7 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

tTERESEFEZ z B Çimdikler Fazla hüriyet Bizim Orkan Rahmi, ekşi Zarıldanarak İçeri girdi: — Ne dimek İstiyormuyum? Allah allah!.. Saal mı badaya?. Yok maksadım ne - imlş, yok erkeğin fazla hüriyeti bilmem ne İmlş?, — Ne oldun?. Diye sordak, anlattı. Dünkü Makalesi, sabahleyin evde okun Muş. Bu makale, kadının kis- l'lclığııııı mankıki bir İş ol Madıiğı hakkında İdi. Galiba divana çekilmiş olacaktı. Masa #na geçti oturdu. Telefon çaldı. lkrofonu ben aldım: — Orban Rahmi Gökçe ora: da m? Bir kadın sesi işldiliyordu. Arkadaşımı çağırdım: — Yok cevabını ver! Diye İşaret ettl.. Canım belki evden arayorlar? Nihayet mikrofonu — geldi. Telefondakl meçbal — ses, azabi asabi söyleniyorda. — Arkada- tim, ara SauTa; — Canım rlca ederim, mü Etade buyuran!.. Söz söyletmi Yorsünün ki... Bir de beoi dinleyin hanımefendi: Diyordu amme, dinliyen mi Yar?. Dayanamadı, telefonu ka Padı, Öğleden #onra postadan bBir mektup.. Arkadaşımıza deh etli tarizler yapıyorlardı. Şu tümleler gözüme İlişti: — Siz erkekleri kontrol ve Murakabe altına olmamak, bak- kımızı kendi elimizle p çekip İdam etmek olar. Biz, evde #şine * canım, elcim, varım Yoğum, bep sen, hep sen! ,, diyen me erkekler gördük - ki, kapıdan dışarıya çıkınca, İkinci bir çehre takınarak gönüllerini bayrak gibi açıyorlar ve bu bayrağı nereye dikeceklerini Araştırmağa — başlıyorlar, — Fazla hüriyetin tadımı erkek, acısmı kadın alacak - olduktan — sonra, bunu allemi denir Bay Gökçel.. Arkadaşım mektubun diğer kısımlarımı — bana — okutmadı, Şırttı, attı. Müdhiş bir &inir ranı İçindeydi. Yenına yak- Taştım: — Onların da bakkı var * dedim - oncağızlarda baklı... Bak, ben #ana bir. badise aa tayım: Rahmetli babam zabıta me Mora İdi. Blr gice, yatsıyı geç Mişti, kapımız çalındı. Baktık ki, Mahalle mühtarı, yanında bir kaç zat ve elinde fenerle bek- İiyor. Babam onlarla bafif ter- Üp konuşta ve çıktı, gitti. İki Tat sonra geldi, kahkahalarla Bülüyordü: Meğer, bizim maballe ima- TMını- ki tesbihi elinden düşmez. Sakallarını İntlzamla - keetirir, t miz giyinir, yürürken, otu- Türken hiç etrafına bakmaz adamdı. Dört çecuğu vardı: — O goce, bir yahudi kadı: Binin evinde yakalamışlar ve #ırtında don, gömlek, doğru Parmaklıklı odaya atmışlar. Ba İmamın şöbhreti, bütün kuzayı 'lıfıı.ıı: Alimdir, fâzıldır, ağır başlı- T, camide vazederken kub Beler titrer, dinliyen erkekler, Veraviha gelen kadınlar gaşi olur. Üyel,, — Ne mübearek, ne nurani adam - diyorlardı. - Dünyadan * etek çekmiş; allaha- yaklaş Mış! N İşte bu İmam en — motaneslp T Yahudi kadınını bile ayart TMiş.. Binaenaleyh; erkeğin ne Tarifet işliyeceği şüpheli olduğa Müddetçe, zevceslain de onun dalına binmesi, tam yerinde bir: İttir arkadaşım!. Fazla hüriyet. k verir. Çimdik TTTT Imtihanlar Için Hazırlıklar —. a— Teftiş heyeti geldi. Mektep İmtibanlarına başları mak üzeredir. Bu sebeple Kül tür bakanlığı teftiş heyotinden bir grab, mühtelif vilâyetler mekteplerlai tefilşe çıkmıştır. Teftiş grabu, Kültür bakanlığı eski müsteşatı Salih Zeki, Celâl, Ali Hikmet, Fethi Ismall, Kadri ve Ali Hikmet'ten mürekkeptir. Müfettişler, dün İstanbul'dan şebrlmize gelmişler ve doğruca Erkek muallim mektebine gl derek biraz oturduktan — sonra Költür direktörlüğüne gelmiş ler ve direktörle bir müddet görüşmüşlerdir. Müfettişler, şehrimize muva- şalatlarını telgrafla Kültür ba kanlığına bildirmişlerdir. Müfettişler, bugün mübtelif mektepleri gezecekler ve teftiş lerde bulanacaklardır. Fuvarda Büyük havuz Yaptırılacak... Favar komltesi, dün — bele diye'de Şarbay Dr. Behçet Uz'un başkanlığında toplanmış, bazı ki lar almıştır. Kültürpark'da Favar yerinde İnça - edilecek olan büyük bavuzun İaşçaatı, müteabhhidice İbale - edilmiştir. Ecnebi — vapur — acenteleri, Favar — münasebetile — İzmir'e gelecek ziyaretçi ve getirilecek eşya için yüzde 50 tenzilât yapmağı kabul etmişlerdir. Pav yön satışları hayli ilerilemiştir. Çeşme'de Kız meselesinden bir kişi öldürüldü Çeşme kazasının Ovacık kö yünde bir cinayet olmuştur. Ahmed oğla Mehmed adında biri, köy kahvesinde oturan İbrahim oğlu Mehmed tarafın dan atılan tabanca kurşuniyle karnndan yaralanmak - suretile öldürülmüştür. Cinayetin sebe- bi Nigâr ieminde bir kız me- selesidir. Katil Mehmed, cina- yetten üç gün ovvel Nigârın anasına mürscaat ederek ov- lenmek için kızını İstemiş, fa: kat kadın, henüz kızının kü- çük olduğanu — söyliyerek red cevabı vermiştir. Bu vak'adan üç gün geçince maktal Mehme din adamlarından Şerif lemin. de birl eynl kıza talip olmuş ve kız. kendisine — verilmiştir Bundan fena halde hiddetlenen katil Mebmed, bu evlenme İçi- ne âmll olan maktul Mehmedi öldürmüştür. Katil tutularak adliyeye verilmiştir. Taksimetreler umu- mi teftişten geçirildi.. Ölçü ve ayar başmüfcttişliği tarafından İzmir'deki 150 taksi otomobilindeki — Teksimetreler muayeneden geçirilmiş, bir kış macin bozuk - oldukları - görül. müştür. Bu gibi taksi otomo billeri, Şişlemekten menedilmiş ve kısa bir zamaada tamir edi. len takslmetreler muayeneden geçirilmiş ve damgalanmışlardır. Ziyaret Şehrlmiz Yunan general kon: solosu dön öğleden sonra vilâ: yette vall Fazlı Güleç'i ziyaret ederek bir müddet görüşmüştür. Genç Kadınların Ko- runması Vali Fazlı Güleç, Bu Mühim Iş üze- rinde Durdu, Bir Toplantı Yapıldı. Vilâyet Sıbhat meelisi, dün vaat 10 da Vali Fazlı Güleç'in başkanlığında toplanmıştır. Top lantıda belediye relsl -doktor Behçet Uz, doktor Cevdet Sa raçoğlu, emniyet müdür mua- vini İsmall Küntay, Kızılay kürumu refsl doktor. Cevdet Fuad, veram mücadele cemiyeti relsl doktor Mitat, çocak eseir geme karumuü — relsti doktor Fikret Tahsin, vilâyet jandarma K binbaşı Lütfi Baykara, es. maf va işçi birlikleri umumi kâtibi Tahsin hazır bulunmuş lardır. Toplantıda düşmüş kadınların vaziyetleri görüşülmüş ve genç kadınların düşmelorinde âmil Mahke Mes'elesi. olan sebepler üzerinde dürül muştur. Ba mes'ele üzerinde alınacak tedabiri manla ve genç, fakir kadınlara İç bulma İşi için ikinci bir toplantı yapıl ması muvafık görülmüştür. Bu toplantının tarihini Vali tesbit edecektir. Vilâyet Sıhhat meolisinin, bu mühim mesele İle meşgul olması, — Vali Fazli Güleç'in gösterdiği lüzum özerine temin edilmiştir. Alınacak tedbirlerle geç ve kimsesiz. kadınların himayeleri gibi çok mühim bir İş yapılacaktır. Bu gibl kadın lara İş bulunacak ve namus dalresinde — çalışmaları — temin edilecektir. melerde: Suçu Kimse üzerine Al- mak İstemiyor. Yolda Yapılan Netice Menemen ile İzmir şotesinde bir otomobil kazası neticesinde jendarma Mehmed'ia ölümüne sebebiyet vermekle mazdun ço för Alman Mehmed ile Ibra- him'in Ağırcezada muhakeme- lerine dün devam edilmiştir. Kuzanın vakabuldüğa — yerde ehlivakuf tarafından yapılmış olan tetkikata ald keşif raporou, dünkü colsede — okunmuştur. Bunda kazaya şoför Ibrahim'in birinci derecede, Alman Meh: med'la de ikinci derecede ümil olduğu zikredilmişti. Mazaun Alman Mehmet, İlk defa hbüdise yerinde yapılan keşlfle son keşif arasındakl ra- porlar üzerinde tezad bulunda gunu bildirerek son raporan, şahitlerin Hadelerine zıd oldu- ğanu ve kazaya kendisi — sebe biyet vermeyip Ibrahim'in e bebiyet verdiğini söylemiş, keş Üo, yanlış bir yerde yapılmış oldağunu, balbuki kezanın vu- ku bulduğu — şyosze kısmında kenarlarda bendekler mevcat bulunduğunu iddia etmiştir. Maznun, bir defa daha ve kendisi de bulunduğu — balde keşlf — yapılmasını — İstemlştir. Fakat mahkemece buna lüznm görülmemiş, yalnız keşfi yap miş olan — ehlivukufun — şablt YARIN Holivad'an en güzel beşyüz kızı ve Amerika daleAl Güdükti Keşif Yeni Bir Verdi. pfatilo mabkemeye - getirllerek dinlenmelerini — kararlaştırmış tr. Mahakeme, başka bir güne barakılmıştır. Sahtekârlık davası Sahtekârlıkla muhakeme mas- rafı faslından İki - bia — İirayı zlnmetine geçirmekle maznun Celâl ile milli emlâk müdür- lüğü veznedarı Edib'in Ağırce zada muhakemelerine dün de: vem edilmiştir. Dünkü celsede, hesapları tetkik eden ehliva: kufun raporu okunmuştur. Ra- porda mahkeme — masraflarına gösteren paslaların yazılarının ve Imzalarının — Celâl'e ait ol. düğa — anlaşıldığı - zikredilmek idi, Maznun — Colâl, itiraz için kanun dalresinde — mübil Iste- miş ve mabkemece — dileği ka bul edilmiştir. Mohakeme baş- ka bir güve bırakılmıştır. Mahküm oldu Çeşme kazasının Alaçatı na: hiyesinde bir kahvede oturan Mubarrem Kuya'yı tütün tarlası mes'elesinden öldürmek kastlle ceza mahkemesince iki sene altı ay ağır bapse muhküm edil miştir. Limanımızın Ihracatı. —.. .—— Mühim bir istatistik hazırlandı. Mart ayı içinde İzmir lima- mından yapılan İbracat hukkın da Ticaret odası tarafından bi İatatletik hazırlanmıştır. Bu İstatletiğe göre İlmunı Lİ Mart ayı içindeki Ibracatı 8 milyon 361,092 kilodar. 5695 boş ta hayvan ihraç edilmiştir. Bonların — kiymetl — 1,634,493 Hiradır. Yalnız 235376 Ura de gerinde 1,508,527 kilo üzüm, 101,433 lira değerinde 1 mil yon 627,169 kilo palamut, 683,599 Hlralık 1,432,900 me- yan kökü ihraç olunmuştar. Buanlardan başka — 365,973 Uralık tüötün, 498,599 Healık 558678 ralık palamut , 35349 İiralık zeytia: yağı, 31,854 İlralık yapağı, 10113 Miralık halı, 24,061 ll- ralık küspe, 47,708 liralık ko yun derlel, 31,595 llralık kozu derlel, 155,85 liralık — meşin, 14,646 liralık koyun ve kuzu ibraç edilmiştir. Halk Opereti Izmir'e Geldi. Şehrimizde birkaç — temell vermek üzere Elhamra elnaması tarafından davet edilen halk öpereti dün gece gelmiş, Bus: mane İstaeyonunda — kalabalık bir halk kütleei tarafından ker pılanmıştır. Elbamra İdarcsl ta- rafından kendilerine bir buket takdim edilmiş ve artlatlerimiz doğruca İzmirpalas otoline Ia: mişlerdir. Heyet 42 kişiden ibaret tam kadrodar. Dost Elen artistlerinden Madmuazel — Zozo ile muzik üstadı bestekâr Ka- paçelli de heyet meyanındadır. Tlk temsil (Halime) opoeretidir. Cama günü ukşamı — verllecek olan temsilde Halime rolünü Madmazel Zozo yapacaktır. San- atkârlarımıza hoşgeldinlz deriz. Ikinci kordon tama- men belediyeye aittir İkinel kordonun çok herap bir halde bolunan döşeme inşa- ati mes'elesi nibayet balledi!. miştir. Liman işleri umum mü- dürlüğünün devir nizamname- sine göre ikinci kordon liman işleri amum müdürlüğüne alt değildir. Onun içla — burada yapılacak döşeme Içi beledite tarafından yaptırılacaktır. Ev- velce İkinci kordonün, allı metre genişliğindeki kısmının lman umum müdurlüğüne alt olduğu iddin edilmekte, müte baki kasmının belediyeye alt olduğu söylenmekte İdi. TAYYARE . SINEMASI vda Büyük film birden ik kraliçelerinin iştirakile çevrilen senenin en şen, en zengin, en İhtişamlı filmi Güzeller Resmigeçidi Enfes bir musiki, şayanı hayret revüler » Tatlı bir mevzu - Bedii danslar - Canlı tablolar — Lillan Harvey ile Villi Fritach'in beraber çevirdikleri büyük Alman opereti Cürmü Meşhud İki setimli san'atkârın karşı - karşıya — yarattıkları - büyük — kamedi. ri büyük bir mu- m etmekte olan cek ve f Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri ilm yarm derbal — İstanl KADIN NE YAPSIN? x 'a iade edilecektir. Miki dıwarcı (Karikatür komik) son defa gösterile. Hikâyeler İrfan Hazer Fırıldak Dastam, birkaç defa yatkun: daktan sonça ağır ağır yunları söyledi: İhtiyarlığa ve hastalığa daix bir bafta önce yazdığın fıkramı ancak geçen gün okudum, Yalnız bilmek isterim ki sen, hastalığın ve ihtiyarlığın fikir ve san'at ha yatında aynadığı ehemmiyetli ralü hiç düşündün müf Ustadın bu enaline bir çırpıda cevap vermenin imkâmı yoktu, Lakin; — Evet düşündüm — bu rolü; ara-ıra düşündüm; der gibi ağaım dan birşeyler çıktı. İbtiyar dostum ise ba ocvabıma hemen kızdı. — Bırak çu beylik — sözleri, dedi; anlaşılıyor ki bu mevzu üzer rinde işlemiye vakit bulamadın. Zarar yök. - Şimdi. de, olgunlağan yani ibtiyarlığın, mhhatsizliğin yani hastalığın, kuvvetsizliğin, gevşek ve buruşuk adalenin methiyesini yapa: cağım. Varolson ihtiyarlık! en mü- yazeneli, e0 basiretli, en temkinli muhakemelere bu da rastlarız. Onda ne gibi geçici heyecanlar, ne çocukça tuğyanlar, ne allı«yo: gilli bulyalar.. Hiç biçbir şey yok: tor. Yaşlılık bizi, büyük beşeri problemleria — hallolunduğu — başka gok başka bir il götürür. Bu iklimde, bütün — ihtiraslar tenof füs etmiye vakit bulmadan can çeki: şirler. Her nevi dedi.kodular, kötü ilcalar ve yavan kıskançlıklar bu kapıdan içeri giremez. İasan oğlu: mun gerçek değeri orda bilinir. Müsamabanın ve merhametin bis millah, af fetmenin ise ayet telâkki edildiği yer oramdır. Gocthe en olgun eserini bu atmosler içinde verdi. Sbakespcare, — mevlâna, Pas- tear, Farabi en kıymetli kumaşla. mını o olgun çağın miüsilsiz tezgâh- larında dokudular. İlk gençlik eser. leri, pekâz bir istisoa ile, açıp ee lan çiçeklere benziyorlar, Hlalbuki ihtiyarlıkta.. Dostum konuşmasına —devam edemedi, şiddetli bir öksürük neles almasına mani oluyordu. Mendilini çıkardı. Ağamı, yüsünü sildi. Fır- #attan istifade etmenin aırası gel- mişti. Derhal atıldım: — Üstad dedim, size göre, hostalar da muhakkak çahaserler yaratırlar! Sıhhat, özlü tefekkürün, filozofik tahlillerin mezandır. Sıh: hatsizlik ise, bilâkir — onların beres ketli bir toprağıdır! Evet al benden de şimdi! Yaşasın hastalık! Yaşasnın hratalar! İhtiyar dostum, hiçte bekle- mediği bu alaydan dolayı evvelâ #ustu. Bir dakika kadar öteye-beri- ye baktı. Sonra; — Söyle bana, dedi; senin önünde nssıl ben Yamanlar dağı olmam. Nasl seni, küp küçük, uburlak, pire gibi önümde görmem? Sen beni mütemadiyen «Auyar zannediyorsun galiba da, deminki söylediklerimle alay ediyorsun! Evet tekrarlıyoram; — birçok — şaheserler bırakan — büyük - edebiyaıçılardan, büyük mütefekkirlerden de hemen mühim bir kısmı hastaydı. Hem feci bir şekilde hastaydı. Hastalıkla yaratma arasında ne - gibi bir mü: nasebet vardır. Buna dair yürütü: len mülâhazaların hiçbirisi şifa ve- zecek derecede değildir. Bil ki, zayıfların, hastaların ibda ettikleri eserleri ne senin 6 meşhur tamüs. sıhba pehlivanların, ne de ensesl kalın, göbeği uzun o güçlü kuvs vetli adamların... Asabileşmek sırası şimdi bana gelmişti. Dostuma — gittikçe içerli: am. — Latfen dedim. Biraz keserı — — misiniz? Bana hastalarınızdan, hem de feci bastalıklarla musap basta dabilerinizden — birkaçının ismini verir misiniz? Ne dereceye kadar isabet... İtümatsızlığım —onu üzüyordu. Caketinin — yakasını birkaç kere çekti. Bu mrada içini de çekti: — Aklıma gelenleri işte söylü yorum oğlum; dinle dedi; senin en gçok beğendiğin ve öğrenmiye ça. lışlığın Dostörleveky müthiş bir sa. ralıydı. Paskalın beyninde tehlikeli - — bir ur vardı. Bandelaire, E. Poe cinei hastalıkların en öldürücüle. — sonu 4 ncü sahifede —