müdahaleler muvaffakıyetle yapılmaktadır. Bu arada doktorlarımıza iyi bir yardımcı olan ve hastaneye girenlerin hepel üzerinde çok iyl bir tesir bırakan baş hemşire Bayan Behice'nin adını anmayı da bir vazife aayarım. U. H. Becerik Izmir Postası Abone ve ilân Borçlarını Veriyor. Vekiller Heyeti yüksek kara: rile muvakkaten - tatil edilmiş olan İzmir Postasının yenidea İntişarına müsaade — buyurula: cağını yüksek cümhuriyet Ida- resinin büyük adaletinden bek- lemekteyim. 3500 Hralık matlübatımızın tahsili imkânını bulamamış ol. mamıza rağmen gazete abone ve ilân bedellerinden matlübu koalan zatlardan — ikibin — Hrayı geçen matlâbatını ticaret mat- buasında yaptıracakları — evrakı matbaa bedellerile İtfa ve te- diyeye hazır. olduğama — ilân ederim. İzmir Postası sahibi Raşid Yılmaz üdlğr ua NU SUBAT 7 Sezişler. Aydın M. Hastane_s'i, Bugün Kuvvetli Ayasîfya ve Çok Faydalı Bir Müessesedir. Müzesi.. Ayasofya camlinin müze ol düğünü İlk defa okudağat vaklı: — Orası ötedenberi esaseli cami olmaktan ziyade kenditl büyük binasile müze idi. Dedim İstanbul'a gelen hef yabancı gezginler (Seyyahlar) bir defa Ayasofya'yı geziyorlar dı. Ayasofya, Romü şark İmps' ratorluğunun — terihini — işarel eden bir müze idi. Orayı ge' zenler tarihi tedkik — edenlef (Nami namaz — kılımıyor?) diye bakmıyorlardı. Ayasofyanın cami — uluşunu! da tarihi pek yeni değildir Ayasofya denince Ayasofrenıt içinde uydurulmuş bir hırefeyi hatırlamak — elimden — gelmedi. Eskiden ber sene ramazandı kadir günü ve kadir gecesl Ayasofya bıncabınç dolar, tere” viden sonra sabaha kadar der vişler zikreder, mevleviler dö ner, hetimler — İndirilir, muks beleler obunur, Bimraleyüöse lâm da o gece insanlar arasınd? kıyafetini değiştirerek — dolaşır miş, o devirde buna' akhı bar şında geçinen pek çok adam lar da İnamırdı. Hiziraleyüsse” lâma camide herkese - tanıdığ! bir insan kıyufetinde görünüf ve onunla görüşürmüş. Şu kalp ve manasız İnunışa bakın kİ Hızıraleyösselâm'ın baş parma: ğında kemik yokmuş. Ünct Ayasofyoda —kim kimle — ile karşılaşıran — elini tutarak bat permağını yoklardı. Fakat ke mikli parmaktan başka parmak gören biç olmamıştır. Hurafat devri zamanındas kalma böyle manasız İnunışlar! görüyorda| medeniyet dünyası" nın telefonu, radyosu, rontkenlı tayyaresi, sesli filmi, televis" yonu karşısında memleketimiz: den pılani, — pirtisimi toplayıP giden köhne, paslı hurafat kidt bilir. hangi diyarlara güç et miştir. | Nereye — gittilerse — gitainler. yolları açık olsun... “Uğurlaf olsun,. Mukavele üze- rinde Tahrifat Bir Şahid Ne Diyor? Bir kömür deposu — isticaf müukavelesi üzerinde, deponut sahibi Bayan Makbule öldüğü balde sahtekârlık yaparak ka” dinin İmzasını - cam üzerindt taklid etmek suretile mukavel? müddetini 9 ay uzatmaklk suçlu Bay Hayreddin'in durüt" matına dün Ağırcezada devati edilmiştir. Şahid Bay Cemlli bir gün muakkıb Bay Muzaf' fer'lm yazhanesine gittiği sırs” da orada suçla llıyı'eı'lılll'h cam üzerinde mükavele üzerlii imza etmekle meşgul gördüğünü söylemiştir. Müddelumumi muavini Baf Fahri; deposahibi Bayan Mak* büle'nin hangi tarihte öldüğü nün tesbitini İstemiş ve mal” kemece ba dilek onanmıştif" Dava kâğıdları üzerinde baf' tedkikler — yapılması da muvt” fik görülmüş, duruşmanın de' vamı 11 şabata birakılmıştır.