15 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

15 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

nn S & 'l'arıhî Tefrıka- -- Ateşin Hâkimi Napolyon Bonapart'ın Maceraları Nakledeni FAİ nıx şwnnnn Küycülük: BIRINCI KISIM — HİND YOLU — Rlica ederim, beni dinle, bir sözüm daba var! — Seni buraya kadar aldı- ğem İçin beni pişman etme! — Böyle yapma general! Ben soğuk baldo ayrılmamızı İstemiyorum. — Fakat, ben bir soğukluk blesetmiyorum. — Seni — temlo ederim ki, aklım sende olduğu halde ayrılıyoruz. — Ben, bana kızgın oldu ğunüa sanıyorum da.. — Neden? Nelson'dan — bahsettiğim için.. — Nelson mu?. Yann o da görecektir. — Yolunun üzerinden def mi edecekeln?. — Hayır. — Şa halde hazb olmıya cak m?. — Birtek top bile patla. mıyacak! — Şu halde? — Askeri — arlarım — sana faşedemem, Bü - sırlar battâ bana bile âid değildir, alla- hındır.” — Buradan müsterih ayrıla- bilmekliğim için yarına kadar burada kalayım, buna müsaade e! O kadar gizli kalacağım ki, hiçbir kimse benl göremiyecek- tir. Ben pençeremden — senin azimetini seyredeceğim, tâ uzak. larda iken de “Allaha yamarladık,, diyeceğim. — Pekâlâ. —Yarın buruda kal. Sen şimdi git, bu akşam, akşam yemeğini senin odanda yeriz, olmaz mı?. — Aşk ve muhabbet içinde değll mi? — Tabitl. Jozefin, ayak üzerinde fakat veri, seri olduğu kadar — ateşli bir puseden sonro, çok ahenkil bir yürüyöşle giderken, Napol- yon İçioi çekerek İşile İştigale başladı. Hemen ayni zamanda da, bitişik bir odada emirlerini beklemekte olan general Berti ye'yi çağırdı, bizrat mühürlediği ve zarfladığı bir kâğıdı vererek: — Bunua bizzat sen Brügese götür! Dedi ve sonra da: — Şimdi benim Miısır dera- Terim saatıdır, yözbaşı Bressu- leyo söyle, kendisini — bekli yorum. Diye ilâve etti. Napolyon — kalktı, — denizin geniş ufaklarını gösteren - bir pencereniİn yanına gitti. Güneş, büyük bir şenlik — gününde olduğu gibi parlamakta, deniz sakla vo mavi idi. ANADOLU Günlük Siyasal Gazeta Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt nöşriyat ve yaz işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Taarehanesi; T İzmir İkinci saalına — baktıktan Beyler sokağı C. Halk Partisi biaaa içinde Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefou: 2776 — Posta kutasu 405 ABÖONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç ayblı 500 kuruştur. Uzakta küçük ve koya renk- H bahar yığıncıkları — görülü. yordu. General, memnun ve müsterih ble vaziyetle barumet- restini muayene etti; barometre düşüyordu. Ba Hrada, erkâcı harp elbi- vesl giymiş olan yüzbaşı Bros süley İçeri girdi. ve hazırol vaziyetinde durdu. Napolyun İtalya seferi eana- sında aşker ve kumandanlar arasındak| İâobaliliği tamamen kaldırmış ve ordunun zapt ve saptı için &ıkı bir disiplin teşrifat tesis etmişti. Bü adamın yözündeki saflık, güzellik ve satilmiyet kurşasin: da hiçbir kimse bir haln, bir casts oldaüğunu aklına bile getirmezdi. Bu adamin Lefa: kard lemi altındaki casusluğunu geçen bahislerde görmüştük. Barras kandırdığı zamandan beri çok değişmiş ve tam — bir ve asker olmuşta. İşinin İcabı olarak emniyet ve itimad ka- zanmak — için elinden gelen herşeyi yapmış ve muvaffak ta olmuştu. Bu adam, kendisini en fazla para verene satan bir adamdı. Ayni zamanda üç yerin ademı demekti: - Ongekizloci Lal — ve mutlakıyet taraftarı olan Fran- #7 asilzadekân — muhacirlerine, İogiliz harlciye bakanlığına ve Barras'a hiâmet ediyorda. Fa- kat İngiliz bariciyestaden aldığı para, bopsinden çoktul. Maamafib, şimdilik - Napol- yon'un mezdinde büyük ve mühim bir mevki kazanmak için çalışmakta Idi. Henüz ca- saslak İşlerile uğraşmasına da vakıt var demekti. Sırası gelin- ce; İngiliz'ler hakkında Barrasa ye Bonspart ve — hareketleri hakkında İngilizlere malümat verecekti. İngiliz hariciye bakamı Pit, Purla'teki casosundan momnun- du. Verdiği küçük haberlerle Napolyon'an hareket zamanını öğrenmiş ve bu malâümatı da Nelson'a vermeğe — muvaffak olmuştu. Bunan İçin amiral Nelson Talon Hlmanının önünü kesmiş ve: — Napolyon, llmandan çık. mağa cesarer - edemiyecektir. Dentişti. Napolyon'un bhureketi kat'i sürette emretmiş olmusına göre Talon önünde bir harp, hem de müthiş bir deniz barbı mu- hakkak demekti. Casus, amiral Nelson'an en ziyade — Napolyon'an — binmiş olduğa Oryan (Şark) sefinesine saldıracağını çok İyi biliyordu. Halbaki bu sefinede kendisi de bulunmak — mecburiyetinde idi. Hemşerl Lefokard, İlk defa olarek kendi kurduğu — tuzağu düşüyor, demekti. Bu mubhak. kak tehlikeden nanl kurtula- bilmeli 1di?. Firar etso... O'an yacak ve casvsloğunu meydanu vermiş olacaklı!. Hastalık bahane etso... Fakat Napolyon kendisinden çok biz met amuyordu. Bunun için de husüsi doktorlarından — birisini gönderecek ve bu doktor da hastalığının seyabata mânl ola mıyacağını bildirecekti. , — Sonu Var — Halkevinin Köy Servisi Notları., ——— —e Kemalpaşa yasesinin dağlara surdığı noktadao, vağa dönünce: Tâleli sırtlarla şeftali ve kaysı bağçeleri arasından iace bir yol ile (Kavakdere) ye varılır. Bili evli bir obadır. Oba oda sının Öcüne oturunca karşınız da “Çamlıbel'in koca çamına benziyen bulsralı böyük çam İle bunun etrafında daha yüz lerce çam görülür. Dere, bu- günlerde, yen türküler çağıra rak akıyor. Obanın en güzel binasış; şose kıyısındakl - okuludür. - Okula: Yetmiş yaşında iken İstiklâl müharebelerine bir — delikanlı Bibi İştirâk etmiş olan Mehmed efenir adı verilmiştir. Obanın — odamı — önündeyiz. Obalı ile ball hatır soruştuktan sonra onlar, hep, şebir. bava. dlialerini, Habeş İtalya — savaşını sorarlar. Bu konuymalar, ni bayet, ©o bafta o köyde ne üzerine konuşulacak İse oraya dökülür. Bu obamız; meyvecl- Hk ve sebzecllik ile geçinir. Tzmir'de (Kavaklıdere) nin her türlü meyve ve sebzesi pek Gnlüdür. Ba hafta buradaki konuşme; köy ekonomlel ü tüne olacak: (Ege kıyılarında meyveciliğin ehemmiyeti; ve meyvelerim!zin hususlyeti. Nar şurubu, Yapma ç. Ağaçlara iyl bakıma. Mey- vecilikte, Burnava Tarım oku lünden natıl İstifade edebllece gimlz İşi. Çocuklarımızı ne sa retle bizden daha iyl meyveci yapabiliriz? Meyve ve — sıhbat. Meyve ve müstakil ulasal ser vet ve salre | Obalarda bu yil, geçen yıl lara nlspeten sıhhat çok — iyl. Doktorumuz, baber verilen has- taları gördükten sonra oda önü ne geldi. Eski dosta 82 yaş larında Süleyman dayıyı gördü: — Nastilsın Süleyman dayı? — Hep öyle. — Gözlerin görüyor mu? — Gördüğüm bir karaltı... genin karaltını görüyorum ve lâkla yüzünü ayırd edemem. Adam sende. Bundan — sonra bana bu kadarı yeter, Evia yolunu bulabiliyorum,. Şükür, çok şükür.. Obanın okuluna — yöneldik. Genç öğretmen #erkadaş, — bize, talebelerini anlatıyor. Köy okul- ları üstüne konuşuyoruz. Oku- lan manzarası pek / üzel; Dört çevresi, çamlı dağlara, deredeki geftali — bağçelerine — bakıyor. Sonkânanun onikisinde, Nisan gibi güneşli ve ılık bir hava... Obadan ayrıldık. Işıklara de oğrıyacağız. — İkiyüz olll evli Işıklar, inekleriyle fünlü bir obadır. Geniş bir. ovaya, muh- teşem bir. bakışı vardır. Köşeden — kıvrılır. kıvrilmaz; al mor lâleler gördük; İlkba- harın müjdecileri... Üçer beşer lâle debşirdik. Biz lâle devşi. rirken, ovadan köye giden bir atlı göründü. Obada İnsanlarda, hayvanlarda bastalık olap — ol madığını sorduk. Sağlam habe- rini verdi. “Bir kahvemizi Iç: meden elbet geçmezsiniz,, dedi. Içıklar'dayız. Tamir'in süt de. polarından — birinde... Karşıkl mar'eda İnekler, ılık bir güneş altında yayılımdalar. Işıklar'ın bu güzel İnekli mer'alırı, Hol landa ovalarına betziyor. Daha doğrusu Hollande, buraya ben- ziyor. Ege kıyıları, bütün dün. ya güzellikleri serglal... R. B. SON HABER TELEFON YELGRAF TI.LŞII.Lİ. Yeni Sulh Teklifleri Asılsızdır m— — — ——— | Bir Avusturya Gazetes'ne Göre, M. Mussolini Tavsiye veya Tehdidlerle Yolunu Değiştirmiyecekmiş Roma 14 (Radyo) — Italyan resmj çevenleri, yeni enlh teklifleri yapıldığı hakkındaki haber: leri yalanlamakta ve Belçikanın tavassotu İle yeni bir müzakereye yol açmak istendiği kaberlerinin de doğru olmadığını bildirmektedir. Ayni mehafil Londra'da bulunan elçisi Sir Etik Dromond'un Roma'ya sulh esaslarına âld projeler getireceği haberinin de — eeaşantl — olduğunu söylemektedir. Viyana 14 (Radyo) — Volkişer Çeytung gezetesi: “M. Mussolini mühtelif tehdid veya tavsiyelerle harptan soyra Talya hükümetl harlci siyasetini şu veya bu devlete Jatinad şeklinde İdare etmciniş — ancak kendi programına göre hareket etmiştir. Ttalya, hedefine Mussolini'nin Oğlunun Tayyaresi Vu- ruldu ve Zorlukla Kurtuldu Tstanbul 14 Çözel) — Habeşletan'dan Roma tarikile gelen haberlere göre M. Moasolini'nin oğlu ... hattı bareketini yürüyecektir.* demektedir. İ İngiltere'nin Roma büyük ! değlştirmiyecektir. Umuml Vikorya'nın İdare ottiği tayyare Habeş kuvvetlerini bombalarkea Habeş'lerln açtığı ateşten birçok — yerlerinden delinmiş ve güçlükle kurtularak Italya kuvvetlerinin balunduğu sahaya Inmiştir. Roma 14 (Radyo) — Massolini'nin oğlu Viktoryonun uçağına Amba Ardam'ın bombardımanında bir mecmi İsabot etmiştir. Mormi; uçağın odasında patlamışsa da pilota birgey olmumış Ttalyan hatlarına dönmüştür. ve uçek M. Mussolini ÖL aşğhe ea Habeşistan'a Tahkik Heyeti Gitmesine Muvatakat EBtti.. İstanbul 14 (Özel) — Roma- dan gelen haberlere göre İtalya başbakanı M. Musolini'nin Ha beşletana bir tahkik heyetl gönderilmesine — razı — olduğa bakkında bir şayla vardır. Bu şayla İtalyan resmi kaynakları tarafından yalanlamaktadır. Afgan Dışba- kanının İstanbul Basınına Diyevi.. —— — Baştarafı 1ci sayfada — matlardan çok memnunum. Te- mas ettiğim bütün devlet erkânı hertürlü tahminlerin üstünde bir samimiyet gösterdiler. İsmet İnönü' Tevfik Rüştü Aras; yük- sek hatıralarını dalma muhafaza edeceğim Türk ricali arasında- dırlar, Bürada - bilhasea (Ata- türk) Omdan bahtetmek isterlm. (Atatürk) üm diyorum: Çünkü büyük Insanlar sade bir milletin değll, bütün beşe- riyetin malıdırlar. Kaldt ki iki kardeş mlllet olan Türk'lerle Afgaa'lılar bütüm değerli - var- lıklarına müştereken — sahiptir- ler. Ben de bütün Afganlılar gibi Büyük Şeften bahsederken (Atatürk'üm) demeğe - kendimi baklı buluyoram. Ekselâns Mubammed Han, bundan sonra Türkiyo - Afgan, İran ve Sariye arasında esasları tekarrür eden ademi tecavüz paktı hakkında demiştir. ki: — Alâkadar dört devlet bu paktın — esaslarında tamamen mutabık kalmışlardır. Ve pakt perafe — edilmiştir. İmzası bir zaman mes'elesi olan bu pakt dört memleket arasında csasen dostane olen münasebetleri büs. bütün takviye edecektir. Pakt imkân nisbetinde yakın bir tarihte imzalavacaktır. Nerede Imsalanacağı henüz tesbit edil mem'ştir. Ekselâns serdar Mühammed han; Türkiye'den Afganistan'ı gidecek mutahassıslar hakkında da çu beyanatta bulunmuştur: — Afganlstanda birçok Türk mutahasmsları vardır. Bunlara Fransız Kabinesinin Dün Sabahki Toplantısı. Nazırlar Izahat Verirken Bahriye Nazırı Da Busene Yapılacak Yeni Gemi Inşaatını Anlattı Parla 14 (Radyo) — Bu a bah Elize sareyinde Cumhur reksi M. Lebrün'ün riyasetinde olarak bir kabine içtimaı ya pılmıştır. Kabine relsil M. Laval, ha rici siyaset vaziyetini İIzah et. miş, Finane Bakanı M. Remye finansel vaziyeti ve bütçenin tasdiki dolmyısiyle temin edilen fevaldi anlatmış, Dahiliye Bu kanı M. Paganan, mesal Ba kanı M. Eynak, Finans Bakanı dahilf — vaziyeti, feyezanların mücib olduğu felâketleri ve seylâpzedelere yardım için bir kredi açılması lâzumunu anlat- mışlardır. drki e öreik Bahriye bakanı M. Pletri de Londra deniz konferansından mzun uzadıya bahsetmiş ve ja- ponya'nın — mühalefetini teşrib eylemiş ve bu sene içinde in- şanı zarari olan harb sefinesi — miktarımı bildirmiştir. Burbiye bakanı M., — Fabri; Liyon'un askeri — valisi ve 14 üncü mıntaka kumandanı ge- meral Dossi'nin yüksek harb şürası azası - seçildiğini — bildir- miştir. General Klodel, sin tah didisin kanuna mucibince vazif>: sinden af fedilmiştir. Kültür bakanı da Sen öğret- menlerinden ve balkan kültür işlerinden bahsetmiştir. Dün Gece Bir Haydut Daha Yakalandı. Esrarkeş Yaşar, Maske Takarak Bak- kal Hakkı'nın Yolunu Kesti. Dün gece, esat 22 raddele- rinde Göztepe'de Nevzad bey sokağında evine gitmekte olan bakkal Hakkı'nın önüne yüzü bir bezle aarılı ve eli tabnncalı mechul bir şabın çıkmış ve: Paroları çıkar. Diyerok Hakkıyı meğe — başlamıştır. — Tecavüze ağrıyan bakkal Hakkı, — etraf: tan Umdad İstemeğe ve bağır- mağa mecbur kalınca, o civar daki evlerden 16 yaşlarında Fethi adında bir çocuk sokağa fırlamış ve taşla meçbul şahsın özerine hücum etmiştir. Bunun üzerine yüzü matkell baydat, Fethiye bir el ellâh atmış ve çocuğu yaraladıktan sonra — kaçmıştır. Silâh sesini tehdit et Aşiten Karantina merkezl polls me DAT LARTLAETR AT YAT NO ilâveten Kâbil Üniversitesi için profesörler, hukük müşavirleri, doktorlar ve mübhendisler getl- receğiz. Bunların kıymetli me sallerine Afganlstan çok müte- gekkir kalacaktır" murları, hemen koşmuşlar ve tah- kikatata büşlamışlardır. Zabıta maskeli haydudun, sabıkalılar: dan esrarkeş Yaşar olduğunü tesbit etmiş ve biraz sonta ya- kalamıştır. Tahkikata devam olunuyor. Fethi'nin yarası gayet haflf- tir, kurşun arkasından sıyırarak geçmiştir. 800 Kiloluk Bir Orginas Italyan'lara Satıldı.. İstanbul, 14 (Özel) — Bu- gün İstanbal babıkçıları avla- nırken 800 kiloluk bir orginas balığı totmuşlardır. Kaç senedir bukadar büyük balık tutulduğu görülmemişti. Bu büyük balığı; Hmanımızda bulunan ve büyük — balıklar satın alan İtalyan balık — gemllerinin — sabipleri satın ıl- mışlardır. y ı