27 Eylül 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

27 Eylül 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ı'—. ü4 K, — mirmektedir. okarno Mukavelesi Sabık İbgiliz Hariciyecisi Bu Muka- vele Için Hatıratında Ne Diyor? İstanbal, 26 (Özel) — Sabık İngiliz hariciye bakanlarından Sir Osten Çumberlayn'ın “Se: neler içinde,, unvanı altındr siyasi hatıraları Londra'da neş redilmiştir. Son senelerin siyasi vaziyot, lerini gösteren bu kitabda Lo- karno müakavelesi Için dikkate Tâyık kısımlar vardır. M. Çamberlayn: “Bazı alyaset erbabı, Lo karno mukavelesinin artık hü- kümden sakıt olduğunu çünkü İngiltere'nin bu mukaveleyi ancak — Fransa'nın — teslihatını durdurmak — için — İmzaladığını sanmaktadırlar. — Fransa'mın sl- lâhlanması durmamış ve Fransa silâhlarını bırakmamıştır! Al- manya ve İngiltere aldanmış ler ve İagiltere'nin emniyeti için İstenilen, elde — edilme- miştir, demektedirler! *Bu kanaatlerin biçbir yeri yoktur; çönkü Lokarno mukave- leslnin mevzu ve hedefi ancak sulbun temlibidir ve teslihatın terki veya tahdidi değildir! *Banun için, Lokarno mu- kavelesi Rkelimenin tam ma- matile mer'iyet meyklindedir.,, Demektedir. Manisa'da Kalkınma İşi, Kooperatife Bağlıdır. — Başı Süncü Yüzde — beleri içinde yanmıyan medrese bacalarının çokluğu İle kendi- sİnl ve yerllsini tanımıyan tren yolcularına fonatik bir şehir gİbI görünür. Halbuki Manlsa kadar devrime gönülden bağlı ve İleriliğe elverişli bir mem- leket az bulunur. Manlisa'ya gelen bir gezlci, memleket bakkındaki kanastını İlk görüşte , — Burası büyük “bir köye benzer* sözüyle anlatır. Devrimin — ondördüncü yılında Ege hartasında bir ilbaylık merkezinin bir büyük köy ola: rak kalması; bir ilim adamı için kaçırılmıyacak bir araştırma ve inceleme konuşudur. Memleketi, evi, barkı düşman tarafından — yakıldıktan — sonra Manlsa'lı; bankalara konmuş, - devlet parası yardımından ka- , mıksayıncıye kadar asığlanarak kendisine modern ve kafessiz €v yaptırmıştır. —Manlsa'lının amacı sonradan bulvara çevir. mek İçin geniş açtığı yolları zengin ve konforlu evlerile soysal bir şehir kurmak ve bu şebhirde yüksek baklarına susa- dığı devrimin bütün gerekliğini yerine getirmek idi. Yangın ve istirdattan sonra Manlisa'nın halk çehresi çok değişmiştir. Munlea'da gençlik duygusu ve yaşayış yöndemleri- nin İstendiği gibi belirmediği de bir hakikattır. Şu halde yüce önderimiz Atatürk'ün “ Cennet — olmağa lâyik* diye tavsif ettikleri Ma- nlsa'mızın böyle fakir ve da- ganık bir hale yaşamasının bi- ricik sebebini; Manisa'nın köl, tür ve bars durumunda ara- maktan başka yol yoktur. Memleketi ve halkın seviye: #ini yükseltecek bayındırlık İş- lerinde memleketin on dörtüe: nelik ömrünü yenen Manlsa urayı da ba İşde sorumla bir durumda olsa gerektir. Bir ev düzgünlük ve düzen- liğinin ev halkının ruhiğ ve moral varlığına yaptığı teslie ne İse; bir memleket sokaklarının- da o6 memlekette yaşıyan halk üözerinde bıraktığı esosyal teslr- lıı- ayaldir. Bozuk, pis ve tozlu yıllır. üzerinde bulanan ev ve dükkânlarla yaşıyanlarla gelip geçenlerin plskolojisini bozuk bi siaema şeridinin seyircileri moralleri üzerinde yoptığı fena- İıklar gibi bozmakta, sinirlerini törpülemekte ve enerjilerini ke:- Ege mıntakasının öğündüğü Yamanlar tepelerini sinesinde taşıyan, Adalar denizine, Ke mualpaşa ve Manlsa - ovalarına bâkim ve mazır olan dünya: nın en gözel kamp ve sanator. yom mevkli olmiya — elverişli * Karlık ,, yüksekliklerine ve Sultan yaylâsının zevk, enerji ve sıhbat saçan Ozodlu tepe lerine ve kiraz yaylâlarına; Gediz'in altın toprağını ve sıcak ovalarını bağlıyan, dağ yolunu açan ve bitirmek — üzere olan bayındırlık İşlerinde ileri vall: miz Murad Germen'in busene bulvar baline koyacağını sevinç: lerle duyduğumuz — hükümet konağı, Keraköy ve bükümet konağı, kasaba yolu caddele rlobin 1slâbı memleketin estatik çehresini ve balkın moral var- Tığını yükseltmiye ve düzelt- miye pekçok yardımı olacaktır. Manisa; bütün —umodunu ptrtlainin sayın başkanı Avni Doğun'a vermiştir. Bu bir İnanç halinde Avni Doğan'ın - parti başkanlığına — atandığındanberi bütün gençliğin ve Masisa hal. kının yüreğinde yaşamaktadır. Cumurluk bükümetimizin ve sayın partimizin üzümü koru- mak İiçin gösterdiği yükeek yardıma çok borçlu olan Ma- nisa'lılar; Avni Doğan'ın uğur: lu öllerile kurulacak olan yeni Manlisa kooperatifine sarılacak ve bütün özlle gösterdiği yol- dan yürüyecektir. Dileyelim ki: 219 935 günü Manisa'da, — memloket — ulusal bütünlüğe, ekonoml kalkınma- sma ve bunlara — temel ve ba- samak olan kütür, hars ve ba- yızdırlık İşlerindekl — erkinliğe götüren yeni buyatın — toplan- gici ve kurtarıcı -kooperatifin temelatma günü olarak tanın- sın, kutlolansın va bayransın. Şehir meclisi azasından Etem - Manisa İzmir birincl tera memurlu- gandan: 3137 Bir borçtan dolayı mubcuz olup satılıp paraya çevrilmesi ne karar verilen 116 parçadan ibaret ve mecmuuna 73 lira 8O0 kuruş kivmet tekdir edilen mühtelif cins ve eb'atta elek- Urik abajurları İle abejar askı- ları ve avizoları 2-10 930 teri hine müsadif —çarşamba günü saat 15 de İzmir hükümet av- lasunda açık arttırma İle satı- lacağından talip olanların yev- mı müayyende maballinde ha- zır bulünacak memürüna mü- racaat ııııılexl ilân olunur. Incir işçisinin Hakkını Başkaları Alıyor.. —. .. .— gelince, bundan — yıllarca evel, fncirciler dilinde (36)lık plâka deallen bir kasanın kötürü olarak hazırlanması için İşçiye 86 kuruş verilirdi. Kasanın sikleti 13 kilodur. Bu para, fadirlle Indirile 14 kuruşa dü şürülmüştür. Yani kötürü çalı- şanın kazancı, bu birinci darbe Jle yavaş yavaş gündelikçisin hesabına doğru götürülmüştür. Bundan başka, eeki yıllarda, bu plâkalar birinci ve ikincl nevi yumuşak fincirden İşle- nirdi. Her üçyüz İşçiye 150 makarunyacı — denilen — bir İşçi kadınlar kafilesi verilir ve bu kadınlar İncirleri yumuşak ça- buk ve kolay İşlenebilecek şe- kilde hazırlarlardı. Bu suretle incir İşçisl çok İş çıkarır ve fozla kazanırdı. İncir mücesere- leri, kötürücülerin — vaziyotini ikinci bir tedbir duha alarak aşağı yukarı tamamen günde- likçinla — vaziyetine benzetme- Din kolayını bulamamışlardır. A — Eekiden 300 (işçiye 150 makaronyacı kadın ayrı- hrken şimdi ya biç verilme- mekte yahud da 50 kadınla İktifa edilmektedir. Yani iacir sert ve zor İşlenir olarak İşçi nin önüne getirilmektedir. B — Sandık yapılan incir. ler, birinel ve ikinci yerine şimdi üçüccüye ve maturele dökülmüştür. Haltâ paçaldan rastgelen, — İşçilerin — önlerine yığılmaktadır. Yani, göndelikçi İle kötürü- cü arasında biç fark kalmamış gibidir. Ve bunların dertleri de birdir. Senenin iki ayı içinde sabah karanlığından geceye — kadar durmadan dinlenmeden çalışan bu büyük kafilesla sırtında bir de baladur vardır. Baladur; hergün İşçinin yevmiyesinden 10 kuruş alır. Hafta başı he sab görülürken, o müessesenin idaresi, İşçinin baftalık İş pa- rasından altmış kuraşunu ke: ser vo baba mirası gibi bala- duüra verir. Baladur, aynl za: manda o müeceseseden de yev- miye alır. Bunlar arasında mü- essesenin gündeliğinden feragat edenler de vardır. Çünvkü 400 ameleden 10 — kuruş — hesabile kırkar İlra alsalar, onlara yeter artar.. Bu naml teamüldür, ne adalettir, ne İş, ne mantıktır, anlıyamıyoruz. Tırdaklarını ya- ra, parmaklarını parça purça yaparak çalışan bir Işçinin gün- deliğinin yüzde 10-20 si, dev- let verglel ğibi, nasıl olur da kosllir ve bir başkasına verilir? On kuruşun bir fakir işçi büd. cesinde bir kıymeti — vardır. 2 paket slgara, birbuçuk kilo ek. mek alır, Ayda 300, iki ayda 600 kurüş tütar. Ve bizim duyduğamuza göre, İzmir'de İmcir hanlarındaki yüzelli ame- lenin alınterinden ve mide bak: kından — kesilerek — baladurlara verilen paranım ikl aydaki tu- tarı 30000 liradır. Kazanç İylce düşmüştür. Ge- çinmek zorlaşmıştır. Elbette iş kanunu çıkınca bu zavallıların bakları da korunacak ve onla- Bin gitlından — başkalarının , ta. feyli gibi geçinmeleri İmkânı ortadan kaldırılacaktır.. Fakat o vakte kadar (ilbaylığımızın, porti başkanımızin — bu İş üze- Italya Tedbir Alıyor.. — ——— mütedilânedir. — İngiliz'ler icab eden kararların çok acele et- mektizin, fakat pek te gecik: meksizin uluslar — sosyetesince alınmasına azmetmişlerdir. Togiliz hükümetinin — yeni konuşmalara Cenevre'den baş ka bir yerde girişmeyi kabul etmesi imkânsız gözüküyor. M. Laval'ın zecri tedbirlerin baslt bir takım ekonomik ted- birlere — Yobisar — ettirilmesini teklif ettiği yalanlanmaktadır. Togiliz çevenlerinde kansat şadar ki takib olunan nusulde yakında bir değişiklik bânl olacak ve bunun eferrümti bu gün Laval ile Eden arasında tetkik olunacaktır. Habeş Kıt'aları Huduttan 30 Kilometre Çekildiler: Cenevre, 25 (A.LA) — Habe: şistan uluslar kurumuna birnota vermiştir.. Bu notada Habeş kıtsatının sınırdan 30 kilometre geri çekilmek emrlol temamlle yerine getirmiş oldukları beyan edilmekte, bitaraf müşabhitler gönderilmesi hatırlatılmaktadır. Uluslar sosyetesi konseyinin zarurt göreceği hertürlü ihtiyat tedbirlerinin tatbikine Habeşla tan'ın yardım edeceği İlâve ve ba tedbirlerin ittlhazı taleb olunmaktadır. Yeni komite seçilecek Cenevre 25 (A4) — İlal ya'nın beşler komlitesi önerge lerlal kabulden çekinmesl üze- rine şimdi bir karar vermek uluslar — sosyetesi — konseyine âld bulunmaktadır. Blaacanleyli İtalya'nın Habeşistan aleybin- deki şikâyetlerini incelemek ve Habeşletan'dan — İtalya'nın — 6 eylâl tarihli muhtırasına karşı bir cevab almak icab edecek. tr. Heriki tarafın hazır bulun- mıyacağı bir komite bu — veesl: kolara daşanarak bir rapor tanzim edecektir. Bu kararlar alındıktan sonra konsey bafta sonuna yani tesvid komiteslvin en soön tüvslyelerini kaleme alacağı güne kadar — toplantıla- zımı geri bırakacaktır. Assamb- lenin mesalsi belki cumartesl günü sona erecektir. Laval Dönüyor 50 Ingiliz'in Tmzasını Taşıyan Bir Mahzar Aldı İstanbul, 26 (Özel) — Ce- mevre'den haber veriliyor: Fradsız başbakanı M. Piyer Laval, yarın (Bugün) Cenevre- den — Parls'e dönecektir. M, Laval, İngiltere'nin en büyük adamlarından mürekkeb elli kilçinin Iimzasile bir mahzar almıştır. Bu mabzarda, İogil- tere diş İşleri bakanı —Sir Sa- mucl Hovarın uluslar kürü- munda — verdiği söylev tasvib olunmaktadır. ——— rinde durarak; kanun çıkmadan ve hemen bu baladur İşini bir yoluna koyması, binlerce Işçinin İniltisini dindirecektir. Herbaogi bakımdan düşünür. sek düşünelim; böyle Iptidet ve adalete aykırı gekilde, baş kalarımın çalışmularımı İstlsmar etmek hiçte doğru değildir. Bu meş'eleye esarlı şekilde el uzatmak zamanı gelmiştie. İlbay ve parti başkanı, bunü ballet: mekle en İyl eserlerinden bi rini daha vuılı olacaklardır. A İİRİR İ d D AA Ge y rinciden Artan YazılarBu Haber — "f a F e Di MK n Ne Dereceye — | Kadar Doğru.. —— . .— Â Türk, Yunan, Ingiliz Bakanın- dan M. Mussolini- ye Bir Mektub.. kendisine - İoğiliz dış bakanı Sir Samonel Hare'in şahsi bir meoktubunu vermiştir. S, Samuel Hoare bu mektu bunda eski bir dos ve mütte- fik sıfatile mütenasib bir lisan kullanarak Iki memleket ara- sında faydasız bir sultefebhü- müa öcüne geçmeyi bilhassa arzu etmekte olduğunu beyan etmektedir. Daçe, İoğiliz sefirinden İn giliz dış bakanının» ba tebliğa tioın önemini takdir ve kabul etmekte olduğunun mumalleyhe Yblağ edilmeslai rica etmlştir. Gloranle - D'ltalla bu münu- sebetle yazıyor: Birçok defalar gerek resmi surette beyan edilmiş olduğu veçbile İtalyamın İagiltere İle bir güna anlaşmazlığı olamrz ve İtalya böyle bir anlaşmaz- lığın çıkmasını İstemez. Mey- cad anlaşmazlığın — İtalya ile Habeşlstan urasındadır, öyleki aklıselim — sahibi olan biçbir hiçbir kimse için bu anlaşmaz- bğı Avrupa alanına nakletmek ve bu yüzden İtalyan - İngiliz münasebatını bozmak İstemek imkânı yoktur. Ve hattâ böyle bir hareket abestir. Bu gezete — netlce — olmrak diyor ki: © — Her halde böyle birşeye meydan verecek olan Hlk dev: let İtalya olmiyacaktır. İugiliz efkâtı umumiyesi buna kani olmalı ve bunu kaydetmelidir. A CALER A TCAAKAT LAGT AT PT ELAN Manisa icra me- murluğundan: Nalbant alinin emlâk ve eytam bankasından — ödünç al- dığı paraya mükabil -bankaya ipotekli bulunan ve geçen sene yapılan aatış 2280 — numaralı kanuna göre tecil edildiği halde bir sene içinde birinci taksit borç - ödenmediğinden son ve kat'i olarak tekrar müzayedeye konan manisanın alaybey ma- hallesinde alaybey — caddesinde sağı gevki arsası, solü — çerkez mebhmed ve sahibi senet arsası ve natamam banesi önü yol vearkası — kolancıların — fatma arsası İle mahdat hanenin de- mir cümle kapısından girilince beton döşeli bir sofa üzerinde cadldeye nazır İki bahçeye na- zır iki ki cem'an dört oda bir saudık odası mikdarı kâfi avlu bir mutbak bir hamam ve bir helâyı havl ve 3800 — lira kıy- metli bu evin Mülkiyeti açık artırma sure- tile vo 844 numaralı emlâk ve eytam bankası kanunu mu- elbince bir defaya mahsus ol. mak ve kat'i artırması 14 11-935) perşembe günü sant 14 de ma- nlsa — hükümet — konağındaki dera — dairesinde yapılmak üzere 30 gün müddetle satılığa konulda. Ba artırma neticesinde satış bedeli ber me — olursa - olsun kıymetine bakılmıyarak en çok artıranın Üzerine ihalesl yapı: lacaktır. Satış peşin para İle olup müşteriden yalmız yözde iki buçuk dellâliye masrafı alı mır, İşbü gayri menkül — üze rinde berhaogi bir şekilde hak talebinde bulunanlar ellerinde. ki rezmi vesnik ile birlikte yirmi gön zarfında — Maolea lerasına müracaatları lâzımdır. Romen, Yugoslav — Donanmaları d ra Yıpıcaklarmul' Alman Trane Oscan nn İstanbul'dan Aldığını ederek verdiği bir habere güya Türk vo Yanan maları Adalar denizinde ş terek bir manevra — ya| : larmış. ; | " | Ayni ajansa göre, bu İ ralara İki Romen harb seli9”'| de iştirak edecektir. Vozet” | 2 ya donanmamının da bu F” terek manevrada yer #W | muhtemel İmlş. İstanbul'da ba hususta F | baber yoktur. üğ Parla radyosunun göre de, Yanan yükseek şürasının toplanman da bü nevra İle alâkadar İmlç.. Ankara Otobüsler Ankara, 26 (Özel) — $ mizde bugünden itibaren | mray — otobüslerininin n ?İ tecrübolerine başlanmıştır. Üzüm ıınşıııı Ç. Alıcı E) 1917 Uzüm kura, 1 M V 625 Y.İ. Talat 6 25 İ0 ) 628 S. Süleyma. & 609 'T. Debbas 6 75 555 F. Solari — 6 50 350 $. Riza halef. 6 25 337 H. Alyotl — 6 25 186 H. x. Ahmet 6 25 162 Vitel 9 143 Maal. b. koo. 6 75 140 D. Ardlti — 7 155 Albayrak — 6 75 124 Ş. Remzi — 6 75 108 8. Celârdin 7 75 82 Koope, itti. 10 78 K. A. Kâz. 9 50 78 5. Emin — 6 50 67 F. x. Abdul. 8 75 42 Kaptan Asım 8 25 38 Tahsin piyale '7 50 12 j. Tara. mah. 13 12 P. pacl — 6 50 10 Gevgilili Ab. B 5 Len Reciyo 9 50 6487 201446 207933 İncir satışları Ç. Alıcı K. $. 2709 Mühte. alıcı 6 1" Zeytinyağı satışlar! <A Kilo — Alıcı K. 8. di 75 Ton Muhtelif alıcı ! Zahire satışları Ç. Cinsl K. $. 192 ton Buğday 5 75 ton Bakla 4 76 10 Masırdarı — 4 765 8$ Kumdarı 6 1i 24 Susam — 11 765 1. 23 Nobut 5 50 3400 p. çekirdek 2 40 40 B.pamuk 44 529 ken. pala. 220 45 10200 adet oğlak 22 50 Aksi halde bakları tep” llnce malüm olmadıkça çi N maden hariç kalırlar. 30:17 g tarihinden — İtibaren # herkese açıktır. Talip yüzde yedi buçuk temtesl İ çası veya mllli bir bankü " f mektubu . ve 33 - 1795 İf | | mnumarasile manise İcra W 4i luğana müracantları ilâm ©' H. İş No. 56 — 318 M İÖ do D G