31 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ankara mektupları : İş Kanununda Ne Gibi Maddeler Var? Ankara; ( Husust muhabirl. miz yazıyor) — Kamutay umu- mi heyeti, iş kanana lâyihasını tetkik etmek Gzere, geçen be ne agisan ayında (İş kanunu lâyibası —muvakkat — encümeni) adı İle 30 kişilik birc encöümen teşkll eylemişti. O zamandan berl - ki, tam bir sene oluyor muntazaman — toplansrak çalış- malarına devam eden encümen, geçen bafta tetkiklerini bitir- miş ve hazırladığı yenl İş ka bunu projesini kematay amu mi heyotlme sanmuştur. Umumi beyetin bu yakınlar. da müzakeresine başlıyacağı ye ni proje, bükümetla teklif et tiği projenin bükümlerinden temamen başka mabiyette hü- kümleri ihtiva etmektedir. Camariyet —hükümetinin İş ve İşciye karşı gösterdiği alâ ke; cumuriyet İle - başlamıştır, denilebilir. 1340 Senesi Birincikânunun da (Mesai Kanunu) adı altında Büyük Millet Meclisine sunulan lüyiba, bu alâkenın kanun şek linde İik — ifadesidir. Oadan sonra ve 1922 de bügünkü #dile 36 maddelik ikinci, 1932 de de 192 maddelik üçüncü bir Tâyiha teklif edilmişti. O za maoki Büyük Millet Mecllsi tHearet encömeninin (İş mecllsi) adını verdiği Mesai kenuna lâ yibası Meclisçe müzakere edil- memiş, diğer Iki lâyiba da bü kümetçe gerl alınmıştı. Nibayet, dördüncü bir lâyiba daba ha zırlanmış bu da geçen seneki topl: devresi esnasında Ka mutaya verilmişti. Birez yaka rıde da — İşaret ettiğiniz gibi, Kamotay İş Kâounu muvakkat encömeni, hükümetin bu son Möhiyasını gözönünde tutmakla beraber, bundan tamı mühiyette hükümler taşıyan yeni projeyl — bazırlamıştır. — Bütün bonlar, Kamutayın ve hükü metin İş ve İşçi — mes'ele- lerine ne kadar büyük bir ehemmiyet atfeylediğini göste ren misallerdir. Ve denllebilir ki, tatbik mevkilne konulmamı içla Özerinde bu kadar çok duralan ve düşünülen ikinci bir kanao yok gibildir. İş ka Buna hesabına, bunu bir maz hariyet olarak kaydedebiliriz. Kamutay muvakkat İş encü mebl mucib sebepler mazbata müde aldığımız şa satırlar, yeni ptojenin hedefi kadar, ne de rece geniş ve yorucu bir İnce leme ve çalışana mahsulü oldu gonu da anlatacaktır : Mucip sebebler mazbatasında, ( Türk ülkesinde İktisadi ber ça milli ve sürekli — çalışma bütünlüğünün bir parçası ol duğu...) keydedildikten — sonra, (Her işi, bu milli çalışma bü- talüğünün abengine ve mem leketla umumi menfeatine üy- gen kılmak devletin asli bir vazifecsidir... ) Denilmektedir. * . Iş verenle İşçinin ker pılıklı münasebetlerlei göz önün de bulundurmak, İşçilerin ba- yatını ve baklarını korumak ve batları yaparken de İş ve zenlerin bakla bozmamak, memlekette başlamış olan En- düstri hayatını mllli bir varlık belinde görmek, İatizam ve abengini bozacak berhangi bir Ahulâfı, devletin koracağı tellf yaşıtelarıyla belletmeyi İktisadi en aytı İi — bünyemize en uygün bir. yol gören... ,, muvakkat encümen; hükümetla son projesini tetkik ederken, o memleketin muhtelif teşekküllerinden gelen mutala: aları dinlemiş, İş bürosunun bu proje üzerinde yapmış ol- duğu tetkikleri toplamış, esasa taallak eden noktalarda muhte- Hf vekaletlerin telâkkilerini an lamış, diğer — İleri memleket- lerde tedvin edilen İş kanun- ları hükümlerini ve en niha: yet te hükümetimizin de - tat. biklol taahhüt cttiği uluslararası mükavele ve - tevelyeleri - göz önünde bulunı uştur. Böyle özlü ve çetin bir ça- fışma ve İnceleme — mabhsulü olan yeni projeyi, memleketin soysal ve ekonomik bayatına yeni bir hız verecek bir eser saymamak — kabil değildir. Ba Mtibarla Gzerinde ne kadar du- rulsa yeridir. Kamataydan ay- nen değilse bile, ehemmiyetsiz tadillerle çıkacağı umuları pro- jeola ana hatlarını hulâsa et. meden evel, bu kanunun zi raat, deniz ve hava İşçilerile, bir allenin ferdleri veya yakın akrabasının ev içlade çalışma- lerı haline şamil tatulmadığını kaydedeceğiz Yeni proje meri yete gireceği tarihten İtiberen 1325 tarihli (Tatll işgal kanu nu) ile (Erezli havzal fehmiyesl amelesi) bakkındaki 1337 tarihli kanon İş kanunu hükümlerine mübalif olan hükümleri merl. yet mevkilinden kaldırılacaktır. Ömer N. Köstem — Sonu Var — Çin'de Af yon Kaçakçı- » : lığı Çok İleri Gitti. Cenevre, 30 (Radyo) — Mil- letler cemlyeti afyon komlayo- nu dün toplanmış, — zehirleytel maddelerin ozak şarktaki tesl- ratı üzerinde tevekkaf ederek mübhim korarlar alınıştır. Komleyon, Çin'de, — bilbaşaa Çin'in Japon kontrolü altında bulundurulan — mıntakalarında sehirleylei maddeler kaçekç h- gının pek fazla İleri — gittiğini, bu sebeple vaziyetin vebim ol duğunu ve İleride bütün dünya için tehlike — teşklil — edeceğini tesbit etmiş ve İâmımgelan ted- birleri alması için bu hükü metlere edilmesine karar vermiştir. Yunan Tütüncüleri Yeniden hâdise çıkar: mak istemişler. Parls, 30 (Radyo) — Atina- dao bildiriliyor : Tütün ame- lesl yeni bir hareket yapmış- lardır. Hükümet, asayiçşin Ihlâl edilmemesini temin için celddi tedbirler ulmıştır. Bek Varşova'ya döndü Varşova, 80 (Radyo) — Po lonya dış bakenı Kolonel Bek, bu gün Belgrat'tan dönmüştür. Camur başkanı, asal - oldağa üzere kendisine itimat veril mesl İçin gelecek — perşembe parlamentoya İçtiman davet ey lemiştir. müracsat Fransız'lar ——— . .— Ingiltere Ile Italya'nın Arası- İstanbal, 30 (Hususi muha- birlmizdev) — Paris'ten — bil- diriliyor: Fransız'ların, Habeş mes'elesinden İogiltere ile İtalya arasındaki gerginliği bertaraf edecek yeni bir çekil bulduk. ları söyleniyor. İogiltere - Ha beş - İtalya içi için Fransız Tarın yeni ve — gizli bir. proje bazırladıkları kat'i olarak söy leniyor. Diğer bir habere göre Toglltere ve Fransa hükümet leri delegasyonları, İtalya aley hindeki zecri todbirlerin deva mıni İsteyeceklerdir. İtalya'nın, böyle bir vaziyet karşısı yapacağı bilinmemektedir. Ihtiyat Subaylar Ağustosta Staja çağrılacaklar.. Lstanboal, 30 (Husosi muba birimizden) — Silâh altına çağ rılması kanonla kabul — edilen Ahtiyat subayları stoj için ağas- tosta davet edilecektir. Evvelâ memurlar davet edilecek — ve staja S10 doğamla ihtiyat za bitlerinden başlanacaktır. Harp sınıfından olmıyan ihtiyat zabit leri davet edilmiyeceklerdir. Yolcu Tayyarelerimiz Yakında artırılacaktır İstanbul, 30 (Hasasi mubha birimizden)— Devlet hava yol ları İdaresi, büyük şehirlerimiz arasında başlıyan buva postala rını genişletmek içle yolce tay yareıl sayısını yakında artıra” caktır. Ğinlaudiyalı Güreşçiler bugün Istanbul'a gelecekler Istanbol, 30 ( Husust mubha birimizden ) — Türkiye Millt takım güreşçilerile karşılrşucak olan Finlandya'lı güreşçilerin şarın buraya gelmeleri bekle niyor. Teslim olmuş Adle - Ababa, 30 ( AA ) — Cima sultanı Gero Kara Ali bin muharip İHle İltica etmiştir. SİNEMASI nı Bulacaklarmış. ELHAMRA TELEFON : 2573 Bogün matinelerden İtibaren iki böyük film birden mu Sayfa 2 i T Maye 31 Illn_ Günün Telyazı Haberleri M. Flanden Türk Diplomatlarile Boğazlar İşini Konuştu. Parla, 30 (Radyo) — M. Flanden dün Türkiye'nin Parla sefirl Sant e Hariciye bakanlığı kâtibi amumisl Numan Menemenci oğla'na kebal etmiştir. Bu mülâkatta Boğazların tahkimi mer. elesi görüşülmüştür. M. Flanden ayni zamunda Fransa'nın vatikan nezdindeki sefirl M. Şarl Löro ile Monstoyor Magliyotiyi de kabul etmiştir. M. Blum da dün Türkiye sefiri Suad'ı kabul etmiştir. Saad'ın bu ziyareti, mezanen Ankara'ya hareketi basebile yeni kabinenin teşekkülünde Parls'te bulanamıyacağından İleri gelmiştir. M. Blum Hariciyo beakanlığı kâtibi umumlal Aloksl Deje İle iş umum! birliği kâtibini de kabal etmiştir. Ayni zamanda bir grop ta kadınların bak İntihabını rica için bir. beyet Blom'u ziyaret etmiştir. Londra, 30 (Radyo) Ankara'dan baber verildiğine göre, Türkiye diş bakanı Tevfik Rüştü Aras, Lozan muahedesini im zalamış olan bütün devletlere birer muhüura gövdererek, boğaz- lar mes'elesi için bu © 15 inde (Montro) da toplanacak olan konferansa delege göndermelerini bildirmiştir. Parla, 30 (A.A) — Dış işleri bakanı M. Fiânden Türkiyenin Parle elçi Suad İle birlikte Türkiye dış İşleri bakanlığı genel sekreteri büyük elçi Naman Menemeneloğlana kabul ederek bo- gazların yeniden sekerileştirilmesi mes'elesi bakkında bir karar almak üzeren Montrodu 22 hsziranda toplanacak olan Lozan mushedesi akidleri konferansı üzerinde konuşmalarda bulunmuştur. Iş Kanunu Pazartesi günü kamu- tayda görüşülecek Ankara, 30 ( Hususi moba birimizden ) — Pazartesi günü (yarın) toplanacak olan kamu Kazı esnasında 268 altın bulundu.. İstanbol 30 (HBasust muha birimizdev) — Sultansbmed'de Asarıatika hafriyatı yapılırken tayda kamutay — rüznamesine 268 Osmaalı altın. Hirası bu alınmış olan İş kaenunu müza | İtomuştur. kere edilecektir. Kununun, bu Necaşi toplantıda kabal edileceği tah min ediliyor. Suriye'de Kıtlık baş gösterdi. Katanbal, 30 (Hosasi muha birimizden) — Buraya gelen haberlere göre Suriye'de kıtlık baş göstermiştir. Halk, ıztırap ve sikinti. içindedir. Kıskançlık Çarşamba günü Londra'da bulunacak. Cebelüttarık, 30 (Radyo) — Necaşi gezetecilerin soallerine karşı! — Sıhbhi vaziyetim dolayısile Londra'ya gidiyorum. Demlştir. Ne yapacağı hakkındaki enale de gça cevabi. vermiştir: — Şimdilik verilmiş bir ka rarım yoktur. Yüzünden Londra, 30 (Radyo) — Ne- karısını öldürdü.. ceşi'nin — Londra'ya Çarşamba İstanbol, 30 (Husosi muba | güNü Okuford vaparile geleceği aplaşılmıştır. Neceşi Slr Ells birimizden) — İstanbul'da Top- hane'de Muhsln a dında bir adam pek genç olan karısını öldürdü Cinayetin sebebi kıskançlıktır. Güering Belgrad'a gidecek Zağrep, 30 (Radyo) — Ge neral Göerleğ İle Almanya ma liye nazırı doktor Şahi, bagün lerde Belgrad'a - geleceklerdir. Bu seyabate önem verilmektedir. Kodurl'nin mlsafiri olacaktır. Bu adam, servetini Şanghay'da yapmış ve Vasil Zabarof gibi beynelmilel bir adamdır ve arab ırkındandır. Aokara, 30 ( Hasusl muha birimizden ) - Son hafta içinde gümrük mubafaza teşkilâtı 2 41 ölü, birl yaralı olmak özere S1 kaçakçı, 1959 gümrük ve 840 kilo Inhisar kaçağı, 2521 defter slgara kâğıdı, 1 kilo 700 gram esrar, 9 altın lira ve 70 kaçakçı yök bayvanı elde et miştir. Roma'da Siyast temaslar. — | Sultanahmed'de Kaçakçılıkla mücadele 1 -Maskeli Balo Emsalalz, zengin ve muhteşem (Maskeli balo)ların - çılgınlık larla dolu bütün gizli sırları, Karnaval gecelerinin macera ve meraklı sevdelerimi en — İoca teferruatiaa kadar . tesbit eden ve eldden görülmeğe çayan bir san'at bharikam, OYNIYANLAR: Güstav Frochlich ve Lyda Barrova 2- 13 No.lu Casus OYNIYANLAR: Garry Cooper ve Marrion Davis Ayrıca fevkatâde eğlenceli canlı resimler Salon 20, Balkon 25, Hususi 35 Sennslara dikkat : 3.30, 6.30 ve 9.30 da Maskeli Balo 6 de ve 8 de 13 Namaralı Casas Cumartesi ve pazar günleri 2 de 13 Nolu Casus ile başlar Roma, 30 (Readyo) — M. Sviç Sigi sarayında Fransa'nın Roma sefiri kont dö Şambron ile İbogiltere'nin Roma sefiri Sir Erik Dramon'u kabul et miştir. İyi baber alan mebafllin ka- naatine göre bu ziyaretler ve M. Grandi'nin Londra'daki te masları veziyette mühlm bir tebeddüle alâmettir. Hindenburg Balonu Frank- ford'a hareket etti Riyodejanero, 30 (Radyo) — Hindenburg jeplini, bu sabah Framkford'a mütevecelhen ha reket etmiştir. Japon'lar Pekin Şehrine | Girdiler. Londra, 30 (Rsdyo) — Son gelen haberlere göre, Japonlar Pekin — şehrine — girmişler — ve şehrin — mühtelif — caddelerine karakol müfrezeleri ikame ey: lemişlerdir. Bo buber, Avro- | pa'da bayretle karşılanmıştır. Pekin, 30 (Radyo) — Bugün | jepon kıtaları Pekin İstasyonu nu İşgal etmişlerdir. Üç © jepon askeri gelmiş ve yollara jspon müfrezeleri konmuştur. Bua müfrezelerden birlsine meç- | hul şahıslar tarafından bie bow- | ba atılmış bu yüzden bazı tev- kifat yapmıştır. Menemencioğlu Süviç'le uzun bir mülâkat yaptı.. Lstanbal, 30 (Hususi maba: | birimizden ) — Roma'dan bu raya gelen baberlere göre dıt baksolık müsteşarı Numan Rifat Menemenci oğlu, İtalya baş | bakanlık müsteşarı M. Sviç'le uzun süren bir. mülükatta bu- lanmuştur. Paraguvay Hükümet reisi aleyhine bir ha- reket keşfedildi.. Ansupesyon 30 ( Redyo) — | Paraguvay hükümet relsl Ge neral Franko aleybine bir ba zeket keşfedilmiştir. Bükümet tedbir almış ve matbunta san Bör koymuştur. j Iktısat Ve- | kâletinin Res- — | mi Bir Tebliği.. | Ankara, 30 (A.A) — Iktisat | Vekâletinden tebliğ edilmiştir. | Ereğli kömür havzesındaki kö mür ocaklarile Moğla — Vilâye- tiadeki krom madenlerini kiraya | vermiş bolunmalarından dolayı | 2818 numarah kanunun 0 inci | maddesi mucibince imâl ruhsat tezkerelerile maden ihale imtl yazları devlete geçmiş bulunan âmil ve mültezimlere mezkür kenonun Ö ve G mcı maddele rine göre — verilmesi muktazi | tazminat | Haziraen 1936 tarl bioden İtibaren Iktisat Vekâleti İ tarafından verileceği cibetle bu | âmil ve mültezimlerin 24 Ha: ziren 936 tarihine kadar blazat | veya musaddak vekilleri marl- fetiyle Ankara'da Iktisat Vekü: letime müracaat etmeleri lâzım: dır. İktisat Vekâletine müracast edemiyecek olunlar alacaklı bu: temlikoamo Banktan alabileceklerinden âmil ve mültezimlerin doğradan doğ: ruya Eti banka veya bu ban- | kanın mahabir olarak göstere- | ceğl müsseseye yukorıda yazılı | teribler zarfında müracaat ede- rek tazminatlarını almaları lâ zımdır. İ Kalküta'da Şiddetli bir zelzele Kalküte, 30 (Radyo) — Bu: rada feldderli bir zelzele ol muştür. Halk, büyük bir be- yecan geçirmiştir. Birçok bins- lar zarar görmüştür, İnsanck zaylat olup olmadığı belli değildir.