3 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

——— ı AM Suvta 6 V Askert nümayişler Venlzelos, Bulgarlarla her ne bahaya olursa olaan anlaşmak zaruretini kabal — ederken, ile ride uğrayacağı müşkülleri çok iyi biliyorda. Venizelor, Heri hesabına bazı gakeri nümayişleri lâzım gördü, 1911 de Yunan ordusuna bü yük bir manevra yaptırdı. Bu manevra 1 — Yunan ordusunun te cemmü kabiliyeti, 2 — Yunan ordusunun ka bol etmiş olduğu Fransız top Jarının kıymoti, B — Disiplin ve sevk esas ları üzerice müstenid Idi. Bu manevralara beşta — Averof ol mak Özere Yaonan donanması da İştirak eri. Donanmanın munev: raları Kavala ve Selânik Hman larına seker sevkiyatını men'e zamanda buralara ih raç hareketi yapmağa — mataf, yani doğrudun doğruya Osmanlı | bükümeti aleyhine idi! TRKDOTÜ Almanya'nın 19 Madde- lik Son Notasını Es enizelos Bize Karşı Bal- kan Harbini Nasıl Açtı? Yunan Donanmasının Anadolu ile Rumeli arasındaki manevrası manalı idi O yer —— | Trokya Makedonya'nın | ber tarafını her fırsattan İstifade ederek gezmiş, Yunan kömlte- lerinin — mesalsloi tanzim — ve tesbil etmiş, bir erkânı harp gibi gayıf yerlere, mühim nok talara yenl — komlteciler gön dermiş, yeni komlteler - teşkil kiymeti — helz her yer için Yunan ordusunu en lâzım malümatı elde etmiş idi. Hiçbir. konsolosun vazifesi, Koromllos'an — vazilesi kadar güç ve tehlikell olmamıştır. Ba büyük bizmeti — Rumeli'deki — Yunan | komitelerini — ku endirmek | olmuştur. Rom köylerinin veya #akr ansarların da bulunduğu köylerdeki Rum mekteplerinin musllim — ve papazlarını hep komitecilerden yaptırmıştı. Papazlar, yerine göre filen allâhlı komiteellerden, — yerine ve etmiş ve asekerl koosolosun en | fevkalâde göre kuvvetli propagandacı ve Bu manevralar, Bulgar, Sıp | ve Romanya — bükümetlerine Osmanlı hükümeticin deniz yolu ile İzmir, Mersin ve Sa riye sabili İlmanlarından Türk, Kürd, Areb kuvvetlerini Ra meli'ye sevkedemiyeceğini gös termişti Dikkeate şuyandır ki Babiâli bu manevral bakiki mâna smnı İdrak elmemekte wacar el miştir. Yoksa, Venizelos, Os manlı bükümetinin göstereceği anlaşına arzusunu bölü red et miyecekti. Venizelos'an şaksı - yerinde idi. Çünkü Sofya Yunan sefa retinde bulunan M. Panas, Yunan hariciye memurları ve diplomatları aramuda çok deli bir kimse İdi; o kadar ki bu zet Yunan bariciyesinin — uzun müddet tek altn — anahtari ol muştur. - Tn Komiteci kansolos Venizelos'un şansını gösteren bir nokta daha vardır ki bu da Lambro Koromllos gibi bir konsolosa malik ; olması idi. Kromillos, vatanını çok seven, vatanı için her tehlikeye ken dini erzeden, İyl çalışmasını bi- len bir adamdır. Filibe ve Se Tânik — konaoloslaklarında — bu- lundoğu müddetçe, hiçbir kon solosun çalışamıyacağı — çekilde çalışı Dalama Aydın, (Hususi) — Partimiz tarafından tertib olu- nan İnkılâb ve İstiklâl mevzula konfersoslar döün kamunumuzda Aydın Halkevi yönetim kura- Tandan Asaf Gökbel tarafından verildi. Kamunbay ve parti baş- kanımız — tarafından — vaktinde alıdan tertibat netlcesi bu kon. feranelar kumunumuzun bütün köylerine duyurulmuş ve her köyden kadın erkek binden fezla balk gelerek konferanıları din lemiştir. Konferansdlar halk üzerinde derin İlgi ve beyecan uyandır- mıştır. Yenipaxzar'da: Yenipazar Aydın Halkevi yö netim — kurulundan — öğretmen Hikmet Şölen evvelki lân Çar'ın -3 İmparator Aleksandr, İmpa- ratora mahsus tribünde, Paris'te bulunan ikl Ros kadını, prenses Lülz ile Katerin Dolgoraki'ye muhsus İki mevki İstedi. Fakat... Ba iki mevkt boş kaldı. « Ba da Remvar — sokağındaki ötelde, yenge ve görümce ara sında bir hüdise olmuştu! Lülz, İtalyan'lara bas şeytanet ve en tirika küdretile imparator ve Katya'cın hem — keudislol ve bem de kocası Mişel anlattıkla- Mavi Şeytanı k— rını ve Kopt Sirogofiki de bü hüstusta İmparatorun âleti olda- gunu aolamıştı. Bunun içla de Katya ya şiddetli bir muamelede buloomuş, ve kendilerini Lon Şana almak üzere gelen Kont Strogofakt'yi İstlskal etmişti! Lülz, İtalya'ya dönmek, Na poli'ye gitmek ve Katya'yı da beraber götürmek İle tehdid ediyordu. Bu yüzden çıkan mücakaşa tam İkl saat sürmüş- | 1â. Katerin, yengeslaec adam akıllı kalfa tutmuştu. Çünkü asta casaslardan — mürekkepti. Köy mektepleri muullimlerinin birçoğu Yunan ordusu zabitle tinden İbaretti. Bazı yerlerde Yunan mektep ve kiliseleri odamlarının bu yaziyetlerlnden şüpbe (edilmle, Osmsolı bükümeti bu hususta bazı şiddetler göstermişti. Fakat Koromllas bütün bun önüne geçmek yolunu bulmuş ve yerine göre siyasi vaziyetler ihdas etmiş, birçok vak'alarda mahirane bir «iya setle komlteci Papas, zabit mek tep masllimlerini — yerlerinde muhafeza edebllmiştir. İşte, Venizelos Balkan barbı #ırasında Yunao hariciyesine lyakatl — hasebiyle Lambro Koromllas'ı gezmişti. Venizelos'an en büyük hiz- met ve müvaffakıyetine en faz la yardım eden Yunanlstan'ın bu mütevazi adamı olmuştur. — Sonu Var — ların Konferauslar Alâka Uş,'ândıı"ı—'ş;or.. Yenipazar'daki konferanstan bir intiba akşamda parti salonunda inkılâb ve istiklâl mevzula konfersue lar verdiler. Halkımız - konfe- ranslara çok alâka gösterdi. Ha- Wbi birçok defalar alkışladı. Yenipazar — İlçebay Kemal Erdem üç gündür burada köy Aşleri İle meşgül folmaktadır. Bu urada Donduran ve Direcik sulama kanalının köy sandıkla Tzıva maledilmesi kararla; rak Ispanya'ya yumurta İspanya bükümetinin, 1936 senesi birinci üç aylık konten jan istesine ikincl defa olarak 16 martta Türkiye'den beş bin kental yumurta lihal müsaadesi Hsanm verdiği Türkofle Ankara merkezinden şehrimizdeki alâ kadarlara bildirilmiştir. Katya, bütün cihana kafa tuta cak kudreti artık kendisinde görmekte İdi. Ba kuvveti ona, Sen Jermen'de Imparator Alek sandı'la yoplığı muhavera verli yorda! İcab ederse iki, on şene bekliyecekti. Arzu ederse, he men yanına gidecek, ononla birlik yaşıyacaklı; bu hususta en büyük mani Katya'yı bir saniye bile durduramıyacaktı! Seviyor ve sevillyordu! Lâlz, kâh bağırdı, lânet okadu, kâh rica etti; fakat kür etmeyince, Katyo'yı bırakarak Napoli yol culuğu hazırlığına başladı. Ve Mişel'i de vaziyetten haberdar etmek İçin de - telgrafhaneye gltei. kaldı ve bildirmek Katerfa de, yalmz İmperatora — veziyeti çarelerini döşündü! ları Nelerdir ? — Başıarafı 1 inci sahifede — İştirak edecektir, Altıncı madde; — Almabya, Fransa ve Belçika hükümetleri ba komlsyonun mukarreratını kabul edeceklerdir. Sekizincl madde, Fransa ve Belçika bükümetleri yedinci madde abkâmınca verilecek ka rarları kabule mecbur olacak lardır. Dokuzanca madde, Asâylşin muhafazası için komlayonun Al manya'nın gerp hudadları hak kında İttbaz edecekleri tedbir leri Alman hükümetl kabul edecektir. Onuncu madde, Almanya hü kümeti; Belçika arasında Togiltere ve Italya'nın tekeffâlü altında 28 eenelik bir ademi tecavüz misakı müzuüke- relerlala hemen veya Fransa İotibubatından sonra Tngiltere ola idaresli altında başlamasını teklif etmektedir. Ayni zamaında Fransa, Rel çika ve Almanya arasında bir buva paktı müzakere ve aktine Almanya taraftardır. On birlnci madde, Almanya hükümetl, Tagiltere ve Ttalya bip onuncu Mmadde mücibince 25 senelik misaka tekeffölâ latenmektedir. On ikinci medde, emolyetin teslal ve temioi İçin Almanya bükümetl teminat vermeği ka bul etmektedir. OÖn üçüncü madde, Almanya hükümeti, emniyet misakı ak- dini kabul etmektedir. On dördüncü madde: Alman.- ya hükümeti, icap eder ve Hol landa emülyeti — içle — ihtlyaç gösterirse Hollauda hükümeti Mle de bir misak akdlal kabul etmektedir. On beşinci madde : Almanya bükümeti, asırlar süren İhtilâf ve gul tefebbümlere nihayet vermek için gerek gezele ve gerek kitaplardaki teşvik ve tebyiç edlci yazıların men'ini kabal etmekle ve ayni hareke tia Fransa tarafından da kabu lünü Istemektedir. Onaltıncı madde; Almanya ve Fransa hükümetleri aktedilecek Julafları azami bir kat'iyet altına almak İçin arayi umuml yeye arz süretile tasdik ve ka bul etmelidir. Önyedinci madde: Almanya hükümetl şark ve cenab dev- fetlerile de emniyet ve ademi tecavüz misokları akdini kabul ektedir. Fransa — ve Sokaklarda bağırışmalar... To- Tâşlı koşuşmalar, battâ kaçışma- lar... Müvezziler heyecanlı ses lerle l satmaktal Bir müvezzi: “Rosya imparatoruna sulkasd... Lan Şan faclasmı.. Press yazıyor!.,, Diye bağırerak geçti. Katerin bu sözleri dayunca, sap sarı oldu, yere düşmemek için dıvara dayanınak - mecbü- riyetinde kaldı. Sür'etle gelem bir araba otel kapıtında durda: İçinden büyük üniformasını giymiş ble yabancı İodi, deba doği atladı. Geçenler hep dordüler, bakmağa başlanır. İçlerinden birlei: Bir Rus gabiti!.. Diye bağırdı, Küterin, daha fezlalaşan bir boyecanla; Önsekizinci madde: Almanye bükümetl Ulaslar — sosyetesine girmeğe — bazırdır Uluslar sosyetesİine girdikten sonra müs- lekeler mes'elesinin dostane su- rette mözakeresini İstemektedir. Ve ayni zamanda Versay mua hedesinin bu busustaki ahkâ: mınin bibeyet bulmasını arza etmektedir. Oodokuzuncu madde; Alman- ya bükümetl bir hakem mah kemasi teşkilini ve vereceği ka- rarların bilâ itiraz kabul edil mesini tasvib etmektedir. Alman cevabi notası, — ellâh. ların tahdidi bukkında da bazı evrakı havidir. Almanya bükü meti, bu hususta Togiliz-Alman deniz uzlaşması gibi uzlaşmalar yapmağa bazır oldoğunu bil dirmektedir. Almanya bükümeti muhtelif messlelerin müzakere ve — halli için konferanelar — teşkilini de kabul etmektedir. Notada, M. Hitler'in son nutku ile İzah ettiği esaslar da tukrarlanmıştır. ana):de ile fevkalâde bü- yük satış 5 nisan 936 pazar günü öğ leden evel aaat T0 da tramvay caddesl Sadık bey — mevkliode 687 No la Muammer beyin evinde marof iki alleye alt fevkalâde lüks mobilyalar mü- zayede süretile - satılacaktır. ve Fevkalâde lüks saray mama- lâtı 9 parçadan mürekkep oda takımı, 3 ayoalı modern büle; yeni bir halde Izmirde emsali bulunmıyan A. Gvand markalı alaman piyanosu ve tabüresi, tablalı 9 parça Avrupa mamu lâtından hezersn salon takımı, pronz birer buçak kişilik Avra: pae mamuldâtından İki adet iki direkli karyola ma somya tek. rar bir adet iki kişilik ni kel karyola ma somya şam işi şemelyelik, S adet ikişer kapılı aynalı dolap ceviz kabi- ne 3 aynalı, 2 beyaz karyolu, birçok Avrapa yemek İskemle leri, kare anahtarlı yemek ma saları, 12 adet deri fekemle, serbant, dıvar saatleri, emsalsiz lüks graodürla marka salon gra mafonu ve birçok plâklarile, covliz şemşçiyelik, birçok yağlı boya levbalar, maun şemine aynamı, 9 parça İpekli kanspe takımı, yazı makinesi, bir kişilil — Aman yarabbi! Dedi. İm parator - ölüm hallade olacak, benli yanına çağırtıyor! Zabit, üçüncü kattaki müte- vazi eparimana giden merdi- venleri dörder, dörder çıktı; salonun kapısını adeta yumruk- ladı. Katya, elleri başında, gözleri yavaşından fırlamış eldoğa halde ayoğa kalktı... İçeri girilmesini söylemeğe vakit bulmadan kapı şiddetle açıldı. Zabit kepının eşiğinde durdu, Katya: — Aleksandı!. Diye haykırdı; yerinden fırladı; koşarak Alek sandı'ın kolları urasına düştü. Aleksandr, Evet bu — zabit bizzat İeparator iknel Aleksendr idil- Katya'yı tattu ve; — Allahin beni sulkasttan koruduğunu sava bildirmek için klııı 8 Ingiltere3 Erkânı: harbiyenin Tema: sından vazgeçmiş: — Başı 1 inci sahifede — bahsetmektedirler, Doyçe Alkemanya Çaytongı “Hitler'in hareket ve tekli: fatı kat'i sürette — oltimatanı mabiyetlal balz değildir; — ka' bulü için de lcbar edilmemek: tedir. Bunlar, siyasi teklifattan ibarettir. Söz artık Fransa'nındır! “Fakat — Almanya'nın çark vazlyeti İle oynamamak lüzo- munü İşarete mecboraz; çünlü bu vaziyot artık tahammül e !f lemiyecek bir vayiyet olmuştur. “Hiçbir kimte müphem ve dolambaçlı sözler söylediğimiz: den babhsedemez. Sarih olan tekliflerimizi kabol etmiyenler en ağır mes'üliyetleri kabul etmiş olacaklardır ,, demektedir. Parfe 2 (Radyo) — M. Saro ve M. Fianden Alman cevabi | notasını Londra'dan çok — geç | aldıklarından tetkikini bagüne | bırakmışlardır. M. Flanden Londra müza: kerelerinin son safhamnı da İzah edecektir. Cevab, Elize #arayında Cumhor relsinin rl: yasetinde toplanacak — kabine | içtimsında tetkik edilecektir. —| M. Flanden barleiye dalre: sinde Fransa'nın Roma — sefiri Kont Şambronu kabul etmiştir. M. Fianden Brükşel'de Ca: | martesi günü Lokarmo — devlet | leri içilimar yapılmasını İstemiş tir. Bu tarih İcubımnda — Pazar tesine de telik edilebilecektir. Paris 2 (Radyo) — M. Saro M. Flanden ile uzun bir mü: Iâkat yapmıştır.. M. Flanden Fransa'nın Berlin sefirini, Ro ma sefirini ve Londra sefirini Parts'e davet etmiştir. Paris'e dönen ba Üç sefir,; memur oldukları devlet nezdin: deki intiba ve bissiyatların! kabine — meclisinde izah ede: cektir. ea rüpa monulât nikel karyole, fevkalâde zarif ve nadide elek- tirik avizeleri, jardinyera, 9 parça kadife oda takımı, cevlr saybur, 7 parça basır kanapt takımı, perdeler, kaplan derisi, bahçe kanapesi, ipekli şezlonbı poker mai komodinoları vazolar, kuşla ayna, marükel bir kanspe İkl koltuk, etejer' ler, işlemeli gayet gı mengal, slgara sehpaları — vt birçok taban halıları, kilim ve seccadeler vesalre. Ayal zamanda ev İcara verl" lecektir. Fırentı kaçırmayınız Fırtat artırma salonu Aziz Şınık Telefon: 20656 D. 4 buraya koştam!, Dedi. Katya, beyecandan söyliyecek balde değildi; Yalnız: — BSen... Sen mlsin?, Diye kekeledi. Ve bayılmak alâmetleri gösterdi. İmparatof: Katya'yı bir çocuk gibi kucak" lsdı ve kendi odasına götürdü Çar, Katya'yı karyolasına yf urdı. Ve,.. Kendisine tamame? sahib olmak arra ve baklarıf! Katya'ya heyecanlı sözlerle bit dirdi! Şa mada, bir mucize kt bilinden sulkasttan — salkasttafı ölümden kurtulmuş bulunuyo” du. Allab, kendisini ancak Katf” için mubafaza buyurmuştu-” Binsensleyb... — Birleşmelerini” Gene Allah arsu ediyor. d? mekti! Sonra... Katilleri, sulkatt — Sonu var —