13 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

13 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Berteliye ile hirlikte Dinohn- do otuz * So ,, ye akçam . ye- meğl yemek mecburiyeti zaman- ları artık geçmiştir. Henüz çehrin yollarını bol mağa başladığı mralarda Dük Lodovik İle tanışmış idi; Lodo vik kendisini delice sevmiş ve ouun bir müddet metresl ol müşta. Bundan sonra, Parls'in en şık, araba sahibi, güzel at lara malik bir mişti. Artik Berteliye, ucuz yemek lokantalarını terketmiş ve kafe Anylez'in müdavimi olmuştu. Ofenbat'ın talebi ve deveti Özerine varyeteye geçmiş 2000 frank maaşla ( Güzel Helen ) rolünü yapmağa başlamıştı. Hortans'ın iİnat ve mükavo- met edici bir. tablatb şöhtet yolanu tattaktan ,sonra Hortans artık geyri kabili fetb bir kale buline vaffakıyeti arttıkça, Iştihar hır © da artmıştı, bunun İçin genç ve zengin Lodovik onun ihti raslarina küâfi gelmemiş ve İsmall paşanın tekliflerine meyil göstermiş idi. İsmsil paça Misir'in yetiştir. diğiği Kıbrıs "dölü mahlüktan idi. Hilssiz, çımarık, ahlâksız, terbiyosla, bayattan — habersiz fakat alabildiğice zengin idi. Aç bir fakire beş para ver mediği, Mısır'da fakir bir alle- nin bir çift Öküzünü zabt etti. rerek sattırdığı balde, Hortane Yeya oDa mümasli bir asri fa- hişe içia yüz binlerce lica sar feriiği görülüyordu. Çirkin Idi. Fakat Hortans, fevkalâde servet ve hediyelerine boyun — eğmlş Idi. Yalnız genç Lodovik'i bi- rakmamış, gönlünün eğlencesi olarak mubhafaza etmişti. Lodovik, Fransa'nın o zaman- ki mütereddi bir — aslizadesi olmakla beraber, — Hortans'ın gönül eğlencesi olmağı kabul etmemiş Şatosuna kaçmış İdi, Bu ayrılıktan sonra, Hortans kalbinde bir sızı ve acı mı hla etmiş Idi? Belki de kendisini bir kaç gün serbest bulunca ve İamall paşanın zavallı fellabları biraz reha;bulmak üzere Mısıt'a gitmiş olmasından İstifade ede rek Lodovik'in yanına gitmekte İstlcal etmişti. kadını - olaver vardı, gelmişti. mu Oda hizmetçlsl Viktorin, git mek zamanı — geldiğini haber verdi. Büyük bir gayret sarfederek kalktı. Fakat ilk iş olarak ay- nabin korşısına geçti, yözyaü ANADOLU v Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neçriyat ve yazı işleri tüdürü: Hamdi Nüzhet Kdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi — binası içinde Telgraf: İzmir - ANADOLU Telefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ; Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone dereti 27 liradır. Heryerde 5. Kuruştur. geçmiş nüzbalar 25 kuruştar. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Siyaset Ve Aşk Edebi, tariht macera romanı PN NETTERTİASDRM — RR uzun bir müddet tedkik etti. Adetl böyle idif Her sabah, aynanın karçısında zamanın yü- zünde tahribat yapop yopma dığını böyle araştırırdı!. Bogün de yüzünde zamancın yeni bir tahribi izini bulamadı. Günün Jlk şaadeti böyle başlardı! Viktorin — Hortana'ı — ikinci perde İçinde giydirirdi. Hortads kollas geçeceğl sıra da, locanın kepısıza bir fiske vuruldu. Viktorin, kapıda, küçük pen: çereden Prens Viktor ile Kora Peorl'l gördü ve (banımına ha ber verdi. Hortans'ın yüzü güldü. İm- paratorun yeğenloi kabul etmek ona çok hoş geliyordu. Ayni zemanda kendisine karşı mn- bubbetl olan bir arkadaşı da beraber görmek ikinel bir zevk teşkil ediyordu. — Şonu var — *l Zabıta ı Ustabaşıyı Yaralamak istedi.. Arap fırını caddes'nde Geri kampanyasında çalışam sabıka- hlardan Kuşadalı İsmsil oğlu İhsan bazı sebeplerden — işine son — verilmesinden muğber ol muş ve evine giderken uste başı Nall oğlu Demir Natlinin önüne geçmiş ve bıçakla üze- rine saldırmıştır. İhsan, hâdi. seden sonra kaçtığından — zabı- taca aranıyor. Bıçak taşımak: Keçecilerde Hasan oğlu Meh medlie üzetinde bir bıçak bu lunmuş ve zabıtaca alınmıştır. Sarhöşluük: Kemer'de Kâğıthane cadde sinde marangor Hayrallah oğlu Necip sarhoş olarak — bağırıp çağırmış ve İsanın kabvesinde Bardak kırmıştır. Zabitaca tü tulmuştur. Dövmek ve yaralamak: Karşıyaka'da Soğukkuyu'da Ada sokağında oturan — Salih kızı elli yaşlarında Cevahir'in kızları Ferlde ve Ayşe İle Şa- ban oğlu Hüseyin arasında kav. ga çıkmış, Hüseyin sopa İle Ferlde ve (kardeşi Ayşe'yi dövmeğe başlamış, banu gören kızların anası Cevabir, kızlarını kurtar: mak iİsteyince Hüseyin bıçakla kaba etinden yaralamışlır. Za- bitaca Hüseyin tutolmoştur. Yem satarken kavga: İkincl kordonda — Tüzhane sokağında balıkçı — Hemit oğlu Rahmi, Mehmet oğlu Hüseyin, Alf oğlu Mevlüt ve kalalat oğla Ali, balık yemi tetarlar. ken Hüseyin, diğerlerinden ba- lk yemi alan bir müğşteriyi kendisinden yem almak için çağırmış, bu yüzden kavga çıkmıştır. Rahmi, — yumrukla kalafat Ali'yi burnundan ve Hüseyin de Mevlüd'u ağzından yaralamıştır. Askeri tettiş Parle, 12 (Radyo) — Tagil toro'nin Harbiye bakanı”'Üi, Daf, Koper, çark cephesindeki teftişlerinden sonra denize ya- | kın bir yerde bolunan Sir Dag- las Hayg'ın heykeline de bir aç ve Loudra'ya Serbesi Sütunlar: hahönmünererau Iş Kanunu ve husust müles- seselerde çalışanlar.. Husasj mücesesclerde çalışan memurlar ve müstahdemler hak kında bugüne kadar tek bir satır. olsun İntişar etmediğinden merak ediyoruz. Acaba İş Ka nonu karşısında hüsusi mücesa- selerde çalışan memurların ve müstabdemlerin vaziyeti ne ola- caktır? İş ve tHcaret hayatında kol ve kafa hizmetlerini alarak çalışın bu binlerce vatandaş acaba İşçi sayılacaklar mı? Gazetelerde neşredilen lâyi ha süretlerine bakılırsa — fikri ve bedeni hizmetlerini başka- larına — kiralıyanlara işçi deni- yor. Eğer bu tarif daha fazla bir Izaha lüzüm bırakmıyacak kadar açık İse mes'ele yoktur. şöphe edilemez ki işte ve her mücssesede çalışan emekçiler de - İşçidir. Fakat tarifte sarahat yoksa berhalde bu ulasan ve bilhassa İşçi anlıyabileceği bir — tarzda izah edilmelidir. Bugün işçi kimdir? Daha döğrüsu kanun kime İşçi diyor? Bu sualin cevabım memleketi- mizde doğeu dürüst veren ol. madığı İçindir ki, ne İş sahip- leri ve de müceseselerinde ça hşan müstahdemlerin kendileri İşçi addedilip — edilmediklerini bilmiyorlar. Iş kenonu eğer tarif edilen şekilde — şümüllendirilecek — lse hususi müesseselerde çalışamla: rın da İşçi sayılacaklarına şöp- İşin doğrasa da O zaman ber he edilemez. budar. Bugün memurlarımız, me- murin kanunundan, nim resmi ve İmtiyazlı şirket memuzları şirketlerinin veya kumpanya- Tarının — nizamnamelerinden İs- tifade ederlerken — bittabi bu uf vatandaşı koruyan — bir usul, bir kalde, daha doğrusu bir kanun olmasn da lâzmdır. Aramızda yüz binlerce vatan- daş vardır ki mağaezalarda, hu- sosi tearet mücsseselerinde ça- haşmakla — geçinmelerini temin etmektedirler. Bu arkadaşların Dasıl — çalıştıklarını; ne — şeralt dahilinde — yaşadıklarını ve ne gibi haksızlıklara maraz kal- dıklarını bugüne kadar araştır. madığımız İçin onların İhtiyaç- larını bilmiyorduk. Halbuki İş kananu her sınıf İşçinin müş külünü Incelemekte olduğundan husust —müceseselerde — çalışan tezgâhtar ve müstahdem vatan daşların da ihtiyaçlarını İşaret: lemeliyiz. Zira bunların da medeni bir vsal ve İnsani bir düuygunun İkazı altında yaşamak — bakları vardır. Bo arkadaşlar da — vazi. felerinin ne olduğunu, nasıl çalışacaklarını, kaç aat İş gö receklerini, haklarını ne - İle srayocaklarını, bir İşe — nasıl girebileceklerini ve ne — gibi münasebetlerle çıkarılabilecek lerini, sigorta edilip edilemiye- ceklerini İkramiye veya taz- minat — alıp alamıyacaklarını bilmelidirler. İş kanununu hazırlıyanlar kafa ve beden — hizmetleri ile geçinen — emekçilerimizi — düşü- nürlerken müstabdem vatandaş. larımızı da — anutmamalıdırlar. Müstahdemler de İndt ve keyfi arsuların tahakkömünden ren- mi ve kanuni hükümlerla sıya- neti İla kurtulmalıdırlar. Hak. kın küvvete — ölan — falkıyetini her İşte tebollür ettirmeğe çalı şan kiymetli şeflerimizden bu: nu emalyetle bekliyoraz. 4. M. Kaymak 11711144 SON HABER YELGRAF TELSıLLE Italya Sosyeteden Çekilecek Mi? Cenevre, 12 (Radyo) — Bu dikkat olmuştar. İtalyen mu » heyetinin konseyden çık- Müussalini, Habeşistanda fikrinde imiş. malara önem vermektedir. karçı olacaktır. Londra 12 (Radyo) İtalya Habeş dı miş ve demiştir. ki: — İngiltere'nin — siyasetinde mevzuubahs değildir. gün Cenevre'de vaziyet şayanı —— ması, sonradan gene girmesi bir tiyatro sahnesl younzarasını andırmıştır. M. Pol Bonkur ile M. Eden Wyan’lar Habeşistan'da) "e Neler deacakldrmış7 Mussolini, Sanavı “Mutahassıslarını Davet Ederek Uzun Müddet Konuştu Roma 12 (Radyo) — Mussolini, bütün sanayi mutabassıslarını çağırmış ve Habeşistan'da yapılacak İşler etrafında konuşmuştar. yapılacak bu işlere derhal başlaması Baron Aloizi Dış Baka- nımızla Konuştu.. Iki diplomat arasındaki bu konuşmaların neye dair olduğu anlaşılamıyor. Cenevre 12 (Radyo) — Baron Alolzi, bugün Roma'ya ket etmeden evel Türkiye dış işler bakanı Tovfik Rüştü Aras'la bir müddet konuşmuştur. İki diplomat arasındaki konuşmaların neye dair olduğu unlaşılamamıştır. hare: Alâkadar mehafil bu konuş- Yunanistan'da Grev Selânik Amelesine Yapılan Mua- mele Protesto Edilecektir. Paris 12 (Radyo) — Atlaa'dan baber verlliyor: Umumi grev, bugün gece yarısından grev, 24 aaat devamledecek ve Selânik tütün amelesinin grevine bükümetin aldığı şiddetli tedbirleri protesto mahiyetinde itibaren — başlıyor. Ba Ingiltere'de, Italya'ya Karşı Zecri Tedbirlerin Muhafazası İstendi.. - Avrm kamarasında yüzbaşı üzerindeki takririne M. Baldvin cevab ver- Niyaz'an halen en küçük bir tebeddül Londra 12 (Radyo) — İngiliz kabinesi toplanmış ve İtalyan- Babeş mes'elesini görüşmüştür. Kabine, zecri tedbirlerin — tatbi: kine devam edilmeşini kararlaştırılmıştır. Londra 12 (A.A) — karşı etmişlerdir. secri — tedbirlerin muhafazasını Bazı muhafazakâr — meb'uslar — İtalya'ya fetiyon bir Jakrir İmza Italyan'lar Habeşistan'ın GarbınıDa Zaptedıyorlar M. Badoglio, Haheşıstan Bankasının Gişelerinin Açılmasına Mani Oldu. Adis Ababa, 12 (Radyo) — Maroşal — Badoglio, — Adis-Aba: ba'daki Habeşistan bankasının gişelerinin —açılmasına verdiği enirle mani olmuş ve yakında Ttalyan bankasının Habeşistan bankamı yerine kalm olacağını bildirmiştir. Halk, elindeki silâhları, Ital yanlara teslim etmektedir. Şim diye kadar 1500 tüfek, 35 mitralyöz, top ve birçok mz- rak, bançer ve kiliç teslim edilmiştir. Arelarında eeki Habeş bhurl- ciye müsteşarı İle Roma sefirl bulunan, Dbirçok maraf şahıl- yetler de Adis Ababa'ya dön müşlerdir. Adls-Ababa, 12 ( Radyo) — Habeşlstan'ın garb — kismının Tagal ameliyesi de başlamıştır. Motörlü kuyvetler Sidamo eya letinde ve büyük göller mınta- kasında temizleme hareketi yap maktadırlar. Valega ve Cima'nın — Işgali, Italyen kuvvetlerini Sudan hu- daduüne getirecektir. Bu kuvvet: ler Gocam — mintakasından gel mektedir. Kafa m mekte, balk mukavemet termemektedir, Adls Ababa'dan Fransız. So. meli'si bududuna kadar olan bütün şimendifer İstasyonları da Işgal olunmuştur. takası da İşgal odll gös Dün Cenevre'de Bir Tiyaîro Manzarası Vardı. Vazi: yet, Nihat Bir Şekil Almak üzeredir. Habeşlstan'ın Ubakı — bakkı0di bususi surette görüşmüşlerdir. M. Pol Bonkur bundan şopti Baron Bek, Dr. Tevfik Röştü Aras, M, Vanzeland ile de görüf Öğleden #x sonra, — Morell ni'nin Aloizi'nin avdetini ei rettiği haberi şayi olmuştur. Bu son büdiseye şimdilik bf bir mana verilmemektedir. Dün, vaziyet, Ttalya'nın 808 yeteden — çeklileceğini — göstet” mekte idi. Bu sabah da Baroti Aloiz! Lokarno müzakeralarin? Aştirak etmiş, fakat öğledef sonra murabhasların hepsi lt birlikte hemen avdet emritl almıştır. Baron — Alolzi, aldığı - omrl tosyete gekreteri M Avenol'! resmen bildirmiştir. Bazı haberlere göre, bu kat'i hareket — Linbeşistan'ın — bâlü mevcat — addedilmesi — hasebilt fttihaz — edilmiştir. Aynl 28 manda zecri tedbirlere devâ' mın da ba kazara esik oldağ! anlaşılmaktadır. İtalya'nın 04 yeteden kat'i ve bir daha av" det etmemek üzere çekildiği bakkında hiçbir şey söylenme" mektedir. Manamafih, hareketl şekli, çok şayanı dikkat ve nl* bai bir şekil arzetmektedir. Alman Gazete Muhar- riri Kayboldu.. Asmara, 12 (Radyo) — Sot badiseler neticesiade bir Almat gazete muharriri ortadan kay- bolmuştur. Bunun, kargaşalık esnasında haydutlar tarafından öldürülmüş olması muhtemeldir. Şili murahhası Zecri tedbirlerin kal- dırılmasını istemiş.. Cenevre, 12 (Radyo) — Şili delegesi Müsyö Rivas Vikonas, zecri tedbirlerin kaldırılmasını dstemiş ve izahat verörek de- miştir. kl : — Zecri tedbirleri, harbı dürdürmak — için ittihaz etmlş: tk. Halbuki harp, kalmamıştır. Binacaaleyh zecri tedbirlerin devamı lüzumsuzdur. , 12 (Redyo) — Adle Abıbı'ıhı gelen haberlere göre, Adle Ababa'nın İmari fanliye- ti başlamıştır. Adis-Ababa vallei şehrin ye“ nileştirilmesi için çalışmaktadır. Adis Ababa Roma mimarı asa: Hle yeniden yapılacaktır. Mareşal Badoglfo'nun mülki İdare teşkili hakkındakl karatı, memleketin iktisadi —inkişafını temin için verilmiştir. Habeşissan bankasının faali- yetine mareşal Badogilo niha- yet vermiş ve bankayı — İtalya bankasına ilbak etmiştir. Taymls ve Asosyotod Pres'is verdikleri haberlere göre Me: reşal Badoğllo İngiliz salibtah: mer heyetinin Adis-Ababa'daf hemen çekilmesini emretmiştir. Necaşinin aleyhtarı olan Ras” far Adis-Ababa'ya gelmeğe bat" lamıştır. Ilk gelen Ras Aselendir- ŞS S L LT ABESLEŞSTZFCSERETZE 350123 F7İEAZ İTİZ STEFESE ÇPP 55535 BREBDBESİSELEĞELEFREEELLERİ - F a