26 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

KUN Sayfa Üüye Yekağlerine bir babir Silâhlanma, Harba Mı, Sul- ha Mı Varır? 9 son Teşrin 1935 — terihli Deyli Herald gazetesinden: Mossolini, İngiliz ulasal hâ kümetinin silâblanmak plânını büyük bir sevinç e karşıla- mıştır. Çünkü bu, kendi hare ketlerine güzel bir bahane ola- rak kullanılabilecektir. Daha geçen baharda beyez kitabı — çıkarmamız — Hitler'e sllâhlanmak vesile ve bahane- sini vermişti. Musroltoi'nin ağzı, dili olan Gayda diyor ki: «Şimdi anlı- yoruz ki Uluslar Sosyetesinde üye bolunan bütün milletlerin ödevi, Sosyeteye karşı olan yü kenlerini yerine getirmeğe muk- tedir bir hale gelebilmek — için sllâhlanmaktır. Britanya'aın silâblanması, U. laslar Sösyetesi - andlaşmasımı sağlamlaştırmak İstiyen — bütün füyelerin müsarl bir nisbette sllâhlanması gerek bulanduğu- na bir İşarettir. Ingiliz'lerin ortaya attığı bu şekli deniz ellâhlarında bir &l Tâhlanma yarışını — vadetmekte- dir.* Bu sözlerde hakikat yok de- gildir. Silâhlanı m karşılıklı olmamasına imkân yoktur. Bu takdirde rekabet başgös terecek ve her devlet, güven- liği, ötekilerinden baskın çıka cak kadar silâhlı bir hale gel mekte arıyacaktır. Bo suretle bir çoök milyon lar harcanacak, neticede ne bir millet, bir arpa boya daha faz güvenlik İçine girecek, me de Uluslar Sosyetesi bir parça da- ha kuvvetlenebilecektir. Bu gidiş, faydasız, hattâ teh- likeli bir gidiştir ki bunu Bald vin ile arkadaşları — ortaya çı- karmışlardır. Bu harekate şöyle bir beha- ne uydarüluyor. — “Fakat — biz başka türlü hareket edemezdik. Biz, ellâhsazlanmağa — çalışlık; lâkin başkaları buna yanaşmıa- Üzlar. Böütün gayretlere rağmen konferansın muvaffakiyetsizliğe 'Oğraması üzerinedir ki, biz ye niden silâhlanmak yükümünde kaldık.,, Bü saçma vo esassızdır. Bu değerli hükümet, yeniden Ikti- dar mevkiine gelir gelmez tat- bik edilmek üzre bir geml in- şaat proğramı bazırlamıştır. Zaten, daha konferans top lantı halinde iken biz, deniz tilâhları bütçesini 10 milyon, bütün #silâh bütçesini de 20 milyon artırdık. Cenevre'de Iagiliz delegeleri, konferansın esas — toplanma se bebi olan ellâhları muayyen bir nlsbet içinde azaltma plâ mını reddetmişlerdir. Buna az çok hayret etmek lâzımgelir. Şuraya hükümetin konferans- ta kırmiş olduğu siyah rekor İetesloi kaydedelim: Oruda böütün masraf tahdidi önergelerine itiraz edilmiştir. Orada filolarm tahdidi öner. getl reddedilmişiir. Harb ge milerinin kaldırılması önergesl kabal edilmemiştir. Orada Hover'in filoları- üçte bir nlsbetinde indirmek —husu: sunda ileri sürmüş olduğa f1- kir Oz: riode sabotuj yapılmıştır. Sözün kısası, Toziltere, Ce: nevre'de deniz ellâhlarının azal mab İçia ahıamak iİstenilen bü tün tedbirlerin önüne geçmlştir. Dört senedenberi hükümet, | GününTelyazıHaberleri Kiği Kasabasında çok şid- detli Bir Zelzele Olmuştur Zelzele Esnasında Yer Altından Top Seslerine Benzer Bir Takım Gürültüler İşitilmiştir Ankara 26 (Özel) — Erzincan vilâyetine tâbi Kiği kasabasında şiddetli yer deprenmesi olmuş ve bir çok binalar yıkılmıştır. Gelen ilk haberlere göre, halk evlerini terketmiş ve kasaba dışına çıkmıştır. Yer deprenmesi esnasında yer altından top seslerine benzez bir tilmiştir. takım — gürültüler İşi- Deprenmeden busule gelen zaylat- bakkında honüz tafsilât yoktur. Hükümet, lâzımgelen tertibatı almış bulunuyor. ——— —————r3 110 gaa — — — — Devlet Şürası Kanunu Kamutaya Geldi.. Ankara 25 (özel) — Eski teşkllâtı değiştirilerek — hazırla: nan yeni devlet şüremı kanunu kumutaya - verilmiştir. Ru ku non, yakında müzakere - edile: cektir. Inkılâb Dersleri Receb Peker Ilk Dersi Verdi. İstanbal 25 (özel) — C.H.P. genel sekreteri Kütahya saylavı Receb Peker, bugün Ünliveral: tede busenenin ilk inkılâb der sİnl vermiştir. Bir Kova Dolusu Kan Attılar Bulgar Iç Bakanına Fırlatılan Kanlar Bir Jandarmaya Geldi. İstanbul, 25 (özel) — Sot. ya'dan blildiriliyor: Balkçı birliğinin yaptığı gös- tetilere Iştirak eden Iç bakana solceneh Gyelerinden birisi ta rafından bir kova dolusu kan atılmak İsteomiştir. Bakan M: Sof'a doğra dökülen kanın mü- him bir kışmı buna mâni ol. mıya çalışan bic jandarmanın üzerine dökülmüştür. Ba adam hakkında tahkiketa başlanmıştır. Belgrad Hükümeti ve İş Birliği. İstanbul, 25 (Özel) — Bel: grad'tan bildirilyor: Hükümetle parlâmento arasında İş birliği yapılması için mühim teşebbüs. lere — girişilmiştir.. Hükümetin; ba teşebbüslerinde — muvaffak olacağı anlaşılıyor. (Deyli Meyi) Gazetesi Biran Evvel Sulh Istiyor Tstanbul, 25 (özel) — (Deyli Meyi) gazetesi, İtalya İle Ha beşlatan — arasında — biranevyvel barış çareleri aranması tavsiye- sinde bulunuyor. Diğer Londra gazeteleri İse, uluslar — kurümuünün — itlahini İstemektedirler. aattti SÖÜLRÜRÜRRNURN maself bir lanma için V4 zimgelen hazırlıkları - yapmağa devam etmiştir. Şimdi, zamon gelmiştir. Eğer milli bhükümet, kazanacak olur: sa o zaman bu büyük silâhlan- ma proğramı geviş mikyasta tatbik alanına girecektir. Onun özerine »silâhlanma — yarışt baş" hyacaktır. Ve biz, pekiyl bi- liriz ki — silâhlanma yarışları barış ile değli, Barb ile biter. V) Solra kralın v n Bayındırlık Bakanıîııızm Gazetecilere Diyevi.. Şark Demiryolları, Doğu İllerimize Tayyare Seferleri Başlıyor.. Ankara 26 (Özel) — Bayındırlık Bakanı AH Çetinkaya, ga- zetecllere vaki beyanatında: — Elâziz Van battı için keşif yapıldı. Şark illerine — tayyare seferleri başlıyor. Bu iller, her tarafa tolefonlarla bağlanacaktır. Afyon'dan Ispartaya kadar olan demiryolanun ilk kıamı açılıyor. Şark demiryollarının devlet batlarına iltihak zamamı - geldiğine kanlim, Demiştir. Cam ve Kâğıd Fabrikala rımızın Açım Törenleri Başbakanımızla Ekonomi Bakanı- mız Yeni Fabrikaların Temel ve Açım Törenlerinde Bulunacaklar. Istanbal, 25 (özel) — Başbakan İsmet İnönü ile Ekonoml Bakanı Celâl Bayar, çarşamba günü buraya geleceklerdir. Başbakan; Istanbul'da cam, İzmit'te de küğid fabrikalarının resmiküşadını yapacaklar ve Bursa'da karulacak olan — yün Iplik fabrikası ile Gemlik'te kurulacak sun'i İpok — fabrikasının teme- latma töreninde bazır bulunacaklardır. —— —— Edirne'nin Kurtuluş Ha- tırası Tes'id Edildi.. Istanbal, 25 (Özel) — Bugün Edirne'nin kurtuluş töreni ya- pıldı. Bu münesebetle Edirme şebri baştan başa - bayraklarımızla donatılmış ve bütün balk, sevinçle kürtaluş hatırasını yaşatmıştır. Italyan'ların 54.cü Res- miğ Tebliği Intişar Btti Lstanbul, 25 (Özel) — Mareşal Debono, 5$ numaralı resmiğ tebliğde diyor ki: Birinel kolorda cephesinde kuvvetlerimizin bir. kisım, Habeş. ler'in bir müfresesiyle Makalle'nin cenubunda çarpışmış ve ikinci kolordu cephesindeki küvvetlerimiz de temizlikle meşgul ol. muştur. Gavanina fırkası İse, Eada Mikael'den Zonri'ye kadar olan suhada temizliği bitirmiş ve düşmanı tardeylemiştir. Tayyarelerimiz, (Tenbyen) civarında ve Ambalaği letikametinde şiddetli faaliyette bulunmuşlardır. Doğu Afrikadaki Italyan Amelesi Geri Dönmek İIstiyor. İstanbul 25 (özel) — Asmara'dan bildiriliyor: İtalya'dan Eritre'ye gönderilmiş olan 80 bin — kişilik İşçi ala Mussolini, Ingiliz Sefi- rile Konuşmuş,.. Tatanbul, 45 (Özel) — Ro- ma'dan bildirliyor: Italya başbakanı Sinyor Muz- solini, Tugiltere'nin Roma elçi- #ini kabul otmiş ve uzun müd. “det konuşmuştur. Sefir, Tagll: tere'nin Italya'ya karşı bir hu- sumet — beslemediğini Moasoli. ni'ye beyan etmiş ve kendisine temiaat vermiştir. (Jurnale D'ltalya) Gazetesi Neler Yazıyor İstanbul, 25 (özel) — — Ro: ma'dan haber veriliyor: “Jaraale D'ltalya, — yazdığı bir makalede zecrt tedbirlerin şiddetlendirilmesi halinde du rzamon çök teblikeli bir şekil alacağından — babsetmekte — ve Ttalya'nın, yaşuması için yayıl mak mecburiyetinde olduğunu ve müstemleke İstediğini İleri sörmektedir. Ayal gezete, İtalya'nın, ulus lar kurumuada — programında musir kalacağını ve maksadına BBll oluncaya kadar çalışacağını ilâve ediyor. Kahire Gazeteleri Nesimi Pş. nın Vett par tisile Beraber Olduğu- nu Yazıyorlar. İstanbul 26 (özel) — Kahi- re'den haber veriliyor: Gazeteler, son bâdiseler ot rafında makaleler — yazmakta devam ediyorlar. “Elmuszzam,, ve Elehrah,, gezeteleri, Neslmi paşanın veft partlsinin âmalin- den ayrı bir yol takip etmedi: ginden bahsediyorlar. Romanya Petrol Kumpanyaalrı Klering Istiyorlarmış Istanbul, 25 (özel) — Bük- reşten gelen baberlere göre, Romanyadaki petrol kumpan- yaları, hükümete müracaat ede- rek İtalya İle klering yapılma- snı İstemişlerdir. Baldvin Kabinesi çarşamba günü Toplanıyor İstanbul, 25 — (özel) Lon dru'dan - bildiriliyor: Yeni İngiliz kabinesi 27 teş- rinisanide M, Baldvin'in baş: kanlığı allında İlk İçtimamı ya- pacak, harici ve dahili işler bakkında kararlar verrcektir. Bu kebine içtimamda petrol, kömür ve dökme demirin İtal- ya'ya girmesl mes'elesi de gö- rüşülecektir. Avam kamarasında — kralın iradedeceği açılış nutkunda İn- giliz deniz kuavetlerinin arttı nlması, have kuvvetlerinin ziya- Atatürkün ve Başbakanın Teşekkürleri.. —— — —— — Başı 1 inci yüzde — Adans, 24 (A.A) — Diyarı- bekir'den dönmekte olan Bu- yındırlık Bakanı Ali Çetinkaya bügün saat 13-28 de buraya gelmiş ve İstasyonda Ilbay, hü- kümet erkânı, şarbay, #übaylar, asker, jandarma, polla — müfre- zeleri ve mektebliler tarafından karşılanmıştır. Bundan başka Mtasyonda büyük bir halk ka. labalığı göze parpıyordu. Bakan, trenin burada küs bir müddet durmasından. İsti- fade ederek şebri gesmlş ve bir müddet . urayda kalmıştır. Saat 15 te hareket eden Ali Çetinkaya ayni trenle yollarına dovam etmiçş ve samimiğ tena- hüratla uğurlanmıştır. Bakan, Adana'ya gelmeden önce Osmaniye ve Toprakkala ve bütün diğer Istnsyonlarda da civardan gelen binlerce balk tarafından karşılanmış ve uğuar- lanmıştır. Bilhasen — Osmaniye- deki karşılama ve — uğurlama çok coşkan ve — samimiğ ol. muştar. Heyet döndü: Ankara, 25 (özel) — Fovzl. paşa - Diyarıbekir hattının açı- lış törenini yapan - Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya ile 200 kişilik heyet bugüa saat 14,25 de şebrimize dönmüştür. Izmir Şarbayı Dönüyor kaç gün kaldıktan sonra Av. rupa yolu Hle Türkiye'ye döne- cektir. Behçet Uz Moskovadan aytı: brken matbuat mümeslilerine şu beyanat ta bulunmuştur; — Moskovadan — ayrılırken barada geçirdiğim günler sar. fında memleketinizle olan ün- siyetimin artık aranızda ken- dimi — yabancı — addetmiyecek dereceye çıktığını söylemeliyim. Kültür, endüstri ve uray saha- sında elde edilen muvaffakıyet. leri gördüm. Parlak başarıları- mızdan — dolayı — sizin kadar müftehirim. Türk — ulasunun Sovyetler birliğine karşı olan derin sempatisini bir kere daha kaydetmek isterim. İzmir Kültür ve letirahat parkının — hazırlanmasına — aid çalışmalarda Moskova Sovyet baskamı B. Bulganin ile Sovyet sektelteri B. Karpof ve kültür ve İstirahat parkı direktörü , B. Glandan büyük yardım gör- düm. Buraeda İzmir parkının mükemmel bir surette hazırlan: mış projelerini aldım. — İzmir şehri adına bü yardımdan dolayı hararetli teşekkürlerimi bildirir ve Türk-Sovyet — dos- tane münasebetlerinin takviye, tine pek ziyade hizmet etmekte olan Sovyet matbuatını selâm. lamak için bu fırsattan İstifade ederim. Leningrad, 24 (A.A) — Bay Behçet Uz bugün Moskovadan yından onbini mukaveleleri bitince memleketlerine döaeceklerini |deleşmesinden vesair dahili mes'ele buraya gelmiştir. ——— bildirmişlerdir. Son zamanlarda bu amoleler arasında bastalıklar başgöstermiştir. Ekserisi sırasını beklemeden İtalya'ya dönmek arzusundadır. , Fransa - İtalya Hududları Kapanmış İstanbal, 25 (Özel) — Parls'ten bildirildiğine göre, zecri ted- birlerin tatbiki gün geçtikçe tesirini gösterimektedir ve bu yüz- den Franse—İtalya hududları kapanmış variyettedir. Şimali Çin'de Japon Tahşidatı Mı? İstanbul, 25 ( Özel ) — Japon ordularının Seddi çin'i geçtiği haberleri tekzip edilmekle beraber, bazı Japon kıtalarının ve birkaç Japon filosünun Çan - Kan - Kuan'a vânl oldağu tasdik edilmektedir. lerden bahsedilecektir. Bogünlerde Londra siyaset âleminde büyük bir fasliyet başlamak üzeredir. M. Suviç'in Annesi öldü.. Istunbul, 20 (Özel) — Trl- yeste'den İtalya hariciye bakanı M. Suaviç'in annesinin — öldüğü bildirilmektedir. Hertaraftan taziyet tolgraf ları gönderilmektedir. Szynyelçi | Tet Darışçı-Dif — çozge-vumak y o comüra, 79 VY Prens Stharenberg Faşist Usulü Yeni Rejimi Izah Etti İstanbal 25 (özsi) — Viya: na'dan bildiriliyor: Prens Sıharenberg, İstorya'da ameleye karşı bir natak İrad yeni faşlat usalü korporatlam- “den bahsetmiş ve bü - rejimin iyiliklerini İzaha çalışmıştır.