21 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

21 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

ULUS Zt İLLKTEŞKİN 1935 PAZ M Balkanlara giden arkadaşımızda n: Saray - Bosnanın müslüman olduğunu silmekle —berzaber, balkanların kuzay ucunda, memleketimden birkaç günlük mesafede, beni tek- | rar bir Anadolu manzarasının kar- şılıyacağımı sanmıyordum: Ağaç- lt tepelerle çepçevre sarılmış olan Saray-Bosna'yı, yüksekçe bir sırt- tan seyrederken, gözlerimin önü- ne serilen bu bol yeşilli bol mi- nareli panorama bana o kadar Bursa'yı hatırlattı. Ve şehrin so- kaklarında dolaşırken, — Zaman nehti üzerinde tersine bir akışla, gn yıldan öncesine aid bir maziyi, sanki bir rüyada, yeniden yaşıyo- rum sandım: tesler gene, yolları bir gelincik tarlası gibi kızıla bo- yuyor ve güzel mi, çirkin mi ol- dukları belirsiz. kadınlar, akpak çarşafları ve kapkaraâ peçeleriyle, köleliğin görünmez — zencirlerini ardlarında sürükliyerek, ağır ağır ve başları eğik, önümden geçiyor- lar. « Türk Anadolu ve Rumelinin dar ve dolambaçlı tipik sokakla- rını, cumbalı, kafesli ve çifte ge- hiş kapılı tipik evlerini, ince uzun minareli tipik camilerini, sebille- rini, havuzlarını, medreselerini mezarlık ve türbelerini, mescid ve tekyelerini, basık tavanlı, tavla şakırtılı kahvelerini, gürültüsüz ve disiplinli hayatını koynunda ,plamış olan Saray - Bosnada, ir Anadolu şehrinde bu'unmak hayalini kaybetmemek için, ku- laklarımı, etrafımdaki yüzleri ya- L Bosna bilir hangi boşnak kızlarının ve- ya delikanlılarının yıllaryılı göz nuru dökerek sırma ve ipekle iş- ledikleri bütün bu motifler, silah- lar ve kutular üzerindeki bütün bu sedel kakmalar, kapılarda ve tah- ta eşyadaki bu eşsiz oymalar, hep- si hepsi, buraya asırlarca evel, din yoliyle girmiş olan halis türk kültürünün en güzel, en hayret verici örnekleri. Ve bu bir başından girip öbür başından çıkıncaya kadar, kulak- larınızı çekiç sesleriyle dolduran bakırcılar çarşısını, bu rahat - 10- kumcuları, bıçakçıları, bütün bu türke has olan el sanatlarını, tür- ke has şekliyle balkanların hattâ içinde hâlâ büyük türk kalabalık- ları bulunan şehirlerinde -bile bu kadar tam olarak, bu kadar mu- hafaza edilmiş olarak bulamazsı- nız. Veslâv ırkının en temiz, en güzel ve muntazam yapılı soyuna burada rastlıyoruz. İslamlık on lara biraz daha suples vermiş, on- ları biraz daha yumuşak ve uy- sal bir hale koymuş. Kim bilir, belki bu hükmümde ifrata kaçıyo- rum ve belki de kültür birliğinin verdiği yakınlık bana onları bir sempati adesesi ardından göste- riyor. Fakat her ne de olsa, türk ol- duğumu öğrendikleri her yerde görüştüğüm Boşnakların şahsım- da türklüğe karşt göstermiş ol- dukları taşkın sevgi ve ilgiyi hiç Saraybosnada— Yukarıda solda: Pazar yeri, ortada: Şarbaylığa giden sorsk, sağdat Kazancılar, altta; Bir kahve, aşağıda solda: Şarbaylık binası, sağda; Be gova cümisi ma bu şehir kadar sempatik gelen insanların konuşmalarına — tıka- mak istiyorum. Biliyorum ki bu her şeyiyle vatanımı andıran yer- de benim dilim konuşulmıyor. Fakat dillerini bu kadlar ısrar ve inadla korumuş olan müslüman Bosnalılarda slâv - kültür ve ana- nelerinden hiç bir iz bulamazsınaız. Aydınlarının, Anadoluda oldu- ğu gibi, yeni yeni batı yaşayışım kabul etmeye başlamış oldukları Bosnanın eski evlerinde, hâlâ, ço- cuklar, okul dönüşü, kunduraları- n sokak kapısının yanında bıra- karak, tahta merdivenlerde ve döşemelerde ayaklarının ucuna basarak, ve gürültü etmekten kor- karak, yumuşak bir mindere bağ- daş kurmuş olan büyük babaları- nın elini öpmeye ve hayır duasını almaya giderler. Hâlâ, boşnak kız- ları, pişirdikleri kahveye bususi bir özen göstererek —hünerlerine hayran etmek istedikleri erkek misatiri, oda kapısının yarı aralı- ğından seyrederler; ve akşamları hep bir arada toplanan ayle, ye- meği, kalaylı bakır kablarla tahta kaşıkların dizilmiş olduğu koca- man bakır sinilerde, yere diz çö- kerek yer. Hakikaten — görülmeye değer bir zenginlikte olan Saray - Bos- na müzesinde beni en çok ilgilen- diren, etnogralya kısmı oldu. Bu- rada, batolik ve ortodoks - halka airl eşya müstesna, gene bir türk müzesinin isinde gihiydim. Pa- * kisitmpz kumaşlar üzerinde, kim bir zaman unutamıyacağım, Yukarda anlattıklarımın okur- larımı yanlış bir zanna sürükliye- ileceğini l/ssediyorum. Hemen m ki Saray - Bosna baştanbaşa bir müslüman şehri değildir. Seksen bin kişilik nütu- Ssu arasında katolik ve ortodoks- ların mikdarı da önemli bir yekâ- na varır. Fakat müslümanlar ço- ğunluktadırlar ve bu yüzdendir ki Saray - Bosna bit müslüman şarbayı taralından idare edilmek- tedir. Daha çok hıristiyan halkın o- turduğu ova kısmında gelişen, Av- rupalılaşan ve güzelleşen Saray - Bosna'nın, müslümanlar, yüksek- çe — sırtlarına — tırmanmışlardır. Bahsettiğim asıl müslüman Bos- nada bu sırtlar ve hemen etekle- rinde bulunan kısımlardadır. Saray - Bosna'da, yenileşme sinde ve modernleşmesinde, tıp- kı Ankara veya başka bir Anado- lu şehri gibi bir manzara gösteri- yor. Pek az değişiklerle ananavi şeklini muhalaza eden eski şehir olduğu gibi bırakılmış, bütün ba- yındırlık gayreti, yeni kurulan ta- raflarına harcanıyor. Saray - Bosna, kendini bana hemen sevdiren ve daha fazla ka- lamadığıma acınarak ayrıldığım seyrek Balkan şehirlerinden biri oldu. Bu vazımda onun hakkında- ki duvgularımı anlatmaya çalış tım, Saravhasnalılardan da ayrı bit yazıyla bahsetmek istivorum. Yasar NABİ Korkunç bir fırtına Londra, 20 (A.A) — Atles denizi Manş denizi ve kuzay denizindeki bü - tün kıyılarda çok zorlu bir fırtına hü . küm sürüyor Dün akşam fırtınayüzünden üç ki- şinin öldüğü, bür çok kimselerin de ya. ralandığı bildiriliyordu. İslanda adası- nin dokuz yüz kilometre açıklarında fırtınaya tutulan Verdulia vapuru tel - sizle imdat dilemiş ve tayfa vapuru terketmek zorunda kalmıştır. Esbe adlt Finlandiya vapuru Küm - berland yakınlarında kayalara çarpmış ise de, içindekiler kurtarılmıştır. İngar adlı Norveç vapuru Mersey kanalında tehlikeli bir durumdadır. Hayland vapuru Kormer açıkların. da uskurunu kaybetmiş ve gemiyi ye- demek meoburiyeti hasıl olmuştur. Bir çok yerlerde uçak servisleri ya pılamamaktadır, İngilterenin kuzayın. da, İskoçyada telefon muhabheratı ke - #ilmiştir. Vapur yangınının bilânçosu Roma, 20 (A.A.) — Layit Triyesti. no vapur sosyetesinin genel direktörlü- ğü, dün, İskenderiye limanında bulun- duğu sırada tutuşan Ausonia vapurunun yanması hakkında — vermiş olduğu bir bildiriğde, gemi mürettebatının yangı- mr göndürme hususunda ingidiz harb ge. mileri, liman memurları ve itfaiye he- yetlerile birlikte arkadaşlık duyguları- nı fedakârlık mertebesine kadar çıkar- dığını bildirmektedir. Altı kişi yiğit. çesine ölmüş yedi kişi de yaralanmıştır. Fesadcı papaslar Meksiko, 20 (A.A.) — Guadalajara polisi, Jalisko bölgesinde karışıklık çı- karmağa çalışmaktan suçlu 36 papas tev- kif etmiştir. Polis aynt zamanda birçok silâh, cephane ve evrak ele geçirmiştir. Has Kalmin ağrıları dindirir. “HAS.. kelimesine dikkat.. SATILIK VEYA KİRALIK Konforlu ev Çankayada 6 odalı, havagazı, su çelektrik gofaj santral, 8 dö nüm bahçe, garajı havi ev kira lek veya satılıktır. 1368 telefon numarasına mü. racaat. 1—46A — Kiralık dükkân ve yazıhaneler Yenihal ile devrim ilk e!mlıı arasında cadde üstünde yeni ya pılmakta olan kapalı çarşıda ki- talık dükkânlar ve yazıhancler yenlerin belediyeler banka. sında B Neşet Sinangile müra- cıaııın.__l;-fı“____ Dr. HALİL ÇIRAY NÜMUNE HASTANESİ DO- ĞUM VE KADIN HASTALIK- LARI MÜTEHASSISI Anafartalar, Otabatmaz apartmanı 3 telefon: 1228 Türk Hava Kurumu Büyük piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi ” — zengin etmiştir: Yeni tertib plânını görünüz 1. inci keşide 11 ikinci- teşrin 935 tedir. Büyük ikramiye 25.000 liradır Ayrıca: 15.000, 12.000, 10.006 Hiralık ikramiyelerle (20,000* Kralık bir mükâfat vardır Plânları okuyunuz ve bu zen - gin piyangonun talihlileri arasına giriniz... kezine başvurmaları . KÜÇÜK Franciska Gaal YRUKUNURLRARLKSKARL NIN NU NİN ANLDLİKİRUYKLE L SA çak makinisli arsu:yor Türkkuşe için müsabuka — ile Y okulu mezunu bir makiniat alınacaktır. ilgili kâğıtlarile beraber bergün Hava « , T istek ANNE Ankara Levazım Amırliği Satırı Alma Komisyonu ilânları İLAN 1 — Garnizon eratının ihtiyacına sarfedilmek üzere açık ek- siltmeye konulan 35,000 kilo kuru soğanın münakasa günü vecilem fiat gali görüldüğünden eksiltmesi 28-10-935 tarihine müsadif pa. zartesi günl saat on bire bırakılmıştır. 2 — Açık eksiltmeye konulan kuru soğanın mecmu tutarı 1460 lira olup teminatı muvakkatesi 105 liradır. 3 — Şartnamesi Ankara Levazım amirliği satım alma komisyo- munda her gün parasız görülür. 4 — İsteklilerin mezkür gün ve saatte teminatı muvakkate mak. buzları ile birlikte Ankara Levazım Amirliği satın alıma komisyo- muna gelmeleri. (3105) 4778 ILAN ı—- Ggınııu dahilindeki kıtaat ve müessesat cratımım — mayıs 935 gayesine kadar vaki ihtiyaçlarına sarfedilmek üzere açık ek- giltmeye konuları patatese verilen fiat gali görüldüğünden on gün uzatılmıştır. - 60,000 kilo patatesin açık eksiltmesi 28-10.935 tarihine müsadif pazartesi günü saat 10 da yapılacaktır. 3 — 60,000 kilo patatesin mecmu tutarı 3600 lira ve ilk - temi- komisyonunda her gün görülebil! 4 — İsteklilerin mezkür gün vı*uım teminatı muvakkate mak. buzları ile birlikte Ankara Levazım Amirliği satın alma komisyo- nuna gelmeleri. (3104) 1—4777 İLAN Genel kurmay başkanlığı matbaasındaki yalnız gündüzleri çalışmak Üzere ihtiyaç vardır. İstiyenlerin Büyük #rkâmı harbiye matbaası müdürlüğüne müracaatları (3025) operatör makinistine linotip makinesinde 100-110 lira ücretli bir linotip 1—A677 İLAN 1 — Garnizon kıtaat ve mü- esseşat hayvanatının ihtiyacı için kapalı zarfla münakasaya konu. lan 810,000 kilo kuru ota verilen fiat yüksek görüldüğünden 1 2. teş. 1935 tarihine müsadif cu: ma günü saat om beşte pazarlı dökkülmüştür. e 2 — Şartnamesi Ankara leva zım Âmirliği satm alma komis. yonuada taril günlerinden maada hergün görülebilir. 3 — Şartname parası 203 ku ruştur. 4 — Hrsiltmeye — girece cer mezkür otun mecmu tutarı olan 40,500( liraya mukabil 3037 lira S0 kuruş teminatı muvakkate makbuzları ile mezkür gün ve sa- atte Ankara — levazım âmirliği satın alma komisyonuna gelme- leri. (3018) 1—4689 Diş Hekimi A. Rıza Oktay Adliye sarayı karşısında No: 58 Telefon: 3881 Gece gündüz hastalarımı kabul eder. 1—4603 Doktor HİLMi KOŞAR Cebeci Hastahanesi Cilt, Saç, Zührevi hastatıklar Mütehasst Balıkpazarında Polis nokta. ar karşısında, Çıkrıkçılar yo- kuşu alt başımdaki eyvinde, Hastalarını her gün öğleden sonra kabul eder. Telefon: 3506 GÖZ Mütehassısı Dr. Cevad Arif Atasagun Anaafrtalar caddesi Zenit saat mağazası Üüstünde No, 70 salı günleri . Yoksuzlara parasız Dr TURGUT Ceheci Hastanrsl Operatörü Hastalarını Adlive Sarayı karşınında Hayati apartmanın da het gün 15 den 19 za kadar kabule bastamıstır. YENi ECZANE Zeiss gözlükleri, korsalar. $ Kiralık daire Kavaklıderede tenis mahalli karşısında dBrt oda, banyo, elek. :;[ik ve havagazı tesisatını havi İt Şehir bahçesine mürazaat. Telefon: 3797 1—ATSA Komisyonu Hânları MUHTELİF ELEKTRİK MALZEMESİ Tahmin edilen bedeli (70000) lira olan yukarda miktacı ve cinsi yazılı malzeme Askeri fab- rikalar Umum Müdürlüğü satın alma koömisyonunca 7/2: Teşrin/ 93S tarihinde perçembe günü sa- at 15 de kapalı zarf ile ihale e- dilecektir. Şartname (üç) lira (50) kuruş mukabilinde komis. yondan verilir. Taliplerin muvak kat teminat olan (4750) lirayı havi teklif mektuplarım mezkür günde xaat 14 € kadar komisyo: na vermeleri ve kendilerinin de 2490 numarah kanunun 2 ve 3 maddelerindeki vessikle mezkür gün ve saatta komisyona müra- enatları. (3015) i—A704 Kayasta yaprlacak inşaat Keşif bedeli (3580) Tira (60) kuruş olan yukarda vazılı inszat Askeri fabrikalar umum müdür- lüğü satın alma komisyonunca 6, 2. teşrin 1935 tarihimde çarsamba günü saat 14 de açık eksiltme ile ihale editece Şartname (18) kuruş mukabilinde komis- vondan verilir. Taliplerin mu- vakkat teminat olan (268) lira (5S) kuruş, 2490 numaralı kanu- nun 2 ve 3. maddelerinde vazılır vessikle muayyen gila ve santte komisyona müracaatları. (3014) 1—-4663 $ kilo 22 bemeli amönyak 20 top şeflal resim muşamıbası 400 top prusyat kâğıdı $0 top ozalit kâğıdı 25 top şeffaf ozalit kâğıdı Tahmin edilen bedeti (1595) lira olan yukarda mikdarı ve einsi yazılı malzeme Axketi'Tur rikalar umum müdürlüğü »a alma komisyonunca 4. Z teşrim 1935 tarihinde pazartesi gürü sa- at 15 de açık exsiltme ile hale edilecektir. Şartname parasığ 0 Tatak kumlayondan verilir. Ta- liplerin 7a t teminat olan (142) lirg (13) kurüş ve 2490 numaralı katvnun 2. ve 3 40üd- #e'ecindeki vesalkle mezkür gün ve Matte İmenlayone müracaa* Tarı. (815) 1—466?