27 Aralık 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İ İ n İşgal otimlştir. 4' % olan dost j Şarkı Akdeniz'de ugnnko Politika Vaııyelı - 12 Adalar ve Çıkacak Her Hangi Bir Harp! — | Berliner Tagblat gezetesi, Ya. | inistandaki son değişiklikleri takib | ek Üüzere Yunanistana gönder- Şi bususi muhabiri Foodar Ber- İlA, gazetesine Atina'dan 17 ilk. ODuN tarihile yazı ir yanıda, #ki Akdenizdeki politika variye- Üi tahlil kderek — diyor ki: OÖn iki adanın, siyasal olduğu polltika — bakımindan da | ezi bir halde olan vaz ti, yıllardanberidir ki, Yauna aa bu metkeze karşı olan gunu, Yunan Janın ve hüsüslle erkânı har ııiııe. yeniden yeniye tetkik ektedir. Bu defada, Ha- p[ ıonleıı dolayısile gergin ÜÇ gekil almış — olan - Togiliz münasebetinden sonraki yal ebemmiyettedir. Bu olmakla — beraber, bu gmazlık fili bir şekil ala olursa, Yananlstanın kat'i * bitaraflık götmek niyetinde Tuğu söylenmektedir. Çünkü, Tagiltere ve hem de İtalya İstanla dostturlar, Ancak, 'da deniliyor ki, Yananla 9 İstemediği halde, bu anlaş mes'elesinde —harb hâ- Din girdabına sürükle- oluysa, o vakit mes'ele bilir. Yananlstanın Av: kıtasındaki kare toprakları farları, bagünkü günde, yalnız bıkımdan değil, büyük rle yaptığı dostlük pakt- ve basusile Balkan antantı e güvea altına alın- ğür, Fokat Yunanistan ada emnlyet — mes'elesinde, bambaşkadır. ekü, “zorla — aktedilmiş andlaşmaları,, 4ııııyııı,ıı diplomat | (4 adaları, bitaraf hale sokul h dü ki, bogüne bugün '[q bâlâ tahkim edilme Wi r. Ba adaların emniyeti $ düşünülecek bir meseledir. 1923 yılında sabit ol. İştar ki, büyük bir devler, '! İtalya, bitaraf olan Kor. A li " topa tutarak İşgal etmek. çekinmemiştir. Bu veziyet ünde — tutulacak olursa, | denizinin cenubu şarklsin: Yanan sınırlarının - çok ve büyük bir tehlike kar- olduğu anlaşılır. Çünkü, Bilir ki, İtalya dost ol. halde, 1912 yılında on ne kader, Yananlstan, muhlle Yuanan olan bu J İşgal odilmiş olmala: 4 karçı bütün — milli — varlı protestoda bulunmaktan, adaların, birçok — and. ırla vadedilmiş olan ana katılmalarını istemekten wazgeçmiyecek İse de, bu tü günde, çok sıkışık bir İtalya'nın mmu gözününde tatarak, bugüu bir mesele yap niyetinde değildir. Ancak, birinde de bu oniki Yunan — ülüsunu, dosttur yabud O düşmandır | , — gibi bir ıı.,ı halletmek mecboriyeti ypesnda birakacağını, Yana: an'ın mes'ul şabsiyetleri pek Beziyorlar. ha mes'ele burada şöyle izah İyar: Jaraza, İtalya, şarki Akdenlz sasındak! başka bir denizcl .hi devletle bir harba tuta k olurer, bu trkdirde bu (kü bahri vo askeri vaziyete Mh barb, Patmoa- Astlpu- ve lala - Halki - Rodos - Karapatos Kesos adaları — baylı cereyan edacektir. İtalya, asıl müdalaasını, — büsüsile Laekki körfezrinde, yanl Leros adasının garbinda — toplamış olduğuna göre, düşman taarruzunun da gerblan gelmesi İcabeder. Başka töürlü bir Wade ile denebilir ki bu tsarroz Yonan - sularından gelecektir. Atina'da gene deniliyor ki: Böyle bir vaziyet karşısında, dürüm Yunanlstan — için çok tehlikeli olacaktır. Çünkü bi taraf kalmak istiyen Yunanistan Yuden — biraraflığına hürmet edlimesini müsbet bir tarzda görmek arzasunu taşıdığından, Yonan hükümranlığı altında olan Yunan sularını üçüncü bir. devlet aleyhinde almak üzere alu-ort barb bareketle rinde kallanmağa — kalkışacak olan düşman donanmasına karşı koymak mecburiyetinde kela caktır. Fakat bunu nasıl yapacaktır? Yunan deniz kuvvetlerinin kâfi — gelmiyeceği — besbellidir; Yunanistan, henöz toprakları- nın şerk solarındaki sınırların da, yani Furi Maksos Amorgos- Sitla - Girid hattı özerinde bile sekeri tedbirlerini alamamıştır. Yunanistan'ın, İtalya'ya kı bu adalarda ne torpidolarına, ne denizaltı gemilerine ve ne de avcı tayyarelerine mahsus askeri Umanları olmadığı gibi, boralarda — telelz — İstasyonları , depoları ve sahil bataryaları da yoktur. Ydoanistan'ın mesol — şahel yetleri, Iddlalarını bu tarada isah edip, Yunan saları bü: kümranlık hukukünun zorla Ablâl edilmest sonucunda orta ya çıkacak akıbetin her türlü mesuliyetin! önceden reddeder lerken, vermiş olduğa sözü tutması, mukavele ve İnsani haklara göre Yunanistan'a ald olduklarına hiç şüphe olmıyan on iki adanın İade edilmesi için Italya'yı zorlamaktan geri durmuyorlar. Bu davada, mefküresini temsil üzerlade yalnız — eltalyan aydınlatan — aşığı etmekte olun büyük Düce'nin ferasetine” müracsat edilmekle kalınmıyor. Bazı hakikatler de İleri sü rülüyor ve deniliyor ki: On iki udada kireç kayalık. larından buşku birşey yoktur. Bu kayalıklardan ise, ne bam madde ve ne de boşka birşey çıkarılabilir. Balbuki buraları mın İşgeli, Ttalya hazineslni telâfi edilmez masraflara boğ maktan başka hiçbir İşe yara miyor, Bü itibarla, bu adalar- dan ekonemik hiçble fayda beklenemiyoceğine göre, Italya işgali emperyalist bir gaye güt- mekte' olduğundan başka türlü Izah edilemez. Ancak bu taktirde de, aekeri ve alyasal İşlerin, gönün birin de Akdeniz'in şarkında alacağı şekle göre, İtalya'nın bu oyu nu da kaybettiği sanılmaktadır. Darma dağınık bir halde olan Iç daramu dolayıslle, Tür- kiye'ye 1919 - 20 tarihlerinde tasrroz — bareketine — geçilmesi mümkündü; fakat böyle bir bareket bagün, — Türkiye'nin küdret ve küvveti — dolayislle, daha önceden başarısızlığa mah köümdor, denebilir. Buna bir de, Türk dostana — yapılacak * Habeş'ler İAmerika'lılar, Italya'ya Karşı Daha şiddetli Davranılmasını İstiyorlar. (30) Büyük Şirket, Petrola Ve Daha Bir Çok Maddelere Ambargo Konmasını İstediler. —— ... ——— Bir Tayyare Daha Düşürdü'er Adis Ababa 26 (Radyo) 2 Italyan tayyaresi Dagabur'a bombardıman etmiştir. Habeş topçuları, tayyarelere ateş et mişler ve bunlardan birini düşürmüşlerdir. Celâl Bayar Bütçe Encüme- ninde Izahat Verdi Ankara 25 (A.A) — Bütçe iktısat ve divanı mubasebat encümenleri bugün onda top lanarak akay ve deniz - yolları işletmesinin 936 — bütçelerini tetkik etmiştir.. Müzakereler sırasında Ekonoml Bakanı Ce- lâl Bayar, zmuübtolif — suallere cevab vermiştir. Bu arada ya Diden — yaptırılacak — vapurlar bakkında da Izahatta bulunmuş santiyelere — yapılan — tekliflere 26 Şubatta cevab — slınacağını söylemiştir. Neticede akay ve deniz yollarının yeni sene büt çeleri kabul edilmiştir. Ingilizler Iskenderiye Limanında Tesisat Yapacaklar Kahire 26 (Radyo) — Mısır bükümeti He İngiliz Bahrisefit amirallığı arasında — vakubolan konuşmalar neticesinde, İngi: Hizledin, İskenderiye — İlmanı dahillade donanma için bezi tesisat yapmaları hakkında uz- laşılmıştır. ——— -— — herbengi bir tearruza, karçı ko yacak olan Sovyetler Birliğini de katmak gerektir. İtalye'nın, bugünkü günde böyle bir bareket için lâzım olan esap unsurlara — malik ol- mayışını da bir tarafa bıraka- hm; fakat İtalya ile küçük Asya arasındaki deniz yolu bile Akdeniz'deki öbür büyük dev- letlerin veya bu deniz kıyıla: zında bulunan küçük devlet. lerin hergangi bir tasrrazana karşı güven altına alınmış ol madığına göre, İtalya, başka hakikatlerle de — karşılaşacaktır. Bu meyanda, Yunanlatan : Türkiye çift İttifakı İle, Bal kan dörtler Ittifakını gözönün de bulandarmak mecburiyetin dedir. Herşeyden önce şunu kay- detmek lâzımdır. ki, - Kamâl Atatürk, son yıllarda Türkiye- nin yalnız kara ordularını yep- yeni bir kudret halinde kar: makla kalmamış, — denizciliğini de yıllardanberi — küvvetlendir: mektedir. Topraklarına yapıla: cak olan herbangi bir tasranza karşı Türkiye'nin karşı koya: cak donanması - olmadığını aa. nanlar, elddi düşünmiyen kim selerdir. SEFİLLER Parle 26 (Radyo) — Siyasal çevenlerde kayda şayan hiçbir fanliyet görülmemiştir. Herkes yomılırdın sonra ıoylıı ak olan uluşlar kuramu asamble- ainla toplantısımı bekliyor. Alâkadarların kanaatine göre, lklııd kânunan 20 sinden evel Tevfik Ruşdu Aras Bugünlerde Istanbul'da.. Parla, 26 (Özel) — Birkaç gündenberi burada bulunmakta olan Türkiye dış İşleri bakanı doktor Tevfik Rüştü Aras bugün Vi yana eksepresl İle şebrimliden ayrılmıştır. Tevfik Rüşdü Aras durakta, Türkiye büyük elçisi Saad, bu- rada bulunmakta olan Sövyet Rusya'nın Ankara büyük elçisi M, Karahan ile Yunanlstan ve Yugoslavya'nın Parle büyük elçileri ve Fransıt dış bakanlığı erkâm tarafından uğurlanmıştır. ——— .— Amerika Elçisi Için Yapılan Istim- zaca Muvafık Cevab Verdik Ankara 26 (A.A) — Birleşik Amerika hükümetlerinin Beltık devletleri nezdindeki orta elçisinin Ankara orta elçiliğine teyini hakkında yaepılan Istimzaca hükümetimizce muvafık cevab veril diği haber alınmıştır. Fransada zenginlere ağır vergiler yükletilecek. Askeri Işler Için 183 Milyon Frank Fazla Tahsisat Kabul Edildi Paris 26 (Raedyo) — — Fran- sz parlâmentosu, bugünkü top lantısında aekeri meseteler bak- kında müzakerelerde bulunmuş tor. — Parlâmentoda, — istenilen fazla tahsisat ve sü bakanı M, (Fabri) nin projesi özerinde azun münakaşalar olmuş — ve bu sefer, zenginlere sıra — gel: diğini, bonlar için ağır vergiler konacağını söylemiştir. Ingilizler Boğazlar Hakkın- daki Talebimize Mü- neticede ulasal müdafaa işleri Içlolsajt Cevab Verecekler 183 milyon Frank fazla tahslsat Yttifakla kabal olunmuştur. Müzakereler esnasında sü ba- kanı, muhtelif sanller karşısında kalmış ve söz alarak İzahat ver- miştir. Sü bakanı demiştir ki: — İstediğimiz tahalaat, hudutlarımızın muhafazası İçin alacağımız tedbirlere sarfoluna caktır. Buandan dolayı hiçbir memleketin, telâşa düşmesine lözüm yoktur. Parlâmentonun öğleden son- raki toplantısında, muhtelif en- cümenlerin mazbataları okun- muştur. Parls, 26 (Radyo) — Fransız Ayan mecllel, ,bugün toplanmış ve konuşmalarda bulunmuştuar. Parla, 26 ( Radyo) — Âyan meclisinin bugüvkü toplantısında finans bakanı Müsyü Renye ozun İzahatta bulunmuş, fakir Franwz halkının bhertürlü mü- kellef iyetlere — katlandığını — ve İstanbal, 26 (özel) — Bo gazlar hakkındaki — talebimize İngilizlerin müsald cevab vere- cekleri bildirilmektedir. Kahire'de Cerrahlar Kon- gresi Toplanıyor.. İstanbul 26 (özel) — Kahi rede toplanacak - olan — beynel milel cerrah kongresine, birl İzmir'den olmak üzere üç opera: törümüz İştirak edecektir. Bükreş'te Hava Kon- gresi Toplanıyor. İstanbal 26 (özel) — Bük. reş'te toplanacak olan beynel- milel hava postaları kongresin- de memleketimizi, hava yolları direktörü Şevki — temell ede- cektir. Türkçe Sözlü Yeni slyasada — hiçbir mıyacaktır. Amerika'nın ikfincl künun içinde petrol ambargosa hak kında bir leniyor. Salbperver 30 büyük Ame rikan, şirketi, camour başkanı Ruzvelt'ten (Briyan kellag) mi- sekının tatbikini istemişlerdir. Ba şirketler tcabederse, İtalyan aleyhine yalnız. petrol İçin de- gll kösele — vesalr mevad için de ambargo konmadını İstiyor- lar. Aynl girketler, Amerikanın diğer — devletlerle ticaret mua- hedeleri yapabilmesi hususunda Rozvelt'e geniş salâhiyet verll- meslal tavsiye ediyorlar. İngiltere İle Amerika arasın- da carl olan dostluğun, Amerl- ka senetosunda çok — müeesir olacağı söyleniyor. Ruzvelt, İtalya - Habeşistan Ahtilâfının — bütün — safhalarını takib ederek Amerika'nın bu husustaki vaziyetini tesbit eder- ken, 1986 yılında yapılacak olan cumür başkanı seçimini de göz önünde bulundurarak elya: sal hasımlarına — firsat vermek- ten dsima çekinmektedir. Afgan Dış Iİşleri Bakanı Gel'yor İstanbal 26 Çözel) — Afgan diş işleri bakanı İki güne kadar şehrlmize gelecektir. Güreşcilerimiz Berline Gidiyor Lstanbal, 26 (özel) — Ber. Hn olimpiyadına üç müşahitten başka — Ankara — güreşcileride Aştirak edeceklerdir. Beşiktaş Takımı Maç Yapmak üzere Atina'ya Gitti Istanbal 26 (Özel) — Beşik- taş takımı, Yunan sporcularila maç yapmak üzere — Atine'ya hareket etmiştir. Staviski Muhakemesi.. Davacılar 22 Milyon Frank Tazminat İstemişler. Parls, 26 (Radyo) — Sta- mühahemesi, tekrar baş: mıştır. Müddeller, Stavleki'nin varislerinden 22 milyon frank tazminat aramışlardır. Mabkeme, ikinci kâuunun ortalarından evvel karar — ver: miyecektir. değişiklik ol karar — vermesi bek VIKTOR HUGO'nun ölmez Iki Devre Birden eseri Baş rollerde Wf FREDERİC MARCH W CHARLES LAUGHTON On binlerce figüran W Canlanan bir tarih W Büyük Fransız ihtilâli.. Herkesin Görmesi Lâzım Gelen Bir Şaheser.. mümüözdeki Coma sabahı 9,30 da başlıyarak ELHAMRA Sinemasında