6 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

6 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

e Ce bir v - a.?7 7 TT D Kliringlerden Alınan Neticeler.. 1931 de Dünya krizi gelib Çattığı zaman her millet kendi bayının çeresine bakmağa ko- Yulda. Hemen bütün devletler kendilerini endüstri ve tarım #rünlerini korumak mecbuariye- Hinde gördüler. Armulusal tica- Tet daraldıkça daraldı: 1929 da Yelmiş milyar dolara kadar çık- Mmişken 1932 de 23 milyara İndi. Yüzde 67 azalan bü tica: Tet üstelik şimdiye kadar gö Tülmemiş derecede karışık bir takım takyidata Vâbi tataldu. Tümak maksadile döviz iİbracını Menettiler ve harice olan ticari borçların ödenmesini de kısmen Veya tamamen — durdurdülar, Memleketler arasındaki — ticari borçların emln bir surette öden- Mesini temlin için İşte bu sırada Kliringlere başvurulmuştur. Kleringler nasıl İşler? Ya bancı bir memlek: getirdiği bir malın bedelini ödemek İs tyen bir tacir bu borcunu, memlekete İhracatta bulunmuş olan bir veya müteaddit va: tandaşlarının — “Alacak,, larını kullanmak suretlle öder. Bütün klering solaşmaların daki müşterek —hususiyet bun ların muüvakkat farzedilen bir tıkıntıdan çıkmak İçin müre- Csat olanmuş ve çareler addo lunmatıdır. Kleringlerin kurul masında amil olan baş prensip *te: ,Memleketler arasında pa- Ta tedavülünün kaldırılması* dır. Bana ble misal: Almanya- ya İbracatta bulanan tacirleri: miz bonun karşılığını, Türk Alman ofisinden, Almanya'dan getledikleri — malların — bedeli olarak — ithalâtçılar — tarafından ofise yatırılmış olan paradan alırlar, Erthalâtçıların muayyen — bir memleketten — getirdikleri — ve klering Oflsine yatırdıkları mel bedellerinin tamamı, mem- lekete ihracatta bulu: olan tacirlerin — alacaklarına — tahsle edilir. Ve ba sistemde gerek hhalâtçılar ve gerekse İhracat çılar, satin aldıkları veya — sat- tıkları malların bedelini Türk | Paraslle öderler veya alırlar. Almanya'daki borcunu klerfnk Ofisine Relchs. mark olarak yatırır, İhracatçı | Ko sattığı malın karşılığını aynı Öfsten yine Relehsmark — ola- rak alır. Görülüyor ki klering oöfeleri voya bu hlametl görecek müca seseler (Ki bizde bu vazife Cu- muriyet Merkez bankasna ve- rimlştir) muayyen bir. memle- kete Ihracatta bulunav tacirler tatışlarının bedellal — ödeyebil- meleri için bu mücsseseler ayni momleketten İthalât yapanlar tarafından kâfi derecede tedi yat yapılımış olııı, lâzımdır. Yani bu şa demektir ki, kle THog eleteminde, bir memleket- ten kâfi miktarda ithalât ya pılıp bedeli öflse — yaptırılma- dıkça o memlekete yapılan ibra catın karşılığı alınmaz. Kuraldakları andan itibaren Kllrloglere karşı bir takım hü comlar — yapılmıştır. —Banların başında ibraçatçıların “alacakla Tını almak bususunda karyılaş fıkları yavaşlık gelir. Bunun tebebi, yokarıda gördüğümüz RBİbİ Ihracat tacirlerine sattıkları Talın bedelini ödeyecek olan kliring ofislerinin yegâne vari- DaR SK Li b itbalâtçılar da | © SĞL tırdıkları paraya İabisar - etma sddir. Demek - olüyor ki - bir memloketten İihalât ne kadar az oluraa 6 memlekete yapıla bilecek Ibhracat da, otomatik bir sarette, ancak o seviyeye kadar çıkabiliyor. Diğer — taraftan Clcarizlerin Hearetl zorlattıkları veya tah- dit ettikleri de Iddla edilmek tedir. Fakat doğrü bakılırsa birkaç senedenberi dünya tica: retine urıiz olan darlığın Clen- ringler yözünden meydava gel mediği kolaylıkla görülür. Ha- kikatte Clearing anlaşmaları ve mücescezleri ve bunların — tat- bikatı, mubtelif sebepleri hâlâ münakaşa mevzuu olan cihan krizinden ve ba krizin ticarette banl ettiği darlık ve memnu niyetsizlikten çıkabilmek üml dile baş vurülmüş birer çare den başka birşey değildir. Klerloglerin lehine - kayde dedilebilecek tarafları da yok değildir. Memleketler arasındak! tlcari borçların tediyesini temla epen kleringler ayni zamanda dıf ticaretin denkleştirilmesine de bizmet etmektedir. Meselâ, youkarıda da anlattığımız — gibi, her hangi bir memleketten Tür kiyeye Ihracat yapanlar ancak biz de o memleketten İthalât yapanların klering oflslne ya tırdıkları paralardan mallarının bedelini alabileceklerinden, eğer © memleketten Türkiye'ye ye- pilan İhracat, ithalâtten — fazla olmuşa aradaki fark - bloke olarak kalır. İbrac etiiği malın bedelini bu alamıyan veya bü- yük gecikmelerle alabilen tacir de tabildir. ki İileride daha Abtiyatlı davranacak Türkiyeye etkisinden az İhracatta bulunur. Bu itibarla Türkiye gibl ,,Ma- hbmuzi nlanın malını - almak» ve aldığım müatlâka ödemek gibl sağlam bir tcaret pollti kası takip eden memleketler elinde klering anlaşmalrı ve tatbikatının değerli birer yar- dunci olduklarını söylüiyebiliriz. Dr. Orhan Conker Kolak, boğaz, burun hastalıkları Birinci sınıf mütehassısı Doktor Sami Nazif . Baytürk Birtnci beyler sokak No. 36 Telefon 2310, evl 3668 Izmir Tramvay ve Elektirik sosyetesin- den: Şebeke ameliyatı - dolayıslle ceryanın bü ayın 7 İncl günü sant 9 dan 1ö e kadar ve 8 inel güvü saat 7 den 16 ya kadar Birinci kordonda Tay- yare slnmasından — Alsancağa kadar keslleceği sayın abone- lerlmizce billamek — Özere İlân olunur. Kiralık Tsmir'de Göztepe tramvay ceddesinde Sadıkbey — babçesl karşısında 693 numaralı hane, Evi görmek arsu edenler ya mındaki 691 numaralı haneye, konturato yapmak üzere Kar pyaka Kemalpaşa — ceddesinde velespltel Ahmed Nihad'a mü- İzmir kouı.ulaıgı ı. al. kmisyonu illı; Mat. Mv, Sat. AL Komlsyonundan: Mikdarı Kllosu 5805 20070 24790 73B0 Ciast Kabak Patlıcan Teze fasulya Bamya 10176 Domates 1024 Teze büber 1— Met, My, kıtastının yakarıda cins *ve mikdarları yazılı altı kalem sebze İhtiyacı açık eksiltme suretiyle münakasaya konmuştur. 2 — İhalcsl 23 mayu 936 perşembe günü saat onultıda İz mirde kışlada Mst. Mv. satın alma komlsyonunda yapılacaktır. 3— Hepsinin tahmiv edilen mecmu tutarı 3597 İlra 47 kuruştur. 4 — Temlnat muvakkate akçesi 270 Uradır. 5 — Şartaamesl her gün komlsyonda görülebilir. 6 — İstekliler ticaret odasında kayıtlı olduklarına dalr ven- ka göstermek mecburlyetindedirler. 7 — Ekelltmeye İştirak edecekler 2490 sayılı kanunun iki ve üçüncü maddelerinde ve” şartnamesinde yazılı vesikaları ve teminat muvakkatelerile birlikte Ibale enatinden evvel komla yonda hazır bulunmaları. 6 11 16 21 (1156) Mst. Mv, Sat. AlLL Komlsyonundan: Mikdarı Kilosu 2620 8400 10920 3360 Cinsl Kabak Patlıcan Tazo fasulya Bamya 2640 Domates 324 Taze büber 1 — Met. Mv, Seferihlaar mıntakası kıtaatının yakarıda - cins ve mikdarları yazılı altı kalem sebze İhtiyacı eçık ekelitme sa- retile münakasaya konmuştur. 2 — Ihalesi 23 Mayıs 936 perşembe günü aat önbeşte İz- mirde kışlada Met. Mv. satın alma komlsyonunda yapılacaktır. 8 — Hepsinin tahmin edilen mecmu tutarı 1638 liradır. 4 — Teminat muvakkate akçesi 122 lira 8ö kuraştur. 5 — Şartnamesi her gün komlsyonda görülebilir. 8' — İsteklilerln ticaret odasında kayıtlı olduklarına dalr ve sika göstermek mecburiyetindedirler. 7 — Ekelltmeye Iştirak edecekler 2490 sayılı kananan iki ve üçüncü maddelerinde ve şartaamesinde yazılı vesikaları ve teminat muvakkatelerile birlikte ihale saatinden evvel komle: yonda bazır bulunmaları. 6 11 16 21 (1158) Me. My. ga. al. komlayonu riyasetinden: Sayfa 1 göstermek mecburlyetlndedirler. 7 — Ekslltmeye Iştirak edenler 2490 sayılı kanunan iki ve üçüncü maddelerinde ve şartnamesinde yazılı vesikaları ve teminatı muvakkatelerile birlikte ihale saatinden evel 6 l1 16 21(1157) . komlsyonundsn; 16,5,936 cumartesi günü saat 11 de Ankarada M. M. vekâ letl satın alma komisyonunda kapalı zarfla ibalesi yapılacağı Anadolu gazetesinin 30,4,936 ve 5,5,936 tarihli nüsbalarile İlân edllen 424 ton 73 oktanlık benzin miktarı 424 ton olmayıp — 250 ilâ 424 ton olduğu tashihen) İlân olunur. 1155 Izmir Muhasebei Hususiye Mü- dürlüğünden: Vilâyet Hosusi Idaresine alt Ödemlş'in Gölcük yaylasında kâln 12 oda ve iki büyük saloa ,bir mutbak, bir çamamphane, sıcak va soğuk duş tertibatı ve sa tesisatını havi 30 Karyola Ikl büfe ve lokavta levazımı ve banlardan başka demirbaş eşyası bulunan gölcük' otell 1 Haziran 936 tarihinden İtibaren 31 Mart 939 tarihine kadar üç sene müddetle İcara verilmek üzere 27 Nisan 936 tarihinden 11 Mayıs 936 Pazartesi günü akşamına kadar 15 gün müddetle ve açık artırma İle müzayedeye çıkarılmış ol- duğünden talip olanların ve şoralti anlamak İstiyenlerin Ödemlş Hususf muhasebe dafresinde müteşekkil komlsyona ve İzmir'de Hususi hesaplar müdüriyeti varıdat kalemine İhsle gününden evvel baş vürmaları İlân olanur. 1145 Taşra Bakkal ve Esnaflarının Nazarı Dikkatine İzmir şekerciler çarşısında 20 numaradaki İmalâthanemi İz mir Eski Bitpazarı Saluhan civarında 1 numaraya - nakletti. gimden sayın müşterllerimin siparişlerini yenl adresime ver. melerini saygılarımla bildiririm. Güzel İzmir bisküvit fabrikası sahibi İstanbullu Ismail Hakkı Akhisar urbaylığından: 'an 936 başından İtibaron urayımız fen heyeti kadrosnoa Gcretli bir mühendis alınacaktır. İsteklilerin 2799 sayılı kanonun 5 İnci maldesi mucibinçe yapılacak İnha üzerine Ba- yandırlık Bakanlığınca tayini yapılmak üzere 1035 sayıh kananda yazılı vesikalarile birlikte yazı İle urayımıza başvurmaları ilân olunur. lıSsi 6 10 M 18 Ka EERELRR ... LN SE SD dir e Izmir liman işleri umum müdür- Cumuriyet kara ve deniz ordusunda kullanılmak üzere 1455 lnğnnden: sayılı eekeri memurlar kanununa ve bnoa alt talimatı bukümle. zine uygun olarak aşağıdaki şartlarla yedinci sımıf (Askerl bare: me göre 30 Hra maaşı asli) askeri adli hâkim alınacaktır. Hukuk mektebini en aşağı İyi derecede bitirmiş olmak. — ihtiyat zabiti olmak. — 833 yaşından yukarı olmamak. — Başkasına geçer bastalığı ve vazifesini gereği gibl yap- meğa mani olabilecek vucot ve akılca bir arızası bulun- mama. Tam teşekkülütlı lecektir. Yabancı ile evli olmamak. Şeref ve haysiyeti muhli bir suçtan mutlak — surette bir eürümden dolayı Üç ay veya daha ziyade hapse mah- küm veya böyle bir suçtan takip altında bulunmamak. Sarhoşlük kumarbazlığı adet etmiş kumar — oynamış ah lâk ve salrece Hükimliğe yaramayacak bir bâl ile dile geçmiş olmamak ve bunları polis tahkikatile tevsik otmek. Nufas kâğıdı sureti İhtiyat zabit terhle tezkeresl, Diplomanın tasdikli sareti muhtasar hel tercümesi. Bu şartlar dahilinde İsteklilerin vesikalarile dörder edet de fotoğraflarile birlikte bir Istlda lle en geç 16 Mayrs 936 gününe kadar en yakın askeri komutanlıklara — veya sekerlik şübelerine müracaat etmeleri, . 28 380 3 5 6© 8 10 12 MMM Ms. Mv, Sa, AlLL Komlayonundan : Mikdarı Kilosu 2220 7400 9620 2960 2400 324 Foça mıntakası — kıt'atının yakarıda cins ve mikdarları yazılı altı kalem sebze ihtiyacı açık ekelitme suretlle münakasaya konmuştur. İbalesl 23 Mayıs 936 perşembe günü sast önbeş buçukta İzmir'de kışlada müstabkem mevki satın alma komleyo- nunda yapılacaktır. Hepsinin tabmin edilen mecmu tatarı (1447) lira (60) karuştar. Teminatı muvakkate akçesl (108) lira (60) kuruştur. Şartnamesi bergân komlsyonda görülebilir. bir askeri hastanede münayene ettirl. ına dalr. vesika ANADOLU ve Y. Avır gezetelerinin 8 Mayie 936 aushusında çıkan İlânımızda yanlışlık olduğu anlaşılmış ve doğrüsu aşağıya yazılmıştır: ğ 1936 yılı Hazlranı başından 31 Birinci kânun 936 tarihine — kadar yedi ay içinde İzmir Himanına gelecek vapurlardan boşal- tılacak ve vapurlara yüklenecek bilamam tüccar eşyasının ve #mbarla vinç arası hlzmetinin amele İşleri ayrı ayrı açık ekellt- meye konulmuştur. Açık ekellime — Mayısın yirminci — çarşamba günü saat 16 da İdare binasında müdürler encümeninde yapı: lacaktır. Eksiltmeye girmek İstiyenler her iki İş İçla ayrı ayrı ikişer bin llra depozito veya banka teminat mektubu verecek. — lerdir. Şartnameyli görmek — tstiyonler idareye — müracant ede- bilirler. 1150 6 ı Mahammen kiymeti 500 lra- dır. Ba kıymetin yüzde 75 çi —— bulmazea ikinci artırma haziran 936 Pazartesi gününe bırakılacaktır. - Pey sürmek e- — teyenlerin yüzde 7,5 pey akçe- — sile birlikte Tcraya müracast- — a 41523 * © KBA LA Çocuk hastalıkları mütehassısı Doktor Behcet Uz Hanalarını her gün 1130 dan saat önüçe kadar Beyler — sokağındaki kıliniğinde kabül eder. Telefon 3990 —— unliversitede Döçent, (Muavin Profesör) Dr. A. Safittin Ağız ve Diş Hekimi Hastalara hergün öğleden sonra bakar. İstiklâl caddesi No. 99 Ankara 2 inci kat Telgraf - .STANBUL Telefon : 49250 Kırkağaç İcra memurluğun- dan : Tsmall oğla İsmallin - İsmall kızı Fatma Atiye ile — Şaylan mütasarrıf oldukları Kırkağacın Koca Mehmet M. Tahnl- sin Mehmet ve Közenin Meh met karıtı Hatice ve solu Ka reca kaşlı Cemal karısı Ziya Gökalp mektebi ve önü yol ilo mahdat ahşep İki katlı evin açağı kutta bir. sumanlık ve bir ahır bir dam üç oda yu karıda bir sofa üzerinde harap şekilde beş oda ve eskl bu- mamlık bir akmayan çeşme ve İki zeytin ağacı havl evla açık artırmıya çıkarılmıştır. Satış peşin para iledir. Satış 30 mayıs 936 Cuamartesi günü ssst 9 dan 13 kader Kırkağaç lora c Teze » Temlz - Ucnz ilâç Her türlü tuvalet çeşitleri Hamdi Nüzhet Başdarak Büyük Salepçi oğlu hanı karşıtında 15 İf Ç