13 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

13 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Mi Mayıs 18 Çimdikler Rokfellerin gazetesi Amerika'nın meşhor milyar lar babası Rokfelleri düymuş sunuzdur. Ömrü, bir aura mer. diven dayamış olan bü adam, şimdi husasi bir dikkat İle, hu susi bir hasusi bir dünya havamı içinde yaşıyor. Hergün onun buruşuk, mor damarları — fırlamış ellerine bir gazete veriyorlar. Bu guzete bü tün dünya matbuatının okurla Tına verdiği gazetelerin hiçbiri değildir. Baştan açağı, sadece © zengin ibtiyar, iç rahatlığı, gevinç ve emniyet verecek ha- berlerle doldurulmuş bir varak- paredir. No iflâslar, ne Habe şistan — faclası, ne — silâhlanma yarışları, no hava kazoları, ne Ansanlığın sefaleti, me birşey? Meselâ, bir başmakale ki, fasanlığın iriştiği yüksek — saa deti unlata anlata — bitiremiyor, Meselâ, ble Londra baberli ki, İagiltere İle Amerika ara- tandaki İktısadi münasebetlerla gittikçe arttığını bildiriyor. Moselâ, İzdivaçlar çoğalmış, dünyada çocuklar gözelleşiyor, sağlamlaşıyor ve artıyormuş. Gene meselâ; Lord Eden'in M. Müsasolinl ile beraber gez- meğe çıktıkları, Habeş İmpara forunun berayı istirahat Ce- nevre'ye gittiği, Almazya'da top ların söküldüğü haber veriliyor. Gene — meselâ, Zati felâketleri çare bulunduğu, Doktorların hastaları bodava Mmuayene ve tedavi ( ttikleri, Konserin, veremin yüzde yüz gifalı seromlarının balunduğu, Bir gece gökten yere altın yağdığı ve herkesin zengin oldağu, Bir sabah bütün Afrikn el yahilerinin beyaz bir renk alı- rak üykudan kalktıkları, Kaynanalarla gelinler arasın. dakt Bona erdiği ve beynelmilel bir gelinler kaynenalar kongresinin Nis'te Içtimen davet edildiği, Vahşi hayvanların ehlileştiril. diği, iki Hle kuzunun şehir ortasında beraberce dolaştıkları, Türkiye'de Nurullah Ataç'la Peyami Sefa'aın ve Nâzım Hik met'in arkadaş olduklarını, Gone Türkiye'de ber gazete Din 200 er bin satış yaptığı, Yunanlstan'da nibsyet asayl- Yin tecesüs ettiği, Bulgaristan'da — komlteciliğin artık hitam bulduğu da bu ha berler arasında bulunuyor. Rica ederim, birfinsan, hergönğböyle gözel haberlerle dolu bir gazete okursa, iç forahından semirmez, ömrü — uzamaz, — bacaklarımı Uzalıp: — Oooah ne 4lâ dünya? âlem ve kamalarının otomobil ka- için kat'i bir ezeli münakaşanın artık İR HABERLERİ Şehir ve Kasaba Plânları| Urla Cinayeti Yaptırılacaktır. Tiftik ve Yapağılarımız ——0 ——— Standardize edilmek üzeredir.. İktisad vekâletince Tiftik ve yapağılarımızın standardize edil mesl İçin tetkikler yapılmakta dır. Veküâlet, bu tetkiklerle alâ- kadar olurak bazı sualler tesbit etmiş ve bütün vilâyetlere gön dermiştir. Bu mühim mes'ele hakkında Vekâlet, İzmir valiliğinden de mütelea sormuştur. Suallerde dfük — ve yapağıların — letihasl, klasifikasyon, alım satım, İbra cat ve flat teşekkülü bukkında malâmat İstenmektedir. Müşterek Işler r aa Bi Vekâlet, tasarrula Riayet edilmesini istedi Köy, Belediye ve hasusi ida- releri alâkadar eden müşterek işlerden bir veya bir için belediye kanu nunun 133 üncü maddesine göre bazı Vilâyetlerde birlikler kuralmaktadır. Dablliya Vekâ letinden — Vilâyete gelen — bir bildirimde maballi İdarelerden her birlain kendi başına başa- ramıyacağı İşlerin birlik halinde müşterek teslsat ve kaçının yapılmaı idare ile | İasını — İstihde€ ettiğine göre bunun ilk bhedefinin tasarruf olması lüzim geldiği bildiril miştir. Mahalli gelirlerin gün den göüne azalmasına rağmen birlik işleri Için yeniden kad rolar ihdas edllmekte ve musraf tertiplerinla yükselmekte olduğu görülmüştür. Hlzmet çerçivesinin genişletilmekte olduğu ve ge lirlerin çoğaltılması tmkânı elde edilmediği bir sırada yapılacak ilk İşin, yen hizmet ve masraf lar ihdasından kaçınmak, bil hassa kadro İşlerinde çok hassss davranmak olacağı İşaçet — edil. miştir. Emirde, bugün berbaogi bir sebep ve makaatla ihdas edilen memüriyetlerin yarın İçin mü vazeneye mücesir bir hal almağa itibarile ya büdçe işlerloin görülmemesine ve ya- Bot maaşların zamenında veril ve netlce memesine ve borca girilmesine #ebebiyet verebileceği ve fanll: yetln haleldar olecağı - bildirli miİştir. Bötün işler, aynl kadrolarla | tedvire devam edileceklir. Haşmet Dülge Şebrlmlz Hman İşleri umum müdürü Haşmet Dülge birkaç gün içinde Ankara'ya gidecek, İktisad Vekâletine devredilecek olan İdarenle mahtelif işleri için Demez mi? Gönül isterdi ki, biz| tesebbüslerde bolunacaktır. de bütün karllerimize öyle bir Bezete verellm. Ne çere ki gü Dahlar bırakmıyor. dimdik L el ge ea Japonya deniz anlaş- masını tehlikeye düşürdü Londra, 12 (ALA)— Dort uy Müzakereden sonra Londra'da İtoza edilmiş olan deniz anlaş Mam Morning Post gezetesine Köre, Japonya'nın bultıbareketi Yüzünden tehliköye maruz bu: lanmaktadır. Japonya deniz İn. Mat programları hakkında kar Plıklı malümat vermek pre binl reddermektedir. Bugün |Yalnız Imar Sahalarının Plânlarının Hazırlanması Muvafık Görülüyor. ——— Şehir, kesaba ve nahiyelerin müstakbel şeklilerini — gösteren hartalar — yaptırılırken — dikkat edilecek mnoktalar — bakkında Dabiliye Vekâletinden vilâyete bir tamim gelmiş, bülün — kaza ve nahiyeler belediye relslikle rine gönderilmiştir. Buna göre bazı belediye badutları - çok getiş olduğundan bu bhudüt içindeki bütün arazinin tama- minin baritasının alınması fazla musrafa mütevakkıf olacaktır. OCoan için dalma imar hududu bazarıdikkato alınacakur, Bu miktar 500 1500 metre murab ba: olacak ve belediye heyeti tarafından bu — arazi, zemin özerinde sabit İşaretlerle teblt edilecektir. Hartası; — yaptırıla cak sabanın ve İçindeki —mes- kün kısmın budatlarını ban gösteren ve ilkbasa mahal bırakımıyacak şekilde bir kroki yaptırılacaktır. Bu kroki, basit Bürette şeritle meşaba - edilmek suretile tunzim edilerek mera bal sathiyeler hesab olunacaktır. Belediyenin holihazır nüfosu He mübtemel nüfas artması ve ileride kasabanın bungi letika- mette genişleyip İnkişaf etmesl münuslp olacağı da düşünülerek tesbit olunacaktır. Seydiköy Civarında Bir Araba Kazası Oldu.. Yarış Sırasında Araba Devrildi, Iki Kadın Ağır Yaralandı. Seydiköy — mahiyesinin — Göl. cükler köyünde oturan Dağlı oğlu Hüseyin, dün bir araba kazasına — sebobiyet iki kadın ağır süretle yaralan miştir. Vak'a şöyle olmuştar. Hüseyla, idare ettiği yük arabasmına köyden Mehmed kızı TEEDT AM KAN AYA SAA A DA Hayreddin Ağırcezada muhake- me edilecek Derl Davi — Sidi'ye tehdit mektabu gönderip para İstiyen ve almağa gittiği sırada önüne çıkan taharri memurla rına tabancasile ateş ederek komlser Lütfa Burcu'yu yara hyan Hayreddin'in dün esliye ceza mahkemesinde muhake mesine başlanmıştır. Fakat as İlyeceza mahkemesi, dava ev rakını tetkik ettikten sonra bu alâhiyet harlel bulmuş, mahkemesine sevkine karar vermiştir. Hayreddin'in muhakemesine yakında ağırce zada başlanacaktır. Otobüslerde sür'at OÖtebüslerden bazılarının bir. birile yarış edercesine hareket etiikleri görülmüştür. Belediye ye bazı şikâyetler vakubulmuş ve bunun üzerinc otobüs ma kinelerindeki regölâtörlerin e- göri sür'ate göre ayar edilmesi kararlaştırılmıştır. vormiş ve tüccarı Sacide ile karısı - Bollmeyi al- mış ve tütün — tarlasına gitmek üzere yola çıkmıştır. Yolda diğer bir arabaya rastlıyan Hü- seyin, bu arabanin önüne geç- mek için arabasını hizla sür meğe başlamış ve diğer araba- c da arabasını hızla sürünce yolda İki araba arasında bir yarış baş göstermiştir. Ba & rada Hüseyin, kamçı ile bay mı sürerken dikkatsizlik ve | tedbirsizlik netfcesi olarak ida re ettiği arabayı yolun kena rındak! hendeğe yuvarlamıştır. Halime ile Saclde ağır ve teh Hkeli şurette — yaralaumışlardır. Yaralılar, İsmir memleket har: tanesine — getirilmişlerdir. Ara bacı Hüseyin totulmuş ve buk. kında — takibata — başlaı h Kuzada Hüseyin'e birşey olma- mıştır. Hayvan ihracatı Bir Yunan vapuru ile Pire- ye 1000 koyun ve 100 sığir ihraç edilmiştir. Hayvan ibra- catı buşlamıştır. Mahküâm oldu Karabarun kazasının Ambar- seki köyünde berber Ali kızı Refiye'yi kaçırıb kirleten ve nikâb edilmeden verilmiyeceği söylenince tek tüfekle öldücen Selih'in Ağırcezada muhakemesi bitmiş ve oönyedi buçak sene ağır hapslne kurar verilmiştir. TAYYARE SİINEMASI vda 2 Büyük film birden Holiyud'an en güzel beşyüz kızı ve Amerika gözellik kraliçelerinin İştiraklle çevrilen senenin en şep, €D zengin, en İbtşamlı filmi Güzeller Resmigeçidi Enfes bir musiki, şayanı hayret revüler Tatlı bir mevaut * Bedii danslar - Canlı tablolar Lillan Harvey ile - Villk Fritseh'in beraber çevirdikleri büyük Alman opereti Cürmü Meşhud İki sevimli san'atkârın karşı karşıya — yarattıkları büyük — kamedi, Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri leri — Hergün 15, 19 da Cürmümeşbud — 11, 21.16 de Güzeller resmigeçidi. Cumartesl ve Puzar günleri 13 de Güzeller resmigeçidi İle başlar Davası SS Mti Tahkikatın genişletil- mesğine karar verildi. ÜUrla bâkimi İhsan Ziya'nın ölümüne - sebebiyet mazoun dava vekili Yastn Feh- ©i İlef arkadaşlarının mohake meleri son safhaya irdiği için dün karar tefhim edilecekti. Fakat mahkeme — heyeti tabki katın genişletilmesine karar ver miş ve Yaziın Fehmi'nin, 1930 senesinde İstanbol'a gidip öl- dürülen bükim İhsan Ziya'nın karısının vekâletini almak is tediği anlaşıldığından bunu bi len İstanbul'da dört — şahidie İstanbul Ağırceza — makhemesl vasıtaslle İetinabe süretile İfa delerinin , AyYDİ Za manda 4 Nisan 1930 tarihinde Yasln Febmi'nin Urla daki ban kadav 20 lra aldırıp aldırma dığının — tesbitine bankada mevcut parasının mik tarının rilmiş ve mubakemenin devamı başka bir güne bırakılmıştır. ve © vakit sorulmusuna karar ve Arazi tahriri Azazi tahrir. komleyonları 1 bazlranda bütün - k: başlıyocaklardır. letinden gelmiş olan arazi tah ziri talimatnamesine göre ko yaptığı İşler için ayrıca kâtlp tayin - edilmiyecek ve bu vazife âzadan biri tara fından yapılacaktır. Vilâyet, bu nokta hakkında Maliye vekâletine — müracastla komlsyon — âzalarının — şimdiye kadar kâtiplik - vazifesi yapma: miş olduklarını ve şimdi de ba Aşi başarmaları mümkün mlsyonların olmuyacağını bildirmiş ve arazl tahrir - komleyonlarına birer kâtip tayinine müssade edilmesini İstemlştir. Henüz anlaşılmadı Camaosası nahiyesinin Göl cükler köyü clvarında tepo tarla movklinde bir hendeğin içinde bulanan cesedin hüviyeti yopılmakta olan tahkikata rağ men hanüz! tesbit — edilemiştir. Tabanca — kürçşünlle başından yaralanmak suretile öldürülen bu adamın büvlyetinin tesblti ne çalışılmaktadır. ayrıca Buca su projesi Buca'ya getirilecek olan içme suyunun projesi, belediye tara- fından mühendis Yusuf Ziye'ya ihsle edilmiştir. Proje yapıldık tan sonra tasdik edilmek üzere Nafin Vekâletine — gönderile- cektir. Üzüm satışları: Ç. Alıcı 126 Alyoti bira, 84 H. x. Abmet 43 H. Alanyalı 9 75 11 48 $, Emin 925 10 9 L Gelemidi 11 1l 309 Bügünkü satış 509158 Dünkü satış 509467 Umum yekün Zahire satışları: Ç.. Cinsi s .EK.S 400 Ton buğdan 5 25 — 6 25 194 Buğday 525 625 1l B. pamuk 38 — 388 235 Ken, pala, 450 500 6000 Adet kuzu 82 82 2920 “maya, 11 22 K S. K. S 860 12 850 8 D vermekle | Büyük ikramiye ——— Her ayın (11) ini bekliyenlerin kimbilir. adedi ne kadardır? Heç bilet alan bugünü bekler ve mükâ: fat Tistesini soğuk bir ter dökerek tedkik eder, Heyecanla aradığı Dın marayı bulamazsa ümidini gene kes meş, gelecek defa belki kaşanırım, der. Fakat bir kere de büyük ikrgı miyeyi kazandı. mı, memlekotta derhal mühim bir şahsiyet olur. Herkes ondan bahseder, gazer telerde resmi çıker, Töportaj mur harrirleri yolmnu bekler, mülâkae mülâkatı takip eder. Halk hemen enir. Tebrik telgraf ve mektuplar iş istemeler yağmur başlar. Adamcağız bu kadar dostu — olduğuna hayret eder. Mektuplarda hayrhahlığından, — âlicenaplığından, faziletinden o kadar bahsedilir ki, buna bir ara, kendisi de inanır gibi olur. Dünya kuruldu kurulalı böye ledir. büyük bir mevkie geçen, insanlığın hırsına, aç gözlülüğüne hemen bir öşür vermekle mükelleftir. Çünkü hayatta öyle insaolar vardır ki; ip leri güçleri Gaşkalarının eaadetin. deb, servetinğea kendilerive bir pay çıkarmağa çalışmaktır. Bu payı çıkarmağa çalışmaktır. Bu payı çe karmak bep mübah olan çeylerdendir. Arkadaşlarımdan birisini bili rim ki, tayyere piyangosundan bür yük ikı kazandıktan sonra dört a kendisinden bin bir şekilde istenilen muavenetin mikdarı, büyük ikramiye mikdarını tocavüz elmişti. Tasanların ahlâkını en iyi etüd eden büyük ikramiyedir. Rontken şuzının göremediği, meydana koyas — madığı menfeat hırklarım, aç göze Tülüğü, basedi, ri; tabasbusu, büyük ikramiyenin şusı hemen gös leriveriyor. 4 Zengin olmak berhalde bir saadet ve bir bahtiyarlıktır. Maddi her arzuyu talmin et mek, insanlığın tealisine yardımda bulunmak, hemciı n felâketine koşturmak kadar büyük bir saadet, büyük bir bahtiyarlık -olmadığına şüphe yoktur. Fakat, bi sine saadet vei münasebetle insanların, hırsnı, aç gözlülüğünü ve başkalarının sande. tine olan kukançlığı da meydana çıkarınakla en iyi hislerini inciti. yor ve moraline bir darbe varuyor. Nuri S. Erbay Katil thîtor Dün Asıldı... Idama aleyhdar ük ikramiye — talili- |Kadın tevkit edildi Londra, 12 (R. H.) — Karısını ve kızını vebşiyane bir surette öldürmüş olan Doktor Vikrok Vilson, bu sabah baplabanede Idam edilmiştir. Idam cezi nan ve haplahane önünde top: lanan bir. kışım balkı, polla doğıtmıştir. Banların sında bulunan ve eskidenberi idam cezası aleyhinde bolonan ma- dam Vanderveld'i polle tevkif — etmiştir. Halk, tevkif edilen madamın arkasından: — Yuha! Senin kızını çalasaydı memnun olur mudun? Diye bağırıışlardır. Ispanya'da Kabine kurulamadı. Med.ld, 12 (Redyo ) — M. | Azana, kabine — teçkilini M. Priyeto'ya — vermiş, fakat bu teklifi kabul edilmemiştir. Boudan soora kabine teşkis OÜ W M. Martinez Boriyoya verll: miş, fakat o da kabul miştir. Yeni damur — elel, teşkili için partiler ricalile mü zakerelerine devam eti YÜ Büyük bir servot kazanan, —© için, yalan, düzen, riya” — ği kadar da, bu — aleyhinde bulu: par kabine — A