8 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

8 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Yarzan: Arnold Galopon Galiba beni furguna yerlet- tiriyorlardı. Bu vaziyette eplce bekledik. O zaman tahmin etmeğe İmkân yokta. Fakat dört sant kedar bekledikten *onra bir tren hareketl düyul- dü. Meçhül âkıbetime doğra Bidiyordum, Bu seyahat te epice devam etti. Tekrar durduğumuz Zaman, gene bazı adamlar tara findan vagondan çıkarıldım. Sandığın — kenarındaki küçük deliklerden etrafı tarassud — et Mek kabil oluyordu. Rıhtımda duran bir vapura Bötürülüyordum. O zaman Do: Vere gelmiş olduğumuzu anla: dim, Biraz sonra kuyvetli bir vincin demir dişleri aurasında bir müddet boşlukta sallandım. Sönra etrafım zifiri karanlık Oldu. Anlaşılan vapuran amba Tina — yerleştirmişler. - Bundan tonra neler oldu? Hatırlamı Yorum. Açlık ve yorgunluğun tesirile derin bir uykuya — dal: Mişim, Gözümü açtığım zaman İki tarafa yalpa vuran geminin talantısı İle fena halde başım dönüyordu. —Vapurun — İakele Ve Sancak taraflarına yatmu- findan arasıra gözüme zıya hüzmeleri liştyor, sandıkların Çarpmasından hiç te boşa glt- Miyon gürültüler — oluyordu. Dışarıda yağmur yağmalı idi ki Bemi mürettebatından — birkaç kişi, benira balunduğum amba Ya İltlca etmiş, aralarında ko Duşuyorlardı. — İçlerinden biri içinde bolunduğam — sandığın Üzerine — oturmuşta. Gemibin Sallantısından mütevellit bulan- tılar fena halde rabatsız etmeğe başladı. O zamana kadar — dünyada hiçbir ağrının, hiçbir rahatsız- liğın deniz tutması kadar - feci Ve tahammülü kabil -olmyan birşey olduğunu bilmiyordum. Mevcudiyetimi — belli — ederek tekrar tehlikeli vaziyete düş mek korkusuna rağmen daya- namadım, kusmağa — başladım. Sandığın üzerinde oturan gemi- ci, bu beklenmiyen — hâdise karşısında birdenbire yerinden firladı. — Yanındaki — arkadaşla: — Yahu, bu sandığın içinde Büliba bir iasan var? Dedi, Fakat benim vaziyetim *trafta olub bitenlere dikkat tttirecek bir vaziyet — değildi. Mütemadiyen öğürüb duruyor: düm. Talfelerden birl: — Hakkın var, dedi, bü fandığın içinde bir İnsat, yahut yvan yar. Diğer biri: — Bir köpek olacak! Diyo ilâve etii.. Diğeri: ANADOLU — . Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Mumf neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Kemal Talât KARACA ’dllchııı ei — İsmir İkinci Beyler sokağı C Halk Firkan binası içinde Tekalgraf: İzmir - ANADOLU 'elefon: 2776 - Posta kutusu 405 ” ABONE ŞERAİTİ: ilığı 1200, Altı aylığı 700, Üç ğ aylığı 500 kuruştar. abancı memleketler için senelik abone ücreli 27 liradır. Heryerde $ Kuruştur. üsbalar 25 kuruştar.,| — B ŞUBAT — 9535 — BSandık Fransa'daki sefi: rimize gittiğine göre bir köpek olacaktır. — Con! İstersen şu sandığı bir açıb bakalım? — Nasl olur Dik? deki sefaret mührünü — görmü: yor musua? Sonra.. Ya sandığın Üzerin: içinde vahşi bir hayvan varsa, | p ne yaparız? — Hakkın var Con! İnsan olsun, olmasın bize ne? Gebe- rirse gebersin, Tasası bize düş medi ya.. Bunun — üzerine gemlciler, rahatlarını bozan bu — garib hâdiseye ve müsebbib —olana küfrede ede sandığın yanından uzaklaştılar, Bu hâdisenin üzerinden ve- neler geçtiği halde bugün ba: tıratımı yazarken kendi kendi mi katılırcasına gülmekten ala mıyorum. O arada gemicilerin sözle. rlöden hatırımda — bir. vokta kalmıştı. O da — Fransa'daki İngiliz sefaretbanesine âld bir sandığın — içinde bulunduğum idi. Anlaşılan beni fatedikleri yere sevkettirmek lateyenler, bertürlü — tedbire başvurmayı ihmel etmemişlerdi. Ömrümde çektiğim işkence lerin en hazinlerindenbiri olan bu seyahat ta sona erdi, Etra fimda söylenen #özlerden güm- rükte olduğumu Sert blr ece; — Âlâ, diyordu, mademki, sandık İngiliz sefarethanesinin kuryesidir. Beyannameyi kayde- deriz. Açmağa Düsum yoktur. — Sonu var — ablıyordum. | Aydın Memurları. ——— . 4. am—— Fakir Çocuklara Yardım Ediyorlar.ğZZ Aydın Valisi Bay Fevzi Aydın, (Husasi) — — Bütün Aydın memurları valimizin ön. derliğile şubat aylıklarının 1 ini yoksul ve kimtesiz 'çocuk. lara bağışlamışlar ve bu para ları Halkevi içtimai yardım şubesino teslim etmişlerdir. Şabe bunun için daha öncoleri yap vğL deve güreşinden elde etniği paraları da bu paraya ekliyorek flk okulalarda 201 çocuğa öğle ve orta okulalarda da 8 çocuğa bem öğle ve hei de akşatm yemeği vermiye başlamıştır. Hilâliahmer Balosu.. Hilâliahmer cemiyetinin yıllık | büyük balosu dün akşam hü- kümet konağı salonlarında ve- rilmiştir. Belo çok parlak — ol muş ve sâbaha kadar - eğlenil miştir. Şehir Meclisinde Konuşulan İşler... Yağmur, Kar ve Soğuk..ı Yurdda Son. Hava Duru- mu Nasıl Geçti? Ankara, 6 (ALA) — 6 2935 te Türkiye'de hava vaziyeti: Ağrıkültür. Bakanlığı — mete- oroloji — evstilüsünden — alınan malâümata göre, son 24 saat içinde yurdun Akdeniz sahiile- rile Karadeniz kıyılarının Trab- zon ve Samsun çevreleri hariç tutulduğu halde diğer yerlerde hoava yağışlı geçmiştir. Yoğış İstanbul çevresile Mu- | nlsa ve İzmir'de yağmur ve diğer yerlerde kar şeklindedir. Eo fazla yoğış Bandırma'da 8 milimetredir. Diğger — yerlerin yağışı 15 milimetre — arasında olmuştur. Aydın'da Aydın, ( Hususi ) — Aydın şebir meclisi şubat devresl top- lantılarına başlamıştır. İlk top Jantısını 2 şubatta yapan mec- Hisde birçok fasıllardan ( 5100) Hca mübakale kesdirimi veril miştir. Bundan başka rozname- de evvelce Bay Hasan Kâmll'e gatılan ve doküz bin İiran © | zaman tahsli edilen ursa İşi de yardır. Bü arsayı Bay Nazml Topçu, Hasan Kümlil'den satın almış, belediyece feroğı veril: imek üzere 1000 İlra daha be: lediyeye vermeğil teklif etmiş, reis Bay Nafiz Karabudağın izahatı üzerine meclis bu İşin sona erdirilmesi için encümene selâhiyet vermişlir. Bay Nazımi Topçu buraya bir pirina fab- rikatı yaptıracaktır. Hava stuhünetinde düne na zeran Trakya ve Ege mıptaka larında 3 derece ve doğu Ana: | dolüsunda 10 derece etrafında bir. düşüklük — kaydedilmiştir. Buca mukabil orta - Acadolu mintakasında — hava — sühümnetl 3-10 derece arasında olmak üzere yükselmiştir. En düşük sühünet sıfırın al tında olmuk üzere Kers'ta 22, Ersurumda 18, Bolu'da 16 Eskişehir'de 12, Sıvas ve Kır. tehir'de 10, Çorum ve Ispasta da 5, Kastamoni'de 8 derecedir. En yüksek suliunet — sıfırın üstünde Dörtyol'da 13, Antal ya'da 12, İzmir'de 10 — derece dir. Ankara'da bugün aat 14 | te termometre sıfırın — üstünde | olmak üzere 3 dereceye yük- selmiştir. Bola, 6 (A.A) — Üç gön: döür famılalı yağan kardan her yıl olduğu gibi Boludağı şoaesi kapandı. Posta bayvanla — gidi- yor. Karzalar arasında otomobil, araba, yolcu geliş gidişi dardu. Çine'de Kereste Kaçakçılığı Çine (Hasusi) — — Çive'nin Karpozlu nabiyesinin Hatipkışla köyü mubtarı bitişik ormatlar. da keçak olarak 57 gün tahta- cılara kereste kestirmiş, busu orman — haşmüdürü — nahiyeye bildirmiş, Karpuzlu nahiye mü müdürü bay Abmred Serdar kısa bir araştırmada — dörübin | parça onarılmış ve bitirilmiş — kereste etmiştir. birçok ta müsadere II Okurlar ek.uplurı | Selçuk Köy İşleri Selçuk'tan bir mektab aldık. Bulâsası şudur: Köy muhtarı, yeni büdeeyl konuşmak — ve Selçuk'a — getirl- lecek suya ald salgın için hal- kı toplantıya çağırdı. Salgım, srazi sahibi ve serveililere *ya- pılacaktır. Fakirler istitna edil. miştir. Çünkü geçen yıllar bu: nunp zararı görülmüştür. Meh- | tebe 4000 Hira sarfolunmuş ve bonun için 3 defa ealgin ya- pılmıştır. Büdeedeki 700 - lira elektirik faslı da iki senedir, 8 tene beş mumluk Jâmba İle idare edilerek, mekteb masra fina kapatılmıştır. Yeni büdcede ışıkla ber:ber ebe, doöktor. işini — düşünmek gerektir. Çünkü Kuşaedasından doöktor getirmek, dört Hra yal- BiZ. öotomobil — parası, ayrıca vizlte vizlte vermek mühim bir İştir. Bu hususta kaymakam Bay Dilâver'in de yardımını bek- | leriz. Poyracık Haberleri Poyrecık'tan yazılıyor; Poyracık Buzkurt gabasında toplanan Köy balkı, İhtiyar he- yeti ve gevçler, Soma-Bergama şosral üzerinde Köşk mevktina giderek 600 metre uzunluğun- | da, 200 metre genişliğindeki yenl sahalarına giderek sahayı temizlediler, Burada her türlü epor yapılacaktır. Yeni köy büdcesi, iİyi bir faaliyete venile olacaktır. Çocuk bahçesi, elektirik tesisatı, kal dırımlar, yeni yollar tes « edi lecektir, Çocuk bahçerzine Ata- türk'ün büstü dikilecektir. Başmuallim Bay Nelli Yıl. dırim, fabrikacı Bey Bayreddin, Bay Hüseyin Avni, Bay Büse- yin, Tahsildar Bay Basan kur- ban - parasını — Üilâliahmer ve tayyere cemiyetleri içla topla- mak özere bir komite teşkil etmişlerdir. 216 4. sağlamlık. Mühkem olmuk — 1. beklen. mek, 2. berkimek 3. berkişmek, 4. ireklemek. Mühlle — 1- çın (halias, muh Ha, sadık, mın) Z. yürekten. Mohrik — 1. acıklı, 2. acın: dıran, 3. göğündüren, göyündü- ren, 4. göynüklü, 5. koygun (mücesir man.) 6. yakan, yakıcı, 7. yanık. Muhsin — 1. azuklu, 2. eyü, işlâ, 8. İyllik eden. Mohtaç — 1. edliğsiz, 2. ek.- sikli, eksüklü, 3* gürmeli, 5. muğar, 6. monlu, 7. manglağ, 8. yavunç, 9. yoğenl, 10. yoksul Muhtaç olmak — 1. ele bak. mak, 2. kızılmak Muhtar — 1. aksakal (oşraf, âyan, köy muhtarı man.) 2. erkli (iktidar — sahibi, iradesine malik, hür man,) 3. sayın (muh- terem map,) 4. seçilmiş (münvte: hap man.) seçkin, (müntebap man.) 6. talı, 7. üründü, üyrün dü (müntahap :an.) Muhtariyet — L beşına buy- rukluk, 2. erk Mubtasar — 1. kısa, 2. kısal: mış, kısa kesilmiş Muhtasaran — kısaca Muhtazır — 1. can — çekişen, 2. ölümcül, 3. ölüm — döşeğinde, 4. ölümse Muhtefi — 1. gizlenen, gizlen: miş, 2. gizli, 3. saklanmış, — d. saklı, 5. yaşra. Müabtekir — 1. kazgın, 2. soy- güncu, (mec.) görümlü, 4. | Türkçe karşılıklar Muhtel — 1- bozağ, Z. bozuk 8. bozulmuş, 4. karçaşık, karçaş- mış, ö. karışmış, 6. polun. Mühtelif — U ayrı, ayrı, 2. adrak (ayrı man.) 3. başka başka 4. çeşlt çeşit, çeşitli, 5. dürlü dürlü, 6. karçaşuk, 7. karışık, 8. ödgi, 9. törlü, 10. türlü, törlü törlü, 1L türlüğ, türlük, Muhtelif cesamette — boy boy. Muhtelit renkte — alaca - bu laca, alacalı bulacalı, Müutütelif yerlerde — 1. ötede beride, 2. şarada burada, Muhtella — 1. çalıp — çarpan, çalıp çırpan, 2. eli uzun, 8. iç eden, 4. üstüne geçiren. Muhtelit — 1 çalbak, 2. ka- rışık, Mubhtemel — 1. beklenir, 2. | olabilir, 3. umular. Müuühte.em — . soğun, 2. sa- marlık, sanlarlık, 3. — saygideğer, 4. sayın, b. sıylı. Mühteri — 1. bolap, 2. bulacu, 3. çkaran, 4. İlk bulan, İlk ya: pan 5. ortaya koyan, 6. uyduran, Muhterik — 1. köyük, 2. yan miş, Muhterik olmak — 1, göymek, 2. köymek, 3. tutuşmak, 4. yan- mak, yakılmak. Mohterle — 1. aç gözlü, 2. düşkün, 8. gözü kızmış, gözü kızgın 4. İstekli, çok istekli, 5. kızışmış, 6. üstüne düşen, üstüne düşmüş. Muhteriz — 1. çekinen, 2. çekingen, 3. erincik, 4. 1emık, 5. kocungan, ocungan, 6. sakınan, 7. sakıngan, 8. sıngın. Muhterizane — 1. çekine, çe- Türkçe karşılıklar Muhaddepleşmek — 1. kamıl: mak, 2. kamburlaymak. Mubadenet — |1, barışıklık, barışma, 2. uyuşma, 3. uzlaşma. Muhafaza — 1. barındırma, 2. esirgeme, 3. gözleme, göz altında tatme, d. kayırma, 5. koruma, 6. kız, 7. kötevü, 8. saklama. Mühafaza etmek — 1, abramak, 2. asramak (İnfâk ve it'am etmek map,) 3. ayamak, (rabm ve şefkat göstermek man.) 4. barımak, 5. barındırmak, 6. beklemek, 7. bığla mak, 8. bozmamak, 9, esirgemek, 10, gözlemek, 11, kadaklamak, 12. kalkanlamak, 13, karatılamak, 14. karavullamak, 15. kavzamak, 16. kayırmak, 17. kayraldumak, 18. keşik çekmek, 19. korumak, 20 köz etmek, 21, küdesmek, 23. sakımak, 24. saklamak, 25. sak. mak, 26. sürdürmek (meriyeti muhafaza ve idame man.) 27. ya- rılgamak, Muhafız — 1. abravcı, 2. ağıcı, B. bekçi, 4. çıkuncu (askerlik retilehi) 5. adacı, 6. imga (hazine muhafızı tresorler man.) 7. kağ ba, 8. karagol, karakol, 9. kara- vul (askerlik stılahı), 10, keşik- çi, 11, kolcu, 12. korucu, 13, koruğcı, 14. korukçu, 15. koru: yücu, 16, közotçi, 17. murçak, 18. örbeyi (meyki kumandanı man;) 19. sakçı, 20, saklavçı, 21. şalış, 22. turkan, 23. yasakçı, Z4 yatgak, 25. yasavul Muhakeme — 1. duruşma (mü- rafan man.) yeni kanunlarda res men kabul edilmiştir. 2. düşünüp taşınma (zihmen muhakeme man.) 3213 3, ölçme, ölçüp biçme (mukayese man, 4. soruşma (mürafaa man ) 5. tartma (albnen muvazene man) 6. yargılama, yargulama (hüküm verme man.) 7. yargılaşma (mü- rafaa man.) &, yasalaşma (müra- fan man.) 9. yasanlama (bilmülü: beza hüküm man. Mubakeme etmek — I. cüp: lemek (bir şeyi düşünüp üzerinde büküm vermek man.) 2- düşün- mek, düşünüp taşınmak, 3. ölç- mek, ölçümlemek, ölçüp biçmek, 4. şılemak — (istiotak — ve iztlcvap etmek, bir! bakkında veya aley- binde adli hüküm vermek mean.) 5. yasanlamak (tefekkörle büküm vermek man.) Mubakeme İstemek — Buy- raksanıak Mübakeme olmak 1. durüş mak, 2, tartışmak — (birile müre faa olmak) 3. yargulaşmak Muhakeme yürütmek — WHkşlr: mek, (tetkik ve tenkid etmek man.) Muhakkak — 1, anık (hazır man.) 2. basa (mutluka man) 3, bayık, 4. doğru, 5. en gücü (el bette man.) 6. gerçek, 7. kesen. kes, (kat'i olarak man.) 8. ük. (elbette man.) 9. terk (mutlaka man.) 10, toğru, 011. üsbeken, üskes, Öslekes (kat'i olarak, be- hemehal man.) 12. üsbekes, Mubeakkar — 1. alçalmış, 2. alçaltılmış, 3. aşağı, aşağı tntul- | muş, 4, gatkak - (zelil man.) 5. | tapa (zelil, menfur man.) Muhakkik — 1. uraştıran (bir şeyin künhünü, esasını) 2. arayan,