30 Haziran 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

30 Haziran 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

saızılay Sosyetesi Kızılay sösyetesi — baftasının sunde; 58 yıldanberi kara nlerimizde sayısız. yarddaşın larını dindiren, gözyaşlarını en bu hayır kuruülünün ta Ççesi, değeri ve başardığı evler Özerinde durmak - fay, h olsa gerek.. 1863 yılında İaviçreli (Havri ioan) acun İçin yeni bir güç yasğı bulinuştüa. — Solferino tbi anılarıdı yazan büa - İşi sever adam — arsınlasal — bir şünüşle barb — yararlılarına rdıum ediyor ve duygüsunu taya atıyordu. Arkadaşı (Güs ? Mönlye) de sağlık İşyarla n tarafsızlığını İleri geürdü Cenevre'de armnlasal — bir oforansa birçok ulusal dele- lerini toplattı. Bu yeni ülkünün senbolu rak ta - Kızıl bayrakları be- z haç taşıyın İsviçre'ye say- olsun diye- beyaz yer — üze e kızıl haç onandı. Ve “Kı- haç sosyetesi,, — yıllardanberi el ve İyleli çalışmalarile ya dığlı birçok işler başardı, ba maktadır. da!.. İlk kere Dünendan, o çağki darbiye mektebi ) jeoloji öğ- imeni Abdoliaba Türkiye'de. bir sosyete kurulmasını di. rten bir. bitik geldi. Gerçi scar Abdoülleh adile amılan sdamın çalışmasile ,,Mecru- ti aeskeri Osmaniye'yeo mus bet cemiyeti“ korulmuşaa da tım kulmıştır. Ancak 1877 burbi başlangı- ida ve gene Dünunin etkin- i üzerine yeniden Örgüte baş imışbır. ve Kızılhaç — sosyete- in kabul ettiği senbola kar ik olarak Beyazyer — üzerine tılay oygun — görülmüştür. iylece korulan ve , Hillâllah r* adile avılan bu iyicil iyete Hamldin koyn karanlık alerinde dilediği gibi mey h olmuş değildir. Her iyicil tumu — vesvese İle karşılıyan ti sultan bu sosyeteye kar- da ayni çekingenliği beslemiş onu İş göremez bir biçime tmuştur. r.e'ılyıuı İlânı Kızılay'ın Alanmasına yol açtı, bu uğur çokça çalışıldı, değerli İşler Burada da bu yön- Trablusgarb'a bir - sağhk tiain yolalamasını, Balkan | yardımları, birçok lara, göçmen ardalarına Pilan iyilikleri enyabiliriz. AÂk bayraklı ve ak alınlı ba li sonyetenin en çok can- kendisinden beklenilen k ereğe doğru koşması, İlmesi sayısız diğer eserleri aocak Cümburiyet kuru kmkânlı oldu. Cümhu- bükümeti, sıcak bir tatlı bu değerli sosyeteyi bağ: bastı. Ulusa onu, bütün lerile tanıttı. gün herkes bilir ki: Kızıl: talt harb gönlerinde yağı erkekçe çarpışarak yara- erin yanıbaşında. ödeve bir kurul değili; bu kutla birlikte barış günlerinde lara, kimsesizlere, yar- htlyenlere, yer sarşıntısına Yanlara, kıtlıktan — kırılan- bulaşıcı hastalıklar pençe- * inliyenlere ve daba biobir ve güçlükle pençeleşen- Koşan, onları — ellerinden bir unne sevgisinin kurtarmağa uğraşan Hergün Beş Kelime. Otuzdokuzuncu Liste 1 — Bitab ötmek — Aytumak Hitap — Ayta Hatip — Aytaç Örüekler: 1 — Güzel bir ayta, sırasında, bir orduluk iş görür, 2 — Bir sözmenle bir ay- tacı çoğun birbirinden ayırd etimiyoruz, 2 — Muhatap — Aytıç Örnek: Bu mes'elede siz be- nim aytıcım olamassımız. 3 — Menfcatperest — Asığcıl Örnek: Memleket işlerinde sağcıl olmayımız; özgeçi (le- ragat) gösteriniz. 4 — Hissi kablelvuku — Öcsezi Örnek: Bu felâketi, bir ön: sezi ile, çoktan bekliyordum. 5 — Facıa — Acın Örnek: Yugoslavya Marsilya acınını unultamaz. NOT: Gazetemize gön- derilecek — yazılarda bu kelimelerin Osmanlıcala, rı kullanılmamasım rica ederiz. SĞ Ziraat Bankası Buğday Satmağa Başlıyacak Dün İzmir'de muhtelif yer lerden önemli miktarda yeni mabsanl boğday gelmiş ve satışa başlanmıştır. HBafta kanana münasebetile dün öğleye kadar borsada 167 çaval buğday sa tılmıştir; Flat 5,625 santimdir. Boğ:- day flatları düşmeğe başla maştar. ve bündan sonra - da düşmekte devam — edecektir. Tarım bakanlığından — İlbaylığa gelen bir. emirde Ziraat ban kası depolarındaki buğdayların 4 çıkarılması bildirilmiştir. bir gerçekliği bildiriyor, göz önündedir. Bu sosyetenin onbir yıldanberi kourduğu Hastabakı clik okula ölkeye 185 genç, dinç Türk bastabakıcı yetiştir. mişlir. Bununla öğenebilir. İstanbal'da 550 yatakb Kı: zılay bastaneleri ve ba hasta nelerde kendilerine bakılmış 45000 yurddaş var. Anudola'da tobumsuz kalan. lara 2,500,000 kilo buğday pa rası verilmiştir. Kızılay sosyetesinin İzmir ili merkezi de kendine yakışacak bir çalışkanlıkla değerli ödev. lerini yapmıştır. 933 934 yılında yardımları 14819 lira 39 kuruş totan İz: mir merkezi İkiçeşmelik, Kah. ramanlar, Karçıyaka dispanser. lerinde 20,239 hastaya bukmış, 888 yoksula ve 318 yoksul ço cuğa yardım etmiştir. Pekâz para hu İylell sosyete ye verllen paranın içe verdiği sevioç ve raheti verebilir. Acanun ve Türk tarihinin güneş başlı Önderi: * Kızılay üyelerinin sayısı ulusun soysal erkinliği İle uygundur. Ulusu: muo bu uygunlüğü İnançlama- amnı dilerim,, diyor, O, ne di- ledi ki olmadı? Sayın yurddaş Her iyiyo, güzele doğruya ko şan İosan gibi sen de ba değerli sösyeteye yardıma koş. Ona üye yazıl, yazdırmaya — çalış. Günde on para biriktirerek veya vererek kızılaya — yapaca: ge yardım sana özge hiçbir yerde tatmadığın bir iç rahatı verecektir. Kızılay mavi göklerde barışta harbde yanı başımızda dalgala- pan sevimli varlığile bizim en yakın kuragün — ortağımızdır; bunu unutmıyalım. Aydın Demiryolları Ilbaylıklarda —D H Ha Değişiklikler ve Bu Hat ta Yarından İtibaren Devlet İyeni Atanmalar.. Demiryollarına Geçecek.. edilmeğe başlanacak ve devlet demiryollarına geçecektir. Aydın demiryolunun hülü metçe satıb alınması bakkındaki mükavele 26 Hasiranda Lon: dra'da toplanmış olav hlssedar lar ve tahvilâr sabipleri genel beyetince tasdik edilmiştir. Dün bayındırlık bakanlığından ilbay bığa gelen bir emirde mul şirket genel heyetince tasdik edilmiş olduğa İçin battın 1 Temmuz gününden itibaren te- vele; Aydın Demiryolları 1 Tem- maz tarihinden İtibaren tesllm | | sellöm edilmesi ve tese'löm he yeti başkanlığına — Haydarpaşa Hman baş İspektörü bay Tah- sin'in atandığı (Tayin edildiği) bildirilmiştir. Bu suretle yarından İtibaren demiryolları da diğer hutlar gibi tamamen — Devlet demir. yollarına geçmle olacaktır. Uzunluğu ve öneml sebebile bu hattır başka — müfettişliklere bağlanmadan ayrı bir işletme malenül'ıgl tarafından — idarcel kerarlaştırılmış ve buna dalr emir de gelmiştir.. Bn hata (8 nel mıntaks) adı. verile cektir. | Kaçakçılıkla Mücadele Için Yeni Tedbirler. J)Gümrük Muhafaza Teşkilâtının Tay- yareleri, Zırhlı Otomobilleri olacak. Gümrük muhafuza — ordasu kumandanı General Seyfi; ge çenlerde — şebrlmize gelmiş ve Mısır'la Yonanlatan'dan Jlmanı mıza gelen Denlayolları içletme idaresinin vapurlarında yopılan gümrük kontrolünde bizzat bu Tanmuşlardı. Yapılan - tetkikler sonucunda denizyolları İşletme idaresi — veporlarının — haftalık seferlerinde Mısır ve Yünanis tan'dao İzmire gelişlerinde güm rük kontrolünün İzmir'de ya pilması ve İzmir'e çıkacak yol- cuların çıkmasından sonra İstan- bul'a gidecek yolcuların vapura bırakılmamı, başkaca gümrük kontrolü yapılmaması müavafık görülmüştür. D Kaçakçılığın tamamen önüne geçmek maksadile —Akdenlz'de gümrük —muhafaza tayyoareleri teşkilânı vücuüde — getirilecektir. Ba iş için 30 kadar tayyare kullanılacağı söyleniyor. Suriye Izmiride Gökleri Koruma İçin Çalışma Artıyor.. — ..— — Başı 1 iaci yüzde — döğü için mektubun bir kop: yası bize de gönderilmiştir. Cemiyet, aynl zamanda pa mok mensucat ile yün mensu- çat sosyetelerine, Filibe'i Lacı Süleyman — mahdumlarına — ve yuürd savgammza İlgi gösteren yabancı dostlara teşekkürlerini bildirmektedir. Filibe'li Hacı Süleyman oğlu- larının mektubları şuduür: (Türk hava kurama İzmir şudesi başkanlığına, Büyük Başbakanımızın İşaret ettiği yurd tehlikesl karşısında ber yurddaşın üstüne düşen ödevi yapmakta tehalak göster. mesi en tabli bir İştir. Mem- leket davasını - önemli bir tu- tomla kayrayan kurumunuzun bizi yürdseverler arusnda dü. şünmüş olmasından ve kura- munoza — çağırmak — lütfünde bulanmasından sevinç duydük dışarıda — bulonduğumuz - İçin buyurulan — günde gelemedik özür dileriz 5000 Hiralık çekl- miz erbrinize sanulac ıktır. Say- gılarimla kabalünü yalvarır ve işlerinizde — huyırlı — sonuçlar dileriz. * HS Rebiül Pilibeli | Türkiye _hndııı-'llıııındı da ka: çakçılığa kargı zırbli. otomobil. ler kullanılacaktır. Gümrük mubhafaza memurla rının aylıklarını artırmak - için de bir kanun projesi hazırlan mıştır. Kamutayın önümüzdeki teplantı devresinde bu kananan da kabul edileceği - söyleniyor. Kızılay Haftası Bugün Bitecektir — Baştarafı 1 incl yözde — ler do verllecektir. Düa akşam Kızılay adına Kordonda deniz — eporları yur- dundak! gazinoda büyük bir gerdenparti verilmiş, geç vakte kadar eğlenilmiştir. Karşıyaka'da: Bugön Karşıyaka'da saat 18 de parti yapısıında — Kızılay gençlik dernekleri üyeleri top Lımacak, tezagürat yaparak mü- zika ile Karşıyaka'nın genel eaddelerini dolaşacaklardır. Ge- ce Karşıyaka Şehir gtzinosunda Kızılay adına hbir gardeparti da'ın verilecektir. Kızılay İzmir merkezinden verilen kumaş ve çorablar Kar şıyeka'nın mühtelif — maballele- rinde yoksul 120 nüfüsa duğı tılmış, ayrıca Kerşiyaka firinci: larının - verdikleri — ekmeklerle kömürcü bay Saffet'in cemi yeto verdiği kömürler yoksul lara verilmiştir. Karşıyaka Koızılay - cemiyetl başkını bay Hüsnü Tonak; dün Bostanlı köyünde (Kızılay) hak- kında halka bir konferana ver- miç, alkışlanmıştır. Konferans- tan sonra tezabürat yapan halk Kızılay'a üye yazılmışlardır. Burnava'da Buroava'da — Kızılay haf tası çok verimli geçmiştir. Bir haf ta içinde durmudün — çalışmış olan komlte; birçok üye yaz- mişür, Bugün cumuriyet ala: nında bir tören yupılucak ve Atatürk'ün amtı öncünde söy- levler söylenecektir. Yoksullara kumaş ve çorab duğıtılacak, gece de eğlenceler tertib edi- lecektir. Comur — Başkanlığının 'ona yından geçen Tibaylar urasın daki değişikler ve yeni atan- malar şanlardır: Urfa ilbaylığına — eskli Erza ram Hlbayı Necati, Debizli fl baylığına Çoruh ilbayı Ekrem Çoruh ilbaylığına Kars ilbayı Cevdet, Kare ilbay vekilliğine mülkiye — ispektörlerinden Os- man Nüri, Muş İlbaylığına bi rincl genel İspektörlük azaylş direktörü Niyazi, Ağrı ilbaylı- ğına birinci genel İepektörlük güvenlik direktörü — Burhan, Van ilbaylığına Burdur - ilbayı Saib, Burdur ilbaylığına Sinob ilbayı Abdülhbak, Sinob libay: hğına Çanakkale İlbayı Sürey ya, Çanakkale Hbaylığına Urfa ilbayı — Nizameddin, — Mardin ilbaylığına — İstanbal — güvenlik direktörü — Fehmi, — Eekişehir İlbaylığına Mardin Hibayı Talât, Çoram İlbaylığına — İçel ilbayı Hakkı Aaydar, İçel İlbaylığına mülkiye İspektörü ve İstanbul Hbay vekili Rükneddin, Maraş ilbaylığına —Ackara — asşarbayı Mu: Adli, Gazlanteb ilbay höğina — İstanbul Timan genel direktörü Ali Riza, Sıvas ilbay- lığına Gazlanteb İlbayı Akif, Van asllbaylığına Edremid ilçe bayı / Mitat Kemal, Trabzon ilbay vekilliğine mülkiye izpek törü Tevfik Telât ataumışlar. Aydın ilbayı Feyzi ve Tekir. doğ İlbayı Azml toksüd edil mişlerdir. Eskişehir — İlbayı İs- mall Hakkı bakanlık emrine alınmıştır. Cumartesi Yevmiyeleri Için Formül... Atkura, — Cüameartesi gün- leri öğleye kadar çalışan işçilere tam yevmiye verilmeli mi, ve- rilmemeli mi, mevzau etcafında Ekonom! Bakanlığınca tetkikler yapılmakta ve bir formül ha- zırlanmaktadır. Bu mes'ele üze- rinde, Bakanlardan bazılarının İleri gelenlerile konuştum. İç bakanlığında selâhiyetli bir zat dedi ki: — Kanun, işçilik bakımın dan — saridtir. Cumartesi gü nü ssat 13 ten sonra dalre ler, müesteseler ve fabrikalar çalışmıyacaktır. Bune mubalif barekette bulunanlar - cerzalan dırilir. Amclenin — yevmiyesi mes'elesine — gelince; — bünunlu Ekonomi Bukanlığı alâkadardır. Ekonomi Bakanlığında ileri gelen bir nat de şunları söyledi: — Biz, arsmalusal — çalışma bürosunda imza ettiğimiz bir mukaveleye — göre, İşçinin haf tada 48 — eaat çalışması esasını kebal ettik, Cumartesi günleri ameleye tam yevmiye verilmeli fakat bu 48 saati doldurmak üzere diğer günlere yarımşar #sat ilâve edilmelidir. Finans Bakanlığı ileri gelen lerinden bir zatın bu bnsustaki fikri şudur: — İşçi cumartesi — günleri saat 13 e kadar çalışmakla ya- Ttım yevmiyeden bir saat fazla çebşıyor demektir. ki, — taam- müllere göre Lunu tam yev miye saymak Jâzımdır. Esasen geriye kalan 3 santia İş sabip- lerince — ehemmiyeti — yoktur, Yevmiyeyi tam verir, buna karşılık işçiden daha İyi rand: mean alabilir. | Bd elti SS "ğf(" ÇKŞ a pi ?îe P -î',“'ş E Ka Memura Beş vet Mi Verilm. Dün Karantina'da özek sablar — (Muhasebel hususiye, tabsil şubesinde bir rüşvet vak- — ati olmuştur. - Trawmvay cadde- — sinde 321 sayılı evde otürem — İsak oğla bay Avram Sili'ain — 927 yılından — yol parası — oli râk 12 lira borcu varmış. Tuh- sil şabesine giderek borcunun — verilmeden — kepatıl. orada memür bay — Nuarcl Şimşek'e teklifte balun- müş, alti Ççocuk — babası oldu: ğuca ve yol vergisinden muaf —— bulunduğuca dsir beyandameyi verirken ayrıca lq € bu para ması jiçin memura llra da rüşvet vermiştir. Bay Nuri; parayı alınca Ka- — ranılna polis merkezine heber — vermiş ve ocada bir zabıt vara 4' kası tütülmüş, — rüşvet veren — A ram Siydi polls beraberinde adliyeye — gönderilmiştir. -Sulh hükümenliğinde — fadesi — Avram Siydi;. ha pa: — rüşvet — olarak vermediğini, cebiade — bulunan — kâğıtları çıkarıb verdiği sırada bir. beş liralığın — kâğıtlar ara- sma karışmış olduğunu — töyle miştir. cena alınan reyı memora Ceza — hükümsnliği; —saçlu — leyhindeki — delilleri tevkif — içla yeter bulmadığından ken- — disini serbest bırakımıştır. Tah- kikata hükümenliğince devamn edilecektir. Tş Vilhelm üç Yıl Hapse Mahküm Oldu. Berlin, 29 (ALA) — Prugya — diyet kurulunda eeki komünlet saylavlardan bay Vilhelim Ka per Nasyonal sosyalist rejlmin —— hökümetl ele almasından önce — siyasal faaliyette Bulunmuş ol: — duğundan — ötürü 3 yıl Bapse — öyal müddetle de sosyal hakla- rından mehrum olmağa — mah küm edilmiştir. t soru Tayyare Piyangosu z 19 uncu Tertip Bi- letleri Satılıyor.. Büyük Ikramiye : Mükâfat. 20000 lira ANADOLU İ —ii Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM ÜUmumi npeşriyat ve yanı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet -—— İdarebanesi: C. Halk Partisi binan içinde Telgraf: İzmir - ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Y 1200, Altı 700, 5 . G