3 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ellllllllil Sayfa 6 Pamuğumuzun Ciasleri- ni İslâh Ediyoruz. Ege mıntakasının yıllık rekoltesi 10 bin ton- dur, artacağı tahmin ediliyor. —.. — Pamok İstibselâtımızın arttı gılması ve cinalerinla wlahı İçin gök İyl çolışılmaktadır. — Şehri miz Ticaret odası taralından dünya pemuk İstihsalâtile mem leketimizln Umum! harpten ev: volki ve sonraki pamak İstih salâtı ve Ihracat vaziyeti hak kında mübim bir rapor hazır- lanmıştır. Ba reporda denlil yor kl; Pamuk, beşerin gıdadan sonra €en ziyade mühteç olduğu cihan şümül bir mahsal olarak tunın mıştır. Pamuüğün — beynelmilel zirsat âleminde en kıymetli bir meta hallne gelmesi bundandır. Bu mahsulü ençok yetiştiren memleketlerin başında Amerika ve Hindistan gelmektedir. Mü tehassısların kanaatlerine göre iklim ve toprak şartları itibarile Türkiye'de pamuk verim kabi: Hyetli yöksek memleketler ara snda bolunmaktadır. Ege mıntakasında Setihsal —sahaları Menderes ve Gediz olmak özere ikidir. Men deres vadisinin, verim metkez leri Nazilli, Sarayköy, Ödemlş, Tire, Torbalı, Gediz vadisinin Menemen, Bergama, Kasaba, Akhisar, Kırkağaç ve Soma kezalarıdır. Bunlardan başka Sakarya vadiei de baştan başa bir pamak tarlası - olabilecek bütün imkân ve şartları baladir. Pamakçolak âlemlade Tür- kiye'nin mevkli, bu suretle te: boürüz - ettirildikten sonra son yılların beynelmilel pamuk pl- yasa vuziyetine geçilebilir: Pamuk, umumi harba kadar eklciler için refah ve servet kaynağı idi. Fakat son yıllarda bahaso tesirile diğer birçok maddeler gibi pamuğan vazl. yetl de sarsılmış, ekleller eski kazançlarını — bulamamağa — ve fratler de düşmege başlamıştır. Umuami bherpton evvel dünya pemuk İstihsalâtı vasati olarak dört milyon tondu, son yıllar deki istihenlât ise 5—6 milyon ton avasındadır. Bunun 2,5 mlilyon tonu bir leşik Amerika, bir milyon tona Hindistan, 800,000 tonua Mısır, 300 bin tonu Çin, 200 bin to- na Söovyet Rüsya'da İstihsal edilmektedir. 200 bin tondan uşağı pamuk yetiştiren memle: ketler de Brezi'ya, Meksika, Pera, Arjantin İngiltete ve Sudan'dır. — Türkiye'nin yıllık pomok İstihsslâtı vasatf olarak 86-40 bin ton aramndadır. pamok Harptan sonra en fozla pamuk Astihbaal ettiğimiz yıllar yedişce bin ton olarak 1029 ve 1934 yıllarıdır. 1930 yılında ihracst 41500 tona çıkarak diğer yıllar İhra cat miktarını — geçmiştir. 1932 1933 yıllarında daha — övvelki yıllara göre daba az paemuk ibraç edilmiştir. Banun sebebi, o yıllardaki İstihbaalâtın — azlığı ve moömleketteki — fabrikaların Yatihlakdırnın artmasıdır. 1935 te İse amumi herptenberi görül memiş bir fazlalıkla yükselmiştir. Ege çevresi Istih salâtı venede 10 bia tondar. 1935 te yapılan ibhracat 3300 tondur. Ege muntakasında Amerikan tohumu ve yerli tohum olmak Özere ikl cins pamak — vardır. Ve sön < sene içinde pamuk ecinslerinin sslahı İçin çok esaslı bir şekilde çalışılmaktadır. Ba rekolte Avrupayı |Me- rakta Bırakan Günün Hâdisesi.. .. — Baştarafı Ici sahifede — turya'nın Almanya veya — İtal- ya'ya iltihakı endiycel de hisse- dimekte ve aynl zamanda Ot to'nun Avusturya tahtına geç mesinden de korkulmaktadır. Berlin, 2 (Radyo) — Avus turya başvekilinin Italya'ya yap- tığı ani seyahatten bahseden Al. mao gezeteleri bu seyahatin husust bir seyahat alduğann yazmaktadırlar. Roma 2 (Radyo) — Hable burg hanedanından Arşidâk Albıraht hanedanın relsi Acşl dük Otta İle müzakere İçin Bolçikaya gitmiştir. Viyana, 2 (Radyo) — Başve kil M. Şuşaing bugün tayyara e İtalya'ya mütevecelhen ba reket etmiştir. Venedik, 2 (Radyo) — Avar- tarya Başvekili M. — Şuşalag bügün tayyare İle buraya gel miş ve Avastorya sefiri tara- fından karşılanmıştır. Avasturya Başvekili birkaç gön İralya'da İstirahat edecektir. tün İstihsalâtın yeni fabrikala rımızın İhtiyaçlarına cevab ve- recek bir ml: yükseltilmesi İçin artıtılması — noktası ehem- miyetle gözönünde tutulmuş ve Tüzimgelen tedbirler alınmıştır. Tür'iye pamukçaluğu, mes'ad bie n Normanîi Fransız Gemisi.. Rakibini gene geçti Parla 2 (Radyo) — Norman- di — transatlantiği, Nevyorktan dönmüştür. Gemi, saat 29,43 mil sür'atle yol almıştır. Ba soyabatta cekl rekor kırılama: mıştır. Faket yapur, kesif sla yüzünden sör'ati arızaya uğca, van — İngilizlerin Küln Marl transatlantiğini — sür'at İtibarile geçmiş bulunmaktadır. Londra-Kap Hava rekorunu kırana on bin sterlin var Londra, 2 (Rsdyo) — Cenvbi Afrika — zenginlerinden — birlel Londra - Kap hava rekoru İçla 10 bin eterlin müküâfat koy. muştur. Yeni rekor teşebbüsleri ya kında başlıyacaktır. Golos'ta Grev Roma, 2 (AA) — Havas ajansından : M, Şuşolg bu ea bah saat 11 de Venedik'e gel miştir. Avusturya başbakanı he- men tayyare meydenine gitmiş ve orada hüsasi bir tayyareye binerek bilinmiyen bir. semte doğra yola çıkmıştır. Bazı şaylalara göre B. Şuşalg şimalt İtalya'da bir yere git mektedir. Orada B. Saviç İle bulaşacaktır. Diğer bir takım şaylalara göre, Vila Regglo da Otto De Habıburg İle görüşecektir. Viyana, 2 (A.A)— Başbakan Şaşotog, Venedik'e hareket et miştir. Kendisi Roma'ya gitmi yecek ve sekiz gönlük mezu- niyetini şimali İtalya'da geçire cektir. Orada M. Süviç'le gü- Tüşeceği sanılıyor. Siyasi mah- fillerde kendisinin Mussolini Hle görüşmesli de muhtemel ol. duüğu söyleniyor. Viyana, 2 (Radyo) — Resmi mahf liler, M. Şoşatog'io, yor- tü tatilini geçirmek üzere İtal- ya'ya gittiğini, hafta “ sonuada dödeceğini böyliyorlar. Necaşi'nin Eski Adamları.. Adis-Ababa, 2 (A.A) — Vak. tile Negüs'ün hizmetinde bu- lanmuş olan birçok Ram, Er- meni, Çekoslovak, Alman ve Iki yaralı var Atins, 2 (Radyo) — Golos'ta büyük bir grev ilân edilmiş ve hadiseler çıkmıştır. Hâlen iki yaralı vardır. AVRUPA'LI KADIN Kozmopolit ç0 | gn güzeldir. Biraz şohir dışındadır; fakat o kadar — xa yoktur. Size hizmetkârımla aşçımı tav- siye ederim. Bütün Çinli'lerin hirsız. olmasına rağmen bunlar hırsiz. değillerdir! Maaşları biç denecek kudar azdır. Tabli bir otomabile de ihtiyacınız — ola cektır. Benimkini size veririm, bötün bunlar için de İsteye- ceğlm çey... Sastu. Doktor, mendili ile — alan- ka dıu terleri silmeğe çalışıyordu: Daa VE MAHRACA asrt — Roman J. L Mortenden yarıyan bit iklim şeytaalara ver. Cehennem desem.. Müba lega olmıyacak. Dedi. Otomobil, bir. köşe döndü ve uzon bir yola girdi. Bu yol Onadrev'e sonsuz - göründü. Ni hayet bir babçe önünde dur. dular. Sabık doktor: — Barası! Dedi. Villa güzeldi. Manzarası da fena değildi. Fakat merdiven: leri fazla idi. Sabık doktor: — Merdiven biraz güç ge: lecek, Fakat siz de bizim gibi Avastarya'lı İtalyan hükümetine arzsı hizmet etmişlerdir. Hükü: met bunlardan —mahelli hayata bibakkın vakıf olanları kulla- Dacaktır. Merdiveni çıktılar. Ba mrada önlerinc İrlce denecek bir Çin'li çıktı. Sabık doktor: — İşte, dedi ba da hizmet- çiniz olacaktır. Çin'li geniş bir pantolon giy- miş idi. Ayaklarında Çin'li ter: likleri vardı. Bu aralık sabık doktor: — Bua kadın., Sizin oda hiz: metlerinizi mükemmel yapacak. Deyince, Ondrev kuhbkaha ile güldü: — Bu Çin'li, Dedi. — Evel — Pantolonu pek şık! — Karamızın aç olduğucu sanıyorum. Yemek hazırdır! Hakikaten dar bir yemek odasında, masa Özerinde ye- mek bazırdı. — — kadın mıdır? İtalya'nın Hududlara Asker Paris'te Amele, Fabrikaları Da Döktüğü Yalandır Ele Geçiriyor.. * — Baştarafı Ici sahifede — dale d6 hiçble İşaret yoktar. Maamaflib Italya hükümeti zec ri tedbirler kaldırılmadıkça kon seye ve Avrapa İşlerine İştirak etmiyecektir. Italyanın bu ka rarını değiştirmek için şimdilik bir sebep Şoktur. Roma, 2 (Radyo) — Italya nın, 16 Haziranda toplanacak uluslar soayetesl konseyine mu rahhas gönderip göndermiyeceği henüz kararlaştırılmamıştır. Ma amafib İştirak edeceğl söyle- niyor. Meğer ki — beynelmilel veziyotte buna mabi olabilecek beklenmiyen büdiseler — olsun. Boğazların mes'elesini konuşacak kon- feransın hazırlıkları.. — Baştarafı 1ci sahifede — Cenevre'deki temeil bu konferaneta dalmi edecektir. Montrö Palasda, büyük bir tolgraf merkezi tosis edilmiştir. Gazeteciler, ba merkezden gönü göününe müzakereleri — gazetele rtine yetişilreceklerdir. Ayrıca mühtelif — tesisat — yapılmıştır. İaviçce federal hükümeti kon- forans münasebetile her türlü tedbirleri almıştır. Moskova, 2 (Radyo) — M. Litvinof, Montrö'ye bizzat gide- cek ve boğazların silâhlanması konferansına Iştirak edecektir. Zecri Tedbirlere Şimdiye kadar Iştirak etmemişler Boynet Ayres 2 ( H.R.) — Resmi mehfiller, Arjantin hü kümetinin zecri tedbirlere şim- diye kadar hiç İştirak etmedi- glal bildiriyorlar. Son aamanda İtalya bükümeti, Arjantinden İtalya'ya idhalâta müsaade et memeğe başlamıştı. Adis-Ababa'da Mağazalardaki lev- halar Italyanca olacak Adis Ababa, 2 (H R) — Bü tün — mağazalardaki — levhaların İtalyanca yazılması lüzm — gel- diği hakkında bir. emirname neşredilmiştir. Dolfüs'ün Heyke- lini Tahrip Ettiler Salzburg, 2 (Radyo) — Meç hul kimseler tarafıncan — Dol. fös'ün heykelinin bronz pilâ. kasına tü rühu dökmüş ve levha tabrip edilmiştir. attı. Salon basit idi. Lüks ve karışik hiç birşey yoktu. Her şeyden ziyade nazarıdikkatini iri sivrisinekler celbetti. Bunlardan birkaçı — vızlayarak — uçüşüyor- lardı. Doktor, bu vaziyetten adota mabcup - olda ve; — Pencerelerden birleini Iyi kapatmamış olacaklar, burada bir de eivririnek derdi vardır. Bu derdi, belki cibhanın başka bir yeri burası kadar — bilmez! Dedi. Hemen paacarları çekti. Pencorenla birlelnin İndirilme- miş olan İnce tel kafesini de fadirdi. Ondrev, daha — şimdid.a w- caktan banalmış gibi idi. müarshbhasımız Etrafına bakındı ve: — Vantilütör yok mu? Diye şordu. — -—10 — Baştarafı Ici sahifede — sesesinde de yarın grev ilân edilecektir. Madan dökümhaneler Idare meelişi, bir boyanname neşret miştir. Bu beyannamede İşçiler tara findan müesseselerin — İşgalinin fttihaz edilen karar — bilâfına olarak yeniden ;başladığı bildi- rilmekte ve şanlar söylenmek- tedir; “Öğleye kadar meşgal olan SI fabrika adedi şimdi 56 olmuştur. Akşam üzeri de kim ya sanayli müecsroselerinden 12 möcesese daha grove — İştirak etmiştir. Bu bareketla bir İşçi davası hareketi değli, fakat şiyasi bir mabiyeti hariçten yapılan bir teşvik evceldir.,, İşçi gropları ba akşam İş borsasında toplanacaklardır. Porla, 2 (Radyol — Üç günlük yortulardan sonra Parls borsası oldukça müsalt şartlarla açılmıştır. Fransız eshamı kâfi derecede sağlamlık göstermiştir. Parfa, 2 (Radyo) — Birçok müceseselerin amele ve patron ları arasında uzlaşma hüsüle gelmesine rağımen bazı mücsse- seler benöz İşçilerle İşgali al. tında bolanmaktadır. Manma: fih bu hususta müzakereler de- yam etmektedir. İş borsasında da uzlaşıma csne- ları aranmaktadır. Son babere göre bazı - İşçi sınıfları da grev İlânına karar vermişlerdir. Parle, 2 (Redyo) — Gtev bazı müceseselerde — bitmiştir. Bana mukabil bazı yerlerde yeniden grevler ilâo edilmiştir. Amelo İşgali altındaki fabrika- lar henüz çoktur. Büyük bir tamirhane amele tarafından ter kedIilmiştir. Nant'ta diğer bir fabrika da — kapanmıştır. — Bir elektrik fabrikası da amele iş geline geçmiştir. Ayaletlerde de büdiseler çoğalmaktadır. Lil'de grevler başlamışlır. Parla, 2 (Radyo) — Grev bhareketleri, sınal — fabrikularla birlikte gıda maddeleri — fabrl: kaları amelesine do elrayet et miştir. yvardır. ve Ingiliz Muharipler kongresi Londra, 2 (Radyo) — Toagiliz mubaripleri — kongresi — taplan- mıştır. 8000 muharip, —kong reyo İştirak — etmiştir. Alman, Fransız, Belçika ve Macarletan muharipleri de kongreye İştirak eylemişlerdir. — Buruda biz ecnebiler için yantilâtörsüz yaşamak mümkün değildir. Hattâ buralara mahsus olmak üzere ventilâtör teşkilâtı çok tekemmül etmiştir. Diyerek, elinin yetişeceği bir yerde bu- lunan bir. düğmeye dokunda. Birdenbire yemek salonana ilik bir. ceryan — dağıldı. Tlık hava, sıcak bir rüzgür gibi ye mek mi üzerindeki örtüyü bile bavslandırıyordu. Hava bir müddet ılık esti, sonra — nisbi bir serinlik peyda olmıya baş- ladı. Bu arelık, yemek — salonuna zayif, sarı ve kura bir Çin'li girdi. Ba Çin'linin ceketf be yaz ipekliden yapılmıştı. Biçbirşey söylemeden bekledi Sabık doktor: — Bu, evin müd ef t ilağ öresl de- Japonya De- niz Kuvvetleri ——— e —— Iki yeni filo ile kuvvetlendirilecek.. Tokyo 2 (Radyo) Japon' yanın yeni bahriye programi jspon —donunmasının Iki yenl filo e takviyesi şeklindedir. Bu filolarda tayyareler de bu: lunacaktır. Ba yenl programın tatbikl için — 700,000,000 — yenlik bit tahilsat kabal edilmiştir. Böt çenln İlk tahmin edilen denli İnşant kısnı 500,000,000 yev Necaşi'nin KSa Yeni beyanatı.. Londra, 2 (Radyo) — Ne caşi Oksford vapurile Londra" ya çelmektedir. Necaşl vapurdt Niyöz Kronikl gazetesi mubit birlne Ulaslar sosyetesinö e" Diyetl olduğanu ve Habeş istik lâlinin — kurtarılacağına —ümldi bulandağana ve Tngiltere'ye d? derin itimat — beslediğlai söyle' miştir. Necaşi, Habeş - bükümetlsi mevcut addetmektedir. Ve 250 sarlık bir devletin kolayet mahvolamıyacağını söylemiştir. . ş Arjantin Notasını ya bugün Ya yarın verecek.. Cenevre, 2 (Radyo)— Arjı Ha hükümetinin tahriri nol Çarşrmba veya Perşembe güsü beklenmektedir. Ba notanın diğer — deyletlef Özerinde nasıl bir tesir yaptf cağı henüz belli değildir, Konseyin 16 Haziranda tof” lanmıyacağı söylenmektedir. Fi kat bu hususta henüz mubak kak bir karar yoktar. Filistin'de üç arapça gazete tatil edildi. Kudüs, 2 (Rsdyo) — — Filir tinde arapça üç gazete onbeştf göün tatil edilmiştir. Kudüs d yarındaki kasabalarda — araştıf| malar yapılmıştır. Fransız Alp Avcıları.. mini yapmıştır. Ba meraslı İtalyan Arap avcılarının M mesellleri ile büyük bir kütlesi hazır bulunmuştur. İtalyan Alp avcıları ge * Yaşasın — İtalya, Kabı Bu sal 1ö) »ol ayı Da Nn kar ma zecri tedbirler nldaları ile #| Bo kışlanmışlardır. Mısır'dan ker daha gönderil Londra, 2 (A.A) — Musif) daki garnizonlardan — Filletia” İki tabur asker daha gön miştir. Ba soretle Pıllıclı'l'H İngiliz kuvvetleri beş piyade İle tayyare ve tsn) müfrezelerini ihtiva etmektedi” Sufrajetler Ayanda nümayiş yaptılar. Parla, 2 (Radyo) — Âyan — meclleinde — Safrajetifi tarafından kadınların — intif hakkı hakkında bir wi yapılmıştır. Ba nümayişte Âf na çiçek ve birer çife Ç | hbediye edilmiştir.. . . « | Çalı bar