20 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

HMI Tküncüteşrtn20 Bir İngil Italyan - Habeş Harbı Dürumu —. . e— — Döyli “Telgraf . gazetesinde General Temperley — şu yazıyı yazıyor: İtalyan taarrazu, geniş — bir cephe halinde başlamıştır. Bu ilerleyişin bedefi, Kozeyde Ma: kalle ile Tigre'deki Dolo'dır ki bugün bunların öğle vakti - ele geçirileceği umulmakta idi, İtalyan'ların verdikleri ha- berler, yolların askerlerle ve mekârelerle dolu olduğunu bil diriyor. Şa halde taarruz, bü- tün genişliği İle yapılmaktadır. Esus ordu, eskiden de oldu: ğü gibi üç koldan İlerlemek. tedir. Ba ordu altı tümenden, yabud 125 bin askerden mü: rekkeptir. Solda birinel kolordu, mer, kezde is6 yorli aekerler ve or du bunlarla siyah gömlekliler. den bir tümen kâtilmıştır. Sağ taraftan ilerliyen ikinci kolor. dü bütün vaziyeti tarassud al tında bulunduracak ve Tojusse nehrinden açağı ilerliyecektir. Artık — Danakil bölgesinde hureket yapan kit'alar hakkın. da daha sağlam baberler almış bulanuyoruz. Bunlar, General Marlotti'nla kumundasında bu- lanan bu kıt'aların İçinde As keri, Habeşliler ve İtalyan ida- resi altında bulünan Danakkll- M'ler vardır. Buradaki çöl sa suz ve volkeniktir. ve dünya- nn en Bicak - yerlerinden — bi. rlsidir. General Dö Bono'nun bu çetin ve çorak bölgede ne gibi sebeplerle hareketo — kalkıştığı anlaşılmıyacak ve bayret — edi. ldcek bir şeydir. Fakat her halde bu bölgede düşman — meycadu — hakkında ahomış haberler bu harekete sebek olmaş olacaktır. Harbın' llk ayının sonunda İtalyan'lar — Habeşistan — içinde biçbir mahalefete oğramakvızın 60 mil ilerlemişlerdir. Makalle'ye vardıktan sonra gene durumu pekiştirmek lâzım gelecek ve ondan sonra ikinci bir- devre başlıyacaktır. — İleri hüreketin sür'ati, me askerlerin, ne de knmanda hey'etinin de. ğeri İle - ölçülmemelidir. Bu, Yollardaki — güçlüklerden — ileri gelecektir. Ba hususta bütün tehlike Ihtimalleri bhesaba ka- tılmaktadır. Her halde banun Böyle olmut İtalyanların 1896 Yılında âlmış — öldüklari — deril Unutmamalarından olsa gerektir. Kuzey — cephesinde — şiddetli Yağmarların yağınakta olduğu haber alınmaktadır. Deyli Telgraf aytarının an. lattığına göre General Gruzyani İlerlemektedir. Bu kutmnundan, Vebbe Şebeli'den Kuzeye doğ- tü ilerliyor. Bu defaki cephesl, #ki cephesinden daha geniştir. Bu yürüyüşün ilk hedefi Corahatdir. Burada bir kale ba: '"Bdıı(ı için ehemmiyetli çar Pomalar olacağı nmalayor. Fa- t asıl çetin harpler, 100 mil ileride bulunan — Fafa.Ba: Toh'de olacaktır. Napoli'den ” gemiye — yükleti- len yeni bir. tümen, Oğgaden Sephesine gldecektir. Burada Badişo'nun karargâh olarak k""lııılnıııı muvasala yollarımı mil kadar kısaltacaktır. Küzey cephesinde asker çok Te Yer azdir. Onün — İçin yeni Etlen aekerlerin Ogaden'e gön- Üp orada dürümü - pekiştl- Üceği akla daha yakın — gibi —GÜNÜN Şar haberleri Heyet Ada- naya Gitti , Zeecri Tedbirler ve Tüccarlarımız —a Tücearlar Dün Ekonomi Bakan- liığına Başvurdulzr. Italya'ya karşı tatbik edilecek berkiteler hakkında Türkofle ve tecim odasına henüz hiçbir haber gelmemiştir. Triyeste yollle Orte Avrapa- ya mal göndermek İstiyen bir. çok tüccarlar bu mallarım İtel: ya'dan çıkarılıp çıkarılmıyaca- grodan emin — olmak - İstedikle rinden ne yapacaklarını Eko nomi Bakanlığından — sormuş: lardır. Italya İle olan ticaret anlaş masının müddeti bugün bitmiş olduğundan zocrt tedbirler hak- kındaki Hzahname gelinceye ka: dar yapılacak muamele hakkında gerek Türkofle ve getek — Ti- çaret odası tarafından Ekonomi Bakanlığına telgrafla müracaat edilmiş, melümat İstonmiştir. Rozetler Geldi Hava Tehlikesini Bilen üyeler Gidip Alabilirler Büyük Başkanımızın altıncı bava kurultüyında — İşaret bu: yurdukları hava tehlikesini önle- mek için, Hava Kurumana yar, dima — koşacak — yurddaşlardan senede en ez — yirmi İira vere cek olunların hava tehlikesini bilen üye kaydedilerek kendi. lerine özel bir rozet verileceği evvelce yazılmıştı. Hava Kurumunun çok zarif bir şekilde yaptırdığı bu rozet- ler İzmir şübemize de gelmiş ve taahhüdünü tamamlamış olan yurddaşlara tevzle — başlanmış bulunduğundan Hava Kurumu- na en ez senede yirmi yermek suretiyle tehlikeyi bi. len üyeliğe yazılmış ve tanhhü' dünü tamamlamış olan — yuard: daşların Hava Kurumuna mü- rozetlerini mt, Karateş'ta - Sunto, — Tilkilik'te Yeni İIzmir, Irgatpazarında ÂAs- ri ve Güzelyer'de Afiyet ecra- neleri açıktır. Inebolu Vapuru Faciası Tahkikatı Ehlivukuf Dün De Genel Savaman-üzerinde Mühim lıkta Meşgul Olmuştur. S ği İnebolu faciam tahkiket, için ehli vakuf olarak seçilmiş olan zevat, dün Öğleden sonra müd- delamumllikte bir müddet meç- gol olmuş ve tahkikat evrakı üzerindeki bazı ifadeleri göz den geçirmiştir. Vapurun — battığı yer heböz harita üzerinde tamamile tesbit edilmiş değildir. Bunun içla denizcilik İlmice göre çizilmiş bir harita — urattırılmaktadır. Denizden çıkmış - yeni — cesed üi ——i yoktar. Denizle — ilgili — olan zevat, eğer balıklar tarafından imha edilmemişse kaybolan ce sedlerin bugünlerde su üzerline çıkacaklarımı — söylemektedirler. İzmiya denilen köpek balığı z manlarının — boğulanları yimiş olmuları da muhtemeldir. İstanbul deniz ticaret direk- törü Müfid, Enebolü - faclası hakkında tetkikat yapmak üzere şehrimize gelmiştir, Birkaç gün kalarak tetkikatını bitirecek ve İstanbul'a dönecektir. Körfezde Balık Nesli Kuruyor Mu? Ekonomi Bakanlığı Balıkçılık Müte- hassısı İzmir'de Tetkikler Yaptı.. İzmir civarındaki dalyancılar: dan bazıları kargılı ağlarla ve kepçe kerpit osalile küçük ba- lıkların avlanması balık neslinin kurumasına sebebiyet verdiğin: den bahisle ba şekilde balık avlanmasının önüne geçilmesini ilbaylıktan İstemiçlerdi. Hattâ dalyancılar bu yözden İzmir körfezi çivarında balıkların git- tikçe azalmakta olduğunu da ileri sürmüşlerdi. İlbaylık yöne- t karulü; — şikâyet özerine İnciroltında bu şekilde avlanan balıkçıları avlanmaktan menet- miştir. Fakat balıkçılar ekonoml bakanlığına şikâyette bulunmuş- lardı, Bunun üzerine bakanlıkça İstaöbul'daki balıkçılık — enetl tösü profesörü İzmir'e gelerek bu mes'eleyi tetkike memur edilmiş ve şehrimize gelmiştir. Profesör; yaptığı tetkiklerde kar gıli ağlar ve kepçe karplt usu- Hle balık avlamasının biçbir zararı olmadığımı, bilâkis faydalı bir. avlama - usülü ve bünan Türk'lerin bir keşfi olduğunu tesbit etmiştir. Profesör; rapo- Fonü yakındr. bakanlığa vere- Beyaz perdenin en büyük zaferi En . güzel, filimlerin en güzeli İŞAHESERLERİN ŞAHESERİ : | adasına gitmiştir. Orada bazı Iplik Fiatlerinde Ihtikâr mı Varmış? cektir. Balık gemlel İle İzmir'e gelmiş olan profesör balıkha: nede tetkiklerde bulunmuş ve balıkçılara faydalı bir konferans vererek Cumurlyet — rejiminin kendilerini her şekilde himaye ettiğini söylemiş ve inkişaf 2e- minleri üzerinde çalışarak mu- vaffak olmalarını temepol et- miştir. Profesör dün geml ile Kuş- tetkikler yapacaktır., Zlbaylık - ihtikâr tetkik — ko- misyonu dün Yarilbaylıkta top- lanmış ve dokuma iplikleri fi. atleri — hakkındaki — şikâyetler fzerinde görüşmeler yapmiştır. Denizli - Sarayköy — dokumatı- ları İzinir'de bir mücssesenin dokama ipliklerinin satışlarında Ahtikâr yaptığını şikâyet etmlş- lerdi. Komlisyon; dünkü top lantısında ba mücesese sahibini çağırarak dinlemeğe karar ver- Mmiİştir. SEVGİNİN SESİ Çardaş Fürestin, Bitmemiş Senfoni ve Kasta Diva filmlerini — yaratan: Marta Eg DÜNYA SİNEMACILIĞININ gerth SES KRAL J. an Kiepur Avrupa Eb Meşhur Komikleri Pol Hörbiger - Pol Kemp - Theolingen Cumartesi Günü Matinelerden Başlıyarak ELHAMRA ü. MİLLİ KÜTÜPHANE SİNEMASINA Işçi Vaziyeti Tetkikler Yapıldı.. İş kanuna üzerinde tetkikat yapmak — ve İşçi vaziyetini ya- kından görmek için çehrimize gelmiş olun Ekonomi Bakanlığı iş ve işçiler bürosu direktörle: rinden Halük, Kasım ve mü- tahaasıs Dr. Velgert dün Ada: na'ya gitmişlerdir. Heyet şehrimizdeki fabrika- ları, incir özüm imalâthanele: rini ve İşçilerin toplu olarak çalıştıkları yerleri gezerek İşçi- lerden bazı malümat almışlardır. Heyet bilhasaa işçi yevmiye leri üzerinde önemle durmuş, çocuk ve kadın İşçilerin çalış- ma tarzlarına bakmış, mali va- yetlerini tetkik etmiş ve bütün banların — İşçilerin — sağlıkları üzerindeki — tesirlerini gözden geçirmiştir. Mütahassıs, İzmir'deki — tet- kikleri hekkında hazırladığı raporuna Ekonomi Bakanlığına göndermiştir. Salkımından Kopmuş Gibi.. Ambalâj Tec- rübesinden Bu Netice Alınacaktır. Kargıyaka'lı Cenan'ın üzüm ve sebzelerimizi yaş olarak bo- zulmadan uzun müddet koru yacak bir keşifte bulanduğanu ve bunun için Barnava siraat mektebinde bir de tecrübe ya pıldiğini yazmıştık. — Cenan'ın, yaptığı ambalüjlar — muhtelif veullerde olduğu için bunlar: dan en iyisinin bir defa daha tekrar edilmesi uygun — görül. müştür. Bügünlerde iİkinci tec- rübe yapılacaktır. Biray evvel yapılmış olan ambalâjdan çı- kan üzüm ve patlıcanlar dün koparılmış kadar tazeliğini mu: bafaza etmiş bir halde Idi. Ya- pılan tecrübenin çok İyi netlce vereceği kuvvetle tahmin edil. mektedir. Onbinlerce Liralık Bir Yolsuzluk Hakkın- da Ihbarda Bulunuldu Müsevilere —ait — vakıfların Adaresi üzerinde mübim yol- suzluklar - yapıldığı hükümete haber verilmiştir. Banu ihbar eden zat, hayır kurumlurı için toplanan paralar üzerinde de sulfetimal yapıldığını bildirmiş tir, İhbara göre üzerinde yol: suzlak yapılan para miktari 12,000 lirrdan fazladır. Emnl- yet direktörlüğü; ihbara büyük bir önem vermiş, tahkikata Başlamıştır. Ognıdiglıı!u göre Ihbarı yapan zat da Müsevi bir vatandaştır. — Yapılan — yol- suzlukları hükümete bildirmeği bir vezife bildiğini söylemek- tedir. Baro'da Konferans Baro'nun aylık konferanı se- | rilerinden bu aya alt olanı ka- Şeref Verecektir.. Bu filimi görmiyenler bayatında sine- ma gördüm İddlasında bulunumazlar. dastto ve tapu fen heyeti relei Halid Ziya tarafından kadastro mevitu özerinde verilecektir. Konferans bugün saat 16,30da kasa'da alamakünn Iş ANADOLU'da bir haher Ölçü ve ayarlar — arasın 19 münhel memuriyete kişi talib imiş. Rekamlar sında korkunç bir nisbetsi karşısında düşünüyoram: 19 kişilik yiyeceğe 151 azanmış.. Görülüyor ki, bir başka de oa münhal olas, 10( ozanacak.. İşsizliği Iç edinmiş, dalre mücssese kapılarında “İş,, mı altında kendisine ve sır dakilere ekmek arayan o ka çok betbaht var ki, onları min etmek değli, karşıdan « retmek bile vledanın başaraı yacağı bir İştir.. Ba kargaş ğın İçinde, mne ihtisas, ne z ke ve İdeale bağlı bir İş arı su, ne de tabammül düşül lüyor. İş olsun da merede, ne kilde derece kazen olursa olsün!.. Her kapıda | lâma durmuş birkaç genç, Her eski tanıdığından | İltimas — istiyen cski, müteka birkaç memur görülüyor. Bu lar, düşündürücü şeylerdir gı çekl. Fakat bir de hakik vardır: İbtisasa ve ehliyeto kıym vermek gerektir. İşten bekl diğimiz randımanı alabilmı için bütün blssi ve derunt ö çüleri ikinci plâna almak İcı bediyor. Başka bir. yol, bugünkü © miyetin — bünyesinin şiddeti muhtaç olduğu ibtisas ehliyetir öldürmek — olur. Bir bankanı muhasebesine Benim gibi bi hesaptan anlamıyan bir İnsa veya kimya lâboratavarına bi kalfa oturtmak, — elbette kl muhasebenin, veya — lâboratu yarin altım — fstüne getirme demektir. İhtisasa ve — ehliyete haki gıda ve mevkl verilirken, he bangi . bir şekilde İş aramağı koyulmuş olanları da kafaları dan, liyakat ve Istidatlarındar) bedenlerinden İstifade edileb lecek yerlere almalıdır. Yani — işsizlere iş — vermel mes'elesinde İş namına yeni bi: terbiye, yeni bir kıymet v ölçü yaratmak lüzımdır. Orhan Rahmi Gökç 19 Münhal 150 Kişi Talip Ülçü ve ayarlar Idaresindek münhal — memorluklara — talli olanların tmtihanları bugdo saa on ikide erkek muallim mek tebl — salonunda — yapılacaktı! Münbal, 19 memürlük - vardı: Talip sayısı İse 150 ye yükim dir, Butiların aralarında - yül sek tahsll görmüş, uzun zamar| memuriyetler — vermiş — olanlaı dü - vardır. Yunanistan Bazı Eşyanın Ihracını Yasak Etti. Atina Türkofls şubesinden şebrimiz Türkofla direktörlü güne gelen bir telgraf ta; Yunı: bükümetinla peynir, sade vej İçyağ, bayvanat, bil'amum hu- bubat, hamur İşleri, patetes, damater ve salçaları, — soğan, taze ve kürü balık — ihracın menettiği — bildirilmektedir. Zeytiayağının İhracı müsaa | deye tâbi olmakla beraber, ihracı için yapılan müracast|