21 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL, No; 5114 Bütün yurd komployu te0Üin ediyor Düşüncesiz ve hain bir kaç şah- sın Atatürk'e kamplo hazırladık- ları haberi bütün memlekette de- rin bir teessür uyandırmış ve her yerde komplocuları tel'in eden toplantılar yapılmıştır. Ulu Ön - deri canı gibi hattâ canından da- ha çok seven ve ona yapılacak her hareketi kendine yapılmış bir te- cavüz sayan türk ulusunun bu iç- tem tezahürü hayde değer bir önem ifade etmektedir. Bir tek ses gibi, memleketin bu suikasd karşısındaki düşüncesini ve nefre- tini gösteren toplantılara aid yüz- İerce imza laşıyan — telgraflardan Vir kaçımı koyuyoruz: Bayındırda Bayındır, 19 — En büyüğü - müz Atamızın şahsında varlığımı za kastetmek istiyenlerin bu mel- unca teşebbüslerini nefret ve lâ netle karşıladık. Böyle teşebbüs - ler türkün tarihini lekelemekten başka bir şey yapmamakla bera ber gözbebeğimiz Atatürk'e kar- şı yan bakanların en kestirme yol- dan cezalarını görmelerini bekle- riz. Zonguldakta Zonguldak, 20 (A.A.) — Türk ulusunun yaratıcı, yaşatıcı ve en kudsal varlığına kıymak - istiyen - ler olduğunu duyan zonguldaklı - lar dünyada bu kadar vatan vicdansız insanların yaşıyabilece ğimi görmek bahtsızlığı karşısın - da ıztırabla sarsıldılar. Büyük Ön- dere uzanan eli tarihin ve ulusun çarpan kalbini koparmak için u - zanan melun bir pençedir. Türk ulusuna ve türkün en ulusuna kar- şı saldırmağı kuranların onun ya- rattığı devrimi ve cumurluğu ko - rumağa andiçen türk çocuğu tara- fından ezileceğini unutmamak lâ- zımdır. Ulu Önder türkün ve türk tarihinin başında türk ülküsünün bir bayrağıı gibi kutsaldır. TÜRK - SOVYET SPOR TEMASLARI Dün geceki güreşler Sovyet güreş takımı dün üçün- cü temasını ulusal — takımımızla yaptı. Bunun için Halkevi tiyatro salonu hazırlanmıştı. Salon türk - sovyet bayraklariyle süslenmiş- ti. Yer yer partimizin bayrakları asılmıştı. Dün gece Halkevinin 600 ki - şiden çok adam almıyan salonu tıklım tıklım dolu idi. Maçları ha zirliyan kuru! biletlerin — sayımın bittiğini bildi. n toplar atıldıktan sonra Halkevi 1de satılacağını ilan etmişti. Bir çok kimseler bilet al - mak akın akın gitmişler ve kısa bir zamanda hiç bilet kalma- mıştır. Bilet almadan dönenler pek çaktur. Maçların sonuçlarını öğrenmek isteyen bir kalabalık da güreşlerin sonuna kadar Halk- evinin etrafından ayrılmamışlar - dır. Seyirciler arasında Sü ve Güm- rükler Bakanları, Sovyet Büyük elçisi B. Karahan ve elçilik bü - yükleri, birçok - saylavlar, türk spor teşkilâtı başkanları ve ga zeteciler vardı. Maçlara 21 de başlanılacaktı. Sovyet takımında yarı ağırda De- riç hasta olduğundan konukları - mız 6 kişi olarak güreşmek - isti - yorlardı. Arsrulusal tüzüğe göre buna imkân yoktu. Onun için bi - zim takımdan hasta olan Saim de güreştirilmedi ve iki ulusal takım beşer kişi olarak karşılaştılar. Türk takımı; Filizde - küçük Hüseyin, en hafifte - Yaşar, yarı ortada - Yusuf Aslan, — orlada - Nuri, ağırda - Mehmet. Sovyet takımı: filizde - Zeons- ki, en hafifte - Baskakof, yarı or - takımdan halifte: Sa- im - Sokolof ve yarı ağırda; Deriç - Mustafa maçı yapılmamış. Hal- buki en önemli maçlar bunlardı ve takımımızın en çok kazanmak umudu olan katagorilerden ikisi bu ağırlıklardı. Saat 22,15 de iki takım alkış- lar arasında minder üzerinde yer aldılar. Sovyet sporcuları kırmızı, türk güreşçileri mavi mayolar giy- mişlerdi. Ortada güreş federasyo- numuzun değerli ve çalışkan baş- kanı Ahmet Fetkeri duruyordu. B. Fetkeri biraz ilerledi, bu tema- sın önemini ve faydasın: anlatan bir söylev verdi. Ondan sonra iki takım birbirlerine bayrak verdiler ve biribirlerinin şereflerine bağır dılar. Bando mızıka Enternasyo - nal ve Erkinlik marşlarını çaldı. Mızıka Erkinlik marşını çalarken salonu dolduran bütün halk mar şı bir ağızdan okudular Küçük Hüseyin - Zeonski maçı: İlk olarak filizde; küçük Hü- seyin - Zeonski karşılaştılar. Kü çük Hüesyin çok atak ve üstün gü- reşiyordu. Bütün yagıçların söz birliğiyle, sayı hesabiyle kazanmış sayıldı. (Sonu 5. inci sayıfada) Sovyet sporcuları şerefine verilen şölenden bir enstantane Adımız andımızdır ZD İLKTESRİN 14535 PAZARTESİ ’İ Son İı;ıberîer ği ANKARANIN NÜFUSU ci sayıfada Her yerde 5 kuruş 123.000 ! Genel nüfus sayımı nasıl yapıldı? Sayım memurları ile beraber dolaşan arkadaşlarımız dün gördüklerini anlatıyorlar Dün sabaha karşı beşi yirmi geçiyor ve biz gazeteden yeni çı kıyoruz. Her zaman bu saatte ge- cenin ve geçmiş 24 saatin cadde - ler üzerinde bıraktığı süprüntüyü, tozuü, kirliliği silmek ve iki saat sonra caddeleri dolduracak anka. ralıya temiz bir yol üzerinde yü- rümek imkânını vermek - için so - kakları dolduran urayın çöpçüle rini bugün göremiyoruz. Zaten ol sa bile onlart görmiye imkân yok. tur: Ankara'nın bütün nakil vası taları koskoca uray otobüslerin - den, 935 modeli kübik otomobil lerden tutunuz da köşe başlarının en eski, emektar taksilerine kadar hepsi Taşhan'ın önüne yığılmıştır. Projektörlerin ağaran günün ilk eşıkları altında daha sarılaşmış gö- rülen parıltıları Atatürk anıtının dört yanımı bir elektrik sergisinin gözleri kamaştıran bir köşesi gibi aydınlatıyor. Korne sesleri arasında yavaş ya- vaş ve zorlukla karşı tarafa geçi Yentşehirde bir ev halkı yazılırkea ÜST y x. Sant 945? ortalıkta kimseler yok yoruz. Saat 5,5... koca alan bir se- ferberlik “üssülhareke,, si gibi kaynaşıyor. Bu da bir seferberlik ğ ? Hem de bir mıntaka değil... Bütün yurdd» aynı gün ve aynı dakikada aymı şartlar içinde yapılan bir sefer - berlik, ki Başbakan İnönü'nün de- diği gibi “ulusun ne halde oldu « gunu,, anlamak için yapılmakta - dır. Atatürk anıtının ilerisindeki polis noktasının önünden geçer - ken izin kâğıdlarımızı soruyorlar. Sayım memurları mıntakalarına gitmek için önceden kararlaştır - dıkları yerlere - toplandıkça, ön camlarında büyük harflerle «SA- YIM» yazılı otomobillerle mınta - kalarına doğru giden kalabalık dağılınca, saat 7 ye doğru gecenin en sessiz saatinde bile hareketli (Sonu 3. üncü sayıfada) — izadei ğ Istaubul trenindeki yoltular yazılırken İTALYA - HABEŞİSTAN SAVAŞI Cephede uçak faaliyeti Asmara, 20 (ALA.) — İtalya uçakları Sudan smırındaki Dan - kalia bölgesinde yapmakta olduk. ları tarassud hareketlerine devam etmektedir. Süel faaliyetinin mer kezini ambalagide kurmak - isti - yen Ras Kassanın kuvvetleri Ma kalle'ye doğru yürümektedir. Roma, 20 (A.A.) — Bazı ital- yaân haberlerine göre, bir italyan uçağı, Taccaze nehri kuzayında bulunan Bircoodan bölgesinde bir köyü bombardıman etmiştir. Ha beşlerin şiddetli ateşine uğrıyan uçağın birkaç yerine kurşun isa bet etmiştir. Omager bölgesinde: yapılan keşif uçuşları sırasında italyanlar, hâbeş kuvvetlerinin bazı toplan ma noktalarını tesbit etmişlerdir. Asmara, 20 (A.A.) — İtalya uçakları, Tsana gölü-ve Gondar bölgesi üzerinde keşif uçuşları yapmak üzere bu sabah Asmara dan hareket etmişlerdir. Adisababa, 20 (A.A.) — İtal- yan uçakları büyük bir. faaliyet göstermektedir. Her iki cephede de habeş keşif kolları italyan ile- ri karakollarına geceleyin keşif ta- arruzları vapmalta ve esirler ge tirmektedir. Ras Seyum'un kur mayr seçkin subaylarla tamamlan- mıştır. Adisababa, 20 (A.A.) — Gü - ney cephesinde sükünet vardır. Bu cephede tayyare faaliyeti de Genetal dö Bono harekâtı gözden geçiriyor azdır:'Bana mukabil Kuzay cep hesinde tayayre yeti büyük tür. Bu cephede italyanlar istikşaflarını habeş — toprakları içinde 250 kilometreye kadar iler letmislerdir. hava Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik II inci Anket 1 — İşık 2 — Parlak 8 — Sıcak 4 — Aleş 5 — Gök 6— Su 7 — Yer 8 — Toprak - torpak 9 —- YFıldız 10 — Yd D Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? ID Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? I) Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek - ler nelerdir ve eklerin her birinin mana ve farkları bakımından rolleri ne ol - muştur? IV) Bu araştırma neticesinde: A - Türk dili kökleri, ve, B - Türk dili ekleri, ve, C- Türk sözlerinin teşek külü hakkında bir ka ide çıkarmak mümkü müdür? Yukardaki ikinci dil anketimi- ze okurlarımızın vereckleri cevab. ları, gazetemiz yazı işleri direktör lüğüne göndermelerini rica ederiz. Şimdiye kadar aldığımız cevab - ları sarasiyle koyduğumuz — gibi bundan Böyle de koyacağız. (Dil anketimize gelen cevab 4, sayıfamızdadır ) eli