22 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ton küyvetleri ve çlarını açıkça göz tererek — sizl bu acının Öslüne yükselteceğlim. Bunun için ben tizleri (Muayyen) bir düşünce düzeyine — (Seviyesine) yüksel miş, musyyen bir özverimlilik yapabilir; musyyen bir iç bızi (Spontanlte) iyesl kabul ediyo ram. İşte benim aradığın din leyiciler. Ve benim - aradığım şeyler, zamanımız adamlarının gücü üstünde değildir. Ontasa Tımın (Projemin) tehlike oyan dırması ise akla bile gelmez. Ben size, Almamın, ol düğa gibi bir portresini çize' ceğim. Sizlerin hepinizi: Hakikati alnından ap açık ve kendi göz lerinizle görecek yurttaşlar far. zediyoram. — Vat rına ha kiki görünüşü, yanlış göster. mek ergeslle (Maksadile) yapıl mıç olan veya Alman gözüne mymıyan bir ecnebi gözlüğü İle bakanlardan — olmadığınıza İna- mım yvardır. Rondan başka, buradaki — vatandaşlarımız, ha kikati oldüğü — gibi çıplaklığı İle görecek ve gördüklerlei açıkça İtiraf edecek ve kendi menfeatleri içinde buyale ka pılmıyacak — ve ayni - zamanda tohlikeyi olduğundan pek aşırı görmiyecek kadar yiğit olduk larımı kabül ediyoram., Hayale kapılmak, hakikati olduğu gibi görmemezliğe gelmek, kendi kendi — düşünceleri önünden kaçmak Adiliğini (Anıflrarı) tr Ükâp etmektir. Fenalığı ol duğa gibl görmemek veya gör düğünü itiraf etmemek fenalı gin, kafasında — olduğa — gibi #ezaldığını mak, çocukcasına bir daygudar. Yiğit bir adam, fenalığa tam alnından bakar. Noktası noktasına nlşan alır. Sükünetle, soğukkanlılıkla, bu nun temel unsurlarını çözer, Fenalığın — ne olduğunu böyle ap'açık görmek İledir ki biz ona korkmadan bücam edebi. Hriz. Ve onu yenebiliriz. Asıl fenalığın ne olduğünüa derin bilmiyen ve ba bapta yedek ip İyesl olmıyan İosan, düşmanın çevresinde, bir kör veya rüya daki Insan gibi, döner darur da görmez. Bulunduğumuz durumu; ol. duğu gibi görmekten meye kor kalım Onu bilmemekliğin, bas talığı ve tehlikeyi — azaltacak değil. Bilmekliğimizin tehlikeyi arttırmıyacağı — gibi. Hastalığı bilmek, Iyi etmek için birlelk yoldur. Şimdi bir takım yol sozluklar yapanlar — aleyhinde söylenmekle vakit kaybetmiye MH, Egolzm, âdilik ve korkak- hk hakkında samimi şiddetli tenkltlerde bulunarak — bunları yapanları ondan vazgeçirmek, mukadder bir sonuç — olan, (fe- lâket başa — gelmezden — önce olupta bir düzelme ve hattâ kurtuloş ümldi olarsa değerli- dir. Fakat (felâket tamamlan diktan ve ölan olduktan sonra ertık o türlü batalara güle- cek klasa bile yeri kalmamış hatalar eleyhine söz söylemek faydasız —olüur. O zaman, artık soravı hakkımızda büküm verecek olan (Ahlâk) değll (Terih) dir. Va tarih, bunun at tık mevcot ol omadığım görerek, vükua gelen VHII-İ. wlı |ııılııdıll vak Çeviren: olmak üzere göz önüce alır. Bu bhitabelerde, ecnebi devletin bükimiyeti — aleyhinde — sözler söylemek gibi şeylere düşmek sizin bugünü böylece göz önün de bulundurmak zorluğundayız. Şimdi Almanlığımızı derleyip toplıyalım; felâketin büyüklöğü bizi kötrüm etmesin. Ve hakli katl olduğu gibi apaçık tâ al nından görmek - yiğitliğini gös terelim. Hitabslerimde bunların tekrarlaodığını — görecekelnlz. Başka bir kafa ile beni disle miye gelenler, baradan ayrılır: ken belki hoş olmıyan duygu- larla ayrılacaklardır. Şimdi başka bir işime geçi: yorum: Hitabelerimin konusu üstüne genel bir göz atış. — $onu Var — Madam Sellier Dün içtimat tetkiklerine başladı. Şorkta İçtimsi tetkikler yap: mak Üszere seyabate çıkan ve pa Harbı Çıkar Mı? Ingiliz Gazeteleri Son Vaziyet Etra-| 15 Mayısta Vaziyet Anlaşılacaktır Komite Zeeri Tedbirleri Konuştu fında Neler Düşünüyorlar? Lonra 20 (A.A) — İngiliz matbuatı Cenevre müzakerele rini ve İtalyan meşelesini mev- zuu bahsetmekte ve Baldvin'in Cumartecsl günü söylemiş oldu- gu nutkun İngiliz noktal — na zarımı açıkça İsah etmekte ol doğanu kaydetmektedir. Times gezetesi, milletler ce miyeti paktı Ihlâl edildiği tak dirde İngiltere milletler ceml yetine tam bir müzaharette bu- lanmaya mecbur oldoğuna dalr Baldvin'in sözlerini aynen ik. tibas ederek diyor kk: Her emniyet, kollektif olma hdır. Milletler cemiyeti zihni yeti içinde Fransa ile İngiltere sratında bir teşriki messi ihti mallerini artırdığından -dolayı Pol Bonkur'a teşekkür etmek hükümetimizin misafiri balunan | lazımdır. Akvam cemiyetli Fransız murah. hat heyetl azasından Madam Selller Malaterse'nin şebrimize geldiğini yazmıştık. Madam; şebrimizde totkiklerime başlamış ve dün öğleden evvel yanında mibmandarları bulunduğu balde vilâyet, belediye ve parti mer- kezini ziyaret etmiştir. Öğleden sonta Gözelyalı'ya kadar giden Madam — Solller, Kız. enetltüsü No Karantina'da San'at mek: tebini. Halkevini, milli kütüp- haneyi ziyaret etmiş ve Kadk: fekalesine çıkarak oradaki asârı- atikayı görmüştür. Değerli ml- safirimiz, bogün de tetkiklerine devam edecektir. Vilâyet, bele- diye ve parti namına misaf iri- mize ziyaret İade edilmiştir. Yarın — belediye — tarafından konuğumuz çerefine çay — ziya- foll verilecektir. Madam Selller; burada tet kiklerini — bitirdikten soora le- tanbol'a gidecektir. Ihtilâf Yoktur.. İstanbal 21 ( Özel ) — Ati vadan gelen haberlere- göre boğazların tarafımızdan tahki mine Romaoya hükümetinin Ktiruz ettiği ve bu sebeple Ro Daliy Telgraf da şöyle zıyor:" M. Eden şimdiye kadar İn giliz bükümetinin büvük bir itina ile çizdiği siyaseti tahak. kuk ettirmiştir. Madariyaga barış teşebbüsü nün akim kaldığım müşabede etmek mecbariyetindedir. Mil letler cemiyeti de — alınmasını feabeden — tedbirler —hakkında karar — verecektir. Her halde İtalyanın — milletler cemiyetin: den çekilmesi dünya için bir felâket olur. Çünkü Afrika ih Hlâfından bir. Avropa barbı çıkmış olacaktır. Bu gezete bir. asbluka husu sunda anlaşmanın güç olduğuna dalr Baldvin'in sözlerini ehem- miyetle tebaröz etttrmektedir. Deliy Herald ise, milletler ce- miyeti tedbirlerinin. akim kal masına İmkân olmadığını; çün kü etasın doğru olduğu ve pl. zamnamenin de şimdiye kadar bakiki olarak tatbik edilme diği mütaleasındadır. Daliy Meli, — İtalyan - Habeş barbının bu kadar çabuk bite ceğine — İngiliz “hükümetinin vaktiyle İnanmış olmasına teca üf etmekte ve İngiliz milleti ya manya İle Yünaalstan urasında [kı FranSlZ noktal nazar — İhtllâfi çıktığı bakkındaki — şaylaları, Yunan |TOor pi idosu. bükümeti mektedir. Sir Samoel Hoar Londra, 21 (Radyo) — Eeki dış bakaen Sir Samoel Hoar'ın İstifa edecek olan tersaneler birlaci lordloğada — getirileceği kuvvetle söyleniyor. resmen — tekzip et Bogün ve bügece son defa — olarak Istanbul limanını ziyaret edecek.. İstenbul, 21 ( Özel ) — İki gün sonra iki Fransız torpidosu Tstanbal İlmanıma — gelecektir. Torpidoların gelişi, slelüde bir ziyaret mahiyetindedir. |ikiyöz bin liralık mal setl — değiştirmelerini —etemek zamanının artık çelmiş olduğu. mu yazmaktadır. Morolog Post gezetesi de Baldvin'in boyanatını milletler cemiyetinin kollektif hareke- tinde tamamiyle aekim kalmış olduğanun bir itirafıdır, de- mektedir. Panayır İçin Ikiyöz bin liralık kontenjan verilecek İstanbal 21 Çozel) — İzmir leketlerden konteojan dışında getiril. mesine müsasde edilmek Için hükümetçe bir. kanun lâyihası hazırlanmaktadır. Keresteciyan Tarafından verilen takrir reddedildi. Istanbal, 21 (özel) — Kızıl &y varidatının artırılması İçin içki Ffietlerine zam yapılması ve posta polo İhdası hakkında Alfyon saylavı Keresteciyan ta rafından kamutaya verilen tak- rir, encümene havale edilmişti. Eüocümende, takririn reddedil meslne karar verilmiştir. Malta'nın tahkimi Londre 20 — Deyll Telgraf Multanın ticari yollardaki ehem n diplomatlarından dış &iya —— miyetinden bahelle burasının müdafansı iİçla todbirler alındı- gını, hava hücumu İle kolayca tahklmat ya Ispanya'daki Vaziyet Ekispeı;ler tali komitesi loglandı M Rahm Saleben|Afrika Ihtilâfından Avru-M. Eden Tayyare İle Londra'ya Döndü | ——ana . Ceneere, 21 (Radyo) — Bu gün sair delegelerden — birçoğa daba — memleketlerine — gitmliş lerdir. Gazete muhabirlerinin iotiba- larına göre delegelerin kısaı köllisi - “Salh için çalı kanaatindedirler. Az bir kısım da «ll Mayısta vaziyeti tam manasile unlıyacağız..» Demek- todir. 11 Mayısta Habeş-İtalyan ih uHlâfından başka Ren davası da tetkik edilecektir. Parls 21 (Radyo) — Cenev re'de konsey İçtimemin — viba yetl üzerine üçüncü salh te şebbüsü de akim kalmıştır. M. Flanden vaziyetl harlciye dalresinde izah etmiştir. Londra, 31 (Redyo) — M. Eden tayyare ile buraya vasıl olmuş ve hariciyede İşe başla- mıştır. Almanya'ya Ren — mes'elesi için gönderilecek muhtıranın hazırlanmasına devam edilmiş: tHr. Bu muhtıra kabinede mü zakere edilmek üzeredir, fakat Almanya'ya ne zaman — gönde rileceği muayyen değildir. Haf ta sonunda gönderilmesi muh- temeldir. Cenevre, 31 ( Redyo ) Ekaperler tâli komltesi bu sx bah toplaumıştır. İçtiman İsveç murahbesı M. Vesnan — riyatet etmiştir. Bu Içtimada zecrf tedbirlere ald bir takım — mes'eleler mü- zakere edilmiş ve M. Vaskon selles İttlbaz olunan - tedbirleri ve bu yüzden İtalya'nın gör düğü Halk Kaçışıyor, Ve Bir Komünist Ihtilâli Bekleniyor. Londra, 21 (Redyo) — İn giliz — gazeteleri, — Ispanya'daki veziyetin çok gergin ve vahim olduğunu, yüzlerce Ispanyol'an Cebelâttarık, Portekiz ve Fran va'ya firar ve iltlea etmekte olduklarını yazmaktadırlar. Biyariç Ispanyol mültecllerile doludüur. Bu haller, Tapaoya'da bir komünlet ihtilâli geldiğini göstermektedir. Hükümet vaziyete — hâkim olduğunu — bildirmektedir. M. Azana'nın — sendikalistler tara- fından 1ekat — edileceği de söy- Denmektedir. Madrld, 21 (Raedyo) — Sabık ELHAMRA Sinemasında Yarın saat 13 şeansımdan İtibaren aşk, macera, beyecen ve dehşet dolü senenin en büyük ve esrarengiz flmi KAN LEKESİ Türkçe Sözlü 13 ve 15 seunslarında talebeye tenzilât Benjamino Gigli UNUTMA BENİ meliye vekili beyanatta bolu- narak Cumurreisl fotlhabatında façletlerin mevki — alımyacakla rını söylemiştir. M. Azana'nın numzetliği et. rafındaki cereyan — küvvetlen- mektedir. M. Martinez Baryo'nun da kubine teşkiline memur edile. ceğl söylenmektedir. Madrid, 21 (Radyo) — Ca mur rels vekili M. Martinecz Baryo Katalonya'ya gitmiştir. Barselon'da belediyenin mlisa firl olmuş ve Barselon pava yırını ziyaret edecektir. Barce lon'da halk tarafından İyi su rette karşılanmıştır. mafih bu ların son za: manda azaldığını söylemiştir. Komlte muhtolif hükümet lerden yeni malümat almaktu devam etmektedir. halya ile ticaret yapan dev- letlerin raporları da — tetkik olunmuştur. Ekvatoran — kendi kendine zecri tedbirleri kaldırması da müzakere edilmiştir. Komlite akşam üzeri bir daha toplana: caktır. Ihtiyat Subaylarımız Istanbol 21 (özel) — Ihtiyat zabit mektebinde imtibanlar sononda 1500 Ihtiyat rabitimize diplomaları dağıtılmıştır. Tören yapılmış ve Ibtiyat saebitlerimiz cumuriyet — abidesine — çolenk koymuşlardır. Buğday fiatleri düşüyor. İstanbul 21 (Özel) — Yeni mabanlün iyi olduğu hukkında buraya gelen haberler üzerine buğdey flatleri düşmüştür. Istanbul Gazete- leri Ne Yazıyorlar Tatanbol, 21 (AA) — Cu muriyet gazetestinde Hubeşlerle Italyanlar arasında sulhu temin için sarfedilen gayretlerin boşa çıktığını — ve — vaziyetin — csklel gibi kaldığını söyliyen Yanas Nudi — hüdiselerin — taribçesini yaptıktan sonra milletler cenl- yetinin bugün Avrupa'da hap sedilmiş bir halde duran bisel- yatımın İnfilâkı tehlikesini göz- den kaçırmaması İcsp - ettiğini ve beynelmilel ablâkın, ceml- yetin ba mes'elede uğradığı hezimetten derla bir Iszetl ne- fik yaram düydüuğüunu — boyan ediyor ve büyük ibtilâfı tatlıya bağlıyacak bir yol bulaunmasını temenni eyliyor. Son Posta gezetesi, Ren buh: ranının şöyle böyle yatışma- sındun sonora yeniden bir Ak- deniz İhtilâfisın meydana çık- Oğu, yabi barp - tehlikesinin zell olmayıp yalnız mtaka değiştirdiğini söyliyot ve ba tehlikeyi doğuran - sıkıntıların ortadan — kaldırılması icap - ettl- Gibi söylüyor. Amerika Tayyare kuvvetlerini dört bine çıkardı. Vaşington, 21 (Radyo) — Hava kuvvetini 1800 den 4000 ne çıkaran kanün İle — havs talim projesi kananu mecliste kabul — edilerek sevk olunmuştur. Altın Kaçakçısı Paris, 21 (Redyo) — Viyane dan gelen trende zabıta bir altın kaçakçınını tevkif etmiştir. Ba kaçakçının elinde bir İtayyan, bir de Sırp pasaportü vardır. İkamet tezkescsinde * Hırvat olduğu yazılıdır. Elde edilen uyuştaraca madd* — 40 kilodur.