15 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Avrupa Devletleri 1936 Yılına Ne Kadar Kuvvetle Girdiler ? Fransa, Ingiltere ve Rusya'nın De- niz, Kara ve Hava Kabiliyetleri. —- İtalya ve Almanya ordaları cihan salhünü tehdid eden kuv- vetlerdir; Ba iki ordu, barla Hiyasiler elinde, yeni İstilâlar İçin hazırlanmıştır. Fakat buna mukabll, evvelâ Alpların beri tarafında ve Ren nehrinin garlp yakasında muazzam bir kuvvet vardır: Fransız ordüsü! Fransız — ordüsü, berşeyden evvel Ren nehrioln şark yaka- sından gelecek bir taarruzda Alman İntikam ve hıra taarru- zuna karşı durmak için hazır- Tanmıştır. Bu arada da, Korelka, Tunus ve hattâ Fransa'aın ce- nub illerinden bazılarına göz dikmiş İtalya'ya karı durmak ta düşünülmüştür. Hazar ordüsu Fransa'da 20 fırka ve 522,000 neferdir. Ba ordu, belki de her devlet orda- sandan fazla makineleştirilmiş- tic. ve 1900 tayyareye maliktir. Fransa'nın deniz küvvetleri ne gelince: Orta — kiymeti balz S adet 68,000 ton diritnevt, 2 adet 32,000 ton tayyare gemisi, 23 adet 194,000 tonluk kruvazör, 86 adet 132,000 mubrip ve 89 adet 84,000 tonluk tahtelbahirden İbarettir. Fransa'nın hafif filosu İtal yaya nisbetle daha yeni ve daha kuvvetlidir. Fransa şimdi büyüök hacımda diritnavtlarla donanmasını — takviyeye — çalış maktadır. Fransa 1914 — tasrraozundan allığı aldığı dersler - üzerine gerek Almanya ve gerek İtalya' ya karşı çok büyük müdafaa ve taarruz hazırlıkları yapmış- | br. Franaa, kısa bir zamanda şerk budutlarına mühim kuv. vetler sevketmiş, ve bu hudat baştan başa en son sİstem mü- dafaa teşkilâtı — İle emnlyet al tina alınmış bulunmaktadır. Fransa, garb cephesinde harba girlşmek için İngiltere'nin yar. dimini hesaplamaktadır. — İngil tere'ni -Yeni bir hâdise takdirde- Fransa'ya yardıma söz verdiği mohakkaktır. İngiliz'lerin kuvvetlerine ge Hnce; Herşeyden evel denize ehem miyet veren bu devlet, Umami harpten sonra da -Bazı zan ve tahminler hilâfına olarak. De- bizler hâkimiyetini eliaden bı enkl Ayrıca Paramunt dünya h Fransızca sözlü Metro Goldein Mayer Süper filminde rakmış değildir. Bugün İagil tere'nin deniz üzerindeki faal ve barb kadrosuna dahil harb sefinelerinin yekün tonaji 1 milyon 330,000 tonilâtodur! İngiltere vakıs, son birkaç sence İçinde zırllı İoşası —busu- sanda biraz gevgek davranmış- tır. Fakat 1936 #senesinde ani ve fevkalâde bir fasliyete geç miştir. Bunun İçin İtalyan'ların 365,000 tonluk sefinelerine bağ: ladıkları ümitler suya düşmüş demektir. Toglltere'nin kara kuvvetle- rine gelince; 1914 — senesine nisbetle pek fazla değişmiş de- Bildir. 114,000 gönüllüden mü- rekkeptir. Tayyaresl de 8050 adettir, fakat 1935 senceinde İngiliz kara ve hava kuvvetle- rinin de fevkalüde takviyesine kurar verilmiştir ve şüphe yok tar ki bugün Ingiliz tayyaro küvveti birkaç mislini bulmuş ve Togiliz kara kuvvetleri akıl- lara hayret verecek şekilde ma- kineleşmiştir. ı.ı İogiliz ve Ras menaf'i; ayrı, ayrı bir katup teşkil eder. Fa- kat buna rağmen müstakbel bir harbte Ruaya'nın da Tagiliz ve Fransz cepbesinde mevki alması çok muhtemeldir. Bunun için bu sızada Avrapa ve Asya- nın bü böyük devletinin kuv- vetlerini de — hesaplamak — Jâ zımdır. Rosya'nın bugün emre hazır 3000 tayyaresi vardır. Hazır kuvvetl de 950,000 dür. İhtiyaç ve sefer halinde on milyon as- kerl kolayca besliyeceği söylen mbktedir. Rosya'nın Baltık ve Kara denizdeki deniz kavvetleri hak- kında malâümat pek azdır. Fa- kat dışarıdan — yapılacak hber hangi bir taarruzu def ve Roas ya'yı müdafaa için azami feda kârlık göstermiş olan Sovyet Rusya'nın deniz kuvvetlerini de azami şekilde arttırmış olmasına inanmak lâzımdır. . İşte, A"lpı'ı'ıl beş büyük devleti 1936 senesine bu kuv- vetlerle girmiş bulunmaktadır. lar; bu vaziyet, kuvvet muva- zenesinin İtalya ve Almanya aleyhine olduğunu sarih surotte göstermektedir. ELHAMRA SİNEMASI TELEFON: 2573 Bu Akşam Sen elerden berl boyaz perde nin kraliçelik tacımı eşsiz blr muv affakıyatle muhafaza edevi Mâhi Kadın Beyoğlunda büyük takdirlere mazbar olap, senenin çok be- yenllen, ıi Peç Jurnal'da en son aberleri Gazetelere Bakılacak Ohu Sulh Tavassutu Yapılmıyacaktır! Çünkü Neticesinin Çıkması ümidi Yoktur. Böyle Bir Teklifi, Ancak Sosyete Veya Komite Yuapabilir. MMMWİ GününTelyazıHaberleri İkinci kânun 15 lll Avrupa'da Yeni Bir Blok Mu? —0 aa — Parla T4 (Radyo) — (Franmt Bordo) gazetesine — göre, İngil tere İle Almanya arasında ve kubolan müzakerelerden sonra, ——— daba salh takliflerinde bulun- mıyacaklarını, sekeri vekaylin alacağı şekli bekliyeceklerini yazmaktadır. Mussolini ümidi Kesmiş Parle 14 ( Radyo ) — Pötl Pariziyen gezetesi, beynelmilel diplomatların bütün teşebbüs- lerin akim kalması üzerine bir Bir Fransız Ga;elesi Ne Diyor? Parls, 14 (Redyo) — Parls ile Romanya siyasal çevenleri ara- sında salh için yeni müzakereler cereyan ettiği bakkındaki ha- berler doğru değildir. Habeşistan'ın, tahkik heyeti gönderilmesi bakkındaki metali batı devletler arasında konuşulmaktadır. Tahkik heyeti gönderilse dahi muhasamat durmiıyacaktır. Avrapa siyasal çevenleri, İtalya-Habeş barbının daha çok de vam edeceği fikrini iİleri sürüyorlar. Gerek Londra'da ve gerokse Cenevre'de yeni cereyanların başlamak üzere olduğu da - söy: leniyor. Ba cereyanlara, Japonya'nın Uzak şarkta ve Almanya'nın Avrapa'da takındıkları durum sebeb olmuştar. (Lion Repobliken) gazetesi, anlh müzakerelerinin doğru oldu. ğgunu ve Mussolini'nin, habeşleri maplâb edemliyeceğini anlıyarak salh İstediğini baber vermektedir. Londra 14 (Redyo) — Royter Ajansı bildiriyor: Japonya bükümetli Londra deniz konferansndan çekilecek- tir. Bunan sebebi de — deaiz kuvvetlerinde müsavat esasını konferansın kabul etmemesidir. Buna rağmen İngiliz ve Birleşik Amerika murahhasları -konfe- ransın devamını İstemektedirler. Londra 14 (Radyo) — Amirul Nogara'nın riyasetinde bulunan Japon murahhasları deniz kon foransından — çekilmeğe — karar vermişlerdir. Konferansta bir müşahid bırakıb birakmıyacak - ları meçbuldür. Londra 14 (Radyo) — Mor- ning Post gazetesinin yazdığına göre, Japon delegasyonu üyele. rinden biri, yarın, Japonyanın deniz konferaasından çekilece ginl bildirecektir. Londra 14 (Radyo) — De- niz konferansının son colscsdu. de de Japonyanın — metalibati nozarı — İtibera alımmadığından Japon murahbas heyetinin kon- feransı terkederek - Londra'dan ayrılması bekleniyor. Konferana yarın tel toplanacaktır. Ba celsede kat'i şekli tesbit olana: caktır. Siyasal çevenler, Japon ya'nın konferansı — terketmesi le de müzakerelerin devam edeceği kanaatindedirler. Kon ferana, gelecek haftanın orta: sna kadar devam edecektir. Amerika ve İngiliz delegna- yonı diş İçleri bakanı Lord Edon'in başkanlığında - toplana- rak kovuşmalarda bulunmuş tur. Bu toplantıya Amerika'nın Londra elçisi M. Norman da İştirak etmiştir. Londra I4 (Redyo) — Ja ponyanln deniz konferansından resmen çekileceği anlaşılmıştır. Havss Ajansı; deniz konferansı mözakerelerine İngiliz, Ameriku Fransız ve İtalyan — delegeleri arasında devam — edilmesinin mübtemel olduğunu baber - ve. rİyor. - A Japonya'nın Bugün De- niz Koferansından Çe- kilmesi Bekleniyor Parla 14 (Radyo) — Japon: yanın deniz konferasından çe- kilmesinin vahlm tesirler bıra- kacağı anlaçılıyor. Japonyanın en küvvetli hükümetlerle deniz küvvetleri için anlaşmalara gi- rişmemesi dikkate — çayandır. Franse; deniz kuvvetleri — için arasında bir uzlaşmr zemini bulunacağına — şimdilik imkân görmemektedir. Vekiller Heyeti Toplandı. Ankara, 14 (AA) — İcra Vekilleri heyeti bogün Başvekil Tamet İaönü'nün releliği altında toplanarak mabtelif işler üze- riade görüşmelerde — bulanmuş ve bu İşlere ald kerarlar ver. miştir. Muhtariyet Rejimini Sokma- ga Çalışıyorlar.. Pekin T4 (Radyo) — Siyasi mahfellerde Japon'ların Şana ve Nankin ayaletlerile civardaki ayaletleri muhtar rejime sok- mak için tedbirler ulmakta ol duaları söyleniyor. Bu yaziyet karşıtında milli Çin ordalarının kumandanları arasında görüş- melere başlanmıştır. —Mühlin kararlar beklebiyor. Fakülte Hâlâ Açılmadı Parls, 14 (Radyo) — Hu kuk fakültesi, bagün de kapalı kalmıştır. Açılması için Maarif Cenevre — mücssesesinln — ya kında akdedeceği celsesinin bu vaziyeti değiştireceği ümlt edil- miyor. 18 ler komitesinin ba baftaki toplantısında da, Ame rika'nın ambargo bakkındaki hattı bareketinin anlaşılmasın- dan evvel bir karar vermesi de Ibtimal dahilinde değildir. An- cak konsey — toplantısında — İs veç'in, —Afrika haşbının mne şekilde yapıldığımı — bildirerek İtalyan barb usüllerine hücam edeceği beklenebilir. Eko Dö Pari; önümüzdeki baftn toplanacak olan konse- yio, ibtilâfin sulban — balline Amkân olap olmadığını araya: cağını yazıyor. Ekselsiyor; Laval-Boar proje: #lnia uğradığı akametten eonra, hiçbir hükümet neticesi meçhul bir sulh teklifine yanaşmıyaca- gıni yazarak bunü ancak Mil- letler cemiyeti veya onsekizler komitesinin yepabileceğini kay detmekte ve bu gşekilde birc salh yapılmasının da — pekâz muhtemel olduğunu yazınık- tadır, Purla, 14 ( Radyo) — M. Laval'ın, İtalyan elçisini kabulâ hiçbir. izabat — verilmemiştir. Maamafih, mülâkatın vaziyeti değiştirecek — şekilde — olduğu umulmaktadır. Esasen vaziyetin Uluslar sosyetesi toplantısından evvel değişmesine de İmkân yoktür. Izmir Vali Muavini Kim dir? Ankuara, 14 (Özel) — Izmir Vali muavinliğine Dabiliye Ve kâleti bukak İşteri müdür mu: avini Cavid tayin edilmek öze redir. çin' -Japohn Ittifakı Lâzımmış Tokyo 14 (ALA) — Nihl - Nis gazetesine göre yöüksek ja pon devlet adamlarından - biri; başbakanla yakmış olduğu bir görüşme sırasında — japonya ile Çin arasında tecavüzi ve teda fül bir ittifak yapılması lüza: mapda israr etmiştir. Ispanya gazeteleri ileri varıyorlar Madrld 14 (Radyo) — İs: panya nazırlar meclisi, camur başkanı Alkala Zamora'nın baş- kanlığında — toplanımıştır. Top- lantıdan sonra gazetecileri ka- bul öden başbakan, yazılan İspanyayı mutazarrır söylemiş ve ba gibi teşebbüsattam vazgeçilmesini rica etmiştir. İspanya gazete- leri neşriyatia — çok ileri — var: mışlardır. Hauptman nezaretinden emir beklenmek Ku"uıacak mı? tedir. Fransız Donan- ması Hazırlanıyor Puris 74 (Radyo) — Franmz donanmasının — iİklaci — filosu, manevralar için — hazırlanmak- tadır. Trenton, MH (ALA) — Lind- berg'la çocuğunu öldürmekten suçla olarak Idama mabküm edilen Hauptman'ı ölüm ceza: sından kurtarmak İçin birşey yapabilecek yegüne şahsiyet vali Hofman'dır. Halbuki o da bü yük bir tereddüt içindedir. Alman'lar İtalya'yı kendi taraf: larına çekmeğe vö İtalya, Al- maoya, Macaristan ve Jeponyt arasında bir uzlaşma yapmağa karar vermişlermiş. üniversiteli Gençler Geliyor. İstenbul, 14 (Özel) — Ünt verelte talebesinden İzmir'li 100 gevç Gümester tatili dolayısile bugün İzmir'e bareket etmiş lerdir. Ingiliz Kabinesi Toplandı Londra, 14 (Radyo)— İngilix ma- zırlar meclisi, yarın toplanacaktır. Bugün yapılan ihzari — toplantıda, İngiltere'nin ulusal müdafaasına ait hususat konuşulmuştur. Bu toplan: tıda yalaız millt müdafaa, deniz ve hava bakanları hbazı bulunmuş: lardır. Japonya'nın metalibatı ve İngil: tere'nin uluslar kurumunda tatacağı hattıhareket de konuşulmuştur. Petrol ambargosunda — bütün devletlerin müşterek olması şari koşuluyor. Mısır Hükümeti Gençlik Teşkilâtını Yaşak Btti, Kahire, 14 (Radyo) — Me mr hökümeti, Vefd partlei ta- rafından — yapılımak — İstenilen gençlik — teşkilâtinı — meneyle- miştir. Bu bhareket, Mışır'da çok derin akisler — yapmıştır. Üniversite talebesi, hükümete bir oltlmatom vermiş ve genç: Uğln serbest — birakılmasını İk: temiştir. Ingiliz-Fransız Genel Kurmayları — Baştarafı 1 inci sahifede — Bu gezetenin verdiği — diğer bir babere göre de, iki devlet kurmayları, Fransa'nın tedafâi yaziyet almasında ve — tecavöz vukuunda son iki sınıf askerin derhal allâh altına — çağrılmn- sında anlaşmışlardır. Eğer bir İtalyan filosu Rritanya adasına mütevecciben Fransız — toprak” larından geçerse, Fransız hava orduları muhaberatından — İstl- fade olunacak 've İngiliz — çe- venleri keyfiyetten — baberdar edilecektir. Londra, 14 (A.A) — Doyll Telgraf gazetesinin — diplomasi muhabiri; Fransız ve - İngiliz erkânıharblerinin — Akdeniz'de Tngiliz donanmasına — karşı bir —| tecavüz vükuv tekdirinde aça- Bıdaki noktalarda mutgbık kal- muüş olduklarımı - yazmaktadır: 1 — Büyük Brltanya, Fran- ©x ÜÖssübahrileri ile Fransıs Dok ve tezgâhlarından istifade edecektir. 2 — Fransız tayyarelerinin müdafan — tertibatı mubtemel blir hava tasrrozuna — karşı ko: yabilmesi — için — İngiltere'nin ünrine amade bulunacaktır. Mimar N. Emre Mimar Necmliddin Emreye —| Trakya mıntakası umun! mü- fettişliği Toşaat — İşleri müşavir- lik muavlaliği teklif edilmiştir. Necmiddin Emre; 70 lira asli masşlı olan bu İşi kabül et memiştir.