10 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

10 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

NNN Hkimciteşrin 10 Afrika'nın Matahari'si z VOEZERO MANEN.. Menelik'in torunu her şey den evvel adalet intikam İstiyordu. Kaçtıktan soora, sakıt hü Omdarın kafasında yalnız şu düşünce vurdı: Halle Selâsiye'ye yaptığı kö tülüğü nasıl ve ne vasıta İle ödetecekti? Licl Yassa Müslüman Habeş Mlerin, bıristiyan Habeş hü kümdarının saltanatına ve hâ Hmiyetine ne kadur büyük torluklarla tahammül ettikle. Tini çok İyl biliyorda. Ve Mahbas oldoğu zamandanberi, İcabında İativat edeceği kuv- Vetlerin ancak Müslüman kuv- Vetleri olacağına emin olduğu kin, domuz eti yemiyor, I-lâm Üdetlerile hareket — ediyordu . Fakat nzun esneler türen mah: Puslok hayatı onda enerji bı- Takmamış (di. Kendisini araları: Ba kabal eden Müslüman Hubeş kabileleri, bu adamın sadece Tahat ve zevk arayan basit bir Adam haline geldiğini gördüler. Esasen bu udamın felâketine tebep de, gevşekliği, zevk düş inlüğü ve kararsızlığı olmuş- fa. Henüz Adls-Ababa sarayının Mutlak bâkimi iken, hayatına Leylâ lsminde güzel bir kadın örumış İdi. Bu adam, Leylâyı bulmazdan #Vvel Tslâm'lara meyil göster- Meğo başlamış ve hattâ Mene- İk'in kendisinden sonra tahta Böçecek torununu evvelâ Alek- İtndır. İsmile — vaftiz — ettirdiği lde, biraz sonra, çocuğunu Vönnet ettirmiş ve lemini (Meh- Net) takınıştı. Bo suretle mevklini seğlam- lştırmak istemişti. Liciyonu, bareketlerinin Hı lyan Habeş'liler arasında çok 'a tesle ve cereyanlar uyan- Ürdiğim — görmekle — beraber, tanbul pedişahları gibi — bir Tem, bol kadınlı bir harem ktan geri durmamıştı. Bir aralık, nereden - geldiği : kimin temin ettiği meçbul lan Leylâ'nın haremde mevki ı — Liciyona'ya — herşeyli —'lllırıım. Leylâ Müslümun bir kızdı; kın — meçbhul diyarlarından Bimiş, beştan başa hira - ve ::-m, çok güzel ve... fettan kadındı ! ge kadın hakkında - Adis - __*ıh. sarayının bildiği tek şey *di: Adis Ababa'ya bir rak- ha olarak gelmiş ve saray açtmalnin kapıtını kolayca bul- Htu! , v%um Manen, evet, Adle- ı;'bı’ mın bu meşbuür 4-| M ve Afrika'nın Mata Ha- ı': olan bu kadından başka *i değildi. Entellicens Servla ından Liciyossu'nun başına NEnur edilmişti. ANADOLU ——— Günlük- Siyasal Cazeto Sahip ve Başyazganı U Haydar Rüşdü ÖKTEM Nİ neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nürhet ü mesi: N | e ömir İkinci Beyler sokağı qı"ıuı Pit “Mata ıçı':de t.:':ır: İzmir « ANADOLU 4 2776 - Posta kutusu 405 ,%Anoxıı: ŞERAİTİ; 1200, Altı aylığı 700, Üç ı*_:ıhgı 500 kuruştur. Memleketler için senolik bone ücreti 27 liradır. erde 5 Kuruştur. Söçmiş nüshalar 25 kuroştur. İNADOLU MATBAASINDA ' BASILMIŞTIR ! Manen, Leylâ müstenr adile, bir akşam — raksettiği yerden fevkalâde süslenmiş ve yarı geffaf ipek bir. elbise giymiş olduğu halde saraya gitmiş ve bemen Tciyossu'nun halvetine sevkolunmuştu. Ticiyotssu, şark usulü, yamu- şak ve mükellef bir sedire yan ozunmış, nargilesini çekiştiri yorda, Sahte Leylâ, —Imparatorun yanına İlk girdiği anda, fevka- İüde korkmuş ve soğak ölüm terleri dökmüştü. Çöünkü Lcl: yossu Leylâ'ya öyle bir bakış bakmıştı, ki casas; hüviyetinin Amparatorca malâm olduğunu sanmıştı. Fakat genç Leylâ, bu zannın yablış oldüuğunu çok çabuk anlamıştı. Çönkü Tet yozsu, bıra ve gehvet İle ken- | disine böyle azgın bie boğa gibi bakıyordu! Ba aralık gerip bir. muzik başlamıştı. Habeş muzlği... Da vul, dümbelek, garip sazlar ve düdükler!. Maamafih, bu garip müziğin gamları hem kıvrak hem de hazindi! Halvetin sağ dan ve soldan İki kapısı birden açılmış ve İçeri yirmi kadar genç kadın girmişti. Bu kadınların her birlsi, di. gerinded dubha güzeldi ! Bunların bir kıtmı, impara: torun sediri yanına gelmişler ve diz çökerek başlarımı önle- rine eğmişlerdi. Bir kısmı da yarı çıplak halde, imparatoruo karşısında boyun kırmış bir balde durmuşlardır. Ayakta duranlar, Licl Yassu- nun bir İşaretl İle, çok kıvrak bir raksa başlamışlardı. Raksın en ziyade kıvamlaş- uğı bir sırada, Voczero Manen yerinden seri bir kalkışla kalk. mış ve raksa başlamıştı. Vakıs, diğer rakkaselerin de vücutları yarı çıplaktı; fakat sahte Leylânın yarı çıplaklığın- da başka bir hal vardı. Evet, DLeylâ veya Münen, Avropa bedli - telâkkilerile gü- zel addolunamazdı. Fakat Ha- beş zevkine göre de bu kadın: dan daha gözel bir kadın far- zedilemezdi, Ve... Jozefin Bey: ker'in Avrupa'lı bile çıldırt. tığına göre, Leylâ'na bu ak- şamki zaferine şaşmamak lâ zımdır. Sonra... Bu kadının vücuda çok yamandı; vücut bareketleri çok güzeldi! — Sonu var — Orty Konulan Tarihsel ve Değerli Bir Eser. Milâddan Evvemiddir ve San'at Kıymeti De Çok Büyüktür. Belevi mozolesinin resttore edilmiş şimal yönü. İki aydanberi Elez - Belevi kozusnm yapmakta olan Anti kite müzeleri direktörü Selâ. bheddin Kantarası, kazı danış mabları Graşfald — ünivereltesi kadimtarih —müderrisi doktor profesör Kayl ve Avusturya arkeoloji enetltösü — direktörü Dr. profesör Praşaika — ve Vi- yana yöüksek politeknik fakül- tesl mimeri müderrisi De- pro- fesör Toyer ile İzmir'e dön- müşler, danışman profesörler memleketleri olan — Almanya ve Avusturya'ya gitmişlerdir. Müzeler direktörü düa ken- disibi ziyaren eden bir. mu harririmize bu önemli kazı hakkında şu fzahatı vermiştir: — Bu kazı iki yıldır. Belevi mozolesinde yapılıyor. Bu mo zele (yani, türbe, merksi) aml Tire kazasının Yatıkksle mev. kilndedir. Mozele örevini &l ötedenberi eski bir kale hara- besl sanarak bu adı - vermiş- lerdir. Efez'den 11, Belevi kö yünden 4 kilometre — ötededir. Eski Efez şarı çevresinde, Be levine yakın olduğu için “Be. levi mozolesi,, denilmiş ve ilim dünyrsamda ça şöbreti almıştır. İlk kazıda mozale'nin şark ve cenub yönleri açılımıştı. Bu yılki İkincl kazıda garb ve şimal yönleri temiz'endi ve artık mozele örenl — tamamiyle meydana çıkarıldı. İş çok çetin ve zorlu idi. Dar yerde dört metre derlaliğe kadar İrl ka- yalar ve toprak altında gömülü kocaman — mimariğ parçalarla Maden Kömürü Fiatleri Ucuzlatılıyor — —. Ankara, 9 (Özel) — Ekonomi bakanlığı maden kömürü flat: lerini indirmek İçin kömür hav- | zasının birelden Idaresine karar | vermiş ve bonuu İçin bir kanun lâyiban — hazırlamıştır. Lâyiha yakında Kamutaya verilecektir. Bu münasebetle Ekonomi ba kanlığından bütün - vilâyetlere bir bildirim gönderilmiş ve ma- den kömürü fisatlerinin ton ba şına 13 kürüş ücüzlatilmiş ol dağa bildirilmiştir. Bildirimde ezcümle deniliyor ki; 15.11,935 Tarihinden itiba. zen Ereğli'de teslim edliimek şartile maden kömürleri şu flat lerle satılacaktır. Kirize tonu 880 kuruştan, 18 50 olasl 818 kuruştan, 10 -— 18 closl 818 kuruaştan, sıfır 10 elosl 690 kuruştan.. Ba fiatler normal şartlar dabilinde — tesblt edilmiştir. İs- tanbulda yabancı gemllere ve- rilecek kömürler için dış mem- leketlere İhraç edilen kömürler gibi muamelo edilecek ve ucuz verilecektir. Flatlerin İndirilmesinde ulu sal faydalar görülmüştür. Ma tahıssısların — Pikirlerine — göre, Ereğli havzusındaki madenlerin tek elden İdarcel ve rasiyonel tedbir alınmasnı uygundur, Ba takdirde 934 fiatlerine göre maden kömürü ffatlerinde ton başına 240 — kuraş tenzilât ya pılıyor demektir. TTT Z RLE Z | ve üç koldan demiryola (Mimar profesör Toyer tarafından) rolyef ve öbür izerleri çıkar: mak ve taşımak İçin kayalarda dinamltle yüzelli lağım atılarak ve büyük vinçlerle çalışlarak iki ay içinde bafriyatın bitirilme sine muvaffak - olundu. Son uçlara gelince: Mozole en mükemmel Elenlstik — dev- ribo #elttir. Türkiye'mizde mov- cut Elenistik İzerlerin on en- teresanlerinden — birl ve umum heyetile bakılırsa belki de en enteretanıdır. Yirmi ikl metre Irtifanda muazsam ve san'atlı bir izerdir. Ancak, Elenistik devrinin hangi asrıma — ald ol duğu bakkında ihtilâf ver. Bir kısımı mütehassıslar — milâtten önce 3 üncü, bir kısmı 2 İnci asır, bir kısmı da 4 Öncü asır sonu fikrini ileri sürüyorlar, Mozolenin kime ald olduğu da yazıkki bilinemedi. Çünkü, şa: şılacak şey, hiçbir. kitabe elde edilemedi. Yalnız bir. mimariğ parça üözerinde Eliyas kelimesi bulundu. Bu bir insan adı İse de kitabenin öteki yazıları kı- rıldığınden tabli birşey — anla şılamadı. Lâkin her halde bir kral, prena veyahud çok zen- gla bir sat mezarıdır. Halikar- nas “Bodrum,, kralı Mozol'e sld ve «Acayibi eebal âlemden,, biri olap bemen biçbir eseri kalmamış olan o meşhür — asıl Mozole ayarında birşeydir. Her halde gidib görülecek bir san'at ve mimari âbidesidir. Burada çıkarılan — İzerlerden — müzelik olanlara gelince: Evelki yıl iki rölyef getirmiştim. Bu yıl on tene daha getirdim. Santorlarla Lâpitlerin cenklerini — gösteren bu alçak kabatmalar Mozolenin üstündeki mabedin —tavanının kasset süsleri İdi. İçlerinden bir tanesi de Iki çıplak — atletin clmnastik tali mine bazırlanışlarını gösteriyor. Ayrıca iki büyük kanatlı arslan “ejderha,, ile bir de bü yük vazo getirdim. Hlepsi de mermerdendir. Bo kocaman aslanlar Mozelenin çatısı kena rında dört yönde dizili Idi, her aslanın önünde bir de vazo vardı. Bir heykel de - getirdim. Bu heykel şark kıyaletindedir. Cenoze odasında bulundu, ce- nezeyi bekliyen esir, hizmet: kârlardan birl idi. Eveli yılki- lerle beraber on altı. parçaya varan bu güzel izerler İzmir Müzeslni bir kat daha zengin: leştirecektir. — Bizzat Efezde kam yapıl- madı mı? Ingiller.e’de Neler Öluyor? Intihapta İIşçiler, Rakip- lerine Söz Söyletmiyorlar Lstanbul, 9 (özel) dradan - bildiriliyor: İntihabat mücadelesinin bü- tün bararetile devam — ettiği sırada, mubafszakârlarla muha- lefet arasında büyük bir zıd- diyet kendisini göstermiş bu lanmaktadır. Bu zıddiyet, billassa Mlister Aleksandrın bahri teslihat hu susundaki nutkunden doğmuş tor. Remzey Makdonaldın nutku halkın — gürültüleri karşısında ekim kalmıştır. Lord Şanselye'nin — tü nutkuda Byoi akibete uğramıştır. Deyil Telgraf, ba hüdiseyi; muhalifet tarafından evvelden hazırlanmış bir hâdise uddet- mekte ve İşçi partisinin lider- leri M. Edli ve M. Morsonu bu hususta mes'ul tutmaktadır. Gazete, “bunun — için 1908 senesi kununünun tatbikl ve fotibabata manin çıkaranların cezalandırılması HMzımdır ,, De- mektedir. Hükümet partileri 392 mev- kle namzed göstermektedidler. Mubalefette ayol — mevkilere Damzed göstermiİştir. ——— ———0-—— — —— —— —— —— —— — lamir İ inci lera - M Abmet müfit'in emlâk ve eytam bankasından ödünç aldığı paraya mukabil bankaya İpotek eylediği Tzmir'de cedit mahal lesinin beşyöz elli sokağında kâülm 5 vergi ve 7 No. la ha- neye kapaodan içeri girilince genlş bir bahçede bir havoz ve mühtelif eşçcarı mütmlre, birkaç ayak merdivenle hane kısmına girildikte bir baeyat, soğda bir geniş salon ve — İttiaalinde bir oda solda bir oda ve bir ba- mam ve bir. mutbak ve mer: divenle üst kama çıkılırken iki tmerdiven arasında bir sandık odası, yakarı kat ta bir bayat, sokağa mazır geniş blr oda, sol da birbirine muttanl iİki oda, arkasında bir taraça ve hane- plo bahçeye mazır cephesinde bir balkon mevcot — olduğa ve hanenin bodrum katının kilâr balinde müstamel bulunan ve yarım masura Osmanağa suyuda mevcut olan 6000 lfra kıymetli bu evin Mülkiyetl açık artırma sure tile ve 844 numaralı emlâk ve eytam bankası kanunü mucl- bince bir def'aya mahens olmak şartile artırması 21.12.935 cu- martesi günü saat 11.14 de İz mir hükümet konağındaki | ncl fera dalresinde yapılmak üzere 30 gön müddetle satılığa konul- du. Bo urtırma neticesinde satış bedeli tahımla olunan kıymetin yüzde yetmiş beşini bulursa en çok artırana İhalcsl yapılacak- tır. Aksl takdirde 2280 numa- ralı kununa göre satış — gerl bırakılasaktır. Satış peşin para Ale olup müşteriden yalnız yüz- de yedi buçuak dellâliye masrafı alınır. İşbu gayri menkul üze- rinde her hangi bir şekilde hak talebinde bulunanlar ellerledeki resmi vessik iİle birlikte yirmi gün zarfında İzmir 1ncl lcra sına müracaatları İâzımdır. Akıl balde bakları tapu elci Hince malüm olmadıkça paylaş madan hariç kalırlar, 1.12.935 tarihinden — İtibaren — şartname herkese açıktır. Talip olanların yözde yedi buçuk teminat ek çam veya mllli bir banka itibar mektubu ve 33.21469 — dosya numarasile İzmir 1 nel lora me- mürluğuna — müraecastları — ilân olunur. B. İş. No. 278 — Ayssalag yani — Bizans- Selçük kasabası Akropolun üze- rinde araştırmalara devam et tik. Burada Selçuk devrine sit bir barap ve san'atlı saraıç yardır. Vaktile bu — sarnıç bir eski kilise öreni üzerine yapıl- miaştir ve onün enkazı kulla: nılmıştır. Bezi tarihlar bu kili. senin Havariyandan “islâmların hazreti Yuhanna dedikleri,, İn- ell yazan “Sen Jan- Ayayorgi,.> nin atıl ceki kilisesi olduğunu yezarlarsa da — kazıdan çıkan parçaların İsadan sonra 7 inci İzmir 1 inci M, Rayan bimnazın emlâk ve ey. tam bapkasından ödünç aldığı paraya mukabil bankaya ipotek eylediği İzmirde sarı halız ma hallesinin medine yokuşunda 14 No. hi haneye altı busamak merdivenle içeri girildikte bir hayat, sağda ikl oda, karşıdaki kapıdan girince yukarı — kata çıkılır ve aşağı kata İnilir iki merdiven ve Üst kata çıkıldıkta bir hayat bir cephe tarafından birl balkonlu ve biri balkonsuz ikl oda ve yan tarafta sabit do- laplar ve bodrum kata inildikte veğa nazır ve müstakil kapısı mevcut ve avropa tulası İle mef ruş bir salon ve bunun İttisalin- de bir oda ve bunların karşısın- dakliler gusulhaze, bhelâ ve gene kiler ve arka tarafından bir mut- bak vebir miktar avlu mevcut olan ve evde osman ağa suya bu- lanan 2300 İlra kıymetli bu evin mülkiyeti açık artırma suretile ve 844 numaralı emlâk ve eytam bankası kanunu mücibince bir defaya mahsas olmak şartile ar- tırması 21-12 935 cumartesi gü- nü esat 11 12 de İzmirde hükü. met konağında | incl fera dalre- sinde yapılmak Özere 30 gün müddetle satılığa konuldu. Bu ar: tırma neticesinde satış bedeli tah- min olunan kıymetin yüzde yet: mişbeşloi buluren evçok artırana İhalesi yapılacaktır. Aksi takdirde 2280 numaralı kan göre salış gerl birakılacaktır. Satış peşla para İle olup müşteriden yalnız yüzde Ikibuçuk dellâliye masrafı almır. İşbu gayri menkul üzerin. de her hangi bir şekilde bak ta- lebinde bulunanlar ellerindeki resmi vesalk ite birlikte ylemi gün zarfında İzmir 1 incl lerasına müracaatları lâzımdır. Aksi halde hakları tapu sicilince malüm ol. madıkça paylaşmadan hariç ku- hırlar. 1-12 1935 teribladen li- baren şartname herkese açıktır. Talip olanların yüzde yedibuçuk temlost akçesi veya millli bir ban ka itibar mektobu ve 33.-22091 dosya numaraslle İzmir 1 İnel lc ra memurluğuna müracastları ilân olunur. H. İş. No. 301 sera ait Bizans eserleri olduğu görüldü. — Artık Efez hafriyatı bit. miş maldir? — Tamamlle mi? Hayır. Ma lâmdar ki Efez anikitede kü- çük Asyanın en büyük şehri, metropolu idi. Sonra İzmir, ondan sonra Sart ve Bergama gelirdi. Efez bafriyatı yetmiş iki yıldır. sürüyor. Daha bazı kazılacak yerler vardır. meselâ Hman — jimnazı, — kostansiyana hamamları daha tamamile bit memiştir.