27 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ka görünm Dışarda Türkiye ZCC ALAY Türk Kadını Frankfort'ter Zeitung Ga- zetesinin bir makalesi: İnkişaf baliade bulunan Türk milli devleti son zamanda Türk kadınının hayatında — emsalsiz bir iakılâb yaptı. Türk kadını * bizim İçin biçbir suretle an- laşılmaz bir hal olan - ayrılık ve kapalılıktan çıkarılarak umu- mi hayat içine sevkedildi. Ba saretle Türk kadını hiç bek- lemediği halde kendisini hür: riyet ve serbestinin ve medeni hakların sahibi olarak buldu; fakat Türk kadınının bu hür: riyet ve haklar için bazırlılığı * ötedenberi almış olduğu ter- biye ve itiyad sebebi İle - he nüz tam olamaz. Bununla be- raber ,Harem,, ve ,Peçe, mef- humlarına — esaret hislerinin, müfrit ve mübalâğalı ahlâk ka- idelerinin bağlı olduğanu zan ve kabul etmek de yanlış olur. Peçe, şarklı için hür doğmuş bir kadının alâmeti sayılırdı ve 1f fetle beraber kadının yüksek mevki ve mertebesine ve kıy- metine delâlet ederdi" Kezalik Türk kadınının ,, Hürriyet ve azatlık,, gününü - her ne kadar bugün mahdud ve henüz hayata doğanyan bir nevi kadın ha- reketine hedef ve gaye teşkil etmişse de hummalı bir İntizar ile beklediğini zannetmek de hatah olur. Hattâ Türk kadın- ları bu yenileşme zaruret ve mecburiyeti — karşısında — bazı elddi. endişeler duymaktadır; yani Türk kadınları, kendile: rine verilen hakların ayni za: manda bazı vazifeler dahi tah mil etmekte olduğunu ve bu vazifelerin şarklı bir alle ka- dinının ve ananın bayat telâk- kileri ile kolayca telifi kabil olmadığını hissediyorlar. — Dev. - İetçe Türk kadınının İlk defa olarak Intihab sandığı — başına çağrılması münasebetile Türk Başvekili İsmet İnönü Ülkü jmecimuasında Türk kadını hak. kında şa makaleyi yazmıştır: «Türk kızı son on yılda çok olgunluk gösterdi. Kurtuluş ça: gında doğrudan doğraya savaşa değen çalışmalarından söz aça- cak değilim. Sanırım ki ulusal savaşta — kadınların — yaptıkları Için düşündüklerimizi yeri gel dikce, birçok kez söyledik ve duyurmağa — çalıştık. Savaştan tonra gelen çağ bize çok çetin yüz Hle çatmıştı. Ben — iİşte bu kurunda, kadınlarımızı da beliren engin uzluğu öğmek İstiyorum, Kadınlar, yaşama didinmesine pek yürekle atıldılar. Yalnız evde ve tarlada kalmıyarak, kendilerinin dolaşık geçim bucak- larına sokuldular. Okula ve fa- kültelerin göz yıldıran köşele- rine girdiler. Yargıcı, avukat, hekim kadın- lar, baytar fakültesinin - kılğı salonunda bıçakla çalışan, yüce mübendis — okulasında — yetişen kızlarımız görüldü. Ünlversitede kimya hocalığında kadınlarımız yardır. Hoca okulasnında ve İlse lerde kadın başkanlarımızın İş- lerini eyice başardıklarını gör- mekle övünüyoruz. Yaşayışın her alanında kadınlar kendi ekmeklerini çıkarmak iİçin arı adlarını korayarak ve aza kat- Tanarak İş aramaktadırlar. Ben bemen hergân böyle bütün yürekli Türk — kızları ile karşı- Taşırım. Unutmamalıyız ki, bütün bu son iki yılın özlük. Ci nanı murlük — kı a Gününmn Telyazı Bulgar Gazeteleri Yazıyor Biz Türk'ler ile iyi Do stluk ve Komşu- luk Idame Etmeyi İstiyoruz.. DA S R M ASA A General Zlâtef'in Nutkundan Memnun Olmuşlar.. İstanbul, 26 (Hususi) — Sof. ya'dan bildiriliyor: Bütün gazeteler dün başbakan general Zlatef tarafından söyle- nilmiş olan söylev Şbakkında heyecanlı mütalealar serdetmek- tedir. Mir gazetesi, başbakanın sarih beyanatının bütün Bulgar'lara geniş bir mefes aldıracağını yazmakta ve bundan böyle kral- millet ve ordunun bersberce yürüyeceklerini ilâve etmektedir. i, kanın ıöyl:v!nl: Bulgar ef kârı umumiyesini — şiddetle moşgul eden — mes'eleleri aydınlatmış olmasından ötürü memnuniyet izhar etmektedir. Söylevrin harici slyasete taal: lâk eden kışzmından bahseden bu gezete Türk gazetelerinin yazılarının Türk zimamdarları" nın takib etmekte oldukları siyasete zit olduğunu yazmakta ve ebed! bir dostlak misakının Türkiye'yi Bulgarlstan'a bağla' sarrğğ n a makta oldağunu hatırlatmakta- dır. Bu gazete diyor ki: Bu misak boş bir formül değlildir. Biz Türk'ler ile iyi dostluk ve Iyi komşuluk müna: sebetleri Idame etmeyi samimi türette İstiyorusz. Slovo gazetesl yazılarının s0* nunda Türkiye ile Bulgarlstan arasında — çizilmiş slyast yolu karartmamaları için Türk mat: buatına müracaatte bulunmak: tadır. Bay Hitler Diyor Ki Bütün Dünya Kani Olsun Ki Biz Taah- hüdü İmza Ettik Mi Onu Tutarız Iktidarımız Haricinde Hiçbir Taahhüdü Imzalıyamayız Kaçakçıları İstanbul 26 (Hususi) — Nas- yonal sosyallst fırkasının bun- dan onbeş yıl evvel teşkilinin batırasını tesid için — yapılan muazzam nümayişte bir söylev söylemiş olan bay Hitler — ez- cümle şöyle demiştir: — O zaman bize kendimizi halka arzetmek cesaretini bah: şeden kuvvet Almaoya'ya — ve Alman — milletinin ezeli — mezl: yetlerine olan — itlmadımız muştur. — Bizim — hareketimiz ol koyu karanlık bir tutsak çağın- dan geçtiler. Bizim cumurlukta kadınlarımıza sağladığımız, yal- nız karanlık anlayışların onla- ra saldırmalarına yol ve yön bırakmaktadır. Bu kadar içkil ve en az bir yardım, kadım: mızin, yüksek varlığını güne çıkarmak iİçin yeter olmuştur. Yeni Türk topluluğunda ya- şıyan gerek bilek, gerek, ue ile başarılan bütün işlerinde görgü kazanmış sesi gür kadın- ları gözünüzün Öönüne getirir misiniz? Ba kadınların çe- virdikleri ev barklardan düz: gün ocak, yetiştirdikleri çocuk. lardan sağlam ve erkli döl bu. lanür mu? Ba — kadınlar ana olurak yuvalarımızın ve saylav olarak büyük yurdan koruya: cusu ve bekelsi olacaklardır. Bu sözler Türkiyede doğan bir telâkkinin ifadesidir, ve ba telâkkinin kıymeti hakkında garp Avrupa'sını bir düşünce sarmağa buşlamıştır. Bu hususta Kamâl Atatörk bundan bir müddet evel daha ileri giderek artık erkekle müsavi halde yaşıyan kadının bittabi askeri hizmetleri de ifa etmesi lâzım geldiğini, kadınların asker ol. maları için modern cemiyette hiçbir mâni ve mahzur görme . diğini söylemiştir. Binacnaleyh eğer İşidildiği gibi bundan son- ra askeri mektebler ile harb akademisinin de kadınlar için serbest olmasına Ankara hükü: meti karar vermişse bu takdir: de Türk kadınlığı için korku: taca — geniş bir İstikbal ufku karşısında bütün fırkaları rakıb olarak bulmuş ve fakat İmanı ve İradesi sayesinde muvaf fak olmuştur. — Enerjimiz iki yıl hükümet etmekle tükenmiş, yıpranmış değildir. Zira biz yalnız müstakbel tekâmül ve istihalenin temelini attık, Asla geri dönmiyeceğiz. Çünkü şim: diki Alman devleti neşretmekte olduğumuz kanunları kabal ve tasvib eden Alıman mllletinin fradesine İstinad ediyor. Vazi: femizi yerine getirebilmemiz için milli hareketlmiz tearroz' dan masun ve canlı bir balde kalmalıdır. Biz serbest ve müstakil bir milletin şerefile — kabili — telif olan hertürlü teşrikl mesalde bulanmıya âmadeyiz. — Fakat bizim baklarımızı başka — mil- letlerin haklarının ölçüldüğün: den gayri bir surette ölçülme. sİni bir şerefaizlik uddederiz. Hiçbir milletin hürriyetini tah- did etmek - istemiyoruz. Fakat Alman milletinin hürriyetini elinden almak istiyenlere şuna tekrar ediyoraz ki, onlar bu gayelerinc ancak cebrü şiddetle mrişebilirler, Biz ise cebrü şid: dete karşı tek bir adam — gibi kendimizi müdafaa — edeceğiz. Ne ben ve ne de bizim mlilli hareketimizden mülhem müstakbel hükümetler Alman, yanın şerefinden ve — hukuk müsavatından feragatini tazam" mun edecek bir — vesikanın altıns Alman milletinin İaoza: olan bütün dünya kani olmalıdır ki, biz. taahhüdü iİmza ettik mi, onu tutarız, Şerefe — münafi olan veya iktidarımızın fevkin" de bulunan hiçbir. taahhüdü imzalayamayız. Yalmız - birşeyi bir kere İmzaladık mı onu körükörüne ve sadıkane yerine getiririz. Müönih 25 (A.A) — Bay Hitler'in 1ö sene evvel büyük bir toplantıda programının 25 tezini izah ettiği günün yıldö nümü dün merasimle tes'it edilmiştir. Merasimde — ulusal sosyalist önder muavini! bay Hes İle himaye müfrezeleri başkanı bay Himler, Bavyera başkanı bay Zibort ve diğer bazı zevat hazır — bulunmuş- lardır. Bavyera bakanlarından bay Vagner bir nmuşuk söyliye- rek ezcümle demiştir ki: — 15 sene evvel ilân edi- len 25 amdede o zatmandanberi biçbir. değlşiklik olmamış ve bir kelimesi bile , çıkarılma" mıştır, Ku tezler istikbalde de ayni olacaktır. Avrupa'daki Gerginlik. uyumları Tran'da Muazzam Geçit Resmi Yapıldı.. İstanbul, 26 (Hususi) — İran Şehinşahı Rıza Han Pehlevinin senel devriyesi dolayisile Tah- randa muazzam bir geçitresmi yapılmıştır. Gece ve - gündüz şenlik yapılmıştır. Maliyede Bütçe Için Iza- hat Hazırlanıyor. Ankara, 26 (Hususi) — Ma- liye Bakanlığında, yeni bütçe için İstenilen bozı izahatı bha- zırlamak üzere bir komlsyon teşkil ve İçtima etmiştir. Seyyahlar Için Bir Kanun.. Ankara, 26 (Hususi) — Sey- yahların memleketimize vizesiz girmeleri ve bütün resimlerden aaf tutulmaları İçin bir ka: nun lâyıhası hazırlanacaktır. Eroin Yakalandı. İstanbul, 26 — (Hususi) — Şehrimizde yoni ve mühim bir Ecolin kuçakçı şebekesi yaka- lanmıştır. Tahkikata — devam olunmaktadır. Plân Alman'a Verildi İstanbul , 26 ( Husausi ) — İstanbal — plânının — yapılması Alman mimarı Ergöce - verl miştir. Paraguay Uluslararası Kuru- mundan İstifa Etti Cenevre, 25 (ALAY — Ulus: lar kurumu genel - kâtibi Bay Avenol Parsgaay hükümetinin kuramdan — İatifasnını — bildiren mektubanu — almış - olduğunu bildirmiştir. Dericilik Mühim Bir Va- Yegâne Karışıklık Oca- ridat Kaynağıdır. ğı Memel Arazisidir. Berlin, 25 (A.A) — Volkişer Beobahter gazetesi Avrupa'daki gerginliğin azamt kesalet gös: terdiği mıntakanın evelce Al- manya'nın garbında iken şimdi fntikal ettiğine dalr . bie İngiliz gaze: tesi tarafından yapılan neşri: yattan bahsederek diyor ki: “Bu mütalecanın akei de va: riddir. Çünkü şimdi enaz em' Diyet misaklarına ihtiyacı olan yer Avrupa'nın şarkıdır. Bura" da birçok emniyet misakları yardır. Hiçbir olus komşuları: Nıh tecavüzünden endişe etme: mektedir. — Yegâne karışıklık ocağı Litvanya'nın başına buy- ruk hareketi yüzünden Memel arazlal olmuştur. Burada Me: mel'in idaresinin şekli hakkın: da ahidnameye imza eden dev' letlerin karatile vaziyet derhal Khi Av derlciliğinin memlekette muhafaza edilmesi ve ibhyası hakkında Türkofis relsliğinden şebrimizdeki alâkadarlara bir bil- dirim gelmiştir. Bunda av de- rilerimizin dış piyasalarda ge- rekli — fiatlerle satılmaları ve bilhasaa vevi bizim — memleke- timize İnhisar eden sansar ve tilki gibi post hayvanlarıma mümeyyiz vasıflarını « üşürme- mek İçin tedbir almak lâzüm geldiği bu gibi post bayvanla zehirli — müstabzerlerle avlanmalarının önüne geçilmesi bildirilmiştir. Memleketimizin mühim bir varidat kaynağı ol- mağa müstaft olan dericiliğin ihyasında alınacak tedbirlerin mühim bir rolü olacağı de bildirime eklenmiştir. Vilâyetçe post hayvanlarının zehirli müs- tahzerlerle avlanmasının men'i için — derhal — tedbirler a rının D ŞUBAT“I ' Günün — Küçük Duyumls Vali Kazaları — Teftişe Çıktı.. — Vali General Kâzım * dün Ödemiş, Tire ve Tof kazalarını teftişe çıkmıştıf ” ceyl köyde geçiren Vali v ral bugün şehrimize dönecet” Elektirik j Tarifesi Geldi. Elektirik kilovat ücretl ? tarifeai Nafın Bakanlığınca VF edilerek — Nafın komliseröl gelmiştir. Yenl tarife; ©| gibi 19 kuruştar ve ikindi nundan itibaren altı aylık A det için muteber olacaktıf Teffiz Işleri Vilâyet — teffiz. komiti dün öğleden sonra vali müf” Bay Sedad Erim'in baş$” gında — toplanmış, müb | ald evrakın muamelel 4 tirmiştir, ö Bay Hikmet Türk Maarif müdürü bay Bi Türk; Epi zamandanberi 1f7 sızdı. Dün maarif müdü ) gelerek - vazifesine b nışt tekrar rahatazlaşmış ve başından ayrılmak — mec tinde kalmıştır. Köylerdeki Esna! Sıhhi Vaziyetleri. Vilâyet köy bürosunca lerdeki esnafın tâbi tul lâzımgelen sahhat - şurtları kında bir talimatname | lanmaktadır. Bu talimat” tab'ettirilerek bütün ki gönderilecek ve muhtar rinde demirbaş olarak bulf caktır. Muhtarlar; ecsnafif ! talimatnameye göre — te ; İ | İ | | rlayet edip etmediklerini edeceklerdir. Köy bürosu ittihaz vilâyetdekl dalrenin : ve boyanmasına başlanın Odalar Kongres! Türkiye ticaret odaları gtesl yakında Ankara'da nacaktır. İzmir — toaret murahbasları, davet Ankara'ya gidecek ve konl” iştirak edeceklerdir. $ Gediz Köprüsü Menemen - Bergama « Gediz nehri üzerinde bitmiş olan (Büyük Gedli ? rösü) nün muvakkaet K& için vilâyetçe Nafıa ğından müsaade — isten Köptü üzerinde çoste devam — edilmektedir. bu köprüye kadar inşa cek kısımlar — üzerinde t0f 4 tesviyesi yapılmıştır. Silio€ işlemektedir. Menemen * * ) diye büyük yolunun için açılmış olan mü0t martın 13 ünde bitecektif. ldırıl .