3 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 Sağ fus Sayımının Faydaları. Öperatör Kâzım İsmail Gürkan 1 — Tıp ilminin son İnki şafını temin ederek onun ulan lara faldesini artıran — sayısız metod ve yardımcı - bilgiler arasında — sayımın, İstatistiğin, bir kelime Ile rakkamın oyva dığı büyük rol, bügün berkes tarafından kabul edilmiştir. Boğgünkü bhekimlerin — eline 18 inci asırdan İntikal eden Tıp kitaplarında filbakika bir- çok bastalıklardan, bazı hasta- hkların halk arasında yayılma- sından, artmasından bahsedil miştir, fakat bunlar rakkamı, adedi belirsiz, nüfas nisbeti keza gayri malüm bayal halinde birer hikâyedir, yaptıkları tah- ribatın ehemmiyet — ve dehşeti Tatilâların mabiyetl do tablatile mevhum kalmıştır. Çünkü has- talığın yüzde kaç kişiyi, hangi yaştakileri, hangi İçtimsi şart- larda, hangi —mesleklerdek!... Tasanları yakaladığı, ne nlsbette ve en çok kimleri öldürdüğü tesbit edilmiş değildir. Binaen- aleyh bu malümattan avıl hal- ka verilmesi lüzimgelen cihet noksan, zayıf ve hattâ - hiç hükmünde kalmıştır. Kimlerlo, ne şartlarda. bu bastalıklardan korunması İcabettiği bildirlle memiştir. 19 ancu asır tıp kitapları bu itibarla biraz daha mütekâmli, tabir caiz ise daba rakkamlıdır. Bonlarda — hıfaımhhat — ilmluln ilerlediği ve halka müsbet ko runma yolları gösterdiği vazıhan göze çarpar, hattâ asrımızın en yeni eserlerine alınan bazı rak kam ve müşehedeleri, klâsik olmağa değecek kadar mükem mel, doğru tutulmuştar. Bugüokü Tıpta İse gerek ilmi tekâmül, gerek hastayı şifa vo gerekse sağlamı hastalıktan koruma veçhelerinde rakkama ve İstatistiğe dayanmak, birinci ümde hükınündedir. Bugün artık bir eserde, bir tebliğde, hattâ bir derste zik: redilen bir hastalığın hangi cinste, bangi yaşta, merede otoranlarda, bir şehir veya ka- saba ahalisinin yüzde kaçında, göründüğünü, ne derecelerde tabribat yaptığını zikretmemek o hastalığı hiç bilmemek, tanı: mamakla bir totular. Çönkü; hekimin bu hastalığı tanıma sndan gayo, dimağına mücer- Tet olarak ona yerleştirmek değli, birikinci tesadüf te onu şartlarına bakarak, — seçtiği va- #ıflara bakarak sür'atle tamyıp İyi etmek ve sağlam olanlara da o hastalığa yakalanmamak için © çartlara girmemeği öğretmek- tedir. Bunu yapabilmek için evvelâ kaç kişi olduğumuza bilmeğe ,htiyaç vardır. 2 — Bir milletin vasati sıh. Li vaziyetini ber an, en doğru olarak bilmek, devletin hem bakkı ve hem de birinel vazi. fesidir. Doğanlar mi, ölenler mi çoktur. buba nazaran uluş artıyor. ve bu ölüm niscetl bü tün acunca kabul edilen vasatj rakamlardan — yüksek midir? Devlet bunu - bilecek ki netice kötüye doğru gidiyorss çaresini arasın, tatbik etsin. B — Vasıtalı veya vasıtasız olarak şabıstan şahsa, bayvan dan İnsana geçen bazı hastalık lar tanıyoruz. Bir mahalle bal kımı, bir şehri, bir acun par- — çatımı kıp'lıyıı. yayılan (Balaşı AA MESE AU irçok — Tıp Fakültesinde Doçent tanıyoraa, Ve bunlar ekseriya faşan kitleleri arasında müblm mikdarda ölümler yapan kor. kunç bastalıkların başında ge: liyor, Bir memlekette böyle bir hastalığın hüküm sörüp sürme: diğinl bilmek içla kaç kişinin yakalandığını gün geçtikçe tu talanların mikdarının artıp ek- sildiğini bilmeğe ihtiyaç vardır. Bunu anlamak için İse evvelâ orada kaç kişinin yerleşmiş bu ladoğacu bilmek lâzımdır. 4 — Bir memlekette yerleş: miş bazı bastalıklar -bulunabi. lir sirayet bu bastalıkların kö: künü almağa menl olduğu için devlet yakalanmış olanları te- davi ederek, sağlamları bulaş tırmamak İçin baslaları — tecrit ederek, bastalığı almanın yol- larını göstermek — suretile sağ: lamları propaganda İle, ilâç Hle koruyarak, hulâsm birçok usüllerle bu hastalıklarla, me selâ frengi, tıtma, trahom, ve" rem.. İle (Mücadele) eder (Sa- vaş yapar). Bu savaşta — yerine göre birçok usoller, metodlar kullanır. Bir muayyen müddet sonra tatulan yolda muvaffak olanup olunmadığını anlamak Acab ediyorsa yola değiştirmek yoya yeni bazı üsüller ilâve ederek mücadeleyi Idare etmek İster. Müvaffakıyet veriyorem tuttoğu yolda devam eder, İşte böyle bir karar verebilmek de hastanın, İyl olanın, ölesin adedini bilmeğe, daha evel de memlekette kaç kişinin otur: duğunu bilmeğe ihtiyaç vardır. 5 — Bunca ilerlemeğe kar- şılık bâlâ sebebini bilmediğimiz bazı bastalıklar vardır. (Kanser) bunların başında bulunuyor ve bütün dünya, hayrete değer teş kilât İle bu öldürücü, körü il letin sebebini urıyor. Ba arama işinde muhtelif, namütenabi yol: lardan gidilmektedir. Her mem- lokette, her arz kıtasında kan- serla İklime, besleniş tarzına, mesleğe, yaşa, cinse.. Göre nle beti aranıyor, toplanıyor, ba süretle vücudda kanser çıkma sında muhtelif «emillerin dere cel methalleri araştırılıyor ve böylece kanser yapan bakiki âmll aranıyor. İşte bu İçte de ilme bir yardım edebilmek, se- bepleri meydana — çıkararak, mümkün kse, korunmağı temin etmek ve nihayet bu guddar illetin İşfası için kullandığımız vamtaların me wisbette ve ne şartlarda muvaffakıyet verdiğini tesbit ederek ona ,öre bunları kullanmakta devam veya wlah etmek için rakkama, olsbeti adediyeye istinat etmek mecbu- riyetindeyiz. Bunun içla de herşeyden evvel, heryerde ve her köşede kaç kişi bulundu- gumuzu bilmeğe zaruret vardır. 6 — Devles yurdun dört köşesine hekim — gönderiyar, hekim adedi nüfus adedile ya kın bir ulâka gösterir, muay yen mikdar İnsena muayyen aded heklm lâzımdır, ©o halde kaç bekim lazım olduğunu tesbit için, keza mühtelif ka saba, çehirlerde açılacak has tane, dişpanser ve her nevi İçilmat yardım — teşkilâtı — için nüfusün tesbiti - zaroridir. 7 — Gerek devlet teşkllâtı, gerek kurümlar — muhtaçlara, e» Yardım için büd- lık Bakımından: Nü-ı G uh ün Telyazı Dış Bakanımız Tevfik Rüşdü Aras'ın önemli Diyevi.. Habeş -Italya Harbı Yakındır. Balkan Antantı Şimdi Daha Kuvvetlidir.. İstanbul 2 (Özel) — Dış İşleri Bakanı Tevfik Rüşdü Aras, Cenevre'den dönerken Belgrad'da durmuş ve Yugoslavya ricalile konuşmuştur. Dış Bakanımız, Yogoslavyu gazetecilerine vakubulan diyevinde, s#on siyasal durumlar karşısında Balkan antantının daha iyi kuvvetlendiğini ve Habeş savaşını müzu teyit etti. yit ea ADi Italya - Almanya Etratın- Londra'da da Yeni Bir Birleşme Mi? yakın gördüğünü, boğazlar hakkında — uluslar Güya Sekiz Devlet, Bu Iki Devlet Etrafında Birleşeceklermiş, M. Gömbüş, Italya'ya Da Gidiyor. İstanbal, 2 (Özel) — Son vaziyet üzerinde Almanya ile İtalya etrafında sekiz devletin birleşmesi için yeni bir siyasi teşebbüs. ten bahsolunmaktadır. Alman erkânı İle sıkı bir temas yapıp Budapeşte'ye dönmüş oalan Macar başvakili M, Gömböş, bugünlerde İtalya'ya gidecektir. konseyinde teşebbüsatta — bulanduğu- Harbın Mevzit Kalması Için Mü- zakere Başlamış.. İstanbol, 2 (özel) — Londra: dan baber verildiğine göre, in giliz gazeteleri; Afrika harbinin mevzli kalması için İtalya ile İngiltere arasında müzakerelere başladığını yazıyorlar. Doğu Afrika Sofyada Bakanları öldür- Sevkiyatı Dün de mek Istiyenler Yakalandı Devam Etmiş İstanbur, 2 (Özel) — — Ro- ma'dan baber veriliyor; Bugün Eski Saylav ve Bakanlardan Bazıları Tevkit| ©* Halya'nın bürün Ilmanların- Edildi, örft Idare Ilân Olundu. İstanbul, (Ösel) — Bulger kabinesini düşürmek ve baçta baş bakan Toşef olduğu bhalde bakanların bir kısmını öldürmek İsti yen bir sulkast şebekesi yakalanmıştır. Bu şebeke ila İlgili ol duğa zannedilen birçok kimseler yakalanarak tevkif edilmişlerdir. Bunlar arasında olasal blok başkamı Valçef İle ceki bakan ve saylavlardan birçok kimseler de vardır. Hükümet, herhaogi bir Iğtişeşin önünü almak için örfl idars İlân etmiştir. Habeş Impar;î;ru 80 Ga- zeteciyi Kabul Etti.. Habeşler ölecekler ve Fakat Memle- ketlerini Düşmana Çiğnetmiyecekler İstanbol, 2 (Özel) — Adis Ababa'dan alınan en son haberlere göre, Habeş İmparatora Huile Selâsiye, Adls-Ababa'da bulunan ecnebl gazeteler muhbabirlerinded 80 muhabiri kabul ederek diyevde bulunmuştur. İmparator, bu diyevinde şanları söylemiştir: — Biz, barışı kurtarmak için çok çalışlık. Fedakârlıkta bu- landuk ve fakat muarızımız olan İtalya'yı tatmin edemedik. Ba- nün İçin artık silâba sarılmaktan başka çare bulamadık. Şimdi artık diplamasi yolile bu İşi halletmenla imkânı yoktur. Biz, memleketimizi kurtarmak için karış karış harbetmek ve toprak larımızı düşmana çiğnetmemek mecburiyetindeyiz. Habeş ulusu nüfasuna göre bazırlık yapmak mecburiyetindedirler. 8 — Son zamanlarda Av- rüpa — milletlerinde, — bilhasen büyük şehirlerde doğum azal- dıiğını gören bazı — müellifler beyaz ırk İnsanların bu gerile- melerine mukabll sarı ırkınarttığı- n yana yakıla şikâyet ediyorlar. Almanya'da 1873 de 1000 nüfosa tevellüdat (39,7) olduğu halde bu Trakkam, 1932 de 15,l ze İnmiş, yani binde 62 nisbetinde azalmıştır. Fransa'da bu azalına 47 Danlmarkıa'da 44, Britanya'da 56, İsviçre'de 49 dar, Keza büyük şehirlerde ev- leume miktarının azalması da ehemmiyetle —dikkat gözünü öekiyor ve birçokları nüfus miktarında çocuğun en çok olması ihtiyara doğra miktarın nüfusa göre | muntazam — azalınası AY ELENR Ğİ memleketi düşmana kaptırmıyacaktır. ee e ae lereımar ee eee ea ALALALALALALALA duğunu, yani nüfosan kalde- den zirveye doğru bir küllâh (Mahrat) şeklini alması lüza: munu İlerl sürerek bu gidişle küllâhın tersine dönerek ucu İle totanmak mecburiyetinde kalacağını iddia ve tehlikeye İşaret ediyorlar. Bittabi bu uyandırma; lâzım gelen — tedbirlerin — alınması içindir. İşte milletlerin, ırkların İleri * veya geri gidişlerini, evlenme, bastalık çocuk yapma, çocuk düşürme vlebetlerini tesbit ede rek - tehlikeyi veya tehlikeleri zamanında tanımaklığımız, hep sayım üzerine İstinat odecektir. Sayımın — sağlık bakımından ebemmiyeti, temin edeceği fay- dalar saymakla töükenmez. Biz burada birkaç maddede muh- telif cebheleri hulâsa etmek dan Doğu Afrikası için sevki. yat yapılmıştır. M. Lebrun Ingiliz Veliahtı Için Şölen Verdi.. İstanbal 2 (Özel) — Parla: tep haber veriliyor: Fransa camur başkanı M. Lebrun, Pa riste bulunmakta olam Prens Dogal şerefime bir şölen ver. mişti.r Bu şölende İngilterenin Parla sefiri Sir Klark, Fransa başbekanı M, Laval, Iç İşleri bakanı Pagano ve birçok dip: lomatlar bazır bulanmuşlardır. Voroşilof Yoldaş Sovyet Ordusu Mareşalı Oluyor İstanbal, 2 (Özel) — Sovyet hökümetinin ordudu rütbelerin yeniden tesisine dalr verdiği karat üözerine Rus ordusunun en selâhiyet rüknü olan M, Voroşllof 'a Mareşallık rütbesi verilecektir. rer satırla durabildiğimiz bahis bir millet, bir memleket için yalnız beşına (Hayati) ola: bilecek kadar mübimdir. Milletimizin İleri atılmalarile dolu olan, yaşamak — kudret ve hakkını dünyaya tanıtan bir devirde yaşıyorüz. — İnkişefları mizin — ölçülmesi, ber zaman tehlikeden uzak olarak garanti altında — bulandurulması — için özerinde ehemmiyetle daraca gemız mübhim İşlerimleden bir tanesi de muhakkak ki - sayım- dır. Banun İçin sayımın diğer bakımlardan ve bizlm ihtlsası- mız haricinde olen faydalarını bir tarala bırakarak — diyebili- riz ki, sayım — sağlık bakımın. den milletler İçin bayati İştir. Bu bakımla ber vstandaşın ona yardım etmesi de, milli ve vataDi vazifedir. Öperatör- Kâzım V Birinetteşrin İ aberleri) Adalar ve İtalya.. — Yunan gazetelerit' re Italya'nın Tah tı Devam Ed İstanbul, 2 (özel) ” resmi Yunan gazetesi sager d'Athene İtalya'nı” adadaki — tahkim , bahsetmektedir. Bu geuzetenin verdiği mata göre : | Astipalya küçük adesilik İtalyan askeri çıkarılatt ssker karaya ayak | maz siper kazmağa Bu adaya yaklaşan | ve küçük her sefine zırhlı ve muhripleri tarf' 4 sıkı bir kontroldan ge$" tedir, Karpatas adasına 26 tayyaresi gelmiştir, 500 seker yerleştiril. .| Yugoslavya ? Faşist Partisi — Teşkil Edilemiyet” Belgrad, 1 (A.A) — gezetesl hükümetin kül edecek olan faşlat P müssade etmediğini Bua red cevabı için İleri sebeb, bu yolda bir t cemiyetler ve içtimalar şartlarına uygun olmadı? fiyotidir. B Yeni teşekkül edecek |j parti, (Yogoslavya harek' minl taşıyacaktı. T. Odalarının Idaresi —— Bunun İçin H. Bak cıoğlu Ne Diyor" Türkofla — toşkilâtı merkezlerde — tecim Türkotle'e birleştirilerek y miğ bir kurum hallade edileceği bakkında İati bazı baberler gelmişti. Be ele hakkında bir herf dün tecim ve — endüstri başkanı Hakkı malümat İstemiştir. B# ' miştir. ki: " — Tecim ve endöstri J| ları; şimdiki teşkilüâtile hükümete bağlı yarı mücsseselerdir. — Hükü! tecim odaları kanunu İ ları himayesine almıştır: : murakabesi; muamolüti meti için bize sönsuz yapmıştır. San ıııııl" | kas ve klerlog İşleri önemini — arttırınıştır. Vi ödev yükümü İzmir'dt 4| olduğu için böyle birlet! Ibtimal vermiyorum. ödemiş'te Kızıl Hastalığ!” Ödemiş'te Kızıl karşı alınacak tedbirleri tetkik etmek üzere sağlık ve sosyal yardım " g| törü doktor Cevdet 5477 yi ve Emrazı sariye Iııılld | bekimi Lütfü Sabri döf mişe gitmişlerdir. Oradt gün kalacaklardır. Son Telgraf ll'?' Sinci Yüzd””