30 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

NNN Sahite — 2 YNMN TTT Keklik öter, Kekik Biter. —— — Başı 1 inci yözde — Alyon, Uşak yola Kuladan, Kütah- ya, Simav yolu Demirci'den geçe- rek Gediz'in sol yakamada kalan Kgüzel yorlere ulaşırlardı... Unun için buralarda o devir- ler kerranlarının konakladığı ker: vansarayların sak sık - harabelerini görürsünüz. ©O devirlerde buranın halkı da geniş bir hayat yaşamışlardı. Baraların tecimi, endüstrüsü epiy ileri idi. Zaman, yaşayış — şartlarını de- Bittirdi. Buraları, şoselerin, demiryolla. rının faaliyete geçmesile uğrak yer- leri olmaktan çıktı, onun için bu- ramın halkı da yaşayış — üsüllerini değiştirmek zaruretinde kaldı. Buraların çalışkan, zeki, sem- patik sakinleri verede olsamz etra- fimm sarar. Hepsi de mültefit, misaf irper» ver, yabancıları çok sever insanlar... Vaktile, Eşme'nin kilimciliği, Kula'nın, Gördes ve Demirci'nin habcılığı zor, müşkil de - olsa gene ,yurddaşlara iyi kazançlar bırakırdı. Acoa krizi bu geçinme yolauu kapadı, binlerce tezgâh —muattal kaldı, binlerce vatandaş da işsiz... Belli-başlı geçinme vantalarım dan biri de palamut idi. Şimdi © da para etmiyor. Buralarda İyi afyon yetişir, Yaktile afyondan iyi kazançlar ya. pilirdi. Afyon değerinin fena halde düşmesi Eşme, Kula Gördes ve De- mirci halkımı çok üzdü. Bunun üstüne tüy diken, esa ven iyi bir afyon bölgesi olan bu yerlerin afyon ekimi için yasak bölge sayılması olmuştur. Çünkü, buranın halkı afyondan Olduğu kadar haşaştan da geçivirler. Daba doğrüsü birkaç senedir. ha. tak afyondan — daha fazla kâr ge tirmektedir, Geçen söne yazmışlar, yalvar mışlar, - Bir sene için afyon ziraa. tine müsaade edilmiş. Şimdi ise gene endişeler bap ladı. Gene hükümetimize müracaste hazırlanıyorlar. Umanız ki — hükümetimiz bu mühim müracaati inceden inceye araştıracak, düşünecek ve gelecek yıllar için de buralarda afyou ti Taatine müsaade odecektir. . .. Kula'dan Selendi'ye, Mine'ye Biden yollara çıkarmınız. Şurada, burada; ufalmış lâvları ezerek, aralarında, ortalarında bula» bildiği toprağı eşerek ziraat yap muya çalışan Türk köylülerine rast- Tarsınız. Busene karaklık, buranın da zahiresini çok bozdu. O derece ki, bu civar halkı ge çinmesi itiberile belki o kadar a kılmıyacak amma seneye (Tohum- luk) ihtiyacı muhakkaktır. Günün birinde yukarnda işaret ettiğim şekilde Kâvlar üstünde ye- tiştirdiği zayıf oobudunu toplıyan bir köylüye yaklaştım: Merbaba Amca, ne yapı yorsun burada bakayım, ne ekib biçiyorsun? Dedim. Cevab verdi: — Ne olacak oğlum; işte görü: yorsun, bizim burdların hali belli.. Buralarda “Keklik öter, Kekik biter!,, Bizim zengin topraklarımız, geniş ovalarımız yok. Çayırımız, sazımız ve kazımız yok.. Tapı sıkar, sayunu / çıkarır, nafakamızı edin: miye çalışını. Şimdi de afyonu yasak etmişler. Bakalım ne olacak halimiz? Ve, buşıtı biraz daha kaldıra: rak, gözlerini gözlerime iyice dikti ve sordu: — Acaba bu afyona tekrar müsaade etmezler mi? Tarım Bakanı, çok sevgili ve sevimli Mahlis: Kula köylüsü, Ep me, Gördes ve mmirci — köylüsü amcamın bu sualini doğruca katı» Diza sunüyorum. O da, ben de müsbet cevabı. msi bekliyoruz. Buraların afyonculuğu yakarıda yazdığım gibi zımolan bir zü T. Türkoğlu GününTelyazı Haberleri Baladız - Burdur Hattı Başbakanımız İstan- bul'a Dönüyorlar İsmet İnönü'nün Istanbul'dan son-İTörende Ispart ra İzmir'e Gelmeleri Muhtemeldir İstanbul, 29 (Özel) — Başbakan İsmet İnönü, Gireson yolile buraya gelecek ve Ihtimal bir keç gün sonra da İzmir'e giderek 9 Eylül arsıulasal panayırını açacaklardır. İzmir Ihtacatçılarının Ha reketi Teessür Uyandırdı Türkofis, Sebebsiz Alivre Satışları Için Tahkikat Yapıyor. Ankara 29 (Özel) — İzmir yok iken, alivre satışlarla ürünlerimizin flatlerini Ihracatçılarının, hiçbir. sebeb düşürmeye teşebbüs etmeleri, ilgili makamlarca teessür ve İoflalle karyı- lanmıştır. Türkofis bu İşle meşgal olmağa başlamıştır. Yaş Meyva ve Sebzecilere Kredi Açılacaktır.. Ziraat Bankası Bu Hususta Bir For- mül Bülmıya Çalışıyor.. Ankara, 29 (Özel) — Zaraat bankası, yaş meyva ve — sebzeelk lere kredi açılması için yenl bir formül formülün, yakında bitmesi ve kredi kararlaştırılmıştır. Ankara'da (Atatürk üni- versitesi) Bu başlanması hazırlamaktadır. verilmesine Açılıyor.. Kültür Bakanlığı, Yeni üniversiteyi Busene Açmağa Çalışıyor.. İstaobal, 29 (Özel) — Költür Bakanlığı, Ankara'da yeni bir üniversite açmağa karar vermiştir. Yeni üniversitenin adı, “Ata: türk üniversitesi,, olacak ye bu yıl açılmasına çalışılacaktır. Fransız'larla Anlaştık Yunan'lılarla da Yeniden Andlaşma Yapıyoruz. İstanbol, 29 (Özel) — Hükümetimizle — Fransıa'lar arasında bir tecim andlaşması ekdedilmek üzere Parls'e giden heyet, mü- zakerelerini bitirmiş ve tanzim olunun andlaşma protokolunu prafe etmiştir. Heyet, dönüşte Atina'dan da göçecek ve yeni Hülâfnamenin müzakerelerine girişecektir. Çocuk Yurdlarında Sağ- lık Kazanan Yavrular.. —1 . 4 e— Cemiyetin Yamanlar'daki Kampın- da (150) Kişi Bakılıyor.. İlbay General K. Dirik; De- nizli'yo gitmiş olan Bayındırlık Bakanı All Çetinkaya'dan ay: rılarak İzmir'e dönmüş ve pa: zar günü Yamanlar'a çıkmıştır. Orada ilbaylık köy bürosunun açtığı çocuk yurdu kampındaki çocaklarla bir müddet meşgul olmuş, sonra mücadele ceml- yetl kııı'pını geçmiş, eevinçle karşılanmıştır. İlbay; — Bozdağ'dan termos şişes'le getirdiği kaydak suyunu bazı çocuklara ve tamıdıklara ikram etmiştir. İlbay buradan İzmir'e dönmüştür. Cemiyet — kampı ile çocuk yurdu kampında bulonanların sağlıkları çok İyldir. Verem mücadele cemiyeti kempında (150) kişi vardır. llbay bir mubarririmize bü- lsrın gayet iyi bakılmakta ol. daklarını ve soğlık kazandık- larını söyliyerek demiştir ki; Yurdlardaki — çocuklar 1520 gün içinde Üüçer kilo almışlardır. Hepsl de canlı, kanlı vücuüdla olmuştur. Yurdlardan bu yıl elde edilen verim çok iyldir. ölüm İstanbal 29 (Özel) — Va: porcular birliği başkanı Rüaşen bugün ölmüştür. Türk-Romen Tecim Konuşmaları Ankara 29 (Özel) — Hükü metimizle bir tecim andlaşması yapmak üzere Bükreş'ten bir heyet gelmiş ve Jik konuşmala- ra Işleme Töreni.. a ve Antalya saylav- ları Da Hazır Bulundular.. muştur. Törende Baken, Aydın Hattında Bazı Maddelerin O ————aeG O Gam | — Başı 1 ioci yüzde — htirehatten — sonra — Horsunlu solama kanalının Nazllli ovası: De kadar oözatılmaşı mes'elesini gözden geçirdi ve pamuk 1wlâh hitasyonuna gltti. Direktör Av- niden izahat aldı. Ba izahata göre, İstasyonun 8-10 cla; n muk füzerindeki denemelerinde Ekala cinsinin aygaovluğu sonu cuna varılmıştır. Buyıl 500 dö. nüm eklimiştir. Gelecek yıl çiftçiye tohum dağıtılacak ve 3 yıl sonra Ege de yalnız bu pa- mük yetiştirilektir. Bakanımız özel katarda bana; — Ödemiş'e gittim. Bozdağ'a kadar çıkarak Ödemlş özerinden Sart'a giden yeni — şoseyl İnce iedim. Oradan Gölcük'e inerek köy teşkilâtını, — mekteblerini, yollarını - gördüm,/ çocuklarla konuştum. Sağlık ovası kurutma ameliyesini gözden geçirdim. Bu iş hızla yürüyor. — Yollarımız arasına giren Aydın demiryolu Istasyonlarında İncelemeler yap tm.. Bu hatta da birçok eşya ta- rifesinin indirilmesi —emrl ve- Filmiştir. Hattı tozdan kurtar mak için balaylıyacağız. Keşfl de yapılmıştır. Yakında İşe baş- lanscaklır. — Sör'ati arttırmak için bhatta icabeden ameliyatı yapacağız. Diğer hatlar makine ve vagonlarının bu hatta da işliyebilmesi İçia Aziziye tünel ve daraklarında yapılacak tadi- Tât tetkik — edilmektedir. Ya- kında bat, her bakımdan Dev- let demiryolları ayarında — ola- caklır, Aydın bayındırlık ihtiyaçla- rını da gördüm. Uray ve Parti alanlarındaki İstasyon köprüsü: bün — genişletilmesi — ve Çine çayı seddinin hazırlanması İçin keşiflerini hezırlatacağım. ,, Bakanımız şimdi İğirdir ha- valisinde bulanmaktadır. Aydın Ihtiyaçları İle yakından İlgilen mesi halkımızı çok” sevindir. miştir. Duydoğuma göre, kilometre başına tonundan oniki kuruş alınan — zeytloyağı İle — çipkli, çiğltele pamuğun bundan sonra tonundan 6,25 koruş alınacak- tır, İncir, İzmir'e kadar tonu 5,5 Hiradan taşınacaktır. Tarl- felerin tetkiki devam etmekte- dir. Daha tadilât yapılacaktır. Hsik ve tecimsel biletler de satılmağa başlandı. Genel yolcu tarifesi bugünlerdı ana tarifeyo uydurulacaktır. Isparta 290 (A.A) — Bayın- dırlık bakamı Ali Çetinkaya bugün beraberindeki zevat ile birlikte şebrimize geldi. Uray turafından onuruna bir şölen verildi. Şölende Aydın hattının devlete geçmesinin her alandak! faydaları ile cumuriyet devel: oin büyök — varlıkları şükran | ve saygı ile : Türk'ün kuruluş yolunu aydınlıtan bir söylev ile bu yönden - şimendiferin öne- mini anlatmış, İçten duygularla duraksız alkışlanmıştır. Doğu Afrikasında Musademeler Tarifesi İIndirildi.. Olmaktadır. , Burdur, 29 (A.A) — Büagün Baladız — Burdur demiryolunun Baladız Istasyonunda başlam töreni yapılııştır. Törende dırlık Bakamı Ali Çetlnkaya Afyon, Burdar, İsparta, İlbayları, Antalya ve İsparta saylavları bulanmaşlardır. Törende Antalya dan ve bilhassa Bardar'dan dinlerce kişi bulunmuştur. Burdur: da yaptırılan gümüş birzma ile Ali Çetinkaya ilk kazmayı vur- Bayın hareketlerini ve ilerleme —a —— — Başı 1 inci yüzde — Habeş komulanı, İtalyan a0- kerlerinin Habeş — topraklarına girmiş aldaklarını iddla etmek. tedir. Komutan, — İtalyan'ların yanında çadır kurdukları dere nin mecrasını değiştirip ken- dilerini susuz bırakmak suretile geceleyin kaçmağa mecbur et- miş, sonra da üzerlerine sal- dırmıştır. Istanbul, 28 (Özel ) — Blr habere göre İtalya'nın Teno şebrinde bir harb malzemesi fabrikasında infilâk olmuş, 32 kişi ölmüş, Z0 kişi ağır surette yaralanmıştır. İstaobal, 29 (Özel) — Ja ponya hükümdarının Çin im- paratorana doğüm seneyl dev. riyesi için çektiği telgraf, çok manalı görülmektedir. İstanbul, 29 (Özel) — M. Baldvia son beyanatında, sarı- batle — Uluslar sosyetesi — İngiliz siyasetinin köşe taşıdır. Demlştir. İstanbul, 29 (Özel) — İn: giliz başvekili Sir Samuel Ho- var, İtalya veya Habeşlistan'a yapılacak ellâh ve mühimmat ihracatı hakkında yakında cid- di bir tedbir İttihaz — edeceği avam kamarasında söylenmiştir. Habeşistan'daki Misyonerler: İstanbul, 29 (Özel) — İn- giltere hariciye nezareti mle- yöner cemiyetlerini Habeşistan. da bulunan mlsyonerlerin en kısa bir samanda Adis-Ababa'ya toplanmaları lüzumunu bildir. miştir. Japonya'nın bir kararı: İstanbul, 29 ( Özel ) — Ja- pon harlciye vezım M. Hirota, Asya — devletleri ve — bilhasaa İran, Afgan nezdindeki sefir. lerine verdiği talimatta, nez. dinde bulundukları — devletin Habeş İtalya anlaşmazlığı kar: şısında bitaraflıkları sağlamıya çalışmalarını bildirmiştir. Adis Ababa 29 (A.A) — Ha: beşlatan — diş bakanı M Lerul İtalya elçisi Kont Vinciye 23 temmoz taribli İtalyan notası- nn karşılığını vermiştir. Bunda uzlaşma komişyonu — çalışmala- rının kesilmiş olmasından Habeş hükümetinin mes'al bulunma- dığı ve olüaslar kurumu konse- yinin bu İş bakkında bir karar vereceği yazıldır. Roma 29 (A. A) — Yetkili çevenler İtalyanlarla - Habeşler arasında bir çarpışma olduğuna kaynaklarının bi ai vermiİş NN 80 Temmmas I Günün Küçük Haberle Büyük Köprül’ Açım Töreni İlbay general K. Didik nemen ve Bergama'ya Godiz. köp açım töcenini şehrimizet cok olan Bayındırlık betonurma Alı oradaki olmuştur. Çetinkaya — yapacı hazırlıklarla Manisa saylavı TWf Türkoğlu Şehrim Manlss Targüd Türkoğlu'cun bölgesine gittiğini yazmıt Turgod, gezintlelnin Geçenlerde, tamamlamış, Bu çarşambâ gebil Salihli'ye gidecek, orada tisine başlıyacaktır. Def terdar Kenan Yılmaz. Def terdar Ağastosun çeşme Ânason Kena n İ ikisinde bir izinini kullanmağa ve Bozdağ'a gidecektir. Birgi Kamunu Direktörlüğü.. Ödemiş'in Birgi neb direktörlüğüne atanan üçte İki nisbetinde aslık killik) maaşı verilecektlf Tekitler (İnhisarlar) since Çeşme dolayınde& lisinden) anason alımın edilmektedir. Dön « dar idarece satın almıs!! anason miktarı 24,000 geçmiştir. İzmir Költür direktöfü met Türk'ün Bakanlık kurula üyeliğine ilk genel direktörü Ali kültür — direktö atanmalarının yüksek iktiran ettiği Kültür gından Hbaylığa bild Yeni Yunan Kons” Şehrimiz Yunan genert solosluğuna E. Vrisakle yeni gelerek başlamıştır. Dün İlbey Küâzım Dirik'le “.."J ad'ı ziyaret etmiştir. Y neral konsolos; lzmtr'i güzel bulduğunu Yunanlatan panayırımızi bir şekilde Iştirak ededf oldukları — bavadisi ye makla beraber Habeşl. İtalyanların 40 — ölü malarını —mübalâğalı tadır. söyl İstanbul 29 ( Özel ) & gelen haberlerden anlat göre, doğu Afrikasınd! kuvvetlerile Habeş bi hafızları arasında ilk me olmuş ve İtalyan Habeşlerden de 20 tüul düşmüştür. Bu ron İngiliz gezeteleri, P rin hududlara - topist”” duklarını bildiriyorlar- İstanbal, 29 (Özel) ” ya başbakamı Sinyor M İtalyan — askerfne "“,u' söylevde : — Ben eize yalmıf için değll, lünmgelirser 4 Jara da atman için * receğim. Demiştir. £ erie | )