6 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Necaşi Salta- nattan Vazgeçti Mi, Geçmedi Mi? —a e— — — Başı | inci sahifede — Jtalyanların ne de Fransa'nın Becri tedbirlerla — kaldırılması teklif etmeğe mütemayil bulun madıklarını ve diğer devletlerin de bu İtelya İle normal müna Bebet teelsl çarelerinin buluna bileceğini zannetmektedir. Nevs Cbronlicle gezetesi zecri tedbirlerin kalması —lüzumunu İleri süren yegâne gazetedir. Londra, 5 (Radyo) — Libe- rellerden bir meb'us avam ka marasında M. Eden'den Neca şinin saltanat haklarından vaz geçup geçmediğibi sormuy, fa kat bu huansta cevap — vermek mümkün olmayacağı cevabını almıştır. Londra, 5 (Redyo) — Man cester gardiyan; Moseolini Ha- beşlstan bakkındaki tasavvur larını tatbik sahasına — koymuş demektir. Morning post; Necaşinin memleketlal ter ketmesi öyle bir şekilde ol maştor ki, Necaşl için Habe şistan — özerinde — hiçbir. bak bırakmamıştır. Demektedir. Parla, 5 (Radyo) — Jarnal Dedebe; «Necaşi'nin firarı — vaziyeti, sör'atle tasfiye edecektir.. Artık bir Italyan-Habeş mes'elesl ile yakit kaybetmek — mar " Sir Samuvel Hoar'ın M. Laval ile vücüde getirdikleri sulh plâ nnn kabülü çok faydalı - ola- caktı; bunu kabal etmek İste- miyenler bogünkü — vaziyetin mes'ülüdürler.» Demektedir. Roma, 5 (Radyo) — Havas ajansı, Fransa'nın Roma sefiri Kont dö Şambron'u ve İngil- tere'nin Roma sefiri Sir Erik Dromon'un, İtalya bariciye müs- teşarı M. Saviç'i ziyaret ederek ozwa müddet — görüştüklerini bildirmektedir. Ba mülâkatta Habeşistan'daki ecnebilerin em- niyeti mes'elesi görüşülmüşlür. Parls, 5 ( Radyo ) — Adis- Ababa'dan alınan son haberlere göre, Tagiltere hastahanesi baş hekimi, yağmacılar tarafından yaralanmış ve - tedavisi İçin Togiliz sefarethancsine götürül- Müştür. Yunan'lılarla Ermeni'lerden otaz kadar ölü ve birçok ya- ralı vardır. Esir mübadelesi Vaşington, ö (Radyo) — Pa: raguny ve Bolivya arasındakl harb, sonu ermiş - olduğundan İki — tarafın esirlesinin mü- badelesine başlanmıştır. — Başı 1 inci sahifede — bütün İtalyan'lar!. Ttalyan'lar, Ttalyan — dostları her — taraftan sözlerimi dinleyiniz. “Mareşal Badoglio harp saha- sından bugün Mayısın beşinde, sast 16 da muzaffer ordumu zün başında olarak Adis-Aba- ba'ya girmiştir. Otoz asırlık İtalyan tarihinin bugün de büyük bir günüdür, en şayanı dikkat ve mühim bir günüdür. Bugün İtalyan'lara ve clhana İlân ederim ki, ilân ederim ki harp bitmiştir. Tlân ederim ki salh tesle edilmiştir. Yedi ay devam eden muhasamattan son- ra bütün sözlerim tahakkuak etmiştir. Sulhumaz artık kabul edil melidir. Sulhumuz, Italyan sul hu sarihtir ve baslttir, bu da ancak şudur : Cihan baritasında artık bir Habeşistan yoktur. « Haboşistan — İtalyan — malı olmuştur, çünkü muzalfor aske rimiz tarafından mağlüp ve İşgal edilmiştir. « Hubeşlstan'a romantini s6 kacağız, barbarlığı mahvedece ğiz, zaferle tetevvüç etmiş adaleti — götüreceğiz, — binlerce senelik esareti lâğvettik. < Habeşisten halkı da - bil melidir ki solh tamamlaumıştır. Bir sürü Raslar, artık yoktur, Hak bunu görmüş ve serbest yaşamak İstediğini, İtalyan bay- rağı altında — çalışmağı arzu ettiğini göstermiştir. Bu Raslar artık — kaçmışlar ve bir daha meydana çıkıp Habeş halkını ezemiyeceklerdir. « 2 Teşrinlevvel — seferberli- ginde Imkânın dahilinde yapa: gaklarımızı söylemiştim, ve bir Avropa harbına meydan ver. miyeceğimi temla etmlştim. —— Avrupa'da bir harp, Avrupa: nn İzmihlâlini mucip olacaktı. Bu husosta da muvaffak oldum. Şimdi, saferimizli ber kime karşı olursa olsun muhafaza ve müdafanya — muktedir. bulun. maktayız. Habeş hurbındaki azim ve şerefi bu bususta da göstereceğiz. Ben, ancak muhariplerin ar- zulerina bir vasıta oluyorum, Yedi aylık harpta zecri tedbir- ler bize hiçbir zarar verme- mişlerdir. »Şimdi, memleketin 200,000 amelesine saygı ve şükranları: Mmizi sapüyorum. “Bugün elyah gömlekliler için tarihi bir gündür. İtalyan milleti, zecri tedbirlere göğüs germiş fakat neticede muvaffak olmuştur. Çar'ın Mavi Şeytanı UZğy Ahtiyatlı bir yörüyüşle, Impa: rator İkinci Aleksadr, Katyanın oğlunun salıncağı yanında letl- rahat ettiği dalreye geçti. Eşik: te durdu; ne samlıni, ne güzel me müsterih slma idi bu? Geniş ve her tarafı altın yaldızlı odamın lüke — veziyeti karanlık ile âdeta görünm- yordu. Bu büyük esalonu sade küçük blr gece lâmbası tenvir ediyor- dü. İmparator, kışlık sarayın 4bu heşmetli, süslü, yaldızlı dal- resinde, memleketin herbhangi bir köyünün en baslt Izbasında görübileceği manzaradan başka birşey görmedi. Çocuğunun be- yiği başında uyumuş kalmış bir genç kadın! İmparator — Aleksandr, — diz çöktü, befif mavi damaları gö rünen beyaz eli, Katya'yı uyan- dırmaktan korktuğa için nefe sİini totarak öptü. Fakat, sıcak mefesln temasile Katya hemen oyandı, Çarı, bütün Rus'ların gçarımı önünde diz çökmüş, bir Dün Gece, Italy’a Fa- şist Seferberliği vardı. *“Faşlat inkılâbı, yarın için de yolundan dönmiyecek, gay- ret ve cesaretinden biçbir çey kaybetmiyecektir. Bugün bura- daki alkış seslerine, Afrika'da. ki müabariplerin kalpleri cevap vermektedir.* Müssollal şiddetle alkışlan mış ve âdet olduğu veçhile balkona müteaddit — defalar çı- karılmıştır. Dün Faşist seferberliğini ilân eden M. Mussolini Bütün İtalya'da şenlik hâ- küm sürmektedir. Roma, 5 (Radyo) — Façlat seferberliği — münasebetile bna akşam Romu'da ve İtalya'nın her tarafında gece yarılarına kadar şenliklere devam olun: muştur. Roma'daki büyök bi nalar ve 2 inci ( Viktor Ema- noel ) heykeli, elektriklerle tenvir edilmişti. Tagiltere'nin Roma sefaret- banesl ile general konsolosluğu, mubafaza altına alınmıştır. üzümlerin Standardizasyonu ——— Ziraat mektebi mü- dürü Ankara'ya gitti. Zirsat Vekâletinin telgrafla daveti üzerine Burnuva — zirsat mektebi müdürü Hilmi Onay, bugün Afyon trenile Ankaraya hareket edecektir. Bu davetin, üözümlerin standardizasyonu va kükürt işlerile alâkadar olduğu baber alınmıştır. Üzüm stan- dardizseyonu için İktisat Vekâ. leti karar almıştır. Bu mes'ele üzerinde yapılan tetkikler, İler- lemiştir. Meryem tasviri önünde diz çökmüş gibi gördü. Ve göğsü büyük bir sevinçle kabardı. Bu saadetin, bu sevincin çabuk bitmemesi için, gözlerini yenl- dev kapattı. İmparator bu gizli saygı ve tevgi pusesinden sonre, gene sesinl çıkarmadı, gürültü yap- madan — kalktı, en büyük bir şahsiyet önünden en büyük hürmetle çekilenlere mahsus Mbtiraz ve saygı İle, gerl, gerl çekilerek odadan çıktı, gitti! « İşte, sekiz .eıe oluyor ki Katya, Katerin Dolgoruki çar İkincl Aleksandr'ın bâkimi, sa hibidir. Börün entriksl bü tün tezvir ve tertiplere rağmen Katya'nın ba bükimiyetlni bir derece olsun azaltmak mümkün Fransız Elçisi, Cibuti'den Gıda Maddeleri Istemiştir! Haydutlar, Mitralyözlerle Mücehhez Oldukları Halde Yağmaya Devam Ediyorlar. Parlı, 5 (Radyo) — Adle Ababa'daki Fransız sefirinden hükümet merkezine gelen bir telgrafta bugün şehrin üzerinde bir Italyan mesinla uçtoğu bildirilmiştir. Fransız ve Tnogi Hz sefarethanelerinin kamyon- larile şehrin bazı semtlerinde haydutların tecuvüz tehlikesine maruz bulunan Fran sız tebaalılar kurtarılarak sola- rethaneye getirilmişlerdir. Bir sinema sahibi olan bir ecuebi han- çerle öldürülmüştür. Mitralyöz lerle mücehhez. budatlar, çeh- zin yağmasına dovam ediyorlar. Vaşlagton, 5 ( Radyo ) — Adla Ababa'daki Amerikan 8e- farethanetladen harlciye nazır- hığına gelen bir telesizde, Ame rikan seferetbanesindeki kadın larla çocukların daba ecmln bir halde bulunan Tugiliz — sefaret banesine bakledildiği bildiril miştir. Tagiliz sefarethanesini mü dafan için bol silâh ve mühim mat vardır. Şehrin bası yerle rinde tehlike içinde bulanan.- ları kurtarmağa çalışab ve bir kamyonda bulunan avrapa'lılar üzerine habeş hayduatları tara- fından ateş açılmış, blr. mlsyo- mer yaralanmış ve iki Habeş kadın telef olmuştur. -Birçok evler beyaz bayrak çekmişlerdir. Cibuti, 5 (Radyo) — Adis- Ababa'daki — Fransız - sefirliği binasına 2000 ecnebi iltica et miştir. Sefarethane binasının et rafı haydudlar tarafından sarıl- miş olduğu için mültecilerde açlık tehlikesl baş göstermiştir- Telsizle Cibuti'den gıda madde- leri ve takviye kıt'ası latenmlş: tir. Senegalli takviye müfreze- leri e yiyecek gönderilmiştir. Vaşington, 5 (Radyo) Adis Ababa'daki Amerikan se- faretbaneni, eat 6 da Amerika sefarethanesinin muhafaza edil. mekte olduğunu bariciyo nazır: lığına telsizle bildirmiştir. Ha- rlclye nazır M. Hol, - tehlike takdirinde Amerikan — sefaret. banesinde bulanan ecnebilerin İngiliz sefirlik binasına — Htica etmelerini bildirmiştir. Sefir, telsizle verdiği cevabta birgün Halne göre atılmakta olan evlerinde olmamıştır. « Hikmetl hükümct * Icabı çok genç evlendirilmiş — olan Ymparator, lik zamanlarda gerek saraydaki nedimeler ve gerek tiyatro aktirisleri Ve oldukça görültülü bir zerk sürmüştü. Fakat bunların hiçbirisine, an cak birer zevk vamıtası olmak- tan başka bir kıymet vermemlş, her zaman ve hepsine bâkim kalmıştı. İmparatoron bir ilti- fatını elde etmek İçin cenini fedaya baszır olan nedimeler, aktirleler pekçokta. ! Fakat bu sekiz sene İçinde imbarator başka — bir adam ol muştu. Üzün hastalığı İle yaşı- yan — imparatoriçenin — başında resmi bir sevç olan çar ikinci | Aleksandr, Katya'sının yanında en babtiyar ve mes'ud bir adam Seoen Dakika: KEAZAEN AT NRDAK Adis-Ababa'da vaziyet Fecidir. Yan: gından Sonra Yağmur Başladı. zaten İngiliz sefarethanesile te- masın İmkânsız bulunduğunu blldirmiştir. Londra 5 (Redyo) — Adis Ababa'dan gelen haberlere göre asller, müteaddit elçiliklere çid. detli hücumlarda bulunmaşlar- dır. Bazı ecnebilerle Türklerla iltden etmiş oldukları Türkiye elçilik bimasına — mitralyözlerle ateş açan yağmacılara karşı Türk elçiliğinden — muksabelede bulunulmuş ve iki taraflı mü- sademe akşama kadar dovam etmiştir. O sırada Tagiliz sefa- retbanesyaden — gönderilen bir şardım müfrezesi, Türkiye se- faretbanesinde bulunanları hi. meyesine alarak Togilta sefaret- hanesine götürmüştür. Amerika elçilik binası da aynı — şokilde — boşaltılmış ve Amerika tebalılar Iogiliz elçilik binasına götürülmüşlerdir. Dehşetli yağmurdan, — Adle- Ababa şehrinde zengından uçık- ta kalan hulkın vaziyeti çok acıklıdır. Parls, 5 (Radyo) — Adis Aba- ba'dan gelen tolgraflarda şebir- de tehlike içinde kalan birkaç Fransız'ın daha, sefazethaneye Htlca ettiği bildiriliyor. Bir Habeş — valisi, yanında 1000 kişilik bir kuvvetle Adis Aba- ba'ya gelmiş ve yağmanın önü ne geçmek İçin tertibat almağa başlırmıştır. Roma, 5 (A.A ) — Alınan haberlere göre motörlü |İtalyan kuvvretleri Adls Ababa'nın "pek yakınına varmışlardır. — Şehrin, diğar — kuyvvetlerin sonra İşgal edileceği tahmin olunmaktadır. Roma, 5 ( H. R. ) — Mo törlü kuvvetlere mensop İtal.- yan kolları, Adis Ababa'ya gir.- mişlerdir. Ktalyan kumandanı, Habeşls- tan'ın paytahtına İlk defa be- yaz ırka mensop efradın - gir- mesl için siyah irka mensap kuvvetleri bırakmamış - ve bu gerefi slyah gömleklilere ver. miştir. İstanbal, 5 (özel) — İtalyan- lar ba akşam Habeşlistan'ın merkezi Adis Ababa'ya girmiş lerdir. Tstanbal, 5 (özel) — Son oluyordu. Hayatı, resmi vazile- ler, saröy teşrifatı ve Katya'sı arasında, sakin ve müttarıd bir bal ulmıştı. Bu müddet içinde ikinci bir doğum, küçük Olgu İmpurato run gizli allesini tamamlamıştı. Bu suretle, bir gün gelib de imparatorun Katya'dan bıkaca dakikada alınan mevsak — bf habere göre Habeş'istan'ın mef kezi Adls-Ababa'yı — İşgali İçlö İnhiliz'lerle Fransz'lar, Cibvtl: den tirenle mühim — miktardt asker sevketmişlerdir. Türkkuşuna Istanbul'da büyük rağ' bet vardır. Istaobul & ( özel ) — Partl ve huva kurumu tarafındaf burada açılan Türkkuşu mek" tebine gençlerimiz arasında fazl ruğbet vardır. Bugün bayanları mazdan da aza yazılanlar ol muştur, Bir Vak'a Bir kişi ağır yaraland! Düön akşam Basmane - İstat: yonu civarında Gazi bulvari üzerlnde bir vak'a olmuş, Ib: rahim adında — bici, iki kişi tarafından bıçakla ağır enrette yaralanmıştır. Yaralı, hastuaneyt kaldırılmıştır. Zabıtamın aldığı tedbir sayesinde vak'a failleri tutulmuştar. — Vak'anın — sebebi tahkik edilmektedir. Silâhçı Mustafa İkiçeşmelik'te — kolca Mut- tafa'yı âdiyen yaralıyan Silâhçı Müstafa'nın Ağırcezada maha: kemesi netlcelenmiş ve hâdisede şiddetli tahrik bulanduğu an: laşılarak tenzilen on gün hap: sloe karar verilmiştir. Silâhçı Mustafa dün — serbest — birakıl: Foça Yolcularına Kolaylık Ayvalık, Dikili, Altınova, Edremld, Tire, Kula, Konya, Salihli; ba hbatlara yolcu yük sevkiyatı. Zinet gerajından her gün muntazaın ve emin bir sürette otomobil, kemyon ve tenezzühlerle temlö edilir. bir kadın dalresinde kalıyor ve çocuklarile meşgal oluyordu. Akşam, alle babasının avdeti, zevk, neş'e ve eaedet zumani 1di. Kucaklaşırlar, köpekler bile kacaklaşan — bahtiyarların etra: fında havlıyarak sıçrarlardı. Bir,ün, İmparator - bir sast kadar gaybübetinden eonra gel" gını bekliyenler artık ümitlerini | digi vaktı, akşam yemeğini tamamen kaybetmişlerdi. Her geçen sene, İmparatorla Katya mın alâka ve münasebeti o ka- daba sağlamlaştırıyordu! Burjua bayatında bundan basit, bundan sağlam ve bun: dan mes'ad. bir alle ocağı ta savvur edilemezdi. Katerin, ço- cuklarını kendisi büyütmekte hezir bulmuş, Katya ona me sut ve şen anlatıyor: * Olga'nın birinci dişi çıktı. Corç müthiş bir afacan, bir türlü zaptedilmiyor. Tıpkı be: nim çocukluğamu — andırıyor. Fransa'dan Matmazel Trepö'yü getirtmek lâzım, Büa çocuğ* başkasının — meram — anlatmat! ve terbiye etmekte İdi. Bütün - mümkün olmıyacak!. ,, gün İmparatoru, bütün gün de şarıda çalışaa kocasını bekler Diyor, — Şonu Var — S OİOÜÜ O — açaaaaaa DUNEMARTTRA LAT DA B