29 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

29 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Birinci Fransova we Tariht büyük telrika mmr M Çeviren: F. Şemseddin Benliağlu lngiltere’deu ağlıyarak gelen kraliçe, Franso: Va'yı gördü, Fransa da gözüne güzel göründü Bir taç etrafında... Fransa kraliçesi, Marl d'An Bleter, dizleri üzerinde açık düran asilzadeler ölle kitabı, İçlai elem ve sıkıntı İle çeke- | tek kapadı, Küçük ve gözel elleri İle kitabın kadife kabını, asabiyet e okşayorken, gözleri de ba Mavi ve dalma düşünceli güzel Bözleri de — Blanz — şatosunun Yüksek - pencerelerinden behrinin, son teşrinin barmış — ve bakıyordu. jKura — yapraklarla — karışık bulya dolu ve kuvvetli sonba her rüzgâr, — söğüt sgaçlarını kırıyor, külübelerin damların. da, ocaklardan töten duman ları birbirine katıştırıyor, ozak tan atını dört hala sürmüş na- Tİn bir şövalyenin mavi man tosunu — bavalandırıyordü. Ati Üzerinde uçuyor gibl görünen bu gövalyeyi, şa'şanlı bir mal Yet de takip ediyordu! Bit ay evvel kendisi birlikte İngiltere'den gelmiş hepsl de kendi yaşında, onaltı yaşların. da dört gözel ve genç kız da, Pencere aralığından — şövslyeyi dikkatle seyrediyorlardı ve hep * birden neşe ve şeteretler — Modam.. — Madam! — İşte, M. d'Angolen - geliyor! - Diye haykırıştılar... Genç kızlardan birlel, ne Te Türk balım özerine, krall Çenin ipek çoraplar giymiş gü zel ayakları dibine, genç kont M'Angolen'in oturmak matadın da olduğu kadife minderi acele Hle koydu; düdaklarını Zilatmak — için şiddetle 1sırsa Üğer bir kız da, gayet gözel Çalmakta olduğu çalğıyı -Lütl © kılıfından çıkardı! “Harikulâde Büzel olan,, kraliçe de, kendi Çebresi yanında mavl mantolü töralye, Valun dükü, Anglen kontu, kralın yeğeni ve ayni Zamanda damadı Fransova İdil! Fransova — kralın meşru ve en Şakın vellahtı, cesar (Navar ve Pikardiye'de kehrumanca har- Betmişti), münevver, — pazik, Zeki bir şövelye idi. " Bütün krallığın en güzel, en mükem Mel delikânlısr, en fedakâr ve #liconap prens mubukkak ki bu Pransova (di, ve.., Ancak yir Tisinde bulanuyordu. Framsova'yı bir mabüd gibi teven ve takdis eden hemşiresi Margarlt d' Alansan, — kardeşi İçin bestelediği bir şarkıda: «İri ve mevzün cendamı, siyab Taçları vardır, Güzelliği pembe ve azla imtizaç etmiştir. — * Diyordu! Marl d' Angleteri, müstebid kardeşi ve Tüglltere krahı #a incl Hanri, Framsa'nın elli İki yaşında mariz kralı 12 Inci Lül'ye kendisini — nikâhladığı Zaman çok ağlamıştı... Kralı bir ırka mensup olmak İtbarlle, genç Marl mes'ad ol- MDek hakkını cendisinde gör Mekte ve kalbinin istediği ve tevdiği genç dük dö Süffolk e evlenebileceğini Kdi Fakat heyhat!. Haşmetlâ kardeşi, İngiltere kralı, bir milyon Ekü ve kendi Menafline uygun bir mushede Mukabilinde kendisini — adetâ ğ de ve mü: Saar bu ka çamurlu — solarına kırmı tanmakta ERELİLE SAA teyakkız. bir hükümdar olan haşmetlâ kerdeşi, hemşireslain doğacak — çocuklarından olmak için de, genç kraliçenin kalbinin İsteklisi olan genç la- giliz'i sefle sıfatile Parle'e'gön dermişti. Genç ve güzel fakat bedbaht Mari, gemiye ağlıyarak binmiş W. Güzel ve kelp oyoatıcı Fran sora.. İşte Fransiz toprakların da ilk gördüğü Franmz deli kanlısı bu güzel prens olmuş ve hüküm diği Framsa gözüne birden bire çok güzel görünmüştü. Hanedanın birinci safta ge Hibarlle, Fransava yenl kraliçeyi karşı lamak ve oradan da 9 Iik Toş- rin 1514 de zayıf ve hasta kral 13 nel Löl Hle blkâhı yapılmak üzere Abvile getirmak için Bu looya'da beklemiş ve karşıla: mişti. Ve, kahraman — ve gözel Fraosuva, yeni kraliçe'yi nikâh yerine - Böyük tantana ve debdebeler ve - kendi hesabına büyük tecesürlerle götürmüştü! Tıbkı, güzel ve genç Trls toum, sarışın — İzöltü, İbtiyar kral Mork'a götürdüğü gibi... Nikâhtan souru, basta kral sanki İyileşmiş ve çevçleşmişti. Dük dö Valua'yı, gevç ve gözel Fransova'yı arkadaşları : — Fakat, Biz kralın hastu hığına eldden İnanıyorduk. Diye alay ediyorlardı. Fakat krı mecalsiz ve has ta olmasına rağinen bu alaylar arasında bir de endişe vardı. Kralın yeni zevcesinden — bir oğlu olursa, Fransova'nın kral. hığı suya düşecekti. — Sonu var — — Bir Tavzih Sayın gazetenizin 26.5.936 gün ve 6ÖZL sayılı nüshasının üçüncü sabifesinin Ikinci sötu- nunda -Siaek yuvası- serlevhası ultında yazılan yazı okundu. İdaremiz tarafından Mezarlık başında toşa edilecek bâl binası bundan altı ay evvel müteshhi- dine ibule — edilmiş ve İnşasta başlanımnışken bezi - esbab dola- yıslle möteshhltle anlaşamamaz hk yüzünden dolayı kazılan yerlerde u birikintileri hâsıl olmaştar, — Müdüriyetimiz de memlçketin shhatile alâkadar olmakta ve ba yüzden bir has talık zahurona mani olabilmek için bundan — onbeş gün evvel mikdarı kâfi mazot döktürmekle beraber bundan beş gün evvel de 12 teneke mazot belediye başbekimliği emrine verilmiştir. Müteahhitle müdüriyet arasında bünl olan — ihtilâfın — balli için mahkemeye mürecaat edilerek mezkür yerde tesbiti delâll ya pilması İstenilmiş ve mütehasms ehlivukof tarafından — yapılan rtapor mahkeme başkanlığına derdesti takdim bulunmuştur. Ba Iihtilâfin hallinden sonra 2490 sayılı yasa ahkâmına tev fikan derhal muamcle yapıla- cuğının sayın gazetenizin ayni sötününda yazılarak — tavzihini saygılarımla dilerim. Izmir Vakıflar direktör vekili Amza okünamamıştır. ANADOLU — Biz, mevzau bahs beberl belediyeden almış uk..' v emla sörmek üzere gel len bir prens olmak ÜZETE TT 'Antalya — Baştarafı 1ci sahifede — de Diyaribekir.Ankara hattı ile Malatya Sivas Keyseri Ankara ve aybhi zamanda Samson İstlka metinde olarak Diyaribekiri İs tanbula 200 kilemetre kadar yaklaştırmış olacağız. Ersturum. dan hafriyata ve tesviyeyo baş lanmıştır. Onun kanon Hâyiha sını da bitirmek Özereyiz 1937 senesinde Divriğe varacak, 38 de Erzincena. Erzincana Ağar- tos. veya Eylülde varamıyaca ğimiza göre Erzürümdan da aybDi tarihte tesviyei türabiye ve köprüler - filân da — bitmiş olacaktır. Yalcız oraya vardığı mız vekit ray ferşiyatı Erzin- candan Erzorama devam ede ceğl için kalacakı Erzuruma kadar ray döşenmesli günde bir buçok kilometreden fazla yapı lamıyacağına göre 38 senesinin müzalt aylarını ferşiyatla geçl receğiz. 38 sencsinin son ayla rında ve 89 senesi yazına gir diğlmiz vakit Erzuruma glemiş olucağız. Bu taraftaki şimen- düfee vsziyotimiz budur. Antalya hattı: Diğer — turafıan yapılmakta — olan Burdur'a kadar İnşasının de- vam etmekte olduğunu bili- yorsunuz. Dün aldığımız bir telgrafta Bordur'a lokomotif ia girdiği bildirilmektedir. Burdu ra 26 kilometrelik kısım kal. mıştı, bltlrikmiştir. Yakında ros miküşadını — yapacağız — Antal ya'ya kadar — olan kıstim . için fevkalâde — tahsisat — verilmek saretlle İoşasına devam edece ğiz, mutlek sürette devam ede- ceğiz. Banu resmen bu kür süden hükümet bamına söyli- yebilirim. Bazı” kafası dar İn: sanların acaba burada kalacak mi gibi düşüncelerini — iİşltiyo tuz. Böyle birşey yoktur. Ta bistiyle devam edecektir. (Bra vo sesleri) Diyarıbekir'den; — Elâziz'den şarka doğru ve cenuba — doğrü glden hatlarımızın — yapılmasın- da devam edeceğiz. Bir arka- daşım geçen gün, şimendiferle: rin memleket için hayırlı ol- duğundan bahsettiler. Şimen diforler, malamualiniz yükvsel mek ezminde olan bir mille: tin ilk vazifesi olarak yapaca ğt geylerdir. Onun İçin memle- ketin hudutlarına kadar — olan şimendifer — ihtiyacını tatmin etmek hükümetin csas vazife- lerinden birldir. Onun için ya pılan İş fazla değildir. Bü cens vazifesi arasında mübrem olan şeylerdir: Diyarıbekir'den, Blâ ziz'den Ööte tarafa yapmak İs- tediğimla batlar için iki İsveç graplarının müracaatı — vardır. Bunlarla ball müzakeredeyiz. Topyekâ olarak Diyarıbeklr den cenop hatlarına kadar bu Istikamette ayoi hatla bir nok tadan ayrılmak üzere — diğerl Elâziz, Palao, Çapakçur, Muş İstikametinde olmak üzere iki hat. Ayni zemanda Zonguldak: tan Ereğli'ye kadar olan kısım Ereğli limanile Trabzon llman ları ve Dalgakıranları yapmak üzere hell müzakeredeyiz. Mü zakereler oldukça — taklşaf et mektedir. Ümid ediyoruz ki ya bu saretle voyabat diğer suretle mübrem olduğu nişbette bu hatları İoşa etmeğe ve İlman ları da yapmağa devam edeceğiz. Antalya'ya battımızın 4 Bunun için Mllışıhdı VXV Fakat edilecek bir. para —görmezsiniz. her balde bu devam bir İştir. Köprü inşası: 1935 senesinde 21 ibale ettik, Küörgir ve demir köprü olmak üzere ba sene de İlaşsata devam edecek şekilde bötçemizde tabelsat görecekel niz. Bu köprüleri srasile oku mak — İsterim. — Samsun - Bafra köprüsü, biliyorsunuz ki öte denberi mübhimdir. Fakat ya- pılmiyorda, Buünuü - yapıyoruz. Ba 250 metre tulünde mem leketin en mühim köprülerin den birlel olacaktır. Ayakları çıkmıştır, Taşasına devam edi lecektir. Sakarya köprüsü, Ko caeli — vilâyetindedir. Buna da devam edeceğiz. Üç ayaklı gö zâ 35 metre tülündedir. Bafra köprüsü, 7 #yaklı 200 metre talünde ber gözü 35 metrelik r. Elâziz'de Keban köprüsü, bu Fırat :özerindedir. San'at itibarlle — yapmakta olduğumuz köptülerln en ehemmiyetlisidir. Bu köprü 62,5 metre tulün dedir. Sahilla iki tarafına ko nacaktır. Mulatya'da Menikan, Kırklarellada İğaccl, Ankarada Ovaçayı, Kocaelinde Yulakdere, Boluda Afatlar, Malatyada İliç ve Kemah, Ankarada Çubuk, Tokatta Fazlı, Bursoda Hasan posa, Tokirdağda Ergene, Bur sada Karadere ve Hanifedere, Gazlantepto Aferla, Balıkesirde Karadere, Balıkesirde Yayaköy, Edirnede Sazlıdere, Balıkesirde Korıncadere — köprüleri — yapıl mı dır. Bunların — İnşaatına da devam edeceğiz. Şose yolu inşasıt 935 senesiade — 2;380,000 Hra — bedelle İhale yapılmıştır. Bunun 1,230,000 liran 1935 senesi bütçesinden tediye edil miştir. 1,5600,000 llrası da 936 bütçesinden tediye edilecektir. Trakya yollarından, İstanbul, Edirae yola, Lstanbul — vilâyet bududundan Lüleburgaz'a ka- dar 80 kilometre, ve — Muratlı Büyük arıştıran 14 kilometre: lik yolun ihale bedeli 1,800,000 lradır. Banun bir milyonunu 935 bütçesinden ve 800 bini ni de 936 senesinde — ödeyece Biz. Tuşaatına devam edilmek. todir. Bu yol Avrapa müuvasa İasına müntehi — olacağı — İçin Asfalt olarak — yapılmaktadır. Esası Makadam çose — olarak yapılıyorsa da üzerine — kâfi derecede asfalt konacakıır. Trabzon - İran — translt yola da Erzurum ve Ağrı vilâyetic- rinde olmak üzere iki kısım yol İhale — edilmiştir. — Bedeli 231,500 — lira — olup bunun 131,000 küsur İlramı 936 da ödenecektir. — İnşasına devam ediyoruz. Ankara'da Baraja bir yol yapıyoruz. Ankara'nın ihtiyacı için Tözamla bir. yoldur. Bu- nu da orta derecede mafalt ya- piyoruz. Ba İnşaat 936 — sene #lnde 107,000 Hra — masrafla ikmal — edilecektir. — İnşaatına devam edilmektedir. Vilâyetlerin ibhtiyacı için 50 sllindir ssmarladık. Otuzua geldi, tevzi ediyoruz, 20 daha geldiği vakit tevzi edeceğiz. Silindir İçin bazı arkadaşlar müracaat ediyor. Mümkün oldoğu kadar para buldukça en son — tistem silindirlerden yedek bulundur. kazıle gae köprü | Hattında İlk Lokomatif dur'a Girdi. Antalya'ya Da Geçecek! Trabzon'dan İran hududuna kadar olan transit yolu İaşasına devam edeceğiz. Geçen sene Gümüşhane — vilâyetinde ihale edilen kısımlar Ikmal edilmekle beraber Erzurum ve Ağtı vilâ yetlerine düşen kısmın bir mik tarını da İhale etmiştik, Bunden sonra fevkalâde olarak nlücağı: mız tahslsatla İran'a kadar olan kısmı yapacaj Bu 936 senesl programımıza — dahildir. Şimdi topyekün olarak 936 seneel bütçemizde yol ve köprüler için bir milyon 28 bin llra görecek siniz. Yol parasının yüzde o0 beşlerinden de bir milyon lira tahbmin ediyoraz. Yüzde onbeş lerden fezle kalan para oluran söylediğim hizmetlerden başka 36 senesinde yenlden köprü ve ofak tefek yolların tamiratına sarfedeceğiz. Bir noktayı heyeti muhtere- menize erzetmeden gçmlyece- gim. Teakya'da yapmak üzere olduğumuz yoldan maada Genel Kurmay başkanlığı bizden 350 kilometre yol daha İstemekte- dir. Bu yolların yapılması İse 5 milyon İraya mütevakkıftır. Tabilt arzottiğim — gibi tahslastı mızin müsaadesi nlebetinde hiz met yapacağız. Daha fazlasını yapamıyacağız. Banu yol kana Dunun tadili hakkındaki noktat Dazer ve prensiplerimize delil olmak üzere töylemeyi bir va zife addediyoram, Şimdi yol işleri sırasında 4 ncü müfettişlik mıntakasında bu seneden itibaren — bir fanli yöoto başlamak üzeredir. Orada yapılacak — imar — İşleri, — yol, köprü ve salrenin kâmllen Na fle vekâleti tarafndan yapıl ması esası kabül - edilmiktir. Her sene bir milyon 350 bi Hira sarlfedilmek üzere üç Bo mede eski Dersim — mintakasın- daki yol ve köptüleri yapaca- pz. Bu da ayrıca — mülettişlik mıntakasına ait tahsisat arasın dadır. Şose ve köprüler bak kındaki — maruzatım — bundan İbarettir. Su İşleri hakkında marazatta bulunacağım. Ve bir arkadaşı mız da Samsan — havalisindeki bataklıklarından bahsetti. — Bu nun hakkında ne yapabileceği mizl İzah edeceğlm. Bütçemliz. de 120 bin Ura görüyorsunuz, Bir pere vardır. Su İşlerinde vaziyetimiz sekiz — mıntekaya ayrılmıştır. Ba sekiz mıntaka mın ufak tefek bazı. mübrem işleri için lözüm — görülen yar dımları temin etmek için ka- bul edilmiş bir paradır. Onden başka Çorlu'da msker ve mu hacir ihtiyacı için çok mübrem olan blr su ihtiyacı — vardır. Bununla onu da temin edece giz. Sonra da burada bize her taraftan bilbassa — garb vilâyet lerinden sulama hususunda zevk duymuş, menfcat hlasetmiş olan köylerden, — nahiyelerden — ve bazı kaza ve vilâyetlerden mü- recant vakl olmaktadır. - Bilz bunları yalmız devlet parasile değli kendilerini de çalıştırarak onlara yardım prensibini takib soretile yapacağız. — Onlar da memnun oluyorlar, biz de az çok vazifemizi yapmış oluyoruz. Bablar aramunda Nazilli tara: fında Burhaniye kanalına sınat İmalât İçin yerdım - ediyorur. Uzun yaylada bir sulama mes elesi var. Çayır için oraya yar, Bur- dım edeceğiz. Bune —mümsl| daha birkaç ufak müracastlar vakdır. Banlara da yardım yep mak — niyetindeyiz. — Şimd) eli: mizde Iki büyük su İçi vardır, Birlel köçük Monderce havza: sının temizlenmesi ve Cellâd- gölü'nün kurutulması — İşi, dl- gerl de Nilüfer soyu ve onun temizlenmesi işidir. Bunlara 936 senesinde da devam edeceğiz. Evvelâ birini söyliyeyim: Küçük — Menderes soyu üç buçak mllyon İlralık bir teşebbüstür. Cellâdgölü'nün kurutalması ve küçük Mendâ- res kanalının — açılması İşi bu, o havaliyi feyezen suretile tah: rip ettiğl gibi zameanda hastalık vesalre gibi — âfetlerle balk özerinde de tahribat yap maktadır. Şimdiye kadar 19 kilometre tülünde kanal açıl dığı gibi sınaf İşler İçin de İcap eden projeler de hazırlanmıştır. Bu üç buçuk mllyonlak İşden ameli olarak me kazanıyoruz? Netlce nedir? Evvelâ Cellâdgö: lânün kurutulmasile 8 bin hek. tar erezi, diğer — bataklıkların kuratulmasile 12 bin bhektar arazi ve 50 bin hektar arazi de Menderes ovasının — feyezanla- tından kurtarılmasile kazanmış oluyoruz. Cem'an 500 bin dö: ayol yoruz. Bu arazlain çok feyizli ve mahsaldar olduğunu o taraf arkadaşlarım yakından bilirler, Bursa ovası : Bu! ovasının imlâh emeli- yatına devam edeceğlmizi söy- lediea. Bu da iki milyon 700 bin Hralık bir Iştir. Biz bunu geçen vene yaptığımız ble ka- Dunda İzah ederken söylemiş dem. Yüzde 20 eksiğine darda- ruldu. İşte o yüzde 20 den ye: niden patamam kalmaması için 560 bin Hralık bir parayı Bar- sa ovasının eksiklerine sarfede- ceğla. Burada da 2,500 hek: tarlık arezi kuratuldu. 20 kö- yün balkı sıtmalı idi. Bataklık. ların karutularan dolayısile sıt- madan kuartarıldı. Tabli bunda sıhhat veköletinin teşkilâti da beraber çalışmıştır. Bataklıkla- tın kurütülması süretlile İşte bu 20 köy ve 20 bin hekterlık Bürta ovası kurtarıldı. Şimdi bir takım dereler taş, çakıl fi iâa — yuvarlamaktadır. yapıldı. Yakinda İbaleslal ya- purak buna devam edeceğiz. Bunlar geçen senenin müvaze- ne kanununa dahildir. Belki bu bütçede bun- ları sarahaten göremlyeceğiz. Diğer mak özere bir milyon Hralık senelerde şamil ol tahslsat fevkalâde olarak veril- — diği takdirde Van'da Şamram soya 300,000 lira, Mulatya'da Derme kanalı — 170,000 — lira, — Meulatya'da — Sulten — suyunun #ürgü suyana tepdili mecrası 80,000 lre, Adana'da Seyhan ve Ceyhan mahmuzları 50,000 Hra, Çarşamba ve Terme ba- taklıklarının bir kısmı, 150,000 — H, Uzunyayla sulama - İşinin mütebakısı 30,000 Hra, Tarsosta Berden barajı - 180.000 — llra, Büyük Mendereste Tiribey ova: tının sulanması — 27,500 — lira, Büyük Mendereste Atça ovası mıD sulanması 9.000 lira, Har samla kanalı - temdidi ve ima- Mâtı sinalyesi 65 bin Hira, Bur- —Lüyen çeviriniz ha Ş Oaların — önüne geçmek Üüzere projeler ve besaplarına —