11 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

A - £ LA AA S KG L a .-- ae cit areu Oba Mektubları.. —H Halkevinin Köy Servisi, ——— ...—— Çiğilli'den biraz — ötede, yol levbasının — gösterdiği yerden Bağa sapınca dereden, (Harman dalı) obasının altına — vardık. Sola gideceğimiz yerde sağa git mişiz, Esasen yolumuz bir dere. Bir yere vardık ki otomobil dayandı, —Üç beş taş İle birkaç kürek toprak atılaa gedik dola- cak amma, bizde kürek yok.. Otomobilden İndik, Şoför, at gİdİ, atlatap makineyi geçirdi Oba çocukları, otomobil sesli koşuştular, Ben köy odası önüne kadar yayan yürümeği tercih ettim. İki urkadaş — otomobilde kaldılar, Ou kadar çocuk, çelik.çomak oyunlarını bıraktılar; dört çev remi oldıle — Nasılanız çocuklar? — İişiz. Hoşgeldin, — Heşbulduk. Beni okulun önüne kim götürür? Üç çocuk: Biz, dediler. Obanın İçinden yürüyoruz. Çoban köpekleri biraz ,hulı— yorlar fakat —benim küçük ar- kadaşları görünce sesl keslyorlar, Göüzel bir. meydana çıktık: Okul, köy odası, kahve, cami hep bu meydanın çevretinde. mor dağların — dibinde, körfer kurşunl bir nrlds:;: görünüyor. Bu şeridin berisinde yemyeşli bir ova. Oba, urkannı Yamanlar dağlarına dayamış. h:M:ılâ:!ıııılıyıı tek bir urka: — Bogün — köyde takavid (Dormantız)lar kılğı. Adı De debuşı, yeni udi (Örnek köy) de deve göreşi var. Bötün obalı oraya glttiler, dedi. Biz böyle konuşurken İki adam, dirsekten göründü. Ya Vaç yavaş kahve önüne, bizim yanımıza — geldiler, Bizim İik arkadaş, İşte takavldler, dedi. Şimdi üç oldular, Sonra biraz :::ıüçngıldılır. Biz de onlara ıılıııı.kııxu ve niçin geldiğimizi — Camurlyet Balk Partisi- nin İzmir Halkevinin köycüler Folu. Bu doktordur. — Obanın hustalarına bakar. Bu bir mu- alltmdir. Köüylülerle konuşmağı, dertleşmeği sever. Bu bir zira aiçidir. Ağaçlarınız, tarlalarınız, mahsnlleriniz İçin soracağınız şeylere cevab verir, Kahvenin içinde bir adam seslendiler: — Doktor aramağa İzmir'e Bideceğlm, — diyordun. Ne küderli İznişetn, ayağına gel. di, dediler. Obanın hastalarını *Orduk. İkl ağır hasta Yarmış. Doktorumuz, bastaları gör- meğe gizi. Ben obalı İle ko- Buşmağa kaldım. O gece obayı haı öğrendim: ğü devecik İlo — geçinir. Yüzyirmi ey. Göçen yıl.ıüuınn— riyet hükümeti, köy kıyısından dörder. dönüm toprak ta vermiş. Çiftçilik ile uğraşanları az: Un satın alınız, — Düctbeş sürü ko- yün, İki sörü keçl var. Her evla birer — ikişer İneğl — var. Buğdayımı kendi çıkarabilen az, Su, Yamanlar'dan gelir; yarısı boru yarısı könk. Sıtma eksik değli. Bu yıl, biraz tütün dik. meğe bazırlananlar var, Köylülerden biri, benim söz almama yol açtır — Gözünü sevdiğim Cumu- _llyul. bize neler gösterdi. Ev- Yelden böyle bir heyet köylere Bölde, görülmüşmü idi. Alman Piyasalarında Mahsullerimiz eei0 Gönyeni üzüm Fiatleri Tutunmuş Vaziyettedir İhracat mabsullerimizin Al maoya piyasalarında son hafta darumu hakkında Berlin Türko fla direktözlüğünden şehrimiz- deki alâkadarlara bir rapor gel miştir. Bu raporda mühim bal. duüğümüz kısımları yazıyoruz: Kuru üzüm piyasasında bir hafta önceye mazaran mühim Yükseklik görülmüştür. İzmir pl- yösasının küvvetleşmesi Hem burg pazarı özerinde derhal tesirlerini — göstermiştir. İzmir Pezarına uyarak — Hamburg pl- yasasında üzüm flatleri derhal yükselmiştir. İzmir — fiatlerine karşı yözde 610 kadar açağı olaa Hamburg flatleri üzerin den hayli işler yapılauştır. İz. mir piyasası sağlamlığını mu- bafaza ettiği takdirde İstenen flatlerk Hamburg — piyasasının vereceği muhakkaktır. İoctr: Üzüm piyasasının İn- kişafına rağmen Hamburg incir piyasasında durgunluk vardır. Polis tertileri Polle — kondserlerile memur: Tarımın — yıllık terfi imtihanı dün vilâyet salonunda — yapıl: mıştır. İmtihana 52 polis ve ko- miser girmiştir. İmtihan komla- yonu müddelaumumi — moavfiol Mümtuz, polis müdür muavini İemall — Küntay ve adli kısım Tetsi Hulüsi Akgümüş'ten mü rekkep idi. Geç vakte kadar s#ören İmtihan ovrakı komls: yonca mühürlenmiştir. Bugün emniyet amum müdürlüğüne gönderilecektir. Karşıyaka'da Konser Karşıyaka — müzik — severler t#osyetesi yarın akşam sant 20,30 da Karşıyaka kulübünde bir konser — verecektir. — Konserin zengin bir şekilde olması İçin mühim hazırlıklar yapılmıştır. 2849 sayılı kanunun dör- düncü maddesine göre göçmen:- lerln yerleştirme, besleme ve tedavileri için 2490 sayılı ka- nun dışında — acele — todariki iktiza eden malzeme İle bun- ların ne yolda tedarik edile- ceği bakkındaki bakanlar kurulu kararı ve — tallmatnamesi dün sıbbal ve — içtimsi muavenet vekâletinden valiliğe gelmiştir. Acele tedariki lâüzimgelen göc men İşlerinde bu kurar — ve tallmat dalresinde bareket edi- lecektir. Talimata göre 1505 Bumaralı kanon hükümleri ha ricinde satın alınacak — araziyo aht mübayea muameleleri, her türlü İaşast İlevazımı ve bun- ların imaliyesi, çift bayvanları ve koşüm malzemesi, zirsat aletleri ve teferrdi hayvan yemi, her türlü gıda madde: leri ve bunların ibzarı, ilâçlar ve posman malzemesi, (Kızıl- ayda bulunmuyonlar İçio), çadır we teferrüntı, hastane — tesisatı malzemesi, bbbi — eletler, arazi ıtlabı. mesraflari, İoşaat levazımı tesisatı (taş, kireç ve tüğla ocakları gibi, tebhir. ve tathir levazımı, ber türlü vakil ve celeb işleri (İnsan, hayvan ve bütün malzeme), merkezde ve vilâyetlerde 2490 mumuralı kananun 28 İnci maddesi mu: elbince teşekkül etmiş olan komlsyanlar tarahından — yapıl: mak Lözimdir. Vilâyot merkez: lerinde bu komisyonlara sıhhat ve İçtimal mnavenet müdür: leride girer, Kazalarda bu İşler gene kanun mucibince teşekkül eden komleyonlarca yapılıp bu komlsyonlara hükümet ve bu: lanmadığı — taktirde — belediye tabibleri Iştirak ederler. Kozalarda bu komisyonlarca yapılacak mübayast ve diğer İşlere ald ve def'aten ödenmesi ve Bu, benim için mevzua gü- zel bir giriş zemini oldu. Cu- murluk ile ceki şeklin her Içi arasında karşılaştırmalar yaptım. Cumuriyetin, köy ve köylüyü nasıl görmek İstediğini; onun bu dileğine; köyde nasıl — çalı- şırsak, köyün orta İşlerini nasıl benimsertek kavuşabileceğimizi anlattım. Sonra obalı İle vedalaıp ay- rıldık. Bu defa köyün İyi yo- Tandün şöseye çıktık. Balatçığa Eldiyoraz. Bu köyün tam orta: mndan, tren geçiyor. Obanım odası önüne vardık, Bunlar da hep deve göüreşine — girmişler. Tren yola üstünde üç.-beş ço- cuk oynumaktulur: « Çocaklar, siz neye deve güreşine gitmedinle? — Anamız götürmedi ki., — Köyde hasta var mı? — Aba bunun vinesi hasta. O çocük atıldı: — Heah, benim ninem öyle hasta değli. İmamlık 0.. Bizlim doktor, bu — çocuğa sordu: — Nesl var. Haydi gidelim. Ben bakarım. Ben hekimim. İmamlik hasta - olmaz, İmam, Tasan ölünce gelir. Çocuk: Hasta değil be, başı ağrıyor. Koca Fadime, lmamlık ü dedi de,. Biz böyle konuşurken — bir Abtiyar, obanın ait başından göründü; bizlen yanımıza geldi. Ondan köyde hasta olap olmu- diğini sordük. Biraz konuştuk: Dbalı hek deve D Bu köyde !lııı:;: 'ı;:k!h:ııı dık: Tren boyanca, köy sokak: ları hiç temiz değil, Gübre, süprübtü, durgun su, bataklık dolu. Dosta, düşmaena — karşı, İzmiz'in beş kilometre kıyısında olan ve tren tam ortasındün geçen, bu köy İiçin doğrusu pek özüldük, Çocuklar: Haydi sizinle u sokakları — temizilyollm. Türk çocukları temiz sokaklarda oy: nar. Köyünüzün içinden tren geçiyor, eizi kımarlar, dedim. Mektebe — gidip gitmediklerini sordum. Üçü: — Gidiyoruz, dediler. — Sen kaçıncı sınıftasın? — Büu yıl iklaci olacaktım amma olmadı. İç tersine gitli. Balatcık'tan Kaklıç'a gitmeği kurdak. Çiğlili'den tuzla — yo- lana düşüp, güzel bir ovadan, ilerlemeğe başladık. Dört kilo- metre sonra köye dönen yola geldik. Fakat otomabil İle geç- meğe İmkân yok: Dize kadar batak, R B. Göçmenleri Yerleştirme, 'Besleme ve Tedavileri. Kanun Dışında Acele-"l'edarik Edilecek Mal- zeme Hakkındaki Talimatname Geldi. gerek olan azami had 500 İirayı ve vilâyetlerde bin Hrayı geçe- mez. Bondan yukarı ödemeyi fetlizam eden İşlerden beşbin Hraya kadar olanına umum mü dürlükçe ve bundan yukarı olanlara Sıhhat Vekâletince izin verilir. Derhal ifası mümkün olmıyan ve daha yüksek mukamdan İs- tizan edilerek yapılacak — İşler için usal datresinde mubaveleler komisyonlar tarafından yapılır ve teminato bağlamır. İhale miktarı beşbin İlrayı geçen İşlerde komlayonlarca ve- rilen İhale kararları İskâü umum müdürlüğünce ve oobin İlradan yukarı olanları Sihhat vekâle tince taadik edilmedikçe mute- ber olmaz. Istatistik Müdürlüğü Trakya — mıntakası umümi müflettişliği İstatistik müdürlü- güne terflan — atanmış — olan vilâyet —Istatistik müdürü Na- zım Balkuv dün arkadaşlarına veda etmiştir. Bugün Ankaraya bareket edecak bir bafta kadar Ankara'da — kaldıktan — tonra Edirne'ye —geçerek — vazifesine başlıyacaktır. — İstatletik mü- dürlüğü — vazilesinl — vekâleten müdürlük baş sekreteri Kadri görecektir. Panayır Yeri Cinayeti Panayır yerinde eczaer Meh- medi bıçakla yaralıyarak öldü: rten Talib oğla Arif'in muha. kemesine dön ağırcezada devam edilecekti. Şahit polls Ağaş'un İstaobul'da olduğu anlaşılınış ve İstanbul ağırcesa mahkemesi vasıtasile İstinabe suretile İfa- detkaln alınmasına karar veri- lerek muhakeme 27 son kâ noma bırakılmıştır. Resmiğ Binaların İnşası, 936 yılından İtibaren devlet delrelerine ald İaşaat ve tami- rat hakkında Dahiliye Veküle: tinden — valiliğe bir emir gel- miştir. Banda İaşaat ve eeselı tamirat tahelsatının nafia büd- eslode toplanmam hakkındaki 2779 sayılı kanan bükümleri- Din tatbik — edileceği — bildiril. mektedir. Bu iİşler için 936 büdcelerine konacak — tahslaat miktarları için şimdiden hazır- hıkta - bulünulması ve şimdiye kadar alâkadar idare büdoesine konalmakta olan bü tabalsatın 936 yılından nafın büdoesinde açılacak fasla nakledilmek için © idarenin büdce yekününden ayrılması emredilmiştir. AYYARE 151 'TEL SİNEMASI 10 İkinci kânun cuma günü senenin en güzel ve ea bheyecanlı ( ilimlerinden biri - KEMANLAR ÇALARKEN. Izmir Gazino- sunda Bir Vak'a Tabanca ile Bir Kişi Yaralandı.. Evelki gece aat 22,80 da İzmir gazinosunda erkadaşlarile rakı içmekte olan Mürteza oğlu Mehmed Çetin'in solbacağı ka- basından tabanca kurgunlle ya ralandığı görülmüş ve zabıtaca yapılan tahkikatta otomobil tae- mircisi Tabir oğlu Mitat'ın at- tığı tabanca İle yaralandığı an laşılmıştır. Mitat zabitaca yaka- lanmıştır. Ceviz Ağaçla- rı Kesilmiyecek. Orman dışında kalan - ceviz ağaçlarına ald her İşla zirast memurlaklarınca takip edile. ceğl evvelce ziraat vekâletince bildirilmişti. Ceviz işleri zirsat dalrelerince şu şekilde yürütü: lecektir; 2636 Namoralı kararname muclbince ceviz kütükleri ile urlarının yabançı memleketlere Ihracı yasak olduğandan ziraat Idarelerince kütük ve ur İhracı için biçbir kimeeye vesika ve rilmiyecektir . — Karardamenin meşrinden evvel kesilmiş olan ağaçların sahipleri mahalli hü- kümetin ilânından itibaren bir ay içinde ellerinde bulunan kü- tükler hakkında birer beyan- DEme vereceklerdir. Zamanında beyanname vermiyenlerin elle- rindeki malların Ihracına hiç bir #aretle müsaade — edilmiye- cektir. Kesllmiş — ağaçlardan — tüfek yarayanlar ayrılarak ibraç edil. miyecektir. Yeniden cevlz ke secek olanlar yerini ve kime alâ, kaç ağaç keseceklerini is- tida ile vilâyete bildirecekler dir. Bua gibilere evvelâ ceviz kütük ve urunun ibracı yasak oldüğu anlatılacaktır. Memleket içinde kullanılmak üzere kesl- lecegi anlaçıldıktan sonra zireat memurları ceviz uğacının ke: #ilmesiae müsaade edeceklerdir. Kesllecek ağaçların kartlık so- bebile meyvadan düşmüş olması veya bastalık yüzünden kumen kurumuş bulunması lâzımdır. Turizm Ka- nunu Bekleniyor. Türkiye Taring ve otomobil kalübü İzmir çubesl umumi heyet toplantısında kararlaştır. diğı gibi Türkoflala Fevzipaşa bulyarındaki binasına nakledil. miştir. Şimdiye kadar vilâyet Hatatlstik müdürlüğünde görü len turing ve otomobil kulübü işleri bundan sonra Türkof iste müdür musvini ve kulübün genel sekreteri Rahmi Etand tarafından İdare edilecektir. Vekületler arasında görüşül- mekte olan türirm — kannnu çıktıktan sonra bü İşler ehem- miyetli bir tekâmüle ulaşacaktır. «STRADIVARİUS- Güstav Fröhlieh ile Sybille Sehmitz'in şaheri Yüksek bir musiki, büyük bir aşk, heyecanlı bir movzu ve büyük harbın ea dehşetli sabneleri, Ayrıca Foks (Türkçe sözlü dünya haberler) — Miki Mavz (Canlı karikatürler) önemli Maçlar Var Bugün agı..:; sonra Halk — sahasında —saat 14 ten İtibaren devam — edilecektir. laşma Ticaret mektebi ile san'at: lar mektebi takımları aratında: dır. Ticaret mektebi - buseng San'atlar ee meznnen mektep, ten ayrılan birkaç elemandan — mabramdur. Yerlerine ikama edilen oyuncular ağabeylerinin yerlerini arattırmıyacak kadat çalışıyorlarsada tecrübeleri aa. dır. Masmafih oyun heyecanlı olacaktır. Bundan sonra İzmle mektepler şamplyonu muallim mektebi ile Buca artamektebi İki takım arasında — sinif farkı vardır. Muallim mektebi takı: mı cekl ve tecrübeli oyuncu. mektebi ise enerjik ve atak bir takımdır. Ber iki takımın hü- cum hatları müsavi kuvvette olduğundan müsabakatın heya: Üzüm satışları: mektepliler lik müsabakalarına — İlk karşır ; kuvvetli bir kadroya moeliktir, — lardan müteşekkildir. Buca örta — Mektepliler Arasında | ? takımları karşılaşecaklardır. Bu — canlı geçeceği tahınla edilebilir. — Borsada | Ç. Aheı KS LK 111 S. Süley. 12 30 16 ğ Zahire satışları: 4 Ç. Cinsi KS ES Ç 3913 Buğday 226 -8.25 50 Arpa 4 50 —4 50 9 Easalya 9 9 1600 P. çekirdek 2 65 — 2 65 418 Ken. pala. 400 595 N 215 B. pamuk 43 $ ee 43 43 50 48 50 Üzüm dünde setilmamıştır. İhracatçılar fiatların — düşürül- mesinde 1srarda devam etmek- tedirler. Buğday flatlerindeki tereffü —— hasebile mübayeat 3913 çuvalı — bulmuştar. İeterlin — Fr. Frangı Dolar Belga Italyan liretl Teviçre frangı Florim K. Çekoslovak Avastur. Şilini öbetçi Eczaneler 5 Bu akşam Beşturakta Sıhhat, Karantina da Eştef, Kemerde Kamer ve Fştefpaşada — Eşref- peşa eczaneleri açıktır. Isveç'te — * 250 Kişi Kısırlaştırıldı. Stokholm, 10 (Radyo) Taveç'te 935 sencal lardan yirmisi kadındır. SLİ gıhbi şartlar dolayısile meoburi zarfında — 2050 kişi kısırlaştırılmıştır. Bun- — olarak, diğerleri de arzuları İle — kısırlaştırılmıştır.