22 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

22 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

K |. İ T N SD SAD V3 F K T ND Ç Uzak Şark Ahvali -Yeni ve Mühim Bazı Konuşmalar Görülmektedir. Uzak şark mehaf ilinde büyük bir ehemmiyet verilmektedir. Bu konferansa Japonya bohriye ve kera kuvvetleri Dâmımna Tokyo'dun da murahbaslar gönderilmiştir. İyi malümat alan me- hafile göre bu konferansta #lyasetine uygon bir çekle Wrağı mes'elesi görüşülmüş ve bu her vakit muhalif kelan Çin generalı Çan Kay Çek'in kuvvetleri ve Şimali Çin'in de Japon esaso — ayni zamanda Mogolistan ve Rutya'nın veziyetleri totki edilmiştir. Beş Amerika'lı Banger. Meksika Asileri Tarafından Esir Edilerek Dağa Kaldırıldılar. Istanbul, 21 (özel) — Birleşik Amerik'nın beş bangeri Mek- sika dahilinde Sonora mımntakasına avlanmak İçin gitmişler, fakat orada Meksika asileri tarafında esir olınarak dağa — kaldırılmış- lardır. Bangerleri dağa kaldıran &| çete, Rio — Grenado'da her tarafı yağıma ederek 9 kişi öldürmüşlerdir. Bangerlerle beraber bulunan Nervyork tabilertnden M, Artor Norkors âsilerin elinden kurtolmuş ve Avzana'da Duglas zabıta- tti büdiseden haberdu etmiştir. Dağa kaldırılan — bengerler; bangerlerindendir. Birleşik Amerlka'nın en marof Alman Matbuatı Italyan - Habeş harbından Rus'lar Istifade Ediyor, Diyorlar. Istanbal, 21 (özel) — Alman gazetelerinden bazıları, Habeş, — İtalyan harbımndan bahsederken, sözü kendilerine nakletmekte ve Almanya'nın herşeyden evvel kendi mevcudiyet ve paenslp- lerini mubafaza edeceğini yazmaktadırlar. Gerener Natlanal Zeytung gazetesi, Habeş — İtalya harbımın ancak Rusya'nın menaf lini temin Için körüklenmiş olduğunu ve uluslar — sosyetesinin de bu davada Moskava'nın bir âleti oldu- ğgönu yazmaktadır. ———0 ? 1 - İlkmekteblerdeDefterler Çocuklardan Onar Defter Istenme- . : Nr ' g ; : mesi İçin Bakanlık Emir Verdi. Ankara, 21 (Telefon) — Küöltür Bakanlığı, bazı ilkmekteb. lerde çocuklardan on defter istendiği hakkındaki çocuk velileri: nin şikâyetleri özerine kültür direktörlüklerine bir emlir vermiştir. Birinel sınıflarda 2, diğerlerinde 8 defter İstenecektir. Resim ve salre için de adi defterler kullanılacaktır. — Doğu Hlerimizde — Asker Kaçakçılığı ve Bazı Suçlar Için Af İlân Edilecektir. İstanbui, 21 (Özel) — Doğa lerimizde kurolacak olan ordu- muz genel espekterliğine ayvl zamanda kumundan olarak Kur General Abdullah tayin edilecektir. Barada asker kaçakçılığı ile hafif auçlardan mahkümlar İçin geniş bir af ilân olunacaktır. Bu hususta kanun lâyihası bazırlanmaktadır. Ankara'da Ekmek Fiati Yükseldi Ankura, 21 (Telefon) — Ekmek fistine bugün de bir kuruş zam yapılmıştır. Bu suretle iki haftada ekmek - fiatinde Iki ku- rüşlük bir yükseliş olmuşsur. İzmir Kutuluk Kereste Ihtiyacı Ankara, 21 (Telefon) — Ekonemi Bakanlığı Zıngal şirketine bir tebliğde bulunmuş, İzmir kutuluk kereste Ihtiyacını sağlıya- madığı takdirde bunu hatiçten temin edeceğini bildirmiştir. — TuzYüklemeTarifesi Artırılmıyacak Ankara, 21 (Telefon) — İzmir liman idarcsinin Çamaltı mem Tehasında tuz tahmil tarcifesini artırmak İstemek — hususundaki talebi, hükümetçe kabal edilmemiştir. Habeş'lerin Somaliye Girdikleri ve Adua'ya Yürüdükleri Yalanlanıyor İatanbal, 21 (Telefon) — Roma'dan İstefani Ajansının bir baberinde kırkbeşbin Habeş askerinin İtalyan somalisine girdik- lert hakkında Adls-Ababa'dan verilen haberler asılsızdır. Hebeş'lerin; Adaa önündeki nokri büyük kuvyetlerle geçerek /— bn şehre doğru ilerledikleri bakkında verilen haberlerde asılamış. eli |Italyan |belerde Zorluk Çekeceklerini Anlıyor. — İetanbul, 21 Çözel) — Mançuri ve Çin'deki işgal kuvvetlerinin Istiyorlar. kumandanları ve bahriye Amiralleri tarafından yapılan toplantıya DANRABDSLÜİ Habeş'lerin Tedbirlerinden Endişeye Düştüler, beş'ler Aksumu Geri Almak Habeşistan'da filler Nabeş'lerin yeni tahye usulleri: İstanbul, 21 (özel) — Habeş erkânıharbiyesi, İtalyan'ları en- dişeye düşürecek mühim ted- birler alma! ır. İtalyan'lara kergi şimal ve cenubda mühim kuvvetler karçı kargı — konulmaktadır. — Fakat İtalyan'ların endişe ilo gördük leri bu değildir. Aabeş'ler ceb- helerden gayri mühtelif yer- lerde kuvvetler birleşmektedir. lor. Koraket mevkiinde beşbia Habeş cegüveri birleşmiştir. Bundan — beşke, — İtalyan'lar bazı — gizli mevkilerde böyle bin, üçbin. mevcadla kuvvet- ler olduğanu tahmin etmekte- dirler, Bu mütelerrik — kuvvetler, İtalyan ordosunu yan ve arku larda emniyetten mahram kıl- makta ve aynl zamanda İtalyan hareketinin — veçbesini — şapırt maktadır. İtalyan'lar harbin bundan sonraki kısımlarında çok müş kilâta —uğrıyacaklarını — tesdik etmektedirler. İstanbul, 21 (Özel) — İtal- yan'lar, Adigrad - Adaa - Akasam bhattını yeni askeri hareketler için üsülbareke İttibaz - etmiş: lerdir. İtalyan harb otomobillerinin Adoa'ya sık, sık - gidip gelmeel, bugünlerde yeni bir İtalyan tasırosu hazırlandığını göster- mektedir. Yalnız ba tanrruz, yeni yapılan ve bitmesine bir hafta kalan yolların hitamımda başlıyacaktır. Haror şiddetle müdafa edilecek İstanbul 21 (Özel) — Harar şehrine — vamıl olan Pari Suvar gazetcel hüsust — muhabiri, Ha. beşlilerin ba şehri — şiddetle müdafaaya karar verdiklerln! bildirmektedir. Sehirde eli allâb tutanların hepelde allâhlanmıştır. Az İle- ride muotazam müdafaa siper- lerl yapılmıştır. Tayyare hü- cumlarıca karşı da — tedbirler olınmıştır. Habeş'ler Mukaddes cihad açıyorlar W Yeni İtalyan Üssülharekesi: M. Mussolini'nin Damadı Ile Tayyareci Oğlu.. Habeş'lerin Tuzağına Nasıl Düşü- yorlardı? Zorlukla Kurtuldular. İstanbul, 21 (özel) — Sinyor M. Mussolini'in damadı Kont Ci- f yâno'nun esir olmak — tehlikesi geçirdiğini — bil- dirmişlim. — Bu büdisenin — tafsl- Tâtını yeriyorum: Kont Ciyano- nun tayyare (l Tosunu Habeşler Makalle'ye — bir. — barb hilesi ile çekmişlerdir. Kont Cibano, filoslle bir la- tikşaf — bereketi yaparken, — Ma: kalle'nin elli altı » kilometre yakı- nında üzerlerin- de beyaz tealim bayrakları — çe- kilmiş müteaddid ssker! kamp lardan görmüştür. Tayyare filosonda Mussolini Din oğla Benito'nun tayyaresi de vardı, Kont Ciyano ve tayyareleri ne olduğunu anlamak Gzera bu kamplara doğrü İnerlerken dört teraftan şiddetli bir ateşe ma roz kalmışlardır. Vaziyet birdenbire o kudar v e Ortada M. Mussolini'nin damadı, iki tarafında oğulları müşkül ve feci olmuştarki az daha kont Cibano esir düşecek ve Benitor Musolini'de — öle- cekti. Çönkü bir kurşan Mur- sollol'nin oğlunun tayyaresinin dümen tertibatını bozmuş, kont Ciyanos'anda — benzin — mecra larını tahrib etmiştir. Filo, çok büyük güçlükle Halyan — karargâbına — dönebil. wmiştir. ? Harar Şehri Şiddetle Müdafaa Edilecektir. İstanbol, 21 (Özel) — Mu: kaddes Aksum — şehrinin İtal. y r eline geçmesi Habeş- isten'da İnflal uyandırmıştır. Habeş'liler, ne babasına olarsa olsan bu şehri geri almak İste- mektedirler. Habeş İmparatoro, — başlıca müşavirlerile akdettiği bir harb mecllalnde, yüksek mevkili ra banileri de bulundurmuş ve meclis müttefikan İtejyan'lara karşı mokaddes bir cihad ilânına karar vermiştir. Birtnctterrin 29 M 'lar Bundan Sonraki Muhare-|Almanya Ile Ticaretimiz Altı Aylık Dev- Ha- rede Ihracatımız Lehine Fark Var 935 yılı İlk altı ayında Tür” kiye'den Almanya'ya 42 917/! marklık ihracat yapılmıştır. 934 yılında ayni zamanda yapılaf İhracat 19,239,000 marklık idi- Aradaki 22 milyon —marklık fark lebimizedir. Ayai devre içinde Almanyt” dan Türkiye'ye — 33,928,000 marklık İdbalât olmuştar, Bud: deki fark 9 mllyon —marklık olarak Türkiye'nin lehtnedir. Bu feyizli ilerleme yıllık gevtl İdhalâtın 200 milzon mark tatarında olacağını — göstermek tedir. Suikasdcılara Lânet Yağıyor. Dön Karşıyaka Alaybeyluden şu mektabu aldık: “Met'unlar ne istiyorsunuz,, 935 senesl 15 mayısında gü- zel yardüma — saldıran düşman sürülerini birçok mahrumiyet. lero, hadsiz hesapsız müşkilüt- Tara ketlanarak canını hiçe va- yan Türk milletinin babasını öldürecektiniz? Başımın — üstünde — sallanan şanlı. bayrağımı yükseklere çı- karan o büyük kuartarıcıyı mı öldürecektiniz? Türk milleti kara günlerin- de yürda içia, etiklâli için göz yaşları dökerken birçok yüz yıllar başında bulundurdu- ge saltanlardan — biri düşman zabitlerile, düşman zırklılarına karşı düşman şampanyalarını İçerek sarayında keyfederken; Milletini ve yurdunu kur- tarmak İçin Anadolu'nun temiz kucağında ihtiyar kadın, erkek bütün Türk'ü başına — toplayıb binbir yoksuzluk — içinde yur- düme düşmanlarımın — elinden zorla alan bütün dönya millet: lerinin hayran oldukları o Bü. yük adamı öldürecektiniz? Türk'ün elinden ellâhı alın dığı bir. zamanda bu fırsattan Istifade eden — düşmanlarımız kahramanlık yarışında dünyada eşi olmiyan kabraman sikerle- rimizln, — zabitlerimizin — savaş meydanlarında topladıkları şan ve şerefleri güzel yurdamuzda ve gözlerimiz önünde düşman. larımız tarafından çiğnenirken yüreklerimizin acılazını duyan ve gören en büyük asker ötede beride kalmış benim kanımdan olan kahramanları bir araya toplıyarak kahpecesine — çiğne- nen şan ve çereflerini düşman- larımızdan zorla geri alan mil- letimin gözböbeğini mi öldü recekelniz? Sefil rubla adamlar; Yüzünüzü biraz geriye çe- viriniz, Sevr'de imzalanan yur- düm için, benim içia (Milletlm için) bir Idam bükmü olan pa- çavrayı yırtan ve bunun yerine Lozan'ı yaratan kimdir?. Yurdumun dört tarafına sal- dıran düşmenları gözel yurdum. dan koğan kimdir? Şu dünya- man ea bülanık zamanında yur- dumun dört bucağında, havada, karada, denizde ve beni bekliyen çelikten kuvvetli kahraman orduyu meydana ge- tren kimdir? Yuardumun dört tarafına gi- den demiryolları hungi devirde yapıldı, çatıları altında küme, küme Törk yavrularına ışık veren okullar hangi devirde açıldı?. Yurdumda yapılan ve bütün dünyoyı — büyretlerde birakan hadelz devrimlerin sabibi kim- dir? Siz neyi beğenmiyorsunuzki: Türk milletinle Ihtiyar, kedın, erkek, çelak, çocük ( Baba ) diyo kucakladığı ©o Böyük Kartarıcıyı öldürmek — istiyor" sunuz: Hayır, tiz Türk milletini öl: dörmek, Türk yurdunu parçe lamak ve Türk - varlığını yok etmek istiyeon düşmaninr host: bına çalışan sefillersiniz. Siz Türk'ün esir yaşamasın!, Türk işçisinin düşman İş evle: rinde zillet içinde beynu bü: kük aç ve sefil çalışmasını, Türk yurdunda düşman bayra: ginin sallanmasını İsteyen, be: nim kanımdan olmiyan — mah: luklarsınız. Kör olun yar dama iyl bakınız; — dağlarında | dolaşan köylüler — Türk, yeşil ovalarında koyunlarını hiç fü- tursuz utlatan çobanlar Türk, kışlalarındak! kahramanlar Türk: memuru Türk, İşçiei Türk, san- atkârı Türk, herşeyi Türk, nihayet bayrağı Türk, Bunları yıkmak mi — İstiyor: dunuz?. Atatürk demek Türk milleti demek, Türk — milleri demek Atatürk demek! Şen yuvaları: mızda yanan açıkları - söndür mek mi istiyordunus? Türk yurda demek arslan- lar ve kahramanlar yuvası de- mektir. Bu gözel yurdun bu- dedlarını da sira — İle bekliyen yurdan öz ve hiçbir şeyden yılmaz yiğli yaradılışlı çocakla- rıdır. Bünlara İnanmıyanlara ve başka — türlü düşünenlere diyecek sözümüz yoktar. İşte meydan; talilbizi — deneyebilir- Biniz. Mel'anlar, ne — İstiyorsunuz? Yaptığınız mel'anetin besabını elinde Türkün adalet terazisini — totan hâkimlerine veriniz! Bis- — den size İânetler! Büyük kartarıcı: Seni biz çocuk, genç, İhtiyar — çok İyl tanıyoruz, sen de bizl.. Eski tamavlarda berşeyden en- — dişe ederdik. Şimdi biçbir şey- den endişe etmiyoruz. Kurtar: diğin yardamaz yükseklerde #allanan şanlı bayrağımızın dal- galarından görür dayarak alın terimizle yordumuzun mahsul: lerini Işliyoruz. Bizi ve yurdumuzu - İstedi- gimizden daha İyi düşünüyor: sup, —sen çok yaşa — varol! Zaman gelirse senin bir küçük işaretinle senin emirlerini bir an içinde yerine getirmeğe an: diçmiş ve bir. bütün Türk'lük var. C. B. P. bayrağı altmde toplanmış İzmir cenaf ve işçi birlikleri bürosunun 2172 esal numarasında yazılı tütün ame* lesinden Salme, 3417 No, sun: da yamlı Servot ve 3418 No: sanda yazılı Sıdıka kardeşler.