8 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

8 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

KNN Sahife Günlük Notlarımdan Bir Yolculuk... Gördük- İzmir'den İç Anadola'ya ka- dar uzun — bir şose vardır.. Bu- nu bep biliriz. Tarih yaprakları arasında bu yolun ehemmiyet ve kiymetini öğrenmemiş yok- tür. Arab hanından bindiğiniz bir etomobil sizi adım attıkça birl diğerinden daha güzel köy- lere ulaştırır. 70 80 kilometre özerinde yol alan otomobilimiz bir yel gibi uçtu. Dolambaçlı bir yokuşa tırmanıyoruz. Bir noktada dur- duk.. İzmir körfezi, Ege denizi buradan ne kadar canlı görünü Bacılarkırı'ndan yor.. İşte Atatürk'ün durduğu yer.. Yıldırım orduları, düşmanı bu.- radan denize döktü. Büyük savaşın başında yerleri titretecek kadar kuvvyetli olan: — “Ordular hedefiniz Akde- nizdir!,, kumandası bu geçitten Eğge kıyılarına çarptı, çarpıştı ve en nihayet dalga birbirine karıştı.. Yükseldi, yükseldi, usır. larca barındırdığı Türk ulüsua- kuvyet ve kahramanlık sesini yeniden duydu. Koca Türk ilk defa İzmir suyunu; sırtını. bir yamaca da- yayan bu tarihsel çeşmeden İçti. Hem de kana kanal,. İşte bu raya «Belkuhve* derler. * nun Her çıkılan yokuşun bir de | İnişi vardır,. Demin bomüurdana homurdana tırmandığımız sırtın imişi başladı. Kemalpaşa havza- sının her — yanını süsliyon kır- mizi kiremitli çatılar göründü. Tosan bn kırmızı kiremitleri görünce birden başında sade kasketi, elinde kalın bastonu, göolf elbiseli İzmir'in vallel Ge- neral Küzım Dirikt hatırlıyor. Köylü içinde yaşayan özlüğünü bozmamış aşiret kadınlarile ay: ran kaşığı tokuşturan General Kâzım Dirik; gene birlikte köy delikanlılarile sırtında taş taşır yarak bu insanlık yuvalarını kurmuştur: İşte (Ulacak) mektebi.. Uzak- larından geçen yolcuları selâm- hyor. Daba ötede, bir sırt üs tünde (Damlacık), biraz ileride (Ansızca) mektebleri.. İlerledikçe herşey güzelleşi yor, ova, dağ... Derel.. En nihayet Ören'deyim. Akşam yaklaştı.. Ören'in ye: mektebi önünde durduk.. Şoseden 80 : 40 metre fleride ve yola müvaz! olarak kurulan bu mektebe yüzüne amnd bir ni kaldırımdan yürüyorum. Mun- tazam mozayık merdivenlerden içeri girdim. İbtiyar hademenin | yardımilo yukarı kata çıktım, Başmnallimi bir dershanede so. ba kurmakla uğraşır gördüm. Temiz — ve titiz bir el tarafın- dan idare — edildiği bir bakışta görülen değersiz, kıymet biçil- miyecek ba mektebte çalışmak insana ne derin bir zevk ve- riyor. Bileklerine — kadar — çamur içinde ve işle meşgul olan baş musallim urkadaşla konuşmıya başladım: — Mektebiniz. çok güzel.. Eşine rast gelinemiyecek kadar güzel.. Yalnız niçin bu kadar eskl sobaları bu temiz odalar içine kuruyorsunuz?.. Arkadaşım güldü ve; Yoksulluk içinde hemen yeni birşey bulmağı ve isteklerini karşılamağı bilen ulus Türktür — Evet dedi. Yakışık almı yor, bunu ben de biliyorun. Fakat ne yapalım ki henüz ba şardığımız bu iİşin eksiklerini zaman düzeltecek.. Bir dakika sustu ve tekrar: Salı günü buraya General Kâzım Dirik geldi. böyle soba kurmakla Yanında kazı kaymakamı da vardı. Kaymakam, beyaz bada nalı, temiz düvara küflü saç sobanın yerleştirilmesini doğra bulmadı: — Niçin, kuruyorsunuz? Dedi: Beni gene içinde, uğraşır buldu ellerim çamur bu eski sabaları Benim cevab vermeme zaman bırakmıyan — General: — Bırak kaymakam.. - Yok:- sulluk içinde hemen yenl bir şey bulmayı, İsteklerini karşı: lamayı bilen ulusun Türk ol: duğunu bilmiyorsunuz sanırım, Hazır oşya, hazır materyel ile Herkes İş görebilir. Asıl bü: yüklük, böyle dar zamanlarda eldekilerden — İstifade — edebil mektir. Sayın arkodaşım bana mek tebi gezdirdi: İki kat üzerine yapılan ba kocaman işık mur yuvasının üst katında bü- yük beş derahane, biri müze, diğeri muallim odam — olmak üzere iki tane küçük oda bu: lunmaktadır. Derebanelerde &- ralar İihtiyacı — karşılamıyacak bir haldedir. Alt katta henüz sıraları yapılamıyan — geniş bir salon, üç büyük, ikl de küçük oda vardır. Mektebin ileridekl vaziyeti düşünülerek — yapılan bu odalar İcabında dershane olarak — kullanılabilecek — şekil- dedir. Mektebin bugünkü ta: lebe mevcudu 250 dir. Üç mu- allimle idare edilmektedir. Yal- mız birinci sınıfta yüzü müte- caviz talebe vardır. Üç mual- Himle ba kadar fazla talebenla idaresi bilmem biraz güç gö rünür. Gelecek senelerde yatı mektebi olarak yapılması dü şünüldüğünü — öğrendiğim bu möktebe bugünkü kadrosunun ik! misli muallim İlâvesi çok lâzımdır. Yaktin gecikmesinden ötürü mektebden ayrıldık. Başmual. | im arkadaşla birlikte biraz da köyde dolaştık. İlk dakikada gözüme çarpanlar; güzel ve te- miz bir okuma odası, içinde kalabalık okuyucular.. Köyün hergün biraz daha ilerlediği belli,.. Yalnız busene köy ida- relerince sifonlarile, bütün ku- rum ve aygıtlarile 4-5 tane güzel kasab dükkâmı, yakının- daki köylerde bile bulunmıyan çok güzel bir halâ yaptırılmış. Sokakları, caddeleri bütün İş- leri, içinde yaşıyanları gibl te- miz ve pürüzsüz.. Şu dakikada içimden geçen sevinc ve heya- canı düşünemiyorum... İş ba- şında bulunan kıymetli İdareci arkadaşları saygı ve sevgi İle anmayı bir yüküm ve bir bore bilirim. M. Emin ve | yak Sporu İlerlemektedir ll SUBAT 8 (Nİ Soyadlaını Ktüğe Ya dıran Yurddaşlarımız. Son yirmi dört saat içinde Bayan ve Baylardan soyadlarını nüfos kütüğüne yazdıranları yazıyoruz; İzmir Ağırceza muhkemesi mübaşiri Ahmed Ülken, Orbu Bugün Ankara'da Kayakçıların Sa-| siye mahallesinde 2 inci Mal- yısı 500 İle 600 Arasındadır.. İskandinavya'da taammüm eden kayak sporunun Avrupa'daki hayatı ancak otuz seneliktir. Merkezi — Avrupa'daki — millet- lerden Alman'larla Fransız'lar kayak #sporunu İskandinavya- hlardan ancak on sene sonra benimsemişlerdir. Kayakçılık merkesi Avrupa- daki milletlerin Gpor propra- mına girdikten sonra başdön- dürücü bir sür'atle iİlerlemekte ve hevcskârların adedi hergün yüzlerce artmaktadır. Hattâ bu spor Avrupa'da, bugün halkın ve allelerin mu- tad kış eğlenceleri meyanına girmiştir. Diğer sporlara naza: ran mazisl daha kısa olan ka- yakçılığın derecesinde ve battâ bazı memleketlerde daba ileriye gitmesi ve rağbet görmesindeki — başlıca âmiller. den biri de her yaşta olanlar ca tatbik kabiliyetinin diğer spor- lardan debha kolay, aynl za- manda daha eğlenceli ve heye- canlı olmasıdır. Bu sporon tatbikinde — esas olan mokta (Balane) müvazene teminidir. Banu yapabilen bir kayakçı muvaffak olmuş sayı- labilir. Kayak sporu adaleye diğer sporlardan daha nâfi, göğüs ve ciğerlerin inkişafına her cihetçe faldelidir. Çünkü kayak spor- cuları, şehirlerin pise bavalarını değiştirmek için bugün kulla- mılan — ültraviyole — şualarının hüsil cttiği sun'i — havaların dağlarda tabilleri bulunabilmek. tedir. Herşeye rağmen futbol ve atletizm gibi sporların ten- kidi akıldan bile ve bu sporlar da bittabi vücu- dün İnkişafına yarar. Fakat, ne de olsa arada bir onlar geçirilemez gana dağlarında kayakçıların barındıkları yer Aonkara Gençler Birliği kayak”takımı? Dikmen sırtındağ 1 moşhur kaleci ÇCihad,”2PAsım, 3 KaralSelühiddin (Hususi) — Evvelâ |ffark vardır. Çünküffatbol veğ atletizmde sıhhi ve fenni cihet- ler İcabı kadar nazarı ebemmi: yete dahi alınsa maç esnasında bir fatbolcunun plst üzerinde bir atletin bir kayakçı gibi dağ: lardaki temiz havayı teneffüs etmelerine imkân yoktur, Tür- kiye'deki şebirlerin ve kasaba- ların çoğunun yüksek yerlerde veya dağ yakınlarında olması itibarile kaçakçılığa en müsald memleketlerden biri de Türki ye'dir. Avrupa memleketlerinde is kayak aporu yapabilmek için şebirden — kilometrolarca uzağa gitmek lâzımdır. Malzeme ciheti her kayakçı- nn alabileceği bir hal almak: tadır. Netekim — şimdiye kadar Avrupa'dan çifti 25 liraya gelen ekiler bugün kendi san'atkârla- rımız tarafından 14 İiraya ve bir müddet sonra da daha ucuza satılacağı temin edilmektedir. Yerli akiler dayanıklık nokta sından Avrupa skilerinden daha üstün gelmektedir. Türkiye'mizde bugün kayak: çılık pek İleri gidecek bir va: ziyette dal budak salmaktadır. Trabzon'dan Erzurum'a eki ile gitmek imkân dahiline gir- miştir. Ve gidenler bile olmuş- tur. Şark taraflarında bilhassa Kars, Etrzurum vilâyetlerinde kayak bilmiyen kimseye peküâz tesadüf olunabilir. Dört sene eveline kadar Tüekiyo'de yal- nız Şark vilâyetlerinde |tatbik edilen bu spor öç senedenberi Garb vilâyetlerimizde de inki. şafa başlamıştır. Halen kayakçıların faaliye- tine en ziyade sahne olan yerlerin — başında — Buraa'daki 2600 metre yüksekliğindeki Uludağ, Trabzon'da 280 metre yüksekliğindeki Zigana dağları, Kayserl'de 3900 metre yüksek: dere sokağında 10 numarada Rasim Üzülmüş, Burnava'da Küçük cami sokuğunda d0 mu- marada Şükrü Ünçeki, Kahra- manlar — mahallesinde Meydan sokağında 9 namarada Üzeyir Güzelyalı'da Halimağa tarlasında 'ahri Volge, İhtlaas mahkemesi oda cısı Tahir Yalçıntepe, Burna- va'da Yıkıkminare sokağında 22 nomarada Âli Yurdseven, Bolilrifatpaşa — caddesinde — 99 Osman — Yeşlltepe, Aydın demiryolları memurların dan Şerafeddin Yeşmil, 2 inci sultaniye mahallesinde 44 nu- marada Şükriye Yavuzçehre, Güzelyalı'da 1028 numarada Süleyman — Yorgancı, — Alibaba sokağında 5 Ömer Varışlı, 4 numarada numarada 5 numarada Remzi Yürek, Alaybey mahal- lesinde 29 numarada Rıza Yal. tır, Hacımahravd. mahallesinde 45 numarada Abdullah Naci Yeter, Karşıyaka'da Bahariya | sokağında 1—109 mumarada ——— | liğinde Erciyeş dağı, Ankara'da | dabi 1900 metre yüksekliğinde | Elmadağı ve Dikmen - sırtları gelir. Bu yerler kayakçılar — için barınabilecek sığnaklar yapıl- mış, tehlikeli yerleri gösteren büyük, boyalı kalaslar ve İşe- retler konulmuştur. Kayak yer- leri ile şehirler, kasabalar ara- sında telefon hatları — döşen- mekte ve Uladağa bir havat hat yapılmaktadır. Türkiye'de kayakçılığın bu kadar çabuk ilerilemesi yolun da en büyük hizmeti umumi merkez birinci başkanı Erzurum saylavı Bay Aziz Akyürek ve ikincl başkan Beyazit saylavı Bay Hulid Bayrak, dağcılık fe- derasyona relsi ve Ankara mın- takası başkanı Bay Şükrü gör- müöşlerdir. Bir aydanberi An- kara'nın her yerinde kayak sporundan babsolunmakta — ve her sabah erkenden arkalarında ekileri olduğu balde birçok gençlere — rastlanmaktadır. — Bu- gün Ankara'da kulüplerden ve enatitülerden muntazaman ka- yak #poru yapan İdmancının adedi 500 ile 600 arasındadır. Bu yekünun ellisini yapanlar teşkil etmektedir. Ankara ku- lüplerinden Gençler birliği, Al- tınordu, Muhafız Gücü, Ankara Gücü, İktısatepor ve Demirspor kulöpleri bu spora pek ehem: miyet vermektedirler. Gençlerbirliği, Altınordu, Mu- hafız Gücü ve Ankura Gücünün muntazam kayak takımları var- dır. Bugün Ankara'da Türk kayakcılarının en iyileri Genç- lerbirliğinden Cihad, Asım ve Salâhiddin'dir. Düne — kadar Avrupa'da yapılıp sinemalarda hayretle — seyrettiğimiz kayak eporlarının ve kış eğlencelerinin bugün Ankara'da daha mükem- melleri yapılmaktadır. Bu hızla kayakçılık — Türki- ye'de ve bilhasaa Ankara'da çok ileriye gidecek ve bu su retle Türk kayakçıları pek ya- kın bir zamanda birinci sınıf ecnebi kayakçılar ayarına yük. seleceklerdir. İzmirli Saim Hamdi Yacan, Pınarbaşı köy de muallim —7ehra Yarak 3 üncü sultaniye maballesli Kudriye sokağında 10 numüfi da Pükize, Yenal, 2 inel 54 leymaniye mahallesinde Al selâm sokağında 8 numal Abmed Yeke, 2 inci Azizi' mahallesinde 3 üncü sokak B numarada Cafer Yur, Te cik'te Kâğithane — caddesli 4- 16 numarada Veysel Yamt taş, Adliye — mübaşirlerin Mustafa Yasan, 2 İncl kord da Yenl sıkağında 9 nums! da Mustafa kırı Dudu Yakutl! Uzundere'de Abdullah Yal Allağa mahallesinde 238 W marada Rasim Yıldırgın, B diye memurlarından Ğ nu! ralı Vahld Zenger, Hulüsi 7 ral, Soğukkuyu'da tramvay desinde 76 nomarada Hi seyin — Zongür, — Karşıyaka" kırsathancci Remzi Zeytin, A kat Mustafa Münir kâtibi Ni Zeren, Burnava jandarma kol kumandanı Zer, Ze rakı fabrikser sahibl M. Zeybek, polle 155 mumi Vahab Zeyrek, Bayraklı'da M radiye mahallesinde 24 nul rada Sald ve oğulları Zıbof İş bankasında İbrahim Ali rin, KAtiboğlu'nda Ağabey mef klinda 12 numarada İsmall kardeşi Hasan Zincirci, Yüzl Cemal Zeren, Alsancak cadd? sinde 164 numarada Emin Mt liha Zerey, Devlet demiryollt rında yol çavaşa — Ali — Zığılı Batcımescid sokağında Mustaff Zarkal, Devlet demiryollarınd! kavas Mehmed Ali Zügün, 5€ lâtinoğla mahallesinde 48 n0 marada Hulüsi Zeral, Yüzbüf Harsanefendi sokağında 24 ni marada Ömer oğlu Bekir AY kuttunç, 9 Eylâl vokağınd 4 numarada İsa Seyfi Albajı Seydiköy'de Dereköyünde 40 numarada Ali Rıza — Anşafı Alirelde maballesinde 27 nomt” rada Hakkı Alanocak, - polif 228 numaralı R. Niyazi Çatıkı Falkpaşa — mehallesinde - İncirli sokağında 30 — numarada oğlu Muharrem Çakatay, Avi” kat Falk Çaydam, Karşıyaka'di Bahariye mahallesinde 24 nt marada Halil Şükrü Çetintek Örtamekteb — müdür. muavifl İzzet Çakin, Güneş mahallesit" de Karaman sokağında 72 ni marada Yaşar Çümrin, Tayyart kumandanı Ahmed Şefik ÇE kınak, Geri tütün — şirketind? Salih Çırçır, Namazgâh'ta Uzul” Imam sokağında Hikmet Dev” rim, polls memuru 266 numi: ralı Rifat Daykan, İkiçeşmelik eaddesinde 322 numarada Hü seyin Dizdar, İnbisarlar kolcü" larından Abdülmünir Dedeoğluı gümrük muhafaza memurlarıl" dan 2096 mumaz:lı Süleymüf Daneç, polls 224 İrfan görkefi 5 inci gultaniye mühallerinde Kapanizade sokağında 1 numt” rada Fehmi günak, Buca'd! Ortamekteb müdür — muaviül Hüsnü gördeniz, Selvilimescid Karakapı caddesinde 58 numi” rada Sırrı gözüm, Abdullab' efondi mahallesinde 24 numt' rada Hüseyin gökgör, İhraott gümrüğü ambar memuru Santf göndür, Duamlupınar mektebi başmuallimi — Gaffar sll"’" polis memuru 264 numaral! Cemal gökderi, Dolaplıkayu'd” 124 mumarada Mohtar — oğl” Yahya İnal, Sahil sıhhiye dok* — Sonu 6 mcı yüzdedir —