11 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Ü 11 Tommuz Imtihan. Bu sırada şarbay Dr, Behçet Salih içeri girdi: — Hah -Dedim- isabet! — Ne o çimdik?, — Ne olacak?. imtihan var, İmtihan!, Şöyle karşıma oturu Buz lütfen!., Hayret — içinde — sandalyeye Oturdu: — Söyleyin bakalım azizim terbay! Geçenlerde yukarı ma hallelerde İkl çeşmenin suyunu niçin kestirdiniz? — Şehir İşlerini teftiş edi. Yorum, Gördüm ki, iki kadın Şeşmenin — dibine — oturmuşlar Ve lâfa dalmışlar,. Sular, barıl harıl dökülüyor. Yani para ve- Terek temin ettiğimiz su, İsraf ediliyordu. Ben de çeşmeleri lıpınıı.. — Devlethanenizde herbangi biri, yemeği yirken biraz dökse, kahveyi pişirirken şekerl fozla koysa, çamaşırcı, çamaşırda fazla #abon kollansa, hemen onların Önünden yemeği, şekeri, sabunu kapar mısınız? — Hayır!. — Evde bizmetçi kadın ml: desini fazla şişiriyor, diye bü- Ün eyin masrafını keser ml- #İnlz? — Bayır! — Şu balde, iki kadın çeşme başmda çene yarışı yaparken Soya deraf cttiler diye, koskoca bir mahallenin çeşmelerini ne den kapattınız? Bir numaranızı kırdım, gltti. — Aman çimdik! — Yooook, ben hatır, gönül bilmem, bu böyle.. Fakat puna Yar İşlerinde muvaffak olduğunuzu görüyorum. Yamsular suyanu Üa getirdiniz . İyi tarafıma gelirse, Bümaranızı tamamlarım.. Yalnız Y Foreyam: Panayır gazinosunda pehle Yan güreşi olacak mi, o'miya tak Mi? — Bilmem. düşünmemlştik!.. — Tavsiye ederim. Vilâyet *dcümeni başkâtib muavini Eş TeD'1 burada pehlevan güreşine gıkarın: Bildilr.. Kemal Kâmll'e Teklâm yaptırmayın iklili.. Ava Kat Ekrem'e zeybek oyunu oy: Bulin; üç.. Sırti hocaya mono log kısımını verin; dört.. Sizin Muavin sporcu Suad'a atlet nu- Maraları yaptırın beş. — Yapalım çimdik, Iyi olur.. — Bundan başka doktorlar dan mürekkeb bir temsil heyeti de yapsanız fena olmaz, — O da gözel!. Fakat neyi Temsil etsinler dersiniz?. — (Meydan bizim) operetini femsil ederlerse İeabet olur Avukatlerdan da bir müzik he Yetl yaparsınız, onlar da , Yarısı m“ nam altında bir operet Salarlar.. — Porsayı kim topliyacak?, — Sıra ona gelince, hiç doktorum, onun talibi Pekçoktur.. — Çok iyi.. Hatırıma gel: N ssna biraz derd yana- Tim Çimdik: Şu sizln İbrahim, pek yezit Teşti, Günden güne ortaya bir ::;:ı şeyler atıyor, çekiyor, Tiyor. Hakkın elemez olduk e dan g Bu cibeti hiç — Hakkınız var doktorum, "ölbetinizden İstifade ediyor. D'_— de doktor - Kâmran'la » Aliah cümlenize se- İümet verenl. "Çimdik Yol Vergisi Tahsilâtı Başladı —— o — Şehrimiz özel hesablar direk törü Adil; yenl yıl yol vergisl tahakkukatının tahalline önemle başlanmasını bütün vergi tahsil şubelerine emretmi tir, Vergi tahsllâtımı yükselten memurlar takdic edilecektir. 934 yılında Defterdar Kenan Yılmaz ve hukuk İşleri direktörü — Fuad Yarddaş'la özel hesablar baş- sekreteri Hamdi Yörük'üa özel besab asdirektörlükleri zamanın da — iyi çalışılarak — yol vergisi tahsilâtı önemle yapılmış ve (İdarenin) bütün borçları öden mişti. Böylece üdenmiş olan borçların taotarı dörtyüz bin Hraya — yakındır. Yol - vergisl birinci taksit ödeme zamanı bu uydır. Her yerde vergi tah- | gllâtına başlanmıştır. Kaçakçılık Yurda Zarar Veriyor. Başbakan İsmet İnönü tera fından 932 yılanda Anokara'da yerli haftası açılırken verilmiş olan söylevde kaçak çılığın yürde yaptığı fenalıklara temas edilmiştir. Bu söylev köy bürosunca bastırılarak — bütün köy muhtarlarına bir bildirimle gönderilecektir. mallar Bir müddettenberi şehrimiz de bulunan ve Aydın demir. yollarının Devlet dem!ryollarına gecmesi münasebetlle hattı baş: tanbaşa teftiş ederek yeni ya pılacak tesisat ve saize hakkın da tetkikler yopan Devlet de miryolları genel direktörü İb | rahim Kemal Bora; yavında bulanan fen kurula üyeleri Jle | nile Ankara'ya dönmüştür. Ay dın demiryolları Devlet demir yollarına geçmekle gerek halk iyidir. Geçen yıl ürününden piyasada biç stok kalmamıştır. 1000 çaval kadar üzüm var Bu Akşam Konser Verilecek: Halkevimizin Çalışmala- rı Çok Iyi Gidiyor. Geçenlerde Balıkesir'de dört könser vermiş olan Halkevi sevfonik orkestrası yakında İz: mir Halkevi salonlarında bütün halka konserler verecektir. Ba- Dun İçin önemli hazırlıklar ya: pılmaktadır, Ba akşam Çanakkale — orta öğretmen okulu musiki öğret menl Falk ve İzmir kız öğret men okula müsiki öğretmeni Sözan Nayman taraf larından zengin bir konser verlilecektir. Konser saat 21 de başlıyacaktır. Resimlerden birinde Halkevi senfonik orkestra grubu İzmir Halkevi iyi bir şekilde çalış makta ve muühtelif — enhalarda muvaf fak olmaktadır. Bu yıl kız ve erkek İlselerile — orta mekteplerde 700 den fazia ço cuğa Halkevi Bosyal yardım komitesl tarafından sıcak öğle yemeği verildiği gibi yoksul ta lebenin mektep İhtiyaçları da temin edilmİştir. Yukarıdakl — fotoğraf lardan biri, erkek lisesinde Halkevi Bosyal yardım komitesinin bak: tığı talebe grabunu gösteriyor. Alivre 800,000 | Kutu üzüm Satıldı. — eaaaaaRIR a 4 Inhisarlar Idaresi Bu Yıl Zamanında üzüm Almakla Fiatleri Yükseltecek. ——— Bu yıl özüm durüumü çok Günün Şar haberleri Devlet Demiryolları Genel Direktörü Gitti. taşıma ücretlerivde, gerek özüm taşıma — tarilelerinde yakında önemli indirimler yapılacaktır. Hteride Devlet demiryolları ana batlarında İşliyen büyük ve güzel vagonların şimdi geçme mekte olduğu büyük Aziziye tüneli düşünülecek ve fen ku rulunca — kararlaştırılacak — çe kitde bu vagonların da İçliye bileceği teslast yapılarak Devlet demiryolları sekizinci — işletme direktörlüğü hattı; bir soyahat battı baline getirilecektir. dır ki bünlar da pek kısa bir zamanda satılacaktır. — İç illerl mizden, üzüm — bölgetinden arasıra gelen pek az üzümde satılmaktadır. Şimdiye kadar nlivre olarak 800,000 — kuta özüm — satılmıştır. — Yeplığımız tahkikata göre alivre setiş fist lerine visbetle yüzde 30 nisbe tinde düşkündür. Fakat ürünün bu yıl farla doğuşa bundan doğucak zarori karşılıyacaktır. İnbisatlar idaresinin bu yıl piyasanın İlk gönlerinde üzüm mübuyeatıba başlıyacağı söylen- mektedir. Bu takdirde üzüm fiatleri düşmekten kuartulacak ve ürünlerimiz yüksek flatle sotılacaktır. Geçen yil inbisar ideresi 2 birlaci kânunda piyasadan üzüm Mmübayeasına başlamıştı. O vakit 7 namara üzümü 10 kuroşa almıya başlayınca özüm piya sası üç kuruş yükselmiş ve bu snretle 3 0 400 bin Hira fazla bir para memlekete — girmlşti. Ba yıl — İnbisarın — zamanında Piyasadan mübaycata başlaması sayesinde üzüm piyasası daha İyi fiatle devam edebilecek ve alivre satışları vaktinde düşü nübde iyi fiatlerle yapmıyonlar belkide zarar göreceklerdir. İnhisar idarestnin zamanında Piyasadan mübayea yapması aa yesinde müstahsell de çok letifade edecektir. Berlin Tütrk Ticar.t odası; şekrimizdeki alâkadarlara gön derdiği bir raporde — İzmir'de kurü- meyva — ibracatçılarının alivre Özüm satış flatlerini sebebsiz düşürdüklerini bildir. milştir. İzmir ibıracatçılurı; unda verilen karardan daba ux bazı Flatler teklif ettikleri içla son günlerde alivre üzerine mua- mele dürmüş — gibidir. Çönkü Almanya'daki ithalâtçılar; ken- dilerine teklif edilen muhtelif ve indirimli fiatler — karşısında iş yapmaktan haklı olarak çe- kinmektodirler. Bununla bera: Hattâ bu rapora göre | ber şimdiye kadar önemli mik- darda e satış -olmuüştur. Üzüm rekoltesinin yözde 16 1- nio şimdiden satıldığı oranlan- maktadır. Geçen yıl piyasa açıldığı tarihlerde yapılmış olan alivre satışları nisbeti rekolteye mnazaran yüzde 14 idi. Yunanistan -- . Türkiye Tecimi. Duıı“chim Odasında Aydın Hattı Tarifelerinde Yakında #it Toplantı Yaptılar.. önemli Iİndirimler Bekleniyor. Atina ateşe kommersliyalimiz Naci dün sabah İzmir vaparu ile İstanbul'dan şehrimiz gelmiş ve akşam Özeri aynl — vapurla Pire'ye gitmişlir. Naci; Atina daki İşine başlıyacaktır. Ateşe kommersiyal, şehrimiz de bulunduğu sırada Yunanlı- tan'la İş yapan - tecimerlerimi zin dileklerini tesbit için ken- dilerini teclm odasına çağırmış ve uzun uzadıya görüşmüştür. Yunanlstan'a kambiyo direk- törlüğünün —malümatı dışında gönderilen Türk parasından ve bazı — tecimerlerin — yaptıkları işlerden de buhsedilmiş, Yuna” nistan'a yumurta İhracı - İçin böyük sandıklarda — yumuarta gönderilmesine müsaade İsten miştir. Yumurta iİhrac ) nizem nametine göre yumurtalar kü çük kasalarda ihrac - edilm:k- tedir. Halbukl bundan fazla gümrük resmi alınmaktadır. Diğer bir mes'ele de buy van İbracatı hağkındadır. ve önemlidir. Yugoslavya'dan Ya nanletan'a - gönderilen büyük baş hayvanlardan 200, Türki ye'den gönderilen hayvanlardan fse 400 drahml gümrük res mi — alınmaktadır. Layvan Ihracatımız bu yüzden Yananlstan'da mübim rekabet karşılrnda bolunüyor. Tecimerler; Yananfstanla te eli anlaşmamızda bu noktale- mn bazerı dikkale alınmasını dilemişlerdir. Toplantıda çehrimizde — bu lunmakta olan Kara Türkofis direktörü Naim de bulunmuştur. üniversiteli Gene- ler Bekleniyor.. 20 Temmuzda İzmir'e Gelerek örnek Köy- lerimizi Gezecekler Üniversite rektörü ile İlbay: bk arasında telgrafla konuşul moş ve örnek köylerine gele cek Üniversitelilerin hangi köş lerde kalacakları — tesbit — edil miştir. Köylüler gene Üciver: sitelileri kendi — aralarında 'Ööz konukları — olarak — görmekle sevineceklerdir. Dön İlbaylığın genelgesl (Talimatı) bütün ilçe- | baylıklara gönderilmiştir. Ünlveretteliler — geldikleri gün şehrimizdeki büyük okul Jardan birinde konuklıyacaklar ve erteri gün General Küzun Dirik'in — başkanlığı — ultında kamyonetlerle üç gön kırk örnek köyümüzü — gezecekler, Bergama, Küçü Mendereş böl geleslade; — önemli — yerlerde konferanslar vereceklerdir. On- dan sopru gencler - konukliya cakları köylere — gönderllecek. lerdir. Bepsinin yerleri en kü çük İhtiyaçlarına kadar anık: Tanmıştır. - Türk genci — devle- tin varlık temeli olan köylü içinde bir veya bir buçuk ay kadar kalacak, dönüşte Ara- ulusal İzmir - panayırı göre- cek ve sonra İstanbor'a döne- ceklerdir. Buna - dalir bir pro: gtam hazırlanmıştır. — Geneleri- mizin bu gezintileri — ileride yazacakları tezlere İyi bir te- mel — olacaktır. — Üoiversiteli genclerin köy tetkikleri filme çekilecektir. Düşündüklerim... Dün ve Bugün A canım Canırız işte, Dün neydi, bugün ne oldu? Vallahi, ben iyi bilirim, baham meteliğe muhtacdı.. —Oğlu şimdi öyle zeoginleşmiş ki, deme gitsin. — Ya falancıya we dersiniz?. Sanki biz tanımıyormuşuz — gibi.. On yıl evel sokaklarda çelik.çomak oynardı. Sonra kayboldu, — gitti., Şimdi gelmiş, adam olmuş,, - Falan yerin müdürü imiş. — Yamaa!. — Onlar birşey değil Bayım, daha neleri var: Falancı yok mu; bani, şu bizim maballede köşeba. şında kümes gibi evde otururdu yaf, — B, ne olmuş?. A, okumiyormusunuz kitab. larımı, yazılarımı!.. Şimdi romanlar yazıyor, makale yazıyor. Şaşıyorum vallahi, nasıl da okurlar?. No bu. dala insanlar var ki onu bir adam sanıyorlar da, eserlerini, Yazılarını kapışa kapışa okuyorlar!. » .. — Kim bu konferassı verecek olan?. — Bay (...) — İnanmam; dünyada inan- man!, Ben onu tanınım, beraber okuduk.. Biz mektebde köşe kap- maca oynar, gece yastık kavgası yapar, muallimlerin, mubasar san: dalyelerine ine yedeştirir tuz ser. perken o bir kenara çekilir, bu dala budala oturur, kitab karırştı. rırdı., Şimdi kalkmış da konferana veriyor ha!.. . .. — Bakın, bakın geçiyor.. — Kim of, — Mühendis olmuş.. — İşi amma, kim bu mü: hendia'. — Bizim mektebde 73 kü. mükla Fahri vardı, bilirsiniz? Hani muhacir — gelmişlerdi. — Medresede oturuyorlardı.. — Ba, şu çamaşırcı kadıgın oğlu muz. — Ta keadisil.. Yazık bu mil- Tete, para vermiş de okulmuş böy. lesinil. Şimdi mühendis oldum di- ye kurum kurum kurulayor.. Ana: sıcın çamaşır yıkamaktan — güdük. Teşmiş parmaklarını unutmuş - olsn gerek.., . . Ablâkı, çiı;-.kleıiııi dökmüş, Rahu, çamura serilmiş, Şuürü dümura uğramış, Fazileti ihtiras ve kıskançlığına kurban gitmiş het insan, her iasan müsveddesi, böyle konuşur bizimi memlekette. Orhan Rahmi Gökçe Seferihisar Yolunda Bir Cinayet Oldu. Seferihiser İzmir şoresl üze: rinde bir. eloayet olmuştur. Seferihisar'ın Turabiye muhal lesiaden Mehmed oğlu — yirmi yaşlarında — Ali; — Seleriblsar'a önyedi kilometre ozakta İzmir yösesi kenarındaki bir hendek içlade tabanca kurşunlle başın dan öğır sürette yaralı olarak bulunmuştur. AH iki gön Vahid'in iki gığırım — İzmir'e getirmek üzere yola çıkmıştır. Kendisini — yaralıyanın — kim olduğu belli değildir. Hâdise —üzerine Seferihlear müddelumumisi, jandarma ko- matanı derbal vak'a — yerine giderek söz söyliyemiyecek ve kıpırdıyamıyacak derecede ağır yaralı olan Ali'yi bir. kamyo- netle Seferihisar'a götürmüşlerse de zavallı genç aldığı yaranın tesirlle — ölmüştür. — Cinayetin kim tarafından yapıldığı henüz adlaşılamamıştır. Tahkikata — önemle devyam edilmektedir. evvel — kasab