3 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ankara mektupları : Iş Kanununda Ne Gibi Maddel er Var? Ankara (Husosi muhabirimiz yazıyor) — Sücekli İş akti ile bir İş verenin işine girmiş olan İşçi, akit müddeti bitmeden önce yabut İhbar mübletine rlayet etmeksizln İşlai bırakıp bir İş verenin İşine gi rerve, akdın bu enretle bozal masından — dolayı cekl İş vere nln zarar ve ziyanından İşçinin mes'uliyeti yanında aymıce yeni İş veren — dahi, hakkin takdir edeceği derecede mes'uldür. Şu gartlarla kl: 1 — İşçinin bu hareketine yeni İşine girdiği İş veren salk olmuş İse, 2 — Yenl İş veren, işçivin bu hareketini bile bile onu İşine alımçea, 3 — Yeni İş veren, Işçinin böyle bir harekette bulundağu- Du gösterdikten sonra dahi onu çalıştırmakta devam ederse, İşçiyi tam mandslile medeni haklarına — sahip bir — vatandaş baline getirmek —gibi yüksek bir gayede güden yeni İş ku nunu projesinde İşçi İle İş ve zenler arasında yapılacak akit Terin ne gibi çeralt dehilinde bozulabileceğini, en İnce tefer- rüstma kader tesbit — ediliştir. Bunlarır burada tafsllâtile an Tatılması uzün — sürer. — Yalnız şo kadarını İçeretle İktifa ede ceğlz ki, projede gerek İş ve renler ve gerekse İşçiler tama men müsavi baklara malik iki taraf olgçak — nazarı dikkete alınmıştır. Hattâ bazı noktalarda İşçiler için bir nevl rachaniyet te ka: bul edilmiş ve İş veren, İşçinin yalnız ballal değli, geleceğile de yakından alâkadar — kılınmıştır. İşçi ücretleri: İşçi öcretleri, en geç hafın da bir tedavülü mecburi bir para ile ödenecedtir. Ancak, Teçinin muvafakati ile ba müd detin iki hafıa veya bir ay olarak tesbiti de celedir. İş akdinin feshinde İşin hitamında İşçi ücretlerinle derhal tam olarak ödenmesi mecburldir. İş veren, tediyede İşçiye Ücret hesabımı — gösterir bir. pusla vermeye veya İşçi yanında bulanacak buna ait deftere bu moameleleri kay detmeğe mecburdur"* Bu mua meleler her törlü muaf olacaktır. İş akdinde İş verenin - taz mibat kargılığı olarak İşçi öc retlerinden muvakkaten alabi leceği miktar, on haftada mü vavi takslilerle kesilmek üzere İşçinin on günlük ücretinin veya restimden — tutarından fazla olmiyacaktır. A S Tine ' Kanunen laçe ve — nafakası İşçinin — üzerine düşen - ferdle- tahele odilen — miktarlar müstemna olmak şartile İşçi ac retlerinin 30 liraya kadar olan kısnı baczedilecektir. İş veren, Iç çarılarını ve tabi tatulacakları, — İnzibat, “ seğlik koruma ve iş emnlyeti Icapla HıDdi gösterir bir dahili talimat name yapmıya mecburdur. Bu talimatdamede bolunması lâzım gelen bususlar, kanunun merl yete girdiği tarihten İübaren Üçey içinde İktsat Vekâleti tarafından — tesblt ve ilân olu mecaktır. İş veren ancak dahili talimatnamede — tearih edilecek ı!ı, #ebepler ve tarzlarla gün kesintilerden başka ceza taşbik edemez. İşçi — ücretlerinden bu yolda yöpılacek — keslntller, bir ayda üç gündelikten ve parça başına eyda yapılan İş mikta- rına göre Öcret veren İle İşler: de ise İşçinin üç gündellik ta: tarından fazla olamaz. Bu kesintilerden toplanan Paralar, İş verenin mülkiyetine dahli totulmıyacuak, ber zaman hükümetin kontroluna amade bulundurulacak bir emanet ha- Hade müohafasa edilecektir. Ba söretle — kesllecek paralar, İşçi yardım sandıkları balunan yer- lerde İşbu sandıklala verilecek sandık bulanmıyan yerlerde de işçilerin menfeatlerine yaraya- cak İşlere hasredilecektir. Kadın işçiler; Yeni projede kadın İşçiler için husust bir. takım — hü- kümler kabal edilmiştir. Bunlar arasında İşçi kadınların gebelik ve doğum ballerinde, doğum vakuu muhtemel görülen tarih ten üç hafta evvel ve doğum- dan sonra üç bafta müddetle çalışmaktan — yasak — edilmeleri zikredilebilir. Gerek doğumdan evvel ve gerek doğumdan son raki bu mecburi iİzin müddet. leri, altışar haftadan — cem'an on iki haftaya kadar uzatıla- bilecektir. Bo izinlerin devamınca İş veren; İşçi kadıma yarımşür üc- ret ödeyecektir. Ancak altı ay- danberi en az Üç ay — çalışımış olmuyan İşçi kadın bakkında İş veren buna mecbur değildir. Kadın İşçiler hakkında kabul edilen diğer lstisnai hükümler. dev Herde ene bahsedeceğiz. Ekonomalar nasıl açılacak? Müuvakkat encümen,” İşçilere veya bunların — allelerine yiye- cek, İçecek, yakacak gibi zarari Ihtiyaçlara elt maddeleri sat- mak GÖzere açılacak - ekonoma: larda, — İşçilerin — menfastlerini koruyacak bükümler koymuş- tör, İktiat — vekâlelinin İzini ile açılacak ekonomalarda satı- Tacak yeylerin aatış flat ve tarz- ları da İktisat vekâletince tayla edilecektir. Şehir ve kosabalardan urak 14 yerlerinde, iş verenlerin eko- noma açmaları mecburldir. Ka, Dunun Beştinden evvel mevcut olan veya mümasil — satış yer- lerl için, İş veren kanunun neşrinden itibaren üç ay İçin: de İktisat vekâletine müraca- at mecburdurlar. Şehro yakın yerlerde ekonoma açılamıyacağı hükümetin — mucibi — sebebler mazbatasında tasrih odilmiştir. Ömer N. Köstem — Sonu var — Ispanyada vaziyet Nazik bir şekil aldı Madrit 2 (Radyo) — İspanya: da vaziyot çok nazik bir dere- ceye anrmıştır, Halk cephesloi teşkil eden fırkalrr arasında da ur. Cumurlyetin * mütediller arasında kuvvet bulmaktadır. İhtilâlelter ve müfritler her şeyla bozalarak ihillâlia hâki. miyelloi İstemekteddirler. Fa- şlstlerde vaziyeti yakından dik- katle takibetmekte — ve letifade için fırsat aramaktadır. Hükü şiddetli — tedbirler İtrihaz iteredir. — YECRARP Almanya Bulgaristan'ı Silâh- landıracak mı İmiş? —-0 İstanbul, 2 (Bousasi muha birimizden) — Solya'dan ge len baberlere göre Alman ma Hyecilerinden M. Şaht, Sofya- ya gelmiştir. Bu soyahat, Al manya tarsfından, Bulgurlstana mükimmat satmak ve para ver mek için yapılmıştır. d Istanbul'da Devrim Anıtı.. Istanbal, 2 (Hususi muhabi rimizden) — Istanbul belediyesi, anılı yaptırmağı kararlaştırımış tır. Bunun için 300,000 liralık bir fstikraz aktedilecekili. Am tın yeri, tetkik ediliyor. Eski müsteşar Vehbi vali olacak. Aokara, 2 (Hasosi muhabi rimizden) — Dabiliye vekâleti cekl müsteşarı Vehbi, münhal valiliklerden birine tayin edile- cektir. Atina elçimiz İstanbol, 2 (Husust muhabi rimizden) — Atlas elçimiz Ru şen Eştef, yarın boraya gele- cektir. Eden Saytiyesinden Londra'ya döndü. Londra, 2 (Hasasi) — M. Eden tatili - geçirdiği sayfiye köyünden Londra'ye dönmüştür. Berberlerin hafta tatili için Ackara, 2 (Hasasi muhabiri mizden ) — Meb'uslarımızdan bazılarının — imzalarını — ihtiva eden bir takrirde berberler için hafta tatilinin mecburi olduğu hakkında bir kanun kabüulü t« tenmektedir. Büyük millet mec el releliğine verilen bu takrir, derhal müzakere edilecektir. Sir Lamson Londra'ya gidiyor Kehire, 2 (Radyo) — Msır fevkalüde komlseri ( Sir Miles Lamsoo) Togiliz — Mısır müza kereleri bakkında Jlogiliz rica Nle Konuşmak özre Londra'ya gldecektlr. GUREDE NLT ELHAMRA TELEFON : 2573 SİNEMASI Günün Telyazı H Haziran 2 M aberleri Cenubi Çin, Uzun Müzakerelerden Sonra Şimali Çin'e Harp İlân Btti. Çin'liler, Amerika Profesörlerinden (Dinand)ı öldür- müşlerdir. liânıharb Keyfiyeti, Telâşla Karşılandı. Pa 2 ( Radyo ) — Son gelen haberlere gdre, ceaabi Çin, (Ku müzakerelerden sonra aldığı karar üzerine şimsli Çin'e ilâaı harp etmiştir. ton) Erkânı barbiyesinla (Şanghay) dan gelen malümata göre, Amerika profesörlerinden (Dinant), Çin'iller tarafından öldürülmüştür. Cenabi Çin'in şimali Çin'e burp İlâa etmesi Avropa'da telâşla karşılanmıştır. Bulgar başvekilinin Balkan paktı hakkındaki sözleri : Türk - Bulgar Dostluğu- nun İnkişafını Anlattı Boğazlar hakkındaki .cevapluı;ı;ın, bizde iyi karşılandığında bahsetti. Bulgar kabinesi normal siyaset güdecektir. Soyfa, 2 (AA) — ajansı bildiriyor: *Başbakan M. Köse — İvanof gözeteciler birliğinin neşiri ef kârı olan gezetta — gazetesine verdiği beyanatta demiştir ki: Balgeristan azim ve sebatla enih ve beynelmilel hallsane İş birliği siyaseti gütmekte ve kendisini sükün içinde kendi ekonomik ve siyasal İakişafına vermiş bolonmaktadır. Son balkan sotantı. konle TADEDID ANtant #zası arasında Bulgarlstan karşısında karşılıklı gürantiler vücada — getirmeyi etas hedef aldığına dalr yabancı güzetelerde — çıkan — bavı bakkındaki saale başbakı Köse İvenof şu cevabı vermiştir: — Fikrimce ba bavadisler bakikate tevafuk eder gibl gö zükmemektedir. Çönkü İstlana sız bütün konuşmalarımız Bul garlatan cihetinden 'en mükem mel bir. garanti, — milletimizin ve Bulgar bükümetinin taki betmekte oldağu siyasetin dü röstlüğü ve halleliğidir. Türk-Bolgar mönasebetlerin den bahseden başbakan Köse İvanof demiştir. ki; — Bu münesebetlerin mü meyyiz vasfı olarak yıllardan beri Iki memleketi birbirine bağlıyan dostlük paktı zihnlyeti içinde ikl memleket arasında ilgilerin gittikçe dahs ziyade dostane bir balde İnkişafı göz: terilebilir. Boğezlar - rejiminin tadili hakkındaki Türk talebine Bolgar Bugün matinelerden İtibaren İki büyük film birden 1 -Maskeli Balo Emsalsiz, zengin ve mühteşem (Maskeli balo)ların çılgınlık larla dolu bütün gizli srları, Kearnaval gecelerinin macera ve meraklı sevdalarını en İace teferrustua kadar tesbit eden ve eldden görülmeğe şeyan bir san'at barlkası OYNIYANLAR: Güstav Froehlich ve Lyda Barrova 2- 13 No.lu Casus OYNIYANLAR: Garry Cooper ve Marrion Davis Ayızca fevkatâde eğlenceli canlı resimler Salon 20, Balkon 25, Hususi 35 Sennslara dikkat : 3.30, 6.30 ve 9.30 da Maskeli Balo 5 de ve 8 de 13 Namaralı Casde Cumartesi ve pazar günleri 2 de 13 Nolu Casus ile başlar verdiğimiz cevabın tarzı cenubi şarki komşumozun —hükümetl ve efkârı umumiyesi tarafından yüksek bir tarzda takdir olun muştur. Bunun İçladirki Isten. bul'da çıkan bir gazete vasıta tiyle yapılan Bulgar düşmanlığı yapmak teşebbüsleri diğer Türk metbustında makes bulamamış tır. Bazı Türk mahafili tara- fından mozlmizle bazı - tarihi yıl dönümlerinin kutlanmasına mübalâğalı mânalar - atfedilmiş bulunmasında bizl fatibab etti glmiz yoldan, iki memleket aramada korçılıklı dost müna sebetlerin İnklişafının kovvetlen dirilmesi yolundan İnhiraf etti- remez. Sofya, 2 (A.A) — Bu hafta içinde kabinede tadilât yapıl- ması beklenilmektedir. Ancak bu tedilâtın ne çekilde olacağı bilinmemektedir. Bununla be raber siyasi mahafll dört veya beş Haziran yerine ikinci plânda şahalyetler getirllerek bu euretle normal siyaset rejimine doğru yeni bir adım atı'acağını beyan etmektedirler. 44>. 40 G — — —— — . Yunus Nadi Almanya için ne yazıyor? İstanbul, 2 (AA) — Comu- riyet gazetesinde Yunus Nadi, Almanya'nın bir letlfham gibi ortada duüran veziyeti mevzau bahsederek Almaaya'nın, yalnız kendisine bir tehlike teşkil et mekle kalmadığını, başkalarına, meselâ İtalya'ya bir tehdid idaresl teşkil ettiğini ve Ttalya nın, Almanya ile birlikta teh- ditleri savurdağunu, öteyandan Roasya'nın, Almanya'nın — vazi- yetini İleri sürerek Ttalya İle birleşeceğini ilerl sürdüğünü, ve bütün bir kargaşalık içinde de Milletler cemiyetinla istik. bali mevzau bahsolduğana söy lüyor. Maharrir; bu İşla bülüsası, barba doğru yüründüğü mana- B0 WHade ettiğioi, fakat sulbü teven mllletlerin bugün bile elbirliği etmeleri, bâlâ dünya a0 aklını başına getireceğini ddla ederek sözlerini bitiriyor. Küstahlığın Bir Cilvesi Daha! Bir ilk mektep talebesi neler yapmış? Tstanbal, 2 (Hnsusi mubha- birlmizdev) — İlk mektep ta- lebesinden sınıfını dönen İbra him, muallimi Saflasz'ın evlini taşa totmuştur. Şikâyet üzerine İbrahim tatalmuş; karakola gö türülmüştür. Belçika Kabinesini Ame- le Partisi Kuracak. Müstakbel Başvek.ı'-l Sosyalisttir. Maa- mafih Müzakereler Devamdadır. Brüksel 2 (Radyo) — Siyasi mabi iller, kralın Belçika amele partlel — başkanı — Vanderveld'i kabine teşkiline memur edece gol bildiriyorlar. B yallst entermesyonalın tanınmış slmalarındandır. Sosyalislerin yaptıkları kon grede halkçılar cephosl teşkili me karar verilmişiir. — * Brüksel, Z (Radyo) — Kral, yeni kabine için partl İlderleri Ho İstişarelerine devam etmek: tedir. Rrüksel, 2 (Radyo) — Bel çika sosyalist partisi, yeni bü- kümete İştirek edilip edilmiye ceğl (bakkında bir karar verll: meşi içla bugün fevkalâde bir toplantı. yapmıştır. Toplantıda Vanzeland'ın par: Jamento barlof bir kabine teş- kili eleybinde bulunulmuş, ku rulacak olan hükümete üçten fazla uza verilmemesi (kararlaş tırılmıştır. Brüksel, 2 s05- (Radyo) — Kral M. Vanderveld'! saraya davet etmiş, kabine teşkili için mü- zakerelerde bulunmuştur. M. Vanderveld saraydan çı- karken gazetecilere: — Kral kabine teşkilini ba: na tevdi etmiş değildir. Yalaız meellein en — küvvetli firkası olmak İtibarlle bohranın İzalesl içia ve sür'atle bir rupor hazır- Tamaklığımı emretmiştir. M. Vanderveld bugün, fırka- lar harlel bazı zevatla temas edecek ve grrüşenektir M Vanderveld kablae teşkil edip etmiyeceği hakkındaki u- allera sarih bir cevap verme- malştir. Eski Romaya Ait Değerli Eserler.. Parla 2 (Radyo) — Fransa- de yapılan bafriyatta eski Ro- maya alt ve Agripoya ait bronz lât bulanmuştar. - Bünlea: — 1 l ı