3 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

3 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

mlm Heziran $ l : : : ! ! : n Ki Kültür Fı'ıalıi_veli Birinci Fransova vası Taribt büşük tefrikammz 5 Çeviren: F, Şemsoddin Benlioğlu Ihtiyar kral, genç kraliçenin elinde az za- manda ölümü buldu.. Evet, sevmediği Fransa'ya bir kral doğaramamaktan mütevel- ild bir stırab ve latikam ar- zusu içinde yaşıyan kraliçe Aa'a mukabil; Lolz, kâhinin bildir. diği veçbile, kral olacağına inan dığı oğlunun mevcudiyetile mağ rürdu, Bu kadın hatıratında: “Toavarü dalma benimle be raber olmuş ve sabır. benden biran bile ayrılmamıştır!,, Diye yazar! Ambuaz her üçü içia bir mehbes demekti. Her üçü de burada hem rehine, bem de... esir idiler. Binbir saray hilo ve ettrikası — İçinde, mdan bile emin olmıyan bu genç, güözel dal anne, gözel oğla ve kızı birbirlerine en fazla bir mubabbetle bağlanınış bulunu yorlardı! Margelt, bu müşkil ve bulu ranlı zamanları tahattör — ettiği ve bu zamanlardan bahsedildiği vakit dalme: — Biz üçümüz! Derdi! Evet; bu bayattan, bayatları nın bu devrtinden münferiden babsa imkân yoktu; hayatları birbirlle tamamen kaynaşmıştı! Bunun için Fransova üzerine vulidesi vo hemşiresi kadar biç bir kimse nüfaz tesla edeme miştir. 1508 de Kral Onikinci Lol müblik bir bastalıktan — sonra, genç vellahdı saraya davet etti; snnesi, kraliçe An dü Breton- ye'nin arzusu — hilâfına büyük kızı EKlod dö Frans'i kendisine nikâhladı. Fransova'nın hemşiresi Mar grit'i de dük d'Alanson'la ev lendirdiler; ve genç hemşlre ta- e biatile kocusile birlikte kendi malikânelerinc — gitil! Dol ve güzel anne, vakıa yalaız, mü- tecselr düştü, fukat kalbindeki ömld daha büyümüş, kuvvet- lenmiş, dal ve budak salmıştı! Bundan sonroa, sâller İşlemeğe ve Luar'la Şarante arasında ku- cak dolusu, birçoğa manzum mektoplar taşımağa — başladılar! 1510 da, Kıskanç kraliçe dünyaya bir kız çocuğu, Rene'yl getirdi. Bundan sonra da — ölü bir erkek çocuğu doğurdu. Bu hâdise üzerine Madam Lalz, mefes alabildi! Fakat bu kor- kunç ve herzaman — önDi bir ta havvülle Madam Lülz ve Fran: tova aleyhina denebilecek bub tanlı veziyet 1514 de kruliçe nin Blunş'ta ölümünden evvel düzelemedi! Kraliçenin ölümü, istikbali sadece Fransova'ya bahşetti. Ar tık bir erkek çocuk doğmasına maddeten İmkân kalmamıştı. Fransovı annesi zafer bu latları üzerinde havalanırken, kralın, sevgili kroliçesinin ölü Mmünden birkaç ay sonra, gevç, güzel ve sıhhatı yerinde Mari d'Angleter'le evleneceği haberl bir yıldırım gibi tesir yaptı. Tehlike, artık azami bir haddi bulmuştu. Frantova'nın kaallığı, Yüzde 99 tehlikede demekti. Genç annenla ba endiçesi, oğ Tunun, Sezarı'nın, yenl kraliçe İle gönül eğlendirdiğini day düğü vaktt fevkalâde arıtı! Ve, hemen oğlunun — mürebbisine, fonra arkadaşı Flörangi'ye ver diğl direktille; —Aman oğlumun, taç ve tah tını kendi piçine kaptırması ne kadar çirkin olacak! Sözlerini söyleri. Ve... Tam vaklıti, .. Kral önikinci Lol Parls'te Türnel sarayında ölmek — üze- reydi. BL Kününuevvel 16514 de.. Müthiş bir kar tiplsi vardı. Vellad Fronsova, baletinezlde kralın yanında, kralın - ellerini tatmuş olduğu bhalde eğlamak tadır! Kral, fon bir gayretle ken- dizini tophyarak, Fransova'ya: — Size Avropa'nın en gü zel bir. krallığını birakıyorüm oğlum.. Size bilbassa tebranızı ünutmamanı: m'yı göğsü üze tiode siktı; Bonre gevç karısını görmek İstedi. Genç krallçe, beyaz ipekli robonun uzun eteklerini sörük lyerek hastansın yanına geldi, hasta krel, hiçbir şey söyleme- di, uzun bir zaman kraliçenin güzelliğini derin bir bayranlık içinde söyretti: İşte bu bahar çiçeği İdi ki kendislal, eğlen celer ve baseler içinde iki bu çok ay İçinde ölüme sürükle: miş bulunuyorda. Kraliçe Tei Mari Vaparu —.. —H Mavi Kordelâyı sisten kaybelti.. Nevyork, 2 (Radyo) — Kra liçe Mari vapura mutad karan Unaya girmiştir. Karantlandan sonra İlmana girecoktir. Vapur denlade birçok vapur- lar ve tayyarelerle — karşılan- mıştır. Nevyork - hükümetli na mına bir heyet vapuru selâmla mış ve — gazeteciler de — vapura gitmişlerdir. Mütesddid filimler alınmıştır. Rıhtımlarda binlerce seyirci top Tanmıştır, Kraliçe Marl, muavi kordelâyı kazanamamıştır. Bunun da e- bebi oletir. Vapar sla hasebile 11 ssat kaybetmiş ve Norman- diya'dan ikibuçuk aat sonra Nevyork'a varmıştır. Nevyork, 2 (Redyo) Krallçe Marl vapuru karanti nasmnı bitirmiş ve snat 19 da Hmana girmiştir. Llmaada mev cut bütün vapurlar tarafından düdük seslerile karşılanmıştır. Nevyork — valisi, tayyare ile vapurun üzerlade uçmuş ve telsizle kaptamı selamıştır. Kudüs, 2 (A.A) Gusen Moary Transatlantiği Nevyork ssatiyle sant 8,50 de gece Ambrote fe: ner gemisi hizasına — gelmiştir. Bishoparookdan Ambroseye ka dar olan mesafeyi Gacen Mary Normanla'da 29 dakika daha fazla müddette katetmiştir. Londrs, 2 (Radyo) — İngi Nz hökümeti 5 milyon sterlin- lk bir avansı, Ktaliçe Mari'yi yaptırmış olan vapur şirketlne vermiştir. Bu avans İle yeni bir vepur yapılacaktır. Nikaraguada isyan Managua (Nikaragaa| 2 (Rad: yt) — Nikaragua İsyanı büyü müş ve birçok mevkileri ele geçirmişlerdir. Buldan'da Alman Milletine Fihte'nin 41 Fakat bütün bu mefhum ve şeylerln Bonava tandan — kaynamlıdır. — Çückü yalnız 6, oldukça derin - olan bu mânaları anlıyabilir : Eğer, bilâkle, ecnebi, bu bakikatleri bilmemek yüzünden : Anavatu: Din İstiklâline karşı bareket ederse, onu yok etmeğe veya müssetmeğe kalkersa o zemen, kendini tabiwte ve hayota beğ- hyaa son kökü de kendi elile kesmiş olur. Hitabe 6 ' Tarihte Alman Karakleri müânası ; (Luterin Cermen seciyeri, onu reforme nasıl sevketti? — Bu ka- takterin ciddi ve heyecanlı tarafı — Reformun Alman folsefesi ve hayatı üzerine tesiri — Bir milletia tarihi,) Meoşe dili İle düşünmekte ve İnkişafın devam eden mlllet ile ccnebi dil kabul edeo miller uratındakl — farkları, bundan öncekl hitabede gördük. Ba hitabede de, Alman'ların dünya tarihinde yapmış oldakları diğer bir önemli İşden, dlo reformun- dan bahsedeceğim. 1 — Beşiği Asya'da olan ve Yukarıda Yenice mekteb nin açılma merasimi, Aşağıda Kinderhaymın temelleri atılırken Boldan (Hosusi) Kadıköy, Bahadırlar, / ğabey — köylerindeki birer dersaneli okulların İaşaatı bitmiş ve buralarda — tedrlsata geçllmişti. Şimdi de Yenice köyünün üç dersaneli mektebinin laşaatı Bona ermiş ve yeni mektep, kaymakam, kozadın İlerl gelenleri ve civar köyler heyetleri hazurunda açılmıştır. Törende kaymakam ve masrif memuru İsmall Bakkı Burselıoğlu birer nutuk vermişlerdir. Köy musllimi de mektebin nanl yapıldığını anlatmış ve karşılıklı çok gözel Tfikirler ve hisler — teatl edil miştir. Küçük talebeler manzum parçalar okumuşlar, bunu bir ziyafet takibetmiştir. 1L Ay içinde dört mektep kuran fedakâr — Sonu Var — muarif Gever köylülerimizle kaymakamı, Iihtiyar beyetlerini | tefessâh eden bırlatiyanlık; eski kutlularız Roaa'lılara ; ecnebi bir din Ş — Buldan'da güzel bir mevki olan Kocande bir kinder- | tesirl yepıyordu. Çünkü bu bayın yapılacaktır. Temeli merasimle atılmıştır. Bu İşte de ziraat din ; — körcesine —inkıyat — İle bankası memura Nurl'nin çok yardımı olmuştur. Fakir, gedesız hndı'ılıuı bir inanma — tavslyo ve zayıf çocuklar yaz tatllini geçireceklerdir. oaliyorde. Kördütükeiban) ha kiki surette bu diain prensip lerfol kabul ve bunlara nüfuz etmiş değildirler : Fakat hırla tyanlık, Roma milletini İkiye #ayırdı. Roma milletinin : Batı la'lara, — Milânkolik ve natürel bir surette bağlanma temayölü netlcesi, hırlstiyanlık bu mille Ha arasında yayıldı, - Ttalya'ya gelen yevi Cermenler, hirlstl yanlığa : Aklm reddedemlye: ceğl bir disiplin verdiler ; Bu Fedakâr Aydın'lılar Havacılığa Yardım Hususunda Bi- rinciliği Almış Bulunuyorlar. Ulaları olikip attılar. Bu din Roma'lılara bir biçilmiş kı gibi arzedildi. —Ve- Roma'lılar buna akın akın girdiler. Fakat bırletiyan mürebbiler Cermen mühtedilere eski Roma mede Aydın'daki toplantıda hazır bulunanlar vali ile birlikte.. ::’ı:;ı ;:h::::': '_"':;_ Aydın, (Hususi) — Dün il | hava kurümuna teberra edlle | oD | M Senr ’__ Li baylık #alonunda İlbayımız Öz | cek yer ürünlerinin mikdarını | Ytoları — getirmeğe demir Günday'ın başkanlığında | tesbit, olduğunu söyliyerek top: | “tiler : Bunün böyle olacağı hevu kurümu terafından genel | İantıyı açti ve sözünü sürdüre :u:""— Rowa dili- böylelikle rek, Aydın'a geldiği günden berl bu sahadaki çalışmaların dan duyduğu sevinci kaydede- rek hava kurumu merkezinden bir toplantı yapıldı. Toplantıda İl, — ilçe, kamun urbayları, partl başkan ve hava kurumu başkan ve kuroulları, tica: ret odas başkanları bulundular. | gelen genelgade Aydın'ın bu İlbayımız, toplantı ergeslola | slanda birinci geldiğinin yazıl- dığını bildirdi Aydın’da Yağ- Bundan sonra bütün delege murlar ve Düşen ler söz elarak bu yıl yer ürün Bir Yıldırım.. lerinden verllecek veritin & 2 olmasını teklif ettller. Ba oy Aydın (Hosusi) İlimizde ha vanın kararsızlığı hüküm sürü- birliği kararlaştırıldı. Bundan yor. Hele son günler enati sa Daha sonra, eski medeniyetin bakiki abideleri, ceki ihtişamile, bu milletlerin eline geçince ; bunları bizzat kendi kuvvetle: rile düşünmeği ve anlamağı özlediler. Bir taraftan bu ilca: mın genç ve taze — olmasından, diğer bu milletlerin mençelade başkaca tesir yapa- bilecek mabotlardan korku gibi batıl bir fikir olmumasından bunlar, hıristiyanlığın zuburun. deki Roma'lılardan çok deha İyi anladılar ki : Körü körüne taraftan sonra İf İlgilendiren birçok fşler konuşuldu. Hava korama akşam balkevi salonunda ilbay, kamotan, de- atine aymiyor. — Evelki Tei ,y_sm’:r arannda Kğk | Jegelere 60 kişilik bir çölen | İltama İle asırlar — boyunca kamonuna boğlı Çifte kahve | verildi. Şölende helkevi cazı | P*&lanılıp kalınlaşmış olan garip ve acayip şeyler arasında bü yük bir tezad vardır. O zamana kadar, büyük bir saflık ile İnanılmış olan — şeylerdekl - ba açık tezad, onları gülmeğe sevk eti Muammayı — helledenler, müsmmaya gülmeğe ve İstih. başladı O kadar ki bulanda. Geç vakte kadar çok tatlı santler yuşanıldı, Köşk, (Hususi) — Köşk ka mucona bağlı 13 köy Türk bava kurumuna bu yıl ölde edecekleri ürünlerinin yüzde Ikislol teberra etmişlerdir. Te berra yekâünu şimdiden 49609 kiloyu bulmuştur. Bunun ço köyü civarına yıldırım düşmüş ikl yavrucuğu çarparak her ikisini felce uğratmıştır. O gün Çifte kahve köyün den çifiçi Ali'nin karısı 10 yapoda kızı Hüriye ile 8 ya şında kızı Hatice beraberinde oldoğu halde tarlada çalışırken elddetli yağmur başlemış, yağ- aErdüu. — GöĞkşled İğin gu zeytin, Üzüm ve İncirdir. dıkları ağacın altına — yıldırım | Kamuna bağlı diğer 12 köyün Bu akşam Başdurak'ta Sıh- düşmüştür. — Analarına birşey | İştiraklle bu miktar 100 bin | hat, Karataş'ta Santo, Tilki olmamış, çocukları Aydın mem- | kiloyu geçecektir. Bu işte çok | likte Yeni İzmir, İrgetpaza leket hastanesinde tedavi altına | çalışan kamunbayla partl baş | rında Asri, Güzelyerde Aflyet alınmışlardır. kanını kotlularız. eczaneleri açıktır. Hitabeleri M, Rahmi Halahan Çeviren: rahipler — bile — ppladı, Oolara temin edildi ki bu sebirden — kuürtülabilecek kadar eski medeniyete yol bulahilmek pek az İnaanlare pesip olacak tır. (Burada bilhassa, o samı *Neo — Romen, meda Biyetin muhafızı olga Ttalyan" lardan — bahsediyorum — Öteki Neo — Romen milletler, onla- rıbD arkasından gidiyorlardı.) -— Varşova'da Dikkati çeken iki muhakeme Varşora, 2 (Rsdyo) — Ba- günlerde görülmekte olan iki muhakeme nazarıdikkatl calip şir. Davanın birlel -Radonek'ta ve son hâdiselerde görülea ya hudi aleyhterlıği ve yehudi. kat Tlrnı davasıdır. Burada tlesretin yüzde doksanı yabudiler elinde idi, 1935 yabüdi - alehtarlığı ve boykotu — başlı e yaha: dilerin pazarlara gitmesine mü maocat edilmiştir. Geçen on martta yabudi dükkâoları yağma edilmiş, evler yakılmış ve 20 30 kişilik çetelee yabudileri tethiş etmiştir. 10 martta öüç yahudi maktul düşmüştür. İkinci muhakeme Katoviç'te ceryan — etimektedir. Bu muha- kemede 118 Alman'ca görüşen Leh'li maznoundur. Bunların da makandı yakarı Silezya'nın AL manya'ya ilhakı Idi Ba mubakemelerde Leh mll- liyetperverle'laln nüfazu bariz türette görülecektir. M. Bek Belgrad'a niye gitmişti Va , 2 (A A) — Polom- ya dış İşleri bakam B. Bek'in Belgrad'ı ziyaretinden bubhsrden yacı resmi gazete Polska diyor ki : Bizim hakiki menfeat mın- takamız şimel mıntakası, baltık mıntıkasıdır.. Bu mıntokadan gelea her şey bizl en ufak telerrönüna — kadar — alâkadar eder. — Yugoslavya'ya — gelince ; bu memleket bir cihetten Ak- deniz ve Adriyatiğ'e duyanmış ve Polonya'dan uzakta bulun: muş İse de diğer eihetten de Tuna ile ilgllldir. Ba mıntaka: daki İşler İze Polanya'yı umu- mi sarette alâkadar eder, Ay- rıca Polonya bu — mintakada bi an Romapya ve Mucarlı- gibi bir seri devlet — İle hususi münasebet halindedir. Gazete — Poleka makulesini bitirirken Avropa — diplomaslsi nin pek yakında — meşgol ola- cağı mes'eleler karşısında Po- lonyaVe Yugoslavya'nın görüş birliğini de tebaröz ettirmek- tedir. Şam panayırı Dadüs, 2 (Radyo) — Şam beynelmilel panayırı — bugün açılmıştır. Hükümet refsi, pa- nayırın açılma — merasiminde bir nutuk söyliyerek Türkiye hükümetinin zeogin bir pavl yon vücüade getirmek — suretile ra İştirakinden teşokkür: busu, Avukatlar tören yaptı Parls 2 (Radyo) — Barledük. te Pusokaranın mezarında avu- katlar tarafından meraslım ya: '.|> İmıştır. p