25 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

MN Sahtte — — 2 (NMNUN Gündelik ere Şevye — © Titizliğimiz Acaba Hangi İşte eskl zaman- dan daha geriyiz? Sanatta mı, ilimde mi, devlet yönetlminde yahud bayındırlık davasında mı? Hakikat odur ki bhiçbirinde geri değiliz, hepsinde eskiden İleriyiz. Değişen şudar: Teokid düzeyimiz — yükselmiştir. — Esxi zamanlara göre bizi hoşnud etmek zorlaştı. Uraylarımızı en İleri Avrapa şehirlerinin Için- den, yenl garb eserlerinin yanından, ar tistlerimizi, fikir ve İş adam- larımızı, endüstri örünlerimizi, hepsini, rah va teknikte, Hleri ve yüksek bakımdan - tenkid ediyoruz. 1914 osmanlısına di- Dizlik vermek, onu sevindirmek, artık yapacak pekâz İşimiz kal dığına İnandırmak kolaydı. Bu gün bütün kıymetlerin değeri En yakın Ay- rupa'yı Balkanlar ötesinde gö- rüyoruz ve onun İçinde yeni birşey yapmak İstiyoruz. Acaba kendi kendimizi bu tenkid yapıcı mı, yökse yıpra- tıcı bir hareket midir? Bu v0 ruya ancak, kolay kazanmak ve kolay rahat etmek — İstiyen demağoglar ve gösterişçiler evet diyebilir. Memleketi ve halkı, temeltaşından ve — şuurumdan başlıyarak bina etmekle uğra şanlar için mes'ele — ayrıdır. Kafamızın düşündüğü ve gön lümüözün susuzlanıp darduğu büyük Türkiye güzel görünür ve elle dokunulür bir. gerçe oluncıya kadar, bu ttizliğimiz devam edecektir. Kurtarıcı kültür, mevsimlik sarmaşıklar gibi, birkaç atılışta boş duvarları sarıp — gözleri al datmez. Ağır, yayılarak, kökü toprak katlatını dolayarak, in- san sabrimı. tüketerek yetişir. Kurtarıcı kültür, bol ve boşa Dan bir ışıkla gözleri kamaştır. mak değil, büyük halk yığınla- zının İçten #mp aydınlanma- udır. Biz Trakya ve Anadolu Türklüğünün yalnız eski kuv- vetlerini oDarmak *değil, onda yeni zamanlar için lâzım olan yeni kuüvvetler yaratmak İsti. yoruz. Tarihte eski olduğumuz kadar çağımızda yeni ve genç olmak ülküsündeyiz. Herşeyde dar ve ulusal değil, geniş ve arsnlonl değil, geniş ve erm ulusal değerlere doğrüu kanat çırpıyoruz. Bizim — kurtuluş — davamız, Htatürk gelinceye kuadar hiç kimse tarafından, hiçbir sebeb ve fırsatla bilinmemiş, - sezil. memiş ve söylenmemiş olan bir davadır. Tanzimattan beri #ürüb gelen pinti ve eksin görüş ve düşünüşlerle avuna- mayız. — 1914 ilerisini görün. miyecek kadar geride bıraktık. Lozan Tüörkiye'si için Osmanlı imparatorloğunun biçbir. dev. rinde doğmıyacak olan bu ide- oloji Jamındı: Kurtarıcı kültür bu ideolojinla Yağralması İle warlaşacaktır. Onon hiçbir za- man katı maddeler, donmuş kurallar, kepye — paensiplerle durduramıyacığız. Rabatçıların işine gelmiyen şeylerden birl de budur. mimarlarımızı en F. R. Atay Bizans Sarayının Zemini Bulundu.. İstenbul, 24 (Özel) — Bi zanE sarayını aramakta — olan hogiliz, mezkür sarayın, çok gözel çinilerle süslenmiş zemi- nini bulmağa murafluk — ol Günün Telyazı Haberleri Lozan Günü İIstanbul'da Bü- yük Tezahüratla Kutlulandı. üniversitede Müteaddid hatipler Şöylevler Vermişler ve Lozan'ı Yaratanları Minnetle Yadeylemişlerdir.. İstanbul, 24 (Özel) — Lozan günü, Üniversitede büyük törenle kutlalanmış ve müteaddid | Vetle Gidiyor? hatipler söylevler vermiştir. Hatipler Bu söylevlerde, Lozan muahedesile yeni Türkiye'nin kasan. dığı siyasal erkinliği izah etmişler, bütün düönyayı bhayretlere garkeden süel muzafferiyetl takip den Lozan siyasal muvaffakıyetlal temin edenlere borçlu olduğamuz — minnet ve şükranları bir kez daha tekrarlamışlar, Lozan kabramamı başbakanımız general İsmet İaönü'ne saygı ve tebrik tolgrafları çekmişlerdir. 0 Eski Yunan Kralının Ileri Sürdüğü Şartıar- 800000 Kişi Girecek.. Jorj, Geı;;:loyun Tam Bir Bitaraf- lıkla Yapılmasını İstemiş. —- Atina, 23 (A.A) — Katime rini gezetesine göre, kral Jorj; krallığın İadesi için aşağıdaki şartları koşmuştur: 2 — Hertürlü hükümet dar- besl fikri bertaraf edilmelidir. 8 — Eğer bava elyasal Ihti raslarla bulanırsa, geneloyu sü künüun avdetine kadar tehir etmek muvafık olur. 4 —Elde edilen'çoğunluğun, krallığın ledesl için, sağlam bir esaa teşkil edip etmediğini kral taktir edecektir. 5 — Genelaydan biray önce cumurluk veya krallık rejimini memleketl karıştırmıya çalışa cak hertürlü hücumlara karşı İnanca altına almalıdır. 6 — Krallıkten sonra ulusal ve kurul ana yasa kananu işini bltirle bitirmez yarı Taşarak kararlaştırılacak bir se- | çim sistemi kabulü suretile ve Eski Yunan kralı Jorj 1 — Geneloy tam bir bita- raflık ve samimilik içinde ya pılmalıdır. — Başı 1 inci yüzde — beşlstan'a — ulaştırmak — özere Cibutiye evgin olarak silâh ve cebhane yollamakta oldukları baber alınmaktadır. İtalyan sevkiyatı: Nepoli, 24 (A.A) — Praga vapuru 70 subay ve 423 ae kerle Musavva'ya gitmiştir. Rozvelt'in Tebiriki: Vaşlngton, 24 (ALA) — Cu- mur baâkanı, Rozvelt, Habeş Hmparatorunun doğaum yıldönü münü telgrafla kutlalamıştır. Uluslar Kurumu: Parlı, 24 (A.LA) — Övr ga zetesi diyor ki: — Eğer sosyetesl barbı kanuni tekle sokmıy ya rıyacaksa bu soayeteyi ortadan kaldırmak daha iyi olur. Bötün dünya ba sosyetenin doğumunu uluslar böyle bir akıbet için alkışla. mıştır. Japonya da Alâkadar: Tokyo: 24 (A.A) — Liberal parti üyelerinden biri İtalya, Habeş davasının Japonya'yı da ilgilendirdiğini söylemiştir. İtalyan tayyareleri Mısır üzerinden nasıl geçiyorlar? Londra, 24 (A.A) — Avam kamarasının toplantısında İibe- ral bir saylav B. Eden'e İtal. yan | eTi çime başlanmalıdır. M. Çaldarls bu diyevden ha berl olmadığını ve fakat bun- ları makul bulduğunu söyle- gelştle. Italyan Gazeteleri Ingiliz- leri Tenkid Ediyor. istediği gibli uçmaya müsaade edilip edilmediğini sormuştur. B. Eden, uçma mezuniyeti hakkındaki isteklerin diploma- tik yolla datma Mısır. hükü- metine bildirildiği cevabını ver- miştir. Bugün de bu şekilde harekete devam edilmektedir. Habeş elçisi ne dedi? Parls, 24 (AA) — Londra- daki Habeş elçisi, Habeşlilerin erkinliklerini koramak için en son ferdlerine varıncaya kadar hezır bulunduklarını söylemiştir. Elçi, Habeçistan'da çıkan bir harbin kendi çerçevesini aşıp sömürgeler halkının Avrupalı: lara İsyanına yol açacağını söy- lemiştir. Japonlar harekette : Tokyo, 24 (A.A) — Selsan- to, yani Japon üretmenler par- tel başkanı B. Usida gizli nas yöonalist partlsinin de yardımile B. Mussolini'ye bir telgraf çe kerek İtalyan ordusunun Ha beşistan'ı sıkıştırmasını protesto etmiştir. Japon hükümetinin buna gö- re tedbir alması İçin başbakan. la, dış ve deniz ve sü bukhan- hıklarına baş vorulmuştur. Bir Yasak Berlin, 24 (A.A) — Erfurtte çelik miğferlilerin toplantılarda molforma giymeleri yasak edil- Rusya'da Genç- ler Manevrası.. İstanbul, 24 (Özel) — Rur- ya içişler komlserliği Moskova elvarında onbeş gön devam et. mek üzere büyük bir “Gençler manevratı,, hazırlamaktadır. Moskova - gezetelerlnla — ver- dikleri malümata göre bu ma- Devreya 800,000 geuç İştirak edecektir. Manevralar, eüel bir görünü- şe malik olmakla beraber, köl. tücel bir esasa dayanarak ha zırlanmaktadır. Başbakanımız MAT N Trabzon'a Geliyorlar Lstanbol 24 ( Özel) — Baş- bakan General İsmet İnönü, Hopadan Trabzona hareket et. mişlerdir. Sıcaklar Ne Vazi- Ankara En Sıcak Gün- lerini Yaşıyor.. Ankara, 25 (A.A) — Bugün Ankara mevsimin en sıcak güt letinden birini yüşamıştır. — Sı- caklık derecesi gölgede 33,6 ga bulmuştur. Meteoroloji enstitü- sönden aldığımız bilgeye göre, dündenberi ege mintakası İle Anadola'nun güney ve doğü bölgelerinde sıcak yükselişi var- dır. Sıcaklık derecesi Manisada 41, Nezilli'de 41, Diyarıbekir de 41, Malatya'da 39, Maraşta 38, Müğla'da, Adans'da 36 idi. Yozgad, Sivas hariç olarak orta Ansdolu'nun birçok yer- lerinde sıcaklık derecrel 30 35 derece arasında İdi. ve Karsta hava yoğışlı geç miştir. Erzurum Genç üniversite Talebesi, İzmir'in Konuğudurlar. — Başı 1 inel yüzde — direktörü Hikmet Türk, genç leri gezdirmek için mibmandar atsomış olan — İlbaylık ee mek- tobcusu Dilâver, kültür yar direktörü Hakkı Sevsay, İsta tetik direktörü Nazım Balkuv ve ilçe jandarma komutamı yüzbeşı Hikmet — taraflarından karşılanmışlardır. Gelen konuk üniversiteliler 12 gençtir. Gelmesl beklenen gençler 44 1di, fakat çoğa kamplarda — bulandaklarından ve bazı şebeplerden gelememlş- lerdir. Konuklar romörkörlerle vapurdan alınarak doğraca Karan taa Haestane — vapür lskelesine götürülmüş, oradan çıkarak er: tik okulona gitmişlerdir. Okulda kendilerine dondurma — vessire ikram edilmişlir. Gençler yorgunluklarını din- lendirdikten sonra İki ötobüsle Cümhuriyet meydonma — git mişler, Atatürk'ün bheykelini selâmlamışlar ve sonra hep bir ağızdan İstiklâl marşım söyle- mişlerdir. Sonra ilbaylıkta Ge- neral Kâzım Dirik'i ziyaret etmişlerdir. İlbay General; genç lere köycülük kalkışma harekotl bakkında İzahat vermiştir. Gençler köy bürosunu ziya- ret etmişler ve orada da yapı- lan işler hakkında İzahat el mışlardır. Keadilerine köy bü rosunun bastırmış olduğa ezer- ler ve İzmir öntükler kurumu: nun ezerlerinden birer takım hediye edilmiştir. Ünlversiteliler bundan sonra Ailbay General Kâzım Dirik'le birlikte otobüslerle Narlıdere örbdek köyüne gitmişlerdir. Ora da Atatürk adına yaptırılmış olan büyük anıtın açılma töre. ni de dünce rastlamıştır. Köy- löler; üniversiteli gençleri bü yük sevgi ve tezahüratla kar- gılamışlardır. Anıtın açım töreni münase- öyler vermiş ve devrimden önce yaldız bu köyde 26 tekke bu londuğunu İşaret ederek bü. yöük devrimin neler yaptığını anlatmış ve alkışlanmıştır. Kö yün baş öğretmeni ve ünliver- Biteli bir genç karşılık birer töylev vermişler ve alkışlan- mışlardır. Anıtın açım törenl münasebetile bu akşam da köylü- ler bir şölen hazırlamışlardır. Sa- mimi hasbihaller arasında yl- mek yinmiş, örnek köyü ge zilmiş, zeybek oyunları oyvan- hüratı arasında Kilizman örnek köyüne bareket edilmiş, ora deki kalkınma bareketl gözden geçirilmiştir. Kilizman'dan İzmir'e dönen gençler akşama kadar ozgür (Serbest) olarak gezmlilerdir. Akşam İzmir öntükler korumu tarafından ertik okulunda ko nuklara bir şölen (Ziyafet) ve- rilmiştir. Bu vabah iki kamyonla baş- larında mihmandarları bulun dukları halde şaşal kaynakla- rına giderek sabah kahvaltısını orada yidikten sonra Torbalı, Yeni Çiftlik, Tire, Fata, Ada- güme, Adagide, Bademiye'yo gidecekler ve bütün bu yerler de durarak tetkikat yapacak. lardır. Öğle yemeğini Bademiye- de şaşala karşı yidikten sonra Birgi'ye giderek geceyi orada geçirecek ve ertesi gün Birgi- deki eski Türk ezerlerini görüp Bozduğa çıkacaklardır. Bötün bu gezilecek yerlerde —Uray (Belediye) ve köy ihtiyar ku ramları — kendilerini karşılıya rak — İstirabatlerini sağlıyacak. lardır. Bozdağ'da ve bu bölğedeki örnek köylerinde kalacak genç: ler ve konuklıyacakları- yerler. de kalacak, diğerleri bayındır üzerinden İzmir'e döneceklerdir. Nati Gavemliı 26 Temmuz (l Borsada Seçim Hazırlıkları Başladı- 1 Ağustosta yapılacak — ol67 Borsa yeni yönetim kı üyesl seçim! hazırlıkları tamat” Tanmıştır. — Seçim — ağastı 1 inci günü sabahleyin — betl” yacaktır. Çek Talebeler Dün denteyolları işletme İdf resinin İzmir vapurile - İstaff boldan 19 Çek talebe gelmişti” Bonların üçü kızdır. İstaul da tetkikat yaptıktan vonff İzmir'e gelmişlek ve çekirl gt mişlerdir. Gene bu vapi! Yananlsten'e gitmişlerdir. A nayı gezeceklerdir. Selânik Pana- yırında Türkiye öntükler Köşesi. 19 eylülde açılacak olan $? lânik panayırına -büküm geçen yıldan daha üstün şekilde İştirak edecektir. TüP kofis başkanlığından Hibaylık gelen bir. mektubta - Seli panayırında mühtelif ürünleri mizin teşbirl için bazırlı püvyonun bir tarafında turistf ilerimiz için de bir köşe #7 nlacağı, burada turizmin metf leketimizdeki gelişmesi ve K? laylıkları hakkında resimler * ezerler (Eserler) bulundurult caği — bildirilmiştir. — İzmir'lü torizm — bakımından — meşbif olan önemi sebebile öntül (Asarıatike) nın — resimleri, * bümleri ve şimdiye kadar bit tırılmış olan kitablardan ” tenmiştir. Denizli Saylavı Denizli saylavı Yusaf d0? İstanbuldan şehrimize gelmişti” Kolsuz Bir Geuç Ilbf ya Teşekkür Ediyor: Armudlu'da Mosa oğlu İbif bim adında bir genç bileği $? silerek takat kalmıştı. General Kâzım Dirik bu getif sun'i bir kol taktırmış ve * katlıktan - kurtarmıştır. Bunüf üzerine İbrahim ilbaylığa vüF ranımı — bildiren bir — meki göndermiştir. Şevket Tuncok Şehrimizde bulunmakta oltf ve tarım işleri üzerinde — #rtf tırmalar yapan tarım yır;t'J direktörü Şevket Tuncok; Bf nava tarım ekulundaki zeytir cilik İşlerile meşgal / olmuştü” Bugün Manlsa'ya gidecok, $0ff da bir gün kalacak ve Balıkt dir'e geçecektir. bi münasebetlle bayıl az gelebil diklerini, gelecek yıl kalabal'k bir halde geleceklerini arkadtf ları adına — vadetmişlerdir. De gerli gençlerimize hoş geldini deriz. Rami 1351 Arabi 1354 12 Temmtöi, 23 Rablölahar