2 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

19 Bir konu üstüne, talebenin — aaliyetini oyarabilme: İşte pe — dagojinin — birinel — mev'eleni. Eger buna muvaffak olarsak, bundan ötesl artık, 0 uyanmış — fanliyeti, reol bayatta, tutabil mekten ibarettir. Lâkin bu, O mncak müntazam ve devamlı Hlerleme İle İmkanlıdir; — zira her bata, eğitimde, bemen bir — Mmüvaffakıyetsizlik — İle — kurgı laşır. İşte kullanılan usal ile takib olunan erek arasındaki — bağ; O wveya başka sözle ebedi — ve — Hyrasız (lstlanasız) temel kanun — ki zihia ve rahun verimli faa — İiyeti için Yasamın bizzat kon — dinin mümarese etmesini — isti yor. Eger hergönkü İşler arasında bunalıp kalmış — berhangi — bir Jasan, bu kaounun varlığından töphelenirse ona sözümüz — şu- dür: İosan, ball bazır zarori Ahtiyaçların tesiri altında — İse egolst ve maddidir.., Ve şuno da ilâve ederle: İ “Hiçbir zihdi ve rahi arzo, onu hali bazırda zaruri — olan — maddi ihtiyacından yüz çevlir- temez.,, Fakat zarori ihtiyaçla gını biraz tatmin edince, sıtık bu maddi ihtiyaç üzerinde dar — mak pekte İstemer. Bunda her çocuk, sevinç ve sak İle, öğrenmiş olmak — için öğrenir; başka hiçbir şey dü şündmez, Talebeoin şabsi fasli — yetini tahrik etmek ve bunu — bütün bilgiye temel yapma soretile ondakl — ilim — aşkını b myandırma yolunu bulmaş ol — dak. — Düşüncesi, bassalarının hoşu na gidecek şeyin üstünde do laşmağa başlar ve ladesle doğ- — güirane bir gezme yapar. İnsa- O mnin, fitreteo, bü fani şeylere temayölü, yok değil amma, nlebeten ezdir. Asıl temayölü — ebedi şeyleredir. Bütün millet. “derin tarihi, ve birçok müşahe “de ve keşifler bunü göster mektedir. Bogün, Oyahşi halde olan kavimlerde, Ceğer iklim çok sert değilse — bunu görmekteyiz — Kendi ço “ guklarımızda da bünu — görml O yor müyoz? — İdealciliğin aley binde olanların hak taparcası na olan itirafları da budu — göstermektedir: Buolar islm ve terih öğren mekte, boş fikirler bölgesl adını verdikleri bölgede yük- selmekten dabu ziyade güçlük — çektiklerini — söylerler, Kevodi keyiflerime bırakılsa birlni veya Öteklel yapmakta biçbir tereih moktası görmiyecekler. Tabli bir surette yüksek olan — bü karekter yerine pek meaddi olan bir kerekter ikame edildi “ki bunun sonuncu olarak şimdi Okarnı tok — olan bir İnsan, ya rınkl açlığım ve dabha uzak — günlerinin açlığını düşücüyor. — Rohunü doldüran ve kendisini harekete İğneliyen birleik etke “bu oluyor. Çocuk, bu sonunca, O tabli olan — hafifliğini düzelte — gek, büyümüş İnsan da dalma ' Mhtiyatlı görünmeğe — uğraşarak / yarıyor. Blanenaleyh burada kendislle mücadele edeceğimiz tahli bir gemayül yok. Sadece ” tablata kıcı olarak — zorla teklif edi Nı yön (Veche) var, Fakat mazas hıı. henüz ve ; Rahmi Balaban Ii — Talebenin doğrudan doğruya şahsi ve ruhi fasliye Hoi ayandıran büa — eğltim, yukuarıda — söylediğimiz — üzere, (Bilgi) yi meydena — getirir: bize, erkl terbiye İle bizim öne sürdüğümüz eğitim arasın daki farkı göstermeğe bir fır- teşkil eder. Bizim yeni eğliimimiz, İlk önce, bizzat çocağan faaliyetini uyandırma ga uğrafacaktır. Bir kere uya nınca, bu, münltazam — bir sa rette İlerlemekte devam edecek ve bilgisi ker topa gibi ço galmağa başlıyacaktır. Çocuğun olgun yaşına gelin ce tahakkak — ettireceği hayal, şüphesiz, İşte bu (Bilgi) vasıtarı He tasavvor edilecektir. Gene şöüphesiz talebeyi teşkilde temel ansur, (Bilgi) dir. Bununla be raber eğitimin — ereği, (Bilgi) değildir. (Bilgi), diğer barletlere mümzam olacak birşeydir. Eski terbiye İse, bunun ak. sine olarak, herşeyden önce, bilgiyi erek edinmişti, Hem de falan bilgiden falan kadar ola- cak derdi. Şunu da ilâve edelim ki; yeni eğitim İle verilmiş bir bllgi ile eski terbiye ile verilmiş bilgi arasında — büyük fark vardır. Birincisi, robu beşerin müm köün olan bütün tezahörleri faaliyetini İdare eden kunun ları öğretir. Meselâ çocuk, battı müstakimlerle bir dalreyi çevirmek İsterse, İlk önce ra ba faaliyeti tecrübe ve müme reseyo — başlıyacaktır. Eğer bu tecrübesinde böyle herhaogi bir sahanın, battı - müstakimlerle tahdit — edilemediğini — görürse, ba mefhum; sonrı iydin Tanmış olmasına rağmen, hiç olmazsa yükeek bir fasliyetin: yanl bizzat öğrenip bilmek me lekesinlo meahenlüdür. Bu tür lâ eğitlm, bizi, birden bütün teerübelere hâkim ve (Hassa lsrın — Üstünde) olap, bütün (Anpirik bilgi) nin — temelinde zeruri ve evrensel olan mef humlara yükseltilir. Kski terbiye İse buna biç #kıl erdiremiyerek eadece can #z ve soğuk şeylerden bahset miştir. Eaki terbiyede — sık sık, bafızası — vasıtasile (Passif) bir sürette mühakeme edecek ve İasnacak, Bü — çartlar İçinde, eşyanın müstakil ve gök pren #bi olan rohi, manayı anla mak İmakdâasızdı. — $onu var — — Çeviren: Trlanda'da tevkitat Dublin, 1 (Radyo) — Polla cenabi Irlanda'da 50 — cumurl. yetçiyi tevkif etmiştir. Genç Kral Faruk'un Beyannamesi.. —. . —— kib edeceğim, dedi.. Kabire, 1 (Radyo) — Kral Foat'ın veziyeti mucibince nl- yabet meellsinin Intihabınu te vessül edllecek ve bu husosta 1923 kanunu esasisine göre ha reket olunacaktır. Vefd firkası, mecllsln topla- narak niyabet azasını seçmesini İstemektedir. Bunun için 1923de feshedilen meclisin toplanması | müvafık görülmektedir. Veld fırkası, bu talebine hi rez edildiği takdirde 1930 meb osanının — toplanmasını - ve ÂAli Mabir paşa kabinesinin yerini, Nahas paşa kabinesine bırak masını İstiyecektir. Kabire, 1 (Radyo) — Yenl Misir kralı Faruk, İlk beyanna mesini halka neşretimlştir. Bu beyannamede: «Mevkli Iktidarın bonu ver diği mes'aliyetleri kabul edi yorum; müteveffa babamın siya setinl takib edeceğim, büyük Mizr'a hek ve mevklini ver meğe çalışacağım » Demektedir. Parle, 1 (Radyo) — Mısir kralı Faruk dün gece Londra dso buraya - gelmiş ve derhal Marsllya'ya bareket — etmiştir. Oradan bir vapurla Mısir'a ge çecektir. Kral Faruk beş Ma yısta Kahire'de bulanacıktır Babamın siyasasını ta- Mayıs — 2 ŞNDN Borçlarımızı Nasıl ödeyeceğiz? Senelik Taksit 85 Milyon Franktır. Bunun Yarısını Mal Vermek Suretile ödeyeceğiz. İstanbal, L (Özel) — Harlci borçlarımız bakkında Parle'te cereyan eden — müzakereler bitmiş ve mali bir muahede Imzalanmıştır. Bo maahedeye göre, her sene borçlarımız İçin vereceğimiz para, satın alınan şirketlerin tak sitlerile birlikte senede 85 milyon frank totacaktır. Bo paramın 42 buçuk milyon frangını İbrscat mabsullerimizi satarak ödeyeceğiz. Eğer bükümetimiz arzu ederse, gönererek İstikraz aktedebilecek ve bu asaretle ödeyecektir. milyon frangını Musul petrollarındaki hissesini karşılık Mukavole müddeti beş senedir. ——— -.. ga— —— Gazeteler neler yazıyorlar ——— Habeş Harbı Ve İngiliz, Fransız Gazeteleri Emrivakii K;ırlle Zecri Tedbir- leri Kaldırmalıdır, Diyorlar. Parla, 1 ( Redyo ) — Trl yon Donasyon güzetesi, İngiliz siyasetini tayin ederek : * İtalyan — muvaffakıyetleri özerine İngiliz'lerin artık baki katı anlamaları lâzımdır. İngi lz'ler, medeniyet vamına yapı lan hareketi takdir etmelidirler ve İtalya'nın Habeşlatan'da tat bik edeçeği medeniyet &lstemi Özerine müzakerata - girişmeli dir. , Demektedir. Pol Margrit : “ Düçe'nin muvaffakıyeti büyüktür. Uluslar sosyetesi pak tan 16 )n0 maddesi — artık yapılmasını İstemlştir. llk olerak 3 tayyare gemlsi, lacaktır. bugünkü arsmulusal 3 kruvasör, 14 torpldo mühelbi, 14 bafif torpldo, 16 denizaltı gemlsi yapı Amerika Donanması Mev cudu Yeniden Artırılıyor Amiral Tamerlând, Tekririnde, Sos- yal vaziyete İşaret Etti. Amerika donanması Vaşington, 1 (Redyo) — Amireal bir taktirde, bahriye Isııieeılulıı Temerland senatoya verdiği arttırılmasını ve yeni gemiler 9 hafif kravazör, Bunların İnşam İçla 168 milyon dolara İhtiyaç vardır. Amiral vaziyet karşısı küvvetleadirilmesi lüöznmundan bahsetmiş ve parı da Amerika dobvanmasının ayrıl İstemiştir. Büdece, 531 mllyon 678 bin dolar olarak kabul edil T miştir. göyrü fanl ve gayrl müsmirdir ,, Demlştir. Parla, gözetesi: “20 Nisatdo Uluslar soaye teslot Habeş mes'elesinin mü zakeresini ancak — Fransz İnti babatının netlcelenmesine İntl zaren 11 Mayısa talik etmişti. Tahminlere göre bu müddet zarfında Adls Ababa ve Hurur da suküt etmiş bulanacaktır. Uluslar sosyetesi ve bilbassa Togiltere emrivakli kabul ve tasdik etmeli, İtalya'ya karşı tatbik edilen zecri tedbirleri kaldırmalıdır. Bu esnretle İtal ya'nın Avrupa İşlerile İştigaline imkân vermelidir ,, Demektedir. Londra, 1 (Radyo) — Ingiliz g*zeteleri Habeşistan'deki aekeri harekât etrafında birçok neş riyat yapmaktadırlar. Adle Aba- ba civarımın İşgellne de büyük ehemmiyet vermektedirler, Sa tabanek — müstahkem — hattının işgali hakkıuda da: “Havalerin bovuklüğüna rağ men ba - hattın İşgali - mübim ble hâdisedir. Harar ile Cici ka'cın da — tehlikede — olduğa üşikârdır. , Demektedirler. Avkoyer'in cenubundaki mo törlü askerler de Adls Ababa'ya varmak Özeredirler. Japonya Yeni bir drit- navt inşa edecek.. Londra, 1 (Radyo) — Tok- yo'dan yazılıyor: Bahriye bakanı yeniden 650 milyon yenlik bir tahslsat leti- yecektir. Bu tahsisat ile 50,000 tonlük bir süper dritnavt İaya edilecek ve 20 pusluk - topları bavi olacaktır. 1 (Radyo) — Tan ELHAMRA Sinemasında Bugün matinelerden itibsren sinemacılığın fedakârlık ve süpriz beltası, yepyeni ve çok güzel iki büyük film birden 1- Beklenmiyen Şahit MYRNA LOY VILLIAM POVVEL 2 - Holivud Eğleniyor BING CROSBI — MARION DAVIES PROGRAMA İLAVETEN : Kediler ve Piliçler renkli komadi ve canlı resimler Bü eştiz popıııııı Iısı-ivılı İstifade edebilmesi için sant yedıılıı ıılhımı birinel mevki 25 kuruştur Başbakanımız Si ea Taziyetlerini bıldırrlı Ankara, 30 (A â) — Mar kralı S M. Faad'ın ölümü do dayulle başvakll İsmet — İnönü namıns husnei kalem müdürü elçiliğe giderek teziyette bulun müştür. — Vekiller de ayrıca el: çilikte açılan deftere taziyet makamında imza koymuşlardır. Mısır Kralı Marsilya'da... Gece yarısı vapurla Mısır'a harket etti... Marsliya, 1 (Radyo) — Misır yarmıştır. Viç Ral des İndes vapurlle İskenderiye'ye bareket edecektir. Kral Faruk; Misir talebesini kabal etmiştir. Italyan'lar Demiryolunu kesmeğe ve yerleşmeğe çalışıyor Cibuti, 1 (Radyo) — Asma- ra'dan gelen son haberlere gö- re şimal cephetinden İleri ha- reket eden kıt'alar Graçyani kıt'aları İle İttlenl poydasına ve şimendüfer battını kesmeğe ça lışmaktadırlar. Hitler M. Halya ziraat nazırı ile konuştu Berlin, 1 ( Radyo ) — M. Hitler, Ttalya Zirsat nazırı M, Roşimayı kabal ederek yarım ssat kadar görüşmüştür. M. Rüşima — daha Dr. Şahet; Rozenberg ve Güernlg'i ziyaret etmiştir. M. Mussolini Bir söylev verecek. 1 ( Radyo ) — M. Mussolini parlâmentonun açıl: ması ve büdçenin müzakeresi münasebetile dört Mayısta bir söylev verecektir. Roma, 1 (Radyo) — M. Mosolioi bugün Venedik — va: rayında İtalya'nın Parla sefiri Kont Çerotl'yi kabul - etmiştir. Ayni gönde Deyli Meyl'in Ra ma mühabirini kabal etmiştir. Paris'de | Mayis Parls, 1 (Radşo)— 1 Mayle Fronsa'da sükün — içinde geç miştir. Bükümet, bir badlee çıkmaması İçin tertibat alanş bolunuyordu. Greveller göyet azdı. Bir tayfun oldü ölen- ler çoktur. Parls, 1 (Radyo) — Rangon- dan gelen haberlere göre, Bir- maoya İlmanı bir tayfan metl- cesinde harap olmuş, yüzlerce fasan ölmüştür. Rengon'da bir slnama binası çökmüş üç l|ı| Ş evel Roma, | ölmüştür. —