25 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

25 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Tarihi tefrika kıran Kanlarını DENİZ KRALLARI Yazan: Gök bayrak müellifi Leon Kahün —— — Ihtiyarlar Boğazlanan Atların Fış- Ateşe Serptiler. Muhariblerden mürekkeb bir insan zenciri mukaddes taşın etrafını sardı Kralın elinde bir altın halka vardı;. Uzun saçları da omuzla- rıma kadar, kıvrım, kıvrım dö külmüştü. Godirid'in - başında altın klaptan İle — işlenmiş bir başlık vardı; yanında, ayakta düran muhariplerinden birisinin tlinde mücellâ demirden bir mızrak bulonuyordo. Uzün sa kalı zırh görleğinin — üzerine göğesüne dayanmış, kalın ve gâ müş halkalarla süslü bastonuna dayanıyorda, Kral ve Tarl'ların mühariplerinin hepsi de — zarh gömlekleri Güzerine güzel ve Rözalıcı saçaklarla — süslü man- tolar geymekte, hemen bepsl nin de yözlerinde geniş ve de- Tin yara izleri - Mazide yap tıkları aavaşların birer hatırası Viklag (Korsan) lar kral karşısında yer almışlardı; Has teyn ve ben Viklag'lerin —0 lunde yer . aldık; diğerleri de tsağda mevki aldılar. Umumi Veziyet Tliog — (Meolls) in mer. kezde krallar ve — mubaripleri olmak üzeşe büyük bir yarımay arzediyordu. Keal Erik, iki ya- verine bir dşaret yaptı, bunlar Ase mabatlarına kurban (mera siminin — başlayacağını — Cit dişi boruları Öttürerek ilân ettiler, Muharip ve kahramanlar, kü çük kum tepesinin eteğinde bir odun yığını hazırladılar, kral Erik ve Terl Godirid ellerlade birer meş'ale olduğa halde bu odün yığınının yunına geldiler, kura odanları ateşlediler; bu srada blr. kısım muharlpler yenan odan Şığınının — etrafina Odin için dört beyat wt Tor İçla dört kula ar, Lokl ve ce benemi — habla rühler için de dört slyah at sıraladılar. Skan Ginav âlemi Alimlerini temsll eden üç *ibhtiyar, arkalarından adamları olduğu balde — ierlle diler ve boğuzlanan atların İip koran kanlarımı yanan büyük ::; Serptiler, sonra kenlı el dört ufka Tor İşaretleri Yaplılar ve çımarlar önündekl ::hıd.l n Üzerine de mir (I) da işarotini çizdiler. Bizden CPildişi borular, Heyin. dal'ın en son dakikada mabat ları barbın sonuna İştirak Için yapacağı gibi, üç defa öttürül düler, Kral Erik ve Tarl God. frid ve Odin'in öniki kuvvetli Bslyeti gibi, bonların — önlşer kişilik mubarip kahramanları Mimir müokaddes taşımın — etra finı çevirdil. elele — verdiler, Siğurd çarkılarımı — söylüyerek Tung (Meclis) in içtimei şere fine büyük bir Taksa koyul dular. (2) Hasteya elimi totto, ben de Kızıl God'an elini tattam, çi malin asll ve hür adamlarının elleri de bize katıldılar, kav. verli, gür ve ahenkli — seşlerile zafer şarkılarına basladılar; ba suretle uzun ve büyük bir İn: van zenciri mukaddes taşı, üç ÇıDarı, tepeciği, ateş yığıdını çepeçerre sardı;. halka vücuda geldi Bu süretle gür — sesler, #llâb — şakırtıları — İle başlıyan rakkas halkası ortasında yanan ateşin alevleri, dimdik bir halde göklere doğru yükseliyordu, Bu sırada, esirler kral dave. tinin masa ve İskemlelerini ge tirdiler, ve bir biri arkası sıra lanmış hangarlar altında srala dılar, ortadaki — masa — üzerine beyaz bir örtü yaydılar, hazır olanları fildişi bir boru aei Hle bakır, altin, gümüş - billür veya madeni kaplar, kadehlerle içmeğe davet etiiler, — Kral ve Larl methal karşısında, beyez örtülü masanın erkasına — otur- dular, yanlarına baturları va kahramanları sıralandılar; bun- daa sonra İki mabeylaci yük.- sek «esle Selce'nin Tarlı Sigtrig ve demir sabilli Tarlı — Biörel davet ettiler, bunları da kralın ©0 Yyakın masalatın — etrafh olurttular. Hangarlar — Valhala Bİbi, mabutların toplandıkları ve savaşlarda ölmüş muharip kabramanların bira ve bal şer beti içtikleri salon gibi bir hal alımıştı. Kibar kadınlar ve hür adamlar da ayrı bir. masanın etrafını tutmuşlardı. Bunlar da Valkiri'lere benziyorlardı. Münediler süküt edilmesini T ve kral Ertik God. Idam cezasından kurtuldu oniki seneye mahküm oldu. Tepecikte — yeni — mahallede Fatma adında bir kadın yü zünden Çallı Mustafa İle De nizlili Mustafayı biçakla öldü ren ve makiüllerin iki karde şini yaralıyan Osman - pehliva nın ağırcezada devam — etmekte olan mühakemesi neticelenmiş ve dün karar - tefhim edilmiş tir. Osman peblivan; timdiye kadar muhtelif celselerde deli taklidi yaparak cezadan kur. tolnağa çalışmışıada dell olma. dığı anlaşılmıştı. Dün jandarma muhafazasında mubakeme talo vDuDa — getirilen mazaun hiçbir delllik hareketl göstermiyordu. Karar okunurken biç ves çıkar mıyarak — dinleyordu. — Kadın mes'elesinden aralarında çıkan kavgada maktül Çellı Müstafa He diğerlerlin, mazaon Hasan ptblivan özerine bücum etme leri cezayi — hafifletlci sebep sayılarak Hasan pehlivan idama bedel on İki sene #ğır bapse mabköâm — edilmişiir. — Kararın oknaması bittikten — sonra retş Süreyye; maznuna: — 12 sene hapse mübküm edildin. Yedi göne içinde tem yiz edebilirsin. Demiş ve jandarmalar Hasa ni ebp götürmüşlerdir. Idama Bedel Yirmi dört Seneye mahküm oldu Seferihisar kazasının Orhanlı köyünde Süleyman kızı Zübeyde adında bir kızın kuçırılmasında kaçıranlera kolaylık göstermek İçin takip eden kıziın baban, ukrabasından Süleymanı mavzer kurşanile öldüren Baki oğlu Mahmud'la arkadaşlarının ağır cesada muhakemeleri neticelen miştir. Dün karar tofhim edil miş ve Mahmud'un iİdam cesa sına bedel 24 sene ağır bapsine, keddisine yardım eden Camao vası'mın Dere köyünden Abdnl- lah ve Bekir oğla Hüseyin altşar ay hepse, Mustafa oğla Hüseyin sekiz ay on gün hapse, Bekir bir uy hapse mahküm edilmişlerdir. Bira tabrikası cinayeti Halkapınar'da —Aydın — bira fabrikasında müdür M. Fayfer'i yaralıyan ve makinlet Zelinka'yı öldüren kavas Lütfü'nün Ağır- ceza'da cereyan etmekte olan mübakemesi — blttiği Için dün karer tefhim edilecekti. Mah: kemece tetkik edilen dava dos yan Üzerine bir defa da hâdise yerinde tetkikat — yapılmasına kurar verilmiş, muhakeme başka güne bırakılmıştır. vinson ayağa kalktı, âdet üzere, iki kış evvel ölmüş olan baba snın bira kadehini — kaldırdı; kral birasını içerken, — esirler yeniden masa ve lekemleler ge tirdiler, hangarın karşısına koy düler ve bizi oturmağa, kralın birasından içmeğe davet etiiler. Hiddetten tir, tr ütredim. N Âlal Mimiz'in gövdesinden ayrılmış kesik başi - Odin'in müşe: viri addolunur. (2) Bu adet Föroe yakın zamanlara kadar miştir ve adalar valisi, memurları, meb'üsları Sigurd garkıları — söylü yerek bu raksa iştirak ederler. Ayni danı uzun zamanlar Normandiyü da da vardı. | Hasan Pehlivan anst SÖZleri Bğxlf Mi Olur/ — Baştarafı Ici sayfada — Yanan neferleri soğuk — kanlı olmayıp da dağılmış olenlardı, kimso kendilerini suçlu çıkara mazdı. Keza bu baskına uğrca dıkları vakit tüfekleri boş ol- duğu gibi, arkalarında da bin lerce balk bulunuyordau, Yanan Sübayları da soğuk — kanlılıkla mnı kaybetmiyerek halkı sokak aralarına gizlemiye, ayol zaman da du taarruzu karşılamıya ko yulmuşlardı. Bu sahneye çabid olan ecnebiler, Yanan sübayla zıvın bü baline hayret etmiş lerdir. Ba sırada mühtelif yer- lerden gelmiş olan Türkler'le, mütsasaıp Müslüman — üleması halkın Özerine ateş açtıkların dan, birçok İzmirli'ler yurdla- rıpın hörriyeti oğrunda kurban gitmişlerdir. Pusuyu kuranlar — arasında * Hokokübeşer ,, — gözetesinin müdürü de bulanuyordu. Ma tarekeden esonra Türk - Yunan teşriki mesulsl vo ba İkl mlil- letfn Tyonya üzerinde müşterek hâkimiyeti taraftarlığı eden bu şahıs, Yanı rın İzmir'e ge- Teceğlol anlayınca dabha ziyade Yucan mubhibbi görünmiye baş Tamıştı, Bu zat, ellâh sesleri ile taarruz İşareti verildikten sonra, bir elinde koca bir bıçak bu landağa balde, diğer eli İla bomba atıyordu, Ba bomba İle birçok kimseler kurban olmuş tar. Banlar arasında kafası par arçe olan İzmirli gazeteci Kiryakidie de balunuyordu. Bu Türk gazetecisi, kendi bombası İle vorulmuüş ve ceza. sını derbal çekmiştir. Bu badi- seler yarım esattan fazla sür: memiş ve Yonan askerleri sângü hücuma ile kışla ve hükümet konağımı İşgal etmişlerdir. Ma- amalih bu vak'a Yunanlatan'a çoğa mal olmaştur. Bu yarım sastlık — kargaşalıktan — İstifade eden bazı cürüm erbebı. Türk mağazalarını yağma — etmişler, Yunanistan — banlara tezminat vermeyi kubul etmişte de, bir- kaç mlsli ve batta Yahudiler bile tezminat İçin müracantta bulunmuşlar ve hökümet çok pParu vermiştir. ( Mubarririn, alayın sancak. darının maktul — düşmesinden buraya kadar hikâye ettiği ve- kayi de tamamen uydarmadır, yalandır. ) Diğer tarafıan divanıharpler de fanliyete geçerek iki efsun neferini Idama mehküm etmiç lerdir. Buolardan birlsi, sokakda blr deçete bulmuş, diğeri de bir çifi get almıştı. Bu suretle bazı müttefiklerin süiniyetleri Din, bir takım kimselerin saf- dilliklerinin ve Yumnanlstan'ın milli ülküsünün kurbanları kar- şuDa dizilmiş ve İzmir civarına gömülmüşlerdir. — Izmir — Göztepe demiryolu hükümet meydanından başlar. Fakat cekiden bilenler - bugün tanıyamazlar, İsmir'den Üçka yüya kadar olan yol parke dö- şenmiştir. Tramvay elektrikle işlemektedir. Böyle tramvayı Atina'lılar bile kıskanabilir. Ru köyleri okuyucalarımızla gene- ceğim. —Yunan'lıların — sayısız kurban vererek binlerce - sene denberi takdis etmiş oldukları bu toprakları beraberce — tavaj edelim. İzmir'le Kokaryalı arasında Mükemmel tramvay İşlemekte- dir. Bahribaba'nın deniz tara: — ——— fında güzel bir park ve soldaki tepede üniverelte yapmak üzere İnya ettiğimiz muazzam bina (Ba binayı biz yaptık. Muajlim mektebidir) göze çarpmaktadır. Eskiden Türk kadınları bu te pelerde tenezzüh yaparlar ve sabahtan akşama kadar tırnak larına kına sürerek vakit geçi rilerdi. Yabudi'ler de Cumartesl günleri sabile toplanarak denize bakmakla vakit geçirirdi. Yanan idaresl Babribaba tepesinl eğeç larla süslenmiş ve deniz kena rımı düzeltmiştir. Türk'ler bu- rasının etrafına parmaklık yap- tırarak park haline koymuşlar. dır. Keza belediye deniz keoa rını da park ve mesire baline vez etmiştir. Kayserill bir Raum, kurtul daktan sonra İstanbol ve İzmir- de birer ünlveralte taşa edilmek üzere büyük bir servet vakfet- mişti. İstanbul'un kurtarılmasını berkas süretl kat'iyede bekle- diği halde, ba kadim emel İz mir İçin daha evvel tahakkuk etmiştir. Ünlverelte için yer aranırken Bahribabu en ziyade beğenil miştir. Esasen muharebe — cena- sında Türk'ler amele taburları ile Anadolu içlerindeki kadim Yanan âbidelerinin mermerle- rinden İstilade etmek — suretile buruda bir mekteb binatı yap mıya başlamışlardı. Burada Ya- hudi mezarlığı bulandoğu İçlo, Yahadi'ler şikâyet etmişlerse de, çali Rabmi Bey kulak bile as- mamıştır. Mütareke olunca bu bina yanda — kalmıştı. — Biz burada bütün teferrüatile bera ber muszzam bir ünlverslte vü- cude getirdik ve tam derslere başlanacağı sırada felâket geldi çöktü, Türk'ler bu binaya bir tek tuğla bile İlâye — etmemişlerdir ve bugün mekteb — olarak kul- lanmaları bizim için bir teselli sayılabilir. Halbuki Bahribaba dan öte Karataş köyü gelmek- tedir. — Bürssinin ehallel Ram ve Yahudi'lerden mürekkepti. Yahudi'ler düruyor ve bir tek Ram bile yoktur. Ram'lara karşı beslenilen kudurmuşça düşman hk o dereceye varmıştır ki, bu radaki meşhor Bartolomeos fab rikasını yakmışlardır. Rum evlerine mubacir yerleş tirlimiştir. “Levan,, gazetesinin sahibi Sırrı Bey de burada bir Rum evinde oturmaktadır. So kaklarda kalabalık yoktar, yavaş yavaş Yahudiler de buradan gidiyorlarmış.. Korantina askeri bastanecslne yaklaşıyoruz. Tramvay yolcuları içtade Türk kadınları da çok tur. Çarşafa ender tesadüf edil mektedir. Fakat çarşafın lüğu Türkiye'ye zararlı - olmuştur. Uzun müddet harem dairele: rinde kalan bu kadınların vü men pek çirkindir. Tramvaylarda Türkçe konu şulması için levhalar asılmış tır. Eskiden bu yüzden bir ta- kım — vak'ular - bile olmuş ve Tüzk gençleri ile Giritli'ler epey gürültüler yapmışlardır. Giritliler bunlara rağmen Rum ca konuşmakta devam etmek tedirler. Karantina ve İspartalıyı geç tHikten sonra Göstepeye vasıl olduk. Ba göüzel köyün nüfa: sunun - beşte dördünü Ramlar teşkll ettiği için, güzel bir de Üzüm satışları: Ç. Alıcı KkLı. & d0T M. j. Teran. 12 60 13 76 41 Koopera. itıf. 12 13 S0 28 S. Süleyma. 13 75 18 75 97 j. Teranto. 13 50 13 50 503 Bugünkü satış 499574 Dünkü yekâa 500077 Uaum — * Zahire satışları: Ç. Cinsi K.S. K. &, 1277 Buğday 650 T7 06 1450 P. çekirdek 3 50 — 3 5S0 25 Susam 22 23 29 Fasulya g & B0 B. pamuk 42 60 42 SU 117 KI. çam fus. G4 SA Bugün çube kitabetine not ettirllen ve henüz — vizltası *ya- pılmamış olan pamak “uatışları. 803 B. pamuk 42 50 42 ö0 a. * 42 50 42 60 Ba akçam Başdurakta Karataşta Santo, Tilkilikte Ye: ni İzmir, İrgatpazarında Awri ve Güzelyerde Afiyet eczana: lerl açıktır. M.T.A Memleketimiz madenciliği bak- kında değerli ve esasl bilgileri taşıyan (M.T.A.) adında, maden tetkik ve srama enestitüsünce bir mecmoa — çıkarılmağa — bat- lanmış ve bu mecmuamıa satış bakkile totarı Huva korumu: moza terk edilmiştir. Mecmuanın İlk nashası çık- moştır. Münderacatı eldden çok zengin ve tab'ı da çok mefletir. Bu çok değerli ester mektepli kötüphanesinde — satılmaktadır. Okurlarımıza tavsiye ederlz. Mehmed ve Kadri dün tevkit edildiler. Alsancakta yangın — yerinde Ibrabim oğla Zarifi bir çocuk mes'elesinden biçakla - yaralıya: rak öldürmekle maznun Girltli Mehmed ve Bursa'lı Kadri «d- Hyeye - verilmişlerdi. - Salhcesa mabkemesinde İstlcvap edilen mazaunlar bakkında tevkif ka- rarı verilmiş Ikisl de baplaha: neye gönderilmişlerdir. Tahkl: kata müstantiklikçe devam olu- nacaktır. Fuhuşla müca- dele komisyonu.. Fubuş ve fuhuş yüzünden bulaşan bastalıklarla — mücadele komlsyonu dün #hhat müdür- lüğünde sıhbat müdürü doktor Cevdet Saraçoğlu'nun başkanlı- grnda toplanmış, gelen — İşleri çıkarmıştır. Suriye sergisi İikbaharda Suriye'de, Şamda bir sergi açılacaktır. Şebrimiz tesret odasına gelen malümata göre Türkiye'den birçok firma lar da bu sorgiye İştirak ede- ceklerdir. Şehrimiz Türkofla şubesi, mahsullerimizden nümu- veler hazırlamaktadır. Bu nü- münoler sergiye gönderlilecektir. Bazı firmalar zarar ikle- rini düşünerek satış İçin meal göndermekten çeklamekte- dirler, Şamda bir. flcma, tlonret odamıza müracaatla satış — ve propegande İçin Tâzım gelen bütün işleri yapacağını bildir. miştir. ——— kiliseleri vardı. Bu kilise bogün sepetçi dük- kânıdır. Tasvirleri ve — mibrabı tamamlle fesbedilmiştir. Bu ki Hseyi ba halde göreceğimi ak- .