21 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Birinciteşrin 21 İş Kanunu Lâyihâsı Grev ve Lokavt Yasaktır! İş Nasıl Bulunur ve Verilir - Tavassut Mücsse- selerinin Rolü ve Murakabesi-Ihtilâfların Halli Bugnn An- —— .— Madde 90 — 1- Mecburt iş kazası elgörtasına tâbi tutalan her törlü iş müceseselerinde bu kanunun neşrinden evvel yalnız İş kazalarına karşı toçkil edil. Miİş olan her türlü sandıklar Ve mücsseseler İâğvrolunmuaştur. İtçiler tarafından — bu teşkilâta Yerilmiş olan mebaliğ idare Mmasrafı çıkarldıktan eonra ka- lan hisseleri kendilerine —İade olunur. Lâğvdan bir sene sonra alınmıyan paralar o mücesesede İş bayatına — mütesllik — olarak Mmevcüd bulunan veya tesis edi- İscek olan diğer sandıklara Ve teşkilâta tahsls olanur. An: cak bo kumus hükümleri ayrıca tari olmak şartile 895 numa- ralı Imalâtı herbiye teavün va #lgorta sandığı hakkındaki ka- Bunun hükümleri bakidir. Bu sandıklar ve müceseseler kuza Hle beraber hastalık, ma- Küliyet, ihtiyazlık gibi — diğer hallere mabaua sigorta nevileri Ve içtimal diğer teavün sandık. larile teşkil edilmişseler — bun- ların mükavelename, — tallmat. name ve pizamnamelerinin kaza hakkındaki hükümleri — mülga olup diğer hükümleri bakidir. Bu fıkra hükmü imolâtı har- — biye sigorta sandığı kanun ve talimatı bakkında tatbik olun- Maz. O samana kadar İşçiler tarm- findan ba teşkilâta — verilmiş olan kaza elgortası mebaliği İşçilere lade olunmıyarak teşkl- lâtın diğer gayelerine — tahile olunur. Madde 91 Sigortaların teftiş ve murakabesine dair kanun ve bu kanunun zeyilleri İş kazaları sigorta sandığı hak- kında tatbik olanur, Madde 92 — (151) numa- Talı Ereğll havzal — fabmiyesi maden amelesinin bukuküna Mmüteallik kanunun Gıncı mad. detinin — hastalıkların — tedavisi hakkındaki hükümleri baki ol. mak üzere kazaya uğrıyan İş- çiler Hakkındaki — bükümleri Mmecburi kaza elgörtası — sandı- Bnn teşkilinden İtibaren mül- gadır. Madde 938 — İş kazası el: gorta mecburiyeti bu kantımun ta sandığının — malları devlet Mallarından addolunarak, zim- mete geçirenler ve ihtilâs eden- ler hakkında ona göre cozu tatbik olunur: Ancak takib va Mmuhakeme üsülleri amumi hü- tâbidir. Üçüncü Kısım - Birinci Fasıl İş ve işçi bulma Madde 95 — İktisad Vekâ- İetince tayin ve tasbit edilörek tehirlerde ve vilâyet merkezle Tinde ( İş bolma idareleri ) ve AÂnkara'da —bu idarelörin mer Oi olmak üzere (İş bulma ida- Teleri umumi merkezi) kuru- İacaktır. İş bulmak — ve İşçi yetiştir. Mek hususundaki tavassut ve Hlkmetleri umum! merkez doğ- Tüdan doğruya kendisi de ya- Pabilir. Madde 96 — İş ve İşçi bul. Ma idereleri her türlü İktadi serbest san'at ve hizmet mahiyetinde olan diğer bütün işler hakkında tetkikat ve istihbaratta bulunarak ma- lâmat toplamak ve İş arz ve taleblerini gösteren defterleri tatmak, — mühtelif san'at ve zümrelere mensub İş erbabını göstermek üzere cetveller tan- zim etmek, İş tahibine İşçi ve İşçiye Iç bulmak ve bhizmet akidlerinin yapılmasına tavas- sot etmek vazifelerini amme hizmeti olarak parasız yaparlar. Madde 97 — Resmi ve hu- sas? İş bulma İdarelerinin sa- ha ve mıntakaları, dahili teş kilâtı, çalışma usulleri, mecburt ve ihtiyari hizmet akidlerin. deki — tavassutların — ne süretle yapılacağı ve yarı yarıya İş sahiblerile — işçilerden — mürek. keb olan idare heyetlerinin e- çilmeleri, müddetleri, - vazlle. ve ba idarelerin — birbirlerile ve umumi merkezle münase- betleri ve umum! merkez tara- fından — teftiş ve murakabele- rile İdarelerin mesalisine aid diğer bususlar hakkındaki hü- kümler İktaat vekâletince ba: zırlanacak bir nizamname İle tayin ve tesbit olunacaktır. Madde 98 — Muhtelif iç ve san'at zümrelerine mensub İş erbabi arasındakt — teşekkül ler torafındaen ancak — kendi sad'atleri — dahilinde — çalışmak | üzere İş bulma idareleri uçıla bilir. Ba idareler umumi mer- kezin teftiş ve murakabesine tabidirler, Teşokkü'ler tarafından vü. cüde getirilen iş balma idare- lorl de bu işlerden dolayı para alamauzlar, Modde 99 — Hususi iş ida: rehaneleri belediyeler, vilâyet- ler ve umumi merkez tarafın- dan — tefilş ve murakabe — olu nurlar. Husust İş İdarehaneleri muü- amelelerinden dolayı ne nama olürsea olsun İşçilerden Ücret alamazlar, İş sahiplerinden ala cakları ücretlerin mikter ve mlabeti iktısat vekâletince tarifo İle tayin ve tesbit olanur. Bu kanundaki — escaslara rla- yet etmiyen husosi iş Idareha. neleri valinin karar ve emrile kapatılır. Mudde 100 — Resmi iş bul: ma İdarelerinin — tavassutlle İş bulmuş olan işçilerin çalışacak. ları mahalle — gitmelerinde bu idarelerden — yerilen — vesikalar Özerine devlet yesalti — nakliye fücretlerinde yözde elli tenzilât yapılacaktır. Ikinci fasıl -Umumt iş ihtilâtlarının halli ve, grev, lokavt yasaklığı 1 — Uslaştırma Madde 101 — Bu faslın ih- Uva eniği hükürüler Millt mü- dafan vekâleti tarafından İşleti len fabrika ve müesseselere ça- mlil değildir. İşbu mücsseselerle buralarda Istihdam olunan İşçiler ve ecir. ler askeri kanunlar ahkâmına töbi tutulurlar, Madde 102 — Grev ve lo: kavt yasaktır. Her türlü iş mü- esseselerinde ve teşebbüslerde çalışan — İşçiler mecmaunun en az beşte birinin, İş şartlarının hepsl veya berhangi biri bak. * Şarbay kara'ya Gidiyor.. —— .0 n Şarbay doktor. Behçet Uz, bugünkü Afyon trenile Anka- raya gidecektir. Şarbay, ayın 25 inde Ankara'da toplanacak olan belediyeler kongrestine İz mir namına — İştirak edecektir. Doktor Bohçet Uz'un bu seya hati bir bafta sürecektir. Kutuluk Kereste ihtiyacı —— . / —— Romanya'dan 19 Bin Metre Mikâbı Kereste Gelecektir.. İzmir'de kotaluk kereste Ih tiyacı vardı. Yapılan tetkiklerin netlcesi iİlbaylık ve Türkofleçe, bakanlığa yazılmış, kereste lsten.- mişti. Dün ilbaylığa cevap gelmiştir: Romeanya'dan bazırlanmış ve hazırlanmamış — şekilde 19000 metre mikâbı kereste getirile cektir. Emri verilmiştir. Bu saretle ibtiyeç karşılanacaktır, Değirmen ve Fabrikalar.. Hükümetten müsasdesiz uçıl mış bazı değirmen ve fabrikalar vardır. Bundan başka mevcud değirmenlerde bazı tadilât ya pılmştır ki, bunlar haricinde değirmen ve fabrika İşliyemez Bakanlıktan emir gelmişiir. (l baylıklar, bü gibl müsandesiz veya tadilât harici fabriku vo değirmenleri — kapatabilecekler. dir, Bunun içlü mahkeme karanı almuğa da lüözüm yoktur. Fabrikada Bir Kaza. Bir Amele Tehli- keli şekilde Yaralandı. Çorakkapıda —İamall HBakkı- nın Kartal makarna fabriku. sında — çalışan amele Ahmed, fabrika makinelerine eteklerini kaptırmak — süretile başından, ayaklarından — ve — vücudunun muhtelif — yerlerinden ağıt su- rette yaralanmış ve hastaneye kuldırılmıştır. Hayatı tehlikede- dir. İfadesinin alınmasına dok- torlar müsaade etmemişlerdir. kında vukubulan itirazlar üze- rine İş sahibi ve İşçiler arasında çıkacak olan ihtilâflar, bu fasıl bükümlerine tevfikan uzlaştır. ma süretlle hallolunur. Müce- tese veya teşebbüste çalışan İş- çilerin sayısı her me olursa ol: sun İşçi mecmuunun beşte biri 10 kişiden az olduğu takdirde ancak İtiraz olanan — mes'ele hakkında işçilerden behemehal 10 kişinin birleşmesi balinde bu hüküm tatbiki cihetine gi dilebilir. Madde 103 — 102 inel mad. dede bahsedilen uzlaştırma va- zifesini İfa etmek ve vilâyet ve kaza merkezlerinde ihtilâf zu- hurunda faaliyete geçmek üzere vilâyet merkezlerinde vali, ka- zalarda kaymakamın veya tev- kil edecekleri. zatın relsliği al tında suşağıda yazılı zatlardan mürekkeb bir uzlaştırma heyetl teşkil olunar, Suikasd İçin Çeşmeden ve Akbisarda Yükselen Tel'in Sesleri! Bugün İzmir postastle gelen gazetelerde Ulu Önderimiz Atatürk'e sul- kasd teşebbüsünü okuyan halk, büyük bir kitle halinde elle rinde gazeteler olduğu halde büyük bir heyecan ve asabl: yetle partl önünde — toplanmış ve buna teşebbüs edenleri nef retle tel'in etmiş ve aynl top- lantı ile belediye önüne gele rek — yuürdümuüzan — gözbebeği Atatürk'ümüze tasarlanan moş at teşebbüsü semaları İnleten heyecanla tel'in etmişlerdir. . Ahkisar, (Özel) — Çeşme'de: g Çeşme'de evvelki gün bötün Çeşme'lilerin İştirukile menfar salkasd teşebbüsünü tel'in için çok hararetli bir miting yapıl- mış, birçok batipler tarafından Uşak'ta Cuıiıuriyet Bay ramına Hazırlanı]ıyolı“ duyar... Onuo; her zaman İçin: LA ç HiT AA Z el t . | eöylevler verilmiş ve Atstürk'e sayğı ve bağlılık telgrafları çe- kilmiştir. Bayındır Alçaklara Lânet Okuyor Bayındır, 19 (Özel) — En büyüğümüz atamıza karçı sal kasd etmek istiyen — alçakların ba mel'unca teşebbüslerini nef retle ve İlânetle karşıladık. Böyle teşebbüsler, Türkün di zimini tazelemekten başka hiç birşey yapamamakla beraber, gözbebeğimize kargı yan ba kanların, en kestirim — yoldan kafalarının ezilmesini bekleriz. C H.P. başkanı namına Çele- bloğlu, şarbay Kâni, gençler birliği başkanı A, Gündoğdu. | gene varolacağız! Bayram kutlulama komitesi Uşak, (Özel) — Uşak İlçesi parti ocuk kongrelerine 1 Bi tinelteşrinden iİtibaren başlanmış ve bu ayın sonunda bitecektir. Kamü koogrelerine 1 İkinci teşrinde başlanarak on beşinde son verilecektir. 153 ocakta kongre yapılacak ve halkın bütün dilekleri bu kobgrede tesbit edilecektir. Uşak, (Özel) — Bu yıl cu- müuriyet bayramı çok canlı ola rük kutlulanacaktır. Kutlulama bheyeti beş ko miteye ayrılmıştır. Bayram günlerinde halkımıza #iaemularda Türk filimleri gös terilecektir. 29 Birinci teşrinde Halkevi salonlarında mükellef bir balo verilecek ve üç gün bert eğlentiler ve şenlikler devam edecektir. Aydın, (Ouî).— Cumurlyet kutlulama komlitesi llbayın baş kanlığında toplanmış ve bayram programını huzırlamıştır. İki yere halk kürsüleri ka: rulacak ve Halkevli ile mektep- lerde konferanslar verilecek ve piyesler gösterilecektir. Köylerde de — bazırlıklar bit. miştir. Akhisar, ( Özel ) — 12 Inci yıldönümü münasebetile cumu- riyet bayramı — hazırlıklarına beşlanmıştır. Kutlulama koml- tesi dün ilçebay Cavid Kınay'ın başkanlığı altında toplanmış ve önemli kararlar vermiştir. Bu bayramın — geçen — senekinden daha parlak olması içia çalışıl maktadır. — Şimdiden — ilçenin mühtelif yerlerinde taklar ku rulmıya başlamıştır. Bu büyük bayram münasebetile bir bulo verilecektir. Katlulama komitesi dalma toplanmaktadır. Program hazır lanmış ve pek yakında dağıtı lacaktır. Nüzhet Işık: Uraylar kongrestine gidecek olan — şaerbayımız. Nüzhet Işık bazırlıklarını bitirmiştir. Teş- rinlevvelin 21 incl pezartesi günü Ankara'ya bareket ede cektir. Tel. 20713 İdaresinde Italvyanlar Tahkimatla ELHAMR Milli Kütüphane sİnemasnı Dün, hepimiz sayıldık. Saçları daha bitmemiş yavı rucuklarla, saçları dökülmüş ihtiyarlar ayni kadro 'çı.dıı' n *« verdiler: ! Bizi de yazın! İ Her meles alan, ber İşliyen, — her duyan — varlık, cemiyetin — bir dayanığıdır. Tüzk milleti, — yetmişlik ihtiyarlar gördü ki, y sokalını, kuşağına dıyıyınk; cebheye k:ıımnşlıır. N Ve Türk mllleti bilirki, bi- ; zim çocuklarımız; kan gelişi, — irk düyaşa İtibarile, genç çağ — larda cebhe yolunu — tatabilir. O, otarunca uslu, kışınca haklı, bınçlı ve güçlüdür. Dün sade bunu düşündüm: Oğlum'la anam — aranndeki mesafeyi — kısalttım, kendimde topladım .. Var olan: — ların yaşıyanların gurür ve zevki İle; — Artdık ve artacağız!. Dedim.. Değil medeni bir cemiyette; hattâ, yarı vahşf çer- çevelerde bile, kadrodun ayrı yaşıyan yoktar... Bir — vahşl, ozaktan bir ateş ışığı, daha ya ] kından bir davol, bir boru sesl duyunca koşar. Elbette ki, mü- ”| tekâmil bir cemiyette ferd, ne sorulmağa, ne de davete ibtiyaç — Ben varıml, kısalttım, İ Demeğe, esasen — varlığı ha- zırdır!. 8 Sene evvel vardık. Boügün artmış olarak varız. Ya- rın, doha büyük bir kalabalıkla — Okarlarım!. gı gedişilyen, güç: Vlenen bir ulüşüz!.. Varolunl. | Bugün 18, gelecek yıl 19, daba sonra 20-30-40 milyon!. Analar, yavra doğuron!. Doktorlar, çocuklara İyi ba: —— kın; Hayır teşkilâtı, &izden ölüm ve doğum — hesabına biz neler bekliyornz? Orhan Ruhmit — Meşguldürler. Istanbul, 20 (özel) — İtel- yanlar, Habeşletan'da İşgal ey- ledikleri yerleri mütemadiyen tahkim — etmekle meşguldürler. Parla gazeteleri, Güksa'nın tes- Ht İşile fezin meşgüldürler. Ba bâdise İtalyan'lara sevinç ve Habeş'lere teesafir vermiştir. İstanbul, 20 (özel) — Ha beş kamandanlarından bazıları, Adfs-Ababa'dan —ellâh alıp cep bheye barekete bazırlanıyorlar İmparatoriçe, Do'yaya hare- ket etmek özeredir. Tel, 2578 BU AKŞAM MACAR ROMANSI Marcelle Ghantal, Fornand Gravey ve Mavi Tuna'nın Meşbur Rod Sandor Çıgan Orkestrası PARAMUNT JURNAL: Öusmr güzeli dünya güzellik kra lçesi seçildi, Habeşlstan'da umumi seferlik, iki ceb. hede hazırlık ve en son dünya buvadisleri. mm: 165—17—19—21,15. Cumartesi 13,30, 1ö te talebe matinesi, Pazar 13 de başlar. ; Akşam sloemadad sonra hertarafa otobüs ve ttamvay — vardır. : “Bli j j | |