2 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

2 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

N nem — Bendan uzakta olan sayın kadına — Ben kendimi oinemin dizlerinde bulmuştam; Ben onun dizlerinde sanki yavcu bir kuştum, O kadar çen, o kadar kayıtaız, öyle mesum, ÜÖyle mes'addum.. Ve bir kelimeyle: Çocuktam... İlkbaharım sörerken tatlı gpırıltılarla, en şen civıltılarlaj Parlıyan güneşiyle, çiçekli dallartle.. O beslerdi rahumu tatlı masallarile... Onun sevgenlik taşan dizlerinde bulurdum Ea çocukça, en temiz, en saf rüyalarımı, Ve gene llk olarak onun dizinde kardum Çocaklak saffetile süslü bülyalarımı.. Sevgenlik duygutunu yüreğime o verdi, Bende sevgi fidanı bu doyguyla yaşardı. İnce parmaklarile saçlarımı okşardı, Ah.. O parmaklarda ne müşfik bir elhir vardı.. Fazllet, sevgi, şefkat ukardı gözlerinden, Tükenmez bir iyilik sızardı sözlerinden.. Şimdi binbir istekle bezenmiş gençliğimin Ea #ökülmez sevgisl ona karşı olandır.. kadın.. En tatlı demlerim gene senin h Baçlarını Özlediğlmr zamandır.. İçimde arzalar var senden uzak yaşarken: Dizlerinde, çocukça, tekrar yatmak İsterdim; | Nineciğlm.. Gönlümde senin hatıran varken | — Seni aplatacak birşey yaratmak İsterdim... Ah.. Seni anlatamanı.. O kadar İçimdesin, Dinle.. Ruhumda her dem çağlıyor müşfik sesin.. Bende senden ne özlü, ne canlı daygülar var: Ne masum, ne gözel, ne sonrasız hatıralı Sami N. Özerdim Yıllardır özlediğin w — Kendime — Bir gönül saffetimi titrer İsteklerinde, Yoksa gözlerin aşkın rüyasında mı kalmış?. Ne ıtır var, ne zevk o hayal çiçeklerinde, İnanki, hepsinin de bheyacanı azalmış.. Bitmiyen bir imav, bir Allah kutsiyotl var, Dur şatrim!. Uaattam, bir de vatav mef hamu İşte böütün gözellik, İşte yaşanan yıllar, Ne mutlu özlediğin arzu sardı ruhumu.. İ. Şeyda Sevin (1) Geçen hafta, » Dizim yanlışlarından okunmuyacak bir halde* çıkan | — bu güri, bu hafta tekrar noşrediyoruz. Yalnızım Bir dağın yamacında yazarım yu yazıyı Kafam dolar kalbimin 1stırabile bütün; Kafam dinleosin diye tuttararum şarkıyı Kızılçullu'ya — giden kıvrımlı lların kenarında bir dere ağlayan M çağlıyarak — tokrarlıyor. Olün tozları üzerinde senelerin Şu tükenmez iztiraplarını taşı “tmuş gibi inleye inleye yokuşu Nusamağa oğraşın bir üfaba, yağ bağemiş “tekerleklerinden — sızan Ttıları ile derenin sonsuz sesle. [“.'H'ıp vermeye çalışan bir ar. hissini veriyor. Bir un içinde bu geniş ovaları q': dağların hülyalı ve düçünceli ; insanı müpbemiyetin derinlik * ulaştırmak ister gibi canla. Vör, Yaz göneri tabiatı astmaya anlarda, etralı derin bir ikür kaplar. Bu anlarda herşey Nüata küsmüştür. N'ındı uzaktan uzağa — gelen sesinin yakınlaşması ve ayni SBurtu ile uzaklaşmasından başka Yalnızım, pek yalnızım, yalmızım gene bugün Uyurum belki derim: Uçacak şa ıstirab Gözyaşımla salarım, derim: Istırab sönsün. Bilmiyorumki nedir, benim tecellim yarab? Yalmzam, pek yalmızım, yalaızım gene bugün Ben kaçarım © bulur, saklanırım o arar Istırab bolsun diye sormuş bile ya Böyle yaşamaktansa ey ruhum artık karar Yalnızım, pek yalnızım, yalmızım gene bügün. T. Güzey K ee LÜ ğği ee —| -Hayat Yıldızı - lalaşan bir heyecanla insanı boğu: yor, Bekleyenler, kavuşuyor bek: Tediğine.. Etrafta bazı mak ağaçlıklar; daima dik ve yeşil başları ile göğü selâmlayan çamlıklar bir matemin sessizliğini taşıyorlar. Derenin ber- rak akışından korku sezilmez. Lâ: kin sinesino aldığı birçok masum. lara eğilir gibi takındığı - sessizlik: ten bir an için ürkmekten kendi- mi alamıyorum. Akşam oluyor; etrafı kucakla: yan hafif karanlıkta dalgın, dalgın yürüyorum, — Yolun üst tarafında yeşil bir bağ uyuyor. Sessizlik daima - sessizlik.. — Yarasalar — uçuş makta uzakta 'ilk parlayan - yıldızı bhaberliyorlar, Düşünüyorum : Ba- yat bu yıldızın yamp sönmesinden farklı midir. sanki? 146935 Muzaffer Ali CGenç yazar arka- daşlara bir soru.. Niçin Yaiıyor N& Neşrediyorsunuz? Soran: 8. N, Ö Soru: Yaezı yazmak ve meş retmekten gayeniz nedix. Niçin yazıyor. ve — neştediyorsunuz? Yani: Yazı yazmak ve meşret. mek süretile ulaşmak İstediği: ülkünüz niz nedir? Karşılıklar; (Devaı Yeşil R. Karayazıcı: çin yazdığımı bilmiyorum. Bu, yalnız içimden gelen bir sesi terennüm ediyorum,. Ben yaz miyorüm. — Öyle geliyor İşte.. Nasıl bir irmak — gelişi güzel akarsa, yazılarımın da bir ga yesi yok.. Belki bir denize ulaşır, belki de sasuz çöllerde kurur, kalır.. Neşretmekteki gayem: Beni anlıyan gönüllerin içlerindeki boşlağu biraz olsun doldurmak; bana Tanrinin — verdiği zevkli duyarmaktır. O maksat — veya rına Uygün: — Yazı yaz başlamamın en büyük mıya âmili “Reşad Nori,, nin eser- leri olmuaştar, Ba kıymetli ro mancımızın bögün eriştiği mev. ki beni de ateşlemiş, bana da roman ve hikâye yuzmak ar- züsonü — aşılamıştır. ÖOnun bu cereyanına kapılarak çıkardığım Hik bikâyemi onunkller yanın- da pek baslt! görmüştem de; Erişir menzil! maksudana shes- te giden, Tizl reftar olanın payine da- men dolaşır.,, Sözünü batırlıyarak — yolum- dan dönmemeğe “end İçmiş ol. dum. Yazı yazmaktaki en bü- yük arzam da: Gelecek — yarı- nn “Reşad Nart'si,, — olmak, onun eserleri gibi benim oser- çerimin tekrar tekrar batılarak elden ele doluşmasıdır. Adnan Önelçin: — Bazı za- ruri sebepler dolaylsile-anketi- nİze cevap veremiyeceğlim. Not: — 1 — Değerli arkadaşım (Mem- dah Delen) soruna daka genel ve etraflı bir şekilde cevap verdi. Ba güzel yazının anket dışında — nesredilmesini — daha uygun buldam. Onu “Niçin yazarız?,, adı İle bu — sahifede bulacaksınız.. 3 — Anket bürada bitiyor. Fakat: Bu soruyu ben, yalnız kendilerini tanıdığım — arkadaş: lara sorabildim. Şahsen tanıma- dığım arkadaşlar da cevap gön- derirlerse ayrıca neşredilecektir. Ss. N. Ö. ülkü Türk — devleti, egemenliğini, eline aldıktan sonra; bu vazl- yette kalmadı, daha — birçok devrimler İle ilerlmeğe koyul: du. Birçok müşkül uçurumları akanmadan — geçti, ve ilerliyor. no İçin? Ülkü, artık ayrılık kalmıya: Türkiye — cumurlyetinin idenli, şiendiye kadar, aramızda daha doğrusa İçimizde, vaşamış olan büdüşünceyi bağuyoruz, köylü ile şehirli arasında kalan açurumu, aşıyoruz; bu ayrılığı anütüyoroz; bugün hükümeti: miz sağlık hayat saçan, kolunu en hücra yerlere kadar İriştiri- yor: hayat bilgi saçar. Bugün bangi köye gitseniz, köy oda: Niçin Yazarız?!, Yazan: M, Delen Evet, niçin yazarız?i. Gözel ve düşündürücü bir subl... Bu saale cevap vermeden evvel, yazmak nedie? Ve kaç türlüdür? Biraz onu düşünelim, Bu düşünüşten sonra nliçin yazdığımız daha İyi anlaşılır.. Yazmak; bir cümle ile, İçe çökeni küğıda dökmektir. — İki türlü yazmak vardır; 1 — Özel yazmak, 8 — Genel yazmak. Özel yazmak; yalmız kendi- #iDin okuması için, yalnız ken- disinin anlaması için yazmak- tır. Bu özel yazılardan, ekge- riya başkası haberdar olmaz. Bu türlü yazıları her yazmak bilen yazar. Genel yazmak; başkasına do- kunmak için veya başkasının oküması içia yazmaktır. Şa halde, ba türlü yazıları yozan, yalnız kendisinin anlıyacağı şe- kilde değil, bir kayıt ve şarta bağlı olarak yazacaktır. — İşte sal yazmak bu türlü yazmak- tır ve sual de, bu türlü ya zileri niçin yazdığımızdır. Fa kat bu türlü yazmak da pek çoktur: Mektep vazlfelerinden tutan de evvelâ eşerlere ve yazılara varıncıya kadar yazı len bütün yazılar (genel yaz mak) sırasına - girerler. Bizim enal ancak bu sırenin en Önün. de olanlar içindir. Şimdi, sualı böylece tehdit ve yyazmağı da böylece tarif ve tasnif ettikten sonra niçin yaptığımıza gelelim: Edebi — Muaksadım okun mağa değer — yazı yazınek amu miyetle Üç şekle, üç maksada dayanır: 1—Zevk almak için 2—Ün almak Için 3—Para almak İçin... Fakat bunların üçünün veya ikisinin müşterek tesiriyle. üçü nün veya İklsinin müşterek sebebiyle yazılan — yazılar da yok değil, Meselüâ genç ve yenl yazıcılar umumiyetle birinci ve ikincl sebebin, birinci ve ikinci makandın — müşterek — tesiriyle yazarlar - bu ifadeyi, ( birinci ve ikinci tesirin müşterek mak- sodı ) İfadesiyle karıştırmamalı « Bu üç makaattan ve sebep- ten başka; cemiyete falde temin etmek, bir fikie veya tezl gü derek medeniyete yardım - et- mek gibi maksat ve sebeplerle do yazılan yazılar vardır, uncak bu türlü yazıların yazılış sebep ve maksatları, sorulan sualin İste- nilen cevabını teşkil etmezler, Yazılanın oiçin neşredildiği- ne gelince; yazmanın, yukarıda söylediğim tebep ve maksatla rından İikinci ve üçüncüler bunu pek alâ İzah ederler. Vevk ulmak için yazı meşre. den de yok değildir. Meselâ Rus edibi Tolstoy — eserlerini ancak zevk almak için, paratız Beşrederdi. Z Itizar Münderecat fazlalığı dolayısile san'at ve edebiyat sahifemize ait yazılarm bir. kımım bırakmağa Zecbur kuldık. Özür dileriz. oi L Z ları kütüpbar spor bizlik. leri vücut balmuştuar. Düne kadar karanlık kalan köy hayatı bugün aydınlanmış: 'tır. Ceçen sene gezmiş olduğum köylerde gördüklerimi tuyacak olursam — vahifeler yazmam lâ zia, Ülkümüz bu — kadar değil... Atalarımızın — doğüu — illerinde yapmış oldukları devrimleri ha- tırlatmıyacak derecede düşman - lara benliğimizi tanıtıncaya ka- dar bu ülkü yolunda İlerli- yeceğlz. Cahid Ulucenk Ç 5 Yıllık Plânın Yeni Bir Zaferi! Ereğli tabrikası yılda 1,4 milyon kilo pamuk kullanacak, 4 milyon metre ince bez, 600 bin kilo iplik çıkaracak, Ankara — Beş yıllık endüstri plâmmızın en büyük ve şerefli zafori olan Kayseri bez kombi- naşı aylardanberi her gün bizaz daba artan faaliyet ve rand: manla açılmasını de! ediyor. İzmli kâğıd fabrikasının pres- lerinden çıkau İlk Türk küğıdı günlerdir. büyük bir övünç ve sevinçle elden-ele dolaşmaktadır. Kömür ve cam fabrikalarımız çoktanberi bir hakikattir. Bogün beş — yıllık — endüstri programımızın yeni bir zeferini müjdelemek mevkilade bulunu- yorüz; — Temell 20 İlkteşrin 10934 de atılmış olan — Ereğli meakine monteji ta miştir. Fabrika, yepısı ilerleyen eneji santıralının da — tamam- landığı gün İşlemeğe — başlıya- cektır. Ba saretle, pamuklu dokuma — endüstrisi — sahasında tam İstiklâlimizi elde etmek va pamuklu hususunda dışarıya bel beğlamamak için açılmış olan mücadelenin yenl bir zaferi kaydedilmiş oluyor. Ereğli bex fabrikası, beş yıl- lık plânın gözettiği Kayseri ve Nazilli fabrikalarından bacim itibarile daha küçük olmakla beraber, memleket okonomleln- de ebemmiyetli bir rol oya:- yacak vesiyettedar. Senede 1,4 » milyon kilo' yerli pamuk kul- lanarak d milyon metre İnce bez ve 600 bin kilo ince iplik yapacak olen bu fabrika 1600 İşçi çalıştınmak / suretile yalnız Ereğli ve muhiti için bir rofah ve medeniyet unsuru olmakla kelmiyecak, ayni zamanda Es- kişehir şimalinde Sakarya va- disinde ekilmiye başlıyan lcne elyaflı pamukları satın almak suretile ba mantakanın zirai kalkınmasını ve yüksek kaliteli pamukların ekimini teşvik ede- cektir. 1934 senesl zarfında ba wuntakadan 12 blu kilo pamuk mabsalü alınmıştı. Bu mahsulün önümüzdeki sencler zarfında yirmi otaz misline çıkacağı mu. hakkak görülmektedirz. Tarım Bakanlığı bu gerekli ve mu- hakkak inkişafı gözönünde ta- terak Eskişehir'de Sazova to- hum üretme çiftliğini pamak- darın jslahi — İçile uğraşmaya memur etmiş ve ayrıca Mayıslar köyüude bir de modern çırçır evi yaptırmıştır. - Ba çırçır evi seneden Seneye — genlşletilmek suretile ilerde bir milyon kilo yu bulacağı tahmin edilen Sa- karya vadisi pamuklarını tama- mile taifiye edebilecek bir kuvyettir. Buruda yotişen akala pamuklarından 40 ve hattâ ö0 numaraya kadar İnco iplik ya- prlabileceği bugün tahakkak et- miş balunuyor. Fabrika şimdiden — Eskişehir ve Adana mahsulü pamukları çatın almeya başlamıştır. Ereğli bez fabrikası salaspur mermerşahı İnce patlaka, men- yüksek kalitede bezler - imal edecektir. En modern mukina ve vasıta. larla cihazlanmış olan — Ereğli bez fabrikasının mamülâtı mem- loketimize bugün dışardan ge- len pamuklaları — uratmıyacak bir kalite ve üstünlükte — ola: caktır. Memleketle polltik ve sosyal Takişafını — hızlandıracak — öolen endöstrileşme — bamlemizin bu yeni merhalesini göğsümüz 8e vinç ve gürürlr dolü — olarak selâmlıyor vo yarına her — zar mandon daha umudlu gözlerle bakıyoruz. Istanbul Gazetelerinin Başmakaleleri. İstanbol, 1 (A.A) — Bagün kü gazeteler, bir mayıs bayra- mından bahsederek, Türk-Sov yet dostloğunu kutluluyorlar. Cumuriyet, bugün dolayıslle Türk - Sovyet dostlüğaru kay: dederek: “ Bu gözel bahar gününde, iki komşu devletin arzettiği sen manzara — birbirlerinin va #olhün samimi dostu olarak kuvvyetlerinden, huklarından emin bir vaziyette bayram yapmak- tadırlar.,, Diyor. Asm Us Kurun'da, komşu ve dost devletle umumi ve res. mi bayram olan bugünün Türk: ler için de hususi bir mabamı olduğanu kayd ve Türk Sovyet dostlüğunu takdir. Açık Söz, Bir Mayis'in Sov- yetler gibi Türkler için de kıy: metli bir gün olduğunu söyli- yerek 1 Mayle bayramını kut- lulayor ve yazısını Sovyet dost- lağunun — kiymetini — teşrihe basrediyo. Diğer bütün guzeta- ler do 1 Maylı'i katlalayarak, Türk - Sovyet dostluğunun kıy- metinden bahsediyorlar. Ispanya'da Ticaret vapurlarında grev ilân edildi. Madrid, 1 (Radyo) — Bugün ticaret — vapurlarında umumi grev İlân edilmiştir. Bötün Hmanlarda hareket durmuştur. — Grevciler -bütün mes'üliyeti sefine sahiplerine yükletmektedirler. Bir hava taciası Berlin 1 (Radyo) — Havas ujansındanı Bir tayyare Ürlim yakınında düşmüş ve içinde bulunan birkaç — kişi pilotta dakil olduğu halde ölmüştür. Matbuat nezareti neşreylediği bir tebliğde ölenler arasında belli başlı kimseler bulunmua: dığımı bildirmiştir. M. Flanden Parfs, I(Radyo) —M, Flanden, Heli hozırda Parla'de bulunan Fransa'nın - Berlin — sefiri İle dillik, sçten, sifir, poplia gibi . görüşmüştür. Fi —a l