10 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Eden Ecnebilerle Ailelerinin Maaşları. Ankara 8 (A.A) — Bngün Refet Camtez'in başkanlığında yapılan kamutay toplantısında Sıhhat ve Sosyal yardım Bakanı Refik Saydam Göçmen İşleri- nin Sıhhat Bakanlığına devri dolayısiyle bükümetçe — yapılan ve Kamataya verilmiş bulanan kanun projesi üzerindeki — tet. kikatın biran evvel bitirilmesi için önce Dabiliye ve Sıhhat Sotyal Yardım Encümenlerince birlikte ve ondan sonra Bütçe Encümeni — tarafından — tetkik edilmesini istemiş ve bu kabal edilmiştir. Bundan sonra 1935 mali yılı ümümi müvazenesine — gl- ren bir kısım dalre — bütçeleri nin fasılları arasında 501,520 Hralık münakale yapılması ka- bal edilerek Türkiye'de hizmet eden ecnebilerle âllelerine âld maaşların yeniden tahslal hak: kındaki kanunun - görüşülme sine geçllmiştir, Bu münatebetle lavlar tahslel lardır. Bötçe encümeni adıne Mü kerrem Ünsal (Isparta) Sırrı Day (Trabzon) verdikleri Iza- hatta 1336 tarihli muvazenel amumiye kanuna ile kesilmiş bözi şay bu maaşların yenliden aleyhinde söz almış -— olan bu gibi maaşların bilâhare alınmış olan bir kararla veril mesine devam — edildiği ve ka- mutayın tasvibine sunvulan lâyi- hadaki eşhasın burada unutual- muş bulunması dolayısile aylık: larının birikmiş olan 16 bin kösur — İlrasının bir — defaya mahsus olarak kendilerine ve- rilerek hezinece alâkalarının kesilmesinin muvafık görüldüğü bildirilmiştir. Finana bakamı Foad Ağra- b da eeki İdare devrinde diğer ecnebilerle yapılmış olan mu- kavelelerde olduğu gibi kanun projesinde lemi geçen — eşhasa sid mukavelelerde de kendile- rine tekaüt ve eytam maaşı verileceği tasrih edilmiş bulan- doğunu töylemiştir. Bu görbemelerden sonra ka- nunun bir defada adliye ve maliye encümenleri tarafından gözden geçirilmesi hakkındaki takrirler reye konularak — red- dedilmiş ve kanun projesl ol- duğa gibi kabual edilmiştir. Gene bugünkü toplantışında kamutayın kabal etmiş oldağa kanunlar arasında Devlet de miryolları ve Umanları İşletme amum müdürlüğü memur ve müstahdemlerine —ald barem kananu projeslde bulunmak- tadır. Somali'de İtalyan'lar Harrar Bölgesinin En Mühim Kalesi Gorahai'yi Italyan'lar Almış. İstanbul, 9 (Telefon) — So mali cephesindeki İtalyan Habeş durumu bakkında Stefani Ajansı gu baberleri vermekledir: İtalyan ve İngiliz somalisl havalisinde de, Gübis ve Harar vadilerinde İtalyan ve Habeş küvvetleri aratında harp devam ediyor. İtalyan kavvetlerin Gorahai. yi Işgal etmişlerdir. Habeş hü- kümeti; on yıldanberi borada bir gernizon bulunduruayordu. Somali cebhesinde Gorahalnin zaptı şimal cebhetinde Makal. lenin zaptından az öcemli de- gildir. Bu euretle — Iİtalyan'lara Harar bölgğesinin kapıları açıl. mış demektir. Buarası kerven merkezidir. Hurar - bölgesinin so kuyoları burada bulun: maktadır. Kilometrelerle ozağa su gö Çtürmek ve halkın su ihtiyacını temin etmek İçin su almak ——— dükleri hakkında şu malümatı veriyor: — Trablustaki İtalyan kuv- vetlerinin az bir kısmı geri dönmüştür. Şimdi Libya ve havalisi sınırlarlarında takrlöcn 30 bin İtalyan askerl vardır. Doğu Afrikasına sevkedilecek olan dokuz blo yerli asker bu miktara dahil değildir. Burada İtalyanların 20 zırlilı olomublili birkaç yöz ağır topu, 32 taakı ve 130 kamyonu vardır. Misir küvvetleri yalnız mü- dafan kuvvetleri olduğu helde Derne'deki — ordülar tamamen mütabarrik makinalı kuvvetler: dir. Cebhe; motorize edilmiş bir kuvvetin tasrruz esaslarına göre hazırlanmıştır. Heryerde — İtalyan askerleri M. Eden'in (Avrupa'nın - Gul. yabanisi) olduğunu söylüyorlar. göstermektedir. üzere gelecek — olanlar İtalyan- lara teslim olmağa mecbur- durlar. Göorahal; — bir İtalyan zırhlı otomobil müfrezesi tarafından bilümükavemet İşgal edilmiştir. Geçenlerde uçaklar - taratından şiddetli bombardımanında bu şebir. shemmiyetli surette tah Tip edilmişti. O vakit üçbin kişilik Hubeş müfrezesi birçok küçük top ve silâh bırakarak şimali şarki İstikametine çekll. mişti. İstanbul, 9 (özel) — Roma dan bildiriliyor: Makalle ve Gorahai nin zaptı Mmünasebetile burada halk bü yük şenlikler yapmıştır. Napo W'de bhalk; doğu Afrikasına gi- den asskerleri omuzlarda — taşı- mışlardır. Roma'da Gorahal'nin zaplına büyük önem veriliyor. Asmara, 9 (ALA) — Resmiğ çevenler Goörahal'nin İşgalinin strateji bakımından Mekalle'nin işgalinden daha mühim olduğu kanastindedirler. Grazeon müf- rezesinin tekib ettiği İstikamet Italyan — baş — komutanlığının maksadı. Eritre ve Somulı kıt aları arasında İrtibat tesisi ol- doğunu daha açık bir surette Nikâh Töreni Resmi ilânlar şirketi müdü. rü Küzm Refik'in kızı Şer: minle İstanbul birinci mıntaka kadastro ve tapu — âzasından Rıfat'ın oğlu, hukük - fakülte- & ve yükmsek iktısat ve ticaret mektebi bu sene mezanu, zi- | raat bankası müfettiş namzedi Vecibi'nin nikâbları — 7-11-935 tarihinde bher iki âilenin yakın dostları ve sevdikleri arasında İtalyan'lar bu mıntakalarda | Beyoğlu Nikâh mııınrlıg_ıfdf - Kamutayda Müzakereler Türkiyede Hizmeî GününTelyazı Haberleri Italyan cebhesinde! Kolorduların Vaziyeti - Mussolini'nin|Karsı Tertibat Damadı ve Oğulları- Harb Kudreti. - .—— Istanbul, 9 (Telefon) — | berlere göre Makalle'nin Işgali Italyan ajansının — verdiği ba | Italyan'lar için son bedef de- Habeş'lere Tayyare, Top Ve Silâh Verildi.. Babeş'ler Modern Silâhları Kullan- mağa Çok Çabuk Alışıyorlar.. Istanbul 9 (Özel) — Royter ajansı bildiriyor: İngiliz somali sinden Habeş arazisine 6500 mavzer, 4 hava topu, 3 İagiliz uçağı geçirilerek Habeşlere teslim - edilmiştir. Habeş'ler modern ellâhları kullanmağı çok çabuk öğrenmek- tedirler. İmparatoran Adla Ababa'daki muhafaza alayı şimdilik 'cebbeye gönderilmiyecektir. Alay geniş mikyasta manevralar yapıyor. Habeş Kuvvetleri (200) Bin Kişidir Makalle Civarında Italyan İleri Hareketi Durduruldu Istanbul, 9 (özel) — Habeşletanda bulunen bir çok Alman te- bazlılar Hamburg'a varmışlardır. Bunların söylediklerine göre, Habeş kuvvetlerinin yekünu 200,000 kişidir. Istanbal, 9 (özel) — Son dakikada Asmara'dan bildiriliyor: Makalle'nin cenubunda ilerlemeğe - çalışan İtalyan pişdar kolları Habeş'lerin mühim zorlukları ve hücumlarile karşılaşmış ve dur. muştur, Pişdarlar mevziler hazırlamağa çalışıyor. Yunanistan'da Gene Karışıklık Mı Var? Kral; Kendi Adamlarından Birini Başbakan Yapmak İstiyor. İstanbal, 9 (özel) — Atina'dan bildirildiğine göre Yanunlatan #iyasal daruma gene karışmıştır. Kral Jorj; kendi adamlarından söki dış İşleri bakanı Astarle'| Atina'ya göndermiş ve kendisi Yonanlstan'a gelmeden evel Astarle'e başbakanlığın verilmesini İstemiştir. Kralın bu leklifi yersiz ve manâsız balanmaş ve İyi tesir bırakmamıştır. Yananlstan'ın bazı yerlerinde kıyam — hare- ketleri baş göstermiştir. 41 No.lı Italyan Resmiğ Tebliğinde Ne Deniliyor. İstanbul 9 Çözcl) — İtalyan propaganda nezareti, 41 numa- ralı resmiğ tebliği neşretmiştir. Bu tebliğ şudur: Şimal cebhesindeki ikine! kolordumuz, Aksum'un cenubundan Takaza hudadana kadar İlerliyerek düşmanı takib etmiş ve bun- lardan bir grabu teslim olmağa mecbur eylemiştir. Soatlaka elvarında Dezyan Gabri malyyetindeki aekerlerimize teslim olmuştur. Danakil cehhesinde Damalı'yı İşgal ettik. Ogaden cebhesindeki kuvvetlerimiz kaçan düşmandan — mitral- yöz, top, tüfek ve kamyon almıştır. Bundan masda birçok erzak ve binlerce tüfek elimize göçmlştir. Tayyarelerimiz, Makalle'afa İşgulindan İki eaat sonra karargâ- hıini Makalle'ye nakletmiştir. kuvvetlerle gildir. Makalle'yi İşgal eden kuvvetli bir Italyan kola Am- basl ve Asandi bölgesine doğru Hleri hareketine devam etmek. tedir. Ktalyan'ların bn çiddetli ve serl ilerileyişinin — sebebi Ha- beş'lere harbı. kabul - ettirmek içindir. General Marabyani kol: ordasu ile General Kotonun ideresindeki kuüvvetler Akstım batı cepheslade ve Gondar İs- tikametinde devam etmektedir. Fakat buradaki ilerl hareketl güçlükle ve Habeş çeteleriyle mütemadi savaşlarla, güçlükle doluyor. Tstanbul 9 (özel) — Royter Ajansı son — İtalyan - Habeş barbı. hakkında şu haberleri yoktur: İtalyanlar — Makalle'yi — işgal etmekle Tihre mıntakasını ta: mamen İşgalleri altına alaç bulanuyorlar. Mareşal Debono kuvvetlerini üçüncü bir hamle ye sevketmeden evel cebhe va- ziyetini şöyle tesbit ediyor: 120 bin kişiden mürekkebh şimal ordusu; üöç kolorda ile iki firka kara gümleklilerden mürekkebtir. Sol cenah kolordusu general Mariyoti Idaresindedir. Bu kol; yerlilerin (Cehennem — çölleri) adını verdikleri Danakil çölle- zini aşmak — mecburiyetindedir. General Şantini; birinci kol. ordu ve siyahgömlekliler — kol. ordusunca kumanda etmektedir. Genereal Briyoll — Askari yerli kolordüsuyle siyahgömleklilerin başındadır. Sağda ikinci kolordu vardır ve bunların başında — general Marabibyl bulanuyor. Sol ce- nahta üç kol, mühim zorlak- larla — karşılaşarak — ilerlemeğe çalışıyor. — İtalya'nlara — teslim olan Danakil'lilerden — İtalyan'. lara teslim olanlar bu kolnn önünde İlerlemektedirler. Danakil'lilerin bu kavveti 20 bin kişiliktir. Karıları ve çocukları da beraberleriddedir. Bunların karşısında Habeş im paratoruca tamamen sadık vab- şi ve korkunç Danakll çeteleri vardır, General Marebniya kolordu. sa; Öade Hlabeş mevzilerini durmadan bombardıman eden açakların yardımile İlerliyorlar. Bu uçakçılar arasında M, Mussolini'nin damadı Ciyona ile oğulları da bulanuyorlar.. Mareşal De Bono kumandı- sındaki kuvvetler 400 top, 3000 mitralyözle mücehhezdir. üç Yolcu Tayya- Buğday, Un ve Ekmek [şi resi Satın Aldık. Ankara'da Bu Iş Için Bir Komisyon Teşkil Edildi Ankara, 9 (özel) — Burada memleketin buğday, nn ve ekmek vaziyetini tetkik etmek için bir komlsyon teşkil edilmiştir. Ba komlayon; flatın yükselmesine manl olacak tedbirleri alacaktır. Fransızca (Tan) Neler Tavsiye Ediyor İstanbal 9 (özel) — Parfs'ten haber veriliyor: Tan gezeteşi, yazdığı son mekalede, Fransa'aın içdaramundan bahsetmiş ve Fransa'nın, dahilen müttehid olmadığını gösterecek ber türlü hareketlerden uzak kalması ve birleşmiş bir halde bu Vilâyetlerimizde Sivil Tayyare Istas- yonları Yapılacaktır. İstanbul, 9 (özel) — Hava yolları idaresi; iklşer — matörlü üç yolcu uçağı Bsatın almış ve bo uçakları — getirtmiştir. |Bu tayyareler; mühtelif vilâyetleri miz srasında yolcu nakliyatı yapacaklardır. Şimdilik gekiz yilâyette, İleride do bütün vi. lâyetlerde sivil tayyare — İstar: İkineiteşrin 10 (H Italya'da Zorlama Tedbirlerine İstanbul 9 (Özel) — Roma: dan haber veriliyor: Zorlama tedbirleri münasebetiyle alınan mütekabil tertibat, devam edi- yor. İtalya'nın her - tarafında elektrik teshinatı — kesllmiştir, tiyatro ve sinemalar, çok elek- trik yakmamak için erken ka- patacaktır. Hükümet devairi sabahleyin erken İşe başlıyacak ve akşamları da iki saat evvel tatil edecektir. Hariçten gelen meyveler me- nedilmiştir. Zecri — tedbirlere iştirâk eden milletlerle İtalyan eporcuları arasında hiç bir te: mas yapılmıyacaktır. Istanbal, 9 (Özel) — Roma: dan haber veriliyor: Zecri ted: birlerin — tatbikine başlanması üzerine Ttalya'da sıkıntı. baş göztermiştir. Bunnn için bütün Ttalya'da büzi eşyaya — ve gıda maddelerine vesika usulü — tat: bik edilmeğe başlanmıştır. Romanya'nın Iç Durumu Karışıyor Mu? Istanbul, 9 (özel) — Bükreş- teü haber verildiğine göre, Ro- manya'nın iç dürumu karışmağa başlamıştır. — Çifiçi partisinle yapacağı nümayiş esnasında asa- yişin bozulmasından — korkulu- yor. Kral Karol, partinin baş: kanı Mihalake'yi kabul otmiştir Parti başkanı, kralla uzan İza- hatte bulunmuş, Tataresko'nun takip ettiği slyasayı teşrih ey- lemiştir. Bu mülâkata büyük önem veriliyor. Alâkadar çe- venler, duramun nezaket kes- bettiğini beyan ediyorlar. Imparatorun Bir Emri üzerine.. Gazete Muhabirlerinin Kervanı Yola Çıkamadı Istanbul 9 ( Özel) — Adlı- Ababa'dan — bildiriliyor: Habeş Aoparatoru bir bildirik neşre: derek cebhelere harekt etmek üzere olan ecnebi gazete mu: babirleri katır keryanının yola — çıkmasını yasak etmiştir. Tamşuvar, Galatasaray Dünkü Maç Bera- berlikle Sonuçlandı. İstanbul, 9 (özcli) — Bugön Romanya'nın Tamşuvar takımi HNe Galatasaray takımı karşılaş: mıştır. Takslm stadyamu kala- balık seyircl kitlesile dola Idi. el atlet yapılı Romenler alkış: lar arasında sahaya — çıktılar. Galatasaray takımı şa oyancu: lardan müteşekkildi: Avni, Osman, Lütfü, Kadıl Nihad, Ibrahim, Necdet, Ad- nan, Komal, Fazıl.. Oyunun birinci devresi Ga- latasaray'ın bâkimiyeti altıada geçti, Hdnan; bazı gol fırsatls: mını kaçırdı. Çok enerjik v€ hâükim oynıyan Galatasaray 14 kımı her iki haftayımda da gol yapmak İmkânını — bulamadi- Romenler bir penaltıdan dt istifade edemediler, — tehlikeli bazı akınlar yaptılar. - Oyuf