27 Eylül 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

27 Eylül 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Biz Atletizm bolda Bu Arada Izmir'e ve Fud- Çok Geriyiz! önem Ve- Hak ve rilmediği De Bir Hakikattir! Halibazırda İstanbul'da ya pılmakta olan Altıncı Balkan atletizm olimplyatları münase betile elde edilen dereco ve rekorlara ; bakarsak, diğer Bal kan — milletlerinin — atletizimde çok ilerlediğini, maalesef bizlmde Iakişaf yorine hergün gerile diğimizi görüyoruz. 930 senesinde ilk olarak yapılan — atletizm Balkan olimpiyatlarında Yonan atletleri diğer Balkan atletle rzini hayale sığmıyan büyük farklarla mağlüp etmişlerdi. O tarihten bugüne kadar yapılan bütün müsabakalarda Yunan- hlar kendilerine ait Balkan rekorlarını kırmış ve her sene yeni birkaç rekor elde — etmilş- lerdir. Bize gelince, daha birkaç gün evel yüz metreyl 10,6,10 gibi Iyi bir rekorla koşmağa muvaffak olan Semih diğer Balkan devletlerinin atletlerile karşılaştığı zaiman — altıncı kal: mıştır. Balkan birinciliklerin- den biriki hafta evel Türkiye birinciliklerinde — yüksek bir mevcudiyet gösteren bu atletin Türkiyo'yi temall cttiği bir müsa bakada bu kadar geri kalması hekikaton bayrete şayandır. Federasyonumuz büyük mas raflar ihtiyarile atletlerimiz için kamp eçmiş, mühtelif ecnebi temaslardan ve Türkiye birinci liklerinin de yapılmasından son- raki muntazam çalışmalarla hiç olmazsa bir ikineilik temin edi leceğl sanılmıştı. Gençliğimiz liyakatsızmıdır; Hayır; Türk genci dünyada fi. zik itibarile spora en müsald bir tiptir ve en kuvvetli bir cüsseye mal'ktir. Bunu da #po rün şahı olan güreş kıstminda dalma göstermiştir. Binaenaleyh Türk gencine atfedilmesi Istenl. len Hyakatsizlik hilketinde de- &ll onun İdare ve yetiştirilme- sindeki yanlışlıkta, teşkilütsz bıkta ve yardımsızlıktadır. Güreş Tfederssyonu — büyük bir mevcudiyet gösterek mem- lekete dünyada eşi az bulunan bir güreş takımı hediye ettiği ve Türk gençliği ve güreşçile rin mevcudiyetile dalma şerefini muhafeza ettiği halde, diğer şu- belerin Idareclleri, senelerden- beri idaresi ollerine — verilmiş olan şabelerde, memleketin şer ANADOLU ——— Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: T” İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir » ANADOLU Telefon: 2776 » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ; Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde 3, Kuruştur. geçmiş nüshalar 25 kuruşturt. ANADOLU MATBAASINDA —— - yetini aarfetmekten başka bir İş yapmmamışlardır. Atletizmde olduğu gibi fut bolda da en geride kaldığımızı inkâr etmemeliyiz. 924 Olim piyatlarına İştirak eden takımı miz için bütün Avrupa #spor matbaatı methiyeler yazmış iken, 928 olimpiyatlatında fena idare yüzünden çok fena bir netlce alınmıştır. O zamandanberi memleketin en fazla alâka gösterdiği bu şube özerindek!i faaliyet birkaç husasi temas — İstlena — edilirse, üdeta âllevi bilr mabiyette kal mıştır. Hlçolmazsa bu - âllevi hareketler — bitarafane ve tam olarak İdare — edilseydi, belki birgün memlekete iftihar ede- bileceği bir grubu yoetiştirirdi. Ne çareki son senelerde mem leketin muhielif — sahalarında yapılan Türkiye birincilik mü: sabakaları hatırlanırsa, onların tam bir ahenkle idare edilme- dikleri ve hak sahibi olan ta kımların sahada haklarını ala- madıkları görülüyor. Bu, mah- telif vak'alarla sabittir. Meselâ; 932 senesindek! Türkiye birin: ciliklerinde İzmir'de yapılan İstanbulspor Konya maçı, 933 senesinde Ankara'da geçen sene Fenerbahçe - İzmirspor — final maçı, 935 senetİinde met h timizin muhtelif mıbtakalı a cereyan eden bâdiseler ve ba hüdiselerin fedorasyondaki hal şekilleri, İstanbal'da Altınordu, Fenerbahçe maçı hâdIsesl vesalr. Demek - olüyor ki, — bizim epor İşlerimiz sahada — değil.. Masa başında ve o masayı çe- wirenlerin arzularına göre İdare edilmektedir. 23 teşriplevvelde Rus takımı He yapılacak , maçlara — hazırlık yapmak üzere federssyon genel sekreteri Kemal Halim ve Ga- lataşaray —antrenörü — İzmir'e gelmiş bulunuyorlar. İyi amma berl taraftan Alsancak — saham berbad bir haldedir. Zamanına göre masraf yapan federasyon gençliğin dalmi epor — çalışma alavını neden şimdiye kadar ibmal etmiştir? Bilhassa İzmir'e biç önem verilmediği mubak- kak bir keyfiyettir. Bu şehirde kuvvetli bir epor umudu var dır. Fakat ne antrenörü — var. dır, ne de gördüğü yardım?.. . .. Dünya ve Balkan sporu mu yaceheslindeki atletizm vaziye Himizi anlayabilmek İçin aşeğı: daki — cedveli tetkik etmek kâfldir. Dünya rekora 100 metre 200 « 400 « 800 1,500 40,000 « 10,000 « 110 mania 400 « Tek adım 10,3 20,3 46,2 1,449.8 348,8 30,06,2 14 17 14,2 40146 —4 3349 33,214 3 15,49,6 15,38,8 15, 149 148 55,6 — 54,8 6,88 — 715 Yüksek Üç adım Sırıkla Gülle Cirid Diak — 1,89 1,89 14,81 14,61 3,90 — 3,95 14,84 15,01 1 6341 6341 5 48,54 4916 10,63 2,00,01,/ 1,59,8B M 13 44,16 — Başı Yindi Yüzde — Doğan, Manisa saylavı Küâzım Naml Doru, dayralar direktör- leri, birçok balk ve talebe bu- Taamuştar. Ankara balkevinde yapılan Türk dili töreninde verilen söy- levleri dinlemek iİçla Halkevi radyosu hazırlanmıştır. Törene kız öğretmen - okulü direktörü —profesör — Muastafa Rahml'nin — kürsüye çıksrak Türkçe hakkımda verdiği şa söylevile başlındı. Mustafa Rahmi'nin — Bugüu, yüce ve güzel dillmizin bayramıdır. Bayra mımiz heplnize kutlu olsun. Dil, sosyal — enetitülorla en önemlilerinden birlidir. Türk ulusu; bötün sosyal — enstltüle: riol yenileştirdikten soura ve buaları ulusal ve modera meller ücerine kurdüktan sonra şüphesiz dilini de uluslaştıra caktı. Bunun için üç evvel bir kurul kuaruldu. Bu gün, dilimiz! uluslaştırmak için kurulan Türk dili kurulunun yıldönümüdür. Bu değerli ku- rulu, 2 zamanda büyük İşler gördü ve durmadan — çalışmak tadır da. Bu büyük İşte ulus, Türk dili kurulumuzla bera- berdir. Türk dillade - Orta Asya'dan kalkıb coşkun bir sel gibi acu- nun Üç parçasında at süren, ülkeler kuran bahadırların - sâel kamanda karakteri olduğu gibi en derin düşünceleri, en İnce duyguları anlatacak kepaslte de vardır. Dilimlz; yöksek düşünceleri ve İnco duyguları; Türk ilinin Turna gözü pınarları gibi duru; çam koukulu yaylalarından inen urmaklar gibi akkın anlatır. Dilimizin dokumunda, lâciverd Türk göğünün İlekesizliği var- öz söylevi sene Izmir Muh teliti Hazırlığı.. Roas takımı — İle karşılaşacak olan İzmir muhteliti yakında ekzersizlerine başlıyacaktır. Fe- derasyon genel sekreteri Kemal Halim ile Galatassray antrenörü bu İş için İzmir'e gelmişlerdir. Takım, Pazar gönü seçilecektir. İslmleri aşağıda yazılı fatbol- cuların 29 Eylül Pazar gönü saat 16 da spor İlovazımatile beraber Alsancak stadyomunda bazır. bulunmak üzere davet edilmişlerdir. Altay'dan: Cemll, Mebhmet, Hakkı, Basri, Enver, Ali, Şükrü, Vahap. : Altınordu'dan; Âdli, Hamdi, Salt, Cemil, Ziya. Göztepe'den: Mahmut, Fuat, Hakkı, Muzaffer, Hallt, İzmirspor'dan: Reşat, Fothi, İsmall. Buca'dan: İsmali. ——— —— Bulgaristan ; Arnavudluk 10,6 22,2 S1 4 2,00,0 4411 — 4,01,3 MAZ 3408 41,6 15,33,3 448 15,8 SÖŞ 6.96 1,80 ğ 35,38,6 15,51 178 62,4 667 1,68 12,64 3,10 16,24,8 172 60,7 3,65 4,92 7,62 49,94 35,16 dir. Yazık ki ülüsal — dilimiz, şimdiye kadar tutsak ve yamalı bir durumda idi. Türk ulasunun erklik susuzluğunu ve Türk devriminin hür ülkelerine bir tutsak ve yamalı dil olan Oaz manlıca şüpbesiz araç olamazdı. Uzun yüz yılların — sosyal, ekonomik siyasal ber alanda dört çevremize yığdığı kara dağları yıkan ve aşan Türk ulusu, dilindeki —yamaları da ath. — Şimdi Türk ulusunun ticel tan yerinden ulusal dil, bütün gözelliğile doğmaktadır. Öntükler İlml — İlerledikçe, en eski dillere bile kök olduğu meydana çıksn va Adem oğlu nun teribi İle başlıyan Türk —. .— — kalarak — özbenliğini blir türlü bulamıyan Türk yazı dili bun- dan yüz yıl önce acınacak bir durumda idi diyebiliriz. “Serpin ve dizin,, dilinde kullanılan — sözlerin yüzde sek. seni Türkçe değildi. (Genç ta- lebe bundan sonra - dilin sade- leşmesi cereyanında çalışan ceki mütelekkir ve muharrirleri, on ların şuurlu, fakat dağınık ça lışmalarını, daha sonra Ata- türk'ün dil devrimine — verdiği büyük öneml anlattı ve sözle rinl şöyle bitirdi: — Yarınki tarihçi, devrim 'Türkiyesini ve onun gözbebeği Atatürk'ü yalorz erkinliği, ege- menliği ve kağırmanlığıyla de- Güzel Türkçe —.0 lik yazın ormanlarda ağaçlar yeşerirken Kuytu yerlerden kesklia, uyanık sesler gelir. Bu şakıyan scs bebl titretir yüreğimden; Bülbül sesi değil o : Benim güzel Türkçemdir. Yağmarlar yağar. olur bir serin İnce dere, Bir gümüş kemer gibi ovadan akıverir; Kıvrılır, döner, gider, getirir bolluk yere; Çağlıyan dere değil : Benim güzel Türkçemdir. Gökyüzü geceleri aşıl ışıl parıldar, Aya göz kıpan yıldız, bakarsın birden bir erir. Bu kutlu görünüşte, dersenlz, bir sce ml var? Parlıyan bir sestir 6; Benim gözel Türkçemdir. Yüksek yaylı Çobanın kavı Yurdumun v daki yörüğün curasından, mdan İşte o ses belirir. ndan, yurdumun burasından Bana : “Türküz biz!,, diyen : Benim gözel Türkçemdir. Beni bağlıyan sana, seni bağlıyan bana, Bu sestir ki bizlere Türk tanrısından gelir. O, öz ana sesvidir, bir ses benzemez onu; Dinle, Iyi diole! O: Benim gözel Türkçemdir. Başını alıp gitsen en uzak doğulara, GCeçtiğin yerlerde hep o tatlı sos yökeolir, Bulamıyorsan eğer kendini onda ara; Törk ulasunun bağı: Benim güzel Türkçemdir. Severim onu eştiz, pek derin bir sevgile; Onu duydukça gönlüm varlığlle sevinir. İstemem başka bir ses, sen durma onu söyle! Tanrının sesidir 0: Benim güzel Türkçemdir. dili, pek yakında acunun en öst ve güzel dili olacaktır. Öz dil İçin çalışma; bepimizin en büyük ve en kutsal ödevimiz. dir. Ne mutlüu yarının Türk çocuklarınaki — onlar — yamasız bir dil üyesi olacaklardır. Başta Türk dili kaorumu ol duğü balde dil için çalışanların bepsine candan teşekkür ederlz. Vaşasın dil devrimini kuran ve yürüten Atatörk! —Yaşasın ba yolda çalışanların hepsi. Alkışlanan — bu — söylevden sonra Ömer Cavkaytar kürsliye çıktı. Destan okundu: Bu genç; “Türk'ün destanı,, adlı bir. destan okumuş ve alkışlanmıştır. Banda Türk'un batarlağu anlatılıyordu. Daha sonra İzmir erkek öğ retmen okulu şon sinif talebe sinden Ralf Gültekin bir söylev verdi. Söylev şöyle başlıyordu: Raif'in Söylevi: — Büyüklerim, arkadaşlı Birçok dillerin kaynağı ve acaonun en büyük dillerinden birl olan Türk dilinin tanzl- mattan sonraki — gelişmecini ve bu gelişmeye yardım - edenleri kışaca söylemeğe çalışacağım, « Tanzimat fermanının” söz verdiği siyasal, ekonomik, tüzel değişmeler ve dözeltmeler sonu- cunda dil alanında da bir şuur devresinin buşlamasını tabil bul mak gerektir. Yüz yıllardanberi Arap ve Acem kültürünün etkisi altında Kâzım Nami Duru gil, bütün bu yüksek meziyet- lerle birlikte dilini yat İllerden kurtarılmasile de övecek alkış- hyacaktır. Sözlerimi, ülkü ve bilginli ğin engin göz erimlerini bize gösteren — Atatürk'ün dil ve Türk dili için söyledikleri yüce bir sözü ile bitireceğim. “— Milll hbis ile dil ara sındaki bağ çok kuvvetlidir. Dilin milli ve zengin olması milli hlesin İnkişafında başlıca mücesirdir. Türk dili, dillerin en zenginlerindendir. Yeter ki bu dil, yavrla İşlensin. Ülkesini, yüksek — tetiklâlini korumasını bilen Türk milleti, dilini de yabancı diller boyun: duruğundan kurtarmalıdır. Raif Girayın manzumesi: Alkışlanan bu — söylevden sonra Raif Giray (Öz dilimiz) manzomeslinl okudu, alkışlandı. Daha sonra törende bulunan Manlsa saylavı değerli şâlrimiz Kâzım Nami Doaru kürsüyo çıktı. — Tatlıbir tesle - söylevine başladı. Kâzım Nami'nin söylevi — Arkadaşlar!. Gençlerden sonpra yaşımı başını almiş bir aksakalım söz söylemesi biraz tühaftır. Âz evvel söz söyliyen arkadaşımız bize bir dil tarih çesi yaptı. Bu tarihçenin içinde İzmlr'in — aldığı önemli yeri söylemedi. İzmir'de Türk dili için çalışanlar Halbaki ben bir Harbiye Eyiâl 91 | Dil Bayramımız Çok Samimi ve özlü Geçti. KU u Üü mektebi talebesi Nken İacili'k "e ge © « Türk dili için çalışan vardı. Bunlar Mehmed ve Tevfik Nowsad'dır. gencin Türk dilinin İçla sarfettikleri — gayret hizmet çok büyüktür. 56"5 genç kalemlerde çalışan, onun başına geçen Ümef Sef fiddin — feyzini W,, doğraya İzmir'deki gençlerden almıştır. Bıllj sevinçle anlatmak ye HJ mak eterim. — İzmir'in df birçok hareketlerde Mç Türk dili için bir âşıklığ! V kahramanlığı vardır. Bunü yerden söylemek benler * tatlı bir ödevdir.,, Saylav; Munlaa'yı M tan sonra — teşadüfle | geldiğini ve dil devrimini dönümünü İzmir'de İçin kaldığımı söyledi ve 6 — Bana bu tözleri sö) fırsatını verdiğinden sayıl kanımız Avni Doğan'a © teşekkürler ederim.,, Kâüâzım Nami; özdille şilr yazılabilir. mi diyenlert gözel şiir yazılabileceği ce' iş ve burada kendi rinden birlal okumuştür: (KGüzel Türkçe) buşlıklı bu gilr, bu sabifemizdedir' Çok alkışlanan bu sonra Küzim Naml yerine * muçsa da başkan Avni (” bir şilr daha okumalurın! etti ve Küzum Nrmi de ö Atatürk için yazdığı bir okudu ve — sürekli bir alkışlandı. Ea son sözü parti mız ÂAvni Doğan ıüyl" dedi. kir Avni Doğan'ın sözleri: Bu büyük bayram çi? söylemeğe bazırlanmış bir rumda değilim. Yetkili erk? larımın söylediği sözle bu günü bizlere yaşatmıştır. * DA evi başkanı sıfatile kendil teşekkür ederim. Bu süzlerden — sonra dinlendi ve törende lara meyva şerbetleri törene son verildi. Tuz Ihracati Tuzlada Beton Bir Iskele Yapılacak fahisarlar — ideresinin teşkilâtını teftişe gelmli iahisarlar genel dürektörü || tat dün Çamaltı tuzlasınf miş ve orada tetkiklere ” mıştır. Tuzlada önemli da tüz vardır. Bunüf memleketlere — kolayea ve momlekette de — Yazlt letihlâkinin sağlanması mektedir. İhracatı - kols) mak İçin tuzla önünde ve beton — bir lskele yi ve vapurlar bu fskeleyt şarak tuz ylkllyımllr'#" 20 likteşrin - Pati Genel Nüfut Sayımı.. —) Sayımın bütün ,ııd"' günde buşarılması soyssl W ve çalışmanın en ıl'd belgesi olacaktır. Bu büyük günde / buyruklarına hepimis * — hyız.. 4 ; Başvekâlet