16 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

16 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

. — Ekzolanı; — dedi. Bana “mezunİyet lâtfanda ibulonmuştanuz; bu mündesobet le Berlin'de bulunuyorum Si zin de geldiğinizi duyunca bir “defa ziyaretten kendimi ala- madım. — Sizl görmekle babtiyarım; şünkü, hariciye bakanlle biraz *vel yaplığım mülâkat, İzzetl Belslme çok ağır geldi. — Ciddi mi söyliyoraun? Pismark, bona uzun uzadıya İstediği baberlerin ehemmiyetini anlattıktan sonra, beklediği şekilde çalışmadığımı, kendisine biçbir. haber verme- — diğimi de sert bir tavırla söy- ledi. — Maamafih Bismuark'ın, Franmz ordüusunun taarraz ve müdafan kabiliyeti hakkında ha- ber almak bususundakl sabıraız- Dğlmı ben boklı görüyorum. Stüber omuzlarını ömideizlik Made eden bir şekilde salladı; seflr sözüne devam ederek : — Bana vereceğiniz cevabı biliyoram; dedi. Diyeceksiniz ki Fransz basiretkârane hare- ket ediyor, ağızlarını dokuz defa döşünmeden açmayorlar; ba bususta kaldırılması gayri kabil müşkülütla karşılaşıyoruz. Fakat bana kalıraa, #zami bir geyretle ne mümkünse yapıma- ğa çal ak Tâzımdır. ?Gizli tütmek mecbüriyetinde oldağam ssbap basebile, M. dö Bismark bu haberleri en kısa bir za- manda hemen elde etmelidir. Nasıl elda etmeli? Bunu size ben öğretecek değilim. Siz dü şününüz, balacağınız usulü bilâ İtiraz kabul edeceğim. Bu hu- susta size İstediğiniz kadar kre di vermek mezuniyetine malik bulunuyorum. İstihbarat şefi, içini çekmek. mekten kendisini alamadı ve başını sallayarak : — Maüavaffak — olabileceğimi hiçbir çey bize temla ve vüde- demez; Ekselâns! Dedi. — Bana bir sarar gelince, Bizin de zarar göreceğinizi unut. mayınız. Parls'e ne zaman dö- necekslinle? — Yarın sabah! — Barada bulusacağınız bir keç santtan İstifade ederek bir fasliyet programı hazıtlamaları tavsiye ederim. Bunu avdetim- de bana verirsiniz. Stüber, dirseğini oturmakta olduğa koltuğun kenarıca da- vermek lüzüm ve — yadı, uzün müddet düşündü, birden başını kaldırarak : — Aklıma birşey geldi! Dedi. Ekselâne büraya — geliyorken - ——— Günlük Siyasal Gazeto Sahip ve Başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürö: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binas içinde Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ; Yullığı 1200, Altı ı,ııp 200, Üç aylığı 500 ki Yabancı ııınlnhdır ıçin ıoıılık aböne ücreti 27 liradır. Potadamstrase'de bir kadına te- sadüf ettim ki, bu kadın bizim kadın bizlm iİşimize pektok ya rayabilir. Kğer 6 arabada ol masa, ben de yaya olmasaydım kendisi İle görüşecektim. Ber. lin'de ne maksadla ve ne İş için — bülunüyor? Bilmiyoram. Ha kadını bulmak benim İçin möşkül değildir, Bu kadını bol mak benim için müşkül değil dir. Bu kadını bulaceğım, bir şeyler düşüneceğim, muvaffak olursam, M. dö Bismerk'ı mem- nun etmek mümkün olacaktır. — Allah verse de sözleriniz tahakkuk etse! — Madam ki mes'ele Pru yanın gevket ve — azaemelldir, Ekselâne ullah bize yardım edecektir. Bu sözlerden son derece memnon olan sefir elini Stâ berte ozattı. ; —4 Doktorların gösterdikleri lâ- zum Özerlne, Dük Lodovik dö Graman Carderas bir iki bafta- danberi şatosunda bulunmakta idi. Dük, uzun boşlu, zayifçe, omuzları düşük bir gençti. An- cak otuz yaşlarında bulanuyor fakat yaşadığı maceraperestane huyat kendisini vaktinden evvel ihtiyarlatmıştı. Bununla beraber zamanının en şevimli adamı İdi, Asil bic adamdı; frank bü kümdarı Faranood'un 38 inecl batında toraonu olmakla her yerde iftihan ederdi. Fakat Baras ile birlikte, büyük ihu- lâl zamanında Toulon'da dikta- törlük yapmış olan Freron'un yeğenlerinden olduğunu dalma mesküt geçerdi!. Parls'in hemea bütün zevk mehafilinde bulunurdu; nın hemen bütün gözdesi güzel kadınlarile alâka ve münase: beti vardı. Mükemmel bir ahıra malik olmakla çok gorür duyan bir adamdı. Atları birçok koşularda şöhret kazanmış, kendisi de iyi ve gık bir bir binlei idi. Jokey klüb azasından olmakla beraber, halk ile de temasları vardı. San'atkâcın kalem erbabı, gezetcciler, kibar mehafili kro- nik sötanlarında mühim bir mevkli olan ba gencin dosta olmakla şeref baldaklarıda emin idiler. Kont Voleski'nin Londra — sefareti — atöşemlliteri tayin edilmiştir. Biraz sonra, Dük dö Morney'in Rusya'daki siyani vazifesinde de mevki al mıştı. Hem Dük ünvanına ma Hk, hem de Amerika'ya girer: ken Arktik vapura kazası kay- bolan büyük kardeşinden İnti- kal eden dört milyona sahipti. Fakat ba serveti idare edeme mekte o kadar mabaret göster- mişli ki, ailesinin yaşlıları ken- dislnl bucr altına almağa ha- zırlanmışlardı. emri ile Hasılı zamanın, Paris'in ma- ruf bir şahsiyeti demekti. Mı: sır'dan avdetinde, nefes darlı- gından çok iztirab çektiği için en maruf doktorlara kendisini göstermek mecburiyetinde kal- mişti, $ Var — | edecektir. aa Siyaset Ve Aşk İsekrinin — Edebi, tariht macera romanı [şgalinden Sonra 0 5 W Paris, 15 (Radyo) — Italyan kuynaklarından haber verildi gine göre, Etalyan ordusu Des sle'ye girdikten sonra orada bulunan Fransız tebansı tekrar işlerine başlamıştır. Habeş ordusundan Desşle'de kalan ve prene Astano'nun or- dusuna mensup olan bin Ha. beş askori, İtalyan'lara — tesliin olmuştur. O. Çemberlâyn Bir Alman taarruzuuda Avusturya'nın alacağı vaziyeti tetkik ediyor Londra, 15 (Radyo) — Slr Östen Çemberlüyn'ın Viyanaya resmi bir vazife ile gözde rildiği doğru değildir. Çember- lâya şahsi dost vo oskiden kâ tibi husualal olan Sir Daltur'un misafiridir. Maamafih, Viya na'daki İkemetinden — tatifade ederek — Avustürya'nın — slyast vaziyelini anlamağa çalışması ve bir Alman bureketi kargı- sında Avusturya'nın nanl ble dürüm alacağını tetkik etmesi mubtemeldir. Viyana, 15 (AA) — M. Şaşoig dün Sir Chamherlalin'i ve refikasını öğle yemeğine davet etmiştir. Papa Vekili Saro ile Habeş mes'e- lesini görüşmüş Paris, 15 (Radyo) — Maten g*zetesinin yazdığına göre, Pa- pacin vekili sinyor Magliyano dün M. Alber Saro'ya ziyaret ederek Ttalya Habeş mes'elesini görüşmüştür. Ne Konuştular? Pol Bonkur Cenevre'yehareket etti Parla 15 (Radyo) — Dışişleri bakanı mössö Flanden, bugün İtalya'cın — Parls elçisi Kont Çeroll'yi .kabul etmiş ve bir saat kadar konuşmuştur. Müte- akiben M. Flanden Başbakan Alber Saro'yu ziyaret etmiş ve Pol Bonkur da hazır olduğu halde üçü birden saat 17 ye kadar müzakerede bulunmuş- tar. Müzakerelerden sonra ga: zetelere hiçbir. şey — söylenme: miştir. Pol Bonkur akşam üzerl Ce mevreye hareket etmetir i Feci Bir Kaza 49 Kişi öldü 20 kişi yaralandı.. Tokyo, 15 (Özel) — Parâko- si'deki maden kuyularında ame leyi nakle mahsus asansör kab Tosa kopmuş ve içinde 82 kişi bulunau — bir kalen ikibin ku- demlik kuyaya yuvarlanmıştır. 49 Kişi ölmüş, 20 kişi ağır yarelanmıştır. Harb Durmadıkça Zecri tedbirler kalkmıyacak .. Londra, 16 (Radyo) (Evetlla Niyone) gezetesine göre Lord Eden, harp devam etilği müddetçe zecri tedbirlerin kal dırılmasına riza göstermiyecektir. Lord Eden bu hususta İzhar TELEFON, TELGRAF TELSIZLB gaden Cephesinde Şiddetli ve Kanlı Muharebeler Başladı.. Ras Nasibu - Vehip Paşa Orduları Mukavemet Ediyor. Imparatoriçe, “Kocam Mağlüp Olmamıştır.,, Diyor: Londra, 15 (Radyo)-— Adla Ababa'dan slinan bir habere göre, Vehip Paşa ve Ras Nasibu kuvvetleri İle - İtalyan Ordaları aranında, — Sazabenek - Dogubur hâttında büyük bir harp de- yam etmektedii. Harp hakkında hendz tafellât şyoktur. Parlı, 15 (Radyo) — Havus Italyan — ordolarının baba üzerine ilerlemeleri nin cebri yürüyüşle devam ettiğini bildirmiştir. Diredaa. 10 (Radyo) Royter ajansından; Ingi Özaden cepheslade — şidderli müharebeler devam etmektedir. Habeş'ler tayyarelerin şiddetli bombardımanına rağmen — bir karış — toprak — vermediklerini söylüyorlar. Adls Ababa 15 (Radyo) Royter Ajansına beyanatta bu lanan Habeş İmparatoriçesi: — İmparator bevüz mağlüb olmadı. Sonuna kadar mücadele edecektir. Demiştir. Çok metin görünen İmparatoriçe sözlerine devam etmiş ve; — Eğer kocam harbı keza: gazeteleri ne yazıyor Italya Malt Müşkülât Içinde Bulunmaktadır.. Negüjs zelil şartlar mul edemez. Petrol ambargosundan da bahsediliyor. Loodra, 15 (AA) — M. Eden'in Cenevre'ye — hareketl nrefesinde gezetnler İtalyan Ha- beş Ihillâfının balli şanslarının hararetle mevzuubaha etmekte dir. Bu neşriyattan anlaşıldığına göre, Eden Cenevre'ye kat'i ta Tet götürememektedir. İngil tere İşlerin Cenevre'de alacağı şekle göre hareket edecektir. Hükümetten mülhem weşel yatta Habeşistan'ın mukavemet kabiliyetinin henüz tükenmediği ve İtalya'nın çok müşkül eko nömik ve mali vaziyetinin mü him rol oynıyacağı ebemmiyetle kaydolunmaktadır. Times diyor ki: Togiliz hükümetinin elyasetl değişmemiştir. Ingiltere diğer. lerinden ayrmı olarak hareket etmek İstemiyor. Milletler ce miyetinin kollektif bir tarzda bareket etmesi lâzımgeldiği mü taleasındadır. Hükümet mebaflli zeori ted birler tesisinin nibal surette hel özerinde ihmal edilemiye. ceği ve Habeş'lerin de kat'i olarak mağlüb olarak çekildik. lerlaln — ve İtalyan'ların artık elddi bir mukavemete uğramı yacaklarının Iddla edilemiyeceği kansatındadır. Mubasamat dur- madıkça da zecri — tedbirlerin gevşetilmesi mevzuubahs olamaz. Deyli Telgraf şöyle yazıyor: İtelyan — gazeteleri — Eden'in son Cenevre — toplantıında ta- mamile şahsi hareket ettiğini yazdılar, Ba kat'iyyen vurid değildir. Fden bütün İngiliz kabinesine Istinaş ettiği unu tulmamalıdır. Salh — müzakere- lerinia ekamıeti takdirinde İn giltere zecri tedbirler komlte- sinin — İtalya aleyhinde karar- laşıracağı her türlü ekonomik ve mali tedbirlere — İştirake amadedir. İtalya çok müşkül ble mali vaziyette - bulanmaktadır. — İtal. yanın altın İhtiyat akçesi her ay 9 milyon İngiliz Urası rad deslnde ezalmıştır. Mareşal Ba doğlionun kazandığı son mu zafferiyetler bu zaylatı telafi edemez. Bloaenaleyh Negüsün zelil şartlar kabul edeceği hiçte zannedilmez. Şurastı da unu tulmamalıdır. ki, İtalya son muzaf feriyetlerini zehirli gazlar kullanmış olmasına borçludur. Ne milletler cemiyotl me de İngiltere İtalyanın diğer bir beynelmilel muabedeyi ihlâline göz yuümmaz. Fransa'nın da böyle düşündüğü farzoluvabilir. Morning Post'ta, eğer sulh şartları akim kalırsa — İngiltere petrol ambargosunu teklif ede- cektir, diyor. Fon Hoş'un Cenazesi Merasimde Lord Eden ve setirler bulundu Londra, 1ö (Radyo) — Al- man elçisi Fon Hoş'an cenaze merasimi bügün — yapılmıştır. Tabat bir toparabasına kon: muş ve Londra tokaklarından geçirilerek Viktorya İstasyonuna getirilmiştir. Fon Hoş'un cena- zesini Almanya'ya — getirecek olan torpito bareket — etmiştir. Censze elayında Eden ve diğer bakanlardan bazıları ile sofirler bulunuyordu. Londra, 15 (Radyo) — Lort Eden — M. Baldvin'in - sayfiye sinden dönünce Sir Con Simon Ho birlikte Alman elçisi Von Höş'ün cenaze meraslmine İşti. rak etmiş ve cenaze alayını Viktorya İstasyonuna kadar ya- ya olarak takip etmiştir. Suriye'liler Memnun Değil Şam sokaklarında nü- mayişler yapılmıştır.. Şam, 15 (Özel) — Stefani Âjansı bildiriyor: Suriye'nin emellerile alâka: dar mükâlemeler hakkında Pa rls'ten gelen haberler, memnu viyetsizlik uyanırmıştır. Siyasi mahfellerde hoşnnt sozlük vardır. Milliyetperverler Şam sokaklarında nümayişler yapmışlardır. namazas, bunun sebebi karçı: sında en son #İstem ve modern silâhlarla mulıbc_lq eden — bir düşman bulunmasıdır. Demiştir. Roma 15 (Radyo) — Res men heber - verildiğine — pöre, halyan kıt'aları bü Sabah Des- #lo'ye girmişlerdir. Konsey 11 Mayısta Toplanıyor. Cenevre, 1ö - (Radyo) Uluslar Sosyetesi genel — sekre: teri M. Avenol, konseyin 11 mayısta toplanacağını ve İtalyan Haubeş mes'elesile (Ren) ihıllâ- fimı konuşacağını alâkadar dev: letlere bildirmiştir, Ram-Pura Vapuru hâlâ yüzdürülemedi.. Londra 16 (Radyo) — Ce- belüttarıkta karaya oturan Ram Pura vapurüu — bâlü kurtarıla- mamıştır. Vapar — yolcaları Ba- Tetel vapuruna elınmıiş ve Mar- #llyaya götürülmüştür. Akıntı ve firtınanın — şidde: tinden — romokörler; - tahlisiye işioi şimdilik durdarmuşlardır. Geml yüzdürülünce, Veneram İngiliz torpldosunun refakatin” de Macıllyaya götürülecektir. Kredi Fonsiye . Piyangosu Kahito 15 (Radyo) — Kredi Fonsiye tahvlileri piyangosunda 1886 — tahvillerinden 273188 namara yüzbin fırank, 1903 tahvillerinden 724715 numart ellibin frank kazenmıştır. Isveç Kralı M. Lebron'uziyaret etti Parls, 15 (Radyo) — Cumur başkanı Müsyü Lebron, bogâ9 İsveç kralı İle - konuşmuştür. Kral, Elize sarayında aekeri törenle karşılanmıştır.. Müsyü Lebron, kral Güstav'a öğleden sonra İadel ziyaret etmiştir. Müdhiş Kasırga ölü ve yarlı var. Moskova, 15 - (Radyo) — Ukranyanın (Beletop) ğphrlı(u büyük bir kasırga olmuştar- 42 alle evsiz kalmıştır. Ölü ve — yaralı çoktur. Tasan zaylatının hakiki miktarı belli değildir. Maddi zararlar çoktar. Kardan Sonra Yağmur Parle 16 (Radyo) — Fret” sadan başka, Avrapamn — mul” tolif yerlerine kar yağmaktâ* dır. Paris'te kar — dürdükta? sonra çiddetli bir yağmur yöğ” mıştır. *