3 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Yaşasın Medeniyet Çat burada, çat kapı ara sında! Size bilmeceden — bahsediyor değllim, Yirminci asırda, fennin İerleyişine bakıyorum da, buno hatırlıyorüm, Eskiden bir zaman, bir me- safe ve mekân hükmü vurdı. Şimdi ba hükmün yerinde yeller esiyor. — Dedelerimizin şeytan sarrı, — şeytan İcadıi diye karşıladıkları ufak, tefek fevni İşler, şimdi bizim nazarımızda İbtidaf Insan ve fen hareket leridir. Biz. oolırın en müte kümlllerinl görüyoroz. Aklımıza sığdıramadığımız, neler ve neler var?. Radyo, telsiz telefon, tele viİzyon ve salre .. Bizlm — radyoyu — açıyorüm, Londrada mı dedinir; sağ kula gimin dibinde! — Parle mi, bu- rüncuğumun dibinde.. — Eyfeli, Elizeyi, Lüvra görüyorum am- ma, operasını dinliyorum. Ben de oradakilerle beraber gülüyor ve düşünüyorum, İşte Kahire Arap; — Yaleleceeli, yülel!.. Dahilek! Diye diye feryadı basmış. Udlar, kemanlar, defler, tan burlar alnş, yürümüş.. Sanki mahalle arasında köçekler ek. ZerSİZ yapıyorlar, Berl tarafta Barl hetasyo- nanda bir İtalyan, Rutaca şive Hle bavadis- vermeğe çalışıyor: — Atslna... Osimera Oskiryoz Çalderle Edehtike... Ve &sire... Aman Allahım, daba neler? Kırım İstasyonunda bir kadın, Türkçe halk tarkısı - söyliyor: — Göster yüzünü bana A gz yüreğim yanır Sana bakan bu gözler Söyle nasıil dayanır? İstasyonu,. Bir Gel keyi'im gel, yaşasın me deniyet, yaşaaın Tedyo, yaşasın * elektrik! Yolnr, bir elhet, şa televizyon — marifetl yok mu; 'ondan korkuyorum.. Hele tele- fona tatbik edilirse berbat bir şeyi, Kocasını kontrol —etmek İs tiyen — kadın telefonu açtı mı; erkeğlnin odasının içini, yaptığı İŞİ, masasının — üstündeki yazı: ları görecek! Telefonda güzel gelen — bir sesin sahibinin biçimelzliği mey- dana çıkacak! Fakat buna mukabil, — bir Benç, sevgilisini, meak odasında şöyle serilmiş, terpilmiş — bir Vazlyette temaşa edecek — ve salrel, Bence faydasının yalnız, bu Zartarı var!. Hele uzaktan büu tekilde fotoğraf çekmek te ta #mmüm ederse, vay halimize, neler göreceğiz? Çimdik Al Jolson — Kay Francii Yeni sene şereline 2 filmle Şehri Süslemek Zati Için Bahçe Mü- sabakası Yapılacak. Halktan ea Iyi bahçe yapan ve evinin Öönünü süsleyenlere verilmek özere busenek! bele- diye büdeesine 500 lira tahslsat kovacaktır. Ba paranın 300 lirağı yepı lacak müsabakada birinciliği ka zanacak — bahçe sahibine, 200 Ürası da bahçevanına — verile cektir. Belediye; bu — süretle — çehri güzelleştirmek, sğaç ve çiçek sevgisini artırmak emelini takib ediyor. Yunan Bankala- rındaki Dövizler.. Yunan bankalarındaki ecnebi döviz veya diange mevduatımın drahmiye çevrilmesi mecbarl- yetlei koyan kavun bakkındaki hükümleri eyvelce yazmıştık. Dün Meliye vekâletinden şehri- miz Ticaret odanna gelen bir mektupta bu kanun hakkında izahat verilerek deni'lyor ki: 1 — 26 Nisan 1932 taribine kadar bankalara yatırılmış olan mevdualın: A) Ecnebinin 29 Temmuz 1932 tarihinde dsimi olarak ecnebl memlekette otuturar ba lunduğunu gösterir mudlin otar duğu yerin ald olduğu Yonan konsolosluğandan bir vesika, 2 — Modiin Yunenlstan'a girib girmediğini ve girdi İse me zaman girib ne zaman çık: tığım ve Yünanistan'da ve ka dar müddet kaldığını gösterir Yunan dahiliye nezaretinin ec nebiler servisinden alınmış ve tdlka 8 İktncikânun tarihine ka- dar kendilerine Ibraz edilecek, bu vesikalar üzerine ecnebinin mevkil kacunan — fetlenasından lstifade edib etmiyeceğini kes- tHrmek bankalara eld olacaktır. Türk-Sovyet Anlaşması.. 24 6 930 tarihli Türk Sovyet anlaşmasının — 1:1-936 dan h- baren bir ay uzatıldığı, anlaş manın B. İstesindeki konten janlarının altında birinin mu- teber olduğu Ekonomi Bakan lığından — şehrimiz ticeret oda- sna telgrafla bildirilmiştir. Denizli Saylavları Denizli saylavları — Yusuf ve Hamdi, İstanbul'dan şehrimize gelmişlerdir. Bügün de Deniz M'ye gideceklerdir. mir halkının kıymetli rağbet ve teveccühünü kezanan TAYYARE SİNEMASI şükran borcunu ödemeğe çalışıyor 'agünden itibaren 10 büyük yıldız ve 5000 güzel kızın çevirdikleri harikalar filmi: VONDER BAR - Dolores Del Rio — Ricardo Cortez — Dik Povvel — Donneliy — Hal Leroy üyük Iİhtilâ Anna Bella ile Jan Gabin tarafından oynanan aşk ve beyecan filmi Ayrıca Foks dünya havadisleri “Türkçe sözlü,, AR: hergün 14, 17, 21, Cumarlesi 12,30, 14 talebe seansı. Pazar günü J2,30 da ilâve seanmı varı — Hugh Heberih — Fifi Dorsay ve 5000 güzel Çamaltı Tuzlası Idaresin- Adliyede de Yeni Değişiklikler. Tuzlarımız Rakip Piyasalarda üstün Tutulu-|Kol Kola Girdiler. yor - Sotra Tuzu Fabrikası ve Mühim Satışlar Tuzla'dan bir görünüş.. ve Tuzla'ya âld birçok için — çalışan — Çamaltı müdürü Sezal şehrimize müştür, Son yıllarda bu mücsseseda yapılmış olan fenni — yenllikler çok İyl neticeler vermiş ve tözon maliyet flatini pekçok İşler tozlası dön düşürmüştür. Bu sebeble tuzları. mızin rakib piyasalarda daha üstün bir şekilde revaç bul doğu görülmüştür. Tuz satışları: Bolçika, Yagoslavya — ve Ja ponya; mühim — miktarda — tuz alacaklardır.: İlk nümune partisi olarak Belçika'ya 2500 ton tuz gönderilmiştir. — Geçen — balta Japonya'ya 4500 tonluk - ilik parti sovkiyatla bu memlekete yapacağımız — büyük — ibracata başlanmış bulunuluyor. Yüklemede sür'at: Şimdiye kadar ihracatta ma liyet flatindan — böşka mes'elesindeki sür'at dahi eli düşündürmekte ponya'ya sevkedilen tozlar için Çamaltında yevmiyö 1500 ton yükleme — yapılabileceği anlaşıl miş ve tüzlarımıizın — nefaseti, ucazluğu, tabmildeki sür'at ne- ticesl olarak Japon'larla 75 bin tonluk, bir mukavele akdedil. miştir. Bu miktarın daha ziyade artacağı şüpbesiz — telâkki edi- liyor. Son günlerde Yugoslav- ya'dan böyük — miktarda tuz satın almak için müracaatlar olmuştur. Yakında anlaşma ya- pılacaktır. İnce tuz fabrikası: Çamaltında 15 martta — işle- meğe başlayacak olan İnce taz fabrikasının — temelleri atılmış ve İaşaata baş'anmıştır. Bu fab rikada günde 4050 ton sofra Guy Kibbee — Ruth kiz tahnli | | daha ucuza satılmak ve rekabet idi. Ja | Tohisarlar 1da- resinin Çamaltı tozlasın Va teşkl. lât ve fatihsalâ tın genişletilme: sİnden ötgrü ve Tuzla müdür lâğünün doğru dün — doğraya Tahisarlar genel mü döürlüğü ne bağlı ,Müstakıl Müdürlük“ ha Hade — idaresl kabal edilmiş tr. Önbeş gün- denberi — İstan bolda bulunan tozu çıkarılacak ve tuzlar ya rımşar ve birer kilolük zarif paketler içinde satışa çıkarıla gaktır. Mühim inşaat- Mücesesenin daha ziyade te kâmülü için b mevsim içinde büyük mikyasta foşanta başlan mıştır. Bir taraftan rıhtım yaptırılmaktadır. Yükleme İş lerini makine İle ve gayet seri bir şekilde yapmağı temin ede. cek olan beton İskele önümüz dekl hazlirandan soora — İaşa edilmeğo başlanacaktır. Yeni iskele: Bu iskelenin İadasından ton. ra vaputlar doğrudan doğruya ftekeleye yanaşarak taz — yükli- bilaceklerdir. Çamaltı tuzlasının — mühtelif piyasalara yaptığı mübim mik tarda ihracat Port Said ve Aden tozla — teşkilâtlarını — endişeye düşürmüş ve bu iki teşekköl birleşmek — mocburlyetinde kal- mıştır. Buna regmen tuzlarımız karşısında muvaf fakiyet temin etmek mevkiloi kaybetmemiştir. Tuzlamızı görmek istiyorlar: Haber aldığımıza göre Port Sald tuzlası müdürü; Çamaltı tozlesını görmek ve tesisatını tetkik etmek İçin tuzlayı ziyaret etmek üzere umum müdürlük. ten müscade İstemiştir. Bir Çocuk Yanarak öldü.. Kemer'de yeni mahallede otu: ran Mümin karısı Salime; altı aylık çocuğu Rabla'yı evde bıra: kıb sokeğa çıkmış ve eve dön- düğünde mangaldaki — ateşlerin devrilen — mavgaldan — çocuğun üzerine döküldüğünü ve çocu- ğun yonurak ağır surette yara lanmış olduğunu görmüştür. Ço cuk dün ölmüştür. Emin oğlu Mümin; vak'adan zabıtayı za- maunında haberdar etmediğinden çocuğun ölümüne sehebiyet ver mek suçundan udliyeye verll. mişlir. Akhisar'a Gidecek Türkofle Gürektör — muavini Rabmli Ecand merkezden gelen bir emir üzerine bugün Akhi- sar'a gidecektir. Orada bir işin tabkiki ile meşgül olucaktır. Edirne Köy Bürosu Trakya mntakası umum mü fettlşliğinde kanun — mucibince teşkil edilecek olan köy bürosu için İzmir köy bürosu memar- larından Taceddin veya Lütfi yüz Hra ücretle atanacaklardır. Bir Vak'a... Kızla Sevgilisi Dün Cumaovasında Kavala'lı 13 yaşında bir. kızi ka Mehmed adında bir genç yaka lanmış ve Asliyeceza mahkeme- gine verilmiştlir. Bâkim; kızı ve kaçıran delikanlıyı İstlevab etmlş bakanlığına ve kız: — Ben on üç yaşında de gilim. Şimdiye kadar bebamın yanında bulunuyordum. Fakat bana şimdiye kadar n ayakkabı, ne de elbise almışlır. Ocun için kendisini İstemiyorum. Ya- gn da 18 1 bulmuştur. Nü fuşta küçük yazdırmışlar, Beni kaçıran çocuk ta benl kirlet- memiştir, maksadı benimle ev lenmektir. Onon yanında kal mak ve onunla evlenmek İsti yorum, Demiştir. Bunun üz.rine hâ kim; kızız 13 yaşında — bulün- madığını da mazarı dikkate alarak; — kimla - yanında İsterse kalmakta serbsst olduğunu söy lemiştir. Amcatı İle — akrabalarının gözü önünde kız; sevdiği ço cükla kol-kola girmiş ve adll yeyl terketmiştir. Turizm İşleri Kanunu Şarbay Bu Iş Için An- kara'ya Gidemiyecek Başbakanlığın tensibiyle ba- kanlıklar mümessillerinden, Tu ring kolüb ve İstanbul beledi yesi murahhaslarından mürek. keb bakanlıklar arası Tarizin komlsyonu bir müddettenberi Türkof iste çal şmakta idi. Ko mlsyon Turlzmm ile alâkadar İdari İşleri görüşmüş ve bazı kararlar almuştır. Bondan başka Türlzm İşle- rinin yolana konması ve İleri letilmesi için bu uğuarda çalı- şacak bir teşkilât kurmak içia bir kanun lâyihası hazırlanmış- tır, Ankara'da 6 Kânunusanide toplanacak —olan komleyonda lâyiha tetkik edilecektir. Ta rizm — bakımından — İzmiri de yakından alâkadar eden bu lâ yibanın müzakeresinde İzmir şarbayı doktor Behçet Uz'an da hazır bulunması Ekonomi Bakanlığından gelen bir mek, topta — bildirilmişse de — şarbay İşlerinin çokluğundan — gidemi- yecektir, Yalnız lâyiha hakkın da bir mütalca bazırlıyacak ve bakanlığa gönderecektir. üçüncü Müstantik- likte Bir Yılda Gö- rülmüş Olan Işler. Üçüncü müstantiklikte bir yıl içinde gelen 883 tahkikat dos yasından 739 a İkmal edilmiş ve karara bağlanarak âld olduk- ları mabkemelere gönderilmiş, yeni yila V4 tahkikat dosyası ve evrak devredilmştir. Bu muvaffakiyet ve çalışkan- lığından ötürü üçüncü müstan tik Hasan Basri'yi takdir edriz. Istanbul Valisi Gitti Bir haf tadenberi şehrimizde bulunmakta olan İstanbul valisi Muhiddin Üstündağ dün İzmir vepürile — İstanbul'a — gltmiş ve vapurda birçok zevat tarafından uğurlaamıştır. Bitaraflık Ve Amerika.. —.. .— — Baştarafı Ici sayfada- fojn de müllet terafından tak: dir edileceğini ömld etliğivi bildirmiştir. Porle 2 (Radyo) — Muhta: HE devletler erasnında — ceroyan eden — elyasal tomaslar, yortu müoasebetile tevakkuf — etmiş b'r heldedir. Lord Eden, yortuları geçir: mek Özere — gitmiş — olduğu (Yorksir) den bu sabah Lond raya dönmüş ve derhal diış giderek akşama ka: dar mejgol olmuştur. » Fransız, Başbakanı M. Lavol, en mühim İşlerlel bitirmiş ol düğü için bir kaç gün İstirahata çekilecektir. M. Luval, bu sa bah Italya'nın Porls elçisi Kont Çerotl'yi alelacele.kabul etmiş ve kısa bir müddet konuşmuş tar. M. Laval, öğleden sonra aat 15 buçukta da Amerika elçisi (İzldor Strovls) 1 kabal etmiştir. Sefirfa yanında, Amerika dış bakan müavini — Vilyam — Filpe vardı. Siyasal çevenler, bu mü: lâkata büyük bir ehemmiyet veriyorlar. Zira (Vilyam Filpı) İn, özel bir ödevle Parls'e gön: derildiği söyleniyor. Vaşloğton'dan baber verildi. gine göre, Amerika cumurbaş kanı M. Frankleo Rozvelt, ya: mn (Bugün) eat 21 de Kapl- tülde çok Önemli ve eiyasal JA bir söylev verecek, Amerika'nın — —— bundan sonra ve yeni bir harb zuburunda takib edeceği eiya- sayı bildirecektir. M. Ruzvelt'in ba söylevi, bötün cihan darumu ile alâ kadardır. ü Kudüs't Kaçak Girecek Muha- cirler Cezalandırılacak Paris 2 (Radyo) — Kudüs- ten bildiriliyor: Muhaciret ka- munu neşredilmiştir. Bu kanun göyri kanuni — ve gizli olarak Kudüs'e girecek olan muhacir- lere çok ağır — cezalar vermek- tedir. Bu — gibi muhacirlere yardım edenler de büyük ce- zalara çarptırılacaklardır. 1935 Sencsl içinde Kudüs'e 59,000 Yahudi muhacir gir- miştir. Bu Edib de Bir Kaza- ya mı Kurban Gitti?. Parls, 2 (Radyo) — — Kabi- re'den bildiri'iyor: Çölde kaybolduğu anlaşılan muruf mubarrir Marsel Prevost ve Ekslberi'nin tayyaresi bak- kında yeni bir haber gelmiştir. Bingazi çöllerinde blr tayyare ankazı — bulunmuştur. Bunun kaybolan tayyare olduğu sanıl- maktadır. Parls 2 (Radyo) — Kuy: bojan Fransız müellifi (Pre- vos) tan tayyaresi bakkındaki — taharrlyat devam etmektedir. Şimdiye kadar hiçbir iz bulu- Damamıştır. Yalnız İren körferlade bir tayyarenin enkazı bulündüğu —— bildiriliyoraa da, bu “Mİ * kaybolan Fransız tayyaresinin olup — olmadığı değildir. Husust Idarelerin Islâhı Için Proje.. HAĞ ,bir proje bazırlanmak- üzred benöz — belli — l ğ 4 eyelALr " AMT i,.'_'.-î'_; ç Ça