20 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

20 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Büyük Gün Dü n İzmir'de Coşkun Tezahüratla Tes'id Edildi.. — Baştarafı Ici sahifede — heyeti mamina Atatürk ,beyke- İne İkt büyük çelenk kondük lan sonra İstiklâl margşı, soygı İle dinlenmiş ve Mıntaka spor heyetinden Yaraf Riza mekto Bi müdürü Adnan, şa töylevi Vermiş ve çok alkışlanmıştır : Kardeşlerim; Bogün acunda taribile Iosan İğa şeref veren, ülkeleri değil kıt'aları alt üst eden, en yapıl Miyacakları yapan — olüsumun; Yuürdünu parçalamıya kalktıkları kara günleri unutmadık. O kara günlerde vatan baln Deri arasından bir şimşek gibi firlayıp kendinden olanlara, on larm yanık bağırlarına Türk'ön €a büyüğü bundan oönyedi yıl Önes Samsun'a bugün ayak , Anadolu'ya gelişi rasteele bir Bölla değildir. O; ber Türk'ün | Yüreğinde en coşkun vatan sev Blsinle kaynadığını, Türk kanı Sin en temiz kan ve ulnannun *n yüce ülus oldoğunu bilerek Yürdunun büyük, davasına atıl Bak üzere geldi. Buş matla Rünü ,19 Mayıs“ biz Türk genç Üğl kendimize bayram yaptık Samsun'a gelir gelmez soydaş herile €l, ele vererek yurda sal Üranları kormak onün İlk İşi Olda. Yoklak İçinde bir avaç İasan olusal savaşı kazanmak İçin dldindi, özüldü, hattâ öl Meği bile gözüne aldı. Yurdana saldıranları denize dökmek suretile bizlere İstiklâl havasını teneffüs ettirdi. Bundansonra o büyük kur farıcı, 6 dâhi, devrimel dor: Madı, Türk'ün kurtulması yo lunda yürüdü, bala yürümekte Ür. Ve yürüyecektir de... Ulusal savaştan evvel — öldü. Tücü İmparatorluk zemanında Tütsaklığa düşerek bep — başka hrı için çalışan, küflü kafalı, üm padişahların yaptıkları Ötü teşirlerden ulasunu — kur- larmak için onları da kovmağı, Yukarida bisikletçiler, oşağıda Buca orta mektebi,, ŞAĞ od ikkar - T # İRİNELA at yaptı. Yard korümağı, sosyal Insanlar gibl yaşamağı, kısa ve keain bir yolda okuyup yazmağı köy sığırtmaçlarına varıDcaya kadar öğreten, toprak alunda kalan tarihini derinlikleri ©çe lyezek bulup milletine tenitan kökü başka dillere kaynak olan öz dilini bularak ona tanıttıran, Cumuriyeti her AVRUPA'LI KADIN Kozmopolit VE MAHRACA asri — Roman - 20 — Yalinin karıstı Laydi Brandmor- ü sopra bandan nafiz bir Süydi bolamayız. Herşey bün- ların elindedir! — Bundan maksadın ne? bip rütbesini aldın, deha beklediğin ne var ki? — Canım mevzuubahis olan Mde rütbe ve terfi midir? Ha Yatn binbir. İhtiyacı — vardır. nlor için hazırlıklı olmuk İzanadır. Ba İkl kibar ve yük Mb kadının yardımını elde et- Tek İçin sana İstinad ediyoram Vaparda, bulandakları dar kinmda — kadınların — birbirile J. L Mortenden daha sıkı münasebet peydu et meleri mümkün değildi. On Laydi'nin — kendisinden pek hoşlanmadığını farketil ve: — Karı beni kendisine hiç benzetemeyor! Dedi. General çok - eiddi görün meğe çalışıyordu. — Ellllik — bir sdam ve üste bir kaptan olan süvari, cldden alaycı bir adem di! O İse, Laşdi'nin doktor Erbert'e — meylini — adamakıllı hissediyordu. , Bu temaslar Rabayak'taki Çin'li mehafili bakkında malümat istedi. Fakat drev, asında Oadcev | A ulusal omu, ekimi, ten, çok imce sezişile ve kuvvetli kolile onu karanlıklardan kurtararak, ışığa çıkaran hep o büyük kur: tarıcı değll mlidir? Şimdi genç — kardeşlerim.. Bütün bu yapılan büyük dev rim gene bir İşaretile devrimin erkmeoi | general : — Rabayak'ta Çin'li mahlt: lerl yoktur. Dedi Bir dakikada, Udankor de Çin'li tiyatrolarından gene bah setti ve Fanfon'ların güzel olap olmadığını sordu. Laydi Luston sleylı bir tavı — Dinlemeğe lâyık olduğuna şüpbe yok! Dedi. Ayni gün, Liton'un oğlu, Ondrev. — Annem müsaade etmeyor, fakat ben orada bir av — pavl yonu satın olaceğım! Dedi. — Avdan hoşlanır mısınız? — Hayir. Fakat Çin'lilerle Üünslyet poyda etmek — İsterim. Çünkü ben Çin'lileri —severin. Londra'da — Çin'li — mehafiline sk, uk devan ederdim. En iyi dostlarımıdan birlsl Eu-Sa idi. Bu genç Çin'li, marof bir Çia Rİzin omuz |* larınıza — yükletmiştir. — Size, hepinize baykırarak soruyorum, üzerinize aldığının bu çok kud. sal ödevi yapacak — rmabız? Bu cevabı o, kaşbeğının rek her zumun bekliyor. Genç Nk, — Türk'ün — dayı geleceğin birlcik umuda oldu ğonu ber an söyliyor. (Bu sırada bütün gençlik: — Yopacağız. Diyoe bağır mıştır.) Ey Atatürk, Cevabı duydan değil miz. Bunu güvendiğin gençlik en — derinliklerinden verdi . Sana ve yurdana — töz veriyor.. Yürüyeceği yol senin yolunduar. Türk'ân babtını açan yoldür. Atatörk! Tekrar — ediyorum. Severek kolların arasında kür doğün gençlik — yaşamağa — dö lenmiştir. Bak, gör! Hepsl toplanarak sevfa etrafına geldiler. Övün Atetörk, sevin Atatürk! Yolüan& devam edeceğiz bugün yüzbinlerce, yarın milyonlarca gençlerinin kafaları, gövdelerile beraber İşlemektedir. Genaçliğla, hayatından fazla — vatanını Bo viyor. Yökselmeğe koyulmuştur. Kalbinde dalma senin ver diğin heyecanı — besliyecektir. Verdiğla heyecan, ona gayesine olaştıran yolları aydınlatan bir Bteş, bir ışık, bir. güneş oldu ğunu anlamıştır. Şu taoç küheylan üstünden geleceği görecek olan — sana, öleceklerin ölmiyeceği olan sana diyorum ki: Her bengi bir tehlike karşı: #ında gençlik coşkundar, kah- ramandır, en büyük yurdse vendir. Senden bhiz alan genç- liktir. Burada yapılan tezahürattan sonra alay birinei kordonu ta kip ederek Alsancak'taki stad yama — gitmiştir. Burada bir geçit resmi yapılmıştır. E r kulüpleri men şatridir. Şimdi de Udankor'da bulunmaktadır. 'akat Udankor, Malezya- ya merbot değil midir? — BEvvelce öyle idi. Udan kor'da şimdi dörtyüzbla Malez- ya'lı fakat üçyüzbin da Çin'li vardır. Ayoi vapurun en iyi ve en mübhlm yerlerini —İşgal — etmiş olan gerefli genç sültan da omumun merakını mücib ola yordu. Prens, bükim mutlak — geçi niyor, diğerleri de ona #adeta tapınıyorlardı. Prens çok aza. metli görünüyordu. Bükingan sarayında — İngiltere kralı ve Hinodistan imparatoru bu ka- dar azamet satamazdı! Şerefli prenso dört genç ka- din rekabet ediyorda. İkisinin yanl 19 yaşından aşağı oldük- #izdeki enerji sonsuzloğunu bile gecı ve Fransa'da vaziyel: M. Heriyo Dış Bakanlı- ğa Geçmiyecektir.. Fakat Meb'usan Meeclisi Reisliğine Ansızın Bir Namzed Daha Çıktı. Paris 19 (Radyo) — Gazeteler, M. Leon Blum ile M. Heriyo sranndaki mülâkata büyük ehemmiyet atfetmekte Maten gazetesi, M. Heriyo'nun pek yakın keleler yazmaktadı döstlarımın sözlerine nazaran berlciye nazırlığımı kabul ve uzun ma etimiya ceği ve meolisi meb'asan relsliğini derahte edrceğini yazmaktadır. tesi; yan dikkat Fiğero ge — Dün bir hâdire olmuş, M. Boltson mecllsi reisliğine namzedliğini koymuştur. Diyor. sopları, atler, futbolcu, siklist- leri, — tenleçileri — geçmişlerdir. Buna Eckek ve Kız liselerile Moollim mektebleri, Kız eneti tüsü, San'at mektebi, Ticoret Necsi, Karataş, Karşıyaka ve Baca Orta mektepleri telebela- Tlolo geçişi takip etmiştir. Kız Usesl San'at enstitüsü ve Kız muallim mektebi lerinin yeknesak elbiseleri çok göüzeldi. Erkek Macel, Tutbolcu, izci ve talebeleri, çok zepgla ve münlezam geçtiler, alkışlandılar. Buca ortu mektebl erkek talebesinin yalnız bir kölotla ve vücudları çıplak bir halde geçişleri sürekli alkışlar topladı. Halk arasında — partl başkanı Yozgad saylavı — Avnl Doğan ve belediye relel doktor Behcet Üz ile rele mosvini Su ad Yurdkoru ve daha birçok zevat bulunuyordu. Geçli bünlerin önündeki merasim ye rinde toplamıldı. - Burada diki len bayrak direğine askeri mu: zika İatiklâl marşımı çalarken perti başkanı — Yozgat sayları Avnl Döğen — tarefından mera simle bayrak — çekildi, herkes selâm vaziyetlade bekledi. Bay rak merasimini — Tribünlerin önündeki kamanda parti başkanı Avnl Doğun'ın şa veciz notku takip etti 'Türk gençleri, ceylân bakışlı Törk — kızları, büyük — Türk ulasu ! Cihao harbı bitip de Usmanlı İmporatorluğanca — resmi kuv vetleri yere serildiği gün onu idare edenler düşman'n önünde kahpece — eğildiler. Senla pa: ranla, senin emeğinle - yetişip de sana enerjl vermek mevki inde olanlar senin hür yaşamak bakkını, senin azmını — İakâr ettiler. Ve sana yabaacı bir devleti bâmi diye gösterdiler.. Böyük Türk mllleti ! O gün seni herkesln lakâr ettiği gün yıldırım bakışlı Büyük Şef'in, talebe atlet, resminden sonra tel- yerinden bütün içtmsi merkilerinden azaklaşarak alelâde bir ferd gibi kucağına atıldı ve sana İşaret — etti. larıma şüphe yoktü. — Bonların prensin ref ikaları — olduğu an- laşılıyorda — Birisi de biraz daha yaşlı olduğuna göre dam dönör addediliyordu. Bir de çok genç Hint'li ka- din vardı, bü da — preosin ya verinin karısı idi Sualtanın annesi -Asıl hüküm dar- Udankor'da — kalmıştı. Bu kadın Avrupa'yı hiç sevmez ve esas İtibarile hemen her zaman rahatsız bulanurda. Öndrev, prens ile henöz görüşmüş ve tanışmış — değildi; sede karşıdan ve usaktan gör müştü. Prens, salonda yemek yimeyordu; — hususi — aşçılarını beraber — taşımakta ve ayrı ye- mek yimekte 1di, Prena, kulaklarındaki küpe. ler ve başındaki sarık ve tuğ — Şonu var — — Yüörül Dedi. Türk geneliği! Hüyük Şefin Samsan'a çıkışı bogüne rastlar, onun büyük hareketl eline al diği bugün Türk tarihinde bir dönüm noktasıdır. Bugüu senla kotsal bayramındır. Tütk geneliği! Büyük Şefin bütün hayatında, fileo, fikreu hareket etti, yörüdü, tekâmüle sevketii, sen onun arkasında yürüyeceksla, aa bu yakışır. Bagün o Büyük Ş-fin milit barekete geçtiği günün tes'idi dakikasında — şuruda — toplsosa geneliğin — hareketlerini aziz Öndere #izin oamınıza arzede ceğim. — (Şiddeili alkışlar) Ve diyeceğlmn ki: “Asil Türk genci, esll Törk kızları, büyük Türk olusu. senin açtığın yolda dür madan, dinlenmeden sana bağlı olarak yürüyor, açtığın yolum yolcasudur ,, Yalmız âsll “Türk çocuğal! Unutma ki ald gın büyük turl bi zolün; büyük mes'üliyeti vardır. Sanı emanet edilez büyük öseri muhafazaya İlyakat kesbetmek içia çalışmak, yürü m-k ve İlerl gitmek mecbarl- yetindesin Seo bunu yapacak- #ın, bundan eminiz. Sen, bun dan çok üstün hareketler ya bir ırkın çocoğasun! Ar kadaşlarım! Şa şerefil boyrağa gözümüzü — dikelim, başımızı kaldırıp en gür — Beslimizl> hep beraber boğırabım: Yaşasın Türk ulusu, yaşasın Atatürk, yoşasın ölmiyecek olan Türk gevçliği! Çok alkışlanan ba söylevden evveli — kiz talebe, sonra erkek talebe #a bada ayrı ayrı İsveç jimnastik hareketleri yaptılar ve bu bu- röketler, bulkın sörekli — alkış- ları arasında tekrar . edildi, erkek talebenin hareketle — be. raber: — Yuşal! Diye bağrışları çok cazipti Bundan soora mektepliler ve izcller sahadan ayrılırken #por müsabakalarına başlandı. Burnava gençleri : Boraava — Gençlerbirliği 19 Mayıt günü çelenkler - hazırlı- yarak futbol ve atlet takımları ile ve başlarında İdarecilerden Eaver Ataçe — olduğu — halda Burnava bökümet meydanlı: ginda toplanmışlar ve oradan Barnavu Camuriyet meydanına uğradıktan sonra İzmir'e Inmiş ler, ve İzmir'de Kışla önünde tören İçia toplanan — kaflleye katılmışlardır. Istanbulda Tstanbol, 19 (Özel) — Here: kot günü münasebetile burada yapılan 9 uncu jlmnastik çen- Hkleri fevkelüde bir şekilde olmuştur. Şenliğe Iştirak eden telebe, Taksimdeki Cumuriyet abidesini ziyarot ederek. bir çelenk koymuşlardır. Taksim stadyumunda bayrak meraslmi, talebenin geçid resmi ve jlm- nastik hareketleri çok - güzel olmuştur. veciz sonra