30 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

—-. VEC$i Kıssadan hisse « Camhuriyet » gazetesinde okudam: Cep'de yirmi da — bir kızcağız, nişanlısının ani ölümü haberini düyunca bayılmış ve bu baygınlık tam 26 senelik bir ayka balini almış. Nihayet geçenlerde uyanınca, heman nlşanlısını sormüş ve ağlamağa başlamış. . .. Yine aymı gazetede ( Süveyd H. ) imzalı ve (Eski bir vals) başlıklı bir bikâye var. Sevdiği kızla evlenemiyen bir erkek, başkası ile yova kuruyor. Bilâ hare karımı ölüyor ve yetim ikızının çaldığı bir valsla, eeki sevgilisini batırlıyor. Nihayot “onun da dül kaldı; Işidiyor. İKadın İzmir'do, o İstanbul'ds. Mektuplayıyorlar ve cski sevgili, vöna — fotoğralım — gönderiyor. bir de no görsün: Tohuma kaçmış, löp löp et, çebresl buruüşmuş, ihtiyar bir kadıncağız.. Muhayyilede kalan © nezik, © İncecik, o narin kızın yerinde bittabi yeller esiyor- Adamcağız, soğuk soğuk ter. lemiş ve bir. daha ne mektup yazımı, ne bir şeyl, * .. 26 yıl solüksuz uyayan enç kızın, biç bir ruhi İhanet gös termeden sevgilisini hatırlaması, nasıl ifade edilir, anlamadım. Fakat yu var ki; 1—Eline bir ayna verilseydi, nİşanlısından evvel kendi ölmüş, harabolmuş gençliğinin, sopsarı, kansız ve uyuşmuş bakiyesine bakarak, oğarmış saçlarımı yol- mağa kalkışırdı- 2 — Yanılıp yakılıp dünyanın ne hale geldiğini de sormaş ve öğrenmiş olsaydı, heman derhal gözlerini kapayarak dünyanın kepazeliğinden babersiz, mışıl tışil; uyumağa çalışırdı. Diğer adamcağıza — gelince, © da, aşağı yakarı, bu kızca gimn hayalı sakutanun bir baş- ku çeşidine uğramıştır. Böyle bir tiple karşılaşsam, onun İokisarına ve hiddetine mukabil, kendisine şu teselliyi Yerirdim: — Bay amuca, neye sinirle- niyorsan? Bereket versin ki, ten de fotoğrafımı ona gönder- memişsdin. Çünkü belki de, fotoğrafını parça parça yapar, — Bunak herif, utanmadan bana İzdivaç — teklif — ediyor, #Oğurmış saçına, kıizarmış bür- nuna, sinek koydı o kafasına, kıvrım kıvrım yüzüne baksa yal. Derdi. Ayns, fena bir şeydir amma, İhmal etme, bir de ken dine bak!. Çimdik - Be| İstanbul ressamları Ja VC olt N e irabi bak, ) Z yer x& &$A & Gti İzmir'de sergi açacak Tetanbul'da müstakıl ressam- lar ve heykeltraşlar — birliği ta Tafından san'at ve san'atkârları- mızi tanıtmak — gayesile plastik Ban'atlara aid S0 eseri ibtiva eden bir sergi açılmış ve çok muvaf fakıyot kazanmıştır. Bu san'atkârlarımız; gördük lerl alâka ve teşvik netfcesl Olarak sergiyi İzmirde açmuğa karar vermişler ve banun için belediye relsl doktor — Bebcet Uz'a bir mektupla müracaat etmişlerdir. Belediye reksi; san'atkârları- Mısin müraecamtini ehemmiyetle karşılamıştır. — Plâstik eserler tergisinin; panayır zazamına — lesadif ettirilmesi — tavsiyesinde bulunmuştur. Plâstik San'atlar (|immanın İhracat Vaziye- Muamele vergisine tâbidir. 2430 numaralı muamele ver ti Tedkik Ediliyor. git kananunsa 2 İnci madde |Vapurların İzmir Limanından Kö- sinin (O) fıkraslle tesle olunan muafiyetten hariç bırakılan eu nayi arasında, plâstik oşya ya- psan yerler de vardır. Kanunun bu fıkrasında yazılı plâstik eş yanın, ne gibi maddeler olduğu bazı yerlerde anlaşılamamış, çI: mento ve alçıdan imal olanan müzayik, musluk taşı ve bun lara benzer eşyanın da bu mu afiyetten beriç tutulduğu gö rülmüştür. Dün Maliye Vekâletinden vi lâyete gelen bir tamimde kanu- nan İstisna hükmünden hariç bıraktığı plüstik eşyadan mak sadin (Sellololt, gellit, galalit, bakelit, reçine, ; ellofon ve sert kauçak ) tan yapılan — eşya ol duğu, bunların da — başlı tarak, pudra kotaso, mahlaza, kolye, kemer, bilezik, toka, iğne, ağızlık, algara — tabakası, mürekkepli kalem, gözlük çer: çevesi, baston ve şemsiye sap larr, tesbih ve bunlasnra beazer maddeler olduğu bildirilmiştir. Ba maddelerin imal edildikleri yerlerin — İşçi sayısı va - motör küyveti gözetilmeksizin mua dele verglalce tabl tutulmsları lâzımdır. Belediyedeki kurs Pazartesiye başlanacak Belediye zabıta momurları için üç ay sürecek olan bir kurs açılacağını yazmıştık, Bu kurs için Belediye rebsliği tara- fından bir proğram hazırlan- mosına başlanmıştır. Kura, be- lediyenin evlenme binası - salo- nunda oçılacak ve önümüzdeki Pazartesi günü iİlk derei Şarbay doktor Behçet Üz verecektir. Kursa belediyo zabıta memur- larından başka belodiye tahall- darları, fera memaurları, temizlik âmir ve muakkipleri de devama mecbur tutulmuşlardır. Mustafa B. heykeli pazar günü açılacak. Doktor Mustafa bey bulva: rının deniz kısmındaki metha: line dikilecek olan ve heykel- traş Ratip tarafından yapılarak şehrimize getirilen doktor Mus tafa beyin büstünün açım tö reni önümüzdeki pazar günü yapnacaktır. Harb malzemesi ve Türkiye fabrikaları Atloa'da çıkan Aneksarıltos gezelesi yazıyor: Son günlerde bombardıman tayyarelerinin kullanacağı bom balar üözerinc birçok tecrübeler yapıldı. Yapılan — tecrübelerde birçok hariç memleketlerin ma: mulâtı kullanıldığı gibi Türkiye iafilâk maddeleri çıkaran fab rikalarının mamulâtı da — yer aldı. Yapılan tecrübeler netlce- slade Türkiye bombalarının çok iyi olduğa anlaşıldı. Ba da Türkiye Cumuriyetinin son &e- molerde endüstri ulanında elde ettiği terakkiyi göstermektedir. Teerübelerin netlcesinden baş- ka, Türkiye mamulâtı olan bombalar, Balkanlar İçla, bil. hassn barb zamanlarında, nakıl vasıtalarının — emniyetl noktal nazarından da ebemmiyeti helz- dir, rı Mn .'“K'Ytî.. mür Almaları Da Temin Olunacak. Şehrimizde bulunmakta olan ve İlmanın modern teslsatla ge nişletilmesi içlo tedkikler yapan İktisat Vekâleti mütehassısı ve Almanya'daki Krop fabrikası müdürlerinden Fon der Porten, dün yanında İstanbul ve İzmir ao İşleri amum müdürleri Ranfi ve Haşmot Dülge oldu. ga halde şebhrimiz ticaret ada 8101 ziyaret etmişlerdir. Vekâlet baş müşeaviri Fon der Porten, oda ikinci relsi Serif Remzi ile genel sekreteri - Mebhmed Ali Eten ils Umanın tcaret Vhti yaçlarına ne derecede yetilği bakkında görüşmüş, bu husnsta Hoaret odasının; müteleasını öğ renmek İstemiştir. Liman İşle rinin ve vasıtalarının modern bir bale getirilmesi projesi et- rafında da konuşulmuştur. Ha ber aldığımıza göre tedkikat yapan bheyet, bilhassa yaş mey- va İbracatının kolaylaştırılması vo seğlam bir düzene konul müsı mes'elesine büyük ehem- miyet vermektedir. Odaca, öteden berl bu me sele üzerlade orüdler yapılmış olduğundan ba etüdlerin neti celeri beyete bildirilmiştir. Vapurlara lüzum olun yaka cak kömür İzmir'de yoktur. Heyet; bilbasın bu mes'ele ila de meşgül ölacek ve - İlmans oğrıyan vapurlara İzmir'den kö mür verilmesi İmkânını temine çalışacaktır. Dün Gece Burnava'da Bir Hâdise Oldu Bit hırsızı korkutmak için jandarmalar ha- vaya ateş ettiler, halk telâşa düştü. Dün akçam Barnavu'da halkı heyecana düşüren bir büdise olmuştur. Sasat 6,30 da sokak aralarından mavzer sesleri gel meğe başlamış ve berkes bir yapgın olması ihtimali ile fırlamış, fakat vangınu — benzer birşey görmediğinden birbirlne sarmağa başlamıştır. Bu sırada Barnuva jandarma karakol ku mandanı Doğan yanına birkaç jsndarma alarak eilâh sealerinin geldiği tarafa koşmül ye ka- ranlık sokaklara doğru kaçmakta olan bir şahsı yakalamıştır, miş ve trendon İnince, kendi- sini mubalaza eden jundurma ların elinden kaçmağa muvaf fak olmuş, sokak içlerine sap miş, (Dar!) emrine de İtaat et. memiştir. Banun üzerine jan- darmalar korkatmak - için ha: vaya birkaç el silâh atmışlar dir. Hakkı çaldığı ” yapağıları İzmir'de bir yere satmış ve 200 llra kadar bir para almış bu: nun bir. kısmımı serfotmiştir. Üzerinde 105 İira para çık: mıştır. Sınat müessese- Hâdtse bunden sonra anla. İ€rin muamele vergisi şılmıştır. Yakalanan şahıs, Meh- med oğlu Hakkı namındadır. Bir hafta evvel Burnuva'da Mehmed İsminde birinin 200 Mra kıymetindeki yapağısını çal mış ve İzmir zabıtasınca yaka lanarak Burnava'ya götürülmek üzere jendarmalara teslim edil- Taharri komiseri Lütfü taltif edildi.. Taburri komiseri Lütfo Bur. cu'ya deri tüccarı Davi Sidi'ye ikl — dofa tehdid — mektabü gönderen baydüd — taslak - larını meydana çıkarmak husu sanda gösterdiği vuzifeşinanlık ve muvaffakıyetinden emniyet umum müdürlüğünce 120 Hira ikramiye verilmiştir. Lötfü Burcu; muvaffak olmuş bir komlserdir, takdir ederiz. Sınst mücaseselerin müşteri- lerinden musmele vergisi namile aldıklı Maliye Vekületinden şehrimiz. deki alâkadarlara — bildirilmişti. Dün gelen yeni bir bildirimde evelce yapılan tebligata rlayet edilmemekte olduğu görüldüğü ve bazı müceseselerin müşteri den oldıkları bu puraları eskisi gibi matrah dışında bırakmakta devam ettikleri unlapıldığı bil- dirilmiştir. Ba tebliğ aleybino uaçılan Idari davaların tetkiki — metlce- tinde hazinenin noktel nazarı devlet şürasında kabul ve teyid edilmiş olduğa ve müşteriler den sınal müceseseler sahipleri tarafından muamele vergisi na mile alınan paranın da vergi matrahina — ilâvesl — emrolun muştur. AYYARE IEYEMASI Herkesla sevdiği, herkesin 1 - Hücum TELEFON 3151 ladığı İki yüksek, iki sevgili yıldızın iki güzel filmi Filosu 1 Mayıs Bahar bayramıdır., Yarın 1 mayıs bahar bayra- madır. Bütün resmi dalreler ve müeceseselor tatildir. Mektepler- de kapalı olacaktır. Istanbul'a Sekiz Planör Gitti Ikisi cuma günü Izmir'e gönderilecek Istanbol 29 (özel) — Kay- seri fabrikamızda yapılan plâ- nörlerden gekiz danevi şebriml- ze getirilmiştir. Banlardan iki tanesi cuma gönü İzmir'e gön: derilecektir. Tetanbul Türkkoşu 3 mayıstu açılecaktır. Denizli'de Feci bir cinayet oldu Denizli, 29 (özel) — Deniz- N'nin Öküzyandı mohallesinde oturan Hacı Halil kızı Fadim, dün gece evinde uyumakta İken gece yarısından sonra —meçbul şebular tarafından bıçakla mü teaddid yerlerinden yaralanmak söretile öldürülmüş ve mevcud parası alınımıştır. Zabıta fallleri aramaktadır. Istanbul gazeteleri neler yazıyorla? İstanbol, 29 (AA) — Ya: vus Nâdi Cumhürtlyette; mem- lekette kadastro usalünün tat- bikini blr medeniyet Tözimcel addediyor ve yapılacak mosrafa bakılmıyarak devletçe — bu İşe ea ket'i bir şekli verilmesi lâ- zumonu İleri sürüyr, Asım Üs Kurnn'da, zecrl tedbirlerin Ttalya'ya karşı hiç bir tesir yapmadığı yolandakl Iddiaları — teddederek — İtalyan Iktlendiyatını bu tedbirlerden bilâkla cldden müteessir oldu- günu rakamlarla gösteriyor ve Habeş barbı elti ay daha de- vam ederte, İtalyan altın mev- cudunün eriyip gideceğini, İs tikbalde de İtalyan tesaretinin bundan büyük zerarlar görece- gini söylüyor. Açık Söz, Idare ümirlerine günün haberleri bakkında bir teblig zarori olduğunu ve bn İşin radyo, — telgraf — vasıtasile behemehal yapılması lüzimgel- diğini, en küçük idare memar- Tarına kadar — bütün âmir ve memurların günün hâdiselerinden haberdear - olma ları icab ettiğini yazıyor. Ankara'da kouser- vatuvar açılacak.. Ankera 29 (özel) — Kültür Bakanlığı, şebrimizde bir kon servatavar — açılması bakkında bir. kanun lâyihası hazırlamış ve kamulaya vermiştir. Bugündan İtiba- ren 2 Film Jack Holt tarafından büyük bir kudretle temsil edilen hava tehlikesini ve tayyarecilerin kahraman- 2- hıklarını gösteren büyük film ir Aşk hikâyesi Güzel Macar yıldızı. Magda Sehmcider'in içten gelen bir Hgi ile oynadığı şaheser Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri Bu baftanın seane esatleri: Hücum filosu 15—18,15 — 21,30. Bir aşk bikâyesi 16,4ö — 20 Cumartesi ve pazar günleri 13,30 da bir aşk bikâyeslle başlar. DİKKAT: Çocuk hftası münasebetile bu hafta her gün ve her seansta çocuklara duhuliye 15 kuruştur içre li Haa DA Düşündüklerim... En Asil Ve En Mukaddes Uçuş,, Milletler çemiyetinin kollek: — Uf emnlyotl gibi, bizlm ceml- yetimizin de başarmak (stediği *kadın erkek- kollektif hayat, çalışma vi da yardış. Bagâün ber münevver Türk kığı ve kadımı, cemiyet İçinde — erkek gibi vo onan kadar, bi mevkli ve hakkı olduğa iddi- — asndadır. Hüklm olan (nkilâp prensipleri de bu hak ve mev kll, onların İstemesine — hacet — kalmadan vermiştir. Şimdi ka- din dilinde “Müsavat,, günde birkaç defa tezelenen kırmızı boya (Ruj) kadar tabildir. Güzel, fakat ba hakka mall böyle bir iddia tapımabın hayat ve — (filiyat sa- banoda da ekislerini görmek, ve kenuoi hakkı, mes'aliyet ve iş İştirakl yollarında nümune — lerle İsbat etmek te — şarttır, Kadını, taş kırmağa davet ede; cek değilim. Belediye — dalresl: nin yakası Dişanlı bir çöpçüsü olarak görmek te İstemiyorum, Şu var ki, bazı İş bölümlerin- de tıpkı erkek gibi, erkek ka- dar yer almalarına imkâa var. dır. Meselâ; Türkkaşu; hem gerefli, hem faydalı, hem de zaruri — ble bllgl ve savaş yu: besldir!, Borada (izik kuvvetler, irade, kula manevi ölçü erkek ve kadın için ayrı ayrı şeyler değildir. Ayni tuhsllde ve vücatça ayel kebiliyeti yan her genç, mükemmelen çalışabilir! Türk kızı, bu saba da herbangi bir mazeret gös- termez. Ne kals, ne vücut, ne tekolk bazariye, ne planör, ne paraşüt böyle bir mazerete ce- — vaz verebilir. Erkek arkadaşı kadar hak ve kuvvete sabip olduğunu — söyliyen ber kız; Türkkoşunün İzmir'de sçılması He, —mün: götürmez — bir lsbat vesilesi elde etmiş olayor. Bana yanaşmadıkça ve toprak üstünde kularak göklerde bir kuş gibi uçaa arkadaşının ya- nına çıkmadıkça, İddlasının bü. tönlüğüne ve samimiyetine kim- seyi İnandıramaz. Gönül Istiyor ki, Türkkoşu: nun ufuklara doğra açılan İki kanadından biri erkek, birl kız olsun.. Toprakta biribirini tamamlıyan bu iki varlık, gök: lerde de ayal makinenlna, idarenla, ayal havanın, ayal — davanın — birbirinden ayrılmaz ikl parçası olarak görünsün! Yirmtocl asrın Türk camlaşı, meleklerin gökten yere İnme- sini değli, kız ve erkeğin top- raktan mavi boşlağa çıkarak birer kurtuluş meleğl sembolü olmalarını İstiyer. Toprak ana, memelerinln sütünü sağmış ve tüketmek — üzeredir. İstikbal, göklerin kapılarında duruyor. Onların yerde, salonlarde, ipeklilerin akan ve süzülen kıv. rımlarında değli, göklerde uç: tuklarını görmek İştiyakındayız. Çüakü bizce anl uçaş, en mu- kaddes ve an asil uçuş, budur. Örhan Rahmi Gökçe Avukatlar Yardım sandığı kuracaklar, İstanbul, 29 (özel) — Avu: katlar, kendleri için bir şekaüt ve yardım sandığı kanununun Deşrini temin İçin teşebbosatta bulanmuşlardır. olmanın ve ve Ca