13 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

13 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

y prenslbi : - künnz ancak çu sonuç Sayla 2 Alman Milletine Fihte'nin 26 Evet, bir gün, yerde ( rastgele — Takişaf ) — devrine ÇCakıla dayanan ), ( gönül Ha Meteği ) İle yükselme — devrl balef olacaktır. Biz ba zama nın geldiğine İasmıyorüz. Çön kö çimdi insanlık, ba Ikl esas devre mda !hayatının orta larındadır. Nerede doğacağına gelince : Ben İnanıyorüm ki bu yeni devreyi her - ulustan önce biz uçmalıyız. Buvunla beraber devir, bir sıçrama — İle olacak değildir : Bilhassa bizim için, saklelain hakiki ve tabli bir uzanması şeklinde olmalıdır. Sanırım herkes itiraf eder ki, zamanımızın büyük İşi : ( Ka ranlık duygu ) yerine ( apay din bilgi ) yı koymaktır. Şim di geçmiş zamanların be kadar boşuna — çalışığımı — öğrendik. Fakat bu ( apaydın bilgi ) ur zosunu biç körletmemeli, sön dörmemeli. Bilâkis bu arzaya şablandırmalı ve yüksek — bir dereceye yükseltmeli © surette ki boşlakta ve hiçlikte olduğu anlaşıldıktan sonra, bütün ha kikatların kaynağı olan — canlı ve yaşayan hakikat görülebil #a, : ( Karanlık duygü ) — âlemi, dar ve egolet İnsan âlemi battı ve bir daha doğmamalıdır. Bi lükla ezelen âşık olduğamuz ( *paydın bilgi ) âlemi, sonsoz bir. yükselme âlemi, bütün başmetl He, döğüp — parlamak gerekindedir. VL — Ba yeni — bayatı, böyle — peygambercesine — ilân etme, şüphesiz zamanız —İnsan larını hayrete döüşürecektir. Ve bu bu valtlere zor — Inanacak- lardır. Çüskü cski zaman İle bizlm tasavvor — ettiğimiz yeni devir arasında uçurum Gerçekte yeni eğitim ile mrasında ne uçatumdur o .. ülkü — âlemi biç ağrıma alamyan, ocu mut İak süküt İle geçiştiren ; ve töyle böyle biraz maddi öleme Hd kapasite kazandıran yüksek tabaka eğlilminden hiç bahset miyelim. Çünkü gerçekten pek — fena idi. Yalnız dar anlamda — dabi olsa, ülüsal eğitim denilen ve feykalmahana ülkü âlemi mut lak söküt İle — geçiştirmiyen belk eğttimini inceliyolim. Buanun doktrinleri ne idi ? — Bizim yeni pedagojinin temel İyilik yapmak için O İnsanda — bir İstek vardır. Ve bu istek fnsanda : Bildiği Iyi liği terkederek yerine - fenalığı İkame — edemiyecek — derecede © yükseltilebilir. Bekl terbiye : bir bu yenl vardır. Fevkalmahsus, — İasanın kavuna karşı tabli bir antipatla ve biaaeoaleyh kanu- ne harfi barfine rlayetin İn- olduğuda — inanır ve ' talebeye adam oğlunu — böyle yanıtırdı. Böyle bir öğretim, eğer ger — gek elınır ve kredi de bulürsa, elde — edilir : “herkes, kendioi, kendi — tabla Hinin akıntısına — birakiyerir. Bonu düzeltmeğe biç girişmez bile. Zira kendisine, değiştirli mesinin imkânsız oldağa söy Tenmiştir. Bandan başka adem oğluna İsasd olanan tabintinin Adiliği ve hattâ çirkinliği ona op görünmeğe bile — başlar. li yaramazlığını ve - fonulı- Hitabeleri Çeviren: gim, bazan güneh ve butaya düşebileceğini ( * ) Tanrı ve Hosanlar katında mazur görür. Ba İnsan, böyle bir Inan için de yaşarkeo, bu bizim söyledi glmiz gibi Iddinlar karşısında kal ne düşünür acaba ? — Ne düşünecek, benimle eğleniyorlar, der, Öyle ise talebeye, İnsan bak kında öyle bir inan vereceği mize, müstakil ve ona hakiki kenunu bulduracak — bir bilgi verellm. Bunu her çocuğa, ha yatının ta başından — itibaren, benlmaetelim ; ve onu bu İnan içinde totalım ; eşyanın tarih sel akıntıtını arızt olmak üzere Dazarı İtibara alalım : — Varsın eski terbiyonin seçme talebeleri töyle desinler : ,, a prlorl-kabli bir bilgi yokutr ; tecrübe bari cinde bir şeyin nanıl öğrenlle ceğloi bilmek Hetiyorlar.“ Forkalmalısus (a priorl - kabis) âlemlal - korkulacak — bir şey olmadığı durümda — gibi görü lönce dahi - atmak — İçin ; ra han Tanrı bilin (marifetöllah) ve bhaltâ Tanrı'y'ı şöyle biraz olsun ti mkânı yolundaki gahsl çalışmasını önlemek (men') İçin ; ve herkesli böyle (pasif ) blr. durüm İiçlade bırakmak için eski terbiye; — Tanrı'nın varlığını tarihi bir hâdise diye öne sürdü. Bu baptaki haki kat, içten kabul ve isbat edil. meğe muhtaçtır, dedi. — İşte bu gün bulunduğumaz yer : Bu- munla bearaber, zamanımız, ken. di küyvetlerinden — ümltsizliğe düşmemelidir. Çünkü bu, ve buna benzer başka hâdiseler, eeki barbar devir — dallarının çiçek veya meyvalarıdır. — Şonu Var — * V) İnsan beşer. Yoldan şaşar. Üçer beşer. Günah işler. Selânik'teki Grev Vaziyeti. Anlaşmak üzeredirler Istanbol, 12 (özel) — Selâ nikten gelen haberlere göre, grev komltesi, movkuf amele- lerin serbest birakılması şartile gtevla önüne geçmek kerarını vermişlerdir. Fakat mahalli hü. kümet erkânı, mevkufları ser: best birakmamaktadır. — Milli Ekovomi bakanı, ihtilâfın balli için Atina'dan Selâniğe — gide- cektir. Atina, 12 (AA) — Ajansı bildiriyor: Hükümetin tavassuta saye- elade tütüncülerle amele ara sında bir anlaşma vukuuda İn- tzar edilmektedir. Hindenburg balonu Lakehorat, 11 (A.A) — Hla- denburg balononu pazar günü binlerce ziyaretçi gezmiştir. Yol. lardaki otomabillerla fazlalığın. dan dolayı seyrüsefer, bopar: lörler ve bir teyyare vasıtaslle idare edilmiştir. Amiral Stan- bey Kontr Amiral Kring ve daha birçok resmi kimseler de ziyaretçiler arasında İdi. Berlin, 12 (Radyo) — Hin; denbu.g balonu, bugün — şimali Amerika'dan bareket — etmlştir. Ekner, balonun 48 sastta Av ropa sınırına erişeceği ümldini Azbar etmiştir. Balonda 47 yolcu ve 2600 kilo mühtelif eşya vardır. Atlna M. Rahmi Balaban Günün Telyazı Haberleri Konsey Dün Gizli Surette Toplandı, Içtimaı 15 Hazirana Bıraktı Tebliğde Roma'nın Tehlikeli Kararı Işaret Ediliyor, Italyan'lar Israr Gösteriyorlar. Cenevre 12 (Radyo) — Kon sey anat 17 de M. Eden'in ri yesetinde toplunmıştır. Celae haf olarak akdedilmiş Italya'da — — — tlar Sosyete sekreteri M. Ave nol, Baron Alolzi'nin avi azi metl — hakkındakl — beyanatım konseye bildirmiştir. Fakat bu Bir Içtima Imparatorluğun Tesisi ve Ilhak Key- fiyeti Tasdik Olunacakmış.. Roma, 12 (Radyo) — Italyan âyamı 16 Mayısta fevkalâde bir İçtlma yapacak ve bu içtimada bütün kral hanedanı erkânı ve Ttalya'nın büyük ricali bazır bulanacaklardır. Ba Içtima fevkalâde olacak ve Habeşlatan'ın ilhekı ve İtalyan İmparatorluğudun teslsi hakkındak! kararları tesdik edilecektir. Istanbul gazeteleri neler yazıyor « Milletler Cemiyetini Defnetmek ..., Ingiltere, Icap Ederse Avrupa Işlerinden Çekilecektir. İstanbol, 12 (A.A) — Yunus Nadi, Camhuriyot gazetesinde heva teblikesini ilk delu İçaret eden başbakacın — İşareti — ile menmilekette tayyare İşine veri len ehemmiyetla arttığım, fa- kat bu kadarla iktifa edilmiye rek her bir ferdin bu İşe veri len ehemmiyetl artırması lâzım geldiğini ve bona mecbur bu- lunduğumuzu yazıyor. Tan gazetesi, Milletler ceml- yeti konseyinin Habeşistan'ın Hlhakımı tanımamak yolundaki temayölü mevzao buhsederek Habeş delegesinin konseyde bu Tunmasını Habeş hükümetinin mevcod olduğuna bir delil ve Halyan delegesinin konseyden çekilişi, Italya'nın yaptığı hü kümsüöz bir emrivaki olduğunu ve kat'i netlcenin ne olduğunu görmek için beklemek iktiza edeceğini yazıyor. Akşam — gezetesi, — Milletler cemiyetlnin İçtimaını mevzun bahsederek gerek — konseyla, gerek — Togiltere'nin bu — ilhbak gereri — vüklini kolayca kabual etmeleri nasıl kabil — olabilece- Elol soruyor ve böyle bir ha Ho Milletler cemiyetini defnet. BeEDAT Üİ N, GOND AAA KK HALK OPERETİI ZOZO DALNI Asîın Iştirakile ve Su Dost Elen artisti yük muvaffakıyetle avdet eden san'atkâr HICRAN”” "iyaeetladekt kişilik muhteşem kadrostle Elhramra Sinemasında SEVDA OTELİ Beyoğlu Çiçeği BAY BAYAN Sinemamızdan başka hiçbir yerde temsil verilmiyecektir Karşıyaka, Alsancak Ve Reşadiye'ye Bu akşem 9 da Yarın akçam 9 da 15 Mayıs cuma günü akşamı 9 da mek demek - olscağını, zaten bu hakikati anlıyan bazı dev. lerta şimdiden yeni bir. Mil letler cemiyeti kurmak Ffiktlal İleri sördüklerini yazarak — di. yor ki. İngiltere; ba yeni teşekküle Almanya' da girmesine uğ- raşınaktadır. Aksi takdirde Av ropa İşlerinden elini çekmek detiyecektir. Vaziyet Franan'da teşekkül edecek sosyallat hükü metinlo tatacağı polltikaya beğ- hdır. AmerikanTebeası Yaşlogğton, 12 (R.H.)— Ha beşlstan'daki Amerikan tebeası nın huükükünün — mubhafazası hükümetçe düşünülmüş ve bu- non İçin bir mikter Amerikan atkeri gönderilmesi — mutalessı Hleri sörülmüyptür. Fakat bilâ hare bundan sarfı nazar edil miştir. Bir tahtit Vaşington, 12 ( Radyo ) — Birleşik Amerika — hükümeti, Adis Ababa sefirine; gösterdiği fevkalâde gayret ve muvaf faki yetten dolayı birlaci sınıf se firlik payesini vermiştir. riye türnesinden bü bale heyeti birlikte olarak 42 Otobüs Temin Edilmiştir BAD Gaçei hakkında tatmin edlel ve fazla İzahat vermemiştir. Konsey, 17,20 de Hinabeş murabhası da bazır olmak üze- re âleni bir "celso daha akdet. miş ve konseyin talikine karar verilmiştir. Çıkarılan resmi — tebliğde : “ vaziyetin ve hâdiselerin tet kikinden sonra, konsey müza- kerelerinin, Azalar HKoma'nın verdiği tehlikeli karar hakkın da daba derin tetkik — fırsatı vermek İçin taliklne karar ver miştir. Kkosey bu sebepbe 15 haziranda toplanacaktır ,, Denli mektedir. Roma, 12 (Radyo) — Roma slyasi mehaf ili; — Tİltalya efkârı umumiyesi moallâk mes'eleler hakkında ve Italyan noktal mazarı kabül edilmediği takdIrde İttibaz edi lecek tedbirler hakkında kat'i kararını vermiş bulonmaktadır. Demektedir. İtalyan'lar, Habeş - zaferinla tanınmasını İstemekte ve biçbir kimseden bu husasta hiçbirşey beklemediklerini — söylemekte- dirler. Cenevre, 12 (Radyo) — Ce nevre elyasi mehaf ili, — Muaso karar Hol'ola son kararı hakkında İkararını tasdik edecek bir fikir dermeyanının — hâlâ mümkün olmadığı kansatindedir. Şili morabhasının zecri ted birlerin kaldırılması hakkında oönsekizler komltesi relsine ver. diği takrir yeni bir safba aç mek kabiliyetindedir. Haziranda Tekrar İştirak Edeceklermiş.. Cenevre, 12 (Radyo) İtalyan delegasyonunun 15 ba ziranda toplanacak olan Ulusler sosyetesi — assamblesine — tekrar Iştirak edeceğl bildirilmektedir. Cenevre, 12 (ALA) — İtal- yan delegesi M. Alolzi, Millet. ler cemiyeti genel sekreteri Avenol'e İtalyan delegasyonu oo Cenevrb'yi derhal terket mesi iİçin Roma'dan — tallmat aldığını bildirmiştir. Bu bare ketin mândsı henüz tavazzah elmemiştir. Almanya Ne cevap verecek, belli değil. Londra, 12 (Radyo) — İn- giltere'nin avalaamesine Alman- ya'nın vereceği cevap hekkında şimdiye kadar malümat almak mümkün olmamıştır. İngiltere hükümetinin Berlin selirladen beacüz hbiçbir baber alınama mıştır. Masmafih Sovyet'lerin teklif etmiş oldukları Alman: ya'nın şerki Avrupa sulbuna İştiraki kabal edeceği anlaşıl maktadır. Ami Mollison Londra, 12 (Radyo) — Lon- dra - Kep arasında — bir. rekor tesla İçin Londra'dan Kap'a giden kadın tayyareci - Ami Mollison, Kap'tan geve - tayya- reslle Londra'ya hareket * Jlihak karar Mayıa 18 Ingiltere İçin ne diyor.. Londra, 12 (Radyo ) Italye mın bura elçisi Grendi, bugüt Başbakan Baldvlol — ziyaret ef miş ve Habeşistan'ın — ilbakt hakkındaki kararın bir suretinl yermiştir. Baldvin, diğer det” letlerin bn baptaki fikri anlt gılıncıya — kadar İlbak keyfiye' Üaf kayıd İhtirazı İle telâkki edeceğloi bildirmiştir. Londra, 12 (HR) — Resmi mahfellere göre İtalya ; Habe' glstan'ın İlhakı kararını Togil tere'ye reemen — tebliğ ederit Büyük Britanya hükümeti kat'i bir takım ihtirazi kayıtlar der meyanile İktifa edecek ve sof kararını diğer — bükümetlerle müştereken verecektir. Ecnebi Hastaneleri Istemiyorlar. Adlis Ababa, 12 (Radyo) — Mareşal Badoğlio, Habeşletanda bulanan bütün kızılhaç bastae: nelerine tebliğat yaparak mev: cud. yaralıların, İtelyan — kısil baç teşkilâtı tarafından tedavl edileceğini bildirmiş ve derhal Habeş topraklarını terketmele: rinl Ihtar eylemiştir. Italya Parlâmentosu. Perşembe günü ilhak Parls, 12 (Redyo) — Ital- yan parlâmentosu, — perşembe günü toplunacak ve büyük tö rzenle faşlet büyük meclfsinin Habeşlistan'ın Hlbakı bakkındaki kararı tasdik edecektir. Hayfa'da Fevkalâde durum Kudür, 12 (A.A) — Hayfa'da tekrar fevkalâde durüm — ilân edilmiştir. Bir telebe tezahüratı arasında beş talebe — yaralan: mıştır. Togiliz takviye — kıtaalı Bayfa'ya gönderilmiştir. Ingiliz salibiahmer erkânına bir emir. Londra, 12 (Radyo) — Adis Ababa'dan — bildirildiğine göre Mareşal Bodogilo; Adis - Ababa şehrindeki Taglliz salibiahınmer erkânına Habeşlstan'ı terk içia emir vermiştir. Kahire'de Niyabet meclisi reisi seçildi.. Kabire 12 (Radyo) — Sal tanat niyabet — meclisi — azası Prons Mebmed — Ali'yi olyabet meclisinin — releliğine tayla ot mİştir. Kahire 12 (A. A) — -Parlâ- mento 23-5-936 tarihinde top: lanmıya davet edilmiştir. Parti grubu Ankara, 12 (Özel) — Caomu: riyet Halk partlsl Kamutay gru- bu, bugün toplanmış, razasme- slndek! mes'eleleri görüşmüştür. Badoglio Askerleri tettişten geçirmiş Adls Ababa, 12 (Redyo) — - Mereşal Badoglio, bugün bu- radeki İtalyan askerlerini tefs — tİşten geçirmiştir. ——0