21 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 — Zecri tedbirler komitesinin kararı Konferans ay sonund: .- gene toplanacak. — Sir Snovden daha kuvvetli tedbirler istiyor. Cenevre, 20 (A.A.) — Dün akşam zecri tedbirler komitesinin kabul etti- #i 4 numaralı kararda deniliyor ki: “Üye devletler silâh ihracı yasağı hakkındaki 1 numaralı kararın 2 inci fıikrasını aşağıdaki maddelere - teşmil edeceklerdir. Bütün çekme ve taşıma hayvanları: at, katır, eşek, deve ve sai Kauçuk, boksit, alüminium, oksid, aluminium, demir cevherleri, hurda dc. mir, krom, manganez, nikel, titan, vol- fram, vanadium, bunların cevherleri ve demir ile halitaları, kalay ve kalay mü- rekkebatı ve bütün madenler, Üye devletlerin yukarda sayılan maddelerin, İtalyadan ve İtalya sömür- gelerinden başka bir yere ihraç edildi. ği zaman doğrudan doğruya veya dola- yısiyle tekrar İtalyaya ihraç edilmeme- si için gereken tedbirleri alacaklardır. Yukanki fıkralarda kayıtlı tedbirler yürürlükte bulunan andlaşmalar hak- kında da caridir. Bu kararım tatbika ko. “Bulduğu sırada yolda bulunan eşyalar bu yasak dışımda kalacaktır. Zecri tedbirlere katılan devletlerin biribirlerine yardım etmeleri hakkında- ki beşinci karar münakaşasız kabul edil- miştir. Yalnız ilk teklifte tek bir deği- giklik yapılmıştır ki 6 da zecri tedbir. lere katılmayan Üye devletler hakkın- — daki kayıttır. Bu üç karardan sonra konferans, zecri tedbirlere katılmıyacak olan dev- detlere başkan tarafından gönderilecek bir mektup suretini kabul etmiştir. Bu mektupta italyan . habeş anlaşmazlığı hakkındaki rapor ile konseyin 7 ilkteş- rin toplantısımnın ve asamblenin 9 ve 11 ilkteşrin toplantıları protokolları ve zecri tedbirler konferansı tarafından şimdiye kadar yapılan tavsiyeler bildi- rilmektedir. Konferans ay sonunda gene Konlerans tekrar 31 ilkteşrinde top lanacaktır. Bu müddet içinde 18 dev . ktin temsil edilmekte bulunduğu me- #ai komitesi hükümetlere yapılan tek « — Hiflerin gerçekleştirilmesini takip € - — decek ve gerekirse konferansa yeni tek — Hiflerde bulunacaktır. Celse sonunda sovyet dış komiseri B. Litvinof, genel mahiyette beyanat - ta bulunarak konferans tarafından ka. rarlaştırılan ekonomik — zecri tedbirler — Bisteminin yetmediğini ve bu eksikli - — ğin ilerideki anlaşmazlıklarda bir ör - — mek olmaması lazım geldiğini kaydet - miş, Sovyet Rusyanın bu teklifleri ta- mamiyle tatbik edeceğini söylemiş ve Ç(ancak bu tekliflerin tesirli olmadığı görülürse, Sovyet Rusya kendine dü - şen taahhüdlerde değiş yapmak hakkı. nr muhafaza eder) demiştir. Cenevre, 20 (ALA.- — Zecri tedbir- ler konferansında 3 numaralı teklifin Bgörüşülmesi sırasında Şili ile İran de- legeleri bu teklifleri hükümetlerinin tasdikine talikan kabul etmişlerdir. Becri tedbirler işinde sosyete ü- / yeleri biribirlerine yardım edecekler Cenevre, 20 ÇALA) — Genel tanzim komitesi, İtalyaya karşı tatbik cdile - — cek tedbirlerde sosyete üyelerinin bir . — bürlerine yardım etmelerini istiyen on — Sekizler komitesinn kararını kabul et. miştir. K On sekizler komitesi İtalyaya gir- mesi yasak edilecek ve harbte kullanı. — Tabilecek başlıca Tmaddeler hakkında yapılan listeyi onaylamıştır. y İtalyan ihracatının boykotajı hak . — kanda B. Eden tarafından yapıları teklif kabul edilmiştir. Avusturya, Macaris. tan ve Arnavudluk bu karara katılma. - mışlardır. İsveç finansal zecri tedbirlere katılacak mı? Tstokholm, 20 (ALA) — Gazetelerin Baber verdiklerine göre italyan suni iptk fabrikası genel direktörü İsveçe — ç *lmiştir. Bu italyan fabrikastına ipek hamuru veren bir isveç tecim evidir." Direktör İsveçe ileride alacağı hamur için gelmiştir. İsveç hükümeti finansal zecri ted - birler hakkında uluslar — sesyetesinin tavsiyelerini kabul etmeğe karar ver - Miş gibi görünüyor. Belçika ve zecri tedbirler Brüksel, 20 (A.Ay — Yarı tesmiğ bir bildiriğ Belçika gümrük idaresinin daha şimdiden İtalya mallarını smırda alakoymak için tedbirler almış olduğu hakkındaki rivayetleri yalanlamakta- dır. 'Tecim odası, kırala gönderdiği bir telgrafta, belçika hükümetince alınan kararın ağırlığından son derece müte - eesir olduğunu bildirmiştir. Oda üyeleri, İtalya ile tecimsel il - gileri büsbütün koparmazdan önce iyi. ce düşünmek lazım geldiği fikrinde dizler. B. Snovden daha kuvvetli tedbir- ler istiyor Londra, 20 (A.A.) — B. Snovden, Sunday Kronikl gazetesine yazdığı bir makalede, uluslar sösyetesinin zecri tedbirlerini yeter bulmryarak diyor ki: "İtalya silâh ve mühimmatını kendi- «i yapmaktadır. Keza İtalya on bir yıl- danberi yabancı memleketlerde — istik- saz yapmamıştır. Yalnız italyan malla. rının satın alınmaması bu memleket i- Çin sıkıntılı bir şeydir. Harb zamanla- rında bu türlü sıkmtılara göğüs ger- mek mutattır. Bunun için bu tedbirler. den biç biri İtalyayı harbı bitirmeğe mecbur etmiyecektir. Süveyş kanalının kapatılması, İtalyanın abloka edilmesi gibi daha tesirli tedbirler Iâzımdır. Fa- kat Fransanın bu tedbirleri kabul et- mesi şüphelidir. İngiltere de yalnız ba- şına hareket edemez ve çekilmesi lâzım gelir. Bu da uluslar sosyetesinin sonu olacaktır... Norveç ve zecri tedbirler Osle, 20 (A.A.) — Danıştay İtalya Habeşistana karşı harb ettiği müddetçe İtalyaya silâh ve harb gereçi verilme- mesini kararlaştırmıştır. Parlamentonun dış komisyonu da Cenevre kararları sonucunda ortaya çı- kan durumu incelemek üzere 24 ilkteş. rinde toplantıya çağırılmıştır. FRANSA'DA Senata Paris, 20 (A.A.) — Senato seçimle. rinde kazananlar arasında şunlar var- dir: Eski cumüur başkanı Milleran (cu- muriyetçi), tüze bakanı Berar (cumu. riyetçi), eski bakanlardan Rib (cumu- riyetçi), Dalbye (radikal), Dümenil (cumuriyetçi), Borrel (radikal) Sen ve Pul-dö.damda namzetliğini koymuş olan B. Laval her iki yerde de kazanmıştır. Kski taşbakanlardan Steg ile Kayyo da tekrar seçilmişlerdir. Es. ki radikal bakanlardan Penansyen kay- betmiştir. Paris, 20 (A:A.) — Önceden verilen haberlerin tersine olarak, Radikal Dak bye venato seçiminde kaybetmiştir. Senato başkanı radikal Jannöne ile parlamento ikinci başkanı sosyalist Payra kazanmışlardır. Eski bakanlardan radikal Ser, Ram yel şeski parlamento başkanı ve eski bakanlardan müstakil cumuriyetçi Pe- re kaybetmişlerdir. Komünist lideri Kaşen kazanmıştır. DAĞINIK HABERLER : Prens Pol Londraya gitti. Paris, 20 (A.A.) — Yugoslavya kı- ral naibi Prens Pol ile Prenses Olga Londraya hareket etmişler ve Yugos- lavya elçisi ile yunan prensi Nikola ta- rafından selâmlanmışlardır. Skupçina ve senato başkanlıkları Belgrad, 20 (ÇA.A.) — Skupçina, başkanlığa ayrış grapunun namzedi Ste- fan Çiriç'i seçmiştir. Çiriç 171 oy almiş, beden terbiyesi bakanı Kommenoviç ise 136 oy alabilmiştir. ULUS BT 21 İLKTESRİN 1935 ('DIŞ HABERLER Habeş harbını İtalya kazanacakmış Paris, 20 (A.A.) — Fransıx sendika odalarının vermiş oldukları bi şölende söz söyliyen Mareşal Franşe Despere harbeden uluslardan biri veya öteki hak- kında tarafgirlik etmediğini söylemekle beraber italyan ordusunun geniş ölçüde süel hareketler sonucunda, en sonunda galib geleceğine inandığını ifade miştir. Dağlık bölgeler ve malarya kaynağı olan bataklık vadilerde kazandığı büyük görgü ile, Makedonya Balkanlarınm aşıl maz dağlarında ve Vardar'ın #ıhate 7a rarlı ovasında harb etmiş olan Mareşal, Habeşistandaki savaş şartlarının güzcl bir tablosunu yapmıştır. Bu frsatla 1806 da italyanların Adua bozgunundan bah sederek bunun S teşrinden beri silindi. ğini söylemiştir. Mareşalın dediğine göre Habeşista nın silâhları, «ademi merkeziyet» usulü ile İdare edilen ve bugünkü günde savaş alanlarına hâkim olan otomatik silâlıla rın nasıl İkullanılacağını bilmeyen bu im- paratorlukta henüz. iptidat bir halde - dir. Habeş askerlerinin süel tedbirleri de pek inkişaf etmiş değildir. Ancak ma . reşalın dediğine göce en ufak arızaları- na varıncaya kadar tanıdıkları kendi ül- kelernide habeşler en modern bir ordu için dahi tehlikeli olabilirler. Habeş ordusunda durum Adisababa, 20 (A-A) — Resmiğ bir bildiriğe göre, habeş kuvvetlerinin top lanma faaliyeti henüz bitmiş değildir. Habeş harb plânının, habeş kuvvetleci- nin italyan arzulacına karşı mukavemet lerini artırmak gayesini takip cttiği söylenmektedir. Bildirildiğine göre, ha beş ileri karakolları düşman ilerleyişi - ne ciddi bir engel teşkil etmişlerdir. Habeş ordusunun sevkülceysi du - rTumunun elverişli olduğu — söylenmek. tedir. Madcin, Gofa ve Vollega mıntakala. rından toplanan 95 bin kişilik kuvvetin et yolu haline getirmek için başlanan in . şaat 15 gün içinde bitecektir. İtalyan askerlerinin sıhhat durumu Roma, 20 (A-A) — İtalya hükümeti Aksumdaki kıpti kilisisesine 15 bin taler vermiştir. Doğu Afrika sıhhat şervisi baş ens. pektörü senato üyesi Kastellani, harb alanında yapmış olduğu bir teftiş gezi. sinden dönmüş, italyanlar — tarafından kazılan kuyularla bulunan pınarlar sa- yesinde askerin sıhhati yerinde oldu . ğunu söylemiştir. 1.200.000 italyan silah attında Roma, 20 ÇALA.) — Altı bin kişi yüklenmiş olan Merano, ÜUmbria ve Sardenya gemileri Napoliden doğu Af- rikasına hareket etmişlerdir. Gaete, Po- la, Trieste, Venedik, Pira, Perousa ve Urbim yerlilerinden birçok gönüllüle- rin Afrikaya hareket ettikleri haber ve- rilmketedir. İtalya bugün bir milyon iki yüz bin kişiyi silâh altında bulundurmaktadır. Bu kuvvetin bir milyonu nefsi İtalya- dadır. Afrikaya antak beş tümen yol- lanmıştır. Muhasemeye giren kuvvetle- rin geri kalanı milis ve sömürge asker. lTerinden mürekkebdir. Nevyork. 20 (A.A.) — Nevyork - Fi- ladelfiya ve Şikago şehirlerinden yazır lan italyan — ve amerikan gönüllüleri Reks vapuruyla doğu Afrikasın> hare. ket etmişlerdir. Şehir ve hükümet ma kamları ile kalabalık bir halk gönüllü- leri selâmlamıstır. Napoli, 20 (A.A.) — Sahra küçük haştahanc erkân ve müstahdimlerinden beşyüz kişi ile, yüz kadar subay, 2500 asker, harb levazımı ve yüz tane keşif we bombardıman uçağı taşıyan üç vapur Napoliden doğu Afrikaya hereket et- miştir. Gelecek üç gün içerisinde gene 6000 kişi sevk oluaacaktır. Bunlardan 2000 i Somaliye gideceklerdir. Bu askerin başında 300 subay vardır İki fransız gazetesinin düşüncesi Paris, 20 ÇALA.) — Eko &ö Pari gazctesi, habeşlerin italyanlara — teslim edilmesinden şikâyet cdenlere, habeş geflerinden dörtte Üçünün İtalya ile atlaşmağa hazır olduklarını ve fakat İngiltere ve hakikatte harbı uluslar sosyetesinin teşvikiyle yaptıklarını ha. tırlatıyor. Buna karşı Figaro gazetesi, anlaş- mazlığın hoşnudluk verici bir tarzda sona erdirilmesi hemcn hemen imkân- s1z olduğunu yazmaktadır. Habeşler güney ve kuzay- da şiddetle dayanacaklar Adisababa, 20 ÇALA) — Royter a - jansının muhabiri, güney — bölgesinde habeşlerin Daggahapuru tahkime ve bu şehre doğru olacak italyan ilerleyişize karşı şiddetkk dâyanmaya karar vermiş lerdir. Asmara, 20 (A.A.) — Royter ajansı- nin italyan kuzay ordusyile birlite bu İunan aytarına göre, italyan ordusunun Makaleye doğru ileri hareketei harbsız olmıyacaktır. Keşif uçakları Ras Kassanın batı güneyinden Makaleye önemli kuvvet - ler gönderdiğini ve bunların yerine de yeni kıtalar geldiğini görmüşlerdir. İtalyanlar, Makaleye doğru ileri ha veket hazırlığı olmak — üzere Adigrat civarındaki dağlar Üzerinde yavaş ya - vaş mevziler işgal etmektedirler, Kızıl sendikalar enternasyonal;- nin bir bildiriği Moskova, 20 (A.A.) — Kaızıl seüdi- kalar enternasyonalinin Tas ajansı va- sıtasiyle çıkardığı bir bildiriğde - işçi- ler İtalyanın Habeşistana taarruruna karşı çarpışmaya çağrılmaktadır. SÖYYETLER BİRLİĞİNDE: Savyet - Mançuko sınur hadisesi nasıl oldu? Moskova, 20 (A A.) — 12 ilkteşrin de Sovyet - Mançuke - sınırındaki ha- dise hakkında Kabarovsk'dan — alınan haberlere göre japon ve Mançuko as. kerlerinden mürekkep 40 - kişilik bir müfreze Novoalekseeva bölgesinde iki taraf sınırının işaretler İle açıkça tah- dit edilmiş bulunan noktaşından Sovyet tupraklarına girmiştir.. Bu müfreze Söovyet topraklarında üç kilemetre ka- dar ilertemiştir. Bunları gören iki atlı sınır bekçisi Sovyet topraklarında bu- handuklarını işaretle anlatmış, — fakat bunlar bekçileri yakalamağa — çalışmış. ar ve bekçilerin yardımına koçan 18 kişilik iki devriye koluna tüfek ve mit- ralyöz ateşi ıçmışlardır. Devriye almış elduğu emir mucibince mukabele et mniş ve müfreseyi geri çekilmeğe mec- bur buakmıştır. Bu müsademede devri. ye kumandanı ölmüş ve iki sovyet as- kort yaralanmıştır. Henluin M Kürdüşi Gdi Moskova, 20 (A.A.) — Leninin kız kardeşi ve en cski bolşeviklerden Uli. 2nova uzun bir hastalıktan sonra bugün ölmüştür. BULGARİSTAN'DA: Bulgar ulusal bankasının temeli atıldı Sofya, 20 (ALA.) — Bugün bulgar ulusal banka binasının temeli atılmış ve bu fırsatla büyük bir tören yapılmıştır. k Bina yedi katlı olacak ve bütün ihti- yaçlara yetecektir. Yapı üç yılda biti. rileçektir. İngiliz - italyan gergin - liği kalkıyor Roma, 20 (A.A) — İngiliz hüküme. tinie Drumond — Müusolini görüşm eei haklında dünkü bildiriğde yaptığı di- yev ve vait durumda duyulür bir da - lah doğunmuştur. Roma sıyasal mahfil- leri bundan sonra de aynı fikir ve du- rumun devam edeceğini ummaktadırlar Herbalde bir uyuşmaya varılacağı u - mulmaktadır. Görüşmelerein yahmız ake deniz meselelerine münhasır kalmıya - cak doğu Alrikası merclesi de görü . Şülecektir. “ 16 mcr meddenin — artık ikinci safa, mandalar meselesine dair olan 22 inci maddenin ön safa geçece- Bi kaydediliyor. İtalyan hükümeti ve ulusu, Cenevrenin faşizmi hakir vazi. yete düşürmek miyetinde — olmadığını öğrenerek mutmain oldukları bildiril - mektedir. B. Musolininin B. Lavala bir mektubu Paris, 20 (AA) — Övr gazetesi; kaynak göstermeksizin, Cenevreden al dığı bir b xde, Paristeki italyan bü- yük elçisinin B. Lavale B. Musolininin özel bir mektubunu verdiğini bildiri . yor. B. Musolini bu mektupta, ingiliz kamoyu henür sükünet bulmamış oldü« gundan tavassut zamanının gelmediği ve beklemek uygun olacağı kanaatini izhar etmekte ve istikbalde Fransanın teşriki moesaisine güvendiğini eylemektedir ilave B. Runçimanın bir söylevi Londra, 20 (AA.) — Tecim bakani B. Runçiman dün verdiği bir nutukta e& cümle demiştir ki: “İngilterenin yegâne amacı, herhan: gi bir savaşın önüne geçmek için ulus- Tar sosyetesini yetki bir otorite İle tec. hiz etmektir. Eğer bir taarruza uğrarsak, memle. ketimizde kendimizi müdalar — etmeği vazife saymıyacak hiçbir kimse yoktur. İngiliz sıyosasının kuvevti, deniz kuv- vetlerimizle ölçülür.,, Hatip öara, deniz ve hava kuvvet- lerinin harbtan önceki dereceye Çıkarıl- masına Tüzum görülmiyeceğini ummak. tadır. Fransız gazetelerine göre durum Paris, 20 (A.AY — Güzetelerde, du. rumda dün işaret ettikleri yumuşama. 'nın teyid edilmiş olmasından ötürü çolı büyük bir sevinç gösteriliyor. İtalyan — babeş anlaşmazlığının ko tarılması için pratik alanda yapılacak pek çok iş olduğunu gizlemiyen gaze- teler arsıulusal ilgilerin şimdi yeni ve sükün verici bir havadan istifade et - melerinden ötürü, ilerisi için elverişli umutlar beslemektedirler. En sol ga - zeteler B. Lavalin uzlaşma yolundaki çalışmalarının muvaffakiyete erişme - sinden şüphe etmektedirler. Ekselsiyor diyor ki: « Paris ve Londra ile Roma aranın. daki bütün anlaşmazlıklar giderildiğin. den Avrupada umutlar uyanmaktadır. Bunuala beraber, körü körüne bir nik- binlikten kaçınmak gerektir. Barış benüz temin edilmiş değil « dir. Fakat harbı genelleştirecek ber - hangi sinirli bir hareketin yapılması, bertaraf edilmiş bulunmaktadır Rornanın dünkü bildisiği Akdeniz - de yığılmaya başlıyan fırtına bulutla. rını dağıtmıştır General Garibaldi İngilterede ne yapıyor? Londra, 20 (AA.) — — General E. Garibaldi. Sunday Kronikl gazetesisc şu diyevde bulunmuştur: "— Resmiğ hiç bir ödevim yoktur. yan ve ingiliz kilisesine mensup oldu » gumdan, sonzamanlarda italyan kamo - yunda büyük Rritanya aleyhin. ink'-a/ etmiş olan yanlış düşürceleri dağıta hilmek hususunda faydah olacağımı sa- nıyorum. Biz harbı nc istiyoruz. me d bazırlryoruz. Bununla beraber, — italyan ulusunu işkillendiren bir gey — var ki, © da İngiltere'nin kendi başına hareketi - dir. Musolini ingiliz menfaatletinin tut. sal mahiyetini kabul ve tekeffii esttiği Halde, Tngillere ne diye Akdeniz'de Fransa'nnı yardırmmdı arıyor?,,