13 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

13 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Kurultay Baş- kanı Bugün Aydın'a Gidiyor.. —— e— . — Başı 1 inci sahifede — kında mücssese müdürünün ver- diğl iIzahatı dinlemişlerdir. Daha sonra bukteriler lâbo ratavarında mikroskobun haşe- reler üzerinde tetkikle alâkadar olmuşlardır. Bundan beşka ağaçlarda görü len kanserler, ambarlarda zarar yapan haşereler ve buğdayla kuru üzüm ve kuru — İncirlere âriz olan bu böcekler hakkında Mücstese müdürünün verdiği izabatı — dinlemişler ve silolar için bu böceklerin ehemmiye- tinden bahisle bunlara karşı ne gibi tedbirler alındığını sor- muşlardır. Bayın Başkanımız; — bilâhara mikrobların “üretildiği lâbora- tuvara geçmişler ve orada da lâboratuvar şefi Bay Kadri Ahmed tarafından ve bilâhara bahçede tıb nebatlarından Man- dragora hakkında enstitü mü.- dürü tarafından verilen izabatı alüka ile dinlemişlerdir. General Kâzım Özalp; mü: essteseden ayrılırken kendilerine İki cam arasına san'atkârane bir şekilde konmuş canlı lev- hayı andıran zarif bir kelebek hediye edilmiştir. Sayın başkan; üç yıl içinde Mmücesesenin gösterdiği muvaf- fakıyet eserlerini takdir etmiş- lerdir. Enetltüden, Burnava'da mi safir kuldıkları - damadlarının evine giden yüksek başkanımız aat onaltıda otomobille Beyler sokuğında Cümhuriyet — Halk firkası binasına gitmişler ve orada bulunan vilâyet idare heyeti başkamı Yozgad saylavı bay Avni Doğan ile ve diğer saylavlarımızla konuşmalar yap mışlardır. Fırkayı ziyaretten sonra gene otomobille Güzelyalı'ya kadar bir gezinti yapan sayın başka- nımız, dönüşte Göztepe'de vali konağında Vali General Kâzım Dirik'in şeref lerime verdiği çay ziyafetinde bulunmuşlardır. General Küzün Özalp saat yirmide de C. H. F. Esnaf ve İşçi kuramları bürosu tarafın- dön şeref lerine verilen ziyafeti teref lendirmişlerdir. Esnaf ve İşçi kurumlarının ziyafeti, Birinci — kordondaki Mitatpalas'ta verilmiştir. C. H. F. Eenaf ve işçi teşekkülleri tefi bay Osman Şen - ziyafet İşlerile bizzat meşgül olmuş ve Mitatpalas'ta sayın konuğumu Zün şereflerine lâyık — bir ge- kilde tertibat almıştı. Ziyafetin verildiği salan çok Büzel söslenmişti. İşçi kardeş lerimiz, Kurultay Başkanının Herefine verilen ziyafet müna- tebetlle, Mitat Palas salonunun İç koşmında güzel bir eser vü- Cüde getirmişlerdir. Türk İstiklâl mücadelesini Ve Türk fakılâbım canlandı- Tan âbidenin üstüne, Büyük Önder Atmtürk'ün — bronzdan Yapılmış bir büstü konmuş ve Etrafı elektirik ampüllerile süs- Salona — yerleştirilen Yemek masaları da — (E) ve (l) harflerini gösteriyordı ki, bun lar, (Eânaf ve işçi) manalarına Beliyordu. Ziyafette Vali General Kâzım ile müstahkem —mevki kumandanı, Kurultay başkanı- mıza bu seyahatlerinde refukat etmekte olan saylavlarımız ve .w Hııın ıgıı ııy K İşaretler Ulusal Musikimiz. İzmir Musiki birliğinin, musikimizi halk arasında yaymak için bazırlıklar yaptığı hakkında bir haber vardı. Gündelik — vak'alar arasında okunub geçen bu haber üzerinde esaklı sürette dürmak — Tüzumdır. Hemen söyliyelim ki, İzmir Mu- siki birliği, vazilesinin büyüklü- ğünü kavrıyarak — halkı, uyuşuk şarkı ve gezel musikisinden — kur- tarmak için tedbirler almıştır. Bu hareketi takdirle karşılamakla bo raber, biraz geç kalmınış olduğu- mu da söylemek çok yerinde olur. Musiki devrimimiz, — yalnız bati ülkelerinde değil, uzak ve yakın şarklı komşularımız arasın- dada büyük bir takdirle karşı- lanmıştır. —— Mısır'da çıkan gazeteler, Misı musikisinin gatb tekniğine göre ne zaman tekâmül ettirileceğini sorarlarken, Türkiye'deki musiki devrimini bir misal olarak öne sürmüşlerdir. Bu da gösterir ki, uyoşturucu, uyutucu, ağlatıcı şar kı ve gazel müsikisi yerine garb tekniği ile yapılmış bir ulasal musiki yaratmak yolundaki dav- ranmamız, diğer şark ulusları için de bir örnek olmaktadır. Devlet musiki devrimi için yapılması gereken işleri elbette yapataktır. Fakat bu arada, mu- siki ile uğraşan yurddaşlara da büyük vazifeler düşmektedir. Me- || selâ, işte İzmir Musiki - birliği... || GCarb tekniğinden anlıyan Türk gençlerinden teşekkül ettiğine hiç şübhe olmuyan bu birliğin çalış- malarından çok şeyler bekliyoruz. Türk ulusunun ulusal musikiyi dört gözle beklediğinin en kuv» vetli misali: Şark şarkı ve gezel musikisinin evlerden uzaklaşmakta olması, kahvehanelerden de çok azalmasıdır. Şehir Meclisi Şehir meclisi bugün son top- lantısımı yapacaktır. Yeni yıl bütçesi, Nisan toplantısında gö- rTüşülecektir. Oda, Borsa Bütçeleri Şebrimiz oda meclisi pazar günü toplanacak, oda ve borsa bütçelerini konuşacaktır. Borsa bütcesi masraf ve va- zidat mütevazin olmak üzere 47,000 Ulradır. lavlar, vali muavini, adliye er- kânı, İlerl gelen memurlar bu: lanuyorlardı. Esnaf ve İşçi ku- rumları İdare heyetleri üyeleri salonun önünde bekliyerek da- vetlileri karşılayorlardı. Sayın konuğumuz — General Küzım Özalp esat yirmide re: fikalarile birlikte Mitatpalası teşrif ettiler. Kendilerine da matları bay Rüşen Mehmed ile bususi kâtibleri bay Âli refakat ediyorlardı. General Kâzım Özalp salondan — içeri girince sürekli bir surette alkışlanmış tır. Kurultay başkanımız alkış- lar arasında — ilerliyerek — sulo nun Önünde durmakta — olan işçilerimizle — ziyafette, — bulu- nand zevatı selâmladıktan sonra doğruca ATATÜRK'ün büstü- nün bulunduğa yere — gitmiş lerdir. General Küzım Özalp, bura da, C. H.F. bimayesinde bulu- nan esnaf ve İşçi toşekkülleri hakkında Fırka başkanı Yozgat saylavı Ray Avni Doğan'dan izahat almışlardır. Bay Avni Doğan, İşçi ve esnaf teşekkül- lerinln bogüakü - vaziyetini va: İ Va ü Denizden 2 Cesed çıkarıldı Biri Ihtiyar, öbürü Gençtir. Ihtiyarın Ağzında Kan Bulaşığı Vardır.. Belediye kaçak et takip me: muru Hacı Süleyman oğlu bay Ali onbeş — gündenberi ortada yoktu. . Dün öğleden evel Halkapı- marda melez çayımın denize döküldüğü yerde ölüsü bulun: muş ve memleket — bastanesine Iktısad Fakültesinden 37 Genç İzmir'e Geldi. Misafir Talebe, Izmir ve Havali- sinde Tetkiklerde Bulunacaktır. Sümestr tatili vesilesile bir tetkik gezintisine çıkan, ,, Yük. sek İktisad Fakültesi,, — talebe- sinden 37 genç, denizyolları işletme idaresinin Konya vapuru ile Antalya'dan şehrimize mişlerdir. Gerçler şimdiye kadar Eeki. şehir, Adana, Tarsus, Mersin ve — Antalya'yı — gezmişlerdir. Başlarında — muallimleri bay Togo vardır. Seyahat masraf la zi İş bunkası temin — etmek- tedir. Talebeler namıma — muallim bay Togo ile talebe cemiyeti relsi bay Ekrem ve İzmir Ti caret mektebi müdür muavini bay Mehmed Salebel Vali ko, bağında Vali General Küâzim Dirik'i ziyaret etmiştir. — Vali; z sonra talebeleri köy büro sunda kabul etmiş, köy — büro- sunun yapmakta olduğu ve ya- pacağı — İşleri kendilerine an latmıştır. Bundan sonra da örnek kö- yü olan Urla'nın Kızılbahçe köyüne gitmek teklif inde bu- lanmuş ve gençler ikl otobüsle köye bhareket etmişlerdir. Vali General, otobüsde — gençlerin arasına oturmuş ve vilâyet İş. leri hakkında izahat vermiştir. Gençlere — vilâyet köy bürosu şefi bay Reşid İle şehrimiz ti- caret mektebi müdürü bay Ab dullab refakat etmişlerdir. Kızılbahçe örnek köyünün spor yerleri, çocuk babçesi, yın Generale anlatmış ve büyük devrim fırkası İzmir teşkilâtı: nın İşçileri müreflfeh bir bale koymak için yapılması gereken Aşleri tesbit ettiğini ve bunlar Gzerinden yürüdüğünü, — pek yakında çok İyi netlceler alına' cağından Ömitvar olduğunu söy” lemiştir. General Özalp, Bay Avoi Doğan'ın bu izahatı üze" rine : — Çok güzel,.. Diyerek yapılan ve yapılması düşünülen İşleri takdir — eyle: mişlerdir. Bundan sonra yemeğe — otu: rulmuştur. Yemek — gırasında, C. H. F. esnaf ve İşçi kurum: ları şefi bay Osman Şen, esnaf ve İşçiler namına şu — söylevi söylemiştir: Büyük konuk Ceneral Kâzım Özalp ve saygı değer konuk: larımız! Yaşayışlarım alınteri ve bilek kücüle kazanan İzmir çevresl esnaf ve İşçileri yüce — ulusu- muzun başarıcı büyük — kurol- tayı ile onun değerli başkan ve üyelerini aralarında kucak. gel kredi kooperatifi, okuma oda sı, yakında ağaç fidanları di kilecek olan (Şehi ler- andacı) mın yeri gezilmiş ve örnek kö yünün plâolaşmak özere oldu ga Izah edilmiştir. Gençler namına bir heyet öğleden sonra İş Bankası İzmir şabesini ziyaret etmişlerdir. Misafir talebe — otobüslerle Çamaltı tuzlasına giderek tesi- satı görmüşler ve akşam üzeri İzmir'e dönmüşlerdir. Bugün Menemen'de Kubilây menküta- şına çelenk — birakacak, Berga- ma'ya da giderek Gediz köp rüsünü görecek ve âseratikayı gezeceklerdir. Yarınkl perşembe günü de İzmir'deki muhtelif müesseseleri gezdikten sonra Akşam üzeri denizyolları İşletme idaresinin veporlle İstanbala gideceklerdir. Misafirlere İzmir ve bavallsi Asarıatika — mübibler — cemiyeti neşriyatından birer seri hediye edilmiştir. n Beş ;nıdeıbııl şebhrimizde bulanmakta olan yüksek mü- hendis mektebi talebe grubu de dün Konya — vapuru ile İstan: bul'a gitmiş ve İzmir mimar ve mübendisler birliği namına uğurlanmışlardır. Bergama Cezaevi Bergama'da yeni cezaevibin faşsat ihalesi evvelki gün Ber- gema'da yapılacaktı. Plândaki değişiklikler yüzünden yirmi gün sonraya bırakılmıştır. dirler. Derin ve yakın bağlantısı ve hükümetimizin öz yardımlle ulusal amaca doğru yeni yol ve düzen alau bizler, bu yürü yüşte tam bir kaymnaşma, sar. tılmaz bir bütünlükle ulua ön derimiz Atatürk'ün — İşareti ve ilerl üzerinde, bir an bile ça- şalamadan, devam edeceğimize #nd içer ve hepinlze: — Hoşgeldinlz! Deril. Var ve sağ oiun.. Bay Osman'ın söylevi alkış- lanmış ve yemeğe devam edil. miştir. Sayın konuğumuz bu sabah Aydın'a gidecekleri Için alyafetten erken ayrılmışlar ve kendilerini alkışlarla uğurlıyan Esnaf ve İşçi beyetleri mümes sillerinin yanlarına glderek: — Sizin içinizde bulunmakla geref ve iflhar duydum, Demişler ve otomoblle bine rek Burnava'ya gitmişlerdir. Esnaf ve — İşçilerimizin ziya- feti geç vakte kadar devam etmiş ve çok güzel bir gece geçirilmiştir. Sayın konuğumuz Kurultay lıııkşııoııııııvhç içinde- Iıqhıı[lııı Mlkng- kaldırılmıştır. Bay Ali Rızu, altmiş yaşında İdi, mütekaid bir polla memurudur, son za manlarda kaçak et takib me- murluğuna tayib — olunmuştu. Cesedin bir. haftadanberi — de. nizde kaldığı anlaşılmıştır. De. nizden cesed çıkarıldığı sırada bay Ali Riza'ma gı kan içinde — görülmüş ve — şüphe uyundırmıştır. Kendisi Bahri baba'da belediyeye afd bir ba- rakada oturuyordu. Karısı ve çocukları İstanbul'dadırlar. Ad liye ve zabıta tahkikatı devam. dadır. Keza Kemer'de Kâğgithsne caddesinde 111 numaralı dük. kânda terzilik eden Muanfsa'lı bafız İsmail oğlu bay Mehmed Nori de on göndenberi ortada yoktüu ve hayatından — endişe ediliyordu. Dün öğleden sonra Şehitlerde deniz kenarında ce- sedi bulanmuş ve çıkarılmıştır. Bay Mehmed Nuri yirmidokuz yaşında İdi. Cesedin Özerinde yara ve bere yoktur. Ölümün sebebi araştırılmaktadır, Bir Kaza Vatmanın Suçu Yok! Göztepe tramvay caddesinde Göztepe karakol noktası önünde bir tramvay kazası olmuştur. Sant 9,80 da Güzelyalıdan Ka- rantinaya gelmekte olan Erzu- rumlu vetman Seyfibin Idare- sindeki G sayılı treamvay Göz.- tepe karakolu Önüne — geldipi sırada — tüccardan — Mordahay Taranto; tramvaya binmek İste- miş, fakat taramvay durmadığı için Taranto'ya çarpmıştır. Ta- ranto; iki metre kadür sürük.- lenmiş ve iki .". ile el ve ayaklarından bafif burette ya- ralanmıştır. Kazada — vatmanın kabahatl olmadığı anlaşılmıştır. kaları ve refakatlerinde bulun. makta olan Aotalya saylavı Bay Rasih, Denizli saylavları Bay Mazhar Müfid, Bay Hay: dar Rüşdü, Bayezlit saylavı Ha Hd, Taparta saylavı Kemal Ta- ran, Balıkesir saylavı Bay Hay reddin İle hususı kâtibleri Bay Ali, Aydın posta trenine bağ- havacak hususi bir salonla bu sebah Aydın'a gideceklerdir. Evelce de yazdığımız — gibi General Kâzım Özalp Aydın'da birgün ve bir gece kaldıktan sonra Denizli'ye gidecekler ve orada da hıı;oı bir gece kala: rak Burdur yolile Antalya'ya geçeceklerdir. Sayın başkanımız Antalya'da iki gün kaldıktan sonra ayni yolla gene şehrimlize dönecekler ve buradan da İnti: bhab datreleri olan Balıkesir'e gideceklerdir. İzmir'liler; Büyük Kürultay başkanını -Üç gün için de olan- a alasında görmüş olmakla bü. yük seviaç duydular, Kendileri, birkaç gün sonra aramızda gö w düşünerek — ayınca (ü Sayın konuğumuza ıllıdlluk OU Masal ve Hakikat. ei Dünkü yazım, bir masaldı. Bugüb real bir gerçekliğin ne- — resinden başlıyacağımı düşünü- yorüm : » Artık ne ben dünkü İnsa- nım, ne de kadın dünkü kadın. — Gergef altında bacak uza'(n, —— bantal, yürümesini, söylemesini bilmez, kafan durmuş, ağzı k! Mitlenmiş tatsak kızlar kalmadı. Ninem tesbihi çoktan bıraktı. Mahkemeye gidiyorum : Beni kadın bâkim dinliyor. k. Ovaya iniyoraum : Bakıyorum — ki, kadın İşçiler, pamuk, tütün çapasında sıca İlo İşe yanaşırış. — Geazeteleri açıyorum : Bir ka: din muhartirin nefls bir yazı- sını doya doya okuyorum. Kadın hatip, kadın şâlr beni peşinden beyecanla sürükliyor. Yolam kimyahanelerden bi rine düşüyor. Benim kafamın duraladığı bu çetin işin başın. da gömleği sakız gibl bem be- yaz bir kadın karşıma çıkıyor. — Sababları gürültü ile uyam- yöorüum, pençereden bakıyorum: Kadınlar fabrikaya, iİmalâıha- neye gidiyorlar. Genç Türk kızlarını görüyo- ram, Artık mufsal kemiklerin- deki sargılar çözülmüş, başları dik, adımları #sert, bizim gibi yürüyorlar.. Seçim oluyor. Sandık başına koşuyorum: Ne gönler ve ne değlşik. likler: Kadınım, kız kardeşim, ssam — Saylav seçmeğe başlıyoruz. — Kendine güvenen, kafası dolu, gönlü ve alaı ti yanları — ortaya saylav seçiliyorlar.. Sanki dünyanın <Türkiye> denilen toprak parçası, darma: dan değişip durüyor. Eskiler, gerl şeyler, karaltılar dağılıp gidiyor. Bütün buolar, birer fantazi değildir. Febrika, yol, şimendifer, li- — man, ordu, tayyare, teşkilât, gençlik, költür ve herşey — var ve bunlar, doğa ülkelerinin mistik bedbahtlığından, düne #it masallarından çok uzak, mösbet çeylerdir. Tekolk mür- bet bilgi ve likler.. 5 Türk dönenmesl alusal, öko: — nomik ve siyasal bağları kıra- — rak geniş ve gerçek bir sandete — doğru akmaktadır. Sisteme ve — programa dayanan bu çalışma bugün tam randımanını verme: miş olabilir.. Acunun ve bütün ulasların bucaladığı bü çağda — elbette — böyle bir iddiada bulunamayız. Çünkü —müsbet olgunluğu ve resl verimleri yanlış —anladığı: — mız - sanılabilir. batırlayıp — bugünü / görebilen, —— itiraf ederim ki: 4 Aklın kabül — edemiyeceği kadar çok büyük İşler gördük. Bonu başaran bir ulas, — prog: — ramın sonunu alın akile yerine getirecektir. Orhan Rahmi Gökçe ——— ölüm Eski fakirler eczanesi &. . bay Ümer Lütfü, — tutulduğu hastalıktan kurtulamıyarak dün ölmüştür, Cenazesi Ke meraltı camiinden kaldırılarak aeri mezarlığa gömülecektir. ——— Bay Ömer Lütfö, İzmir'de — çok sevilen bir zattı. İzmir'in ilk Türk eczacın idi. — Yaslı — A K renl — değişik: B Fakat — güafi —