11 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

11 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

BU uj AAA y — Bu hasvsta lirsiniz klimse malümattar olmiy emin olabi ve bü mes'eleden hiç ağım | Namus ve şerefimle temin ederim | — Şu balde Süzan, bu ak şam kabarede numaranızı bitir dikten soora bir kadeh panya davet ediyorum. — Matabıkız şefim, Faket Ş şartla ki, benli gene dört Şampanya İçmeğe mecbar etmi yeceksiniz. Çönkü tellim beni Bitığı Ş0 Selânik'e alkolik ol mek için gelmedim Yüzbaşı (Şefleriniz'n emirle- Tİte itast) diye mırıldandıkten #onra mühim bir randevasuna gitmek üzere Süzan'dan müsa ade İstedi. Sözan İngiliz yüz- başısımı lütufkür bir gülümse me ile selâmladı. Fazla sevinçli görünüyordu. Yözbaşı ile dost- lak peyda etmek ve bu süretle İogiliz esana teşkilâtından İati- fede için böklediği fırsat doğ- muşta. Yarım sast sonra (Staln) büyük tlcarethaneslrin önünde duran bir. otomobil Süzan'ı (Alâtini) — çiftliğinden ikiyüz metre uzaktaki mühteşem çift liğe götürüyordua. (Alâtini çife Bgl Sultan Hamlt'in mahbas kaldığı yerdir.) ça içmek İçin sizi masama Mois Manasi Büyük Kadın Fatihi Söüzen'ın kapısı önünde dar duüğü çiftlik büyük bir bshçe ve yüksek bir dıvarla - çevril mişti. Sözan bahçe kapısının zilini çalar çalmaz derhal İstik- baline cıkan ihtiyar bir hiz metçi M. Molsin arkadaşlarile beraber kendisini beklediğini söyledi Süzan hizmetçiye ehemmiyet vermiyerek içeriye doğru yürü dü. Çifıliğin dahili taksimatını pekâlâ biliyordu. Korldordan Hlerliyerek geklinde ufak bir aslona girdi. Yorgan olduğandan — İngiliz mamulâtı meşin bir koltoğa oturdu, bir Bigara yaktı. yazıhane Bir müddet sonra kapı açıldı, | sarışın aktrisin oturduğa salo- DA yirmibeş, yirmiyedi yaşla Tında mavi, teshir edlei gözler. | le bir genç girdi ve Sözan'a bitap etil : * — Rurada fazla konuşmak tehlikelidir, sana söyliyeceğim pekâz birkaç kelimeye çok €ik kat et : General Kadroniye erkâ Ha barbiyesine mensup ve Flo Fina cepbesivde bolunan Fran Bz Sirb ve Rüs kit'al askeri yeyi İdareye memur kaymakam Dresak dün Seralg ordu mer- kezine giderek Manastır şehtine yapılacak hücum hakkında umu- mi talimat almıştır. Ayal ak. şam Dresak kabarada yiyip içip Barboş olduktan sonrma meslek arkadaşınız Ödet'in evinde kel. mıştır. Arkadaşınız kaymakamın almış olduğu talimatın bir kop yasını elde etmek İçin alaıştır. Dün sabahleyin arkadaşımız emir | bürün Ödet telefone etti, kaymakam- daki tallmatın kopyatını aldı- fını ve bügün sabaha kadar bu kopyaları bize göndereceğini bildirdi. Casuas Romanı: Beyaz Kulenin Sarışın Aktrisi: SUZAN Odet Ortadan Kayboldu. Suzan Çetin Bir İşe Verildi.. Fakst bu kopyalar henâz ell- mise gelmediği gibl aldığırmz bir babere göre Odet'in orta- dan kaybolması gibi bir facla İle karşı karşıyız. Şimdi bu koranlık vaziyeti aydınlatmak için derbal fasli yete geçmeniz Tâzımdır. Yukar- da yemek salonunda tehlikesiz Fronsız — zabitile, müfettlş Benava ve dostü Lilyanla be- üç raber otürüyoruz. Derhal gelip bizlmle yemek yiyeceksiniz ve akçem esat onda bizi terkede cekdiniz. İcabında bana yazmak için bizim mürekkebi de alınız. Musevi genç; bundan sonra Sözana bir meodil vzattı. Men dilde görünüşte birşey yoktu. Lâkin Alman'ların fevkalâde lcadlarından biri olan bu men dil Özerine her ne yazı yazılsa, gözükmeden ve belli olmadan, tiğer rette okunmak mümkündü. — GCönterdiğiniz vazife pek te kolay olmadığı halde mutabıkız güzel fatihim. — Gözelim, Iyi bilmelisiniz ki binbaşı Fon Dorfan emir- ne kadar güç olursa teraftan mükemmel su- leri ol sun onları İfadan çekinirsek ikimiz de mahvolucsğız. Bloa- enaleyh Fransız müstemleke ic ra komlitesli Zeintelik ordugâ- hına doğru hareket! Gencin Bo0 sözleri özerine Sözan titredi ve buz gibl ke sildi : lera komitesi Zelntelik! Fakat bu komlteye mensup birinin sevdam uğrunda Alman casva teşkilâtına girmemiş miy- di? Ba adamın Süzanı Fransız lara teslim etmek imkânı var mıydı? Ödetin gaybabiyeti ba şekille alâkadar değil miydi? Ye Odet kiymetli fotoğraf. lar tabar kumandası Voks'un veya Saralz casma teşkilâtı retsl Matiyenin elina geçmiş İse? Bu ibtimaller Süzan'ın kafa- mndan sinema şeridi gibi geçi. yorda. Bu takdirde Alman ca- sus teşkilâtının relel Fon Dor- fun emirlerini yerine getirmek pek güç olacaktı ve muvaffakı yetsizlik ihtimall de — vardı. Budları düşünüyor ve bu vazife ile tavazzuf edildiğinden biç te memnun göürünmüyordu. — Sonu var Kondilis'in Diyevleri. — Baştarafı 1 inci yüzde — çevirerek genel oya müracaat etmecdin — zaruretinden uzadıya bahseylemiştir. Mösyü Çaldarla, Yanan ulu- sonabo bakikf erzasına ve vle dani tezahüratına çöre İdareyo bir şekit vermek lâzımgeldiğini söyledikten sonre : — Milletin reyine müracast etmek — lüzumunda - hepinizin müttefik olduğunuzu zannedi. yorum, Reyfaıa, büyük bir ser- besti edecek ve memleketin selâmeti İçin her ferd elyasi hakkını kullanacak. tır. Milletin hakkımızda göster diği itimada güvenerek buzura kalp ve vledanla çalışacağız. Mesatmizde matbuatın — yardı- mana iİbtiyacımız çoktur.,, ile cereyon Demiştir Müsyö Çaldarls'in beyanna mesine Metaksas bücum etmiş | ve bazı münakaşalar olmuştur. Camuriyetçi gazeteler, Treyi #mdan vazgeçilmesini ve akel | şakdİrde Yunanlatanda çok kan döküleceğini yazıyorlar, Parla'ten gelen son haberler, Venizelos'nn da reylama müra caat taraftarı olduğunu bildi- riyor. General Kondilis'in Beyanatı: Demokrut ideresinin birçok memleketlerde olduğu gibi Yu nanistan'da da idamesi İçine mevcudiyetlle — çalışan. lardan biri olduğunu İnkâr et- miyorum. Fakat yeni Demokrat idaresi için beslediğim büsnüni. yet ve Itimadı, bu İderenin memlekette doğurdüğu — siyasi delâveralarını gördükten sonra kaybettim ve kendimi bu ka.- ranlık demokrat poletikasından tecride çalıştım. 1929 Senesinde Parla'te bulunduğum bir 2a- azun | | manda bu fikirlerimi Yunan ııel'lrl Müsyü Politise — bildir miştim. Hattâ birgün busususi bir görüşmemlede sefir, hâkü metimizla takib ettiği siyascı bakkındaki — mütaleslarımı sor- duğu zaman; — Demokrat idarenin mem leketlmizde ferahlı. bir hayat temin edeceğine keni değilim. Düsüncem, — krallığın ve ka DUDU esesi İdaresinin memle- ketimiz içla daha kuvvetli bir esas olacağı merkezindedir. Dedim. Yeni idaremiz ©o zaman be şinci senel devriyesini yaşıyor- du. Ve o zamana kadar Panka- los'un diktatörlüğü veseire gibi dabili bazı idaresizlikler ol muştu ki demokrat denilen ida- renin bür yaşamasını İstiyen milletimiz için bir ağır yük teşkil ediyordu. O zaman harici “elyasetimizin bozuk olma-ının yeğüne ümilleri de butlar tdi. Bütün bunlara rağmen ümld- lerimi kesmemiştim, — Çönkü her yenvi idarenin memleketler için — İstihaleler — geçireceğini bilirdim. Ve zsman geçtikçe bu Idareala bütün fırka zlmam- darlarının gayretile memlekete en fazla lâzım olan refah sandeti temin edeceğini umu- yordum, Ba ünmlidlerim beni 926 — senesinde Yunanlstan'a sevketmişti. Binaenaleyh ümid. lerimi — inkıtaa uğratan, ne Pangolos'an diktatörlüğü, ne de onu takib eden — eiyasi vak'alardır. Beni meyus eden en mühim — vak'alardan — birl 1928 — senesinde Vevizelos'an Biyatete avdeti demokrat rcisi olan Kundaru- yötle tarafındon derhal — Yunu- Dlsan'a kabulü ve aybi zumsa- da dördüncü millet meclisinin ve ve © zamanin ANADOLU'nun Anketi..Cetâl Bayar Bir Zat Incirin srmdiki Satış Usu- lünü Çok Fena Buluyor. — Başı 1 foci yüzde — mondaki darlığın ve suktün mevcudiyetine kanimlelalz?. — Evet. bu — idişle daha su kut beklenebilir. Memlekette her şeyden — evvel müfas azlığı vardır. Buna kargı tedbir almak ve İzmirin Düfosunu çoğaltmak Jâzımdır. Kuşadası tsekelesinden Ih racatın daha kolay ve ucuz ya- pılmasından ötürü bu İskelenin fokişaf etmekte olduğu ve bu inkişafın İzmir imamı aleyhine olduğu söyleniyor. Sizce bu doğru mudür?, — Kuşadası İskelesinla Ih racatı muayyendir. Buradan her etmesi da yıl bir miktar zeytinyağı, 2a hire ve hayvan ihraç edilir. İzmir Hmanının — velevki aley: hine olsun buna meti olmağa çalışmak doğru değildir. Kuş- adan da bu vetandandır ve İn kişaf etmelidir. — Antalya demiryolu yapı huca Aptalya limanının da bazı Wlerimizin — ürünlerini — ihraca başlıyacağı ve bu süretle An talya İlmanının da İzmir İlması aleyhine inkişaf edeceği söyle biyor. Bu hususla siz ne müta lendasmınız?. — Antalya limamımın tnki şafım — beklemek İstemek doğra bir hareket olar, Bu belkide İzmir limanı aleşhine olür, Fakat bundan, kaybede- ceğimiz bir şey yoktur. — İzmir lilmanı şimdiki ye- rinden kaldırılmalı mıdır? Bal ve kapınar'da yeni llman yapılıraa yaptığı esas teşkilât ve İntiha: bat kanununun — ralslenmhur torafından is'af edilmesi ve bir bükümet kanundaki bazı maddelerin tadil olanma sıdır. Bua kenun dördüncü büyük millet — meclisimiz — tarafından kabul ve neşredilmiş bir kanun idi ve 1926 senesindekl fevka- lâde İçtimada meclle tarafından da tasdik edilmişti. Kanunun tadili 1928 senesinde yapılan ve ancak Venizelos'un bükü metin başına geçmesini temin eden gayrl nizami Tatlhabatın Terasına vesile olmuştar. — İşte bu mühim vak'adan — sonra demokral rejimla — memleketi- mizde herhangi bir fırka relel- nin oyanceğı olablleceği kunan dot bâsnl — ettim. Demokrasi idarcei bir ideal, bir başlangıç, hakuku ammeyi muhafazaya memur bir |daredir. Hukuku âmmeyi, memleketin slyasa cepbesini ve cumuriyet idaresini tedvir eden eller ta- rafından rencide olur ise de- mokrat Idarcsi bir hulya olur. Memleketin maktan çok uzaklaşır. Demok rat İdare altında en zallmı bir idare teslsi kolaylaşır. Abalinin hayat serbestisi mahvolur ve niböyet hür yaşımam alışmış olan bir. millet için İstibdat ve zülüm baline girer. Yuna- emrile temiz İdaresi ol polstan demokrat İdarenl perdesl altında Veanizelor diktatörlügün den kurtulmıyacaktır. Mart hâ- discal bütün vak'aların en bü yük delilidir. Bu sebeblerden- dir- ki mühaliflerin — böütün propagandalarına rağmen medm leketin refab ve sandeti namınu kraliyet ve kananu ceasl İdare- sinin iadesl için vmumi İnti: baba müracast keyfiyetini ka- bul ediyorum. | İsmir iktisaden Takişaf — ede cekmidir? —Beod Hmanın şimdiki yerin- den başka yere kaldırılmasına toraftar değilim. Bir defa bu iş İçim Önemli bir para lâzım dır. Ve yeni llman Halkapınar- da yapılan bile gene ayal İhra- ct yapılacak değilmidir? Bu- nun İçin harcanacak paraya yazıktır. Başka ve daha önemli işlere harcanırsa — bence daha iyi olur. — Sizce İzmir'in iktısaden tokişafı neye mütevakkıf ur? — Hükümet; ecnebi bir hü- kümetle Tamamen unlaşarak tecim — İşlerini ba hükümetle bizlm aramızda — serbest bırak- malıdır? — İncir ve üzümlerimizin İyl satılması müstahailin faldelenmesi İçla neler düşü- nüyoraunuz? — Bizde İncir — satışları bir facla şeklinde devam eder. Ba asüle koliva usulü derler. İn- €ir — alım:satımında — zahtı rabt yoktur ve bu çekil müstahsllin çok aleybinedir. Yemiş çarşı- sına gelen depoya konan bin- lerce çaval İncir arasında on çavalı yere dökülerek — güya mal göüsterilmiş olur ve hepsi birden bu fiate satılır. Bu usu- lün aslahı lâzımdır. Bunun için kaliteden İşe başlamak — lâzım dir. Mütaebassıslar İacirleri ka Hte Htibarile ayırıb çuvallara koymalı ve satışlar da kaliteye göre yapılmalıdır. Bu — sayede müstahsilin, tüccarın losalına kelmış olen vaziyeti — kurtarıl: mış olor, Bu - takdirde — İncir borsada gümüne — gösterilmek pekâlâ — satılabilir. vo borsuya da girmiş olur. ( Bu sözleri söylüyen karlmiz incir standardIzaayonunu — İstemekte- todie) Üzüm satışlarına gelince İn bisarlar idaresl her yıl üzümün piyasaya çıktığı sıralarda — he- men mübayasta — başlamılı ve günde 100 150 çüval satın al malidir. ki, flatler dalma yük: sek dorsun ve böylece ihracat- çılar alivre — satışlarını — ücuza yapamasınlar. Bandan gelecek önemli fayda şüphesiz ki müs- tahsile ald olacaktır. — İzmir'de ambalej masrauf: ları pahalı mıdır? — İnelri bilmem, fakat üzüm ambalajı acuzdar. Sif olarak kutu buşına 4,5 kuruştur. Ba masraf on kilo özüm için oldu guna göre kiloda 40 42 santim demektir ki birşey değildir Limaoda tahmli ve öc retleri yüksek midir? — Hayır. Liman idarosl ol madan evel tahmil ve tahliye masraflarını şimdikinden daba ucuza mal ediyor değildik. — İstarya müddeti az mıdır? — 2A enatlik — İstarya müd. detl çok azdır. İhracat mevel- mi için bu kader az bir müd. det İçinde tahmil yapılamaz. en aşağı öç gün olmalıdır. — Aydın battı demiryolla: rına geçmiştir. Ucuz — tarifeler bazılanıyormuş. — Bu - terifeler İzmir'in ekonomik durumunda e gibi tesirler yapacaktır? — Hiç şüphesizdir ki — iyi tesirler yepacaktır, Fakat emin olun ki bundan müstahsll bir. şey kazanacak değildir. Gene tüccar kazanacaktır. — İzmir'de muhtelif işçinin ve soretilo Rusya Yolunda.. | —— 0 a— — — Başı 1 İnel yüzde — şekilde elbirliği edeceğlmize kil yoktur. Sovyetlerin ekor nomsal alandaki büyük başt rıklarımı yerinde ve yakındaf görebileceğim için çok sevini yorum. Ayni kalkınma yolut" da yürüyen uluaslarımız tani" şış ve anlaşışlardan her haldt fayda görecektir. Türkiyedeii ayrılırken — şimdiden — birleşik cumurluklara ve onların sayıf yönetgelerine — sonsuz — sovgiler yollarım."* İstanbul 10 (Özel) — Eko nomi bakanı Celâl Bayar. bu | güy Çiçerin vapura İle Odesayt | mütevecelhen hareket etimiştir: Bakanımız, ikl gün sonra Mos- kova'ya varmış bolunacaktır. Selânik'te Bazı Ihtilâlecılar Hapi* Cezası Yidiler.. İstanbul, (Özel) — Selünik: Son ibtilâlde — Iştirakleri tesbit edilen Serez — doktorlarındal Manustakos, Alığızasna ve Sofl- yanapulos'an — Selânik üçüncü dalmi divanı harbince mnahe kemeleri yapılmış ve Sofiye" sopulor müebbed küreğe, Ma: nustakos beş sena ve iki ay kürek — cezatna Alığızasas Iki buçuk Bene — müddetle haplt cegasına mabküm olmuşlardır. Memlekette Köyeülü Safranbolu, 10 ( AA ) — Kazaya beğlı 198 köyde köy kanona yürütülüyor. Bu köy" lerin 1935 yılı büdceleri tatari 50,000 lliradır. Geçen yıl İçler de ilçemiz köy büdeelerile 37 mekteb. 37 köy odası, 270 kilometre yol ve köprü yar pılmıştir. Hastaneden Kaçan Deli Mi? Jandarmalar Kendisini Park Içinde Yakaladılar. Bundan bir hafta evel Ar mudla köyünden Abdurrahmen; Halimağa — çarşısında — tecimef Kadoğlu Ahmed'in yazıhanesin? giderek para İstemiş ve sonrü ölümle korkutmuştur. Hastane” de doliler koğuşunda müşahede altına abnan — Abdarrahmad; dün hastaneden kaçmışıa dt Bahribaba parkında dolaşırke$ jsndarmalar kendisini — yakala: mıişlardır. Çifte Tüfeği Patladı. Beş Yaşındaki Kızca- ğız Ağır Yaralıdır. Dün sabah Karabağlar mev” kilade süteü Esad'ın evladö bir kaza olmuştur. Beş yaşınd? Nesrin adındaki çocuk dedesl' Dln çifte tüfeğini kurcalarkesi birdenbire ateş uldırmış ve ağıf sürette — yaralanmıştır. — Yaral! çocuk hestaneye kaldırılmıştır. Çifte tüfeğini, çocuğun alacağ! bir yere bırakan hakkında teb” kikat yapılmaktadır. ücretleri eskisine nlebetle düt müştür deniliyor. Yükselmesit? imkân var mıdır? — Bunu İImkânsz görüye raüm, Çünkü —maliyet flatipt tesir ederek dünya rakip pliye” salarında mahsallerimizin yük' sek — (fiatle Bsatılmasına, netlof itibarile de satış yıpııııııııı' sebebiyet verir. j | Şahap Gükılf