7 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

BT e HeCe eati üŞ A I ERAR LA a Sayfa 2 Avam kamarasında müzakereler M. Eden, Hükümetini Müdafaa Ediyor. “Petrola ambargo l;;’ınak, daha şiddetli davranmak lâzımdı, fakat geçti.,, Londra, 6 (Radyo) — Bugün Avam kamarasında harici siya vet üzerine şiddetli münakaşa lar olmuştur. M. Eden, cevab vererek — Bu lsnadat, kendiliğinden tekzib edilen İsnadlardan 1ba rettir, hükümet vazifesini yap mıştır- Adle Ababa sefarethamesl emrindeki askerlerimiz bertürlü takdire âyık şekilde — çalışmış ve pekçok Avrapa'lının haya tıinı kartarınışlır. Adis Ababa'nın işgali ile do gan yeni vaziyete gelince: Bu vaziyetin çok nazik ol düğu aşikârdır. — Yeni vaziyete göre, yeni tedbir. ye siyaset Hitihazı âzımdır. * Uluslar sosyetesinin rolünü İyi Wa etmediği söylenmektedir. Fakat — Uluslar — sosyeteslinden daha ne beklemek — lâzımdır. Ulaslar söoryetesinde üç büyük devlet vardır ; İtalya'yı bariç farzedersek, Fransa ve laglitere kalmaktadır. Şa helde, Fran Ba'yı vazifesini Wa etmemekle mi İtbam edeceğiz ? Demiştir. M. Eden meb'as Daltone de cevap vererek demiştir ki : “İtalya'ya şirketlerin verdiği kömür yözde dört nlsbetindedir. Bu da olmazsa, ortada kaybe edilmiş birşey yok demektir. Cenevre'de petrole ambargo teklifinde bulundak, sulbü te min içia en mübim İş bu İdi. S SÜLTN N A Istanbul Gazetelerinin Başmakaleleri.. Yunus — Nadi - Cumurlyet'te *“Müshedelerin tadili işinde ta tolacak yol,, başlığı altında muabedelerin tek taraflı tadili şeklinin bezen herba bile mün ger olacak teblikeli bir - usul olduğunu, en doğra hereketin alâkadarlara müracaat ederek, makol talepler dermeyan edil mesbulundoğunu ve — Milletler cemiyeti paktının da bu gibi Müracan! dalma açık bir kapı biraktığını söyliyerek di yor ki: «Boğazlar hakkında tukib et tiğimiz aeul, Milletler cemiyeti ve dolayısil bütüm Avrupa'yı bir burandan — kurtarmış oldu. Büyük harbın neticesinde akte dilen muahedelerden memnun | olmyan — milletler bulunduğu malümdüar. Onlar da bizim ml- salimizi gözönünde tatarak ha reket ederlerse, geyelerine var- mak İmkânını daba küvvetlen dirmiş olurlar.* meb'us Dazona Kurun'un — başmakalesinde »AÂdla Ababa'nın sukota* başlığı altında deniliyor ki: «Habeşistan'da görülen Inkı TAR manzarası, olgun bir Habeş milliyeti ve şourlu bir Habeş milleti Iddissının netlcesidir. Kendi şahsi bâkimiyet ve: menfaatleri İçin — Ttalyanlarla mücadele eden Rasların İm peratorun Birlikte kendilerini müebbed bir sürgüne mahküm Çünkü koyduğumuz zecri ted. birler kâfi değildi. — İtalya'yı kat'i surette hareketten men içiv daha ciddi tedbirler lâ zumndı, bunların başında Süveyş kanalının kapatılması gelir. Fa kat bu tedbirin artık vakti geçmiştir.,, Müzakerat devam etmektedir. Kep, 6 (Radyo) — Salâbi yettar menbalardan — öğrenlldi. gine göre, cenubi Afrika bir iği, cenubi garbi Afrikasnın başka bir devlete devrinin biç bir zaman bazarı dikkate alı namıyacağı şeklinde bir karar vermiştir. Londra, 6 ( Radyo) — Ka bine matat hafta içtimani yap miş ve Almanya'ya — verilebek saal İlstesini tedkik etmiş ve Adis Ababanın İtalyanlar tara: fiından İşgali — özerine müzake bulunmuştur. Sual İetesl yarın — Berlin'de inglltere sefiri vasıtasile Al. maoya hükümetine verllecektir. Adls Ababa meselesl üzerine Avam — kamarasında — cereyan eden — müncakaşalar -hakkında karar verilmiştir. Almanya'da Bir Emir. Fransa - Belçika, Avus- turya hududlarından geride duracaklar. Berllo, 6 (Radyo) — Al manya erkânı barbiyel umu miye relsi Mareşel -Blumberg; bötün Alman askerlerine Fran- sa, Belçika ve Avusturya bü dudlarında beş kilometre mesa- feye girmelerini yasak etmiştir. Bir vevi beyvelmilel mınta ka tesisi demek olan bu yeni kararmame — İatişar — eylemiştir. Ancek bunun Ren'le bir alâ kası yoktur. Musmafih bu mıntakada da hudütta - görün- meleri askerlere yasak edilmiştir. Feci Hatıra Ruzvelt'in dediği gibi Habeşistan meselesidir Vaşlagton, 6 (Redyo) — Mat buat konferansında hazır bulu nan Relsicaumur M. — Rozveli, Habeşiştan — İle — Amerika'nın tlyasi münasebatının ne olacağı bakkında bir şey — söylemek istememiş ve yalınız; son vekayl sabnelerinla en — fecl bir şey olarak — hatırlarda — kalacağını bildirmiştir. Dost Elon mrtisti ZOZO DA yük muvaffakıyetle H ICR AN!ın ılymıi:ıd':"k: 9 Mayis cuma günü akşamı saat 9 9 cumartesi akşamı ederek kaçmaları bu feci vazi yeti doğurmuştar. . Ingiltere Havadan Gelecek Tehli- keleri De Gözönünde Tutmalıdır. Londra, 6 (Radyo) — Sir Samoel Hoar mubafazakârlara elt bir içtimada Habeş mes'elesinden bahsederek: Bugüskü Italya'nın dünkü Italya'dan daha kuvvetli olduğunu kebal etmek lâzımdır. Herhangi bir Avrupa mes'elesinin Italya nn İştiraki olmadan müzakeresl doğru değildir. Bu hususta bun- dan fazla Izabat veremem. Bugün demokrat ve diktatör devlet. ler arasındaki ayrılık te şayanı dikkattir. Ingiltere'nin rolü, sade Avroupa'ya münbasir değildir. Taglltere bahri bir devlettir. Hâkimiyet ve saltanatımız clhanın ber tara finda mevcattur. Uluslar sosyetesinin takviyesi bosusundak! mesalmiz, diğer azalar tarafından hemen takib edilmemiştir. lagiltere, tarihi ro- lâünü oynamağa karar verdiği ande, havadan gelecek — teblikeleri itibara almak mecburiyetindedir. bizi alâkedar etmiyen İşler için €n Harici davalar üzerinde, küçük bir taabhütte de bulanmamalıyız. Togliltere hükümeti, menafli iktizam olan davalara ehemmiyet vermelidir. — — n———T—— Yunan Milli Ta- kımı 12 Mayısta Istanbula Geliyor. İstenbul 6 (özel) — Yunan mllli fatbol takımı, Balkan mösabakalarına — giderken 12 mayısta — İstenbül'a — gelecek ve sporcularımızla bir ekzersiz meçı yapacaktır. HALK OPERETİ 8 Muyıt cama günü akşamı temelllerine başlıyor LM AS’ın Iştiraklle ve Su tiye türacsladen bü avdet eden san'atkâr bale beyetl birlikte olarak 42 mohteşem kadroslle Elhramra Sinemasında da ve 9 cumartesi matine 4.30 da Halime ve 10 Pazar matine Florya 10 Pazar Akşamı 5 Ö TEVANMD DA TEBEMR O PP ÇARDAŞ İzmir Liman İşleri Düzeliyor. Tstanbul, 6 (ozel) — İzmir'de tetkikat yapan İktisad Vekâ letl başmüşaviri Fon Der Por- ten ve İlmanlar umum müdürü Bauf buraya geldi. Mütahaesıa, İzmir Uman ye tinin Alsancak'a naklini ve Iz mir'de soğuk hava tertibatını havi depolar kaşasını clzem gör- mektedir. Metaksas Ne Diyor.. Istanbul 6 (özel) — Belgrad- da bulunun Yunan — başbakanı M. Metakanas gazetecilere beya- natta bülunmuş: — Bütün mes'eleler karşı hklbı bir. büsüoü oiyetle halle- dilmiştir. Birbirlmizla — llsanını öğrenmeliyiz. Demiştir. Iran Sefiri İstanbul, 6 (Özel) — Yenli İran sefiri Fehmi, Trabzon'dan gelmiş ve orada trenle bureket etmiştir. Günün Telyazı Haberleri Bulgar'lar, (Nöyyi) Sulh Muahedesini Dün Filen Yırtmışlardır. Dün Sofya'da Yapılan Askeri Geçid Resmi, Alâkadar- larca Çok Manalı Görülmektedir.. İstanbal, 6 (özel) — Sofya'dan gelen haberlere göre, bugün Bulgarlstan'da milli bayram günü döür, bu münasebetle orduya bir geçid resmi yaptırmışlar ve (Nöyyi) mnahedesini filen yırtımış lardır. Celen baberlere nazaran, yapılan geçid resminde Bulgerların mevcud 50 tayyaresi ile 60 tankı ve birçok ağır topları görülmüştür. Alâkadarlar; İtalyan zaferinden ve Balkan devletlerinin Belgrad'da akdetilkleri konseyden sonra Bulgarların bu bureketini dikkate şayan görüyorlar. Fransa, Habeşistan'ın Ortadan Kalk- masına Razı Değilmiş. Tagiltere He Irak Arasındaki Şekle Benzer Bir Mua- hede Ile Iktifa Edilmesini Istiyorlar. Parla, 6 (Radyo) — Italya'nın Habeşistan'ı ilhak niyetinde olmusı, burada fena bir intiba bırakmıştır. M Müssolini tarafından muzaf feriyet aninde, Venedik sarayının balkonundan söyle- men sözlere ehemmiyet atfedilmesi lâzımgeldiği kanaati vardır. Siyasi mehafli, hükümranlık baklarına sahib bir milletin velev ki bir müddet dahi olsa hiç bir zaman ilbak edilmesine veya müstemleke baline konulmasina ne Tagiltere'nla, ne Fransa'nın ve ne de Milletler cemiyetinle rıza göstermiyeceğlei söylüyorlar. Irak ile Togiltere arasında olduğa gibi bir muahede aktedilerek Habeşistan'ın gene Milletler ceml- yeti azalığında kalması lâzımgeldiğinde wrar etmektedirler 44 » » 60 Çü —— Eski Dış Bakan Diyor ki: ——MTLLM— ——— Bugünkü Italya Dünkü Italya'dan Kuvvetlidir. Habeşli n İle İtalya mda, Van Gölü Işletmesi ekonomi Bakanlığına veriliyor Istanbul, 6 ( Özel ) — Van gölünün İşletme İşinin Iktlsad Vekâletine devri lâyıhası hazır. landı. Balıkçılığa büyük ehem miyet — verilebek. Gölde bir tersane vücuda - getirilecek — ve altınışar tonluk gemller — İşleti lecektlr. Gazetecilerimiz Meçhul asker âbide- sine çelenk koydular. Istanbal 6 (özel) — Belgra da gitmiş olan Türk gazeteci- leri, meçbul ssker âbidesine bir çelenk koymuşlardır. Politis Hariciye nazı- rımı oluyor ... İstanbol, 6 (Özel) — Yuna nistan'ın Parla sefiri M. Poli tis'in Yunan Hariciye vekili olacağı söyleniyor. Mayıa —7 — DNU Balkan Paktı Tefsir Edildi. yi Rrğei Tetanbol, 6 (Öıel) -— Yonan gazeteleri, Belgrad'da toplanan Balkan — konseyinin, — Balkan pektını tefilr ettiğini yazıyor- lar. — Paktın tefilrine — göre, Balkan İttifakına dahil olan dört devlete diğer bir Balkan devleti taarroz ederse, bu devletler birlikte hareket ede- ceklerdir. Balkanlı — olmıyan bir let tarafından Bulkan Mtilfakına — dabil bir - devlete taarroz vükübüalarse, İttifaka dahil her devlet, kendi - vazi- yetine göre hareket edecektir. Numan Menemencioğlu Moskova'dan Belgrad'a hareket etti: Moskova, 6 ( Radyo ) — Vo- roşilof bugün Numan Mene- meneloğlunu — kabal — etmiştir. Türkiye elçlel Memnemeneloğlu gerefine blr ziyafet vermiş ve ziyafelte Litvinof le hartelye komlserliği erkâm ve elçilik erkâar bezir. buluumuştor. Numan Menemencloğla bu gün İkl gön kalmak üzere Le- nloğrad'a hareket etmiştir. Ora- dan tokrar Moskova'ya döne- cektir. Dört Senede Alınan buğday. Ankara, 6 (Özel) — Bağday koruma kanunu mucibince dört sene içinde köylüden 952 bin ton buğday alınarak 14 milyon Hira verildiği yapılan tetkikat- tan anlaşılmıştır. Festival Senlikleri Tatanbul, 6 (özel) — Buse: neki Feştival şenlikleri 40 gün devam edecektir. Ankara ve Istanbul muhtelitleri İstanbol, 6 (özel) — Ankart ve İstanbül mübtelitlerinln ya- kında karşılaşmaları — kararlaş: 'Fransız Kabinesi, Hazira- na Kadar Çekilmiyecek.. Dün Mali Vaziyet Konuşuldu. Flan- den De Siyasayı Izah Etti. Parls 6 (Radyo) — M. Saro bügün akşam üzeri mali vazi yetl tetkik etmek üzere maliye bakanını ve Fransız bankası müdürünü ve bazı yüksek me mutları İçtimaa davet etmiştir. Ba içtimas — kavvetli — fırkalar relsleri de davet edilmiştir. Bu içtima saat 16 dan 17,30 kadar devam etmiştir. Bu bu- susta bir tebliğ neşredilecektir. Parla, 6 (Radyo) — Nazırlar meclisi öğleden sonra Tüyeri sarayında toplanmış ve maliye nazın M. Renyö Fransız ban katının İhtiyat akçasının vazi yetl karşılamağa kâfi olduğunu ve Altının barice çıkmaması için yenl tedbirlere müracaat edilmadiğini söylemlştir. Nazırlar, yenl meclla açılın: caya kadar, yanl Haziran bi dayetine kadar mevkilerinde kalmağa — karar — vermişlerdir. Bundan sonr Maliye nazırı M: Renyö arkadaşlarına Fransa'nın mali veziyeti hakkında — Izahat vermiş; M. Flanden da beynel- milel vaziyeti İzah İle ulaslar sosyetesi konseyinin 11 Mayısti yapıcağı — toplantıda M. — Pol Bonkor ile birlikte hazır b Tanacağını söylemiştir. Başvekli M. Alber Sar0: seçimde kazanamıyan arkadat larından ayrılacağı İçin tecesüf dayduğunu — söylemiş — ve ») He İt bulunmalarım — kendilerlade? tica etmiştir.