3 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Eşşek ve Tenasuh Yorulmuştum. — Hisar cemil nlo, eekl İzmir'den arta kalan kahvehanelerinden birine gir dim. Buradaki hayat, buradaki Bargüle tokurtusu, buradaki ça yın rengi, buradaki cami, uttarlar, takımcılar, hur devatçılar — ve kitapçılar, ceki İzmir'den kalma bir mlayatör gibidir. Bir köylü, eşeğini önüne katmış; geçiyordu. Eşek aptal, yorgun, bunak bir eşekti. Ko €aman kafasını sağa sola sallı yor, etrafına bakıyordu. Ki tapçılardan birinin csmekânının önünde durda. Gözlerlal melül melül, kitaplara dikti, uzun uzun baktı. Bunlar onun anlamadığı şeylerdi. Her halde bir saman selesi, bir kurpuz kapağu, bir tatum ot veya üç karu diken, Ona daha yakır, onu daha uşl- na İdi- Sahibi, eşeğini dürttü; fakat eşek aldırmadı. Ba aralık #şeğin burnunu bir sinek kaçtı. Zavallı budala — mahlük, koca: Mman kafasını iki tarafa salladı, Çıkaramadı. Burnunu yere dikti, olmadı. Dayanamadı bir. kitap Yığınının — içine soktu ve ceki bazı kitpları yere düşürdü. Sabibi epeyee kızmıştı. Elin deki sopayı kaldırdı. Kıçının Östüne tadirdi. — Alık alık ne bakınıyon, ç kitaba barnanu sokup ta adam mı olacan!.. Diye bağırdı. - Kafasınn da bir tane yerleştirdi, Biçare eşek, hiddetlenir — gibt oldu, — vağa Çerpti, sola böyün — kırdi. ve fzaklaştı girti, Acıdım — eşşeğe.. Ömer Hay Yamın bir fıkrasını batırladım: Hayyam, bir gün eceki bir medre “ain önünden geçiyormuş. Bakmış ki, siri toprak, teş yüklü bir *tek, sahibi tarafından mütn Hadiyen dövrülüyor. Sebebini tormuş. minare, Bir Biİrmiyor! Cevabımı almış. Bunun üze. Tine Hayyam, eşeğin kulağına eğilmiş: — Gir, gir demiş: bizim Tuhüumuz bekelım bangi kalıba tokulacak! Eşek bundan sonra medrese- Ye girmiş. Hayyam'a eşeğin lağına ne söylediğini — sor- TMuşlar: ğ — O eşeğin rühü, vaktile medresede okuyan bir Hafı: Zih yuhüdür. Eskiden Jasan Slerak girdiği bir yere, şimdi ek kıyafetinde girmek İste TMiyordu da ondan uğraşıyordu. Ben kendisini tanıdım ve Böy- İyeceğimi söyledim, İnadından geçti. Sevabımı vermiş. ünkü Ömer — Hayyam'ın ı'hîuı rub, — mütemadiyen alıp değliştirmektedir. Kitapçı dükkânı öSnünde burnana ki İSba sokatı eşekle, uyal yerde *Ptal aptal — dolaşan - bir İnsan Yasında rüh — alünesebeti ol. "'dıgu kim temin eder? Çimdik Bergıma kaymakamı Berguma (Özel) İlçebay Fikri Salibli — içehaylığına — nakledil. 'den bügün sabahleyin ha. Töretli bir surette uğurlanmış. bit Yerine Salibli İlçebayı Kâ- Etlecektir. Kâmll eeki İlçe- ;'ılı.ı.... tecrübeli bir zattır. Sal vazifesinde muvaf fakıyet- türlü — medreseye KA SEHİR HABERLERİ 6 Katlı Depo Ve Imalât- hane Yaptırılacak. Bu modern binada revir, çocuk yuvası, duş ve soyunma yerleri bulunacak, üzüm ve Incir ihracatı. —. 0: a— Geçen seneye nazaran çok fazladır Ticaret odasınca hazırlanımış olan bir fatatlatiğo göre çekir deksiz kuru üzümün ihracına başlangıç tarihi olan 16 ağun tos 193ö tarihinden 29 şubat 935 tarihine kadar İzmir lima nından muhtelif yabancı mem Teketlere 6Ö7,946 ton üzüm ibrac edilmiştir. Bir yıl evvel ayni müddet içinde 30,630,4 ton İhracat yapılımıştı. Bu ne- ticeye göre bu senekl İhracat, geçen yıl İhracatından yarı ya rıya fazladır. İacir ibracatına başlangıç ta- rihi olua 20 ağüstos 935 den 29 şubat 936 tarihine kadar İzmir Hmanından muhtelif ya. bancı ülkelere (35,786,6 ton lacir ibraç edilmiştir. Bir yıl evel ayni — tarihtekl ihracat 26,147,9 ton idi. Arada busene lehine mühim bir fark vardır. Kıymetli Evrak Için ayrıca beyiye verilmiyecek.. Teayyara hakkındaki 2459 numaralı kanunua 5 İaci maddesinde ya rakın satışlarında bayilere yüz de 5 belye verilip verilmiye ceği hakkında bazı yerlerde tereddüte düşüldüğü görülmüş tür. Maliye Vekâletinden vilâ- yete gelen bir bildirimde mü dafan ve tayyare polu aatavlara yüzde 5 beyiye âldatı verilmesi kanun İcabından olmakla be raber bu hükmün sadece — tay yare rtesmi kananunun 5 İvcl maddesinde nevileri gösterilmiİş olan kiymetli evrak — satışı İle hiçbir alâkası bulunmadığı, ev- lenme ve moter — dafrelerinde köy ve inzibat işlerinde kulla- nılması mutad olan nev'i, kiy meti bildirilen kıymetli evrak satışlarırndan yüzde 5 beyle hls- sesl verilmesi caiz olmadığı bil dirilmiştir. Eksiltmeler ve ehliyet vesikası Ekelltmesi yapılacak her bavgi bir yol, domliryolu, köprü, sa ve yapı İşi için ehliyet vesikası almak isteyenlerin ekseriya ibale gönünden bir iki gün, hattâ bir iki saat evvel mürscaat et tikleri, bu yözden bu vesikaler tetkikatıma yapılamadığı avla- çılmıştir. Ba gibilerin ekslltme gönünden enaz sekiz gün evvel müracaat hakkında evvelce bir emir de verilmişti Nafın Vekâletinden — şehrimiz deki alâkadarlara — gelen bir bildirimde ne gibi vesika nileceğinla alâkadar dalrelerce tasrih edilmesi ve ehliyot vesi- kalarının eksiltmeden enaz se kiz gün l müracast edile tek alınması, akel takdirde ek- siltmelere kabul - olanmamaları bildirilmiştir. Işci, esnat birlikleri Şehrimiz tearet odası İdare heyeti; dün odada toplunmış İşel ve esnaf birlikleri federas yonunun 9 aylık büdcesl üze rinde müzakerelerde bulunmuş tur, Büdce üzerindeki tedkikat önümüzdeki hafta içinde bite- cektir. resmi 1 kiymetli ev etmeleri İnhissrlar İdaresince — Alenn cak'ta yangın yerinde Kültür. park civarında büyük bir depo ve imalâthane İoşa edileceğini yazmıştık. 6 Katlı olacak olan bu deponun İuşası İçin tetkikat yapmak üzere umum müdür. lükçe İzmir'e gönderilen Mimar Solim işe başlamıştır. Depo ve imalâthane 6200 metre müurab balık saha üzerinde modera bir mücssese olacak, — İnşasi için yarım milyon lira harcanaktır. Ba binada 1000 kadın ve 400 erkek İşçi çalışacağından binsnın hertarafı bol ziya ala- cak şekilde yaptırılacak, ayrıca toz #mıme tertibatı bulunacaktır. Bine; iki milyon kila tütün alabilecek büyüklükte olacağın dan ölü mevsimlerde bila hçi ler çalışmalarına devam edecek ler, muvakkat ta olsa tatll mev zunbahs olmıyacaktır. Türkiye'de ilk defa İzmir'de yapılacak olen böyle bir bina da İşçiler için daş yerleri, &hht yemekbeneler, soyunma, giyin. Ihracat emlea- sına menşe şaha- detnamesi mi alınacak Şehrimiz gümrük başmüdür. lüğüne gelen son bir. emirde klirlag anlaşmalırına dayansn bil'omum İbracat emteası İçin menşe şebadetnamesi almak lâ zım geldiği bildirilmiştir. Klirleg anlaşmalarile bağlı bulunduğu muz devletler arasında Almanya ve Togiltere de dahil — olmakla beraber bu memleketlere gön- derllen mallar için şimdiye ka dar meoşe şahadetnamesi elmak mecburlyeti yokta. Bu iki dev letle olan ticaret mükavelele- rinde böyle bir mecburiyet kaydı olmadığı — cibetle bonun acele tovzihi İçin tHecaret odası; Türkofla merkezi mezdinde te- şebbâste bular Tavas'ta tütüncülük Tavas'tan yazılıyor: Bugân tütün — dikilmesine merkez Yarangüâme'de başlandı. Uluköy - ve İrmak İçi havalisi bondan 5 gün evvel başlan- mıştı. Tütün fideleri kemale gel miş, tarlalar bazırlanımış, ha zırlık bagüne kadar 10,000 dönüme yuklaşmıştır. Tecrübe görmüş çiftçimiz bol amelesl İle ve tülüne müsalt tarlalarda fanliyötle — çalışmaktadır. Ba muhitte yetişen tötün — Egenin hatırı sayılan mintakaları ka dar neffetir. Inhisar teşkilâtından 13 memur çıkarıldı. Vücutlarından — İstifada edi- lemiyen ihtiyar fuhlsar memur- Tarının memütiyetlerinden — çı- karılmaları hekkındaki kanun şehrimiz İobiserlar başmüdür- löğüne tebliğ edilmiş ve İzmir merkezinden 6 kişi, kazalar daki inhlaarlar teşkilâtından da 7 kişi memurluktan çıkarılmış tr. Başmüdürlük teşkilâtından çıkarılan ibtiyar memurların sayısı 13 tür. me sulonları, amele çocukları mın bakımı için bir çocuk ya vası, 14 kadın ve 7 erkek ala cak büyüklükte bir reviri ola eaktır. Çocuk yavasındaki ço- cukları bakmak için lüzüma kadar hemçire, revirde dulmi bir doktor ve hasta bakıcı bu- lanacaktır. Tütün Ofisi Vekâlet; bunun için tetkikat yapıyor Tütün ekme kanvununun ge- çen yıl içindeki tatbikat neti eeleri hakkında İktisad — Vekâ Tetince şebrimiz tlcaret oda sından mütales İstenmiştir. Oda; bu mesele bakkında — tetkikata başlamıştır. Tütün — ihracatçıla rından — bazılarının — teşebbüsü özerine bir tütüncüler birliği teşktli için de yakısda tceret omumt bir. toplantı vur edilmektedir. İküand . Vekâleti de tötün meselesi Üzerinde yeniden "tet kikler yepmaktadır. Bu meyan- da Yonadistan'da oldağa — gibi bir (Tötün of del) teşkili) düşü nülüyor. Üzüm satışları: Ç. Abıcı K Si K 394 Üzüm kuru, 10 75 12 102 Knhlsar Ida. — 7 7 58 M. j. Taran. 13 25 13 44 H. Alanyalı 12 25 13 22 K A. Kâz. 10 265 10 13 Ş, Riza halef. 12 25 13 B S.Süleyma. 15 50 15 636 Büagünkü satış 501616 Dünkü yekün 502252 Umum Zahire satışları: Ç Cinsi 884 Buğday 325 Arpa D1 Fasulya 49 Sasasam 245 B. pamuk 26 K. cevliz 674 KI 13 T Acıbal çi —47 Y1 K. ta. badem 13 25 25 75 50 60 K. Ss. 6 50 4 7Ö 7 50 z21 41 18 Katil Mehmed Buaca civa- rında görüldü., Tepeclk'te Nizam sakağında 18 sumaralı evde enliştesl Tev fik'la yanındaki karısı Hasibe'yi mavzer kurşunile ve kasatora İle 21 yerloden yaralıyarak 8l düören ve kaçan jandarma Meh- med onbaşı; Baca elvarında bir dağda çobanlar tarefından gö rülmüştür. Ttakib edilmektedir. Atış Talimle- . rine Başlanıyor. Atıcılık telimlerine 11 ni zan 938 cumartesi günü aat Ste kışlanın İç meydanında törenle başlanacaktır. Büyük bir alâka İle devam eden kaylt İşi 1 mayıs 936 — tarihine ka dar devam edecektir. Ba #pora önyedi yaşında ve daha yukarı genç bayanların da — kauyıtları yapılmaktadır. V. U. Mee Vilâyet omami meelisi bugün sant 14 de vilâyet — salonunda toplanacak ve encümenlerden gelen evrek ile — mazbatalar üzerinde görüşecektir. Bozdağan haberleri Bozdeğan (Hususi) Ah med Vefa, belediye riyazetinde vazlfeye başlamıştır. — Yeni rela halkça tanmınmış, — sevilmiş, İş ve başırma kabiliyeti yüksek bir. vatondaştır. Muvaffakiyet dileriz. Bir tayin: Bozdağan tayyare şubesl mu basipi Bozdağan'lı — Talib zada Şem'i tayin edilmiştir. Fuhuşla mücadele: Bozdağan'da orta kadınları- Din mahalle aralarından vzak. laştırılmaları — kararlaştırılmıştı. Bu karar bâlâ infaz - edilme- mektedir. Nazarı dikkati — eel. bederlz. ——— - Inhisarlarda Istanbul'da 115 me- mur tekaüde çıkarıldı Istanbal 2 (özel) — Tohi- surlar umam müdürlüğücün İstanbul'daki — teşkilâtinda son kanuna göre vücütlarından e- tifade edilemiyeceği —anlaşılan 115 memuar tekaâde sevkolun: muştar. Iş Bankası piyan- gosunda İzmir- Bu akşam Kemeraltında İtti. hat, — Göüzelyalıda — Gözelyalı, Irgadpazarında Asri, İkiçeşme- Hkte İkiçeşmelik ve Alsancakta jİozef jülyen eczaneleri açıktır. HBN Dikkat: Hergün: 14,30 — 16,25 Ayrıca : Türkçe (den kazananlar . Ankara 2 (özel) — İş Ban kasının kumbara piyangosu çe kilmiş ve İzmir'de Falk Meh- medle Sabri Yılmaza yöz lira ikremiye düşmüştür. Uzak Şarkta — Vaziyet Git- tikçe Karışıyor.. —— A——— — Başı | inci sahifede — bir çarpışma olmuştur. Huda: dün Masçako — cihetinde âlü ve yaralılar vardır. Maoçuko hükümetl; ba gibi bareketler devem edecek oluraş vaziyetin vehamet kesbedeceği- ni, Mongolistan — hükümetina resmen bildirmiştir. Maoçako bökümeti; hadoat- Tarın geyti askeri olması vok, tal auzı Hleri sürmektedir. Japtnlar, Mançukonun; Soövyet Rasya, Frrosa ve milli Çin hükümetleri © odean çevril metlle Japonya'aın Asya'daki yayılma siyasetine karşı mütte. hit bir harekete geçildiğini anlamışlardır. Sovryet ve Fran- sanın birleşmiş olarak bhareket- leri - Japonya'da çok ehemml- yetle karşılanmışlır. Tokyo 2 (Radyo) — Başva. kil ve Hericiye Bakanı M. Ri rota, general Veda'den, Mugol- Mançu bududunda 31 — Martta çıkan hudüd büdiseleri hakkın- da malâmat ve tafellât İstemiştle. Nişi Nişl gazetesi: “M, Hirota bu hadad hüdi: selerini Sovyet — menabilnden öğrenmiştir; bunun — için hâdi> senis bakiki mahiyelini birden tayin edecok vaziyette değildir. jspon askeri partfsinin harekdtı, alyasi proğram ve memiyi şa* şutmaktadır. Ve bir çok hare, ketler daha hazırlandığı da an, laşılmaktadır. diyor Mo kova 2 (ALA) — butor'dan bildirlliyor: Adikodolon budud karrkolu ile Tameltbulak arasında Mogol ve Japon-Mançurl — kıtalı ' sında vokubutan — müsademe bötün 31 mart gönü İle 1 nisan gecesinin bir kısmında devam etmiş ve L misan sabahı nibayet bulmuştur. Mo ol — kı- testı. Mançarllileri hududa ka- dar pöskürtmüş ve ağır zaylat verdirmişlerdir. Seyirci Kalırlarsa “Cumuriyet,, gazetesi- nin bir makalesi. Tstaobul, 2 (AA) — Avar- turya'nın da Sen Jermen mua hesinde açtığı büyük ruhne: bühseden (Camuriyet) gazetesi, devletler ba harekete karşı da rlarsa — Macar'larla da Triyanon ve Nöyl muahedelerlol yırtacakları mubakkak — olduğunu — söyliyor ve bu takdirde mevcud Avrapa buhranının bir kat daha arta- cağını İlâve ediyor. Macar seyyahları Venedik, 2 (Radyo) — Bu. göünlerde Venedik'e 1000 Ma- car seyyah gelmesi beklenmek - tedir. Bunlar İtalya'nın — müh- telif şehirlerini gezeceklerdir. Unlan: Bugün Her Seansta TELEFON 83151 Bütün İzmir balkının sabırsızlıkla beklediği senenin en güzel, en kahkahalı, ev zarif filmi AŞK BANDOSU FERNAND GRAVEY'in temsil etiği bu film, teyirellerini kahkahanan kırık geçirecek, Hatırası yıllarcr onutulmiyacaktır. 21,ö. (Aşk Bandosa) çok uzun bir film olduğundan teans saatlerinde değişiklik yap- mak zarüreti hasıl olmuştur. 18,45 Seanslar şu saatlerdedir. Cumartesl 12,10 da başlar. 12,10 ve 14,30 seanelarında talebeye tenzllâtlı bilet verilir. Pazar günleri 12,10 da başlıyacaktır. sözlü FOKS dünya haberleri E T MA AAA İ 3 ğ i